1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742182 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
70 Rodrigues: Lustigt det där med tre säsonger per år, på våren är det slutspel, sen är det silly fram tills dess att drar igång igen.

Anemyr: Jag skulle hellre ta Åkerman, Davidsson, Jämtin osv före Kaupilla.. Samma med Hrdina, hur fan kan Hv betala för en spelare som bara åker runt och glider. Hade bänkat han med en gång.. :)

Sen så Widing, han var ordentligt trött i andra och tredje perioden igår, samma matchen hemma (match 6 och 5) där var han riktigt seg och trött det sista i matcherna, kan varit därför?

70 Rodrigues: Alla elitserielagen sliter i Viuhkola, men det borde ju vara lättare att bjude över dom än schweiziska klubbar.

Det är ju själva fan att så många backar har kontrakt inför nästa säsong! Hade velat sett 4st nya backar!
Är en gåta för mej att man kan förlänga Sundqvists kontrakt med 2år!

Men av dom spelare som inte har nåt kontrakt så säger vi hej då till..Micke Lind,Jiri Bicek,Rodrigo Lavins,Lars-Erik Spets och Niklas Andersson!

Hade gärna vinkat adjö Daniel Johansson,Antti Hulkkonen och Jörgen Sundqvist också!

Daniel Widing och Ove Molin kan få nya kontrakt!

BFG: Klockrent! Ajöss med dom du nämner och köp ut DJ,Hulken och Sunken,borde bli billigare än att dom stjälper oss i match efter match. Kan Lind hålla sig skadefri är han också en tillgång,men när hände det senast. 5-7 nya klasspelare är vad som behövs.

Martin Bartek vore ett bra nyförvärv för er.... en riktig poängmakare för i allsvenskan lär han då inte stanna

BFG: MM håller med dig om de flesta där förutom Spets som jag tycker borde få nytt kontrakt.. Han är bra men tyvärr så har ej poängproduceringen blivit det Brynäs hoppats på. Men det är en stor skillnad mellan Sveriges ES och Norges högsta.. Tyvärr.. men så är fallet, men Spets jobbar och sliter hela tidne. däremot tycker jag att om Brynäs ska komma nånstans så ska dom satsa lite ungt, visst inte "alla" på en gång men in med Gynge och Alcén på allvar nu, ge dom speltid men duktiga spelare så dom utvecklas.. Alcén med Dackell och Hansen.. sen spelar du Gynge med Månsson och Hauthonen..

mattiaskarlgren: Det är ju exakt en sån som Spets som bör lämna för att ge plats åt Gynge & Alcén. Spets uträttar inte ett skit även om det är lätt att luras av hans många onödiga åkningar. Att han tvingas åka så mycket skridskor beror på att han inte har tillräckligt bra spelsinne för att kunna hävda sig utan att slita som ett djur.

Peja: Du har rätt :) Jag gillar Spets, kanske därför jag vill ha kvar honom? Jag kanske stirrar mig blind på det han gör och inte gör men ändå tycker att han är bra?

Peja: Fast har han inte fått den rollen tilldelad också? Han spelade en del box play under året också. Har också varit avogt inställd mot Spets men när han i numerärt underläge ensam dödade 30-40 sek mot DIF (i sann Dackell-anda) så såg man potentialen.
Hans yngre bror K-H var också riktigt bra i Nyköping mot slutet.
Om pengar fanns skulle de kontrakteras bägge två och lånas ut till typ Björklöven under en säsong för att därefter bedömas.

Huss: Det är klart att Spets har den rollen, men han får ändå ut för lite. Varför ska Brynäs kontraktera bröderna Spets? Det finns yngre spelare i allsvensk som är bättre än dessa.

Peja: Tycker nog att Gynge ska få chansen nästa säsong.

Dragan Umicevic då? kan inte det var nått?

Med ett dygns distans till gårdagens respass och blicken fäst framåt måste jag tillstå att jag känner mej rätt betänksam kring Brynäs öden och äventyr nästa säsong. Det finns många frågetecken och osäkerhetsfaktorer i truppen, som den ser ut idag. Flera av trotjänarna bland spelarna känns, uppriktigt talat, för gamla nu att hoppas för mycket på i fortsättningen. Molin, Lind, Sjödin är bland dem jag åsyftar. På den "andra kanten" , juniorsidan, ska vi nog inte tro att speciellt många spelare är mogna och bra nog att kommande höst ta sig in på allvar i A-laget. Det enda riktigt säkra tillskottet där är nog Gynge-pojken, tippar jag.
Drar sen en sån som Bäckström till NHL, känns oron stor, tycker jag, över vart det ska bära hän i tabellen egentligen. Allrahelst som vi som skulle vilja ha en rejäl stjärnsatsning på truppen nog säkert kommer bli besvikna i år också. Vis av erfarenheten...

mattiaskarlgren: Jag tror att Umcevic hade varit tillräckligt bra för att spela i andrakedjan. Han gjorde väl 13+15 den här säsongen utan speciellt mycket tid i pp, det hade man placerat sig högt på i Brynäs interna poängliga.

Huss:

Ar hela varlden galen...?

Huss hyllar Spets...!

Nu ar det jag som tar forsta flyg hem... =)

Ankan - heading for the World Trade Center Pond

Dj håller som 4-6e back.
Spets håller i 3e 4e linan.
Molin?

Lind?
Almtorp?

arnio: Almtorp tillhör fortfarande Edmonton och var bara utlånad till Brynäs den här säsongen......som vi sagt några gånger nu.

Clarence: "Med ett dygns distans till gårdagens respass och blicken fäst framåt måste jag tillstå att jag känner mej rätt betänksam kring Brynäs öden och äventyr nästa säsong."

Ja, var ska sleven vara om inte i grytan?
Det hann som sagt bara gå ett par timmar efter säsongslut, så åkte målarburkslocket av och svartfärgen började smetas ut i tjocka lager... :-)

Fedor Fedorov då? Hans kontrakt går ju ut nu?

Huge: Hur tycker då du det känns om Nicklas Bäckström försvinner, ev Angell till nästa säsong? Och hur länge tycker/tror du att vi kan luta oss mot spelare som Lind, Molin, Sjödin och Dackell? Tycker du att dessa fortfarande står på topp i sin karriär?
All denna förtröstan också från många om att vi har ett sånt "framtidslag". Stämmer det verkligen med såpass många åldersdigna spelare i laget? Och juniorer som, när allt kom omkring, "bara" gick till kvartsfinal i årets J20-SM , trots att det innan från olika håll påståtts att Brynäs har det mest lovande juniorstallet i Sverige just nu.
Njaee, jag köper nog inte att allt ser så ljust ut, jag...

mattiaskarlgren: Ja, Fedorovs kontrakt går ut, men han är nog för dyr för Brynäs. Hade dock varit en riktig kalasvärvning, offensiv spetskompetens.

Angående J20-laget: Har Brynäs verkligen så bra juniorer? Bäckis är visserligen Sveriges bästa junior, men annars är det ju bara Alcén som har fått "chansen", om man nu ska kalla en plats i fjärdekedjan i var femte match att få chansen.

Morin har inte fått en ärlig chans, absolut inte Gynge heller. Och jag tycker inte att man kan hylla Brynäs juniorverksamhet för Gynge heller, eftersom han har spelat fem juniormatcher i klubben - det är Bajen som ska ha credit för honom, samt Nybro lite credit nu då...

Visst finns det en del bra spelare i J20, MEN ingen har fått en ärlig chans. Detta på grund av att A-lagstruppen innehåller ca 150 spelare.

Clarence: "Och hur länge tycker/tror du att vi kan luta oss mot spelare som Lind, Molin, Sjödin och Dackell? Tycker du att dessa fortfarande står på topp i sin karriär?"

Nä, Sjödda och Dackell är verkligen på dekis.
Det har vi ju sett denna säsong.
Verkligen synd att dom verkar bli kvar minst ett år till....

Det viktigaste är ändå att Brynäs fyller de hål som finns i truppen. Dvs värvar några defensiva backar och några snipers. Då är jag övertygad om att laget kommer att bli avsevärt mycket bättre, givetvis förutsatt att den nuvarande stommen stannar.

Huge: I ditt fall så spelar det ju ingen roll vad Brynäs gör, det gör ju rätt oavsett. Frågan är om du endast vill försvara eller om du är här och bidrar i diskussioner med en egen åsikt...

Visst har Dackel varit grym den här säsongen, Sjödda lika så. Men varken Molin eller Lind har varit så pass bra att det är befogat att ge dem något större utrymme. Molin kan jag gå med på, OM han får igång sitt offensiva spel igen. Det är ju ikonstatus på gamle Ove men någongång så kanske man måste släppa taget. Det är ett lag som skall byggas och för varje gammal ikon man behåller så tas en plats upp. Nu dräller det av små lätta forwards i Brynäs och vi skulle behöva få in lite KRAFT i laget och sedan givetvis spetskompetens. Det är för många Hermansson- och Danielssontyper och för några som kan kliva på och faktiskt dela ut en rejäl offensiv tackling, bryta in framför kassen.

Vad gäller DJ...Kan du ta dig en titt på andra ES backar som måste anses som de "rutinerade". Det är inte många som ligger på så många som 600 matcher. Gör en jämförelse. Jag anser att DJ inte håller samma klass som dessa på långa vägar.

Tommy Sjödin
Thomas Rhodin
Magnus Johansson
Hans Jonsson
Mattias Timander
Per Gustafsson
David Petrasek
Ronnie Sundin

GävleLasse: Håller med dig där. Klockrent, MEN jag tycker inte det är för många Danielssontyper, Han har varit riktigt bra iår också. Han sliter som ett djur och har den rollen tilldelad av iskungen.. Jag gillar Danielsson och han har varit riktigt bra iår, bäst har han varit i slutet av serien och i slutspelet slet han som ett djur..

mattiaskarlgren: Man behöver ha alla spelartyper... spelare i alla roller. Brynäs har många "rollspelare" - av någon anledning kallas man för en "rollspelare" om man är defensiv. Man är ju lika mycket en "rollspelare" om man är offensiv, bara det att man har en annan roll.

Brynäs behöver några offensiva spjutspetsar som måste in. Några måste ju bytas ut och det måste ju bli gnuggarna, som det finns väldigt många av i laget.

mattiaskarlgren: Visst slet han som ett djur, men ändå så fick han inget uträttat och togs ganska enkelt bort av HV's backar. Jag vill ha in spelartyper som Thörnberg. Lite mer Kamikazeattityd som går rakt på mål, spelare som hellre skjuter än som hamnar i sarghörnen.

GävleLasse: Jämtins kontrakt går ju ut :)

Peja: över min döda kropp!

Anemyr: Ses vid galgbacken kl 14?

Är rädd för att våran centeruppsättning kommer att se ut så här kommande säsong : Lind, Karlsson, Hauthonen och Hansen. Hua! Hoppas verkligen att Sundlöv har koll på läget? Det måste värvas en center av hög klass.

GävleLasse: "I ditt fall så spelar det ju ingen roll vad Brynäs gör, det gör ju rätt oavsett. Frågan är om du endast vill försvara eller om du är här och bidrar i diskussioner med en egen åsikt..."

Både och.
Trot eller ej, men en egen åsikt kan faktiskt sammanfalla med det som tränare och ledare anser vara bäst. Och inte nödvändigtvis med det som läktarcoacher kanske tycker är bäst. Jag tror att betydligt fler skulle må bra av att anamma lite av samma attityd, istf att som i många fall bara försöka hitta fel och misstag som man anser ha begåtts, både på och utanför rinken.

Sen verkar det fortfarande inte ha sjunkit in i ditt medvetande att jag aldrig jämställt Danne med ngn av de spelare du räknar upp. Dessa spelare är absolut bärande i sina resp lag, och den rollen har jag öht aldrig pådyvlat Danne i Brynäs.

Huge: Ja tacka vet jag TextTvCoacher ;)

Någon av dessa två (eller båda) skulle jag gärna se i Brynäs nästa år.

www.eliteprospects.com/player.php?player=9640

www.eliteprospects.com/player.php?player=9664

Det borde inte vara någon omöjlighet, har dock ingen koll på kontraktsläget hos dessa två.
Kan dock tänka mig att Bärtschi åker över atlanten nästa år.
Plüss har ju gott bra i Frölunda så kanske kan dessa två lyckas i brynäs. Formodligen dyrt dock...

Huge: Vi är några här på HS som ser väldigt många matcher som ger oss ett väldigt bra underlag at bilda oss en uppfattning om spelare, så enkelt är det. Om dessa slutsatser inte faller dig i smaken får stå för dig. Men att du sitter och kallar dem onyaserade och liknande är ju bara löjligt.

Sen det här med "läktarcoacher" du glömmer tydligen att de flesta av oss är medlemmar i en förening och är givetvis intresserade av att föreningen sköts så bra som möjligt. Mycket av min kritik utöver hockeys har varit på hemsidan och den dåliga information man fått av Brynäs.

Detta tycker jag att man har full rätt att kräva som medlem i en förening, oavsett vilken. Det känns många gånger som att föreningen brynäs drivs på en annan basis där styrelsen är helt enväldiga över allt som sker och att medlemmarna mer känns som ett onödigt ont.

Man bildar ett sk. medlemsråd för att närma sig medlemmarna men som man inte hör mycket av. Det känns nästan lite som ett spel för galleriet.

Att du och många andra sitter hemma och bara tycker en massa och hela tiden har Brynäs göranden som rättesnöre gör inte saken bättre. Har du någonsin tagit dig tiden att dubbelkolla den information du fått? Har du kollat källan till informationen? Tänk om du vore lika kritiskt granskande till ALL information än endast den som du allt som ofta ratar som skitsnack och illviliga rykten.

Vore du mer involverad i Brynäs så kanske du skulle bry dig mer...
...men du är väl nöjd med att läsa rsultaten från matcherna på text TV...

GävleLasse: Behöver jag skriva nått mer än Klockrent, min lilla sötis :)

Persson som skriver om Bäckis till höger i nyheterna tror inte att Kristan stannar nästa säsong, jag anser att Kristan tydligt visat iår att han är en ruskigt bra målvakt och varför skulle vi inte behålla honom?

mattiaskarlgren:
Vad är det för tramsigt svar??

Jag är, och kräver att andra supportrar också är förbannade över att säsongen är slut.

claesw: vadå tramsigt svar? Klart jag är förbannad över att säsongen är slut men knappast förbannad på det sättet som du verkar vara.. Brynäs har gjort en riktigt bra säsong och pressade Hv till sju matcher, det är riktigt starkt. Sen att du tycker kanske tvärtom är inget jag kan rå för..

mattiaskarlgren:
Nej, men jag fattar inte hur du kan ha en så klämkäck ton, "sötis", tex...

Själv går jag i ett grinigt dis...larvigt, ja, men så djäkla mycket engegerar man sig tyvärr. Så trist att MoDo spelar vidare men inte vi....USCH!!!

GävleLasse: Tyvärr min vän, men jag måste ta dig ur den villfarelsen att mängden matcher man ser, automatiskt skulle stå i direkt proportion till en nyanserad och realistisk bild av läget.
Det finns ju ett flertal supportrar som verkar ha årskort, men som enligt min mening ändå inte har speciellt mkt koll på läget, vare sig det gäller enskilda spelare eller allmänna resonemang kring föreningen och laget, så din teori håller nog inte riktigt för en noggrannare granskning.

Din kritik av hemsidan och ev usel information från föreningens sida, har jag öht aldrig kommenterat.
Du har säkert rätt i vissa avseenden, men eftersom jag personligen inte är så speciellt engagerad i eller intresserad av denna bit så har jag heller inga speciella åsikter i ämnet. Får jag min medlemstidning i någorlunda hygglig tid och med någorlunda aktuella uppgifter så är jag nöjd.
Skulle tro att många medlemmar känner ungefär likadant.

Sen undrar jag vad det är för "information" du avser och som jag borde kolla upp?

mattiaskarlgren:
Herr Krönikör har slagit i huvudet och yrar, inget att bry sig om... :P

Huge:
Kämpa på, Lasse m fl kommer aldrig att vara helt nöjda, och inte du heller egentligen. Endast när vi vinner guld kan man må helt bra.

Jag skiter i tidningar och massa evenemang kring matcherna, som Lasse brukar lyfta fram. Detta är inte NHL. I grunden har vi ett starkt intresse för produkten hockey.

Satsa på juniorer, VÅGA och förlite er inte på panikvärvningar av massa finnar o tjecker utan hjärtat i föreningen.

claesw: Visst är det tråkigt att vi ej spelar vidare.. Men om man har någon som helst verklighetsuppfattning så måste man inse att Brynäs lag aldrig hade gått längre än Semifinal ändå? Vi hade fått Färjestad och deras form + att vi har gått till sju matcher och var "slutkörda" betyder bara att vi ej hade orkat gå till 6 ev 7 matcher.. Men klart som fan att det är tråkigt att vi ej spelar vidare det tycker givetvis jag med, men man måste ju vara realist och se till spelarmaterialet vad vi har för spelare och hur långt man kan gå..

claesw: Fy vad trist med Modo kvar i Sm-slutspelet men inte vi. Jag vill fan inte så varken Modo eller Färjestad lira förutom möjligtvis för att se dem förlora men måtte inget av dessa hatlag lägga beslag på pokalen.

Dax att damma av match 4 och 5 från sm.finalen 1999 i stället för att lidande se årets slutspe med oroväckande stor risk för triumf för Modo eller Fbk.

Huge: "Det finns ju ett flertal supportrar som verkar ha årskort, men som enligt min mening ändå inte har speciellt mkt koll på läget, vare sig det gäller enskilda spelare eller allmänna resonemang kring föreningen och laget, så din teori håller nog inte riktigt för en noggrannare granskning."

Å va fan vet du om det?????

sylf: Jag bara vet....

Huge: "Jag bara vet...."

Snälla, utveckla det!

70 Rodrigues: Det kan han inte,det där var det enda han kunde skriva.

« · 859846 · »