1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743533 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
micke63:
Du såg att han var intalienare va??? Räcker det inte med att vi har ett lag i elitserien som är fullt av "italienare"?;)

ja han vore ganska skön faktiskt.. =) han med Lauritz och Norda!! ;D

Zzz: Då bode denna passa istället. Free agent i AHL
Dubbla medborgarskap , dvs kan klassas som europe .
Hyffsat ung, mm mm

www.eliteprospects.com/player.php?player=8955

Linström_92: Ytterligare en smurf. Det är dags att vi börjar ta in spelare med lite kilon som klarar av att ta sig in framför mål.

Linström_92: Ring Sundlöv ring !!!

Den här killen tror jag skulle passa bra som en ersättare av Eero, kanske inte fullt ut men iaf ta hans position. Har dessutom för mig att Brynäs varit intresserade av honom förut.

micke63: ÄNTLIGEN!!!

En landslagsmålvakt var precis vad som behövdes!

hahii: Eller så ser man större potential i Löf ?.
Nu tycker jag att det är dax för Sundlöv att presentera nästa nyförvärv !!!

Anders Berg: Själv tycker jag att Carlsson är mycket bättre än löf. Men jag tror att Brynäs skrev kontrakt med löf för att han är något billigare än Carlsson.

Bengt Persson tycker precis som jag - Carlsson är inte lika bra som Ekholm:

Äckeldansbandet avgör i sudden, man mår illa!

Anders Berg: Precis! Det är också en hake. Sen så är det en "ond" spiral också som gör att det kommer ju inte fler i publiken om det inte satsas på en stor värvning som t.ex. Osala, Tallackson, Brendl. Med stjärnor i laget kommer publiken.

Mitt i allt drömmande tänker jag så här: Brynäs har 5 000 personer på läktarna per hemmamatch och man saknar dessutom en riktig huvudsponsor - då är det omöjligt att vinna något.

Anders Blank: aha Bra jobbat Sundlöv! Är han bra förresten?

arnio: Barry Tallackson, amerikan som lirat i tyska Augsburger Panthers den gångna säsongen...

Anders Blank: Vem är Tallackson? Är det någon ny som jag missat?

brynäsjohan: Ja, just ja! Det glömde jag bort i all hast där... Vi får väl leka in den finske Oskar Osala på den platsen istället då! :)

Anders Blank: man får bara ha två icke europeiska spelare i truppen

Vill verkligen inte ha Popvic i Brynäsbås,tror verkligen inte ahn och TJ skulle gå ihop

Pettisbif: Poppe tror jag skulle göra ett gott jobb i Brynäs. MEN jag tror inte att det ev. intresset är ömsesidigt. Blir han inte kvar i SSK blir det nog i staben kring Tre Kronor är min gissning.

Svedberg-Holmqvist

Ekholm-Ny def back
Jonsson-Andersén
Gunderson-Sundqvist
Bertilsson
Berglind-Löf (lånas ut/J20)

Silfverberg-Järnkrok-Rödin
Tallackson-Dixon-Dackell
Lauritzen-Nordquist-Larsson
Ollas-Hansen-Granström
Wännström-Rensfeldt-Rohdin (lånas ut/J20)

Skriver också under på dina kedjeförslag med dom ändringarna.

21olsson: Nej precis, Ekholm spelade nog bra mycket mer PP än vad Sundlöv tänkt för han från början. Så därav värvningen av Clarke! Jag säger heller inget om att ha 3 PP-starka backar. MEN det borde inte vara på bekostnad av en def.pjäs. Jag hade hellre sett två PP-backar och en defensiv kung. Nu får jag istället hoppas på att det finns ekonomiskt utrymme för en def. back ändå och att Berglind och Löf blir utlånade till AS. Det skulle gynna dom bättre också än att spela 2-3-4 min/match i bästa/värsta fall.

21olsson: ja Bertil var ju riktigt bra i slutspelet med!

Sitter fortfarande och drömmer om Per Åslund i FBK. Han skulle bli ännu bättre i Brynäs tror jag. AIK sägs ju vara ute efter honom.. men nu när dom värvade Rosén och framför allt Videll så tror jag Brynäs har rätt bra chans på honom. Annars kanske man hugger på Mattias Carlsson i SSK. Han/Åsa och Dixon kommer in.. sen håller vi tummarna för att vi får behålla Ekholm,Silver och Rödin. Då tror jag det blir rätt rolig säsong! Jag tycker för övrigt att Löf är helt OK. Bättre passningsspel än Carlsson lika bra om inte bättre skott. Och han har längden, bara tyngden som fattas.. tror även att Berglind kan bli en ny "Rundblad" med mer förtroende.

Svedberg-Holmqvist

Kommentar: Svedberg fortsätter att vara utvecklingsbar och blir bara bättre. Och Honken kommer HEM och visar att han fortfarande är en grym mållis. Honken är bättre än Modig,Bjurling och Greiss alla dagar i veckan!

Ekholm-Bertilsson
Jonsson-Andersén
Gunderson-Sundqvist
Berglind-Löf

Kommentar: I stort sett samma namn som förra säsongen, men kom ihåg att Gunderson kommer bli en flipp och är mkt bättre än Clarke.. Löf/Carlsson går jämnt ut. Berglind kommer bli grym, viktig rightare. Jonsson,Andersén gjorde helt OK denna säsong. Ekholm kommer bara bli ännu bättre om han väljer att stanna och det som Bertilsson visade i slutspelet gör att jag tycker man ska satsa lite extra på honom. Sunken kan bara göra en bättre säsong!

Silfverberg-Järnkrok-Rödin
Åslund-Dixon-Dackell
Lauritzen-Nordquist-Larsson
Ollas-Hansen-Granström
Wännström-Rensfeldt-Rohdin

Kommentar: Om Silver och Anton stannar kommer dom bli som Ekholm betydligt jämmnare och bättre! Likaså med Calle.. Om Åslund/Carlsson och Dixon kommer så är dom fullt godkända för att täcka upp för Eero och Kahna.. Basse och Nordan trivdes ihop med Larsson som även han kommer bli bättre. Mkt bra dom tre första kedjorna..
Ollas och Grana, två dala killar får kriga till en början med Hansen.. som jag tror senare under säsongen kan se sig petad då antingen Wänna,Ludde eller Jocke gör som Johan Larsson gjorde iår.. och som Calle Ironhook gjorde säsongen dessförinnan.. om inte kanske vi får se en ny tung forward till Jul. Kanske även en tung back..? men det som vi börjar med blir vi knappast sämre utav. Det är till att hoppas att Ekholm,Silver och Rödin stannar! Annars blir det tufft, men om alla tre stannar blir det en riktigt rolig säsong,, tro mig.. alla junisar blir mkt bättre!!

Hörde från min polare att Brynäs har lite intresse för Peter Popovic som en ass tränare?? Rätt eller fel?

Anders Blank: Jag tror inte Ekholm har sagt nått om att han överväger att gå till NHL. Det var ju samma sak förra året. Man tog in Clarke för att han skulle vara PP back och man hade Jonsson och Ekholm. Sen kanske inte det var tänkt att Ekholm skulle lira så mycket PP som han gjorde. Jag tycker inte det för något att vi har 3 PP backar men som sagt en riktigt tuffing till back vore inte fel. Jag hoppas mycket på Bertilsson. tycker absolut inte han har gjort bort sig dom matcher han spelat och han kan även bli lite grinig och tacklas. mer sånt från honom nästa säsong!

MarcusElving: "Jag tror Brynäs är inne på rätt spår med Ollas och Dixon. Sedan kryddar vi det med en duktig målskytt som även han gärna få ha en rak spelstil."

- Kan hålla med. Men målskytten ska vara av klass. Etablerad stjärna typ...

Mailade Sundlöv nyss och fråga lite frågor. lär väl knappt få svar på hälften eftersom dom flesta frågorna handlar om nyförvärv. men jag fråga hur man har tänkt med Emil Sandin. ska den killen bara glida runt på ett bananskal? han har kontrakt med Brynäs men har inte presterat någonting och var utlånad större delen av förra säsongen. Jag tycker att hans kontrakt ska brytas.

mattiaskarlgren: Word! En elak jävel ska in och plocka motståndarforwards framför våra målvakter!... Fram för lite elakare spel i nästa års Brynäs!

Finns 4-5 spelare jag mycket väl skulle kunna tänka mig:

Vladimir Mihalik (Norfolk Admirals) som jag har tjatat på förr.
Richard Demen-Willaume (Borås) om han nu är skadefri.
Patrik Hersley (Malmö) storväxt pjäs som även har ett ruggigt skott.
Henri Laurila (KalPa) en finne utan kontrakt, lirat i Modo.
Teemu Kesä (Ilves) en annan finne, lirat i Malmö och fightas mer än gärna.

Jag hoppas vi får se nån av dessa! Sen kan jag som många fler inte förstå varför vi ska ha tre potentiella PP-backar? Borde väl räcka med två... Men kan kanske vara så att Ekholm har vägt över mot NHL och sagt detta till Sundlöv. Och drar han, DÅ, kanske vi kan hoppas mera på en back av den här digniteten!? Jag vet inte alls, men jag hoppas ju på att det kommer en defensiv klippa ändå, med eller utan Ekholm. Berglind och Löf kan lånas ut och stå på tillväxt MINST ett år till!

Knas_Jojjo: Okej, hade faktiskt ingen koll på det. Vi kan väl avskriva honom omgående då.

MarcusElving: Sjöda är Sportchef och Tränare i Valbo Hc så han tvekar jag på!

MarcusElving: Jag tror säkert han finns med i Sundlövs tankar. Men sen har jag ingen aning vem som skulle kunna ta över.

21olsson: Det funderar jag också på, någon som vet vad Sjödda sysslar med nu? Kan han vara ett alternativ tro, det är ju en backansvarig som ska till i ledarstaben.

Redigerad kommentar

Det är inte mycket snack om vem som ska bli den andra assisterande tränaren nu. Inga nya rykten och inget snack från Sundlöv. ingen som hört något eller tror vem det blir?

MarcusElving: nu vet jag vem som skriver helt klart bäst här på HS ;)

bradberry: Det som saknar i BIF jämfört med tex FBK, SAIK osv är en Frögren-typ.

Vi förlorar väldigt mycket på att vi inte har en riktigt stabil och bra defensiv klippa.

bradberry: Jag tycker faktiskt att vi har en hel del spelare som kan beskrivas som snidare. Järnkrok, Lauritzen, Dackell, Nordquist. Sedan har vi ett par backar som även har dessa egenskaper, backarna är ju väldigt involverade i anfallsspelet också.

Självklart behövs det snidare i ett lag men jag tycker att snidare är precis det Brynäs har haft för mycket av. (Även för många som tror att de är snidare) det slutar med att spelet förläggs i sarghörnen, det snurras runt, passas alldeles för mycket osv.. Jag är trött på finliret.

Jag vill se ett rakare spel, ett tuffare spel in mot kassen. Ta närmsta vägen in, lägg puckar på mål och kötta in med folk framför istället!

Jag tror Brynäs är inne på rätt spår med Ollas och Dixon. Sedan kryddar vi det med en duktig målskytt som även han gärna få ha en rak spelstil. 

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Backsidan känns ju lite svajig som sagt.
Jag tycker att backparen förra säsongen var lite konstig komponerade i mellanåt.
Carlsson - Sundquist tex.....bägge två behandlade ju pucken som en handgranat i egen zon.
Sen Clarke han gjorde ju inte många rätt.

Jonsson - Andersen
Ekholm - Sundquist
Gunderson - Bertisson

Känns som att vi har tre spelande backar i varje backpar samt att vi har tre som ska vara jobbig att möta defensivt.
Tyvärr tycker jag att Andersen har problem med markeringen i egen zon. Vilket är konstigt när han ska vara en defensiv back.

MarcusElving: ""Två finess-spelare ut och två energispelare in"
Varför ser du det som något negativt"

-Jag är inte negativ till värvningarna i sig men understryker att vi verkligen är i behov av en "snidare" på forwardssidan...

micke63: Backsidan är spikad, det blir inga fler backar. Om inte Ekholm sticker vill säga.

bradberry: Nej, det är kanske ingen försämring på backsidan. Dock är det ingen förbättring heller, som jag ser det. Jag hade hoppats på att Sundlöv skulle stärka defensiven. Det hade verkligen behövts..

Vårat klena försvarsspel var orsaken till många baklängesmål förra säsongen.

Håller inte alls med dig om att forwardssidan är något att vara orolig över. Får vi in Dixon och en vass målskytt så är det kanon! Silfverberg räknar jag som sagt med än så länge.

"Två finess-spelare ut och två energispelare in"

Varför ser du det som något negativt, det är precis energi och kraft som Brynäs har saknat. Ett rakare spel, ett tuffare spel in mot kassen kommer att skapa situationer och generera i mål.

Ollas, Dixon samt en vass målskytt är en grymt bra lösning tycker jag. De kommer att ersätta och förbättra Eeros och Kahnas målskörd, det är jag övertygad om.

Vi ska inte räkna bort Ollas som målskytt, han gjorde faktiskt över 20 mål i Leksand. Dixon gjorde 20 sist han var här.. Sedan ska vi ha in en etablerad målskytt också.

Akilleshälen kommer att vara, precis som förra säsongen - Det klena försvarsspelet, speciellt framför den egna kassen. Målvaktssidan kommer nog, tack och lov, i alla fall bli lite stabilare.

Redigerad kommentar

70 Rodrigues: Den här killen har ju utgående kontrakt och kanske kan lockas hem.

En stor och tung back. Hellström spelar riktigt resolut och fysiskt. Stark och bestämd i sitt spel framför den egna målvakten och effektiv i tacklingarna längs sargen. Vissa offensiva instinkter, men framförallt en typiskt stor, tuff och stark defensiv back.

www.eliteprospects.com/player.php?player=3679

Redigerad kommentar

bradberry: Vi måste ha in en tuff, stabil defensiv klippa i försvaret, någon som kan flytta på motståndarna framför mål, just nu har vi ingen sådan. Vet inte hur många ggr vi har förlorat närkamper framför det egna målet, vilket resulterat i mål...Brynäs måste bli tuffare överlag, som det är nu så har det varit alldeles för mesigt.

Hittade lite intressant statistik där man klart och tydligt ser att Brynäs väger minst i Elitserien,vi är också bland dom kortare,vi har dock soolklart yngst lag

1 AIK 184.11 cm 88.64 kg 27.25 yrs
2 Brynäs 183.64 cm 85.61 kg 23.86 yrs
3 Djurgården 184.62 cm 87.38 kg 26.77 yrs
4 Frölunda 185.17 cm 87.92 kg 28.00 yrs
5 Färjestad 185.27 cm 87.15 kg 25.15 yrs
6 HV71 183.57 cm 87.96 kg 26.89 yrs
7 Linköping 184.07 cm 87.68 kg 27.36 yrs
8 Luleå 181.12 cm 85.68 kg 25.68 yrs
9 MODO 184.61 cm 89.87 kg 29.13 yrs
10 Skellefteå 185.04 cm 88.58 kg 24.88 yrs
11 Timrå 183.89 cm 88.30 kg 26.37 yrs
12 Växjö Lakers 182.96 cm 87.74 kg 26.26 yrs

bradberry: håller med,men sen ska vi komma ihåg att Kahnberg bara gjorde 6 mål förra året.Visst han är en jätteduktig hockeyspelare när han är i form men är säker på att Ollas gör minst 8 baljor nästa säsong!

MarcusElving: "Men fan så orolig jag är över backsidan.. "

- Förstår inte jiddret över backsidan riktigt...

Clarke och Carlsson ut, Gunderson och Löf in. Åtminstone ingen försämring enligt min mening. Glöm inte att målvaktssidan kommer vara stabilare. Med det faktumet lyfts hela lagets försvarsspel...

Backsida och målvaktssida sammantaget ser det bättre ut tycker jag. Forwardssidan däremot... Hm... Ja vi får hoppas vi får behålla Silfver samt att våra övriga unga spelare fortsätter sin utvecklingskurva... Kahnberg och Eero är kännbara förluster. Ollas och en eventuell Dixon är två helt andra spelartyper. Två finess-spelare ut och två energispelare in. Hm... Vi behöver med andra ord MINST en klass-spelare på forwardssidan. Helst flera men det är en utopi.

Hoppas som sagt ynglingarna tar ytterligare kliv...

Enaranger: Ekholm och Silver kommer gå till NHL kl:23.59 den 14 juni ;)

Vad jag förstår så är det först efter den 15 juni som vi med
säkerhet vet om vi får behålla Ekholm och Silfverberg.

Så här står det i tävlingsbestämmelserna för 2010/2011
(vet inte om samma regler gäller för 2011/2012).

"Kontrakterade spelare som önskar övergå till NHL eller annan organisation
som inte tillhör IIHF kan göra detta först efter anmälan på blanketten
(anmälan av svensk spelare) under tiden 16 maj – 15 juni."

"Kontrakterade spelare som är draftade vid årets NHL-draft kan övergå
till en NHL-klubb under tiden 15 juli – 15 augusti och då mot en avgift
enligt NHL-avtalet."

MarcusElving: När det gäller Sundlöv så skall det nog stå:

"...och därtill ska en troligen etablerad ytterforward värvas."

70 Rodrigues: Vill minnas att Sundlöv har sagt att dom inte skulle ersättas isf men jag kan ha fel? FÖRJÄVLIGT ISF!!!

Våran backsida ser vekare ut än någonsin INTE BRA!

MarcusElving: Tycker att Sundlöv ska ringa Kudroc igen.

« · 1374793 · »