1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740538 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]

Sv: Silly Season 2008 / 2009 [A new beginning]
rackham: Initiativ från supporterklubbarna?

rackham: "Jag har ett bättre jobb...!"

Jobbar du som Ronald McDonald?

sylf:

Ja, fringisarna är överlägsna...

Juniorer har vi väl fått fram en hel del. Bäckström, Alcen, Markström, Lindbäck är bara några exempel. Dessa spelare är fan så mycket bättre än Sundlöfs nyförvärv. Dessutomså ger juniorernas framgångar otrolig PR åt Brynäs vilket definitivt inte A-laget ger.

Scouttjänsten kanske vi borde spara in på i stället.

arnio:

Utbildningskostnaden per spelare är väl jämförbar med en JAS-pilot ungefär...

GävleLasse: "Varför lade man kommande årsmöte mitt i veckan? Har kritiken utifrån hårdnat såpass? Det luktar!"

På årsmötet 2006(?) beslutades enligt ett inkommet medlemsförslag att alla kommande årsmöten för Brynäs IF skulle hållas på helgdagar, dvs t ex lördagar. Detta för att även medlemmar runtom i Sverige skulle ha chansen att närvara.

Tyvärr hade man redan då selektivt minne: Redan till det extra årsmötet där vi skulle godkänna ett lån till arenan hade man glömt vad som beslutats och lade mötet mitt i veckan.

Och nu gör man samma sak igen. Hmm, är det underligt om vi medlemmar inte alltid har så höga tankar om ledningen när de upperbarligen inte bryr sig om vad som beslutas på årsmötena?

westerlind: Precis, och i detta minst sagt prekära läge man hamnat i nu så lägger man årsmötet så att deltagarna begränsas till Gävles närhet. Man skulle nästan kunna kalla det för en kupp.

De är antagligen livrädda för att inte få ansvarsfrihet, något jag är tveksam till att de är värda.

Ger man ansvarsfrihet så har man genast gett sitt bifall till lallande och gamla synders förlåtelse.

westerlind: Det beslutades inte så att alla årsmöten med förväntat positiva förtecken ska hållas på helgdagar och trumpetas ut med full mediabevakning medan alla årsmöten med förväntat negativa förtecken ska hållas på veckodagar på en ologisk tidpunkt och utannonseras genom en notis på en anslagstavla bredvid faxen på kansliet.

GävleLasse: Avvägningsfråga, ger man dem inte ansvarsfrihet så kommer det bli oerhört svårt att rekrytera nya styrelsemedlemmar. Å andra sidan, den moraliska sidan.

westerlind: Värt att påpeka vid kommande årsmöte tycker jag. Men nog är det bedrövligt att man inte lägger det på en helg och kombinerar det med t.ex. "Brynäsdagen"

Huss: Om en person inte är duktig nog så att vederbörande inte vågar så är det inget att ha. En person som inte fixar att komma till ett dukat bord och få fram en positiv slutprodukt betackar jag mig från.

Ett väletablerat varumärke, en nybyggd arena etc.

Smörgåsbordet är dukat.

GävleLasse: Ja, bollen låg på straffpunkten, men grabbarna slog den till inkast!

GävleLasse: LHC verkar vara Brynäs light. Efter att ha släppt sina 2 bästa till Ryssland släpper man nu också Stana till samma land, ersätter honom med en lite, lite bättre variant av Sperrle, Daniel Henriksson!

GävleLasse: Vilket smörgåsbord?
Ser mest fraktioner hit och fraktioner dit, en 70-talsmässig organisation, en hemmapublik med guldförväntningar varje år, en ekonomi som haltar betänkligt i jämförelse med flera andra föreningar.

Nåväl, kandidaterna borde bli erbjudna ansvarsförsäkringar men risken är försäkringsbolagets reassuranskostnader blir så höga att premien blir för dyr....

sylf: Stana må vara ett respekterat namn, men någon riktig matchvinnare för "klöbben" var han väl aldrig riktigt? Hento är ett frågetecken det med, även om han vann med FBK 2005/06.

GävleLasse: No hard feelings, men:

Ni finns ju här, ett par-tre stycken som vet vad det handlar om. Brynäs missköts, det finns en massa inavel (eller hur du vill uttrycka det) i föreningen, det måste in nytt, friskt blod, för att få föreningen på fötter igen.
Sedan finns det säkert massor av nickedockor som bara njuter och håller med om det ni skriver. Ni, Du, Jajjen, rackham bl.a. MED flera.

Jag som utomstående är inte särskilt intresserad vilken väg ni ska gå utan mer hur ni åstadkommer förändringarna. För, så här har det varit sedan urminnes tider att, några har krävt förändringar, men inget har hänt.

Någon sade i ett tidigare inlägg att: "Nu har vi som föregående år en fight mellan de styrande Konservativa och oppositionen i fd Elitkommittén/gamlingarna att de fram emot.

Till vilken nytta...?

Inte till Brynäs fördel i alla fall..."

Är det inte så det brukar resoneras? Uppgivenhet blandat med ett hopp om en ljus framtid. " Det ordnar sig alltid, typ".
Jag undrar: vem tar tag i skiten? Den skit du (eller ni) mer eller mindre hatar?

På HS lär ni inte vinna några bataljer. På sin höjd de närmsta sörjande. Dock är det intressant att läsa vad ni tycker/säger om föreningen. Det finns fler föreningar som borde få upp ögonen hur sin förening sköts och fler som borde ryta till.

Jag är engagerad i föreningslivet (om än småskaligt). Men jag lär mig mycket på att lyssna på andra människor. Det finns mycket godis som poppar upp när ni för er diskussion.

250kg kärlek: Problemet ligger tyvärr utom räckhåll för oss medlemmar. Det är det övertaliga organisationen bland de anställda som är ett av de grundläggande problemen. Ett annat problem är denna övergång från förening till företag. Allt för många som var duktiga på föreningsnivå duger tyvärr inte i nästa nivå.

Samtidigt så är jag tveksam till att det är många här som är nog insatta i företaget Brynäs för att kunna göra sig nyttiga, mig inkluderad. Jag tror problemet ligger på en annan nivå än på föreningsnivå.

Ett annat problem är att allt för många gnäller och är missnöjda för att inga stjärnor har presenterats. De ser Brynäs som ett lag de håller på och blandar ihop koncepten helt när de svamlar om Brynäshjärta och liknande.

Jag har flaggat hela säsongen att Brynäs blöder och nu är det bekräftat. Hade jag en generallösning på problemet så hade jag presenterat den omgående.

GävleLasse: Ni sitter ju och ger övertygande besked i vad som inte stämmer i föreningen och svar på "nästan" hur de ska rättas till. I nästa andetag säger du att problemen inte ligger inom räckhåll för medlemmarna.

Min personliga uppfattning är att ni sitter här och gnäller...och hoppas få sympati från andra.... även om jag är övertygad om att flerdelen av er inte ens tänker tanken.

250kg kärlek: Visst ger vi övertygande besked, men vi saknar mandat att göra de nödvändiga förändringarna. Vi medlemmar kan inte göra någonting åt Bryäs anställda.

sylf: "LHC verkar vara Brynäs light. Efter att ha släppt sina 2 bästa till Ryssland släpper man nu också Stana till samma land, ersätter honom med en lite, lite bättre variant av Sperrle, Daniel Henriksson!"

Öh Henriksson är ju kanonbra han kommer att vara en av de bästa målvakterna i elitserien tro mig. Lite bättre variant av Sperrle lol. Svensk mästare med FBK var han väl plus att han spelat ett helt gäng landskamper.

Härligt att Ove fick förlängt...,så man slipper sitta och sukta efter 11:e platsen nästa säsong. Det hela börjar mer och mer likna ett stort jävla skämt! Jävla inavelsförening!

250kg kärlek:

Jag är också minst sagt förvånad över BIF:s verksamhet, om man nu kan tala om någon sådan ;-)

Ibland visar man ju på handlingskraft...man sparkar Boorken...eller återinsätter honom.

Trodde nog att man skulle haft ett färdigt åtgärdspaket att presentera inför kommande säsong. När det handlar om ansvar verkar man inte vara lika handlingskraftiga som när tränare skall sparkas.

Någon skrev ju här innan att man omsätter 120-130 miljoner, men när resultatet redovisas är det ingen som avgår eller ställer sin plats till förfogande frivilligt?

Leaf måste väl ha stora intressen i Brynäs? Har dem plats i styrelsen? Vad är det för folk som har det egentliga ansvaret för ekonomin? Vem borde skrikit stopp eller ställt sin plats till förfogande.

Förstår många av anhängarnas uppgivenhet. Men det finns väl ett årsmöte där medlemmarna tillsätter en styrelse som i sin tur har mandat att utse en klubbdirektör.

Någonstans där, borde man väl börja, innan man slaktar sitt J20-lag? Eller väljer man att uppvisa någon form av trovärdighet genom att istället sparka Czarnecki i november...eller kanske i december...

Et tu Brute: Det 2konstiga" är att det alltid är utomstående saker som gått snett. Är det inte uteblivna sportsliga framgångar så är det utebliven publik.

Ligger det inte i styrelsens ansvar att leverera en produkt som är attraktiv och lockar publik?

Besparingar på den sportsliga biten, inte EN ENDA från organisationen kliver av.

Klubbdirren kommer givetvis att utses av lallarna INNAN årsmötet, det är enda sättet för dem att behålla sin maktposition i föreningen.

De sätter målsättningar som att leda svensk ishockey, vara en maktfaktor inom densamma, Hade de satt målen till "att få det att gå runt" så hade de legat i nivå med sina kunskaper.

GävleLasse:

Som medlemmar har ni ju möjlighet på årsmötet, att utse styrelse. Problemet är väl att man måste ha något alternativ. Om det finns vet ju du mycket bättre än jag. Men med tanke på det senaste årets sportsliga och ekonomiska resultat, så har jag svårt att se medlemmarna bifalla den sittande styrelsen. Är det så har ni ju något ni själva förtjänat.

Et tu Brute: Problemet är ju att om vi kickar styrelsen så måte den ersättas.
Jobba med namn ni som har kontakter, ideér kompetens eller vad fan somhelst.

Et tu Brute: 6000 medlemmar, de flesta utifrån och man lägger årsmötet på en måndag. Detta i strid mot tidigare beslut. Medlemmarna i Brynäs jobbar i motvind.

GävleLasse:

Något som jag undrade över innan? Är Leaf representerade i den nuvarande styrelsen? Därifrån borde det ju finnas någon som besitter ekonomisk kompetens och som är villig att försvara ekonomisk krass verklighet.

Nu kan allt bara bli bättre!

Någon såg likheter mellan oss i BIF och LHC, det känns som ett hån mot LHC. Dom har jobbat målmedvetet i 10 år för att komma upp i toppen och bli kvar där.
Idag har dom en stark organsiation som har hela stan i ryggen, ekonomi balans!!! och en trupp som ligger i annan division än Brynäs.

GävleLasse: I vilket fall som helst skönt att få ett besked om läget i föreningen. Det är bara att konstatera att kompetensen att driva en större arena verkar saknas inom föreningen.

Hela situationen känns tragikomsik då föreningen nyligen genomfört ett ekonomiskt stålbad och skulle "lyfta" i och med den nya arenans tillblivelse. Istället blev det hela en kvarnsten runt halsen....

Reanders analys från i höstas var således riktig, vilket styrelsen då förnekade. Det behövs uppenbarligen folk av hans kaliber i föreningen!

Bantningen av spelartruppen känns OK, då vi enligt mig inte tappar nämnvärt i spelstandard. Dessutom kan alla som skriker efter dyra nyförvärv sluta skrika - det finns inga pengar!!!!!!

Korhonen - Markström
Angell - Jonsson?
Sjödin - ny
Kankaanperä - Andersén blir ordinarie på riktigt
Månsson - Granström
Hauhtonen - Johansson?

Övriga spelare som slutat bedömer jag inte ha bidragit till några större sportsliga framgångar säsongen 07/08

JanT: Ja det bevisar att man inte kan lita på den information som kommer från kansliet. De sticker huvudet i sanden och hoppas på mirakel. Gör de likadant jämtemot sponsorer?

Man blir mörkrädd. Rent sportsligt så är jag inte orolig, varför? Ja är Brynäs IF verkligen värda att vara ett lag i högsta serien? Det känns som att organisationen håller korpnivå. Det är så att man skäms.

Nu vet vi i alla fall vilka faktorer som Sundlöv har att brottas med när han skall bygga ett lag.

Inga spelare för 200 000 + omöjliggör värvningar som Lars Jonsson och Anderas Johansson.

Ett steg framåt och tre bakåt.

GävleLasse: Fast inför 07/08 hade Sundlöv pengar till sitt förfogande och vi såg ju hur bra det gick då.

Bud är lagda på Jonsson och Johansson, trots den minskade spelarbudgeten finns det utrymme för några stjärnor i laget, precis som det även gör i flera allsvenska föreningar.

Peja: De flesta tyckte nog att laget såg intressant ut inför säsongen 07/08 så det är lätt att kasta skit i efterhand.

Givetvis så kan man inte bortse från felsatsningar typ Hauthonen och Korhonen. Men jag tror de flesta var ganska nöjda överlag när man behöll Angell, värvade Brendl samt de två finska backarna Hietanen och Kankaanperä.

GävleLasse: Syftade väl främst på idén med en stor trupp. Visst var det Boorkens idé, men Sundlöv acepterade den och dessutom var det ju han som tog hit Boork.

Peja: Det är svårt att sia om vem som verkligen låg bakom idén med den stora truppen. Som det känns så var det Boork som hade detta som krav för att skriva på för ett år till. Kanske var Sundlöv delaktig i det hela från dag 1.

Vem som sålt in idén med den breda truppen är ganska oväsentligt idag. Det viktiga är vilka som vetat om och gått med på att överskrida budgeten.

Jompe: Riktigt bra förslag på plan för att rädda klubben!

Peja: För att rättvist kunna bedämma Sundlöfs jobb så skulle en jämförelse över elitserielagens spelarbudgetar vara intressant.

Nån som har siffror?

Om man ska drista sig till att tänka den förbjudna tanken..
Om inte markström spikat igen där bak, skulle Brynäs nu varit ett Allsvenskt lag, med 8 miljoner i förlust på löpande verksamhet, och utan TV- och centrala sponsormiljoner,,

Hade vi funnits då?

Peja: "De flesta tyckte nog att laget såg intressant ut inför säsongen 07/08 så det är lätt att kasta skit i efterhand. "

Jo visst såg det hyffsat ut och själv så trodde jag på slutspel. Att det sportsligt gick åt helvete är en sak men när man ser att Sundlöf höll sin spelarbudget så inser man att Brynäs fullständigt bommat när budgeten gjordes.
Trots 3 extra hemmamatcher så blev det minus gentemot budgeterat publiksnitt (nu höjer snillena budgeterat publiksnit till kommande säsong dessutom).

Om nu spelarbudgeten skall bantas med 6mille så kan man ju anta att den var ca,3 mille för stor förra säsongen och det är en hyffsad felräkning.

Det sportsliga är alltid lite av ett spel då man inte kan förutspå hur ett lagbygge fungerar men ekonomin skall fan varaen vetenskap därman kan beräkna allt med en liten felmarginal.

Fan tom sovenirförsäljningen gick ca 1 mille sämre än budgeterat. Man undrar ju om snillena tror att om man smäller in feta intäkter i budgeten så kommer de garanterat in på kontot.

Klart som fan att vi kan kasta skit på Sundlöf i efterhand, det är väl ändå hans jobb att ha koll på kapaciteten hos spelarna han värvar till truppen.

Vissa av nyförvärven hans var bara så djävla kassa att man bara baxnar och de som var hyffsade hade tydligen en lön som om de skulle vara superstjärnor. Brendl är väl det ända han lyckats med under de senaste två åren. Men somsagt jag trodde på Sundlöfs lagbygge innan säsongen startat så allt är Sundlöf förlåtet och tack gud för att han värvade Brendl.

hur går det med jonsson egentligen? eller ska vi börja om i allsv direkt kanske.

GävleLasse: Precis. Det är ju bara fel att ett av den avgående styrelsens sista beslut ska vara anställning av ny klubbdirekör. Det ska vara den tillträdande styrelsens första beslut. Och denne klubbdirektör ska inte heta Karlsson (kravspecifikation! rackham!). Denne Karlsson har suttit i styrelsen och är nu tf. klubbdirektör. Vi behöver nytt blod i organisationen.

arnio: Ett som är säkert. Boorken påverkade budget, både positivt o negativt. Varför tror du Brendl kom till brynäs?

Som vanligt när det gäller Brynäs och ekonomi så ser inte
de siffror de presenterar ut att stämma med verkligheten.

En av minusposterna anges ju vara 2,1 miljoner minus i publikintäkter.
Om publiken i kvalserien räknas in så blir den sammanlagda
publikmängden gott och väl tillräcklig för den för budget.
Även om man räknar med hälften så mycket intäkter per biljett
i kvalserien så uppnås ändå det budgeterade snittet.

Det fattades sammanlagt 13635 (27x505) åskådare för att
uppnå det budgeterade snittet. Den sammanlagda publiken
i kvalserien var på dryga 32000.

Det blev ju några extra bortaresor i kvalserien, men att de skulle
"äta upp" större delen av vinsten i kvalserien låter orimligt.
Visserligen två flygresor till skåne, men man hade ju tre förrhålandevis
närliggande bortamatcher i övrigt.

Sen har vi posten på två miljoner minus i souvenirförsäljning.
Där hade man väntat sig en följdfråga från journalisterna.
Har souvenirförsäljningen minskat med två miljoner jämfört med
förra säsongen eller hade man gjort en glädjebudget där man
räknade med två miljoner i ökad försäljning, som inte uppnåddes?
Eller är det en kombination?

Det kanske mest skrämmande är att uppsägningen av den förre
klubbdirektören kostade hela 1,8 miljoner. Hur hög lön hade han
egentligen? Och hade man ändå inte budgeterat med att ha honom
anställd under den här perioden?

Enaranger: Vad gäller publiksiffrorna så kan du inte bara räkna huvuden i arenan. För att få folk till matcherna genomförde Brynäs ett antal kampanjer. Vid flera matcher hade man sålt biljetter till långt under normalt pris för att få folk på läktarna. Det intressanta är att man inför nästa år räknar med ett ännu högre publiksnitt, "vilket ger 300 000 kr" i Brynäs budgetspråk.

Souvernirförsäljningen var sannolikt baserad på glädjebudget, som du skriver. Man trodde att laget skulle vinna hejvilt och att folk därför skulle köpa mer souvenirrer.

De 1.8 mille som det kostade att säga upp förre klubbdirektören består sannolikt av ett antal månadslöner (ingen aning hur många) plus sociala avgifter.

Jompe: Styrelsen ska tydligen också enligt rykte ta ett NHL inspirerat extra namn:

Brynäs Struts'ers
med en alldeles egen slogan

Huvudet i sanden, så vi sliper se de ekonomiska sambanden!!

Jeklund: "hur går det med jonsson egentligen?"
Ja du, Jonsson, Johansson och andra försteback/förstecenter har nog dragit öronen åt sig med tanke på de senaste rubrikerna.
Om inte har de nog kloka agenter som försöker hitta andra klubbar till dem.

Lunkan: Brynäs Bankrupters?

Huss: Undrar om det stämmer, Huss. Jag tror fortfarande Jonsson är på väg in i laget. Även med en krympt spelarbudget så har ju ett antal dyra spelare lämnat truppen så det borde finnas utrymme för nya värvningar. Jag är mer osäker vad gäller Johansson, som verkar tänka enbart med plånboken.

Jompe: Samtidigt, Jompe (där gjorde jag en “Rackham” på dig ;-)) så aviserade Jonsson tidigt att han är intresserad av att återvända till NHL och använda Elitserien som skyltfönster. Är bottenträsket och kvalserien ett skyltfönster? Hur bra stats får man i ett bottenlag?
Var inte Jonsson mer eller mindre klar redan men det kunde inte offentliggöras förrän säsongen är slut i Amerikat? Säsongen är slut och tystnad råder.
När Brynäs går ut med krigsrubriker och säger att nu är det svångrem som gäller på spelartruppen så bör man också fråga sig vad det får för effekter gällande potentiella förvärv? Hur skall Sundlöv nu sälja föreningen? ”Gillar du utmaningar?”

Sen gillar jag verkligen styrelsens lilla försvarstal gällande att kostnaderna skenade iväg så. ” Det kan lätt bli så när föreningen växer snabbt” eller hur det nu var.
Så när man inte ser vägen framför sig så gasar man på ???
Någon i styrelsen borde läsa boken ”board meetings for dummies”….

Här var det klackarna i taket.

« · 1038408 · »