1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741479 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
Macahan: helt enig bättre en scoutad Granström än en videohutt

Peja: "Potentiella stommespelare stannar ej, tänker på t.ex Angell, och Sundlöv har en tendens att alltid fördröja den välbehövda generationsväxlingen genom att ständigt förlänga med t.ex Ove Molin."

Angell?
Potentiell stomspelare?
Kyss mig därbak....

Inget större fel på Angell, men nån stomspelare har han nog aldrig känts som.
Och hur kan du påstå att generationsväxlingen är fördröjd, när vi har dessa spelare i truppen:

Carlsson
Hietanen
Andersén
Sundström
Sandin
Alcén
Hermansson
Widing
Granström

Nog fan tycker jag att vi har växlat så det räcker och blir över....

Troligt lag nästa säsong om man får drömma "lite"

Honken(drömma kan man ju alltid)-Markström
Lindbäck

Hietanen-Andersén
Jonsson-Sundqvist
Saravo/Väänänen(se honken)-Nolander
Carlsson-Kankaanperä

Brendl-Lind-Sandin
Dackell-Johnson-Alcén
Widing-Granström-Månsson
Danielsson-Hansen-Hermansson
Sundström + ev Persson för utlåning till allsvenskan.

Huge: Jomen vad gjorde Brynäs förra säsongen när det började gå dåligt? Lånade ut t.ex Salle och lät spelare som Molin och Danielsson få massa speltid... Och vilka spelade mest när det gällde? Veteraner som Lind, Dackell, Sjödin, Danielsson och Molin fick massa speltid och de (förutom Lind) förvaltade den inte.

Peja: Synd att vi inte tog tillvara på Salle, han misshandlades av Boorks coachning. Han kunde vara grymt bra ibland bara för att petas till nästa match och slutligen lånas ut.
Att vissa sega gubbar fick förtroende gång på gång medans unga rappa spelare under utveckling petades var ett gigantiskt misstag av Boorken som jag hoppas att "vad han nu heter" inte tar efter.

Jag har ett förslag på ett backnamn:
Janne Niskala. Eller så kanske köpelaget FBK snor åt sig honom med?

Här är ett färslag på en värvning för det ärju vinnare vi behöver.

Michael Winnerl
Born Jun 26 1984

Regular Season Playoffs
Season Team Lge GP G A Pts PIM GP G A Pts PIM
2004-05 Schweinfurt ERV GerObL 23 0 0 0 2
2007-08 Deggendorf EC GerObL 2 0 0 0 0

Inte så bra stats kanske men han är utvecklingsbar och trots sin låga ålder redan en vinnare.
Starta faxen Sundlöf.

Bissett19: Pastorn? Baha! Vi har ju Andreas Sundin på G

SM GULD SM GULD SM GULD

Gusten: En skön fredags-värvning som en bra avslutning på jobbveckan för oss som jobbar måndag-fredag :-)

Jag tycker att vi ska värva en transvesitit så att den så att smygot får nåt att flukta på

Davve17: Det har varit en jobbig vecka, varför blanda?

Gusten: blanda = späda ut med virke

Davve17: Ska vi ha Grogg så kan vi ha Smirnov som förstecenter, Ett par hundra NHL matcher har han gjort med så kapaciteten fins.

Grogg till Smirnof och 1-0 til Brynäs hahah

Gusten: Märks att det är löning idag, alla är glada...
Beglunds påpekande om Custemo tidigare är inte helt fel. Han har utvecklats något fruktansvärt och skulle lätt ta en plats i 1:a :-))

65selander:

"Märks att det är löning idag, alla är glada..."

JappGlad

Bissett19: Inte då allt är skit som vanliggt, men nån måste vara undantaget som bekräftar regeln!

Lunkan: Du är bara bitter för att "tjugo8" är uppe i Vemdalen och leker stekare bland gammelkärringarna på Vårforum :-))

65selander: Det är ett fullgott skäl bland många andra!

Lunkan: Tror vi kan glömma A.J också. Nu har han varit och sålt sig nere i Malmö också och det känns som om till å med lag i AS ligger bättre till än oss.

sylf: Ja hoppas Sundlöv styr över fokus på någon som kan ge ett besked på en gång och inte i sommar.

Låt A.J bryta lårbenshalsen i AS istället.

sylf:
Han har väl varit i både Leksand och Malmö och kollat läget. Kanske dags för en tripp til Gävle snart kan man hoppas. Brynäs borde ha bra möjlighet att få A.J om man ligger på lite då det låter som att det är främst Allsvenska klubbar vi konkurrerar med.

Peja: "Jomen vad gjorde Brynäs förra säsongen när det började gå dåligt? Lånade ut t.ex Salle och lät spelare som Molin och Danielsson få massa speltid... Och vilka spelade mest när det gällde? Veteraner som Lind, Dackell, Sjödin, Danielsson och Molin fick massa speltid och de (förutom Lind) förvaltade den inte."

Ja, hade bara Salmonsson fått ytterligare 8 försök efter dom 10 misslyckaden som gjorde att han bänkades, så hade vi säkert vunnit SM-guld.
Vilka var det som klev fram när det VERKLIGEN gällde i KS?

Ojdå, det var visst veteranerna.....

Qvarre: Jo, AJ verkar vara killen där klubbkänsla är allt och pengar helt irrelevant....

Huge: Vilka var det som var sämst i ES och spelade ner Brynäs till kvalserien? Det var rutinerade pjäser som Sjödin, Dackell, Danielsson, Hauhtonen och för den delen Korhonen som var mer eller mindre värdelösa under grundserien.

Huge: "Ojdå, det var visst veteranerna....."
Somliga, främst journalister, påstår att det var Markström och Brendl som räddade kvar Brynäs.

Huss: Ja, Markan och Brendl var ju helt klart lagets två bästa spelare i kvalserien. Att t.ex Sjödin och Molin spelade bättre mot allsvenskt motstånd än mot elitseriemotstånd är väl inte konstigt, det gjorde väl i stort sett alla andra Brynässpelarna också.

Huss: Journalisterna?
Och? :-)

Enligt dessa så var det uppenbarligen Brendl som själv bröt alla motståndaranfall, själv tog tillbaka pucken och sen själv skapade chanserna för att slutligen själv sätta dit puckskrället.
Ja, när han inte var upptagen med att täcka skott och få undan alla motståndarforwards så att Markan skulle få det lite lättare...

Huge: Brendl gjorde inte allt, men det gjorde väl inte veteranerna heller, eller hur? Men till och med du måste väl ändå erkänna att Brendl producerade hysteriskt mycket i kvalserien.

Peja: Jag kommenterar inte självklarheter som att Brendl var ovärderlig i KS.
Men det handlar om ditt påstående om Salmonsson och några andra som fått flera chanser men inte tagit vara på dom.
Och att dessa minsann skulle ha räddat oss undan KS, bara dom fått flera chanser.
Det har du ingen aning om. Det vi dock med säkerhet vet är att det var veteranerna tillsammans med Markan och Brendl som klev fram när det verkligen gällde.

sylf: Mmm vet dock inte vad jag ska tycka om AJ, jag har aldrig riktigt gillat karln men har väl egentligen aldrig haft någon anledning till mitt ogillande. Skulle tro att det är för att han valde att inte lira i BIF trots att han är gästrike. Ser hellre ett yngre och bättre namn men vem gör inte det?

Huge: "Och att dessa minsann skulle ha räddat oss undan KS, bara dom fått flera chanser.
Det har du ingen aning om. Det vi dock med säkerhet vet är att det var veteranerna tillsammans med Markan och Brendl som klev fram när det verkligen gällde."

Nej, jag har ingen aning om Salle & co hade klivit fram, men det har ju inte du heller. Poängen är att jag tror att Brynäs inte hade hamnat i kvalserien om det inte vore för den extrema istid som föredettingarna hovade in i grundserien.

Visst, Salle fick ganska många chanser, men hur många chanser fick egentligen inte Sjödin, Danielsson etc? Om dessa hade varit unga killar hade de säkerligen lånats ut, så dåligt presterade de. Verkligen tråkigt att Sjödin spelade ett år för länge och skämde ut sig på det sättet, men å andra sidan var det ingen som tvingade honom att fortsätta ett år till.

Lunkan: "Skulle tro att det är för att han valde att inte lira i BIF trots att han är gästrike."
Fast det kan väl lika gärna bero på att Brynäs vid tillfället inte visade intresse/var likgiltiga/kom med dåligt erbjudande?
Andreas Johansson skulle vara ett optimalt namn om vi hade en yngre generation 20-22 åringar att brygga över till, men det har vi ju tyvärr inte.

Huss: Fast det finns ju andra bra centrar, som är yngre än Johansson, på marknaden. Åtminstone om man vågar rikta blickarna mot den utländska marknaden.

Peja: Jo, men det blir kanske mer av en chansning då. Såg letten Sprukts nämnas. Men det är kniviga frågor som Sundlöv står inför.
Andreas Johansson eller Micke Lind t.ex. Det pågår ett waiting game just nu på många håll så det gäller att vara vaken som sportchef.

Sjödin slutar. Nu står det även på officiella hemsidan...

Vill inte ha AJ till Brynäs. Hoppas mif signar honom så han håller sig lååååångt borta från Brynäs. Har aldrig gillat honom!

Huss: I dags läget har vi 16 man med kontrakt, vi har förlorat 10 man och vill det sig riktigt illa så kan det bli 13. Visserligen ska inte truppen vara lika stor komande säsong men ändå. Vi har värvat 1 spelare, Sundlöv väntar på Jonsson och Johansson, tyvärr förgäves, båda kommer att tacka nej. Vi borde ha en trupp på 25 man, hur ska Sundlöv lösa detta??

Peja: Hur ska man tolka utropstecknet? Är man glad eller förvånad att han slutar?

Läser att det snackas lite om världsstjärnan Johannes Salmonsson - eller få se nu, hur var det med honom nu igen? Han var inte tillräckligt bra i Brynäs helt enkelt, inte så konstigt. Å den här Richard Gynge (mest omtalade spelaren som aldrig blev något i Brynäs) - är det Detroit Red Wings han spelar i nu, eller?

Saxat från Hockeysverig, intervju med AJ:

Men jag kommer inte att bestämma mig förrän efter VM. Hade kanske egentligen velat ta det riktigt lugnt med det, men klubbar vill ha besked så fort som möjligt och det förstår jag.

- Så just nu åker jag runt och träffar lite klubbar och de berättar om hur deras satsningar ser ut och så.

Två av klubbarna som Andreas Johansson har besökt är Leksand och Malmö i allsvenskan. Två klubbar som hör hemma i elitserien, menar han.

- Ja, absolut. Är ju bara att titta på vilka arenor de har. Elitserien borde utökas och inte minskas och det är också något som jag tänker ta upp i bloggen. Det här med tio lag är ju vansinne till exempel, svensk hockey behöver breddas.

Med tanke på hur Brynäs satsar så är det som jag tidigare skrev kört för Brynäs. AJ vill vinna och det gör man inte i Brynäs IF.

70 Rodrigues: "AJ vill vinna och det gör man inte i Brynäs IF."

Eyyyy! Brynäs vann kvalserien och har stor chans att göra det igen.

Peja: "Fast det finns ju andra bra centrar, som är yngre än Johansson, på marknaden."

Ja, yngre i alla fall. Men bättre? AJ håller hög klass och överlever förhoppningsvis två säsonger till. Det jobbiga är att det är vi och dom allsvenska topplagen som slåss om hans namnteckning. Och det är inte säkert vi vinner.

70 Rodrigues: Kanske sonderar han centerbesättningarna i de olika lagen och väger SINA chanser till att bli försteceter..

Satsningar behöver ju inte betyda att ett lag måste storsatsa för att han skall vara intresserad.

Men jag hoppas att du har rätt, så slipper vi honom. Han är illojal, bröt kontraktet med FBK så fort Ryssarna viftade med sedlarna...

T T: Tommy Sjödin är respekt! En klasslirare som gjort mycket bra för Brynäs IF. Att det sista aktiva året sket sej är en parentes.

Tack Sjödda! Lycka till med nästa karriär. (Ska gudarna veta att det behövs.)

Han har ledigt till 1 augusti. Utan lön till dess antar jag?

GävleLasse: Han lär bli förstecenter i lag som MIF, LIF, BIF m.fl. Är övertygad om att går till den klubb som har störst chans att vinna.

Ryktas att vi blir förnedrade i "silly svängen"....

Förövrigt går det även rykten om att det var ett jävla drag på Björnrikets afterskii förra helgen, eller vad säger du 65selander!

70 Rodrigues: Frågan är om han vill vinna så pass mycket mot lag som Troja ljungby, Nybro och Borås...

GävleLasse: Det jag är helt övertygad om är att varken han eller back Jonsson spelar i Brynäs nästa säsong.

70 Rodrigues: Såom inte ens dessa vill spela i Brynäs, varför läger du ner energi på att gnälla när man inte värvar storstjärnor?

Det känns lite som att du gnäller mest för gnällandets skull. Som om detta skulle vara en överaskning. Du blir lika beskien på Brynäs som avis på de andra lagen varje år när lagen byggs.

Hittar du inte nånting positivt alls med Brynäs så kan du lika gärna sluta hålla pådem.

« · 1034557 · »