1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741479 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
GävleLasse:"På dig verkar det som att det är helt OK att man lallar inne på kansliet bara man har många bra spelar på planen."

Jag om någon har väl skrikit om förändringar på kansliet och i styrelsen, men så länge det är ett gäng polare som driver föreningen så lär det inte bli några förändringar. Hur är det möjligt att Sundlöv får sitta kvar, varför har han inte visat civilkurage och avgått själv. Självklart så ska man inte köpa ihop ett lag med osäkra kort, var någonstans har jag skrivit det? Som sagt, jag vill iaf se något som visar att man vill framåt.

70 Rodrigues: Nähärå, några behövliga toppspelare kommer inte till Brynäs. Det är bara naiva förhoppningar som yttras från vissa som skriver här inne och som känns igen varje silly season. Jag tror inte heller på nån Johnson eller Johansson i Brynäs, tyvärr. För säga vad man vill om dessa herrars ålder, moralhöjare för laget skulle båda vara och helt slut som bra hockeyspelare tror jag heller inte att de är. Men som sagt, ingen av dem lär spela i Brynäs torftiga bottenlag kommande säsong.

70 Rodrigues: Jag tycker att det finns många killar i den nuvarande truppen med god potential, men visst behövs det några toppspelare som tar tag i saker & ting ute på isen. Men det är väl också därför som Brynäs letar efter en förstaback & förstacenter.

70 Rodrigues: Visst måste Brynäs visa ambition. Men skall man göra det genom att försöka köpa ihop ett lag med en massa "osäkra" kort och fortsätta att lalla på inom organisationen? På dig verkar det som att det är helt OK att man lallar inne på kansliet bara man har många bra spelar på planen. Med en sån strategi så blir det degradering i expressfart, detta genom missad elitlicens.

Nej "satsningen" måste komma på ett annat plan först. Sedan när man fått fram en ersättare som verkligen har kompetensen att värva ihop ett slagkraftigt lag kan man höja ambitionen.

Samtidigt så måste organisationen bli bättre för att möjliggöra en rejäl satsning.

Stoppa nepotismen innan man jagar sportslig framgång.!

GävleLasse: Så här ser laget ut just nu, det krävs ju ingen Einstein för att se att det måste värvas ordentligt för att vi ska undvika ytterligare en KS:

G Anders Lindbäck

D Niclas Andersén
D Jonathan Carlsson
D Juuso Hietanen
D Markus Kankaanperä
D Jörgen Sundqvist

F Johan Alcén
F Pavel Brendl
F Andreas Dackell
F Björn Danielsson
F Jonathan Granström
F Mads Hansen
F Daniel Hermansson
F Emil Sandin
F Alexander Sundström
F Daniel Widing

Någon som hört nåt om hur det blir med Månsson?
Om han redan vore klar för någon klubb borde ha presenterats..

GävleLasse: Så väljer du att tolka det. Det jag menar är att Brynäs måste visa någon slags ambition om att man vill framåt och uppåt i i serien när det gäller i princip allt. Finns det någon ambitioner över huvudtaget? Apropå 1:e center, om Lind skriver på så är centerkvoten fylld, då står vi där med en fortsatt svag centeruppställning. Men tro mig, några toppnamn kommer inte att skriva på.

GävleLasse: Håller med om att Brynäs alltid får börja om med Sundlöv. Potentiella stommespelare stannar ej, tänker på t.ex Angell, och Sundlöv har en tendens att alltid fördröja den välbehövda generationsväxlingen genom att ständigt förlänga med t.ex Ove Molin.

mattiaskarlgren: Ja, det hade inte varit fel med en center av Davidsson, Mårtenssons kaliber (fattar inte hur du kan kasta in Niklas Perssons namn i sammanhanget), men Davidsson och Mårtensson är ju elitseriens två bästa centrar. Att inte ha en center av deras klass betyder ju inte att man blir ett bottenlag automatiskt, det är snarare så att nästan inga elitserielag har så högklassiga centrar förutom HV, LHC och möjligtvis Timrå med Riki Hahl (som dock inte verkar bli kvar).

70 Rodrigues:
"Sundlöv är så jävla fetborta så det finns inte, om Lind fortsätter så är centerkvoten full. Sundlöv måste vara en självplågare, han verkar älska KS".

Ja, det gör han och för oss som fått nog av terrorserien är det nog bara att ge upp. Det blir uteslutande värvningar a la Granström vi har att se fram emot...

70 Rodrigues: "Sen att gå från Brynäs prekära situation till att bli en toppklubb på en säsong, det har jag inte ens nämnt"

Det gör du ju indirekt i varannat inlägg. Sundlöv tar in en relativt etablerad spelare som är känd för sin höga arbetsmoral. En breddspelare helt enkelt. Du tar fram sågen det första du gör. Jag väljer att avvakta tills den dag Brynäs presenterar sin förstecenter, tills man ser hur laget börjar ta form.

Man måste krypa innan man kan gå...

Jag håller med dig i ditt resonemang om att rejäla förändringar måste till inom Brynäs för att vi skall nå nästa steg i utvecklingen men att tjata om det i något slags netagivt ekorrhjul hjälper föga.

Hur många gånger har Brynäs "börjat om" med Sundlöv vid rodret?

GävleLasse: Jag har ingen generallösning, men en plan har vi ju diskuterat förut. Sen att man önskar att saker och ting såg annorlunda ut är ju en sak och verkligheten en helt annan. Sen att gå från Brynäs prekära situation till att bli en toppklubb på en säsong, det har jag inte ens nämnt.

70 Rodrigues: Så, vad skall man göra? Du vill att man går från en ifrågasatt förening med en lika ifrågasatt ledning till toppklubb i sverige på en säsong. Detta i en "verklighet" där inga bra spelare vill komma till Brynäs.

Vad är din "generallösning"?

Mitt förslag är att bygga förståndigt och med en plan. Jag väntar med spänning på att ta del av en sån plan från Brynäshåll. Den lär aldrig komma men det är min förhoppning.

Ditt tjat om lallare osv börjat bli lika klassiskt som Huges "Nyanserat". ;)

Huge: Ett barn skriver 42" plasmaTV i sin önskelista och blir grymt besviken över de mjuka julklappar han får från sin stackars mamma.

Det är för tidigt att risa eller rosa Brynäs Anno 08/09. Inte för att silly season har börjat i raketfart men Granis kan mycket väl vara en spelare som kan höja nivån på 3:e linan tillsamans med tex. Hermansson och Alcén.

GävleLasse: Ja, säg det, vad har du själv för förslag? Allt negativt som har skrivits om Brynäs påverkar givetvis spelare när dom ska välja klubb. Hade du själv valt Brynäs IF om du varit en bra hockeyspelare med vinnar ambitioner?

GävleLasse:

Ja, Nobelpris för svaret på den frågan...

70 Rodrigues: " Brynäs kan glömma både Jonsson och Johansson, dom har större ambitioner än att harva i ett bottenlag, så dom kommer att tacka nej."

Hur skall man då kunna knyta till sig spelare av världsklass?

70 Rodrigues: ja AIKs lag ser bra ut inför kommande säsong. bra tränare. Bra målvakt när han är på topp. tror dom kommer va me i KS nästa säsong om inte direkt så kommer dom iaf spela sig till en playoff dit.

Zzz: Jaa, hur har Sundlöv tänkt? Det kan man undra, men om jag får hoppas så har han i alla fall tänkt så här:

- Skicka hela gänget förutom Markström och Brendl, det är ju faktiskt elitserien vi spelar i.

Men, men han har väl inte insett att det inte finns en enda elitseriemässig spelare förutom dom två i laget.

Bitter, Bittrare, AVGÅ

Vem vet, kanske Sundström med pappa komplexet sticker till New Jersey nästa år, var det inte snack om det redan förra året? Det är bara att hoppas att det är så för i så fall har vi helt klart en bättre fjärde center.

Jag anser inte att Granström hade varit en dålig värvning för en 3:e eller 4:e lina, men som någon skrev så har sånna spelare så det svämmar över...

Det ska bli intressant att se hur Sundlöv har tänkt....

JanT: "Verkar som AS-spåret gäller när övriga flyktade spelare skall ersättas, obegripligt när man samtidigt bantar truppen med 7 man...."

Hmmmm...
Med tanke på att vi av många härinne betraktas som knappt AS-mässiga så är det väl bara logiskt med AS-förstärkningar....

Sen kan man ju se det utifrån en lite mer nyanserad synvinkel:
Fakta: vi har värvat 1 spelare så här långt (Granström)
Fakta: vi har tappat Hutten.
Nån som tycker att det bytet känns som ett nedköp?

Jompe: Brynäs kan glömma både Jonsson och Johansson, dom har större ambitioner än att harva i ett bottenlag, så dom kommer att tacka nej. Perfekt för Sundlöv då har han ju något att skylla på när dom båda nejen kommer efter VM, då är ju "marknaden död" och han kan värva AS spelare eftersom den usla ekonomin aldrig har tillåtit några toppnamn, det har diskuterats bara för att hålla fans upptagna och nöjda.

Visst man ska inte kasta skit på Granström innan han fått visa vad han går för i BRYNÄS-tröjan.. Dock ska ju villigt sägas att Sundlöv inte ska kasta ut pengar på folk som "knappt" platsade i sina andra lag samt spelare i AS som inte är ruskigt bra (Läs Kenny Jönsson). Dom måste ha in en center av Ruskigt bra toppklass och då menar jag Davidsson, Mårtensson, Nicke Persson osv.. Visst sådana spelare hittar man väl inte nu kanske, som är lediga, MEN det är sådana spelare man kommer LÅNGT med. Hur långt går vi med dom värvningarna vi håller på med nu? inte alls långt tyvärr.

JanT: Så här står det om Bofors Sundin:

En god skridskoåkare med visst sinne för målet. Utrustad med ett riktigt kapabelt handledsskott. Sundin har även hyfsad puckkontroll och kreativitet med puck. Är inte en utpräglad offensiv spelare, utan bidrar även med relativt bra tvåvägsspel.

Mora verkar uppriktigt bittra, verkar varit lite av en favorit därborta...det e ju kul iaf!

Heino-Lindberg är klar för AIK Solna.

Jompe: Blir Lind kvar & A. Johansson ansluter känns det OK. Sundström kan ju som sagt spela vänsterforward.

Lind är trots allt en mycket kapabel center så länge han får vara hel. Duger gott till Brynäs 2:a line.

Det som är oroande är att vi verkar få 3 defensiva linor och 1 producerande lina...

Peja: En sak som bekymrar mig angående värvningarna (OK, många saker bekrymrar mig angående värvningarna) är att Johansson och Jonsson inte ska lämna svar på kontraktsförslagen förrän efter VM. Well, vad gör vi om de säger nej? Då är vi inte bara ute sent i april för att värva spelare, utan en bra bit in i maj. Snacka om att lägga alla äggen i en korg.

Granström? Har mormor slängt in handduken vad gäller Lind (som jag fortfarande tror spelar i Brynäs nästa säsong)? Det var väl Gusten som skrev att det börjar bli ganska fullt i tredje- och fjärdeformationerna nu.

Peja: Sjödin och Angell*

JanT: Svårt att säga något innan klubben har värvat färdigt, tycker jag. Men det verkar onekligen som att det är en förstacenter+förstaback+allsvenskar som gäller. Lite tungt med tanke på att förstacentern (Lind) troligtvis försvinner, samt två framträdande backar i form av Sjödin och Lind. Men om Nolander och Månsson lämnar kan Brynäs inte ersätta de med allsvenska killar, det vore korkat.

JanT: ..."ytterligare en viktig pusselbit i lagbygget..."

Peja: Vad var det jag sa....

"hårt arbetande forward från Bofors IK"

Enda glädjeämnet så här långt är att Moringarna verkar gråta blod över förlusten av Granström, alltid något....

Verkar som AS-spåret gäller när övriga flyktade spelare skall ersättas, obegripligt när man samtidigt bantar truppen med 7 man....

Läste i tidningen Hockey att Skellefteå, Brynäs och Djurgården har hört av sig till Andreas Sundin, Boforsforward.

MarcusElving: Ingen av oss här vet hur Brynäs ligger till i förhandlingar med andra spelare, att Granström blir klar som första värvning spelar ingen roll alls.

Däremot hoppas jag inte att planen är att använda Granström som center, vågar man hoppas på två mer spelskickliga centrar ? eller 1 ny spelskicklig och sen förlängning av Linds kontrakt.

Anders Berg: Tålamod?? Vad är det? Tror inte vi Brynäsfans känner till det ordet...

Igår skrev jag att jag trodde att en spelare skulle presenteras under veckan - jag fick rätt. Jag skrev dessutom att denne spelare inte skulle vara antingen den 1:e center eller 1:e back som man letar efter - jag är säker på att jag fick rätt även där. Dessa två spelare kommer - ha tålamod bara.

Huss: Just ja.Dom hade jag glömt. Men dom har ju iallafall Kenny! Ska bli intressant och se "The abbotts" även om de känns en aning överhypade.

MarcusElving: Varför värvade man Niclas Andersén?

Portello: Rögle?

MarcusElving: Brynäs värvar junisar från andra föreningar till J18 och J20 inför varje säsong, det vore väl inte helt fel att få in en av Sveriges bästa 90-backar i samlingen? Dessutom har ju Brynäs inte jättemånga backar med ES-potential, däremot målvakter och forwards finns det gott om.

70 Rodrigues:

Jag förstår inte vad Sundlöv tänker med, först värvar han Granström som är en grovjobbare. 3-4 kedjespelare. Inte nog med det, nu visar han intresse för en juniorback i Mora???!!!!!?!?!??!?!?!?

Prio 1 var väl att värva 2-3 klasspelare INNAN man började med utfyllnadsspelare. Visst, hade Sundlöv värvat Janne Pesonen, Lars Johsson och Anders Bastiansen, för att SEN värva Granström osv hade jag tyckt det var skitbra, Men Granström är ingen spelare för de första femmorna.

Varför i hel*ete ska man värva en juniorback från Mora när Brynäs har så bra egna juniorer att satsa på. Värva en klassback innan du börjar med utfyllnad, och när du gör det kolla i de egna juniorleden tack.

rackham: Känns som det är Luleå, Brynäs och Skellefteå som får slåss om att undvika kvalserien till nästa säsong. Som det ser ut i nuläget ivarjefall.

japp, en av brynäs största sponsorer, ger klubben 1000 spänn. Detta blir även den summa Sundlöv kan värva spelare med. och det är väl snart gjort. Granström, 500 kronor, Ekholm 500 kronor.

65selander:

Ja, har vi REMA 1000 som sponsorer?

Tom Bissett och Janne Larson gör comeback, samt Tuulola och Djoos.

SM-GULD!!

;oP

65selander: Vi kommer inte att få någon toppspelare, det är den bittra sanningen. En toppspspelare är typ Santala, Leino eller Pesonen, någon i den kalibern blir det aldrig. För det första så finns det inga stålar och för det andra så vill man inte spela i skitförening dom Brynäs om man är i den klassen, man vill vinna och det gör man inte i Brynäs. Hårda ord men tyvärr sanna.

70 Rodrigues: Får hoppas i det innersta att de har börjat i fel ordning, d v s att den sk toppspelaren presenteras sist.

MORA: TA 2, BETALA FÖR EN!!! FÅ GRANSTRÖM OCH EKHOLM FÖR SAMMA PRIS SOM EN TOPP SPELARE

SUNDLÖV: JA, MEN DÅ SLÅR VI TILL!!!!

70 Rodrigues: Kan bara instämma... men man hoppas ju på en förändring

Billiga skulle det givetvis vara

« · 1034444 · »