1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740547 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
65selander: Prestberg utan Jönsson är som kärlek utan kyssar.

arnio: Inte mycket finlir, men det kan göra jobbet gjort ändå?

Enaranger: Du har rätt om publkikintäkterna. Inkomstbortfallet (netto) på publiksnittet kan uppskattas till max 2 mille. Ungefär lika mycket plusnetto bör Kvalserien ha inneburit.

"När vi gjorde budgeten hade vi bara ett halvårs erfarenhet av Läkerol Arena, och självklart var det ingen i organisationen som exakt visste hur det skulle gå till." Hans-Göran Karlsson, t.f. klubbdirektör.

"självklart var det ingen i organisationen som exakt visste hur det skulle gå till"!!!!!!!!
Och den här snubben jobbar kvar i Brynäs kommande säsong!?

SJÄLVKLART så gäller försiktighetsprincipen när en sån budget läggs. Man öser INTE på med kostnader och riskerar kommande års investeringar (läs spelarköp). Är den här liraren kvar i organisationen när nästa säsong börjar går jag inte på en enda hemmamatch till.

Jag har varit försiktigt kritisk till organisationen kring Brynäs men ledningens kommentarer om årets brakförlust visar att jag underskattat hur jävla illa det varit.

Vem tar kontakt med Reander?

arnio: Du menar att det blir bra,mer som hydralik och inget tjaffs

RavenLord: Jag menar mer att det finns ingen där som kan ge Prestberg vad han behöver.

arnio: Jodå, han får en paycheck varje månad och fria handskar för trädgården utav Ejendal.

Tror nog att Prestberg har lite att ge fortfarande men om han blir frälsaren låter jag vara osagt.

Ang Brynäs så får vi hoppas att någon okänd miljardär går in med lite cash i laget. Laget lär ju iaf inte skörda några större framgångar nästa säsong heller om inte något under sker. Detta gör ju att publiksnittet kommer att ligga som denna säsong. Fast nu har vi några lördagsmatcher till som kanske kan få upp nuffrorna lite.

arnio: Nu skall jag provocera lite igen. Tänk efter vilka som hade något att säga till om när budgeten lades.

65selander: "Ang Brynäs så får vi hoppas att någon okänd miljardär går in med lite cash i laget."

Du har inte fattat poängen. Dom som haft ansvar för årets verksamhet i Brynäs IF kan inte hantera pengar. Ge dom 1 miljard och dom gör av med 1,5 miljarder. Dom kan självklart inte veta, gör en lite för optimistisk kalkyl, blev dyrare än vad dom kunnat räkna med, hade inte den ekonomiska kontroll dom borde haft yada yada.

Nytt blod är det som kan rädda föreningen. (Hans-Göran Karlsson - är han anställd som "målvakt"?)

Det här förklarar också ryktet om Brendl till Ryssland. En katastroflösning för att rädda ekonomin.

Dunc: "Nu skall jag provocera lite igen. Tänk efter vilka som hade något att säga till om när budgeten lades."

OK du provocerar men hur då? Styrelsen hade väl sista ordet eller? Även om det slutgiltiga ansvaret vilar hos styrelsen så kan väl alla andra typ revisorer och allt vad det nu heter också ha ett visst ansvar,eller tycker du att endast styrelsen är ansvariga för hur Brynäs fungerar? Och hur provocerade du nu igen jag fattar inte riktigt vad du är ute efter

Jajjen: Poängen... får dom mer kosing så kommer de ha så pass mycket att de inte hinner göra av med skiten och då hamnar vi på pluss igen :-)

Ryktet ang Pavel vem började med det eftersom det är ganska tyst om det i i etermedian

Informationsattacken fortsätter på officiella hemsidan.

Peja: Hade det handlat om nån annan förening hade det varit rätt kul: på vintern är det svarta rubriker pga sportsliga resultat, på sommaren är det svarta rubriker pga det ekonomiska. Men ingen tar ansvar...

Peja: Vi kommer dessutom att resa på annat sätt. Det kommer att gå, även om friheten blir mindre med en minskad budget.

Har de fått behålla frysboxen nu när Boorken har gjort sitt?
Det är väl ganska självklart att truppen skulle bantas efter förra säsongens fiasko med "stor" trupp. Vi får se om vi får någon etablerad eller om J20 skall köra gratis i A-truppen

65selander: Med risk för att vara politiskt inkorrekt men är det inte dags att avknoppa damsektionen? Vad kostar den delen?

Det blir vi och Rögle som kommer att åka buss.

65selander: Ja varför sitta och cykla på träningshojar när man kan cykla till matcherna ist ;)

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa !

bradberry sa: - Sluta vara så sorgligt patetisk! Är truppen spikad? - Nej just det.... Vänta tills truppen är klar innan du sågar HELA TRUPPEN. Enskilda värvningar/förlängningar kan man såga men att påstå att årets trupp är sämre än förra när man är mitt uppe i byggandet av den är ju rent av löjligt.

Tålamod som en rastlös femåring!

Tålamod som en rastlös femåring?! Nja, tycker snarare att jag precis som de flesta andra BIF-supportrar har haft ett mycket stort tålamod under 2000-talet.

Jag vidhåller vad jag skrev, även det du tydligen utelämnade; Hoppas Sundlöv lyckas med några lyckträffar. Truppen är inte spikad precis som du säger men jag tycker att det är lite oroväckande att du verkar glömma att det är Sundlöv som ska förstärka truppen.... Samme Sundlöv som förra året godkände en rekordstor trupp, samme Sundlöv som trodde att förra årets lag var en medaljkanditat och samme Sundlöv som nu går ut och säger att han tror på det här laget, en decimerad verision av förra årets trupp (som kom sist i ES och spelade i KS).

Jag vet inte vad du tycker men truppen i dagsläget behöver rejäla förstärkningar för bli bra. Om du skriver något annat tror jag faktiskt att du ljuger alt. inte tror på dig själv.

Just nu ska 4-5 spelare värvas och med ett budgetmål som säger att lönekostnaderna ska minskas med 6 miljoner borgar det inte direkt för idel storstjärnor som kommer. Men men, jag väntar på att bli positivt överraskad och självklart hoppas jag något bra. Jag orkar inte sitta i LA ytterligare en säsong och se klubbmärket dras i smutsen.

Hitman: Du har både rätt och fel. Du har rätt i att Sundlövs förtroendekapital (ja, alla sorters kapital tycks det som) är kört i botten. Hur ska Brynäs Light modell 08/09 kunna hävda sig bättre än Brynäs Maxi modell 07/08 när klubbarna vi möter satsar mer, inte mindre, på sina trupper?

Men ska supportrarnas svar på detta vara att sitta hemma och sura? Hur mycket hjälper du Brynäs med det?

Jag tror att en vettig plan för att rädda den gamla damen borde se ut ungefär så här.
1. När Sundlöv har spikat truppen ställer han sin plats till förfogande med hänvisning till resultaten under hans tid som sportchef.
2. Styrelsen ställer sina platser till valberedningens förfogande med hänvisning till det ekonomiska misslyckandet.
3. Ny sportchef och klubbdirektör rekryteras utifrån, dvs inte bland gänget Larsson, Bäckström, Sundlöv, Salming, Hammarström et consortes.
4. En ny styrelse väljs in på årsmötet. Att tiden blir knapp för valberedningen säger sig självt. Några kandidater är väl redan klara, andra får tas fram så fort som möjligt.
5. Under återstoden av verksamhetsåret 08 och vidare under 09 måste verksamheten och ekonomin styras upp. Nuvarande styrelse och verksamhetschefer verkar inte förstå skillnaden mellan debit och credit (även om man stolt säger att "sedan januari har vi fått koll på ekonomin").
5. Den roll vi supporters kan spela är att ställa upp, gå på matcher, köpa souvenirer. Det är bara att bita ihop. 08/09 lär bli som 07/08.

Hitman: Prognosen för truppens slutliga kvalitet må vara dyster... men jag vidhåller att vi ska akta oss för att såga något vi inte sett resultatet av ännu...

Jajjen: "Det blir vi och Rögle som kommer att åka buss."
Det är väl inte helt ovanligt att det åks buss till matcherna men är man smarta på kansliet så sjösätter man det under annat namn typ "Brynäs nya miljöpolicy gör att man åker mer kostnadsmedvetet och med större hänsyn till miljön" Sen ser man över vad det är bussar/tjänstebilar man har och handlar upp den tjänsten. Enkelt.
Det gäller att omvandla något som kan verka negativt till en bild av Brynäs där man tänker framåt.
Perception is everything gällande varumärkestrategi.

bradberry: Känns som att man kan såga skiten redan nu faktiskt...

"– Vi kommer inte att ha råd att ha spelare i truppen som har en månadslån på två-trehundra tusen kronor, säger sportchefen Micke Sundlöv.
   – Vi får helt enkelt rätta munnen efter matsäcken, menar Sundlöv och förklarar att det han nu söker är en försteback och en förstecenter innan han stänger dörren för fler nyförvärv."

Vad hände med Kankaans ersättare? Kostar inte LJ just runt två-trehundra tusen?

Det ser mörkt ut på Brynäs spelarbänk...

Gusten:

Ja, eller:

"Därför är Brynäs ekonomi körd i botten
* Publiksnittet är för lågt. 5 995 åskådare per match i elitserien mot budgeterade 6 500 betydde minus 2,1 miljoner kr i matchintäkter.
* Försäljningen av souvenirer gick sämre än väntat, minus två miljoner kr.
* Framgångarna för klubbens juniorlag blev dyrt. Totalt 900 000 kr över budget för resor och material.
* Även om spelarbudgeten höll med 200 000 kr till godo, så var den stora spelartruppen för kostsam.
* Uppsägningen av klubbdirektören Kent-Åke Eriksson kostade Brynäs totalt 1,8 miljoner kr.
* Personalkostnader, försäljningskostnader och övrigt har kostat 1,5 miljoner kr mer än budgeterat.
* Ökade administrationskostnader med 500 000 kr.
* Kundförluster på 200 000 kr.
* Dessutom har arenabolaget, Brynäs Arena AB, gjort ett minusresultat på 1 miljon kr."

Källa: AB 080511

rackham: Eller

-Vi kan inte räkna!

Jajjen:

Och det är är prognosen...

rackham:

"här" är...

rackham: Varför har dom tagit bort årsredovisningarna för dom senaste två åren från hemsidan?

Läser med största förvåning att Hans-Göran Karlsson är intresserad av klubbdirektörstjänsten, alltså samma snubbe som motiverar 8-miljonersfiaskot med:
"När vi gjorde budgeten hade vi bara ett halvårs erfarenhet av Läkerol Arena, och självklart var det ingen i organisationen som exakt visste hur det skulle gå till. Med facit i hand gjorde vi, inom vissa områden, en lite för optimistisk kalkyl inför den här säsongen."

"-självklart ingen som visste hur det skulle gå till"
"-vi gjorde en lite för optimistisk kalkyl"

= jag har ingen aaaaning och jag kan inte räkna!

Blir det här blindstyret högsta ansvarige för verksamheten i Brynäs är det det slutliga beviset på att nån inom organisationen vill se oss lira allsvenskt.

Jajjen:
"Blir det här blindstyret högsta ansvarige för verksamheten i Brynäs är det det slutliga beviset på att nån inom organisationen vill se oss lira allsvenskt."

Eller rättare sagt inte vill se oss lira överhuvudtaget KK end of story.

Jajjen: Det oroar. Vi har alltså ett läge där en styrelse misslyckats fatalt med det mesta. Nu skall det alltså rättas till. Man kan med andra ord se det som att styrelsen skall utse sin egen skarprättare.
Jag har absolut inget förtroende för styrelsen och det känns som att man kommer att tillsätta en klubbdirektör på fel värdegrunder och sedan rullar det på utan att något egentligen hänt. Man släcker sina bränder, oftast med en urlakad produkt som resultat.

Jag börjar tröttna på den här karusell som kallas Brynäs.

Nu vill jag se en helt ny styrelse, en helt ny valberedning och en rejäl utrensning inne på kansliet.

Lägg ner J20 verksamheten. Skall vi investera 5 mille om året för att kanske få fram en spelare som kan bli nåt? En spelare som kommer att vara med och få begränsat med speltid tills han tröttnar och drar vidare. Adam Andersson, Niklas Danielsson mfl...

Brynäs befinner sig inte i ett läge att investera flera miljoner på att vaska fram talanger. Vi har ett knivigt läge i varje match, i alla fall som det känns. Man bänkar sina talanger och nöter på med sina gamla trostjänare i Lind, Dackell, Molin, Danielsson osv. Och det är inte konstigt, slåss man för sitt liv så finns det inte plats för unga spelare som skall tillåtas göra misstag. Detta gör att talangerna får nog, lånas ut och sedan är försvunna. De få som lyckas drar till NHL eller andra ligor. Dessa kanske kommer tillbaka om 8-10 år. Frågan är, Har Brynäs ekonomiskt utrymme att utbilda spelare som vi kanske får nytta av om 10 år? Det kan ju lika gärna bli så att de väljer andra klubbar i ES...

Lägg ner!

Jajjen: Jag säger som Lasse: det oroar. Karlsson är insyltad upp till halsen i den nuvarande situationen, och är inte rätt person för jobbet. När, när, när ska man ta in nytt, friskt och framför allt kunnigt folk i organisationen??

Samtidsigt måste man beundra galghumorn på Sätraåsen: "Brynäs söker en person som ska vara med och etablera klubben som en ledande aktör inom svensk hockey." Good luck with that.

ju mer man läser, ju fler frågor har man.

Läget är alltså katastrofliknande. Kostnaderna för spelartruppen, dvs. det som direkt avgör vilket sportsligt resultat vi kan förvänta oss, ska krympas kraftigt. Men när det gäller förändringar av administrationen så är beskedet:

"Det talas också om förändringar i organisationen, dock inte med ofrivilliga personalavgångar som följd.
– Nej, det har vi inte för avsikt att göra, säger Hans-Göran Karlsson."

Ingen kanslist, vaktmästare eller, förstås, tjänsteman i ledande ställning ska behöva drabbas. Sjödins tjänst är givetvis också untouchable. Är ledningens ambition seriös ska INGEN tjänst vara säker.

Kvalseriespelet gav 2,5 obudgeterade miljoner i vinst. Underskottet hade altså varit 30% (!) större utan KS. Den som räknat på Brynäs budget och den/de som godkänt den är fullkomligt odugliga i sina roller. Deras tjänster är de första som måste ersättas.

Jan Reander gav exakt den här bilden av ekonomin när han hoppade av. Han måste in i ledande position i föreningen i samband med årsmötet och han ska ta med sej dom personer han bedömer behövs för att få Brynäs på fötter igen.

Jajjen: Ja Reander eller en lknande personlighet behövs som KD.

Man tog in Boork för att städa upp i laget, nu behövs en liknande utrensning inom organisationen.

Vad kan vi medlemmar göra för att få till en förändring?

GävleLasse: Leta namn. Prata med valberedningen. Gå ihop och göra gemensam sak.

Svårighet: Vilka namn är dom rätta? Reander har visat (nåja) att han förstår att ekonomi är nr 1 för att lyckas i den här branschen (som alla andra branscher).

Jajjen: Valberedningen ger jag inte 50 öre för.

GävleLasse: Då skiter vi i valberedningen.

Alltså gäller: Leta namn. Gå ihop och göra gemensam sak.

Svårigheten kvarstår.

Jajjen:

Ja, det är den resan vi högst sannolikt får nu fram till årsmötet.

Vem tror du ställer upp under de omständigheterna...?
Reander, säkert, om han blir föreslagen av någon, men mer?
Och vill vi verkligen ha dessa?

Styrelsen är också ett lag och utan lagbyggare lär det spreta lika mycket som i A-truppen.
Å andra sidan kanske det inte kan bli sämre...

Men, och jag säger MEN, vad som än skall och behöver hända, måste det bygga på en kristallklar analys! Annars är det morsning och goodbye...

Cirkus Brynäs...

rackham: Man har ju gjort brandutryckningar förr och lyckats få ordning på siffrorna. Tyvärr så saknar man kompetens att ta sig ur de gamla hjulspåren som leder tillbaka till ruinens brant igen.

Nytänkande. En början är en handfast klubbdirre med mandat att rensa ut. Skall Brynäs styrelse verkligen ha mandat att göra som de vill när det gäller driften av arenan? Styrelsens kompetens ligger ju bevisligen inte där. Den ligger nog närmare på en nivå med 50/50 lotteriet

rackham: Jag tycker vi har testat den här modellen med lagbygge (jag antar att det är ett riktigt kompisgäng som sitter i styrelsen) tillräckligt länge och med känt resultat. Nu är det dags att testa nåt annat. Som du säger, det kan omöjligt bli sämre. Ett starkt namn med fria händer och mandat från medlemmarna att rensa ut, sanera och börja om från början. Med ekonomin som högsta prio. Nu vette fan vad som är högsta prio hos sittande styrelse. Varken det sportsliga eller ekonomin tycks vara särskilt prioriterat.

Det viktiga är att nåt händer. Det får vara slut med lekstugan. Får sittande styrelse nytt förtroende ÄR det en lekstuga. Ansvarsutkrävande är en hörnsten i en demokratisk process. I det här fallet innebär det att dom ansvariga reser sej och lämnar sina platser till förfogande.

GävleLasse: "Den ligger nog närmare på en nivå med 50/50 lotteriet."

Omöjligt. Då skulle det bli rätt i åtminstone hälften av fallen.

GävleLasse:

Ja, det finns inget förtroende kvar.

Men det krävs fortfarande en plan för framtiden. Annars blir det ner i diket på andra sidan...

Vi måste hålla oss på vägen!

Jag försöker sätta mig in i hur de inblandade tänker... jag skulle ha svårt att se hur jag skulle kunna motivera att sitta kvar i en styrelse som inte fungerar.

Och så är man solidariskt ansvarig för verksamheten...

Vem vill administrera Brynäs förfall?
Vem vill skuldsätta sig?

Jajjen:

Ja, det vore en ny modell.

Vi kastar in 9 personer och ser vad de kan åstadkomma!
En TV-inspelning också så har vi ett program för TV5...

Det måste finnas en plan!

Jag vill lägga upp det så här:

2012 fyller föreningen, den gamla damen, 100 år.
Då vill vi ha nått hit:

Vi vill vinna SM 2012. Det gör vi genom att...
Vi vill ha svensk hockeys bäst spelande lag. Det gör vi genom att...
Vi vill ha 50 miljoner på banken. Och det gör vi genom att...
Vi vill ha utsålt hus (8214) i alla grundseriens matcher. Det gör vi genom att...
Vi vill ha den mest kostnadseffektiva organisationen. Det gör vi genom att...
Vi vill ha rätt anställd på rätt plats. Det gör vi genom att...
Vi vill ha en styrelse som leder vägen till toppen. Det gör vi genom att...
Vi vill ha en valberedning som bereder vägen till toppen. Det gör vi
genom...
Vi vill ha mest medlemmar. Detgör vi gen om att...
Osv.

Mål, plan, utförande och uppföljning...

Konsekvenser när inte mål uppnås!

KONSEKVENSER!

rackham: Problemet med kompisgäng i styrelsen är att dom trivs ihop även om verksamheten skiter sej.

Och den enda plan vi behöver kortsiktigt är att skapa ekonomiskt handlingsutrymme. Till det behövs 1) en stark verksamhetschef som inte är rädd för att bli ovän med underställda, 2) en räknenisse till budgetchef som har jänkoll på likviditeten dag för dag.

Helvete, det här är inte kärnfysik. Det här har gjorts i organisationer sedan Luca Paciolis dagar (1400-tal) med stor framgång. Jag vet inte vilken raidoskugga Gävle ligger i men det är dags att nån uppdaterar Brynäs IF på modern organisationslära.

Jajjen:

Grundproblemet är att inget av det som händer får konsekvenser.

Brynäs 6000 medlemmar kommer inte att stå på årsmötet den 16 juni och kräva allas avgång.

Det kommer väl ungefär lika många som förra året...

KONSEKVENSER...!

Men, det är rätt skönt att sitta i baksätet och skrika...

Och då får de hålla på att misslyckas utan att det händer nåt.

Nu har vi som föregående år en fight mellan de styrande Konservativa och oppositionen i fd Elitkommittén/gamlingarna att de fram emot.

Till vilken nytta...?

Inte till Brynäs fördel i alla fall...

rackham: Ja vem vill skuldsätta sig? Men hur stor risk är det att någon blir skuldsatt? KÅE fick gå och blev "skuldsatt" genom att håva in 1,8 mille.

Styrelsen lägger ut sina rökridåer och krånglar sig ur knipan med ansvarsfriheten.

Varför lade man kommande årsmöte mitt i veckan? Har kritiken utifrån hårdnat såpass? Det luktar!

Jajjen:

Jag har ett bättre jobb...!

rackham: "Nu har vi som föregående år en fight mellan de styrande Konservativa och oppositionen i fd Elitkommittén/gamlingarna att de fram emot.

Till vilken nytta...?

Inte till Brynäs fördel i alla fall..."

Med senaste årens facit känner jag mej helt orädd inför den fighten. Det kan helt enkelt inte bli värre. Får nuvarande organisation rulla på spelar vi i allsvenskan. Utan tvekan. I bästa fall.

Det jag pratar om är alltså att lämna baksätet. Att tillräckligt många medlemmar blir förbannade och inser att NU är det allvar. Årets kvalserie var en lek jämfört med vad årets ekonomiska fiasko kommer att innebära. Och kommande års misskötsel.

Jajjen:

Nä, det är inget att vara rädd för, men vi får hela fighten i sensationstörstande media och till vilken nytta.

Hur tänker du att medlemmarna skall samlas...?

Hemskt att vara bynäsare ibland.

arnio: Hemskt att vara Brynäsare...
Är väl som den grå vardagen, ibland så går det upp och ibland så går det ner ;-)

« · 1038231 · »