1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742388 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Peja: Huge har ju redan föklarat att DJ gjorde rätt där så vi kan inte ta upp det igen.

huge är ju allvetande och har fastslagit detta, även om jag är ganska övertygad om att inte ens DJ håller med.

GävleLasse: " Vad är förhoppningen? Att motståndarna skall få hjärnsläpp och lägga pucken i egen kasse?"

Nä, det är det ju bara Brynäs (DJ) som gör...

Zzz: Jag hade inte velat se n å g o n värvning från Björklöven. Den enda värvning som jag kan tänka mig från AS är SSK's Linus Videll.

Om vi ser nyktert på saken, vad HAR Brynäs idag och vad SAKNAR man?

Vi har massor av forwards som arbetar bra, är duktiga defensivt och är föhållandevis lätta och inte speciellt fysiska. Vad behöver vi då komplettera med? Fysiska spelare som går rakt på mål, tar fajten framför kassen och som är snabba på rören. Spelare som är tunga att möta helt enkelt.

Jag vill även se spelartyper som vågar ta skott även fast läget inte är ultimat.

Det var ganska skoj att se Boorkens minspel i andra periodpausen idag när de diskuterade just skott. Boorkens mannar har ju inte överöst motståndet med skott direkt, även fast lägen funnits. Var det i andra perioden i match fyra som vi hade tre powerplay under en period och vi lyckades få iväg hela 5 skott på hela perioden. Vad är förhoppningen? Att motståndarna skall få hjärnsläpp och lägga pucken i egen kasse?

Zzz: Jag hade hellre sett Forssell än Sundström.

Forssell kanske inte är son till en gammal storspelare, men han är en bättre spelare än Sundström. Åtminstone just nu...

GävleLasse: Med Sundström, Dackell och Lind så har Brynäs 14 forwards varav fem av dessa är centrar, hur många fler tror du kommer in?

Säg inte det.. Kanske är det tänkt att Sundström och Lind ska dela på sesongen, skadad halva var =).

Skämt och sido, tycker det känns bättre och bättre ju mer jag tänker på den här värvningen. Hade någon förväntat sig att vi skulle få in en klasscenter i laget? Inte jag iallafall, Brynäs strategi är förnärvarande inte, så. Då är jag glad att värvningen heter Alexander Sundström och inte Erik Forsell eller Lavander som det löst ryktats om. Ge grabben chansen jag tror det kan bli riktigt bra även om skadorna självklart oroar mig också.

Huge: "En normalbegåvad person väntar kanske med att betygsätta värvningarna tills dess att truppen är spikad."

Vad menar du? Blir en spelare som Alex Sundström en BÄTTRE spelare när man värvat klart? Blir Sundström mindre skadebenägen när man värvat klart?

Med Sundström, Dackell och Lind så har Brynäs 14 forwards varav fem av dessa är centrar, hur många fler tror du kommer in? Att värva EN klassforward räcker inte.

En kort fråga, vågar du komma med en analys när Brynäs värvat klart eller vill du skjuta fram analysen tills du har sett hur säsongen gått? Du brukar ju besudla denna GB med dina facit-i-hand-analyser så man lär väl få vänta i vanlig ordning.

GävleLasse: Skrev bara några lag som ex ingen tanke bakom de jag valde.

GävleLasse: Ditt konstruktiva svar visar väl bara att du ännu inte vaknat ur ditt fyllerus.
Verkar mer och mer bli ett permanent tillstånd...

En normalbegåvad person väntar kanske med att betygsätta värvningarna tills dess att truppen är spikad.

Huss: Samtidigt är han jävligt seg och producerade VÄLDIGT lite i allsvenskan den här säsongen.

70 Rodrigues: Sundström är grym på att täcka pucken och hitta passningsvägar. Men som sagt, skadebenägen tyvärr.
Han har potential att bli någonting riktigt stort.

Jonte321: Det är skillnad med Månsson. Han producerade mycket mer i allsvenskan än vad Sundström har gjort.

65selander: Jo de brukar kunna sätta igång att krångla när det drar ihop sig till viktiga matcher runt Jul.

vhcfan: Då vore det bättre om Brynäs hoppar av hockeyligan och går med i Sloveniens hockeyliga. Dår får Kristan bot mot sin hemlängtan och Brynäs kanske kan klara slutspel.

Jonte321: Ja Månsson har gjort offsideåkande till en konstform.

Jonte321:
Jag undrar om det är så smart att värva en (visserligen en talang) ung kille som bara 20 år gammal, redan har problem med skador.. Räcker det inte med Micke Lind? Måste nog ifrågasätta deras val av yngling i det här läget..

Kristan lär väl stanna i Slovenien tyvärr.. Men jag kom på en jättebra idé ju!
BIF lär ju få lite kosing för Bäckis, Wahlbergs kontrakt gick ut, så där sparar de runt en mille om året.. Alltså, värva istället en ung talang från Slovenien, sätt honom i BIFs “växthus” under kommande säsong och fostra honom så han kan gå in och knäcka säsongen därpå.

Resultat; BIFs meste målis stannar och vaktar kassen, får en ‘kompis’ att snacka med (lättar förhoppningsvis hans hemlängtan), BIF får en slovensk talang på tillväxt (borde ju inte kosta så mycket) och med Kristan o Sperrle som målisar gör det kanske inte så mycket om resten av laget klantar sig nångång.. *ler* Ååååh vad jag är smart! :P

Teppo: Har inte heller hittat nån kommentar.

Boorken ska tydligen sitta som gäst i Kanal 5 idag,vi får se om han nämner nåt om Sundström.

Teppo: sorry my bad.. jag förväxlade informationen.

Men enligt Sundström själv så har ju Brynäs visat intresse jag ser ingen anledning till att Sundström skulle ljuga om en sån sak. Och HAR Brynäs visat intresse så hoppas jag att Sundlöv varit delaktig, annars har ju Boork varit ute och värvat på egen hand.

Så här skriver i alla fall Kebban om ärendet..

"Om Lövens talangfulle forward är klar vet jag inte - men mycket möjligt eftersom Aftonbladets nyhetsjägare Tomas Ros har mycket bra kontakter, även i den inre brynäskretsen... "

Alla ni som dissar värvningen av Alexander SSundström... ge honom chansen att visa upp sig, han kanske gör succè!? Jag menar, när Brynäs värvade Mathias Månsson från Bofors, så var han en såkallad "tuffing" och jag har för mig att han hade flest utvisningsminuter i laget. Se vad som blev av honom, en riktigt bra ES-spelare!

GävleLasse: Jag kanske inte är så läskunnig. Var finns Sundlöfs kommentar?

Hur som helst satt jag och såg löven på tv igår och både hellström och sundström ser ju väldigt lovande ut måste jag säga. Det kan ju inte vara fel av brynäs att värva jvm-spelare. Problemet är väl om dom ska ersätta stjärnorna i brynäs. Skulle det nu vara sundström är det väl rimligt att ge honom en chans att slå sig in i laget och förhoppningsvis få ordning på skadorna. Annars kan man ju alltid låna ut honom till löven igen.

GävleLasse: Kommer inte ihåg hur det var i denna säsong men brukar dom inte krångla efter ett uppehåll?

micke: Full eller? Vafan menar du? "Om Nagra veckor sa kommer det en ny varldsledande finne."  "Han har tyvarr kort den senaste sasongen i Anadeldal."   och som slutkläm  "Gjort over hundratals matcher.".

Fick hjärnsläpp och glömde bort vem jag menade från början. Det skulle varit. "Han har tyvärr kört senaste säsongen i Nådendal och spelaren som jag syftade på var Mumintrollet.

Teppo: Skillnaden ligger väl i att Sundlöv kommenterar denna

Huge: Så du tycker verkligen att Brynäs värvar bra?

Vilka skall bilda leading line?

Du blir fan mer och mer patetisk för varje dag som går. Dum som ett hål i en vattenhink är vad du är.

Linds ljumskar håller för max 35-40 matcher...

GävleLasse: Är det inte lite märkligt att det fanns en liknande artikel för några dagar sedan som då handlade om att boorken tittade på jvmbacken alexander hellström i löven. Det kan ju vara svårt att vara dyslektisk journalist när folk heter nästan samma sak ;-)

GävleLasse: Nä, men du lät igår kväll precis som micke brukar låta, när hans fyllesnack ekar härinne på företrädesvis helgkvällar.
Undrar om det numera finns någon svart målarfärg att uppbringa öht hos färghandlarna i Gävle?
Du kladdade rätt friskt i går kväll nämligen...

Linjen är väl som uttalat: att försöka bibehålla en stomme av äldre och rutinerade spelare och sen komplettera med yngre utvecklingsbara.
En ganska allmänt vedertagen strategi i de flesta lag, skulle jag tro.
I denna strategi ingår således att man ex har förlängt med både Lind och Molin, iom att dom står för både rutin och kompetens.

Huge: zzzzzzzzzzzzzz

mattiaskarlgren: Nej man får hoppas å en "hail mary" att det är en tidningsanka.

Nu sparar man i alla fall 5-6 tusen.. Säsongskort lär det inte bli.

GävleLasse: Men är det verkligen bekräftat då? Detta var som ett yxhugg i en rutten staketstôlpe!

mattiaskarlgren: ...som en snöboll i skrevet.

Huge: och snälla... sätt lite fart när du skriver...

GävleLasse: Detta trodde jag inte, detta var som en gåva från gud på morgonen :) Bra jobbat Sunden!!!

Huge: Tycker du allvarligt att det ser ut som att de har en klar linje i sitt lagbygge?

Söp du inatt?

GävleLasse: "Återigen så ser man att Boork och Sundlöv har två helt olika filosofier när det gäller lagbygge. Sundlöv ger kontrakt till gamla spelare som Molin och Lind och Boork letar pojkspolingar..."

Av alla befängda teorier du ibland kastar fram, så är väl den här ändå den mest befängda hittills.
Menar du på fullt allvar att sportchefen och tränaren i ett ES-lag skulle köra sina egna race och motarbeta varandra?

70 Rodrigues: Kan det vara ett omen att Sundström lirar i tröja #36? :)

RavenLord: "Om Sundsrtöm ritat på för ex FBK och att Frölunda Hv71 MoDo och Timrå varit med och dragit i den unga talangen skulle nog flera skrika rätt ut här och fråga sig varför inte BIF försökte få han till sig."

De lag du nämner har redan en kärntrupp och främst producerande förstaformationer. Har man det så kan man bygga vidare med spelare underifrån. Sen kan du ju ta en titt på de andra nyförvärv som de lag du nämner presenterar.

70 Rodrigues: Lär behövas de är ju några skadebenägna spelare i truppen nu + bra med konkurans om platserna om spelarna inte tar de som barnungar och vill byta lag osv (och media får ju skriva om Boork och frysboxen isf)

RavenLord: Men under slutspelet har Brynäs ledarduo Leif Boork och Michael Sundlöv varit aktiva i att scouta nya spelare.
Målsättningen är att kvartsfinalspelet ska förbättras till kanske en plats i semifinalen 2008.

Då kan man ju undra om dom ska ha sveriges bredaste trupp isf, finns inte många platser att fylla?

70 Rodrigues: *suck* svårt att se det laget ta sig till semifinal

Truppen i dagsläget:

G Daniel Sperrle

D Nicholas Angell
D Antti Hulkkonen
D Daniel Johansson
D Linus Morin
D Peter Nolander
D Jörgen Sundqvist
D Tommy Sjödin

F Johan Alcén
F Björn Danielsson
C Mads Hansen
C Janne Hauhtonen
F Daniel Hermansson
C Sebastian Karlsson
F Ove Molin
F Mathias Månsson
F Johannes Salmonsson
F Daniel Widing
F Richard Gynge
C Micke Lind
F Andreas Dackel
C Alexander Sundström

Nu kan vi nog glmma en klasscenter, med tanke på att vi redan har 5 st!

Om Sundsrtöm ritat på för ex FBK och att Frölunda Hv71 MoDo och Timrå varit med och dragit i den unga talangen skulle nog flera skrika rätt ut här och fråga sig varför inte BIF försökte få han till sig.

lillovechkin:
Jag är otroligt kluven gällande värvningen. En hyperintressant spelare, men visst hade en färdig klasscenter kännts bättre.

Hade Sundström istället varit en uttalad ersättare till Almtorp hade jag varit nöjd...

96 Artisten: Låter intressant endå. men behövs nog en eller två klass spelare till om vi ska vara med och vara vassa i ett slutspel.
Stort frågetecken kring hans skadebenägenhet endå, det låter inte så bra.

Bra iofs att man kan locka unga talanger(synd bara att de drar då de blir bra och är nå att ha)
Nej nu vill jag se några riktigt bra värvningar och då 2 backar till att börja med så att anfallarna i kanske 1-2 formationer inte behöver lägga allt krut på att hjälpa till i egen zon

70 Rodrigues: Hade Brynäs haft en bättre kärntrupp så hade denna värvning varit intressant men är det talanger som vi behöver? Hur många talanger orkar ett lag med i ett lagbygge?

Återigen så ser man att Boork och Sundlöv har två helt olika filosofier när det gäller lagbygge. Sundlöv ger kontrakt till gamla spelare som Molin och Lind och Boork letar pojkspolingar...

70 Rodrigues: Men han är som klippt och skuren för Brynäs. Den killen älskar att vända och vrida nere i sarghörnen...

GävleLasse: Visserligen en intressant kille, men det är ju oroväckande att han är så skadebenägen vid så ung ålder!

70 Rodrigues: fan det blir verkligen målkalas i LA i vinter...

GävleLasse: Här kommer lite stats:

2006-2007 Björklöven Allsvenskan 28 2 8 10 12

96 Artisten: vilken kioskvältare... Nu darrar verkligen samtliga lag i ES.

« · 865643 · »