mattias - 74: Vadå kolla hur bra de blivit? Vi pratar Elitserien nu, Jacke är ju typexempel på en spelare som är bra i AS men för vek i ES. Teknisk? Ja. tillräckligt snabb? Ja För vek? Japp.
Att rekrytera till AS med den största AS budgeten är inte en så stor utmaning. Nu ska ni spela i ES och ni gör samma järva grepp som RBK försökte med, nämligen behålla en allsvensktrupp kryddad med dyra "rutinerade" spelare. Det går säker väldigt bra...
Varför tror du FBK väljer att avstå? Frögren vill spela med FBK. FBK har Sanny med huvudvärk och Tolle med skadeproblem, de kan verkligen motivera att köpa in en back, men de avstår.. varför?
EskilstunaLasse:
Timander var knappast föredetting, MoDo ville ju behålla honom men han hade för stora lönekrav och han var kvalseriens i särklass bästa back. Prestberg värvade inte Salo ...
Rodrigo:
Tror jag också. Frögren är fortfarande riktigt bra och hade gått in i vilket ES lag som helst.
mattias - 74: MODO ville ha kvar Timander om han mer än halverade sin lön. Det var ju inte så att han fick en blank check direkt.. Timanders tid i ES var över, i de viktiga matcherna höjde han sig under sitt sista år, men i serielunken presterade han inte, alltför mycket slarv så hans exit var i rätt tid. Han fick avsluta i lugn och ro i en amatörserie.
Att han var bäst i KS 2 år efter att han var klar i ES säger mer om AS och KS än om hans kapacitet, även om han alltid höjde sig när det behövdes.
Rodrigo:
Många lag har genom åren fått känna på hur svårt året efter guldet är... "mätta" spelare, 3-4 spetsspelare försvinner utomlands, de som blir kvar kanske tror dom är bättre än vad dom egentligen är??
Skall bli intressant att se hur Saik tacklar den utmaningen, dom har ju vart väldigt starka flera år i rad och var så klart väldigt besvikna över finalförlusten mot Brynäs.... så länge man "bara" blir tvåa är det knappast nåt större problem att motivera spelarna.
Sen det här med att försöka få till ett lagbygge för några år framöver..... på den nivå de flesta svenska lag befinner sig i näringskedjan kan det inte va lätt att ha nån längre planering. Talangerna försvinner bort i 17-18 årsåldern och ibland med väldigt kort varsel..... ex. sommaren då Brynäs tappade tre! målvakter till NHL.... t.o.m. Modig, som inte ens ansågs platsa i vårat lag fick åka över atlanten..... nää, det ska fan va sportchef i vissa lägen.
foppa78: Ja men när du säger med öppna armar, då antar jag att du menar att du anser att Sundlöf skulle matchat de ekonomiska vilkor som LIF och SkAIK erbjudit Frögren. För det är ju där problemet är. Nog skulle jag gärna se samtliga Landslagsmeriterade spelare i MODO inkl Frögren, om de spelade gratis.
Allt handlar ju om vad man får betala, och i detta fall gjorde jag invändingen att han var en dyr föredetting med zenit bakom sig i relation till hans kostnad. Inte att han var en urusel spelare som inte kan tillföra något. Men visst, kom inte och gnäll på övriga lag att de inte satsar på juniorer när ni vill att varenda 32åring på väg nedåt som är ledig ska spela i BIF.
Carl Lejonkräk:
Kul att du tycker det, har aldrig känt mig så här trygg med en sportchef som i Salo. Ingen visste vem Raffl eller Kapstad var heller när han värvade dom och vi vet ju vad som hände med dom , speciellt Raffl. Tror han scoutat honom väl. ;)
mattias - 74: Mycket snack om Kapstad och Raffl får man säga, och det är möjligt att de blir bra i elitserien.
Vi får se hur de håller mot tuffare motstånd, det är ändå lite skillnad på att spela mot Tingsryd och att spela mot t ex Hv71.
Davey_22:
Raffl lär hålla mot tuffare motstånd eftersom han är i Flyers ;)
Eeh? Bryzgalov till Färjestad?
www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/farjestad/article17221518.ab
EskilstunaLasse:
Bryzgalov är inte i Karlstad för FBK:s skull utan för Erik Granqvist. Bryz ville ha över honom till Moskva för en veckas träningsläger men FBK sa nej så då frågade Bryzgalov helt enkelt om han fick komma till Sverige och köra en vecka med Granqvist (och FBK) här istället.
70 Rodrigues:
Det skulle jag, tror inte ens Loob är villig att skaka fram slantar till den lön han vill ha.
Redigerad kommentar
70 Rodrigues:
Vill han säkert, men tror inte han har några större problem att få ett kontrakt i KHL eller typ Schweiz om det är så att han blir hyfsat billig. Tror inte det går att få honom under 10 mille, vilket isf ändå vore en 80% lönesänkning mot vad han skulle ha tjänat i Philly denna säsong.
mattias - 74:"har aldrig känt mig så här trygg med en sportchef som i Salo."
Lika trygg kände jag mig med Salo mot Vitryssland...
mattias - 74: Är det inte lämpligare att diskutera Leksand i Leksandsboken MED Leksingar.
Jag tror att oddset för medhåll skulle öka en smula ;-)