1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742215 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
mattias - 74:

Förmodligen satsar han billigare.

Smart av Brynäs att presentera Kilström så här snabbt efter hans säsongsslut. Normalt sett brukar man ju vilja vänta lite längre, men många fans börjar bli otåliga på att inga nyförvärv offentliggörs.

mattias - 74: Håller med att man inte måste värva dyra spelare, men man måste ju inte värva vilka billiga spelare som helst heller... Linder är en back som inte håller måttet på ES-nivå och värvningen är ärligt talat helt obegriplig.

Peja:

Säg inte det, man behöver nödvändigtvis inte ha "  dyra spelare som förr  " för att lyckas det tycker jag Leksand bevisade i kvalserien.

mattias - 74: Det känns inte som att man siktar så högt om man som ES-klubb signar Gistedt, Linder och Jakobs.

Zappaholic:

Nåja han vann trots allt Leksands interna poängliga i Hockeyallsvenskan, han lär nog spruta in en och anna balja, tror inte han gjort bort sig hos er heller men Salo siktar tydligen högre än vad AIK gör ;)

AIK satsar stort. De plockar in avdankade Leksandlirare som inte platsar i Dalarna :-)

intresse för gynge har vi iaf. 

Rumpelstiltskin: bra, då var den pusselbiten på plats... Dags att leverera fler nyförvärv snart... Men skönt att det börjar hända något...

Kilström officiellt klar!

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Ja det är en av få floppvärvningar, men det löste ju Sundlöv åt dem =)

Carl Lejonkräk:

Sedan lurade man Sundlöv och Brynäs att låna honom. Ett genidrag. :)

Zzz: Glöm inte att Skellefteå värvat Styrman :-)

Här finns det onekligen några intressanta namn.

munkas: Helt riktigt, Skellefteå värvar spets och kompletterar med billiga egna talanger. Sundlöv lägger pengar på att värva komplement som Ollas, Lavander och Martin Johansson. Nu säger jag inte att Ollas är en dålig värvning, men han kostar garanterat mer än Rohdin.

Zzz: Både Brynäs och Skellefteå är bra på att avla fram nya talanger. Skillnaden är att utöver dessa spelare måste en del av truppen värvas utifrån. Där har tydligen Skellefteås sportchef haft en väldig tur jämfört med vår.

Nu är Jocke Rohdin offeciellt klar för LHC. Jag tycker det är väldigt märkligt att han inte anses platsa i någon roll i Brynäs. Man ska tydligen vara NHL aktuell för att vara ung och platsa i Brynäs. Någonstanns måste man tänka lite långsiktigt också och behålla spelare som kan komma att faktiskt vara kvar i elitserien. Jag hade gärna sett Rensfeldt och Rohdin i nästa års trupp. Även Anton Rödin om han nu kommer hem. Alla dessa spelare passar utmärkt in i den hockey som Brynäs vill spela. Nu kommer (förmodligen) Daniel Brodin in och det är väl bra. Men han är förhoppningsvis tänkt för en 3-4:e kedja och då tycker jag det är vansinnigt att han tar en plats före dom spelare jag nämner ovan. Det är fan så mycket roligare att se ett lag med stark lokalanknytning vinna något som förra säsongen. Och det är lättare att förlåta en svag säsong av spelare från trakten än med oinspirerade spelare utifrån. Kostnadsmässigt lär det också skillja en del på Brodin kontra Rohdin. Nu ska Rohdin spela för LHC som kommer ha en starkare trupp än vi och Brodin ska fara runt och göra 15-20 poäng i en tredjekedja hos oss. Helt onödigt om du frågar mig. Ska det värvas utifrån ska det vara spets till 1-2:a kedjorna eller om det spelare till 3-4:e fjärdekedjornas roller underifrån.

Skellefteå har länge byggt upp en stomme av unga spelare från trakten och inte alla dom har alltid varit några supertalanger eller givna elitseriespelare. Men med tålamod och förtroende har dom utvecklats till stabila elitseriespelare och sen har Lasse kryddat med spelare utifrån.

Johan Norrström:

Ett år tar vi guld med en hyllad juniorsatsning som krydda.... är det då så främmande att Brynäs vill spinna vidare på den inslagna vägen? Ge junisarna förtroende och chansen att visa upp sig i början av säsongen. För första gången på länge har man dessutom lite pengar "över" som kan användas lite senare om det behovet skulle uppstå.

När sen skadorna dök upp kom den förbannade lockouten och raserade varje plan om långsiktigt värvande...... och ja, den uppfattningen hade jag om LO redan i höstas.

Är det Sundlövs fel att SÅ många guldhjältar underpresterar säs 12/13?

..... att så många långvariga skador /sjukdomar försvagar laget?

Om vi backar bandet..... Lars Jonsson kommer tillbaka nyopererad och frisk, spelsugen full av revanchlusta..... Simon Bertilsson tar ytterligare ett steg i utveckling efter den fina guldsäsongen..... Dennis Persson blir den stabile back som spelar de flesta matcherna. De unga backarna är med ibland för att se och lära.... var och en av dom i par med en rutinerad, stabil back.

Hur många klass A-backar med spetskompetens är det rimligt att en förening av Brynäs storlek startar en säsong med? vissa skribenter låter som om det borde va dubblerat på de flesta platser.... ifall att nån blir skadad.

All denna osäkerhet bland utespelare gjorde dessvärre att våra målisar lämnas ut till motståndarforwards som i många matcher får husera fritt framför mål...... det var väl inte direkt den starten på revanchtåget Rahm hade önskat sig.... därmed inte sagt att Rahm hade lyckats bättre med ett annat upplägg..... men sämre hade det nog inte blivit.

Man kan leka med tanken om TJ tidigare ändrat till en mer defensiv taktik när det visade sig att truppen inte höll för de offensiva uppläggen..... MEN, det är lättare att ha åsikter om det när allt är färdigspelat o klart.... efterklok heter det visst, den möjligheten har ingen sportchef, inte ens Sundlöv.

Huge:

Vad är det som är underligt med det? Dessutom är ju det upplägget ganska beroende av vilka spelare man värvat, tappat ja och att truppen håller sig skadefri fri såklart. Tycker varningsklockorna fanns där. Truppen var för tunn när säsongen började i höstas. Sundlöv har det yttersta ansvaret. Lite kritik kan han få utstå för det. Betyder inte att jag anser att man ska sparka honom. Alla kan göra misstag.

Redigerad kommentar

Johan Norrström: Har jag aldrig påstått.
Noterar bara att det av nån underlig anledning är lättare att hitta misstag efter en dålig säsong men svårare efter en lyckad dito, trots samma upplägg båda gångerna.....

KulaShaker: Precis, misstänker att Sundlöv inte kommer att gå vinnande ur den kampen.

70 Rodrigues:

och HV71

och Växjö

och Linköping 

och ...

Johan Norrström: Hehe, jag minns de kommentarerna. Det kändes lite märkligt att säga att Larsson gick tidigt i draften med tanke på att han gick som #111 totalt, men jag antar att det beror på vilka man jämför med...

Salo letar tre toppspelare i AHL.

atilla:

Ja eller nio då.

"Räcker det med sju backar i A-truppen eller söker ni ytterligare förstärkningar? "

"- Vi har sju backar under kontrakt och dessutom har vi just nu med Christian Djoos och Fredric Larsson. Fredric gick tidigt i draften under sommaren (Philadelphia Flyers).
- Det gäller att en kille som Lasse Jonsson kliver fram och hittar tillbaka till sitt gamla jag. Vi hoppas mycket på Victor Berglind som tillbringade större delen av förra säsongen i Sundsvall. Simon Bertilsson är en annan spelare som var väldigt bra förra säsongen. Nu hoppas vi han tar ytterligare ett steg i sin utveckling. "

Enligt Aftonbladet så ska Sundh ha skrivit på ett 2-årskontrakt med Skellefteå AIK.

tjugo8: Djoos hade kanske inte a-lagskontrakt då men han tillhörde truppen. Han tränade och var med i laget lika som de andra var...

atilla:
Vem var den 8: e backen som hade a-lagskontrakt när sässen började?

Johan Norrström: Brynäs började säsongen med 8 backar, inte 7...

Huge:

Så något som funkat en säsongstart får inte ses som ett misstag säsongen efter?

Johan Norrström: Tyckte själv att backsidan kändes tunn så du har inget för din antydan om att jag alltid försvarar Sundlöv.
Mitt sunda förnuft uppfattar dock inte 7 backar och tanken att efterhand komplettera med en åttonde som speciellt dumt.
Funkade dessutom bra guldsäsongen, utan att jag i efterhand hört nån kritik om misstag....

Huge:

Tycker inte vi behöver blanda in spågummor, gamla trollpackor och spåkulor alls. Tror vi kan föra den här disskutionen utan sagoväsen, gamla citat och andra konstiga liknelser. Lite sunt förnuft kommer man långt med. Jag sa redan innan säsongen att truppen såg tunn ut. Att det var en chansning att börja säsongen med sju backar. Att du inte håller med mig denna gång är föga överraskande. Det var ju antydan om att Sundlöv gjort ett misstag.

Johan Norrström: Fantastisk jämförelse?
Inte speciellt....

Hade Sundlöv vetat att 3 backar skulle försvinna
pga skador, hade han sannolikt garderat sig innan säsongstart.

Och hade jag vetat vilken lottorad som skulle ge 237 miljoner så hade jag sannolikt lämnat in den.

Känns lite som att du klandrar Sundlöv för att inte ha använt en spåkula eller vägrat anlita en siare.... ;-)

mattias - 74:

Bra tänkt av Salo. Leksand behöver spelare som presterar bra i nästa Kvalserie. ; )

Johan Norrström:

Förmodligen eller så anser Salo att han inte passar in i lagbygget men förmodligen är det lönen , han var dock inte bra i kvalserien heller dock helt överlägsen i grundserien.

mattias - 74:

Varför fick han inte vara kvar? För höga lönekrav ?

70 Rodrigues:

Mark Hurtubuise får inte nytt kontrakt med Leksand, var det inte du som ropade efter Aulin, här har du en likvärdig spelare, dock inte lika bra men samma spelartyp, säkert nånting som Sundlöv tittar på? ;)

SiliconValle: 

Tio är väl att ta i. Åtta hade varit önskvärt. Allra helst då man måste räkna in både grundseriens 55 omgångar och European trophymatcherna. Mycket matcher sliter på gamla slitna hockeykroppar.

Redigerad kommentar

tompap71:

Jo borde ju vara förklaring till att inga andra gjort klart med några AHL-förstärkningar heller. Men nu har jag inte förväntat mig att Sundlöv skulle ha värvat klart heller. Jag ber bara en stilla bön över att Brynäs har en bred och komplett trupp när säsongen börjar.

Johan Norrström: Hade du räknat med något annat? ;-)

Huge:

Fantastisk jämförelse.

Johan Norrström: Så här i efterhand: fan vad dumt av mig att inte lämna in den där Lottoraden som gav 237 miljoner....

Johan Norrström:

Men om man nu ska vara lite seriös. Sundlöv snackar ju om att leta spets i AHL, där spelades sista omgången igår och om jag minns rätt får de överhuvudtaget inte förhandla med andra klubbar under pågående säsong, alltså har inte intressanta spelare varit tillgängliga förrän idag. Förutsatt att de inte gått till Calder cup-slutspelet dvs.

Johan Norrström:

Så här i efterhand kan vi ju säga att det var dumt att gå in i säsongen med sju backar. Men om jag inte kommer ihåg helt fel så gick vi in i säsongen innan, när vi tog guld, med sju backar också och plockade sedan in Ekholm. Jag tror nog att tanken var att även i år plocka in en back som inte tog plats i ett NHL-lag, men så kom lock-outen och förstörde.

Sen att man lyckas få tre av sina backar långtidsskadade (50% av de som var tänkta att spela regelbundet, man spelar ju oftast med tre backpar) varav två hela säsongen, det är ju inget man kan försäkra sig mot innan säsongen. Hur många backar ska finnas i truppen då? 10? Nä, tanken var nog att göra som säsongen innan, då gick det bra, men den här gången gick det åt h-vete.

edit: lite sen med svaret ser jag...

Redigerad kommentar

Johan Norrström:

Det lustiga i sammanhanget med den här diskussionen är att under tidigare år i denna GB många gånger har låtit att Sundlöv typ tar första bästa ledig spelare han ser för han har bråttom att komma iväg på golfsemestern.  Avd. hur man än vänder sig har man arslet bak. ;)

Johan Norrström:
Sundlöf upprepade tyvärr chansningen från guldåret, starta m 7 backar

Carl Lejonkräk:

Men snälla Calle! När har jag påstått motsatsen? Vad de andra sportcheferna gör och inte gör är dessutom ointressant. Alla gör säkert sitt bästa för att se om sitt hus. Min poäng är att det kan bli ödesdigert att vänta för länge. Vad orsaken var till att man valde att börja säsongen med bara sju backar vet inte jag, men till och med du måste ju hålla med om att det var dumt?

Johan Norrström: jag håller i alla fall inte med om påståendet att Sundlöv spikar truppen sent jämfört mod andra lag. De flesta spikar vid transferfönstrets stängning om vi ska hårddra det.

Carl Lejonkräk:

Han spikar med andra ord inte truppen tidigt. I höst resulterade det i att man fick börja säsongen med en back kort. Stort misstag.

Johan Norrström: Nuförtiden så är ju truppen aldrig helt spikad förrän transferfönstret stänger i januari men Sundlöv är ofta tidig att fylla truppen och endast lämna en plats (som oftast inte fylls) ifall rätt spelare skulle dyka upp till rätt pris.

munkas: ja därför är det????????????? att han sitter kvar!

« · 1577626 · »