1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742927 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14

dacke72: "Hur kommer det sig att Lindholms spelglädje plötsligt bara avstannar?"

ja, de e riktigt knepigt...

Carl Lejonkräk: ok, vilka ska då ersätta Widing, Hansen, och Järnkrok samt ev. fler (om kontrakt bryts)?

Det behövs tre toppnamn anser jag, för vi ska ju inte upprepa denna säsong, vi ska ju bli bättre...

Intressant och olidlig silly season börjar nu... Varför ska det alltid vara olidligt med Brynäs? ;)

Men samtidigt som man letar nyförvärv MÅSTE den här säsongen utvärderas grundligt. Tar man bara en trea på hemmaplan efter nyår finns det flera grundläggande fel någonstans. Man kan inte bara skylla på skador. Hur kommer det sig att Lindholms spelglädje plötsligt bara avstannar? Varför ser vi noll utveckling hos Löf, Berglind, Molin denna säsong? Och ledningen måste kommunicera dessa analyser med media och fans. Vi har rätt att få förklaringar.

Hur ser det ut nu?

En målvakt ska kontrakteras. Backsidan påstås vara klar iom Kilström. Rödin och Brodin tar två forwardplatser. Betyder det att det återstår 3 forwards att värva?

Tre forwards och en målis ska alltså handplockas av Sundlöv. Det måste bli träff varje gång.

DavyDjoos: De får ses som ersättare till Molin och Lavander...

Hur fan har cmore mickat upp i den där vidriga arenan i Karlstad? Man hör ju hela tiden några gnällspikar i hemmapubliken som brölar in i mikrofonen.

Linus Wickman: "men herregud människa!" ;-)

Säg till när jag får kommentera Rödin.

The gallion: de räcker ej, men ser båda två före flera i dagens trupp, så helt ok ifall det är sant... Sen måste det in spetskompetens på alla positioner...

70 Rodrigues: "Men att förutsätta att Iggulden skulle ösa in poäng i Brynäs det ska man ta förgivet :-)"

Tja han har ju alltig gjort hyffsat mycket mål i alla fall, mellan 12 och 30 mål per säsong har han gjort sedan säsongen 05/06

I Elitserien har han gjort 26 mål på 96 matcher i skitlag 

I AHL 107 mål på 306 matcher.

"Ösa in poäng" vet jag inte men han skulle nog ligga topp bland Brynäsforwards i alla fall.

Zzz: Nu när vi inte har Silfver längre så kan vi ta in Sterling istället.

Linus Wickman: Persson är både skadebenägen som sjutton och egentligen inte speciellt stabil. Han går in som 7-8 back i de flesta Elitserielag.
Sundlöv chansar återigen känns det som.

Chansar på att Bertil håller
Chansar på att Djoos blir den storback han har potential till (han trodde stora saker om Berglind och Löf också, kanske inte lika stora iofs).
Chansar på att Kihlström växer ut i Brynäs
Chansar på att Jacobsson inte bara är stor och stark utan även att han utnyttjar skott och spelsinne som han visade i Allsvenskan
Chansar på att Sunken återigen får en Lidnersk knäpp och börjar spela enkelt igen.

Håller defensiven så håller anfallet, så är det bara. Dessutom så är det betydligt lättare att förstärka med en bra forward i januari i jämförelse med backförvärv då...

70 Rodrigues:Tycker ni lägger allt för stort fokus på att det behövs backvärvningar. För varför var vårt backförsvar dåligt i år? dålig backtränare?Bertilsson vår bäste back blev skadad hela säsongen. En stbil back i Denis persson blev skadad. Vilka fick spela istället? berglind, styrman och norrmanen. Till nästa säsong kommer Bertilsson tillbaka samt Persson. Brynäs kan ställa upp med minst två bra backpar, om inte tre. Alla spelare som du Tony, har sagt som borde bli bänkad. Kommer lämna. 

Bertilsson- RG

Jacobsson-Djoos

Sundqvist- Kilström

(persson)

Jag tycker att med rätt spelsätt och ide om hur backarna ska spela, har vi en bra backuppsättning. Allt som möjligtvis fattas är en bättre PP- back än Djoos. Men Djoos har en enorm förmåga att utvecklats där. Brynäs behöver dock en stabil målvakt. Honken är för ojämn och rahm är ju inte precis förstamålvakt klass på än. Låna ut han till allsvenskan? med en bra målvakt som kommer brynäs absolut vara bra defensivt(om man kan undvika skador.  Har brynäs ens plats för en till back? 9 backar är på kontrakt. Löf kan vi låna ut. Men är det inte bättre att lägga pengar på de två toppspelarna? och en förstamålvakt?

Huss: Sundlöv är som han är, har han inte lärt sig på den här säsongen så gör han det aldrig :-(

dacke72: Du kan nästan strunta i att läsa vad pettisbif skriver. Han är helt tyst under hela säsongen och det är under sillyseason som han postar sina inlägg. Där ser 99% ut som inlägget nedan. Han postar trupper, med en rad nya spelare, och säger att det är brynäs kommande lag. En dag senare kommer han med en ny rada namn som också är brynäs kommande lag. Han kan säkert posta 20-30 trupper inför varje säsong så det är bara skitsnack det mesta som kommer från honom...

Brynäslegenden: rimligaste truppen hittills, dock så ser jag Nordqvist där ;-)

70 Rodrigues: Blir mörkrädd när jag hör att Lukas K är det enda tilltänkta backförvärvet. Han är liksom inte i närheten av Ekholm-klass...

Nästa säsongs lag:

Lars Haugen(Johan Holmqvist)

Ryan Gunderson-Simon Bertilsson

Elias Lindholm-Alexandre Bolduc-Brett Sterling

Christian Djoos-Robin Jacobsson

Anton Rödin-Sebbe Enterfeldt-Johan Harju

Lukas Kilström- Jörgen Sundqvist

Daniel Widing- Jonathan Granström- Daniel Brodin

Jesper Ollas-Jonas Nordquist-Andreas Thuresson

Alex Lindgren-Utlåning
Mattias Nörstebö- J20/Utlåning
Emil Larsson 13:e 

Dennis Persson- Simon Löf 

Pettisbif: ganska rimlig trupp, men tror du kommer få ta bort omark och Carlsson. Möjligtvis en annan målvakt en Nilsson.

dacke72:Klart det är hans önskan!

Pettisbif: finns det rykten kring Madsen, Nilsson, Omark, Carlsson - eller är det en önskedröm? :)

Nästa säsongs lag:

Anders Nilsson (Johan Holmqvist)

Ryan Gunderson - Robin Jacobsson

Elias Lindholm - NY - NY

Simon Bertilsson - Christian Djoos

Linus Omark - Sebastian Enterfeldt - Johan Harju 

Lukas Kihlström - Jörgen Sundqvist

Jesper Ollas - Jonathan Granström - Anton Rödin

Dennis Persson - Fredrik Carlsson

Daniel Brodin - Morten Madsen - Andreas Thuresson

Extra:Mattias Nörstebö - Emil Larsson - Alexander Lindgren - Ev.Martin Johansson

Låna ut:Robin Rahm och Simon Löf

Zzz:

Om man bedömer att man kan få bukt med hans skador, så kanske. Jag har gärna fel, men det känns inte riktigt hundra.

Zzz: Dessutom känner han ju Rödin.

Tänkte Brynäs skulle behöva lite storlek på backarna ?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9251

Den här killen från Vancouvers faramlag borde Inge ha koll på så det kanske kan vara något.

EP:"A short winger that plays bigger and tougher than his stature would suggest. Works pretty hard and is skilled offensively with soft hands and a very good release. A solid scorer at minor league level. Room for improvement in his defensive game. "

Zzz: Ja han kan BLI en bra elitseriespelare, stämmer det att Brodin och Rödin är klar så ser jag det som två skapliga värvningar om man ser på sikt. Men jag förutsätter att de två värvningarna är dom breddvärvningar som görs, och att det sedan plockas in 2-3-4 klassforwards.

Peja: Det är möjligt, men jag minns att han till stor del spelade tillsammans med dom säsongen innan han stack till Kanada.

Redigerad kommentar

Johan Norrström: Jag tror Rödin har alla möjligheter att bli en riktigt bra elitseriespelare. Bra teknik och väldigt avig. Det som oroar är väl skadehistoriken, men om han vill hem så tar jag emot honom med öppna armar.

Johan Norrström: Slutade 9:a i den interna skytteligan före spelare som Granström, Johan Larsson, Hansen och Kahnberg.

Zzz: Rödin spelade långt ifrån alla matcher med Järnkrok och Silfverberg. Minns att han även spelade mycket med Dackell.

Zzz:

Skapligt. Undrar vad han kan producera utan dem?

Johan Norrström: Han spelade med Järnkrok och Silfverberg. 26 poäng på 55 matcher.

bradberry:

Rätta mig om jag minns fel, men inte var han väl särskilt framträdande innan han åkte över heller? Huserade i fjärde och tredjelinan?

micke63: Så har han öst in poäng tillsammans med Holloway i Manchester Monarchs i AHL :-)

Anton Rödin är en Sebastian Wännström med dåliga ljumskar.

Zappaholic:

Blir nog snarare mer i stil med, Jaha? :)

70 Rodrigues:Tror det med , jag menar kan han lyckas i finska ligan så bör ju inte steget vara så stort till ES. Ett annat plus är att han  går som EU spelare med sina dubbla medborgarskap.

Redigerad kommentar

micke63: Skulle nog funka, liten, tuff och vet var målet står :-)

Johan Norrström: Tycker att du har vettiga synpunkter. Känns det inte som om Sundlöv dessutom hela tiden bygger för framtiden? In med unga hungriga spelare som kan utvecklas. Inget fel i sig. Men som ES funkar idag är det långsiktiga upplägget lite känsligt. Alla unga som gör en hyfsad säsong drar ju till NHL/AHL. Jag tror vi behöver två riktigt etablerade målskyttar i 26-30-årsåldern som vi vet att vi får behålla i tre år. Plus en målvakt då. Har man inte två bra målvakter är man rökt.

Peja: Jag hoppas verkligen Sundlöv scoutar ordentligt nu med hjälp av den kunskap som finns i klubben. Skicka inte iväg honom ensam till Nordamerika för då vette tusan vad han släpar hem hit.

Jag vill se riktigt spets. Jag vill kunna vråla "wow" när transatlanterna presenteras...

Johan Norrström: vi har inte värvat klart än. Så dont worry be happy ;-)

Johan Norrström: Man får väl betrakta nyförvärven hittills (Kilström, Rödin, Brodin) som gedigna, utvecklingsbara spelare som gör att laget får fler spelare som kan gå in och tillföra. I kvartsfinalserien mot Skellefteå blev det uppenbart att Brynäs hade ett väldigt litet antal klasspelare i jämförelse med Skellefteå.

Även när Brynäs fick bort "de stora namnen", typ Holloway, så kunde spelare som Emanuelsson, Arvidsson etc komma in och spela riktigt bra. De hade fler spelare som verkligen tillförde. Det är den typen av bredd som man behöver för att de bästa spelarna ska avlastas. Men det är uppenbart att Sundlöv måste lyckas med de transatlantiska värvningarna som ju är tilltänkta spetsspelare.

Redigerad kommentar

Zappaholic:

Jo jag har nog för höga förhoppningar. Är dessutom lite sur och grinig idag. :) Lite frustrerande att Brynäs och Sundlöv ska vara så jävla lagom jämt. Hade varit kul med ett riktigt YES som reaktion när ett nyförvärv presenterades.

Johan Norrström: 3 mål och 10 ass på 39 matcher för Rödin i år i AHL. Dessutom skadebenägen! Visst, ta hem Rödin, men låt det inte kosta mycket...

70 Rodrigues: Pavel Brendl kanske ? Fast kollar man vad han har preserat de sista åren så är han nog tyvärr inte en av Brynäs "räddare" ?

Den här kille kanske kan vara något ?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9347

Tväst:
Jag anser inte att trycket var så väldigt stort, som det tex skulle vara i en kvalserie (betänk Markans insats)

Tur/flyt hade kanske gett oss en match mot SAIK, men inte mer.
Orsakerna t året var knappast oflyt utan tas upp bra i egen tråd.

Johan Norrström: Kan han rehaba ordentligt och komma in i säsongen skadefri så blir det säkert bra. Tycker han är värd en chans. Säkerligen inte så dyr heller...

Honken:

"Redan förra säsongen undersökte fjolårsmästaren möjligheterna att låna tillbaka Rödin, som dock valde att fortsätta slåss om en plats NHL.
Det lyckades han aldrig med och har efter det fått stora delar av pågående säsong spolierad av en ljumskskada.

Efter att Rödin inte producerat tillräckligt när han väl har spelat kommer han inte erbjudas något nytt kontrakt.
I stället återvänder han till Brynäs."

Rödin klar för andra chansen i Gävle. Ljumsskadad och icke önskvärd i AHL. Låter ju fint det.

70 Rodrigues:

Vissa år får man säkert nöja sig med 1-2 juniorer att testa.... det svåra är väl att i varje enskiljt fall se hur stor utvecklingsmöjligheten är, i den åldern kan ju vissa stå still över sommaren medan grabben bredvid tar jättekliv.

Zappaholic: Ett par snipers i Hollowayklass hade fan inte gjort ont :-)

« · 1571263 · »