1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742036 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 08/09

Sv: Silly Season 08/09
andreasknox: Varför kan man inte diskutera nästa säsong redan nu, det finns ju bara 2 olika scenarion, antingen så klarar vi oss kvar och kan spekulera utifrån det eller så åker vi ner i KS och kan spekulera utifrån det, vad är problemet?

70 Rodrigues: Önskelistor är ju bra att ha men problemet är att Brynäs inte har någon tomte som kan uppfylla våra önskningar om helt fantastiska värvningar.
Jag skulle tänka mig att Bif fortsätter att värva relativt billigt och talangfullt och lägger pengarna på ett par etablerade namn som kanske inte ens kan klassas som stjärnspelare.
Hoppas i alla fall att vi får två bra centrar och ett par backar av hyffsad klass så att vi kan undvika kvalserien (alternativt vinna kvalserien) nästa säsong.

Vinner vi verkligen mot Mora? Nu börjar jag bli nervös igen...

70 Rodrigues: Jodå för mig får ni gärna diskutera! Själv är jag inte den som spekulerar o gissar så mycket. Men det är klart att det kan va kul det med ibland iaf..Hoppas dom klarar sig kvar bara!

arnio: "Hoppas i alla fall att vi får två bra centrar och ett par backar av hyffsad klass"

Det tycker jag låter som en utmärkt början i en pre-sillyseasondebatt.
Undrar om det kan klassas som en egen åsikt?

arnio:
Bortamatcherna svåra, särskilt mot Mora...

claesw: Ja, tror att vi får stora problem med både Mora och Malmö på bortais.

70 Rodrigues:
och LIF o Mora på hemmais

claesw: Nope, det blir en walk in the park :-)

70 Rodrigues:
Vi SKA ju vara bland de två bästa i kvalseriegänget

arnio: Jag tror inte heller att Brynäs kommer att få ett jättebra lag nästa säsong. De ansvariga är alldeles för inkompetenta. Sen skyller de på lite pengar, men om sanningen ska fram har Brynäs betydligt mer pengar än de flesta andra i ES.

Peja:

Mer pengar än de flesta andra i ES?

Nä, men trillräckligt med pengar för att kunna utmana topp 4 som nu Timrå gör...

rackham: Brynäs hade större lönebudget än hälften av es-klubbarna den här säsongen. Varför tror du att alla andra offentliggjorde sin medan Brynäs vägrade berätta? Tyvärr satsade Brynäs på kvantitet istället för kvalitét.

Peja: Det var läääääääänge sedan Brynäs IF hade ett lag av kvalité. Tyvärr är det som du säger, kompetensen saknas när det gäller att hitta bra spelare, visst, de hittar någon eller ett par ibland men inte tillräckligt för att göra ett vinnande lag i topp 4:a och tyvärr så tror jag inte att vi får se någon annan sportchef än Bäckström, han är ju liksom från kompisgänget.

Peja:

"Brynäs hade större lönebudget än hälften av es-klubbarna den här säsongen. Varför tror du att alla andra offentliggjorde sin medan Brynäs vägrade berätta?"

- Vet ej x 2.

"Tyvärr satsade Brynäs på kvantitet istället för kvalitét."

- Utan tvekan.

rackham: Tja, klassar man Brendl som "kvantitet" så må det väl vara hänt.
Men är det speciellt nyanserat att kalla Brendl, Hietanen, Kankan och Sundström för enbart "kvantitet"?

Huge:

Kan ju vara att 30 manna-truppen hamnar med ett epitet som liknar kvantitet.

Brendl har levererat det vi visste att han kunde. Mål framåt, en skridsko bakåt. Kvalitet.

Hietanen är ojämn. Inte alls så spelskicklig som ryktet gjorde gällande (felpassen viner och han ställer till det för sig ofta) och vek i närkamperna. Har mycket att bevisa för att visa Kvalitet.

Kankan såg helgjuten ut på försäsongen. Sedan när det blev allvar högst mänsklig, dvs ojämn, bortkollrad i närkamperna och ofta utvisad. Inte direkt Kvalitet.

Sundström. Ja, du... jag vill se den förvandling som gör att han kan leda laget som center i ett tufft slutspel. Kvantitet.

Och så de helt utan krav på sig...

Alken, Sandin, Gynge, Karlsson, Salmonsson, Morin...

Lägg till gubbarna och gänget där i mellan...

Jag undrar varför vi är i Kvalserien...

rackham: I princip håller jag med dig men det finns ju en del "förmildrande omständigheter", som man så fint säger.
Boorkens spelidé i kombination med att nyförvärven är nykomlingar i ES gör att det är svårt att sia om deras verkliga kapacitet.
Lägg till att vi kom snett in i matchen nästan från start och att det sen har varit svårt för spelarna att kanske göra sig själva full rättvisa.
Det intressanta blir väl att se hur Czarnecki har tänkt sig att vi ska spela och vilka nya spelartyper han vill ha.
Att vi är i kvalserien tror jag mer beror på andra omständigheter än att vi enbart skulle bestå av ett gäng kvantitetsspelare.

Huge:

"Det intressanta blir väl att se hur Czarnecki har tänkt sig att vi ska spela och vilka nya spelartyper han vill ha."

Jag utgår ifrån att föreningen (Mormor/Pappa) bestämmer hur vi långsiktigt skall spela baserat på Brynäs varumärke och en kontinuerlig internationell och nationell omvärldsanalys och rekryterar tränare därefter... och spelare för att kunna spela det aktuella spelet... men inte i Brynäs såklart?

Kvalserien.

Jag håller för övrigt med om att årets säsong varit bland det mest jojo-aktigaste vi har sett på länge.
Det intressanta är varför... och varför Brynäs?

Kvalserien.

Och eftersom Mormor/Pappa är ansvarig framöver som det ser ut idag så...

Två säljare och födda mediacharmörer.

rackham: Tror att Timrå och Brynäs representerar ytterpunkterna på skalan "värvningsstrategi". Timrå byggde en trupp med i princip fyra femmor, punkt och slut. Blir en gubbe skadad får man fylla på med gallerkillar (som i och för sig har axlat förtroendet med den äran). Brynäs, å andra sidan, byggde den bredaste truppen i mannaminne. Nu har vi facit i hand. De spelar semi, vi spelar KS. Inget lag kan ju satsa på bredd och samtidigt ha sådan topp att man utmana klubbar som värvar enligt Timråstrategin. Nu kommer Huge strax att skriva att det är mer komplicerat än så, och det är det, men att värvningsstrategin har en god del av förklaringen till varför vi spelar kvalserie är inte svårt att se.

Jompe:

Ja, och att "man" år efter år bygger på truppen och förädlar den...

På nåt sätt är det inte speciellt svårt att se ungefär vart toppen befinner sig.
Klättra uppåt!

Jompe: Lyssna inte för mycket på Rackham. Skickar man ett sms runt 2400 igår som det står "Heja Leksand" i. Då kan det inte stå rätt till.

Vi lär få ta avskrädet som blir över med tanke på vår stora plånbok.

Jompe: Upplägget med stor trupp kändes intressant och det är det egentligen fortfarande. Problemet är att få med sig spelarna på idén och framförallt att tränaren har enorm fingerspetskänsla när det gäller vilka som ska spela och vilka som ska vila.
Tyvärr så tror jag att Boorken inte riktigt fixade den biten varpå spelarna (främst de tongivande) surnade till och så var det kört.
Kan man hitta en bra balans så att alla spelar känner att dom bidrar till helheten, oavsett om man spelar eller vilar, så kan det funka.
Men i grund och botten är det ett svårt och riskfyllt företag att ge sin in på.
Nu funkade det inte och man får ta det som en läropeng inför framtiden.
Som jag ser det så är det mer spelarna som underpresterat och inte lyckats spela det spel man tänkt sig, dvs mer offensivt.
Där har du den stora och relativt enkla förklaringen, som jag ser det.

tror ni att lee goren kan vara ett altenativ för brynäs? stod att 6st elit klubbar jagar honom.

Huge: Det är väl rent allmänt idiotiskt att ha rekordstor trupp när man har ett av landets bästa J20-lag att plocka spelare från också.

bif_forever: Sundlöv blev tipsad om Lee Goren från en av spelarna i Brynäs innan transferfönstret stängde, men Sundlöv tackade nej.

Peja: Jo, men allt beror ju på vilket upplägg man bestämt sig för.
Nu var idén att den stora truppen skulle hålla så pass hög klass rakt igenom att några juniorer egentligen inte var aktuella mer än i yttersta nödfall sas.
Ser men till den tanken så är det väl inget större fel på arrangemanget, om det funkar.

Huge: Ja, men det finns mycket konstigt i det. Juniorer vid nödfall säger du.... Men det fanns ju killar i J20 som var minst lika bra som flera av de många truppmedlemmarna i A-laget, tänker väl främst på Sandin och Markström. Sandin hade aldrig fått chansen om inte truppen hade bantats. Och jag är fortfarande sur över att Boork vägrade ge Ellebo chansen förra säsongen.

Peja: Här är en kille som inte får slarvas bort, stor och stark, en stor talang.

www.eliteprospects.com/player.php?player=6544

70 Rodrigues: Ingen fara, han kommer nog att blomma ut i nån stabil elitserieklubb.

70 Rodrigues: Ja, han bör få A-lagskontrakt nästa säsong. Likaså Thegel.

Peja: 59.31 1 - 3 EQ BIF 19. LEIDERMARK, Klas ENG
(12. THEGEL, Henrik
Han verkar då ligga i!! :)

59.31 1 - 3 EQ BIF 19. LEIDERMARK, Klas ENG
(12. THEGEL, Henrik)

sylf:

A walk in the park.

Bissett19:

Third Period
59.48 2 - 3 EQ DIF 16. GUTER, Mattias
(15. EKLUND, Oscar
58. GUSTAFSSON, Carl)

Äntligen!

2 - 3
(0 - 1, 1 - 1, 1 - 1)
Third period ended

Bissett19: Jocke Eriksson 93,9 i räddn%

Han sägs vara ÄNNU bättre än Markan!

sylf: ja ni vann med nöd och näppe kan man säg.

ajon: Och?

sylf: Vem säger egentligen det? Någon som aldrig har sett båda spela?

sylf: det var ju när ni skulle åka på däng.

sylf: Jag såg Eriksson möta Frölundas J20 för några månader sedan. Han var inte alls lika bra som Markström. Frölunda vann rätt komfortabelt med 6-1 efter att ha lagt in en extra växel i tredje perioden den gången. Markström är något speciellt. Han ska ni vårda ordentligt. Framtiden kan bli Henke och Markström.

70 Rodrigues: Apropå "Kolan" Karlsson som vi tappade bort kontakten med. Näste man för rakning är...

FreddanVF: Eriksson är ju helt klart en talang, Sveriges näst bästa 90-keeper, men han är inte lika bra som Markström. Markan räknas ju som den bästa 90-keepern i hela VÄRLDEN, där snackar vi en first rounder i NHL-draft osv...

Huss: Tycker ärligt talat att det där bara visar på hur dålig scouting DIF har. Han höll inte elitserieklass när han var i Brynäs och gör det inte nu heller.

Peja: Var inte Eriksson typ rankad 12a, Lindbäck 3a eller 4a och Markström 1a på senaste (Europa)rankingen?

Huss: Från januari (dock ej senaste, tror Lindbäck har sjunkit i och med skadan).

MÅLVAKTER I EUROPA
1. Harri Säteri, Tappara
2. Jacob Markström, Brynäs
3. Anders LIndbäck, Brynäs
4. Rasmus Rinne, HPK
5. Dominik Furch, Slavia

6. Eddie Läck, Leksand
8. Christoffer Bengtsberg, HV71
11. Joacim Eriksson, Brynäs
12. Mark Owuya, Djurgården

Peja: Lite långsam måste medges, men han är bättre och mer rutinerad nu.
Klubben måste bli bättre på att hålla kontakt och intresse hos f.d. juniorer så att Brynäs alltid blir förstahandsvalet och det blir en tight förhandlingssituation. Att man inte uppmärksammade Karlsson redan förra året är skamligt. Låt vara att han blev skadad men ändå....

Peja: Niklas Danielsson har ju lyckats hyfsat i Djurgården iaf!

Peja: Vilket minne man har....
Lindbäck borde precis som du skriver sjunkit medan Markström gick väl upp till 1a platsen på sista rankingen.

Huss: Det stämmer. Orkar dock inte leta reda på den också :)

« · 1015477 · »