1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Huge: "Jag har vare sig förordat en förlängning eller avsked, då hans spelartyp behövs i laget, och då ser jag ingen anledning att slösa en massa pengar på en bättre brunkare, när pengarna istället borde läggas på andra spelartyper."

Rätt intressant med tanke på att du inte var missnöjd med Bicek utan tyckte att han var nyttig även fast han inte producerade. Biceks lön motsvarar väl 3 styken "Spets".

Jag hade hellre sett att man INTE förlängt med Spets. Varför? Vi har nog med brunkare i Brynäs som det är, även fast det finns folk som inte vill kalla dem brunkare utan "spelare som har otur, är småskadad, är på gång eller något annat".

wap.hockeysnack.com
Paddan: Hur känns det att vara nära stationen och se bussen gå. :-)

GävleLasse: Ähh jag tror han floppar i Brynäs. Boorken kommer att peta honom eftersom han inte jobbar.

65selander: Kom igen nu, Selander.
Får man höra ett: SM-guld, SM-guld, SM-guld!!!!!!1 eller vill du avvakta SCA-cupen ;)

70 Rodrigues: Ja nu river väl JanT och några andra sina medlemskort. ;)

wap.hockeysnack.com
Bundy: Får skylla på att jag missade första samtalet. Finnen är oxå stensäker

Fan va gött, äntligen något bra!

65selander: Ja men ni är ju gammgubbar också :)

65selander: Ojojoj... Flipp eller flopp, återstår att se.

wap.hockeysnack.com
F-n Bundy du hann först.

Hahl Bundy: Såja nu fick jag det sagt 2 ggr! Godmorgon.

Huge: Har ni somnat härinne? Isåfall vaknar ni nu:
Pavel Brendl har skrivit på ett 3-års kontrakt med Brynäs.

Huge: Har ni somnat in? Pavel Brendl har skrivit ett 3-årskontrakt med er.

Peja: "Vad har Spets uträttat i Brynäströjan som gör att han är en talang värd att satsa på i framtiden? Jag tror inte att du hade sagt samma sak om Brynäs hade gått ut och sagt att man inte vill förlänga med honom..."

Om vi skulle försöka hålla isär debatterna, så blir det lite enklare.
Saken gällde vad som kan betraktas som en ung och lovande spelare och framförallt då åldersmässigt.
När Spets värvades så kan väl inte ens du förneka att han ansågs vara en lovande spelare. Han har utvecklats ngt under sin andra säsong, men problemet är ju att vi kanske hade alltför höga förväntningar på honom, och det mest baserat på Sandlins omdöme om honom när denne tränade Spets. Då öste han ju in mål i den mediokra norska ligan och jag kan tänka mig att Sandlin till en stor del baserade sitt omdöme ("kan gå hur långt som helst, det är bara upp till honom själv") på ex Spets inställning och hårda jobb för laget.
Jag har vare sig förordat en förlängning eller avsked, då hans spelartyp behövs i laget, och då ser jag ingen anledning att slösa en massa pengar på en bättre brunkare, när pengarna istället borde läggas på andra spelartyper.

Peja:

Ja, jag har full förståelse för det...
Icke desto mindre... Grrr! Vi behöver lyfta blicken från Andersénare till Guldmakare...
Våga uttala de orden... GULD! Satsa på att vinna GULD!

Vem fan söker sig till Brynäs annars...

Ja, Andersén och hans kompisar förstås... Suck...

Ankan - snart startar Expedition Hackholmen

Peja: Skulle nog hellre kalla det risk än chans :-)

rackham: Det är möjligt att Andersén-kvoten är fylld men jag kände ändå att jag behövde inkludera honom eftersom det trots allt finns en ganska stor chans att Brynäs signar honom.

70 Rodrigues:

Ja, också de har en "helsideannons" om sin GULD-satsning i Aftonbladet idag också...

Vi får se när Mormor greppar att man kan få gratis reklam i tidningarna också... = )

rackham: Apropå backar, Frölunda värvar klass.

Peja:

Men, Peja, visst känns det väl som om Andersén-kvoten redan är fylld i Brynäs...?

Ankan - skeptisk till den redan höga Andersén-kvoten

JanT: Men vem ska DJ bilda backpar med? Sjödda, Hietanen och Angell känns givna att leda varsitt backpar om de finns tillgängliga och jag kan inte begripa hur DJ skulle vara en bra backpartner till någon av dessa. Nolander, Kankenpeerä och Sundqvist (nåja) känns lämpligare. Andersén också för den delen, om han nu kommer.

GävleLasse: Ja du skulle väl byta DJ mot en otränad Custemo. ;-) (jag kan ringa och fråga, han bor i stan och är ass. tränare i Lakers)

Tror bestämt att finländarna kommer att tillföra något (OM de nu kommer). Mycket speltid i finska topplag är i vilket fall som helst inget dåligt tecken.

Skicka Spets med enkel biljett på hurtigrutten.

Hulken var vid många tillfällen oroväckande felplacerad i egen zon. Även jag hoppas att han repar sig till nästa säsong. Annars lär vi nog se mer av den gode DJ!

JanT: Jag skulle byta ut DJ mot Öhrstedt alla dagar i veckan...

Det är ganska intressant att du hissar de båda finnarna som kommer.. OM de nu kommer. ;)

Själv har jag givetvis förhoppningar att de verkligen skall komma in och höja laget, men efter värvningar som Laitinen, Pekkala, Kuparinen och Hulkkonen så blir man tveksam.

Vad gäller Hulkkonen så finns det ett halmstrå att tillgå, man vet inte hur pass mycket hans knäskada påverkade hans spel. Tvingas man till operation så brukar det ju även påverka spelet innan man opererar sig.

Även fast jag tycker att placeringsförmågan inte ligger i knäna..

vad gäller Spets så är han en talang, han har bra arbetsmoral och ett bra spelsinne. Utöver det så har han ingenting. Skall man låta en norrman stå ivägen för våra egan junisar?

Vad skickar det för signaler till våra juniorer?

Peja:

Nä, och nu betyder det inte att han signas bara för att han är trevlig, men det skickar tyvärr också signaler om att "hårt arbetande forwards" fortfarande har en het arbetsmarknad i Gävle...

Grr...

rackham: Det som var extra störande var att motiveringen till att eventuellt förlänga med Spets var att han var en kille som alla gillade osv. Inga sportsliga skäl nämnes överhuvudtaget.

Peja:

Precis.

Jättebra att Spets sliter och står i, men det vinner man varken Nobelpris eller SM-guld på...

Att Mormor ens överväger (man kan ju få den bilden av Mormors tankar i Sportens artiklar) tanken på att förlänga med Spets signalerar... ja, vadå...?

1. GULD-satsning
X. Slitsamma pojkar förlänger alltid kontrakt med Mormor
2. Otydlig ambitionsnivå

Ankan - gillar tipspromenader på Sätraåsen

Huge: "Jag anser iaf att spelare som Bäckis, Sebastian Karlsson, Almtorp, Widing. Salmonsson och Spets kan räknas till unga lovande spelare.
Det behöver inte nödvändigtvis handla om enbart egna produkter typ Alcén eller Morin och som fortfarande är tonåringar."

Vad har Spets uträttat i Brynäströjan som gör att han är en talang värd att satsa på i framtiden? Jag tror inte att du hade sagt samma sak om Brynäs hade gått ut och sagt att man inte vill förlänga med honom...

GävleLasse: Kan inte direkt påstå att jag följer SM-finalen med hökblick. Lyssnade dock på radioreferatet av match 4. L-G Jansson kommenterade Junland/Gunnarsson vid ett flertal tillfällen. Enligt L-G fick de på tok för mycket istid. "Grabbarna står inte pall"

Tycker nog att följande uppsättning lämnar en del övrigt att önska;

Holmqvist/Junland
Johansson/Öhrstedt
Majesky/Gunnarsson

Junland/Gunnarsson/Öhrstedt skulla få stora problem att platsa i nästa års upplaga av BIF om de båda nya finnarna anländer.

GävleLasse: Ja, Boorken har ju egentligen bara sagt en självklarhet om ngt som alla coacher gör: toppar sitt lag i kritiska skeden.
Nu råkade de kritiserade spelaren vara juniorer, vilket inte har ngt med juniorsatsningsdebatten i övrigt att göra.

Dessutom: har du ngn gång hört en tränare i media acceptera lite kritik från en tränarkollega?
Boorken behöver inte alls ha helt rätt i detta fall, men heller inte helt fel.
Skulle tro att det bl.a var Gunnarssons markeringsmiss vid segermålet som fick Boorken att uttala sig som han gjorde.
Å andra sidan så var det en snygg inövad(?) PP-variant...

Här är en skarpskytt som mormor skulle plocka över. det skulle smaka mumma med en jänkare som bombar på allt som rör sig.

www.hockeysverige.se/news_show.html?id=112430

www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=67806

Gusten:

Det är du värd, Qusten!
Det kostar ju att underhålla BB-tältet...

Ankan - member of the Byhåla 2 BB-tent Society

GävleLasse:

YES!!!

Enklare än att stjäla godis från små barn det här... = )

Trump, here I come...!

Ankan - life is good!

rackham: 1500:- KATSHIIIING! ;)

rackham: Du vann jack shit.. Ljugis där....

Fokusera på valberedningens arbete istället.

Mer "kupper" åt folket ;)

Huge: Lite konstigt att man endast lyfter fram vad Boorken sagt, Johansson X2 var ju inne på samma linje. Fast de motiverade det hela med att spelare som t ex Holmqvist skall ha mycket speltid för att bättre komma till sin rätt.

Detta är ju något som även Boorken gör, Sjödda, Dackell plus några fler har ju alltid grymt med speltid. Fast skillnaden ligger i att här är det finalspel och Brynäs gick på lite folk säsongen igenom. när det väl kom till kritan i kvarten så matchades de mindre rutinerade spelarna väldigt lite. Alcén och Karlsson fick inte många byten alls.

Huge, 70 Rodrigues, G-Lasse m fl:

Och där vann jag precis 1000 spänn...

Keep up the good work, guys!

Ankan - making a fortune

70 Rodrigues: Så du har slagit vad med ngn annan onyanserad skribent?
Intresseklubben antecknar... :-)

Huge: Tack, har precis vunnit 500 spänn på ditt svar :-)

70 Rodrigues:

Jag vet inte var din ribba ligger nånstans, vad gäller vem som kan räknas som yngre och lovande spelare.
Jag anser iaf att spelare som Bäckis, Sebastian Karlsson, Almtorp, Widing. Salmonsson och Spets kan räknas till unga lovande spelare.
Det behöver inte nödvändigtvis handla om enbart egna produkter typ Alcén eller Morin och som fortfarande är tonåringar.
Frölunda aviserar i dagens Sportblad om en satsning på en stomme bestående av unga lovande spelare och då menar man spelare i kategorin runt 25 års ålder. Skillnade är väl isf att man försöker hitta spelare i denna åldersgrupp men som har lite mer erfarenhet än ex allsvenska spelare.
Principresonemanget är dock detsamma och jag som sagt tycker man måste vara lite mer vidsynt vad gäller tolkningen av vem som räknas som unge och lovande, än att bara stirra sig blind på fjuniga tonåringar.

Vad beträffar Boorkens kritik mot Karlssons coachning så begriper jag inte vad som är problemet? Jag tycker att både du och Karlsson har missuppfattat kritiken.
Så här sa Boorken:

"– Det har varit för mycket snack om att de unga ska spela mycket. Men man kan ha åsikter om att de spelar så mycket som de gör här, sa Boork."

Dvs: man kan ha åsikter om hur mkt man ska matcha unga och lite mer orutinerade spelare i ett så pass viktigt skede av en matchserie.
Boork har väl öht inte kritiserat Karlsson för att inte släppa fram juniorer i övrigt. Det handlar ju dessutom om att coacha dom som är hetast i såna här lägen, vilket även Calle Johansson mf.l var inne på.
Och då spelar det nog ingen roll ifall den iskalla spelaren är junior eller inte.
Poängen som Boork har, uppfattar iaf jag som att det inte handlar så mkt om ifall spelarna ifråga är juniorer eller inte, utan om att man kanske måste bänka vissa orutinerade spelare i avgörande lägen.

Gusten: Exactamundo!

70 Rodrigues: "De värvade spelarna ska helst vara födda i början av 80-talet och gärna testat på livet i Nordamerika och därigenom kanske inte hoppar på första bästa NHL-kontrakt som kommer upp."

Så ska en slipsten dras!

Frölunda vill inte missa slutspel nästa säsong :-) Målvakten Ari Ahonen från Jokerit är klar!

Leif Boork var kritisk till hur Janne Karlsson matchade laget.
Något LHC-tränaren tog lätt på.
– Vad Boork säger bryr jag mig inte det minsta om, säger han.
Brynästränaren satt med som expertkommentator hos Kanal 5. Han tyckte att Janne Karlsson gav de unga backarna Carl Gunnarsson och Jonas Junland alldeles för mycket istid.

Fick mothugg
– Det har varit för mycket snack om att de unga ska spela mycket. Men man kan ha åsikter om att de spelar så mycket som de gör här, sa Boork.
Men han fick mothugg av Janne Karlsson:
– De
spelar inte för att de är unga, utanför att de är bra. Jag skulle aldrig använda killar jag inte litar på, säger Karlsson.
Han tyckte att samtliga backar skötte sig alldeles lysande, och avfärdade Leif Boorks kritik som nonsens:
– Vad han säger bryr jag mig inte det minsta om. Jag hade åsikter om hur han matchade sitt lag i kvartsfinalen mot HV 71 också, säger Karlsson.

Boorken är hyllad för att våga chansa på juniorer/yngre spelare(varför förstår jag inte), sen sitter han och kritiserar Karlsson för att han låter de unga killarna spela för mycket. Tror nog Boork är avundsjuk på att inte ha några egna unga killar att spela. När dom har fått en s.k chans så har dom fått några enstaka byten. Man kanske först ska leva som man lär innan man börjar kritisera andra.

Jonte321/arnio: Jag fattar väl också att det inte kommer att se ut sådär, det är Brynäs vi talar om. Men jag vill se laget så, ni kanske noterade smileyn?

lillovechkin: Vi får väl se...

Peja: Är det så troligt att Brendl går till BIF? . - nej

Peja: Richard Lintner har väl inte bestämt någon klubb än?
Något för sundlöv?:o

Sperrle/NY

Nolander-Sjödda
Kankenpeerä-Angell
Sundqvist-Hietanen
(DJ, Hulken, Morin)

Månsson-Hauhtonen-Brendl
Salle-Hansen-Dackell
Samuelsson-Lind-Widing
Danielsson-Karlsson-Gynge
(Alcén, Molin, Hermansson)

Tycker jag vore ett hyfsat lag. Skulle gärna se Martin Samuelsson från LHC och det här laget känns ganska troligt, tycker jag...

70 Rodrigues:Sedan vill jag bara påpeka att vill man ha kvar Gynge i framtiden, så ska han INTE lånas ut... han måste få ta nästa steg och få lra i elitserien. Annars har vi gått miste om en stor talang

70 Rodrigues: Vem är denne Wilm?? Inte hört talas om den liraren. Så många nyförvärv du vill se enligt dig, kommer aldrig att ske kan jag lova, men visst, skulle det hända, så blir ju ingen gladare än mig. Vi får la se om det ens värvas nåt nytt på forwards sidan, då Sundlöv har sagt att det iaf inte blior någon Finne till iaf... och det tolkar jag som att det blir en traditionell Brynäsvärvning i form av en allsvensk spelare

« · 871458 · »