1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742141 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 09/10

Sv: Silly Season 09/10
Lindström: Jag har räknat och kollat... Du ar rätt FBK's forwards är mycket tyngre... De är i snitt 3 hekto tyngre.. sånt känns i tacklingarna

Lindström: De behöver inte stå upp ett skit mot Ward... Allt de behöver göra är att ge honom lite gliringar och tjuvnyp.. Sen sköter domaren resten ;)

Lindström: Håller med Lindström..
Och småspelarna i Färjestad kopmpenserar sin lilla storlek med fart och fläkt.
Till skillnad från halvslöa hermansson t ex..:)
Färjestad har mycket små lirare men i stort sätt samtliga besitter någolunda hög kvalité.

Mixen är det som gjort Färjestad till ett vinnande lag, där brister Brynäs.

Huge: Vi har pratat om vikten på ANFALLARE alltså inte på HELA truppen, nu har jag tyvärr inte sparat uträkningen på den med ANFALLS spelarna väger klart mera i FBK ivf.

"Att dom sen kan verka tyngre och jobbigare att möta kan ju faktiskt bero på hur dom spelar och vilken kvalitet dom har på sina spelare."

Helt klart lägsta nivån i Fbk är ju klart bättre än i Bif.

Klarnar det då kanske?

Lindström: Molin, Hermansson, Sandin, Jonsson och Dacke kommer nog att stå upp mot Ward lika bra som tidigare, skulle jag tro.
Vissa spelare väger mkt men använder inte alltid sina kilon på rätt sätt, och andra spelare väger mindre men är desto tuffare att möta.
Granström är ett bra exempel på det senare.

Det jag kommenterat är ditt insnöande på stora tunga spelare och att dom automatiskt innebär tufft och hårt spel.
Att Brynäs sedan absolut behöver nån mer spelartyp i pansarklass är väl rätt så självklart, eller...?

Ska bli intressant att höra din förklaring hur FBK är lättare än våran trupp.
Men räcker det inte med att titta på snittvikten?
Där har du ju siffrorna svart på vitt?

Att dom sen kan verka tyngre och jobbigare att möta kan ju faktiskt bero på hur dom spelar och vilken kvalitet dom har på sina spelare.

Eller vad tror du?

Huge: Så du menar att Molin Hermansson,Sandin,L Jonsson eller Dacke kommer att stå upp mot te x Lance Ward nästa sesse alltså?

Det törs jag lova att tex Laine eller Lee Goren skulle göra.
Men du kanske tycker att vi är tunga framåt att mötat eller att vi har stora å stabila backar där bak??

Lindström Länktips Idag kl. 11:28

Väntar på svar på den frågan först, sen ska jag bemöda mig att förklara för dig hur Fbk är lättare än våran trupp.

Gurra88: Ja det var det jag som skrev det om smurfarna.

Jag förstår nu varför vi inte har fått in några stora tunga pjäser; mormor försöker mörka att det inte är J20 spelare som är in slussade utan inköpta spelare istället..
Så dom inte ska sticka ut i truppen+att snurrkungarna i gamla gardet ska känna sig trygga i duschen..

Sen så är det ju svårt att ta en plats i isdansarlaget Bif där det finns bara ett par som vet att man får/kan tacklas.

För om ni tittar på matchen så syns det att andra lag använder sig av den tekniken att stoppa spelare på istället för att hakas.

Hockey är å ska vara en fysisksport men det har ni kanske glömmt efter all isdans i La..

Gurra88: Ber om ursäkt för att jag blandade ihop dig med Lindström.
Det är isf han som ev är sifferdyslektiker.
Och jag har inte hånat ngn för det utan bara visat på att det är en möjlighet att han är det, eftersom han uppenbarligen har svårt med siffrorna.

Huge: För det första så va det inte jag som skrev "Mormorr vill bygga en hel tomte arme med smurfar så. Är du över 185, väger mer än 90 kilo så passar du inte i lagbygget..."Och om jag nu varit sifferdyslektiker vad ger dig rätten att håna mig för det isåfall?

Hahaha.. Det får gärna vara ett gäng smurfar, men ett lag ska även innehålla någon form av stor spelare och som använder sin storlek, så som Goren.

Gurra88: Så här inledde du debatten om kilona:

"Mormorr vill bygga en hel tomte arme med smurfar så. Är du över 185, väger mer än 90 kilo så passar du inte i lagbygget..."

Antingen är du sifferdyslektiker eller så är du allmänt okunnig.
Nån annan förklaring har jag inte till ditt påstående att Sundlövs plan är att bygga ett lag på smurfar.

"Det jag syftar på gäller inte snittet utan att vi behöver minst en stor kille för att sätta oss i någolunda respekt,"

Ja, men skriv då det istf att svamla om att vi har ett gäng smurfar, när snittvikten är högre än FBK:s.

Tung för Rögle som tappar spelare efter spelare (Abbottarna klar för Luleå idag också). S Karlssson borde de dock kunna ersätta ganska enkelt. Förstår inte rikigt LHC som ger tre år till den killen. Guld för Karlsson dock...

Huge: Så du menar att Molin Hermansson,Sandin,L Jonsson eller Dacke kommer att stå upp mot te x Lance Ward nästa sesse alltså?

Det törs jag lova att tex Laine eller Lee Goren skulle göra.
Men du kanske tycker att vi är tunga framåt att mötat eller att vi har stora å stabila backar där bak??

tjugo8:

Bära spelarnas vattenflaskor kanske, men sm-guld, det kommer aldrig hända i Linköping.

Huge: För det första handlar det inte om kilona, när man i Brynäs i alltsomoftast inte använder dom förutom när man kramas lite i sarghörnen. Det jag syftar på gäller inte snittet utan att vi behöver minst en stor kille för att sätta oss i någolunda respekt, a la Laine eller Goren som använder sina kilon på rätt sätt och är jobbiga att möta. Som dessutom kan dela ut en och annan smäll.

Ingenjör Karlsson till LHC på 3 år...för att vinna sm-guld...eller bära sm-guld-spelarnas vattenflaskor...???

Gurra88: "Jag hatar med hv över allt annat.. Men Shit Laine är imponerande.. och vill han gå från hv så är han välkommen hit. Fast varför skulle han spela med ett gäng smurfar"

Gävlelasse har ju redan klarlagt det där med att bl.a visa på snittvikter i resp lag, så jag begriper inte hur du resonerar.
Brynäs har en högre snittvikt på sina spelare än bl.a Färjestad.
Så logiskt sett betraktar du alltså Färjestad som ett gäng minismurfar?

MarcusElving: "En sak jag funderat på.. Varför dröjer det med besked om Danielsson, han kan väl för tusan inte få förlängt. Då hänger jag mig."

Björne har opererat sig en gång till efter den operation han gjorde i december. Han kommer att rehabträna själv under sommaren och är väl inte alltför hoppfull vad det gäller att kunna fortsätta spela. Läkarna har gett honom små chanser att kunna komma tillbaka till spel på elitnivå i alla fall.
Så att han skulle få kontrakt med Brynäs känns inte alltför sannolikt.

rackham: "en playmaker som kan lyfta sig under säsongen"

- Här ser man ju ett tomrum att fylla efter Lind. En centertyp... Oroande då att Mormor verkar nöjd med centerbeståndet.

Hansen- En duktig tvåvägsspelare. Fortsätter hans utvecklingskurva blir han en jättetillgång. Dock ingen förstacenter.

Dixon- Steenhård tvåvägsspelare som är en bra lagspelare. Härlig tacklare. Känns som samma fack som Hansen ungefär, fast hårdare. Dock....knappast en förstacenter!

Sundström- Tog stora kliv denna säsong, dock skadeförföljd. En mästare på att täcka/hålla i pucken. Ingen förstacenter. Tredje- eller fjärdecenter...

Granström- Har ett extremt brett register men knappast "mästare" i någon färdighet förutom möjligen inställning/lagspel och retsticka. Duktig i det mesta. Hålla puck, tacklas, jobba hårt, hyggligt spelsinne, ganska målfarlig (nåja...). Dock bättre som ytterforward enligt min mening.

Hm... Efter denna sammanfattning känner jag ett starkare behov av Beduinen än typ Sommarvåraren...

Gurra88: Om du är född -88 så kommer du inte ihåg Brynäs smurfkedja från -93, ja det kallades det. Molin, Larsson, Gozzi

Huss:

Ja...

en ersättare för Lindbäck (Eriksson till Almtuna som tredjekeeper)
en defensiv björn
en Rödin på tillväxt
en etablerad Panzer
en playmaker som kan lyfta sig under säsongen

Chans på semi om allt faller på plats...

En slutsats som kan dras av slutspelet är att det behövs en eller ett par "Tuulola" backar för att ro hem ett guld. FBK hade Sevc och HV hade Louma. Brynäs kommer också behöva en duktig, fysisk back för att nå längre än i fjol. Bertilsson kommer bli bra, men är inte redo ännu.
En juniorforward har lättare att anpassa sig än en juniorback.
Löf som 7e är därför helt orimligt, lägg hellre pengarna på Kronwall än Beaudain i sådant fall. F.ö. ligger Patrik Andersson före Löf i utvecklingen.

En keeper, en målfarlig anfallare, en ung center, ett par juniorer samt en bra defensiv back. Lyckas Sundlöv ordna det så är vi tamejfan finalkandidater nästa år. Det kanske bara är vårkänslor men visst sjutton känns det som laget är på rätt väg efter år i diket.

Sponsorpengar, varför inte vända sig till fansen? Kan potten separeras så pröjsar jag gladeligen några hundralappar till tänkta förvärv.
Måste kolla upp det där....

Davey_22: Jag hatar med hv över allt annat.. Men Shit Laine är imponerande.. och vill han gå från hv så är han välkommen hit. Fast varför skulle han spela med ett gäng smurfar

Gurra88: "ge oss Laine, han är kung.."

Usch..kung ? en hv-spelare ? Skämmes ta mig fan..

Gurra88: Nära till Furuvik, Gevalia osv. finns mycket som är bra med Gävle. Matchtröjor som är snygga i stället för tröjor som man bara vill kräkas på.

Gurra88: Tja, nu tror jag inte det finns en chans att han hamnar i Brynäs, men Goren var inte missnöjd med Karlstad...utan talade själv ut om hur han för olik de andra i laget, socialt o s v.

Och gode Gud ge oss Laine, han är kung.. Och på väg bort ifrån HV..

Lee Goren vantrivs i Karlstad och vill därför lämna.

Men varför skulle han trivas bättre i Gävle, låter mycket märkligt..

GävleLasse: "- Självförtroendet byggdes när vi slog ut Brynäs. Det var mycket mycket tuffare än vad de såg ut. De matcherna tycker jag var de tuffaste vi spelade.
Tuffare än HV?
- Ja, men de spelade väldigt fysiskt och ganska småfult. Jag tycker det har varit ett snällt slutspel över huvud taget. Det har inte varit det där riktiga kriget. 06 mot Frölunda var det ett jävla krig varenda byte."
"Vi kanske får revidera vad vi tycker om Brynäs fysiska spel en smula. ;)"

Nu tror jag att du missuppfattade, de som spelade småful och tufft var väl ändå HV?

Bissett19: sen finns ju han som var 3 e målvkt i år tillgänglig kommande vm också, sebastian idoff, kan tänka mig att han också är aktuell

Linström_92: Precis, därför är det ingen omöjlighet att båda blir uttagna..

Linström_92:

Och det troliga är väl att Markström backas upp av Luleås Anders Nilsson,sen ligger väl Jocke bäst till som tredjemålvakt.

MarcusElving: Dessutom har dom med sig 3 målvakter till jvm

Beduinen är ju nödvändigtvis inte en center,utan han lirade under sin tid MIK ofta ytterforward,och några ggr med Granis som center.

Men Beduinen i BIF känns som ett långskott.

Clubsport: Jag har ingen aning om hur de skulle resonera om det skulle vara aktuellt med båda två i junior-vm? Sundlöv borde ha bättre koll på hur saker och ting sköts. Han kanske inte vågar chansa helt enkelt ifall att båda skulle bli uttagna. Eller så tycker han inte att Eriksson är mogen än helt enkelt, vilket vore dumt. Ser mycket hellre Eriksson än Läck förutsatt att en av Eriksson och Markström blir kvar i Brynäs under junior-VM.

mk: haha jo de har du rätt i

Hence: Det tycker jag också, men jag är rädd för att centerkvoten är fylld i och med att vi har Hansen och Granström. Sedan ä ju Dixon i stort sett klar och Sundström har fått kontraktsförslag. Han stannar säkert och då har vi 4 centrar. Sundlöv satsar nog på en vass målskytt nu, pengar till både och finns ju inte..

En sak jag funderat på.. Varför dröjer det med besked om Danielsson, han kan väl för tusan inte få förlängt. Då hänger jag mig.

MarcusElving:
Intressant fråga, men jag tror aldrig att landslagsledningen är så dum att dom tar ut båda våra målvakter om nu Jocke Eriksson blir andre målvakt.

En toppcenter borde väl ändå vara högprioriterad nu när Lind inte förlänger.

Brynäsekke: Det är väl bättre att döpa om han till Beduinen. Det lär han ju ändå få heta om han kommer.

MarcusElving: Jo sen får man ju hoppas att juniorerna växer itakt med att tron på dem ökar :D

Brynäsekke: Beaudoin skulle smaka mumma, men han är säkerligen väldigt dyr. Ja, en tung och tuff defensiv back skulle också behövas. Men allt handlar ju om pengar, något som Brynäs inte har så jättemycket av :P

MarcusElving: Jo det skulle inte vara helt fel.
Vart har tex snackar om Beudion (stavning) tagit vägen sen undrar man ju om de inte behövs lite tyngd där bak i backbesättningen??

Brynäsekke: Det är väl tveksamt. Jag skulle tro att vi får en till vass forward och sedan är värvarpotten tömd. Men jag hoppas såklart att Sundlöv kan trycka in någon till hygglig anfallare under den ordinarie budgeten :P

MarcusElving: Tro om det finns pengar från den ordinarie spelarbudgeten till fler nyförvärv om nu bortser från "värvarpotten" ?

Brynäsekke: ja, det återstår att se :P

MarcusElving: Jo precis, jag håller med dig.
Hur som helst så ska det bli intressant och se vad herr sundlöv har att erbjuda

Brynäsekke: Om det är ett samband är väl tveksamt. Men jag skulle inte bli förvånad om Sundlöv värvar Läck med tanke på problemet med junior-VM. Han hade säkert aldrig värvat honom annars (om det nu blir så).

Hur som helst, Läck har ju potential. Han har ju spelat riktigt bra i många matcher..

MarcusElving: Jo ja tycker precis samma sak!
Enligt vad jag har hört så har Läck varit klar för Brynäs i några dagar nu, dessutom fick han inte spel ikväll? kan ju vara ett samband?

Brynäsekke: Har bara hört att Sundlöv varit intresserad tidigare. Själv ser jag hellre Markström om Joacim Eriksson som målvaktspar. Men det finns ju ett problem i och med junior-VM. Tänk om båda blir uttagna, då står vi utan målisar. Så Läck kanske är en nödvändig värvning trots allt..

Läck klar för Brynäs? nån mer som hört de?

« · 1151931 · »