1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742255 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
70 Rodrigues: Äh, han är alldeles för liten...

Peja: Tycker att Sundlöv ska jobba lite på den här killen ;-)

tompap71: Många lokaltidningar är först med att "avslöja" när deras klubb värvar spelare. När Brynäs värvar spelare, typ Gunderson, Ollas, Johansson eller vem som helst, är ju alltid andra källor (Expressen, Sportbladet, Mrmadhawks) före... Sist Gävle Nyhetsbyrå hade något "avslöjande" var när Ekholm ryktades till Nashville och deras "uppgifter" menade att Ekholm hade bestämt sig för att stanna i Brynäs. Ja, Gävle Nyhetsbyrå äger.

Redigerad kommentar

Burken:

Du tar upp ett par saker som bör benas ut.

"Skriver man om att det "pratas om" eller något i den stilen så behöver ju inte sanningshalten vara speciellt stor." Se&hör-varning på den. Visst skulle Gävletidningarna kunna skriva sånt men det innebär också att dem måste pruta lite på trovärdighet.

"Som det är idag så finns risken att Brynäs använder gävletidningarna som en anslagstavla och väljer vad som skall stå i tidningen. Detta är inte ens journalistik. Drömmen vore om man hade en eldsjäl som tex Mr.Madhawk som ansvarig för denna del av tidningen" Självklart använder Brynäs Gävletidningar som en anslagstavla, säg den klubb som inte försöker få lokaltidningen och helst rikspress att skriva om dem. Faktum är att just det är vad journalistik handlar om, rapportera vad som verkligen händer, förutsatt att journalisten i fråga kollar upp att det stämmer. Men allt detta skriver du ju i ditt sista stycke och på så vis motsäger dig själv.

Erat: Skriver man om att det "pratas om" eller något i den stilen så behöver ju inte sanningshalten vara speciellt stor.

Som det är idag så finns risken att Brynäs använder gävletidningarna som en anslagstavla och väljer vad som skall stå i tidningen. Detta är inte ens journalistik. Drömmen vore om man hade en eldsjäl som tex Mr.Madhawk som ansvarig för denna del av tidningen.

När man läser det som står i Gävletidningarna så är det antingen snuttigull reportage om nån junior eller väldigt flata intervjuer med spelare där inget matnyttigt kommer fram. Det är tyvärr så rakt över när det gäller svensk dagsmedia, speciellt morgontidningarna.

Vad har hänt med parollen ifrågasätta och ställa till svars i svensk media? Den undersökande journalistiken. Nu menar jag inte bara Gävle och framför allt inte reportage om Brynäs.

När det gäller hockeyn i Gävle så finns det bra kanaler att öka intresset för hockeyn. Detta är inte genom att Engwall, Sundlöv och de andra får välja vad som skal stå i tidningen. Deras jobb är att bekräfta, dementera alternativt kommentera det som stått i tidningen. DET är journalistik. Som det är idag så verkar det räcka med att man sett X antal matcher och hejar på Brynäs för att kvalificera sig till att bli sportjournalist i Gävle.

Hence: Tidningen kanske vill vara mer seriösare?

arnio: Bra är det kanske inte om det överdrivs, men det blir oseriöst om stans media inte ens tar upp sådana nyheter som just rykten. Det är ju faktiskt lätt att skriva att "det pratas om", osv, och ändå göra det intressant eftersom det handlar om Brynäs.

Anders Berg: kul den där Brynäsbloggen som basunerade ut att Dixon var klar för Brynäs då de vidare skrev:

"Rapporteringen från Brynäs silly season har varit patetisk. De heta ryktena har främst funnits i Aftonbladet eller Expressen. Geflesporten, som helt saknar konkurrens i Gävle-regionen, har egentligen bara återgett Sundlövs ord. När spelare har ryktats till Brynäs så har Geflesporten valt att inte skriva om det för att istället helt basera sin rapportering på Brynäs officiella uttalanden. Denna typ av journalistik är naturligtvis förkastlig och jag ber Geflesporten att skärpa till sig – ni skriver för folket och inte för Brynäs IF."

Lösa rykten är alltså bra journalistik?

Dixon letar boende i Gävle!

(... eller inte).

Jajjen: Du har rätt i det du skriver men tror fortfarande att Järnkrok och Silfverberg avslutar i Brynäs med deras stora hjärta.

henke1: Det som avgör var en hemvändare hamnar är hur framgångsrik han varit i NHL. Bäckström med nåra hundra miljoner på banken kommer att avsluta i Brynäs. Andra som inte har lyckats dra ihop till pensionsplaneringen spelar garanterat där dom får bäst betalt. Kan inte Brynäs avlöna dom marknadsmässigt kommer ingen av dom du nämner att komma tillbaka. Då hamnar dom i HV, FBK, Frölunda, LHC.

Gurra88: "Om han får en misslyckad säsong i Brynäs så vet ingen hur sugna Ottawa är på att plocka över honom.."

Nä, det är farligt att lira hockey. (Min köksklocka stannar varje gång du skriver ett inlägg.)

Anders Berg: "Kanske tur att vi inte värvade Bartley?"

Hur låter skadeglädje? Moahahahahahaaaa

MarcusElving: "Lite förändringar på matchtröjan till kommande säsong..."

Vi blir inte bäst, men snyggast.

henke1: Snacka om kanonersättare för Ekholm, lär dock inte hända som sagt.

Redigerad kommentar

Svenskafans skriver att alla lag i ES har anmält intresse för Strålman. Visst oddsen är höga att vi får se Strålman i Brynäs nästa säsong men drömma kan man.

Anders Berg: Gött! Går han till Nashville får Ekholm ännu svårare att ta en plats.

Storhonken: Går laget bra blir han en tillgång, blir det ännu en tung säsong så kommer han att grina. Han är en sån karaktär. Minsta motgång och han fokuserar på fel saker.

70 Rodrigues:
Absolut en av elitseriens bästa spelare men jag tror modo i slutändan kommer tycka att det kosta mer än det smaka...

Kanske tur att vi inte värvade Bartley?

Peja: Dick Axelsson klar för MoDo.

Pettisbif: Tycker du att Lakos var bra i Färjestad eller?

Pettisbif: troligt att sundlöv fixar fernholm.. not

Pettisbif: Nja det tvivlar jag på. Han lär vara duktigt dyr.

Pettisbif: Ja Fernholm vore det absolut bästa

Fernholm vore mumma, men har vi råd?

Han ska vi ha:

Burken: Lugn nu...;)

Redigerad kommentar

henke1: Get a room boys :-)

optimisten: haha jag mena inget mot dig heller ;)

henke1: Var inte menat som någon emotsägelse, tänkte mest hålla med dig, sorry

optimisten: japp det var ju de jag skrev.

henke1: Ekholm har varit brynäsare sen barnsben

sylf: NHL avtalet är verkligen inget skämt och behövs verkligen i Svensk hockey. Utan kontraktet skulle NHL klubbarna kunna plocka spelare utan kontrakt gratis, då kanske man säger att de skulle iaf inte kunnat ta Ekholm och Silvfeberg iår för de har kontrakt men v hade nog kunnat räkna med att dom inte hade förlängt med Brynäs i ett så tidigt skede om så var fallet.

Problemet för Svenska klubbarna i i första hand inte själva avtalet utan anledningen till att avtalet behövs och det är att ALLA hellre vill spela i NHL, så enkelt är det, drömmen är NHL och där finns pengarna. Det är även förståligt att NHL klubbarna vill plocka spelare medans de har mycket utveckling framför sig, hockeyn är såpass annorlunda att man behöver anpassa sig och det är som man brukar säga svårt att lära en gammal hund att sitta. Det enda egentliga problemet som jag ser i själva avtalet är att de behöver erbjuda kontrakt såpass tidigt för att inte förlora rättigheter till spelarna, men i det hänseendet tycker jag ändå att klubbarna i många fall visat förståelse och lånat ut spelaren i fråga.

NHL har damsugit elitserien på talanger under en lång tid men även om antalet svenskar ökar så kommer det utan tvekan finnas nog med bra svenskar utanför Nordamerika då AHL sällan är något som lockar svenska spelare under en längre tid.

Hotet kommer snarare från öst, ännu en liga plockar svenska spelare. Plockar KHL de spelare som inte riktigt platsar i NHL eller inte spelar där av någon annan konstig anledning så plockar dom de spelare som traditionellt varit toppspelare i elitserien.

brynäs08: Jag tror inte alls att Silver/Järnkrok/Rödin/Ekholm/Larsson kommer gå till något annat lag än Brynäs när dom kommer hem. Järnkrok och Silver är ju från Gävle däremot Ekholm kanske skulle gå till Mora men även han har ju sagt att hans Brynäshjärta är väldigt stort. Rödin kommer väl från Stockholm men flyttade väl hit väldigt tidigt.Larsson lär väl inte gå tillbaka till Gotland direkt ;)

Zzz: skönt o höra! Nu är det bara Rensfeldt kvar :)

Järnkrok och Rohdin förlänger.

Järnkrok kör väll ett år till i Brynäs sen andra året sticker han nog över. Då har han ju också chansen att återvända om han inte tar plats.
Kul att man förlänger med Rohdin, hoppas man löser det med utlånging för hans del om han inte tar plats.

sylf: Du har helt rätt i det du skriver!
Det måste till ett nytt och bättre avtal att det ska kosta fläsk för en NHL klubb att plocka över spelare som är säg under 23! Juniorer och ungdomar måste dom ha nog av i USA, plus att dom flesta åker över för tidigt! Det skulle alla vinna på, spelarens svenska klubb som får behålla sin "coming star" nåt år extra, spelaren vinner på det för han är mer komplett som NHL-lirare när han väl tar steget över och framför allt svensk hockey vinner på det då dom är tillgängliga för landslagsspel och kan ha chans å vinna EHT t.ex. De enda som skulle "förlora" på detta är möjligen spelaren, ekonomiskt. Han får en hög ES-lön i två år istället för en rookie lön och risk för AHL-spel!

Ja, att nåt måste göras är klart. Detta är väl ett förslag, finns säkert en uppsjö av förslag och det kan säkert rättas till en del också. Prio ett för mig är ju att svensk hockey ska bli starkare och ha chans att behålla sina profiler nåt extra år. Pengar kommer de blivande NHL-spelarna tjäna ändå så det blir över!

Honken: Precis, just därför är det läge att ta chansen när den finns. Om han får en misslyckad säsong i Brynäs så vet ingen hur sugna Ottawa är på att plocka över honom.. Han är i medvind och bör därför ta chansen. Men klart man blir oerhört glad om han stannar, sen om det är klokt vet jag inte om jag håller med om.

Gurra88: Ja, jag ser kanske med Brynäsögon, men å andra sidan är han bara 20 och det var först i år han fick sitt riktiga genombrott. Han kanske inte alls håller samma nivå nästa säsong, det är nästa säsong han måste bevisa att han kan hålla samma höga nivå anser jag.

Zzz: Oavsett målsättningen så kommer det alltid att finnas rikare klubbar som lockar med högre lön eller sportsliga framgångar.

Brynäs måste välja väg.

Burken: Ja och hittils har man haft nära 100% utdelning på sina talanger. Men vi kan inte förvänta oss att det är så för evigt. Det gäller att vi lyckas fånga upp spelare som Rohdin mfl som kan bli bra elitspelare och inte försvinner till NHL. Målsättningen med juniorverksamheten kan inte vara att utbilda spelare för NHL utan måste vara för Brynäs. Det är ju trots allt Brynäs som får betala räkningen.

Zzz: Ja som lag utvecklas man ju inte när man hela tiden får börja om med nya talanger. Man strävar uppåt för stegen för att sedan trilla ner och får börja om.

Hur länge orkar en förening att köra den linjen? Brynäs har hållit på i flera år nu..

Burken: Det gjordes ett försök att få ett argument i nästa förhandling, det så kallade "slavkontraktet" för juniorer. Det gick ut på att fanns det inget avtal var spelaren bunden till att spela i Sverige tills den var 22 år och iannatfall böta en summa på 400 000kr. Jag tror detta hade gjort att NHL hade varit mer villiga att lyssna, dom vill ju uppenbarligen ha över sina spelare innan dom fyllt 20. Detta hade ju varit något som ingen klausul hade kunnat gå runt.

Men eftersom fans och media döpte detta till slavkontrakt så lyckades agenterna hålla kontraktet ifrån spelarna och nu får svensk hockey återigen stå med mössan i hand nästa förhandling. Det man skulle kunna försöka få med i nästa förhandling är att kontrakten man har i europa ligger vilande om NHL tar spelaren under kontraktstiden. Men frågan är om NHLPA går med på det. Skit är det hursom och en juniorsatsning är värdelös om det här ska vara modellen.

Redigerad kommentar

Burken: Är det inte det man gör redan nu då. Det avtal man fick igenom var väl mer för att man ville slippa en situation där NHL plockar vem faan de vill, när de vill, och inte betalar ett öre i ersättning till klubbarna. Nu kan de ju få en liten femöring i varje fall som de kan stoppa i den imaginära spargrisen.

Paddan: Så man ska stå med mössan i hand då menar du? Hade NHL varit så mäktiga som du vill påvisa så har man aldrig fått till något avtal alls som vi har idag, även om det inte är speciellt bra. Jag tror det finns utrymme för att förhandla fram ett bättre avtal.

Om inte annat så borde man tycka att AHL snarare vore en liga för transatlantiska spelare att utvecklas i. Hur många spelare lägger av eller hamnar i obskyra ligor i Europa efter deras examen? Mängder.

Sen lär det väl alltid gå en del spelare till KHL, fast då handlar det inte så mycket om unga talanger utan om färdiga hockeyspelare. Ryssland ser ju i första hand till att ge SINA unga talanger plats i SIN liga istället för att de skall åka till Nordamerika.

Det finns för få miljardärer i Sverige. 12 frivilliga?? Haha!

Enaranger: Så länge det är de flesta spelares stora dröm att spela i NHL och så länge NHL har stor kraft att lägga bakom sina ord (och en armé med jurister) så kommer det aldrig att finnas tillstymmelsen till en chans att detta skulle hända.

Spelare av Silfverbergs kaliber ska inte plockas
över atlanten för att harva i AHL. Sen kan alla
NHL-fanatiker säga vad de vill.

Spelare som plockas över ska ta plats i NHL,
annars ska de stanna i Sverige.

Ett nytt NHL-avtal måste se till att det blir riktigt kostsamt
att plocka över spelare enbart för att spela i AHL.

I dag är det för billigt att ta spelare från europa och sätta dem i AHL.
Med tvåvägskontrakt så blir det låg kostnad, för NHL lagen, både
till spelaren och dess klubb, när de låter en spelare harva i AHL.

brynäs08: Skulle Brynäs lägga ner eller i alla fall kraftigt reducera juniorsatsningen och lade de pengarna på A-laget så skulle det få en positiv effekt kortsiktigt, säg fem sex år. Man skulle kunna ta in spelare från Allsvenska klubbar i större utsträckning. Risken att bli av med spelare skulle minska och laget skulle få den lilla "boost" som behövs för att ta ett steg till. Till semifinal. Vad det ger ekonomiskt vet jag inte men det skulle inte ge röda siffror i bankboken i alla fall.

Långsiktigt kan dagens satsning ge frukt men det finns inga garantier. Kanske ska man försöka sätta gränser för spelare som återvänder. Att klubbarna som tagit fram spelaren får ekonomisk ersättning om spelaren går till en annan klubb än den klubb som tagit fram spelaren. Detta ekomomiska stöd skulle göda svensk ishockey på gräsrotsnivå. Dessvärre så måste man nog sätta gränser för antalet ickesvenskar i lagen med. Fast det blir svårt med tanke på EU och politik...

sylf: Nej kanske inte. Men hockeyspelare har korta karriärer, tycker han har visat att han är redo. Att stanna här ett år till tror jag inte ger han så oerhört mycket. Han är redo för nästa steg, och det finns inte så många steg till i ett ickesatsande Brynäs. det va så jag menade:)

sylf:

Jag håller helt med dig här. Samtidigt har vi inte råd att köpa hem dem när/om de inte var fullt så bra att de tog ordinarie plats eller när de blivit äldre. Då hamnar de hos hv, lhc eller annan klubb med god ekonomi.
Brynäs juniorer - Bra för hockeysverige, dåligt för klubben....

sylf:

Riktigt så drastiskt skulle inte jag beskriva det men du har helt klart en poäng, NHL-avtalet i sin nuvarande form är bara skit. Tyvärr lär väl ingen våga stå på sig och sätta ner foten när det ska omförhandlas.

tompap71: Hela NHL avtalet är ett enda stort skämt. Stenrika klubbar köper upp och dammsuger övriga världen på allt vad talang heter. Kvar står klubbarna i Europa med lag som knappt innehåller en spelare mellan 18 och 35 år. Brynäs ungdomssatsning, som har varit väldigt bra, är med facit i hand helt värdelös. Klubben får ALDRIG skörda frukten av vad dom tagit fram utan NHL är där och erbjuder kontrakt innan frukten ens är mogen. Svensk hockey står inför ett jätteproblem om inget görs.

« · 1382067 · »