1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742365 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
jimmy_90_bif: arnio: brynäs kan värva Markus Matthiasson från malmö?

Ja det kanske vore någonting. Jag har alltid gillat Matthiasson som spelare.

Jajjen: Någon bigshot får vi nog inte. Det lutar nog åt någon ung och utvecklingsbar spelare. När Angell ansluter så har vi ganska fullt på backen och frågan är vem som blir 7:e back.

Skulle det däremot bli så att det ligger någon substans bakom Ambroos rykte att Sjödda är klar för Timrå så MÅSTE en klassback in.

Sundlöv säger att vi ska ha 28 spelare i truppen. Just nu har vi 24. Tre platser är vikta för Sjödin (klart han stannar), Lind och Spets (mycket för pengarna=billig). Vem blir den fjärde? En Bigshot eller Andersén?

arnio: brynäs kan värva Markus Matthiasson från malmö?

Wesley: När jag läser vad de skriver om Niklas Andersson så tänker jag på hur fantastiskt bra alla våra nyförvärv verkar vara när man läser om dem efter att de skrivit på för Brynäs.

"Antti Hulkkonen, back, TPS Åbo
28-årig allroundskicklig back som har skrivit på ett tvåårskontrakt, vilket bekräftas av Brynäs sportchef Sundlöv. Hulkkonen är är 1,84 meter lång och 88 kilo tung och känns som en riktigt fin förstärkning för Brynäs. Hans främsta specialitet är hans open-ice-tacklingar, som betraktas som de bästa i Finland."

Say no more hehehehe! Lite om Niklas Andersson och den gamle storbacken (not) Custemo.

Vilken typ av back är han?
- Som jag bedömer det tillhör han de riktiga påläggskalvarna i svensk hockey. Han är stor men väldigt rörlig och smart i sitt spel. Han är mer en Lidströmtyp än en Andreas Liljatyp, trots att han rent fysiskt kan spela mer som Lilja. Man kan också säga att Niklas Andersson är som en Andreas Custemo men med bra skridskoåkning och bra skott. Se länk.

Bissett19: "Så kollar jag nu på matchen New Jersey Devils-Tampa Bay Lightning,o kommentatorerna säger ofta med falsett i rösten:"SAVED BY HOLMQVIST"

Jo 13 skott motade Honken i natt och släppte in 2.

Lite Alexander Sundström:

www.vk.se/Article.jsp?article=115423

Så kollar jag nu på matchen New Jersey Devils-Tampa Bay Lightning,o kommentatorerna säger ofta med falsett i rösten:"SAVED BY HOLMQVIST"

Han är helt okej den där Honken......:)

Bissett19: Jag tror inte att Boorken lämnar konstellationen med Nolan och Sjödda...

Sjödda - Nolan
Kanken - D.J
Jusso - Sunken

pastorn:^Till att börja med,kan det se ut typ så här:

Sjödda-Kanka

Jusso-Sunken

Nolander-D.J

Sundlöv gör ett kanon jobb ! inget snack om saken !
Jag tittade mycket på Alexander Sundström i kvalserien och JVM och jag tror han kan bli en mycket bra spelare i brynäs..och jag skulle inte förvåna mig om boorken kommer ge han mycket speltid som han gjorde första året med bäckis , och själv tycker ja jag ser lite likheter med Sundström och Bäckis , därför tror jag Sundström kan bli en flipp :D
Korhonen var en ganka väntad ersättare åt kristan och han är en stabil målis och vi vet ju ungifär vad han går för :P
Pavel Brendl är nya "Tom Bissett" som kommer spruta in mål när han får passen av Dackell mfl.
Sen har vi dom två finländarna Heitanen och Kankaanperä , där tycker jag sundlöv kompinerar bra med en ung lovande back med offensiva kvaliteter och ett kraftpaket som rensar framför målet och som även också har offensiva kvaliteter.

Än så länge är jag väldigt nöjd med nyförvärven och jag tycker vi har en bättre trupp i år där definitivt defensiven har breddat sig.

Kom ihåg att jag är en ruskigt bra tippare :P hehe
så jag tippar en semifinal plats

GävleLasse: "Jag har en känsla av att vi kommer att få in någon skrällvärvning typ "vad-i-helsike-är-det-där-för-en-prisse-" på try-out precis som när Ström anslöt till försäsogen förra året... Som får kontrakt fram till att Nick ansluter."
-----------

Det är Spets som ska spela back tills Nicki kommer...

Huge: Abstrakta? Menar du Salvador Dalí "on acid" då eller? Jag tycker att man är lite väl luddig utåt. Givetvis har man delmål inom föreningen, men jag tycker inte att man går ut med dessa på ett bra sätt. Jag tror att detta skulle gynna marknadsförningen om man gjorde det.

GävleLasse: "Jag menar, visst kan man ha en så ambitiös målsättning som Brynäs har att leda utvecklingen av svensk ishockey men det är FÖR långt borta. Jag vill ha uttalade delmål och inte en massa "bättre än förra..."

Mer eller mindre floskeluttalanden har ofta en tendens att kännas lite "FÖR långt borta", och jag ser inget konstigt i det.
Och det är väl inget som hindrar att man har BÅDE konkreta och lite mer "abstrakta" mål, vilket jag ändå tycker att vi har.

Peja: Ja det är inte komma in något nytt toppnamn, Med Lind så har vi 5 centrar OM man nu väljer att spela med Alex som center. I Björklöven spelade han mest ytterforward. Karlsson tycker jag inte kom till sin rätt som ytterforward så jag tror att Alex har bättre förutsättningar att lyckas där.

Peja: Det jag menade var att han redan har haft begränsad speltid som kommer att inskränkas ytterliggare nästa säsong. Ändå är han beredd att ta chansen. Jag skulle inte heller sakna Spets om han valde att tacka nej men jag beundrar hans inställning och krigarhjärta.

"I torsdags gjorde Brynäs klart med Markus Kankaaperä och målvakten Markus Korhonen. Och i går skrev först Andreas Dackell på. Bara någon timme senare blev Björklövens JVM-center Alexander Sundström, 20, klar. - Nu har vi 24 spelare i truppen. När det är klart ska vi vara 28, säger Micke Sundlöv. "

4 saknas... Tips: Lind, Sjödin, Lindbäck samt Andersén.

rafalski: Nä, men det är det inte hos Erik Belin & co heller.

Peja: Det låter nästan som att Spets kommer att få ett try-outkontrakt...eller i alla fall på något sätt format så att Brynäs kan avbryta det vid behov...

Peja: Säga vad man vill om Spets men något fel på inställningen är det inte.

- Tommy Sjödin kommer hem från USA på måndag och då ska vi pratas vid. Micke Lind är utomlands och Lars-Erik Spets är med landslaget i Vitryssland. Jag har pratat med Spets, har redogjort för honom om en begränsad speltid, men han vill ta chansen att köra några månader och se var det slutar med, säger Sundlöv.

- - -

Jag vill inte låta otrevlig, men varför i helvete ska Spets få fler chanser?

Huge: Problemet är ju att Brynäs har haft samma målsättning i flera år nu.. I och med att Boork kom och städade upp så borde målsättningen varit en annan. Jag menar, visst kan man ha en så ambitiös målsättning som Brynäs har att leda utvecklingen av svensk ishockey men det är FÖR långt borta. Jag vill ha uttalade delmål och inte en massa "bättre än förra..."

Jag ser gärna att man har ett uttalat mål att komma topp 4 och minst till semi den kommande säsongen.

Organisatoriskt så vill jag se uttalade mål om att man skall
- Öka publiksnitt
- Öka omsättningen i shopen
- Bli en "närmare" förening mot medlemmar och supportrar.
- Vara innovativa när det gäller kringarrangemang på matcher..

Osv. osv osv.

De har tjatat om att de vill skapa sveriges bästa Arena hela säsongen. Det skall bli jävligt intressant att se vilka förändringar som kommer under sommaren.

Peja:

Vill man besudla taket i Läkerol Arena, sa visst. :P

Davve17:

Jepp, har faktiskt ingen aning vilka nummer bada spelarna har haft tidigare, eller om nya nummer redan tilldelats. :P

Hence: Bara ingen tar #27. Därför att det är väl självklart att #27 Spets ska upp i taket?

Hence: Rena gissningar, eller?

GävleLasse:

Sundstrom tar 13 och Kankaanperä tar 2

GävleLasse: Om vi får behålla Nick och Sjödda inte fått solsting och lämnar oss så ser backsidan oförskämt bra ut, vilket borde medföra att våra forwards kan lämna över lite mer defensivt ansvar. Jag tror liksom Huge att Gynge kan bli en joker i vinter, kan bli svettigt för Brendl att vinna interna poängligan ;-)

GävleLasse: " "Jamen, då har jag ett kanonförslag till dom ansvariga:
vi går ut med att vi borde ha tagit guld redan iår eller så garanterar vi åtminstone att det kommer att bli guld redan nästa år."

Du hade alltså inget vettigt att skriva utan försöker skämta bort det.."

Tvärtom.
Jag försökte bara på ett skämtsamt sätt påvisa ett s.k "Rodriguessyndrom".
Dvs en tankegång som innebär att så fort en satsning görs av ngt annat lag än Brynäs, så är det en mkt seriös och realistisk satsning.
Och om samma satsning aviseras av Brynäs men i kanske inte riktigt samma "kaxiga" och (över)optimistiksa ordalag, så är det automatiskt en dålig satsning och ngt som man kan skratta åt eller på annat sätt förlöjliga.
Dessutom tycker jag att han missuppfattat snacket om att vi i framtiden ska vara med och leda utvecklingen. Det är ju en allmänt hållen målsättning som inte har ngt specificerat slutdatum, sas.
Till skillnad från hans paradexempel Djurgården, som konkret uttalat en målsättning om guld inom 3 år, vilket isf ska jämföras med vår egen konkreta målsättning om att i första hand etablera oss som ett stabilt ES-lag och därefter ta upp kampen med topplagen.

Peja: Då fick man rätt i att Andersson gjort sitt i Brynäs med...

Vem får tröja #2

Vad kommer Brendl att välja för nuffra? 28 som i Mora? Kommer någon att våga sig på Karjalainens #13?

rafalski: Ja om han är kvar så länge. Om det blir som man hoppas så har de befintliga backarna som spelat ihop sig under säsongen gjort det så bra att hans tjänster inte behövs. Nu väntar jag bara på att Sjödda skall komma hem och skriva på.

Jag har en känsla av att vi kommer att få in någon skrällvärvning typ "vad-i-helsike-är-det-där-för-en-prisse-" på try-out precis som när Ström anslöt till försäsogen förra året... Som får kontrakt fram till att Nick ansluter.

GävleLasse: Du kan ha rätt för en gång skull ;-) men jag tror att framåt slutspel så kommer Hulken dela ut "open ice hit" så det står härliga till.

Huge: Den är nog fylld nu och hatten av för mormor som jag tycker gjort ett bra jobb med att hitta de spelartyper som vi saknat både offensivt och defensivt.

rafalski: Jag kan inte hjälpa att vara lite skeptisk när det gäller Hulkkonen. Han är nyopererad och kommer inte åter förrän oktober.

Betyder detta att han kommer att ligga väldigt långt efter rent fysiskt? Antagligen!

Kommer han att vara totalt matchotränad?
Antagligen!

Om han hade svårt att komma in i spelet och göra rätt för sig den här säsongen, VAD talar för att det skall bli annorlunda nästa säsong när han inte ens kommer att kunna bedriva en offseasonträning fullt ut.

Mitt tips är att han inte är kvar säsongen ut i Brynäs...

rafalski: Absolut. En kille som ex Sunken kommer dessutom betydligt mer till sin rätt med en stabil defensiv partner.
I övrigt så har ju alla yngre spelare fått mer rutin och bara det kommer ju att höja deras kapacitet en aning.
Sundström tror jag har bra chans att gå rakt in i laget som ordinarie center, för så pass bra anser jag honom vara.
Tror även att ex Gynge kan bli en joker när det drar ihop sig till nedsläpp i semptember.
Tycker att mormor och Boorken har gjort ett bra jobb så här långt.
Undrar när godispåsen är full? :-)

Huge: Känns som balansen i laget är bättre, våran offensiva backbesättning har kompletterats med mer defensiva muskler, hoppas och tror att ex Hulken kommer att lyfta sig med lite landsmän i laget på samma sätt som Kupan lyfte när han fick spela ihop med Timonen.

rafalski: Ja, välkommen hem till ankdammen... :-)

Smart drag av mormor att signa Sundström. Nu känner Lind flåset i nacken och kommer att göra en kanonsäsong.
Och Sjödda kan ju inte acceptera att en fjunig finne kommer in och försöker dominera på backen...

scim: "Personligen så föredrar jag en tydlig målsättning som "År x ska vi åstadkommit y" än något flum i stil med "Vi ska vara en bidragande orsak till svensk hockeys utveckling". Men det viktigaste är ändå att målsättningen är realistisk. Jag vet inte om jag kan säga det om endera Brynäs eller Djurgårdens dito."

Det beror väl kanske på hur du själv tolkat resp uttalanden.
Vår egen "målsättning" tycker jag mer ska tolkas rätt så allmänt och ngt som i stort sett alla lag strävar efter.
Mao ngt av en klyscha, fast i en ngt mer seriös form sas.
Vad beträffar vår mer konkreta målsättning så har den väl varit att i första hand etablera oss som ett stabilt ES-lag, istället för det lindansargäng vi varit innan Boorken tillträdde.
Kombinerat med målsättningen att förbättra tabellpositionen jämfört med tidigare år.
Jämför man då med Djurgårdens målsättning sett till deras nuvarande förutsättningar, så ser väl vår egen målsättning betydligt mer realistisk ut enligt min mening.

Hemma efter en välbehövlig semester och här "tjötas" det på som
vanligt :-), tycker själv att laget börjar se riktigt spännande ut, backsidan ser riktigt stark ut och även forwardbesättningen med Brendl i spetsen ser bra ut även om jag som många andra hade vilja sett en riktig kanoncenter bland nyförvärven.

70 Rodrigues: härligt med " Johansson-Sundqvist " låter som de blir ett mål i baken efter varje byte med dom inne ;)

arnio: Ska vi lägga ned Lasse, visste att du var sugen på honom!!

GävleLasse: lägg ned Lasse.

arnio: Tacka fan att du kunde stava efter att jag hade skrivit det...

Peja: Snabbast i Brynäs iaf, det räcker långt :-)

70 Rodrigues: Jag önskar att jag kunde tro lika mycket på Molin. Han är tyvärr inte lika snabb längre.

Peja: Ove har massor kvar att uträtta offensivt, tänk om Boorken kunde fatta det :-) Ove kommer att må som en kung bredvid Hauthone och Brendl, blir lite som Bissett-Larsson-Molin :-)

70 Rodrigues: Ja, det lär bli så. Men Molin i förstakedjan? Kanske för 7 år sen.

Peja: Om Lind ritar på så byter vi ut Hansén och flyttar honom till Sundströms plats och Sundström till Karlssons plats :-)

70 Rodrigues: Tja vi kom sexa sist och ledde serien ett tag för att sedan pressa serietvåan till sju matcher i slutspelet. Då med en på papperet sämre trupp så visst finns det hopp.

« · 875508 · »