1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742147 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
GävleLasse:

Han var ytterst nära att komma tillbaka redan förra säsongen, fast då kunde han inte stå emot den betalningen han erbjöds av LHC.

Fast jag tror ju han har chansen att åtminstone gå in i en andrauppställning hos flera ES-lag.

Skall bli intressant att se hur han väljer. Dessutom fyller han 29 under säsongen som kommer. Finns nog fler faktorer som börjar spela in när man väljer klubb.

Et tu Brute: men har inte HV en ganska bred uppsättning av forwards redan?

GävleLasse:

13 st plus 4 juniorer med utvecklingskontrakt. Fast här tycker jag att man kan "rata" "Tuppen" till Oskarshamn inledningsvis.

Då återstår 12 seniorer. Hur mycket kommer Remstam spela under 55 omg? Kanske minst lika lite som de sista säsongerna. I så fall har vi i dagsläget 11½ forward om alla håller sig friska och hela under säsong.

Et tu Brute: ja då lär ni behöva forwards...

GävleLasse:

Ja, sett över en hel säsong, så lär det behövas minst en till med jämna mellanrum. Frågan är ju då om exempelvis "Liket" nöjer sig med att inledningsvis tillhöra fjärdeuppställningen?

GävleLasse:

Det går rykten om att du var närvarande på smygpremiären igår...

Kommentarer? Intryck?

Ankan -ser och hör allt

rackham: Det är svårt att dra några paralleller på det som visades igår. Ingen fysik och en hel del folk borta. Månsson var den älsta spelaren på isen.

Två som hade bra fart under rören var Widing och Salle....

rackham: Smygpremiär??

Så mycket för "kom och se årets första ispass" BAH!!!

Rulla in röda mattan!

Ropen skalla årets första ispass åt alla!!!

Gusten: Men under ett riktigt ispass ska väl spelarna ta ut sig ordentligt. Det går ju inte att försöka intervjua spelare och det enda man hör är en massa flåsande i mikrofonen.

Så låter det väl istället när det är karaokeafton hos valda delar av brynässupportrarna.

Paddan: flåsande? i micken? Ahh nu börjar det verka kärlek banne mig!

GävleLasse: Jag har stora förhoppningar på Salle i år. Förra säsongen blev rätt strulig för honom med långa skadeperioder. Håller axeln i år och om han får rejält med speltid i en femma som passar honom så kan det bli bra.

Arne--ser inget och hör inget

Liket Lindström är bra, men om BIF ska värva någon nu så ska det vara en riktigt bra center, tycker jag. Typ Hagos.

Peja:

det är väldigt många som påstår att lindström nu är klar för mora.

Barbapappa:

Påstå kan man väl, få ? Det är ju inte klart än bara för det

mattias - 74:

det har du rätt i, men jag hoppas att det inte bara är en massa tomt snack.
men en del av källorna som påstår det brukar ha rätt. och ett par av dom jobbar i ishallen så det känns som att det kan ligga en hel del sanning i det hela den här gången.

Barbapappa, mattias - 74 och alla andra spekulanter: Silly season? Det är ju snart Surströmming season! Vänta till jul, då blir det åter sill season!

Ursäkta en annan som slänger in en hockeyrelaterad insändare mitt i denna kanonad av 10 000 kr frågor…
F.d. junioren Sunna nu klar för VIKs trupp, skall bli kul att hur/om han lyckas.

Huss: Skämmes.Detta är inget Hockeyforum,eller??......:)

Bissett19: Ber om ursäkt och kryper ödmjukast till korset.....

Bissett19: JAG tycker då å det bestämdaste att vi ska sträva efter en nollvision gällandes skräpinlägg...

...fan snart startar Idol ;)

Huss: Han har väl Try-out kontrakt till och börja med iaf. Men låt dom ta Kim och skicka Bulan till oss.

Gusten: Idol, se nu till och ladda batterierna till Leksand nu. Vi förväntar oss service och underhållning på hög nivå.

Huss:

Trevligt, då kan det bli några matcher i ABB Arena i vinter då...

Läser förresten i VLT att Bulan nu plötsligt är osäker vart hans spelar i vinter. Blues ligger tydligen på hårdare nu... J20-läger på hemmaplan + Lake Placid-turnering sedan rookie-läger och ev som avslutning Blues stora camp...

Magkänsla: Han gullar med vattensprutande Tornberg ett år till innan han har fysiken att spela därborta...

65selander: Enligt Tornberg och VLT verkar Bulan ta chansen i Nordamerika redan i höst.

Huss: Uttalde sig inte Bulan för ett tag sedan att han skulle köra ett år i VIK innan han skulle över. Snabba kast när Husse ropar ;-)

65selander: Visst, var det så. Därefter räknade Tornberg bort honom härförleden. Snabba kast som sagt. (och nu blir det väl lappkast med Sunna)

Huss:

Om man ser till vad Berglund skapade i JVM, dvs lite, så har han en bit kvar till NHL när det gäller tempo och aggressivitet (stor och seg).
Ja, farmarligan är förstås möjlig, men varför det. Måste vara bättre med istid i förstalinan i Allsvenskan och ett bra fysår för att sedan prova därborta... eller tom ta ett år i ES först...

Gusten: Attan att du har närmare till Idol än vad jag har till Melodifestivalen. *avis*

rackham: ang JVM så var det väl fler sk fixstjärnor som underpresterade. Vi får väl se om våran egen Sundström växer under Boorkens ledarskap

Sundqvist: Men hur går det? Växer Martin Sundström i Sandvikensmålet? Dags att kliva upp ett par divisioner och ta nästa steg i karriären. Även om det inte sker i en gästrikeklubb.

65selander:

Ja, och klarar man inte trycket där så är det en liten fingervisning om vad som komma skall... det är med andra ord en process som tar tid och är tålamodsprövande...

65selander:
Våran goldenboy och ledande gurka Patrik Berglund lär inte kunna stå emot locktonerna från St Louis. Det är inte mer än ett par veckor sen som han grät ut i vlt om att han inte kände sig redo efter att han fått skäll av tränarn på förra campen...
Och nu har karln ändrat sig igen och vill ge järnet för att försöka ta en plats i klubben iaf...

Därför känns det bra att Kim Sunna får en try-out här...

rackham:
Min magkänsla just nu är att Bulan kliver över och väljer farmarlagsspel i höst.
Han har velat hit o dit hela året om hur han ska göra. Pappa Bulan verkar inte ha samma syn som Pappa Bäckis att det är bättre att härdas ett år till här hemma. Helt enkelt inte samma krafter som håller honom kvar i VIK ett år till som i Bäckis fall.

Det är ju detta år som han ska svara upp till förväntningarna.

Clubsport: Var det när inte klarat av att ta emot pucken i mittzon?

Huss:
Ja, exakt. Man kan väl säga att han inte besitter samma psyke som Bäckis.
Tornberg verkar inställd på att han försvinner.
Och det suger verkligen att han inte har samma uppbackning som Bäckis har.
Här vill hockeyfolket runt VIK att han ska ta chansen redan nu.

Clubsport: Vad han skulle behöva är ett eller ett par år i ES.

sylf:
Håller med, ett år till i VIK och sen ett par år i elitserien.

Tjenare! Jag undrar om någon kan svar4a på exakt, hur många poäng som Bäckis gjorde i matchen med Icebreakers mot Helsingfors?

Tycker Brynäs satsat för mycket på bredd i värvningarna och saknar riktiga toppar. Värvningen av Brendl kanske är tänkt som en sådan men ter sig för mig helt obegriplig. Visst, han kommer antagligen göra en massa poäng men i så fall på bekostnad av vad andra spelare skulle kunnat prestera. Han är enbart en destruktiv kugge i ett LAG, klar floppvarning! Brynäs lär gå till slutspel men mkt mer än kvartsfinal blir det inte!

mikenomad: Mycket möjligt att Brynäs slås ut i kvartsfinalspelet. Det kommer dock inte att bero på värvningen av Pavel Brendl.

20 Lindgren: Nä...inte enkom. Men bl.a.

mikenomad: Gör Brendl 20+ mål så får han godkänt. Det är ändå ganska lustigt att all fokus ligger på EN spelare. Visar det sig att Brendl inte faller in i laget på ett bra sätt så får Sundlöv och Boork stå där med hundhuvudet, det vore inte första gången det händer.

Men ser man på båda lagens trupper så tycker jag nog att Timrå ser lite vassare ut, i alla fall offensivt. Ser man på helheten så tror jag Brynäs är ett bättre lag, mer rutin och ett par av de bästa defensiva forwardssom finns att hitta i ES. När det kommer till coachingen så är jag ganska övertygad om att Boork vinner den interna matchen mellan honom och Challe. Boork har haft 2 år på sig att bygga laget kring sin spelidé, den lyxen har inte Challe haft.

Har Challe samma kunskap att förändra dåliga trender som Kenta haft? Jag tvivlar.

GävleLasse:

Brendl är en mycket bra spelare, inget snack om det. men om han ska funka beror mycket på coachingen. han behöver mycket speltid, han behöver spelare runt sej som kan lägga upp passningar för direktskott. och han behöver två mkt bra backar so kan täcka upp bakom honom. det sist nämnda var Moras problem förra säsongen.

stat på brendl: 34 mål, 23 Ass, 57 Tp -6 Plus/ minus. dvs. 63 insläppta med Brendl på isen.

Jag hoppas att han lyckas bra i brynäs och får den uppbackning han behöver.
Dock inte när ni möter mora då ;)

Barbapappa: Det är ganska intressant när folk pratar om Brendl och han dåliga defensiv. Han är forward och är värvad för att vara ett vapen, främst i PP.

Brynäs är väl rustade defensivt sett och passningsläggare finns det gott om. Detta har ju varit lite av Brynäs svaghet, för många framspelare och för få avslutare. Det blir gärna ett par passningar för mycket. Detta kan Brendl mycket väl råda bot på.

På träning så har Brendl spelat ihop med Nolander och Sjödda som båda hade plus med god marginal förra säsongen.

GävleLasse:

jag vet, och det ska bli intressant att följa.
jag tror att brynäs kan hamna på den övre halvan dvs top 6. jag har tippat brynäs femma och det står jag fast vid. om ni sedan hamnar högre upp i tabellen så är det bara kul.

själv hoppas jag på att dif, fbk fröl. hv, lhc, och lule hamnar i botten, i vilken ordning dom vill. men det lär väll bara vara en dröm som vanligt.

sedan tror jag att serien kommer nog inte att vara nå mindre tät i år troligen tajtare än förra.

Barbapappa: "stat på brendl: 34 mål, 23 Ass, 57 Tp -6 Plus/ minus. dvs 63 insläppta med Brendl på isen"

No way. Brendl gjorde ca 25 poäng i PP och det räknas inte in i +/-

Gusten: Poäng i powerplay är något som finnarna varit bättre än svenskarna på att redovisa. Fram till för ett år sedan. Nu har vi hockeyligans superstats. Pavel Brendl vann poängligan i överlägesspel.
Rnk Spelare Lag Pos Poäng Mål Assist +/-
1 Pavel Brendl MOR RW 31=16+15 +32 (+39-7)
2 Thomas Rhodin FBK RD 29=8+21 +45 (+50-5)

Spelarstatistik 2006-2007 - Plus/Minus
Rnk Spelare Lag Pos GP G A TP +/- (+:-) Utv Sog Tekn. Str. TOI
281 Pavel Brendl MOR RW 54 34 23 57 -6 (+30-36) 34 211 38.10% 0:2 980min
Framåt: 30 i lika och reducerat+39 i power=69 i lika, överläge och reducerat
Bakåt: 36 i lika och överläge+tre i short handed=39 i lika, överläge och reducerat
Tot dif samtliga spelformer: 69-39=+30.
Jävla svårräknat!

20 Lindgren: Det ryker ur mina öron :)

OrsaGusten: Låt det brinna! Jag kommer och släcker 30 augusti!
“Ingen tobak utan eld!” Eller hur, GävleLasse?!

20 Lindgren: Snus?

GävleLasse:

Anledningen till att fokus ligger på en spelare (Brendl) i BIF är att övriga truppen är mer som ett grått dis...för mkt bredd mao. Kompetent utan spets, ni riskerar inte att åka ur men kommer heller inte vinna något.

TIK är både vassare och mindre känsliga för skador i år jämfört med förra året. Å då var förra årets trupp inte dålig, i år är förväntningarna från mig och andra TIK-supportrar med rätta högt ställda. För egen del är det första gången någonsin jag på allvar menar att ett rimligt mål för TIK bör vara SM-guld. Att sedan konkurrensen är stentuff och att framförallt ett lag som VF har minst lika stark trupp (faktiskt aningen starkare på papperet) är en annan sak, för att nå ända fram måste allt klaffa till slut och marginalerna är ibland mikroskopiska.

För egen del förstår jag inte skepsisen och fokuset utifrån på Challe...visst, tränaren är viktig helt klart! Men det är på isen det avgörs och jag tror att det är på personkemin spelare kontra tränare det till slut kommer an. Å där tror jag Challe är ett utomordentligt val med samma jargong och typ av människa som Kenta, gamla spelare båda två dessutom.

När det gäller kunskap att förändra dåliga trender hoppas jag Challes vida överstiger Kentas, för det var definitivt inte ett av Kentas mer framstående drag...

« · 894055 · »