1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741512 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
GävleLasse:"På dig verkar det som att det är helt OK att man lallar inne på kansliet bara man har många bra spelar på planen."

Jag om någon har väl skrikit om förändringar på kansliet och i styrelsen, men så länge det är ett gäng polare som driver föreningen så lär det inte bli några förändringar. Hur är det möjligt att Sundlöv får sitta kvar, varför har han inte visat civilkurage och avgått själv. Självklart så ska man inte köpa ihop ett lag med osäkra kort, var någonstans har jag skrivit det? Som sagt, jag vill iaf se något som visar att man vill framåt.

70 Rodrigues: "Så här ser laget ut just nu, det krävs ju ingen Einstein för att se att det måste värvas ordentligt för att vi ska undvika ytterligare en KS"

Du glömmer att många av dom du räknar upp kan bli bra. I år igen.

70 Rodrigues:Anser du att Sundlöv har kompetensen att värva ihop ett slagkraftigt lag? I mina ögon så skulle det vara ännu ett ekonomiskt vågspel som troligen skulle förvärra situationen än mer.

Förändra organisatoriskt innan man satsar på det sportsliga

Jajjen: Det är säkert flera som kan höja sig, men det hjälper ändå inte, ser alldeles för svagt ut ändå.

Huge:
"Fakta: vi har värvat 1 spelare så här långt (Granström)
Fakta: vi har tappat Hutten.
Nån som tycker att det bytet känns som ett nedköp?"

Ut
Hauhtonen 46 matcher 7 mål 15 ass = 22 poäng

In
Granström 54 matcher 7 mål 4 ass = 11 poäng

Summa -11 poäng

Men just den här gången gäller väl regeln om att "statistik säger inte allt"?

GävleLasse: Det är ju det jag säger, karln måste bort och vägrar han att avgå så får dom väl lyfta bort honom, men som sagt, det kommer inte att ske då det är ett gäng polare som driver föreningen.

Hauhtonen ut – Granström in. Törs man hoppas på mer?

I absolut bästa fall kommer Brynäs centerbesättning 2008/09 se ut så här:

Andreas Johansson
Alexander Sundström
Mads Hansen
Jonathan Granström

Är det Elitserien eller Allsvenskan vi spelar i?

Nu får man ju inte uttala sej om nån innan man sett han spela = Keb-regel nr 1. (Betyder det att man aldrig får uttala sej om nåt man bara läst om, typ relativitetsteorin, planetsystemet, kvinnliga nymfomaner osv.?)

Jajjen: Så allt är poäng? Hur många poäng hade hutten gjort i Moras tredje/fjärdelina?

Sedan glömmer du parametern SPELTID...

Du får nog putsa till dins siffror en smula innan du använder dem som argument.

Jajjen: Va? Kvinnliga nymfomaner? Var ? Var?

Jajjen: Har du aldrig träffat en kvinnlig nymfoman :-)

Keb, ja.

Keb analyserar Brynäs usla ekonomi:
”Spelarlönerna har varit stora, Boorken och den avgående klubbdirektören har kostat plus givetvis mycket annat.
Och att Brynäs ekonomi är hård ansträngd kan väl inte vara nån hemlighet för alla fans i detta läge...
...så det här är inget märkligt alls, tycker jag.”

Jag misstänker att Keb konsultar åt Brynäs som finansiell analytiker och är huvudstrateg bakom budgetupplägget 07/08.

”…plus givetvis mycket annat.”
”...så det här är inget märkligt alls, tycker jag.”

70 Rodrigues: Eeeeexakt. Och så länge det ser ut som det gör inom ledningen så är det bra att man inte miljonsatsar på skitdyra spelare. Kompetens saknas att det känns som att man skulle "satsa" sig i fördärvet.

Idagsläget är det "näsan över vattenytan" som gäller.

Satsa får vi göra efter att Sundlöv slutat.

Värst vad alla är negativa, samma visa varje år av dem flesta..
Tror det kommer bli en skapligt mycket bättre säsong än senast.
Och slutspel är verkligen inte orimligt, snarare en möjlighet.
Jag tycker det är bra att Brynäs värvar lite ungt.
Sen har dem ju 2 "nya" målvakter, och har gjort sig av med dem 2 riktiga sållen.

GävleLasse: Det känns som att det kan vara försent då och att vi befinner oss i AS? Så hur ska vi undvika KS den här säsongen?

blom23: Cipramil i allt för stora doser kan vara skadligt...

GävleLasse: Nä, precis! Granström blir självklart en förstärkning. Det ser man på åttorna han gör på isen eller i Sundlövs kaffesump. Statistiken kan man skita helt i.
Vi byter ut lagets 18:e spelare och får in spelare nr 17. Se upp HV - här kommer BIF!

Anders Berg: "Jag skrev dessutom att denne spelare inte skulle vara antingen den 1:e center eller 1:e back som man letar efter - jag är säker på att jag fick rätt även där. Dessa två spelare kommer - ha tålamod bara."

Du tror alltså att det räcker med en 1:e center och en 1:e back för att Brynäs ska klättra från sin sistaplats i serien till en 10:e plats? Trots att Angell och Sjödin försvinner? Jag antar att du förutsätter att Månsson och Lind stannar.

Blir viktigt att hålla koll på hur Skellefteå, Luleå och Rögle värvar. Deras värvningar avgör var Brynäs spelar näst-nästa säsong. I bästa fall får vi Lars Jonsson och Andreas Johansson men tappar Lind och Angell. Då blir vi 5-10% bättre netto. 10% motsvarar 6 poäng och då är vi förbi Luleå. Ser lovande ut.

I värsta fall får vi Jonathan Granström, Mehmet Medioker och Adam Allsvensk men tappar Månsson, Lind och Angell. Då blir vi 20% sämre och sämre än AIK (kanske vi blir ändå).

JanT: "Verkar som AS-spåret gäller när övriga flyktade spelare skall ersättas, obegripligt när man samtidigt bantar truppen med 7 man...."

Och omsätter 100 miljoner. Nåt är ju tokfel med budgeten. Vi dumpar dom dyraste spelarna, spelade ett lönsamt kvalspel och har inkomster som max 6 lag kan matcha. Var är pengarna?

70 Rodrigues: Genom att vara bättre än 2 lag när sista omgången spelats. Detta uppnår man med ett lag som kämpar snarare än att "vara med och lyfta lön"

Hur gick det med Leksands och Malmös svinsdyra satsningar? Ett fett minus är allt som blev kvar. Så blir det när man köper in stjärnor utan tanke...

Åter igen.Sundlöv har inte kompetens att bygga ett Brynäs ämnat för toppen.. Därför måste han bort innan vi kan satsa

First things first...

Vad ska till exempel Lars Jonsson hit och göra?
Stannar här ett år max, sen drar han vidare till NHL eller någon annan liga..

Sen verkar du tro att det ska bli katastrof i år..
Dem flesta "sämre" spelarna har ju lämnat, så jag förstår inte vad du kräver egentligen..

Jajjen:

Tror du budgeten ligger på 100 mille 08-09...?

GävleLasse: Vem har sagt att dom ska värva utan tanke, du kan ju jämföra med Timrå istället för Leksand och Malmö :-) 2-4 bra namn är inte för mycket anser jag.

rackham: Jag skrev ner omsättningen med 11% (den var 112 mnkr förra säsongen). Behöver dom skriva ner intäkterna med mer har dom en del att förklara. Kvalspelet måste ha täckt förlusterna i publiktapp under ES. Vilka intäkter har försvunnit utöver det?

GävleLasse: "Satsa får vi göra efter att Sundlöv slutat". Jahaja! Det är just det han skulle göra. Självmant avgå.

GävleLasse: Det finns anledningar till att vi kom sist i ES, en av dom var värvningarna. Vi får hålla tummarna att så inte blir fallet även nästa säsong.

70 Rodrigues: SÅ du anser alltså att Sundlöv HAR kompetensen att vara Brynäs SC? De 2-4 "bra namn" du eftersöker känns mer som personliga objekt för onani än ett vettigt sätt att bygga lag på.

Ponera att Sundlöv presenterar  Santala och Jonsson hur mycket ändras "världsbilden" för Brynäs?

Hur kan vi fans påverka Brynäs IF? Klaga på ett internetforum eller gå på årsmötet och rösta bort dem som förstör Brynäs? Vilket alternativ är bäst?

Nej, jag tycker inte att allt är bra i Brynäs, absolut inte, det påstår jag inte heller. Men lösningen tror jag ligger i agerande och inte bara i att alla vi är arga och förbannade - eller är det lösningen? Hur funkar den i så fall, rent praktiskt? Är Sundlöv här inne och tar till sig av alla goda råd? Blir ekonomin bättre - förklara, någon.

70 Rodrigues: Så vi ska hålla tummarna medans sundlöv bygger vidare?

Vi behöver en "möbelsnickare" inte en som "kan läsa en byggbeskrivning från IKEA".

Det sista jag vill se är en massa dyra nyförvärv innan Sundlöv entledigats.

Tänk dig ett scenario där dagen börjar med att Brynäs sparkar Sundlöv och ersäter honom med X.

X talar om sina ambitioner, kort- och långiktigt och i lagom takt presenterar han nya namn i sitt lagbygge.

En klar linje...

Anders Berg: Jadu, fansen kan väl åtminstone påverka Brynäs ekonomiska situation genom att tex gå på matcherna :)

Förresten så verkar många ha glömt att seriens sämsta målvaktspar, ja - serien sämsta målvaktspar, har lämnat klubben. Så på målvaktssidan kan det då inte bli sämre i alla fall, bara bättre. Å målvakten är väl "halva laget"...

Anders Berg:

Ja precis, sållen har försvunnit!
Och ersätts av Jakob "Muren" Markström och Anders Lindbäck :)

Jajjen:

Ja, är det inte en säsong som behöver "en del" förklaringar?

Under 100 är min gissning, hoppas jag har fel. Kommer inte ihåg hur budgeten såg ut för i år...
Men i slutänden är det ju vilka pengar man har "över" som är intressant.
Vinst, pengar på banken och investeringar.

Om ett företag gör förlust är det rätt vanligt att skära i kostnader, säga upp personal, dra in på kompetensutveckling osv.

Då följer minskade intäkter som ett brev på posten... och krympande möjligheter att investera vilket innebär mindre vinst och...

Om en vecka har vi gått in iett nytt verksamhetsår... Säsongen 08-09.

Det ju väldigt mycket "om vi hade gjort si och så..." här på sidan, så här kommer mitt bidrag: OM det fanns ett större hockeyintresse i Gävle så skulle Brynäs ha över 8000 personer på varje hemmamatch. Lätt. Å detta skulle då leda till mer klirr i kassan och bättre spelare. Se där...

Anders Berg: Ja, det var väl Pavel Brendl som sa att Brynäs hade kommit till slutspel om man hade haft Markström i målet under hela säsongen. Jag tror att det ligger något i vad han sa, faktiskt...

Detta är för övrigt en märklig dag. Mora har inte tappat en enda spelare idag. När hände det egentligen senast?

Sundlöv agerar som jag då jag spelar Managerspel dvs jag vill ha en utmaning,vinna med bra stjärnspelare är inte roligt utan man ska ha jävliga förhållanden och försöka skapa ett lag av medelmåttor och egna produkter :)

Peja: Det ska bli intressant att se Cipulis...spelaren som ratades av Boork och Sundlöv :)

Måste säga det att jag är kung.
Jag sa att brynäs skulle göra sin första värvning den 23 april och vad händer jag har rätt.
Måste säga det att jag trode att han skulle värva någon ung som blir bra om 3 år men inte granström måste säga att Sundlöv har sina stunder nu väntar jag på några finska spelare som
Oskar Osala
Anssi Salmela
Lasse J
sen är jag nöjd men man får väll vara glad ifall någon spelar i Brynäs våga satsa Sundlöv så vinner vi kanske en plats i semin nästa år.

Brynäs_89:
Här är beviset
När ska Brynäs värva första spelaren
Jag tycker vi kan gissa lite när det blir.
Jag tror vid 23 april
Brynäs_89 @ Uppsalas förort 2008-04-17 22:29

Brynäs_89:

Wow!

Gissa mer!

rackham: Jag påstår att Huge kommer kliva in på sidan kl. 22.11 idag och dissa alla som dissar Sundlöv.

Kom ihåg var ni läste det först.

En god skridskoåkare med visst sinne för målet. Utrustad med ett riktigt kapabelt handledsskott. Sundin har även hyfsad puckkontroll och kreativitet med puck. Är inte en utpräglad offensiv spelare, utan bidrar även med relativt bra tvåvägsspel.

Kan det vara nästa spelare på väg in?

rackham: att du inte kan hockey

Jajjen:
jag tycker att han inte är en spelare som kommer att komma till brynäs utan till något av dom andra lag som vill ha honom
tycker vi borde ta hit Oskar Osala istället.
Killen kan vara den som kan fixa matcherna till brynäs som Brendel

Brynäs_89: han är poäng kung i brynäs och du hyllar han men du kan fortfarande inte stava hans efternamn...

asså "Brynäs_89" du måste vara den mest dryga och okunniga här på HS!

70 Rodrigues: Kom på en värvning men jag vet inte om han är tillgänglig?
Andreas Custemo för faan,han har vi inte tänkt på!!!

Som sagt:
Att Sundlöv återigen kommer skapa oro och irritation på spelarmarkanden och bland fansen är något vi får leva med. Klyschor som "marknaden är död" och "vi har ett tillräckligt bra lag" är ord som länge kommer finnas med i historieböckerna. En vis man sa en gång: Håller du i Sundlöv så sköter åsnan värvningarna.

Vilken jävla pajas!!

21olsson: och du vet tydligen inte hur man ska skriva poängkung...

Granström verkar ju helt ok tycker jag, där har kanske Sundlöf gjort ett fynd.
Han kan ju knappast vara sämre än Hutten så än så länge ligger vi nog plus efter en värvning.
Att ersätta Sjödda och Angel med bättre spelare ska knappast vara omöjligt då de mest var säkerhetsrisker denna säsong. Sjöddas inflytande på laget på och utanför isen tror jag inte direkt inverkade positivt på gruppen under denna hemska säsong.
Nytt blod och lite svett behövs verkligen i Brynäs och Granström verkar ju verkligen vara en fighter.

Jag tror att Sundlöf har mer på gång...ha tålamod gott folk.

Glöm inte heller att vi har en ny spännande tränare som knappast kan få ut mindre ur laget än vad Boork & Co fick denna säsong.

arnio: Slutsatsen av det hela? Det kan inte bli sämre än ifjol? :-)

Tycker inte man ska tokvärva bara för värvandets skull. Klart att marknaden tunnas ut, men spontana värvningar på video har iaf jag fått nog av.

« · 1034444 · »