1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 746008 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Nu har Robin Jonsson kritat på för timrå . När kan Sundlöv presentera en svensk "Landslagsback" ? kan väl börja med och locka Jonas frögren , han har ju inget kontrakt klart just nu ..

okänd: Det räcker väl med "lovande framtidslöften" i Brynäs IF nu? Lagets stomme kan trots allt inte vila på en sådan labil grund. Vad som behövs i laget är etablerade spetsspelare, inte fler framtidslöften, inga fler fjärdelines brunkare och inga fler slovenska chanstagningar...

Det verkar inte komma något påskgodis från mormor..?

Davydkin: Nå rötägg kanske de blir ändå under påsk

Huge: Så du menar att det inte spelar någon roll hur laget ser ut, publiken kommer ändå?

Som du förstår ÄR publiken en väldigt central del av Brynäs verksamhet.
Vad gör en bra publiksiffa för skillnad?

- bättre chanser att få in bra sponsorer.
- bättre stöd till spelarna under match
- bättre försäljning på matcher
- bättre försäljning i shopen

Att du bagatelliserar det hela visar hur pass bra koll du har på läget.

Sakfrågan är alltså. Brynäs måste skaffa ett lag som lockar publik. Som det känns idag så är truppen på tok för slätstruken rakt över. vart finns ambitionen?

GävleLasse: Ambitionen tror jag ligger begravd i skogsbrynet på forsbacka soptipp..., eller så kanske den är att ha ett så stort spann som möjligt mellan den yngste och den äldste spelaren i laget?
Det kanske är därför som Boork är ute och raggar småpojkar medan Sundlöv letar fossiler bakom preem-macken?
Det blir till att hålla i kepsen när Lind, Hauhtonen och Hansen ska transportera pucken in i anfallszonen nästa säsong....
Hmmmm, det kanske är därför Månsson och Widing m.f har en tendens att åka offside ganska ofta?
Nä, det krävs nog mer än Kräkenkärää om backspelet skall höjas ett pinnhål och defenitivt mer än en forward om anfallsspelet skall hamna på godkänt. Skämmes Sundlöv! Skämmes Boork och Skämmes Pucken Persson!!!

munkas:

Kanske en idé att spela i keps för att förvilla motståndarna...

Han har läst sin Sun Tzu den gode Mormor...

Ankan - kanske lite raljant

Står vi bara och stampar i Finland när alla andra värvar eller?

micke: Ja jag vet inte om Jonas Frögren räknas som "lovande framtidslöfte" ? Inte för mig iaf .

Burberry: vi låter alla andra lag skaffa bra spelare så tar vi dom som blir över.. vi va ju en av dom första förra året, då blir vi väll sist med att skaffa spelare detta år :P

88Lindkvist: Det låter som en smart strategi... När de andra lagen värvar A-landslagsspelare värvar Brynäs J-landslagsspelare, som i bästa fall kan bli A-landslagsspelare. Frågan är hur det ska hjälpa Brynäs gentemot konkurrenterna?

Daniel Sondell får inte förlängt med Skellefteå. Låter som en Brynäsvärvning.

Peja: jo vi har ju en lyckad värvning i sebben karlsson :P blommat ut riktigt mycke "inte" ! men de är helt okej att värva J-spelare om dom håller klass!! men han lär ju ta fram nått namn rätt snart tycker jag! helst ett nytt namn innan helgen tack!

88Lindkvist:

Från hockeysverige:
"Skellefteå behöver uppgradera sin backsida inför nästa säsong och ett av de namn som kan hjälpa till med den biten är Modos 20-årige talang Tobias Viklund. Viklund som i början av säsongen var landslagsspelare - men som fått allt mindre istid i Modo sedan Pierre Hedins ankomst.
- Det finns några alternativ för mig och Skellefteå är ett bra sådant, kommenterar Viklund till folkbladet.nu.
Viklund har gjort sex A- och 53 j-landskamper. I elitserien har det för den skridskoskicklige ångermanlänningen blivit sexton poäng på 130 matcher sedan debuten under lockoutsäsongen. "

Skulle vara en bra värvning, me han har ju A-landskamper och är således lite för meriterad för att Brynäs ska vara intresserade.

Lite tidigt att såga laget vid fotknölarna, det är inte försten att få ihop ett lag som vinner....lite orolig kan man dock vara, ett par klasspelare behövs verkligen.

okänd: Det var din kommentar om Robin Jonsson. Frögren har väl varit ett "framtidslöfte" hela livet som aldrig blommat ut, och förmodligen aldrig kommer göra det. Jag skulle hellre se att BIF värvade en riktigt duktig back istället för FBK:s 7:e back bara för att han inte för förlängt kontrakt i Karlstad...

Peja: "Skulle vara en bra värvning, me han har ju A-landskamper och är således lite för meriterad för att Brynäs ska vara intresserade."

Jaså, du tycker att Viklund är en backtyp som vi just nu behöver?

Huge: Nä, Andersèn är nog bättre...

munkas: Ja, som backtyp betraktat så är Andersén isf att föredra framför Viklund.
Det har du helt rätt i, även om du själv inte hade en aning om att du hittade ett korn av sanning.

Huge: Så du menar att du skulle välja Andersèn framför Viklund?

GävleLasse: "Att du bagatelliserar det hela visar hur pass bra koll du har på läget."

Du har inte tänkt tanken att det kanske är du själv som överdriver farhågorna en aning?

Hur laget ser ut spelar självfallet roll, men jag tror att du underskattar publiken när du verkar tro att det skulle bli mer eller mindre folktomt i LA, bara för att Bäckis dragit sin kos.
Ambitionen är densamma och ökar väl successivt i takt med att ekonomin förbättras. Målarfärgen har knappt hunnit torka på LA, och du slår på stora katastroftrumman.

munkas: Hur tolkar du ordet "backtyp"?

Huge: Jag vet inte riktigt vad Andersèn har för kvaliteter men om du menar att han är en fysisk spelare så behöver ju inte det betyda särskilt mycket. Kuparinen var ju också en fysisk back...
Fick jag välja skulle jag absolut ta Viklund. Du då?

munkas: Ja, eftersom ordet "backtyp" i sig innebär att jag efterlyser en viss typ av back, i detta fall en mer fysiskt spelande sådan och samtidigt gärna en med bra spelsinne, så föredrar jag helt klart den typ Andersén representerar. Han passar nämligen in i den profilen på ett bättre sätt än vad ex Viklund gör. Båda har spelsinne men det är ju Anderséns fysik som i det här fallet avgör vem jag föredrar.
Att Kupan också var en fysisk back har öht inte med saken att göra, då vi inte jämför resp spelares faktiska kvaliteter utan just vilken backtyp dom representerar, rent principiellt.

micke: Framtidslöfte eller inte: Frögren är lansdslagsmässig och rankas nog betydligt högre än 7:e back i FBK.
Trea efter Rhodin och Niskala, enligt min mening.
187 cm och 95 kg granit.
Precis vad vi behöver, en riktigt duktig back....

Huge: Frögren är sjunde back i Färjestad.. sen om han är bra eller inte är en annan bit.. men han var sjunde back i FBK..

Huge: jag tycker att han håller måttet men han har fått lite för lite speltid i Färjestad men han är helt riktigt duktig back med lite kropp att lägga bakom

Det börjar bli dax att levera lite tyngre namn som nyförvärv.

Mickis: Problemet är att Brynäs läcker ingenting längre så det finns inget att hoppas över ;-)

Huge: "Landslagsmässig". Jo, det smäller ju jäkligt högt idag. Nästan varenda spelare i elitserien har väl snart fått spela i tre kronor så konstigt vore det ju om inte även Frögren hade fått chansen. Att du är den enda i sverige som dessutom rankar Frögren som en av FBK:s bästa backar, rent av "landslagsmässig" ger jag inte ett dugg för.
Faktum är att jag inte bryr mig ett jota om någonting du skriver på denna sida eftersom du enligt mig inte har någonting innanför pannbenet när det gäller hockey i allmänhet och Brynäs IF i synnerhet. Men det kanske blir så när man bara följer en sport via text-tv:n. Intresset kanske inte är så stort mao?

Tror du det finns många bättre backar än ex Frögren att värva inför nästa säsong? OM, du nu tror det. Tycker du det vore bättre om BIF värvade en sådan? En spelare som kanske t.om kunde bli en nyckelspelare, en kille som kan bilda en grund i BIF:s backspel även i framtiden. Mao, inte en kille som DJ eller Frögren. Eller tycker du att dessa spelarna är så väldigt bra att de skulle bli nyckelspelare i BIF:s lag? Isådanafall förstår jag vad du har för ambition för BIF...

micke: Jag noterar bara att ditt sedvanliga fyllesvammel på helgkvällarna, numera har sträckt sig till att även gälla vardagkvällar...

micke: Ju mer jag läser av ditt senaste inlägg, desto mer inser jag hur ihåliga dina generella hockeykunskaper verkar vara.

"Att du är den enda i sverige som dessutom rankar Frögren som en av FBK:s bästa backar, rent av "landslagsmässig" ger jag inte ett dugg för."

Att DU inte ger ett dugg för den åsikten behöver man kanske inte ta så allvarligt, speciellt med tanke på att du inte kan backa upp din motivering med ngt annat än att just DU tycker så.
Du kan få lite mer kött på benen av mig:

Frögren har varit bofast i Färjestad de senaste 7 säsongerna, trots att konkurrensen varit mkt hård om alla backplatser och att flera toppbackar kommit och gått genom åren.
Vem som kommit med uppgiften att han skulle vara 7:e back vet jag inte, men jag håller inte med ifall det nu avser inbördes ranking och hur viktig han är för laget. Dessutom säger det egentligen inte så mkt, iom att deras samtliga backar håller mkt hög klass.

Sen kan du ju sluta leka frukthandlare genom att blanda ihop äpplen och päron.
Frågan du ställer, om det finns många bättre backar än ex Frögren att värva inför nästa säsong, har väl inte ett jota med saken att göra.
Vi talar om den backtyp som Brynäs i dagsläget behöver, och då passar Frögren som backtyp in mkt bra, och hans faktiska kvaliteter gör även att han mkt väl skulle kunna ta den återstående vakanta platsen bland backarna.
Att jag sen självfallet helst ser en ännu bättre back på denna plats, är en helt annan femma och har inte med diskussionen att göra.
Ditt vidare svammel om nyckelspelare har inte heller med saken att göra, men är man frukthandlare så är man....

Brynäs och 3-4 andra ES-klubbar vill signa Pontus Petterström enligt Norra Västerbotten. Måste säga att det är en personlig favorit, MEN det hade väl behövs lite mer spetskompetens kanske..

Huge: Efter att ha tittat efter istället för att spekulera så konstaterade jag att Frögren spelat i tredje och fjärde backpar i merparten av matcherna. En annan sak som jag konstaterade är att han ofta fick ny backpartner. Vad man nu kan dra för slutsatser av det. Man måste nog heta Melin för att kunna svara på det. Antingen så är Frögren en rutinerad back som man stoppat in för att stötta backkollegan, eller så är det tvärt om, att man försökt hjälpa upp Frögren.

Jag vet i alla fall att Frögren skulle ta en top3 plats bland Brynäs backar ALLA dagar i veckan. Sunken, Hulkkonen och Johansson, skulle väl vara 26:e, 27:e och 28:e back i FBK.

Det är ljusår mellan lagen kvalitetsmässigt.

GävleLasse: "Det är ljusår mellan lagen kvalitetsmässigt"

Sant.. men om fem år då?

OLZ UB06: Om 5 år så kommer FBK fortfarande ligga långt före Brynäs, om Brynäs fortsätter att rulla på som dom gör.

OLZ UB06: Tja, det är svårt at sia om. Som det käns så blir vi akterseglade av lag som är våra närmaste konkurrenter (Modo, Timrå) De har visat en ganska målmedveten och ambitiös inställning medans Brynäs nöter på i gamla hjulspår.

FBK, tja de lär ju inte bli mindre rika framöver. De har ju till skillnad från Brynäs i stort sett fullsatt varje match och plöjer inte ner en massa miljoner i J20 lag. Jag tror inte att brynäs kommer att ha kommit ifatt om 5 år, i alla fall inte ekonomiskt. Sportsligt så vet man ju aldrig. Men som det verkar så satsar brynäs på spelare som har hög riskfaktor att försvinna till NHL (OM de blir så pass bra som Brynäs hoppas att de blir) medans FBK satsar på spelare som känns mer troligt att de blir kvar i FBK.

GävleLasse: Det spelar ingen roll om så Frögren hade suttit bänkad hela säsongen. Bara för att jag nämnde att BIF kan värva bättre backar än honom så MÅSTE Huge komma in i bilden och tycka tvärtom - att Frögren är rena rama Lidström och skulle vara perfekt för BIF. Hade jag skrivit att "Kvinnomisshandel är förjävligt" då hade Huge varit tvungen att skriva ett långt inlägg om hur nyttigt och befriande det är att slå sin kvinna, bara för att tycka tvärtom...

GävleLasse: Timrå har som målsättning att ta sim omsättning till 95millar till nästa år och över 100 till året där på. Man måste upp i de siffrorna om man vill kunna konkurera med Frölunda och FBK.

Man har i dag en större lönebudget än vad man hade i total budget året efter man hade gått upp!

Swordster: Ja det tyder på att man verkligen har ambitioner i Timrå. All heder till dem. Man blir ju lite förundrad över vart Timrå hittar alla pengar till sina spelare. Det är ju inga budgetsatsningar direkt.

GävleLasse:

Ja, Lars, alltså jag vet inte om Brynäs nöter på i gamla hjulspår direkt, men det intressanta i kråksången kanske mer är att ta diskussionen om vi förbättrar oss jämfört med de gamla hjulspår motståndarna nöter på i...

Sedan fick jag bara en känsla av att "Red Top IK" just nu håller på att gå i samma fälla som Brynäs efter -99.
Gamlingarna, Lars, gamlingarna...

Ankan - preparing for pain... ouch!

micke: Dåligt exempel men jag förstår vad du vill ha fram.

rackham: Visst har man funderat i de banorna med, att Timrå lever över sina tillgångar. Men innan det är ett faktum så måste man ge Timrå en eloge för sin satsning.

Gamlingarna ja...

GävleLasse:

Timrå har ju kört en konsekvent linje i ett antal år nu och det har gett resultat, det finna andra lag (inga namn, Lars, inga namn) som inte riktigt lyckats hålla sig till en långsiktig game-plan...

Framtiden lär utvisa vilka som vinner och vilka som försvinner...

Ankan - in a reflecting mode

rackham: Det jag gillar med Timrås satsning är att man förstärker laget inför den här säsongen med en solklar leading line med Hahl, Pärssinen och Hedström och fyller på resten av laget med talanger som tex Sundh och Johan Andersson.

Man ser en klar linje i bygget... Sånt faller mig i smaken.

Vision
Brynäs IF ska leda utvecklingen inom svensk ishockey

Affärsidé
Brynäs IF erbjuder en professionell hockeyverksamhet på högklassig ungdoms- och elitnivå. Brynäs IF tillhandahåller en mötesplats för alla, där Brynäs IF vårdar och utvecklar långsiktiga relationer med föreningens intressenter.

Man undrar ju verkligen om det fortfarande gäller :-)

GävleLasse:

Ja, jag vet att du gillar ordning och reda... = )
Nä, men visst ger det en trygghet och visst signalerar det saker till omgivningen...

Ungefär som att man skulle vakna på påskafton och Mormor har signat Huselius-Nylander-Modin... och Lidström-Wallin... = )

Ankan - dreaming of a...

70 Rodrigues: " där Brynäs IF vårdar och utvecklar långsiktiga relationer med föreningens intressenter"

Är det därför man alltid agerar så långsamt. Man tvingar sina intressenter att vänta lääänge på resultat och man får en konstant "kontakt" med intressenterna genom alla telefonsamtal när intressenterna ringer och frågar varför det inte händer nåt.

rackham: That'll be the day...

GävleLasse:

Brynäsintressenterna är ju kända för att vara extra krävande... men det skall ju inte hindra att man agerar up to expectations...

Mormor!
Mormor!
Mormor!

Ankan - waiting for Santa Grandma...

« · 867530 · »