1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742199 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 13/14

Sv: SILLY SEASON 13/14
Kahn: Johan Larsson kom ju dock hit som 15 åring typ. Han tror jag inte väljer Brynäs igen.

Kahn:

Är det ens möjligt för Brynäs att värva Forsberg? Jag är osäker på det, han är ju kontrakterad av Nashville så enda möjligheten att han skulle spela i ES vore isåfall att han lånades ut, men hur ställer det sig till det nya NHL-avtalet? Som jag förstått skrivningen i det gamla avtalet är den enda klubb som har möjlighet att låna in honom den klubb som hade kontraktet på honom i Sverige, dvs Leksand. Har det ändrats eller missar jag något annat här?

Håller för övrigt med dig om hellre en bra svensk än en likvärdig transatlant, tycker dock inte Forsberg är något för Brynäs.

Kahn: Jag tycker det är milt sagt konstigt hur säker man kan vara på att en spelare som varit i en klubb kommer att återvända per automatik efter 1 utflykt till annan klubb. Skulle detta gälla så kan jag inte vänta på att Johan Larsson återvänder till BIF efter sin utflykt till AHL/NHL. Ingen annan klubb kommer ju att buda på honom enligt vissa här inne. Han är ju URBRYNÄSARE som gått genom juniorleden.

Tror inte ett dugg på detta resonemang.

Brynäslegenden: Harju behövde en nytändning. Han var inte inte längre önskvärd. Så alla som spelar i allsvenskan är möjliga värvningar, bara inte ES. Väldigt löjligt, snällt sagt. Guldaspirationer finns i alla fall hos TJ. Forsberg är milt sagt helig mark tydligen. Det är bara att hoppas att vi har en sportchef som har lite tåga i sig.

Kahn: Men herregud var lite påläst innan du argumenterar? Harju var inte längre önskvärd i Luleå och Ekholm spelade Hockeyallsvenskan med Mora. Rundblad spelar i Nordamerika och skulle han komma hem mot all förmodan är det klart han väljer SAIK som är ett guldaspirerande lag där dessutom hans hjärta klappar och alla hans vänner bor. Filip Forsberg vill jag inte ena diskutera det skulle vara som att Bäckström skulle gått till Leksand inför sista säsongen han spelade i ES om Leksand spelat ES.

Carl Lejonkräk: Kan man göra ett kap så bör man. Även MS :-)

Hur kunde vi värva Harju från Luleå. En urluleåit. Det ska ju inte gå enligt vissa här inne.

Kahn: Jag älskar utländska inslag i Elitserien, speciellt transatlanter som ofta ger injektioner i sina lag genom sin inställning. Jag ser hellre billiga bra spelare än dyra dåliga spelare oavsett natiionalitet)

Brynäslegenden: Var vänlig förklara tydligare dina tankar om denna värvning :-)

Kihlström och Brodin skulle kanske vara klara enligt samma princip :-)

Kahn: Nu har ju dock Leksand gått upp till skillnad från Mora när de låg i HA så en helt annan fråga enligt mig.

Carl Lejonkräk: Jag ser hellre som jag skrivit dyra svenskar framför dyra utländska. Sedan utgår jag ifrån att MS tar svensken framför utlänningen om de har liknande krav. Bryr mig inte om de liberala förändringarna för transatlanterna. Kör hellre svenskt.

Kahn: det viktiga är ju att spelarna som värvas är bra och om de sedan är svenskar, araber eller kineser kvittar.

Hellre en dyr svensk spelare än en dyr utländsk spelare. Inga bröderna Whitney i BIF för mig tack.

Brynäslegenden: Vi blir väldigt begränsade i "nyförvärv" om vi inte kan ta spelare som kommer från andra föreningar.

Forsberg behöver bygga kilon innan han blir helt ordinarie i Predators.

Hoppas att vi kan "värva" Järnkrok. Han är ju Brynäsare och behöver nog bygga lite mer kilon.

Undrar hur MS tänkte när han värvade Ekholm. Han är ju från Mora, inte från BIF. MS borde inte ha försökt värva honom :-).

Kahn: Måste säga att du har väldigt speciella nyförvärv. Du tror väl inte på fullaste allvar att Rundblad som är Skellefteå rakt igenom skulle gå till oss? Kan du förklara dina tankar istället för att komma med sånna orealistiska värvningar.
Och sluta dröm om Forsberg snälla...

Föresten tror vi landar Crosby och sen tror jag Mats Sundin drar på sig grillerna igen och gör comeback hos oss.

Kvar att ta in till truppen : 1 st skottränare

1 st back ( Ekholm eller Rundblad)

2 st forwards ( Forsberg och Omark)

Och ja, jag vet att jag är optimistisk!

Siktar högt, som vår sportchef MS bör göra.

Linus Wickman: Jag har för mig att det är som så att det är datumbaserat och inte beroende på vilka lag som har åkt ut eller inte. Men vad det datumet är vet jag inte beroende på en eller flera av följande anledningar:

Jag har glömt det.

Jag har aldrig vetat

Min hjärna klarar max av x antal minnesplatser och de är sedan länge förbrukade.  

Någon som vet om klubbar får presentera spelare från Nordamerika som missade Ahl slutspelen? För både bröderna whitneys lag missade både playoffs.

Med en viss generalisering kan man säga att det finns tre intressant spelartyper bland forwards:

- Playmakers (spelfördelare)

- Målskyttar

- Brunkare (slitvargar)

Det jag anser Sundlöv och Brynäs i första hand bör läggar pengar, tid och möda på är att vaska fram TVÅ riktigt bra playmakers, en till förstakedjan och en till andrakedjan. Denna spelartyp är "stommen" i en offensivt framgångsrik kedjeformation. Ofta har de lagen som är framgångsrika och når långt i slutspel också de bästa spelfördelarna.

Målskyttar, så som Harju, Widing, GYNGE mfl levererar inte utan en skicklig playmaker som kedjekamrat. Dessutom kan spelare som man minst anar på förhand börja ösa in mål om de plaseras jämte någon med bra öga för spelet.

Brunkare är den spelartyp jag anser Brynäs redan förfogar över (bla Ollas, Granström, Enterfeldt, mfl) och bör därför heller inte värva fler av. I synnerhet inte om Brodin kritar på!

Tack för kaffet.

Sitter här med lite småpanik när konkurrenterna värvar på som bara den. Samtidigt verkar vi helt ha tappat Sundh, vilket är enormt tråkigt. Jaja, man är van iaf...

KulaShaker: och Brodin är nu finsk mästare, lär väl ta några dagar innan han presenteras.

gevalia: 3-2.

då får vi se

The gallion: Brodin kan bli klar imorgon, spelar just nu den sjätte matchen i finalserien och leder med 3-2 i match-serien och så leder de med 2-1 efter första perioden (Brodin har gjort ett mål!!!).........

http://www.livescorehunter.com/Livescores/Livescore-Ice-Hockey-Finland.html#inscore_ifheight_xdc_1084

foppa78: Detvar ju det Sundlöv sa, tre forwards oavsett Krokens vara eller icke vara

SH: Hoppas Sundlöv värvar 3 klassforwards fort nu innan Järnkrok bestämmer sig så blir det en bonus om Kroken kommer hem :-)

Vad vare jag sa, en lapp på att Calle stannar, han är inte tillräckligt bra ännu. Han gör som Silver åker när han är redo...

Ted Brithén klar för HV. En bra värvning av dom, tycker jag.

Har någon hört något om brodin då?

SH: Hade inte gjort ont :-)

SH: byt ut Gynge mot Andersson bara ;)

70 Rodrigues: Här har vi förstakedjan till nästa säsong...:)

SH: Kommer aldrig att lära mig skånska ;-)

70 Rodrigues: Du har bott så länge hos Gröthalsarna så du förstår bara Radio Skåne...

70 Rodrigues:

Undrar vem som myntade begreppet "silly season" ? ;-)

70 Rodrigues: kanske har han gjort klart kontraktet för båda och nu väljer mellan de olika kontraktsförslagen? Tror dock mest på mrmadhawk.

Peja: Enligt Radio Jönköping så är Sundh klar för Brynäs, enligt HV är ingen klubb klar och enligt madhawk så är Sundh klar för Luleå. Hörde jag snurrigt?

Peja: OJ vilket lyft eller inte? :-)

Färjestad kanske ersätter Salak med Lundström.

KulaShaker: Det är lugnt! Någon med "insyn" har lovat att han är klar för Brynäs! ; )

DavyDjoos: Sundh tydligen klar för Luleå (...nästan...), här svänger det snabbt....

Redigerad kommentar

Pettisbif: Calle blir inte kvar tyvärr.

Linus Wickman: Amen !

Baronen: vilken spelare är inte beroende av sin omgivning? Alla behöver bra spelare runt omkring sig för att prestera.

Pettisbif: Sundh var väl i princip klar med Skellefteå, om jag inte läst fel!?

Gynge klarar jag mig utan. Han är långsam på rören och extremt beroende av sin omgivning. Min känsla är att det blir en flopp. Nej, leta vidare tack!

Redigerad kommentar

Pettisbif: hoppas du har rätt kring transatlanten och gynge. Gynge har ju som sagt en dålig historia med Brynäs.

Pettisbif:

Så mycket som du namedroppar är det inte konstigt att det blir rätt ibland.

Då hade man rätt igen då.... Jag sa att Lukas skulle rita ett kontrakt innan MRMADHAWK sa de. Insyn kallas de!
------

MV:
Holmqvist - Rahm/Johansson

Kommentar:
Jag vet att Brynäs tror extremt mycke på Johansson o jag blir inte alls förvånad om han gör en "Markan" 

Backar:

Gunderson - Jacobsson

Bertilsson - Djoos

Sundqvist - Kihlström

Persson - Nörstebö

Löf

Kommentar:

Fyra bra backpar, jag är inte de minsta orolig.. speciellt inte när Djoosen o Nörstebö kommer blomma ut rejält.

Kedjor:

Lindholm - Järnkrok - Gynge

Sundh - NY - Rödin

Harju - Enterfeldt - Ollas

Thuresson - Granström - Brodin

Molin o Lindgren

PP1:
Gunderson

Järnkrok

Lindholm

Rödin

Enterfeldt

PP2:

Bertilsson/Djoos

NY AHL

Gynge

Harju

Thuresson

BP1: 

Lindholm - Calle

Sundh - NY AHL

Ollas - Enterfeldt

Brodin - Granström 

Calle blir kvar! Skeppa Nordan o Basse! Sundh, Rödin, Brodin är klara.
Vet att Micke ligger hårt på Gynge där man har en riktig målspruta. De sägs dessutom vara klart med minst en trasatlant.

Summa sumarum:

Jonsson - Kihlström

Berglind - Nörstebö

Styrman  - Bertilsson

Widing - Gynge

Nordquist - NY från AHL

Lauritzen - Rödin

Lavander - Brodin

Johansson - Sundh

Känns som Leksand ligger ett år efter BIF. Ifjol fick vi ihop vårat lag och hade våran stjärna i Silfverberg, i år fick Leksand ihop sitt lag och hade sin stjärna i Forsberg. I år satsade BIF på grundtruppen frå Guldet, känns också som Salo satsar på grundtruppen från avancemanget. Kommer gå bra fram till jul tills dom tappar som fean!

Peja: Har sett Linder live kanske 10 gånger och då mest i allsvenska sammanhang och jag begriper lika lite som du.

Vi får väl se.

« · 1578021 · »