1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742902 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
OLZ UB06: Om 5 år så kommer FBK fortfarande ligga långt före Brynäs, om Brynäs fortsätter att rulla på som dom gör.

OLZ UB06: Tja, det är svårt at sia om. Som det käns så blir vi akterseglade av lag som är våra närmaste konkurrenter (Modo, Timrå) De har visat en ganska målmedveten och ambitiös inställning medans Brynäs nöter på i gamla hjulspår.

FBK, tja de lär ju inte bli mindre rika framöver. De har ju till skillnad från Brynäs i stort sett fullsatt varje match och plöjer inte ner en massa miljoner i J20 lag. Jag tror inte att brynäs kommer att ha kommit ifatt om 5 år, i alla fall inte ekonomiskt. Sportsligt så vet man ju aldrig. Men som det verkar så satsar brynäs på spelare som har hög riskfaktor att försvinna till NHL (OM de blir så pass bra som Brynäs hoppas att de blir) medans FBK satsar på spelare som känns mer troligt att de blir kvar i FBK.

GävleLasse: Det spelar ingen roll om så Frögren hade suttit bänkad hela säsongen. Bara för att jag nämnde att BIF kan värva bättre backar än honom så MÅSTE Huge komma in i bilden och tycka tvärtom - att Frögren är rena rama Lidström och skulle vara perfekt för BIF. Hade jag skrivit att "Kvinnomisshandel är förjävligt" då hade Huge varit tvungen att skriva ett långt inlägg om hur nyttigt och befriande det är att slå sin kvinna, bara för att tycka tvärtom...

GävleLasse: Timrå har som målsättning att ta sim omsättning till 95millar till nästa år och över 100 till året där på. Man måste upp i de siffrorna om man vill kunna konkurera med Frölunda och FBK.

Man har i dag en större lönebudget än vad man hade i total budget året efter man hade gått upp!

Swordster: Ja det tyder på att man verkligen har ambitioner i Timrå. All heder till dem. Man blir ju lite förundrad över vart Timrå hittar alla pengar till sina spelare. Det är ju inga budgetsatsningar direkt.

GävleLasse:

Ja, Lars, alltså jag vet inte om Brynäs nöter på i gamla hjulspår direkt, men det intressanta i kråksången kanske mer är att ta diskussionen om vi förbättrar oss jämfört med de gamla hjulspår motståndarna nöter på i...

Sedan fick jag bara en känsla av att "Red Top IK" just nu håller på att gå i samma fälla som Brynäs efter -99.
Gamlingarna, Lars, gamlingarna...

Ankan - preparing for pain... ouch!

micke: Dåligt exempel men jag förstår vad du vill ha fram.

rackham: Visst har man funderat i de banorna med, att Timrå lever över sina tillgångar. Men innan det är ett faktum så måste man ge Timrå en eloge för sin satsning.

Gamlingarna ja...

GävleLasse:

Timrå har ju kört en konsekvent linje i ett antal år nu och det har gett resultat, det finna andra lag (inga namn, Lars, inga namn) som inte riktigt lyckats hålla sig till en långsiktig game-plan...

Framtiden lär utvisa vilka som vinner och vilka som försvinner...

Ankan - in a reflecting mode

rackham: Det jag gillar med Timrås satsning är att man förstärker laget inför den här säsongen med en solklar leading line med Hahl, Pärssinen och Hedström och fyller på resten av laget med talanger som tex Sundh och Johan Andersson.

Man ser en klar linje i bygget... Sånt faller mig i smaken.

Vision
Brynäs IF ska leda utvecklingen inom svensk ishockey

Affärsidé
Brynäs IF erbjuder en professionell hockeyverksamhet på högklassig ungdoms- och elitnivå. Brynäs IF tillhandahåller en mötesplats för alla, där Brynäs IF vårdar och utvecklar långsiktiga relationer med föreningens intressenter.

Man undrar ju verkligen om det fortfarande gäller :-)

GävleLasse:

Ja, jag vet att du gillar ordning och reda... = )
Nä, men visst ger det en trygghet och visst signalerar det saker till omgivningen...

Ungefär som att man skulle vakna på påskafton och Mormor har signat Huselius-Nylander-Modin... och Lidström-Wallin... = )

Ankan - dreaming of a...

70 Rodrigues: " där Brynäs IF vårdar och utvecklar långsiktiga relationer med föreningens intressenter"

Är det därför man alltid agerar så långsamt. Man tvingar sina intressenter att vänta lääänge på resultat och man får en konstant "kontakt" med intressenterna genom alla telefonsamtal när intressenterna ringer och frågar varför det inte händer nåt.

rackham: That'll be the day...

GävleLasse:

Brynäsintressenterna är ju kända för att vara extra krävande... men det skall ju inte hindra att man agerar up to expectations...

Mormor!
Mormor!
Mormor!

Ankan - waiting for Santa Grandma...

GävleLasse: Timrå gör en vinst i år med ca 5 millar och har efter det ett eget kaptal på ca 10 millar, så man förköper sig inte. Det skulle aldrig Thomas Johansson tillåta då han är en mycket snål och försiktig general, nägot han även har fått kritik för tidigare!

Swordster: precis som jag menade med mitt inlägg. Innan motsatsen är bevisad så får man utgå från att Timrå INTE förköper sig.

micke: "Det spelar ingen roll om så Frögren hade suttit bänkad hela säsongen. Bara för att jag nämnde att BIF kan värva bättre backar än honom så MÅSTE Huge komma in i bilden och tycka tvärtom - att Frögren är rena rama Lidström och skulle vara perfekt för BIF. Hade jag skrivit att "Kvinnomisshandel är förjävligt" då hade Huge varit tvungen att skriva ett långt inlägg om hur nyttigt och befriande det är att slå sin kvinna, bara för att tycka tvärtom..."

Du har ju fått det hela totalt om bakfoten.
Det hela startade med att ngn lobbade för Frögren och att han skulle kunna vara ett tänkbart nyförvärv.
Då klev du in och påstod att vi väl nu har nog med "lovande framtidslöften" som aldrig har blommat ut, dvs att Frögren inte håller måttet.
Detta ifrågasatte jag med att även motivera varför jag inte höll med.
Själv motiverade du öht inte alls din egen ståndpunkt, utan påstod bara att han är ett framtidslöfte.
För att ha varit ordinarie back de senaste 7 åren i FBK, och i den konkurrensen, så måste jag säga att han isf är en mkt unik framtidsman.
Min motivering är ju den att han med son rutin och fysiska styrka skulle gå rakt in i Brynäs backbesättning alla dar i veckan, men som jag även skrev: ser hellre en ännu bättre back än Frögren, om det finns ngn lämplig och tillgänglig.

Det är ju hela din argumentation om att Frögren skulle vara ett framtidslöfte och heller aldrig har blommat ut, som känns så okunnig.
Han är ju en av FBK absolut viktigaste pjäser, som jag ser det.
Dom hade väl knappast behållt honom i 7 år, ifall dom inte hade ansett honom vara viktig för laget.
Samma princip gäller för övrigt DJ, trots att du och andra tomtar gnäller på honom i parti och minut.
Jag lyssnar nog i dessa fall hellre på erfarna tränare än på onyanserade läktarcoacher.

Huge: Är du säker på att det inte finns bättre bromsmediciner?

GävleLasse: Tror inte att några mediciner öht hjälper våra läktarcoacher eller läktartränare...

Huge: är det konstigt att personer som SER matcher bildar sig en uppfattning om spelare?

GävleLasse: Inget konstigt alls.
Men måste man i alla lägen SE matcher för att kunna göra en rent allmän bedömning av en spelare.
En bedömning kan ju också göras indirekt sas, dvs baserat på hur ex tränare, media, andra supportrar osv, ser på spelaren ifråga.
Men om nu kriteriet skulle vara hur många matcher man sett, så betyder ju inte det heller att en som sett fler matcher, automatiskt behöver ha bildat sig en korrektare uppfattning om spelaren i fråga, än en som sett färre matcher.

Huge: Men vad är en korrekt uppfattning? Man bildar sig en uppfattning och i alla fall i mitt fall motiverar denna. Vad skall man ha som grund för sin uppfattning*? selektiv läsning av det som skrivs i media? Egna tolkningar av det spelar material som ställs till tränarnas förfogande?

Personligen så vill jag hålla mig till att bygga mina åsikter på mina egna iaktagelser, är det något felaktigt i det?

Du skriver mycket om nyanserade inlägg. Kan du förklara för mig vad du egentligen menar med nyans?

Statler & Waldorf:

Skall ni börja nu igen...

Det är påsk.
Enkel till Blåkulla med de andra kärringarna...?

Moderera er själva och bubbla istället.
Please!

Ankan - a Flying Blue

rackham: OK, jag lämnar plats åt alla andra som vill skriva här...

Du kan väl starta upp en diskussion så att ingen behöver känna sig manad att ta det steget.

GävleLasse:

Självklart, Waldorf!

Trodde i min enfald att någon skulle reagera på dagens artikel på Sporten...

Ingen!
Någon?

Ankan - surprised like hell

rackham: jo jag trodde det jag med...

wap.hockeysnack.com
rackham: Bär det söderut i Påsk? Ang Brynäs visioner och målnså tar det nog mer än någon månad innan man är där. Det kommer ett VM där man shoppa lite bräckta varor...

GävleLasse:

Vi får se om någon är på bettet...

65selander:

Ja, som Flying Blue är det bara att åka, du vet.

VM är ett Mecka för den värvningslystne...
Apport, Grandma!

Glad Påsk på dig Vemdaling!

Huge:
Nej Huge. Det är som vanligt du som fått det hela om bakfoten. Det blir lätt så när man saknar läsförståelse och direkt börjar använda sådana övertygande argument som "fyllesvammel"...

"okänd" skrev att:"Nu har Robin Jonsson kritat på för timrå . När kan Sundlöv presentera en svensk "Landslagsback" ? kan väl börja med och locka Jonas frögren , han har ju inget kontrakt klart just nu .."

Jag svarade: "Det räcker väl med "lovande framtidslöften" i Brynäs IF nu? Lagets stomme kan trots allt inte vila på en sådan labil grund. Vad som behövs i laget är etablerade spetsspelare, inte fler framtidslöften, inga fler fjärdelines brunkare och inga fler slovenska chanstagningar..."

"okänd": "Ja jag vet inte om Jonas Frögren räknas som "lovande framtidslöfte" ? Inte för mig iaf"

Jag svarade: "Det var din kommentar om Robin Jonsson. Frögren har väl varit ett "framtidslöfte" hela livet som aldrig blommat ut, och förmodligen aldrig kommer göra det. Jag skulle hellre se att BIF värvade en riktigt duktig back istället för FBK:s 7:e back bara för att han inte för förlängt kontrakt i Karlstad..."

Så gick diskussionen. Alltså, "okänd" skrev att TIK hade värvat R. Jonsson och undrade när Sundlöv skulle värva ngt liknande. Jag tyckte att det räckte med unga framtidslöften nu och skulle hellre vilja se en riktigt etablerad stjärnback. Frögren hade inte med huvudfrågan att göra - förrän du stövlade in. När du såg att jag skrev att Frögren inte direkt var FBK:s bästa back och att jag hoppades BIF skulle värva ngn bättre måste du såklart påstå motsatsen, väldigt oväntat...

Förstår du nu vad diskussionen handlade om?

Om du nu vill diskutera Frögren så vidhåller jag att han är ett framtidslöfte som aldrig blommade ut. Som ung var han en talang som spåddes en lysande framtid i NHL. Han och Ytfeldt var ett par av de större talangerna i slutet av 90-talet som man (jag) trodde skulle bli ngt stort av. Tja, Ytfeldt lirar i div.2 idag och Frögren harvar kvar i FBK i tredje-, fjärdekedjorna. Förstår du nu varför jag anser att han är talangen som aldrig blommade ut?

Ser du nu hur du har missuppfattat hela diskussionen eller ska jag förklara enklare för dig?

Brynäs är inte Sundströms hetaste alternativ

Löven-centern Alexander Sundström har ju fått ett bud av Brynäs, men alla signaler, dels från honom själv och även från Dan Laabratens (scout i Devils) indikationer till Micke Andersson pekar på en sak:

Sundström lär få signera på ett kontrakt med New Jersey Devils och det kan faktiskt öppna upp för en fortsättning i Löven nästa säsong:

- Ja, det kan ju bli en liknande lösning som med Rahimi, säger Andersson som har en liknande situation att vänta med Alexander Hellström.

Peja: Hoppas att det är sant, då kanske vi kan få in en center av rang?

micke: "Förstår du nu vad diskussionen handlade om?"

Ja, den springande punkten: att du anser Frögren som en spelare som inte blommat ut. Man kan ju ha lite olika kriterier på vad som anses höra till denna kategori.
Att ha spelat i ES bästa lag under 7 säsonger och dessutom i stort sett spelat alla matcher, det kallar jag iaf för att ha blommat ut.
Fast jämför du med Timonen eller Lidas, så har han helt klart isf inte riktigt blommat färdigt. Jag tycker bara att du leker med ord och försöker avgränsa och sätta en markant linje mellan vad som är att blomma ut och inte. Gränsen är enligt min mening ofta hårfin och det skiljer ofta rätt lite mellan spelare som ex Frögren och ngn bra back i NHL. Skillnade är iaf i många fall inte så stor som du vill framhålla.
Att du dessutom likställer div2 med 3:kedjan i FBK blir ju än mer onyanserat.

70 Rodrigues: Nja, backup-planen lär ju vara en liknande spelare. Dvs en allsvensk talang, men som förmodligen är bättre då Sundström inte var en av allsvenskans 20-30 bästa spelare... Robert Kimby hade inte varit så tokigt, om man nu ska välja någon ur den kategorin.

Peja: Kimby är nära Almtuna.

70 Rodrigues: Spelar ingen roll, han kommer antagligen att ha elitserieklausul om han skriver på för ett allsvenskt lag. Bofors och Almtuna sägs ju vara intresserade.

dg93 :Brynäs IF tar SM guld nästa Säsong :D

70 Rodrigues:

Finns det en ort som heter Kimby...?

rackham: Finns det säkert :-)

70 Rodrigues:

Jasså, du menar Robert Kimby... = )

rackham: Finns det en ort som heter Almtuna?

Peja: Backup planen är värdelös, det måste in en stjärncenter!

70 Rodrigues:

Är det Nylander du suktar efter?

rackham: Micke Nylander skulle inte göra ont :-)

Pontus Petterström? Spontant, Nej tack.. vi behöver klasspelare, en eller två riktiga målskyttar, en backup till Bäckis och två riktigt bra backar till.. Så Petterström tror jag inte på..

mattiaskarlgren: Vad Brynäs behöver verkar inte vara detsamma som vad Brynäs kommer att värva. Petterström vore trots allt bättre än någon junior från Lövens fjärdekedja.

Peja: Jag tycker att Brynäs ska värva någon som aldrig har spelat hockey förut. Då kan man ju inte döma honom på förhand, å man har ju inga förutfattade meningar om den nya spelaren.

Sen kommer han ju med största säkerhet bara att bli bättre å bättre efter hand. Om han sedan finns med i truppen under hela säsongen så blir han ju med automatik elitseriemässig (åtminstone enligt vissa härinne) och då gör ju Brynäs ett bra jobb om de lyckas förnya hans kontrakt.

Våga chansa säger jag. Silly season är ju värre än Jesu lidande, än så länge.

micke: Huge är väl den som skriver mest men ser minst antal matcher. Då får man hålla till godo med det som media rapporterar. Du vet väl att allt som står i tidningarna är sant.

Sen glömde du Huges viktigaste källa:
"En Ding Ding Värld"
"Danne Johansson till NHL"
-Jag är elitseriemässig!

Ove Myling: Silly season är värre än "From Justin to Kelly" , än så länge...

« · 867909 · »