1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742582 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
JanT: Vad anser du själv om lagbygget/satsningen?

Att din "vapendragare" Huge sitter och hugger på allt och alla som inte är nöjda med hur utvecklingen ter sig är ju inget nytt. Det spelar absolut ingen roll vad man skriver här. Huge förnekar hårdnackat precis allt som kan ses som negativt. Dett finns alltid en massa småsaker som han ser som kryphål och smäller upp dessa till slagträn i sin strävan att försöka tysta ner eventuell kritik eller rapporter som inte ligger Brynäs till gagn. Är du lika naiv ?

Tycker du att utvecklingen ser ut att ta Brynäs ännu ett steg i rätt riktning? Varför följer inte dina inlägg samma linje som dina bubblor?

Personligen är jag rädd att det kommer bli ett magert år för Brynäs när det gäller framgångar.

Clarence: "Din naiva optimism till trots, det är större sannolikhet att Brynäs de 3-4 närmaste åren åker ur elitserien än att man tar ett nytt SM-guld..."

Om nu broder Huge är en "naiv optimist" enligt dig, så är du väl själv i rättvisans namn den borne "naive pessimisten"?

Clarence: "Vi andra vill se Brynäs ta SM-guld, vi. Det är liksom det allt går ut på. Tycker vi, alltså."

SM-Guld? Du har ju precis börjat prata om Div I Sydöstra Svealand igen.

Nöjd? Varför använda främmande ord? Missnöjd kläder dig så mycket bättre, bäste bror.

Clarence: Ja, det är ju det som är problemet med er trångsynta otåliga dysterkvistar med noll perspektiv.
Jag resonerade likadant när jag var 14 år och såg allt i svartvitt.
Att vara nöjd med att vi lyckades hanka oss kvar i eliten efter att ha hängt på gärsgårn och nu vara på väg upp igen, men att det tar tid, det är det väl bara en svartmålande dysterkvist som kan anse vara konstigt.
Att dessutom vilja eller snarare kräva att vi ska ta SM-guld i ett läge som måste anses vara alldeles för tidigt, visar ju bara än mer hur korkat och orealistiskt du resonerar.
Varför kan du inte bara nöja dig med att gnälla på allting inför varje säsong?
Det kunde man ju iaf ha lite fördragsamhet med....

Jag vill se Brynäs vinna guld igen !!

Clarence: Sant!

sylf: Det finns ingen anledning att dividera och babbla med herr Huge. Vi vet alla vid det här laget att han är nöjd med att Brynäs står kvar och trampar i samma lera i elitserien som för 4-5 år sen. Vi andra vill se Brynäs ta SM-guld, vi. Det är liksom det allt går ut på. Tycker vi, alltså.

Huge: Å fan!

sylf: Ja, ifall Boork drar så faller ju förstås hela laget och bygget ihop som ett korthus. LA går i konkurs och samtliga övriga hockeytränare i världen beslutar sig samtidigt för att lägga ner all form av tränarverksamhet.

Huge: Vad händer när Boork drar, säg nästa år vid den här tiden. Börjar vi en ny egentlig satsning då?

sylf: Vi var en jämn och direkt avgörande kvartsfinal från semi iår.
Inte i närheten?

Poängen är ju att vi måste börja räkna vår egentliga satsning från året då Boork tog över, och inte som du gör, börja räkna från 1964.

65selander: Nära men ändå så långt ifrån:-)

sylf: 7:e match mot HV är nära.... :-)

Huge: Att inte ha åkt ur högsta serien sen början på 60 talet får nog anses som rätt stabilt. Svackor har alla lag men Brynäs lite längre. Jämförelsen med LHC är bara fånig. På dessa 7 år sen dom kom upp har dom hunnit åka ner i KS,bygga ny arena och gå till final. För Brynäs tog det 7 år att bara diskutera om man ska bygga nytt, på den tiden hann man dessutom spela KS 2 ggr och har inte varit i närheten av ens en semifinal.

Om nu Brynäs var ute efter Hjalmarsson så gick man bet. Han valde det mer glamorösa laget i världsmetropolen Luleå.

sylf: Senast vi egentligen kunde betraka oss som ett någorlunda stabilt och etablerat ES-lag var väl efter guldet -99.
Därefter har ju du och alla andra gnällt över hur djävla usla vi varit och att vi knappt hållit AS-klass. Lite konstigt att du då i nuläget påstår att vi redan är etablerade.
Vi har ju hängt på gärdsgårn de senaste säsongerna och det är väl egentligen bara efter Boorks inträde som en mer stabil trend har kunnat skönjas.
Ser man ur detta perspektiv så är ju 10 ingen orimlighet, om man logiskt räknar från just det senaste guldet. Dvs det är först i dagsläget som vi kan börja betrakta oss som ett någorlunda stabilt ES-lag.

Man kan ju göra en jämförelse med ex Linköping, som gick upp i ES säsongen 99/00.
Trots deras uppbackning ekonomiskt och lyckade strategi, där en bra organisation lagt grunden, så har det tagit dom 7 år att komma till en final.
Vår egen nystart har ju knappt börjat och att i det läget påstå att vårt facit inte är godkänt, känns minst sagt som en mkt kortsiktig slutsats.

Huge: "Eftersom laget och målsättningen under de 3-4 närmaste åren realistiskt sett måste vara att fortfarande i första hand bli ett stabilt ES-lag,"

OK, så det ska alltså ta typ 10 år för ett redan etablerat lag att etablera sig i ES? Kan knappast vara ett godkänt facit för en klubb som säger sig vilja leda svensk hockeys utveckling.

65selander: Näe, jag tippade laget på övre halvan.

Huge: "på vilket sätt har kontinuiteten brustit eller blivit oklar, om man ser till utvecklingen hittills?"

Det är ju uppenbart att man inte kommer att kunna matcha årets prestation med den trupp som håller på att formas. Nästa säsongs trupp kommer att bli sämre. Du vill hela tiden skjuta fram till man "värvat" klart.

Sundlöv har pratat om att leta fram EN forward till, en forward kommer inte att göra så mycket skillnad från förra säsongen. Jag blir dessutom orolig över backbesättningen. Man tar in EN back som är defensivt duktig (enligt de scoutingrapporter man fått) Du kan vara säker på att man blir förblindad över Jonte Carlssons uttagning i tre kronors läger och tar in honom omgående i truppen. En plats som han inte är bra nog för. Jag har sett honom spela i J20 hela säsongen och han dominerade inte som en es back skulle göra där. Han blev inte heller uttagen till J20 landslaget, han var inte ens påtänkt där...

GävleLasse: Nä, jag har väl haft fel hela tiden.
Men det konstiga är ju att vi fortfarande ligger kvar i ES.
Måste ha missat nåt väsentligt...

Sen Boorken tillträdde och man redogjort för strategin för att försöka återta en position som ett stabilt ES-lag och senare för att vara redo för ett guld:
på vilket sätt har kontinuiteten brustit eller blivit oklar, om man ser till utvecklingen hittills?

Huge: Så du har haft rätt? Rätt i vad? Fraser som "generellt sett" och "troligen" förekommer ofta i dina inlägg. Tacka fan att du sällan får fel när du inte har en åsikt. Därför har du ej heller rätt.

Det spelar ju ingen roll vad brynäs tar sig till. Du är precis lika oklar som dem när det gäller kontinutet.

mattiaskarlgren: Hur kan du hålla med mig, när du i stort sett tycker tvärtom och inte verkar ha fattat vad jag sagt?

Huge: Håller faktiskt med dig. Brynäs kommer inte ta SM-Guld på 10 år om dom ska fortsätta harva med en massa avdankade föredettingar.

Sundlöv måste våga satsa på yngre så dom får sin ES-rutin som behövs.

Alcén, Carlsson, Karlsson, Gynge, Morin osv..

Ta dessa som ett exempel. Dom måste slussas in i Brynäs ES-lag nu under nästa säsong och sen kommer dom vara bra ES-spelare i framtiden..

Det går inte att satsa på Lind, Sjödda, Molin, DJ hur länge som helst.. Hade vi inte spelat så många lika iår så hade vi varit i kvalserien och med en titt på hur lagen värvar till nästa säsong så fattar jag inte vad Brynäs tänker med.. Visst man kanske inte vill värva sönder klubben/laget men vill man ta ett SM-guld inom dom kommande 3-4 åren så måste lite klasspelare in.

Det måste till en förändring och det snarast, men tyvärr inte till nästa säsong som det verkar nu..

70 Rodrigues: Titta dig i spegeln och du ser den som är mest insnöad.
Det handlade om Clarence och hans sannolikhetskalkyl.
Den säger jag inget om, för den stämmer nog rätt bra.
Sannolikheten att vi ska ta ett guld inom de närmaste 3-4 åren är faktiskt mindre än att vi skulle åka ur ES. Så pass svårt är det att ta ett guld i dagens konkurrens. Eftersom laget och målsättningen under de 3-4 närmaste åren realistiskt sett måste vara att fortfarande i första hand bli ett stabilt ES-lag, så är naturligvis risken att åka ur lite större än sannolikheten att vi tar ett guld inom samma tidsrymd.

Men nu handlade det ju om Clarence gissningar de senaste åren, där han inför varje säsong gissat och trott att vi kommer att åka ur.
Själv har jag aldrig trott att vi kommer att åka ur, och vi har heller inte åkt ur, så vitt jag vet.
Innebär det då att jag haft rätt eller fel?
Du kan ju klura på svaret ett tag.

okänd: Är ju en helt ok back, som säkert kommer att utvecklas bra i ett lag som luleå. Men tycker ändå att vi behöver färdiga backar,klassbackar.Åtminstonde 2 st.

Huge: Alla rätt? Du är ju för fan mer insnöad än jag trodde var möjligt!!

Vet inte hur aktuell Niklas Hjalmarsson var men han har iaf skrivit på ett 1 års kontrakt med luleå .

70 Rodrigues: Alla rätt, så vitt jag kan se.
Hittills så har vi väl inte åkt ur ES, eller har jag missat ngt?

Huge: Hur många rätt har du själv haft??

Clarence: Ett syrligt och "roligt" påstående ger ibland ett syrligt och "roligt" svar.
Svårare är det inte...

Vad grundar du din tes om sannolikheten på?
Bygger den bara på dina sedvanliga gamla dysterkvistprofetior och analyser, så är det väl bara att titta på hur din kristallkula har funkat de senaste åren.
Inte ett rätt, så vitt jag kan se.
Så varför skulle du nu helt plötsligt börja med korrekta analyser och gissningar?

Huge: Nej, men jag antar att Brynäs inte kommer att ha 30 forwards i truppen nästa säsong. Om Sundström blir klar (vilket verkar bli fallet) kommer det en MAX två nya forwards. Sundlöv säger ju att de "tittar" på en finne, bara att hoppas att även Brendl är aktuell.

Angående Skålberg i Örebro så kommer han att spela allsvensk hockey nästa säsong. Måtten är för övrigt några år gamla.

Denna stora back kanske vore nått för Boork :)

Huge: Syrlig och "rolig" som vanligt, märker vi. Din naiva optimism till trots, det är större sannolikhet att Brynäs de 3-4 närmaste åren åker ur elitserien än att man tar ett nytt SM-guld...

65selander: Det har han sagt inför varje säsong, ända sen Sundsvall brann.... :-)

sylf: Sa inte du det inför denna säsong också? ;-)

Peja: Ja, det är för bedrövligt att mormor och Boorken inte spikat truppen ännu.
Jag menar, det har ju för fan gått 14 dar sen dom blåste av den sista kvartsfinalen....

Peja: Blir inte värvningarna i världsklass kan vi hälsa hem nästa år.

Hummm, Hållberg, Wernblom och Warg officiellt klara för Modo. Vi får vara glada om Brynäs har en lika bra trupp som 06/07, dvs om en landslagsspelare kommer som ersättare till Bäckström. Synd bara att konkurrenterna förbättrar sig och inte ligger kvar på samma nivå...

Peja: Ja de verkar ju så nästan. Ser heldre Korhonen i Brynäs igen om de e så...

70 Rodrigues: Martinnen klar för Timrå..

mattias - 74: Händer aldrig Brynässpelare, för att det ska hända så måste man spela fysiskt!

70 Rodrigues:

Haha bra och ha honom om nån spelare slår ut nån tand

mattias - 74: Dr Alban?

Bissett19:

Putte Eriksson ?? :)

Bissett19: Kunta Kinte :-)

70 Rodrigues: Rykten gör gällande att Sundlöv är ute efter den här liraren.

70 Rodrigues: tror inte han är sugen på brynäs.. hv däremot..

Stefan Liv 801221 Målvakt Detroit/Grand Rapids

Kanske vore något för Brynäs?

Bissett19: Du e rolig du :-)

70 Rodrigues: Ja eller Mike Siklenka i Leksand:)

« · 867398 · »