1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741975 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 07/08

Sv: Silly season 07/08
Bissett19: Jo jag såg det. Frågan är om det är gammalt citat som de tagit fram (så uttalade sig väl Sundlöv efter beslutet att bryta helt) och historien förtäljer inte hur det påverkar den ekonomiska uppgörelsen.
Men, om, om, om det mot all förmodan skulle utbetalas lön fram till april trots annan anställning är det makalöst klumpigt.

Huss: "Frågan är om det är gammalt citat som de tagit fram"

Jo tanken slog mej oxå när jag hade postat uttalandet av Sundlöv.

Huss: Det är nog tyvärr så det funkar......

Huss: Jag tror nog du överskattar arbetsgivarens möjlighet att komma ur tidigare överenskommelser.

sylf: Vägrar att tro det. Jag menar, det är så elementärt så det är löjligt.

prosten: Se mitt inlägg tidigare om hur dylika avtal bör skrivas (och säkert skrivs). Klausuler och undantag är bra grejer det...

Huss: Jo jag läste det.

Huss:
Ett vanligt arrangemang är väl annars ungefär så här:
Den organisation som avskedat någon betalar mellanskillnaden mellan förra lönen och den blivande. (dvs om den är lägre)

På det viset skulle Brynäs få ner sin del att betala och Boork kunna ta ett nytt jobb utan att behöva få mindre pengar i fickan än om han är arbetslös.

Huss: Elementärt visst, men jag tror nog att han har lön från Mormor & co säsongen ut.

westerlind:
Almtuna bjöd 100 spänn i månaden, sedan står
brynäs för resten, både Almtuna och Boorken sitter och skrattar
hela vägen till banken ;-)

sylf: Tror också på det. Tror Brynäs är för flata att plocka av han lönen även om han har fått nytt jobb. Får lusläsa GD eller AB se om någon ställer frågan hos KEB eller Pucken.

65selander: Och det tror du Keb eller Pucken vet?

westerlind: Exakt, som jag nämnde i tidigare inlägg kan viss kompensation för skillnad i lön förekommer men det är beroende hur avtalet är specificerat (dvs hur bra Boork resp Sundlöv är som förhandlare).
Finns rätt många chefer i Sverige som "råkat ut" för dylika upplägg när de befunnits icke-önskvärda av olika skäl. De får lön i 1-3 år under förutsättning att ingen ny anställning inträder samt då ev kompensation.
Finns ingen skillnad, annat än kulturellt, mellan lag, regelverk och möjligheter att skriva avtal om det handlar om industri, finans eller hockey.

sylf: Det vet man aldrig eftersom de kanske ställer frågan hos Brynäs.

65selander: Och då tror du Brynäs svarar?

Huss: Då är vi på samma linje. För min del är det ganska självklart att en elitserietränare ska ha X antal månader i garantilön:
1. Det är så att säga inte det tryggaste jobbet du kan välja, planeringshorisonten är väl ca en vecka framåt.
2. Du får flytta, köpa nytt hus/lägenhet, fixa skola för barnen mm mm.
3. Du flyttar ifrån gamla vänner och bekanta, men för hur lång tid?

En månad senare är du plötsligt arbetslös och ska hitta ett nytt jobb:
A. Hur många elitserieklubbar behöver tränare just då?
B. Har jag kvar mitt gamla boende? Ska jag flytta dit, eller vänta på nästa erbjudande i tillvaron som kringresande tränare?
C. Har jag kvar min fru?

Som synes inte alltid en dans på rosor. Fanns inte en form av garantilön skull vi nog inte ha många professionella tränare i Sverige.

wap.hockeysnack.com
Sylf: Det vet man aldrig, kunde Berlinmuren rämna så...

65selander: "Får lusläsa GD eller AB se om någon ställer frågan hos KEB eller Pucken"

Ja hos d e m får du helt säkert ett svar *skratt* Men du kan väl som medlem kräva av Brynäs att få reda på't. I och med att det var styrelsens beslut så måste det ju angå medlemmarna.

brynästigern: "Blir ju inte förvånad...det är bara att önska Leffe lycka till i Almtuna!"

Ja det passar honom bättre... Nu kan han coacha sitt lag til KS och få beröm för det ;)

westerlind: Självklart ska en elitserietränare ha fallskärm. Lika självklart ska en framtida inkomst påverka storleken på fallskärmen. Har Brynäs godkänt ett avtal som inte tar hänsyn till att Boork faktiskt kan få en ny anställning innan avtalstidens slut då är det faan i mej höjden av amatörism. Kvällstidningarna vinklar det så men det betyder givetvis inget. Jag vägrar tro att Sundlöv och co. är så okunniga. Är det så illa då ligger vi riktigt risigt till.

GävleLasse: Vi får väl se...men jag tror knappast att Almtuna tar sig till KS ,oavsett vilken tränare de än må ha.

brynästigern: Nej kanske inte...men med tanke på den övertro som fanns på Boork i Brynäs så lär ju Almtuna vara så gott som klara för KS... Det ska bli intressan å se matchen mellan Bork och Boork Light När Almtuna och Brynäs spelar i KS

GävleLasse: "Det ska bli intressan å se matchen mellan Bork och Boork Light När Almtuna och Brynäs spelar i KS"

Varför skulle dom det? Boorken är ju borta, är inte allt frid och fröjd då?

sylf: Nej, Östblom är inte mannen att leda Brynäs. Han är allt för präglad av Boork.

Huss: "Richard Gynge- Kändes som en bra tredjelänk med puckälskarna Juhlin och Berglund. Släppte pucken föredömligt till sina kedjekamrater. Visade prov på strålande speluppfattning med en ”Gretzky-pass” bakom kassen som dock ej resulterade. Mycket intressant framtid i VIK. Har definitivt speluppfattningen för att understödja "Bulan" och "Julle". "

Betyder det att han är en färdig ES spelare, vart vill du komma?

70 Rodrigues:
Jag blev inte diekt imponerad av Gynge i fredags. Rätt svårt att misslyckas med den omgivning han har i den kedjan. Julle och Bulan tillsammans med valfri tredje länk skulle inte skämma ut sig i ett elitserielag...
På måndag borde han kunna trivas, inte det svåraste motståndet och han kan språket...

Däremot om Morin lär sig att man får använda kroppen i ishockey så tror jag mer på honom som en framtida elitspelare.

Leif Erik Boork: Jodå. Jag läste denna debatt igår kväll. Men det är först nu jag läser någon form av bekräftelse på detta och jag blir j-t ÄCKLAD av detta! Usch! Först uppbära en fast anställning som man kapitalt (bäckiskoppling…) misslyckas med. Därefter en fot av Sundlöv på den man som aldrig skriver aldrig upprepar ALDRIG påstår sig ha blivit eller någonsin kommer att bli avskedad från sitt jobb. Just detta med att ha själv inte avsäger sig anställningen gör att han fram tom 2008·04·30 kan uppbära full lön av Brynäs IF. Ett par veckor senare har han krupit tillbaka till sin förre arbetsgivare därifrån han skall erhålla ännu en överdimensionerad lönecheck! Fy f-n! Eller som vi skybluesare skriker efter vår fram till nu ordförande; ECKÖLL!

20 Lindgren:
Jag misstänkte tidigt att mycket av Boorks taktik i Brynäs var för att få ännu mer uppmärksamhet kring sin person. Media gjorde ju honom väldigt synlig i media, och all reklam är ju bra reklam. Det är som föreläsare inom ledarskapsutveckling du kan tjäna riktigt stora pengar och det förvånar mig inte alls att Boork nu kallar sig konsult, det blir en bra bas att stå på när han lägger av med hockeyn. Leffe är en smart jäkel....

20 Lindgren: Så jävla korkat av Brynäs så det finns inte, men man är ju föga förvånad.

20 Lindgren:

Fördelen är väl att lönekostnaden i alla fall minskar för BIF?!

Eller fattar jag saken fel?
Jag tyder det som att Almtunas lön till Boork avräknas från den lön han får av BIF?

Å andra sidan gör ju det att Almtuna kan få en rysligt billig tränare, så jag håller med om att det är suspekt...

20 Lindgren: ´Därefter en fot av Sundlöv´. Initiativet kom från annat håll.
De kommer fram under resans gång.

Gidde:

Har man en ES-lön lär inte många Allsvenska lag ha råd att betala speciellt mycket av den, särskilt inte Almtuna.
Det blir med andra ord inte mycket pengar som räknas av den lön som utgår ifrån Brynäs.
Almtuna lägger såklart sina pengar (de betalar säkert för Nordmark i sin tur) på boende, resor och mat m.m.
Alla tjänar väl nånting på det hela trots allt. Brynäs dock kanske minst...

Gidde: Ja, det lär ju inte direkt ha varit nån tuff löneförhandling.

"Du får fem spänn!" - Almtuna

"Taget" - Boork

Gusten:

Kan bli kul om han är kvar där nästa säsong dock.

"Ja, som du vet så har spelarna fått en 3-procentig löneökning, och vi kan inte ge dig mer, det vore ju osolidariskt!" ;-)

Gidde: *ASG*

Nä det där har nog Almtuna och Boorken löst med någon klausul. Det är ju inte Brynäs vi talar om direkt :)

Sulky har gått över till den mörka sidan ;-)

Får be Sebastian om ursäkt. Sulku var efternamnet och ingenting annat.
Kanske skall pröva med de formationer de hade igår ;-)

westerlind: Oj,Oj,vad synd det är om Elitserietränarna som får sparken.En vanlig människa med familj,barn,hus/lägenhet,vänner och bekanta,får sparken,måste anmäla sig till Arbetsförmedlingen direkt,och helt plötsligt är hans arbetsfält hela Sverige. Där det finnes jobb, dit är det bara att åka, nekar man blir man utan ersättning från A-kassan. Det är den bistra verkligheten för en vanlig knegare, ingen garantilön men nog finns det en massa professionella knegare kvar här. Varför är det så självklart att en Elitserietränare skall ha X-antal månader i garantilön. Enligt Arbetarbladet har Boorken kvar sin lön från Brynäs fullt ut.Det enda som de kom överens om var att han ej fick träna ett annat Elitserielag.

65selander: Du menar med Sulku som domare? Det borde ge oss en viss fördel...

51 Roger: Vilker var, om det nu stämmer, sanslöst klumpigt av Sundlöv.
Han skulle inte överleva många dagar i andra brancher med en sån generositet. Anställ en slipad affärsjurist som konsult och låt denna sätta sin prägel på avtal, förhandlningar osv.

Huss: Exakt. "om det nu stämmer"....
Såvitt jag vet så har ingen härinne sett hur kontraktet ser ut, men ändå verkar många vara tvärsäkra på att mormor gjort en tabbe vid kontraktsskrivningen.
Sen är det väl isf knappast första gången som en tränare får sparken och sen uppbär full lön kontrakstiden ut. Skulle tro att det är en rätt så normal överenskommelse i branschen överlag.
Det är väl isf bara om tränaren självmant avgår som det blir tal om lönereducering. Vilket även gäller i arbetslivet i övrigt när ngn självmant säger upp sig.
Så jag begriper egentligen inte den ev upprördhet som råder över att Boork nu även får lön från Brynäs?
Det hade han ju fått oavsett om han stannat hemma och krattat löv...

Huge:

Eller spelat korphockey som en del andra avlönade väl också gör?

70 Rodrigues: "Så jävla korkat av Brynäs så det finns inte, men man är ju föga förvånad."

Håller med.
Man borde aldrig ha sparkat Boorken.
Men vänta nu...
Du har ju hela tiden varit emot att man tog Boork redan från början?
Och nu tycker du att det var korkat att sparka honom?
Jag begriper ingenting...

Huge:
Jo men normalt så brukar det ju vara så att OM man tar ett annat jobb så kan man inte kräva den gamle arbetsgivaren på lön, möjligtvis mellanskillnaden om man går ner i lön.
Här skriver ju massmedia iaf att han har sin lön ifrån BIF fram till 30/4 vilket som.
Vad som är sant eller falskt vet nog bara sundlöf.

Gidde:

Om det är Wahlberg du syftar på så står han ej med på Brynäs löneslista längre,som tur är........;)

Bissett19:

Aha!

Men visst var han ett välavlönat hockeybockey-proffs ett tag va?

TIKbiff: Nja, det vet jag inte om jag fullt ut kan hålla med om.
Har du kontrakt fram till en viss tid och sen blir sparkad under kontraktstiden så är det väl snarare rätt så normalt att arbetsgivaren fullföljer sitt åtagande och betalar ut full lön tiden ut, även om arbetstagaren får ett nytt jobb på direkten.
Men det blir väl en annan femma om arbetstagaren själv säger upp sig, och det är väl det som ingen vet ngt om i det här fallet.
Det mest sannolika verkar dock vara att det är Brynäs som gett Boork sparken och då ser jag öht inget konstigt i att man följaktligen betalar ut lön enligt kontraktet.

Huss: Enig. Att Boork skulle gå till en AS-klubb har ju inte varit en högoddsare, precis. Hade det inte blivit Almtuna kunde det blivit Hammarby. Sundlöv borde självklart insisterat på en klausul att om Boork tog anat tränaruppdrag så skulle lönen från Brynäs minskas i mot svarande mån.

Jompe: Och hur vet vi för det första att inte Sundlöv försökt få in en sån klausul?
Och hur vet vi att det inte gjorts en uppgörelse med Almtuna om minskad lön från Brynäs?
Det enda som avslöjats är ju att Brynäs fullgör sitt ekonomiska åtagande.
Vad det sen exakt innebär vet ju bara Boork och Brynäs.

Huge: Om vi ska tro vad Gävlepressen rapporterade om uppgörelsen, och om vi ska tro Sundlövs kommentarer i anslutning till att Boork blev trränare i Almtuna så är det så uppgörelsen ser ut. Det är hedervärt av Brynäs att stå för sitt åtagande. Det är förhandlingen av åtagandet som är misslyckad.

« · 937719 · »