1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741928 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Huge: Då måste du utveckla när en av lagets bäst betald som dessutom ska vara en röst i båset.
Långt ifrån presterar det han faktiskt får betalt för, borde man isf kräva sjukskrivning eller dyl tills han ivf kan leverera 85%?
Då han belastar ekonomin hårt men presterar över sessensom en 3-4 back.

Eller är övriga backar i laget så mycket sämre så hela backsidan skulle spåra ur?

Sen är Lasse ingen polis men han spelar som en isdansare, man kan åtminstånde begära att han ska kunna tacklas med alla sina kilon.
För det var väl vaden som han skar upp inte axlarna eller något på överkroppen?

Huge: Jag googlade lite på Gunderson och hittade bland annat detta från matchrapport:

"The key mistake this time around was Gunderson letting Texas’s Warren Peters go wide, wide, wide around and past him for an easy shot he should not have been able to have. Kevin Constantine wouldn’t put the blame on Gunderson. Gunderson was not so kind.

“I got beat wide,” he said. “That’s one of the things obviously I need to work on. It happens quite a bit. It’s discouraging.”

Yes it’s discouraging because it happens way too much. "

70 Rodrigues: ":Har du någon gång varit tveksam till en värvning Sundlöv har gjort, isf vilken och varför tycker/tyckte du det?"

För att klassa en värvning som tveksam eller inte, måste man ha samma kunskaper, insyn och tillgång till de förutsättningar som Sundlöv haft vid värvningstillfället.
Därför blir din fråga egentligen ointressant.

Men visst har man som lekman varit lite tveksam många gånger, när man vet att ex Niklas Lidström är ledig och Sundlöv istället värvar Peter Nolander eller nåt annat....

tompap71: Håller med om LJ, fast jag tycker snarare att han borde utnyttja sina offensiva egenskaper på ett bättre sätt än att försöka spela tufft och hårt.
Där har vi mer att hämta, jämfört med hans fysiska förutsättningar.
Finns massor av exempel på relativt storväxta backar som inte är speciellt fysiska, Popovic är väl ett praktexempel, men där spelaren ändå fått ut mkt av sin spelstil.
Skulle LJ börja smälla på och försöka agera polis utan att i grunden ha det spelsättet inbyggd i sin natur sas, så skulle han sannolikt bli en klart sämre back och tappa mkt av det han är bra på.

Och visst har han fått mkt oförtjänt kritik.
Men det får väl å andra sidan de flesta spelare från många härinne och är således inget att hänga upp sig på.
Allt beror på vilket håll kritiken kommer ifrån, när man ska bedöma den som trovärdig eller inte.
Som lekman räcker det i LJ:s fall med att i stort sett peka på hans långvariga hälseneskada, om man vill hitta en anledning till hans ev knackiga och ojämna insatser förra säsongen.
Långvariga skador kan ta flera säsonger att fullt ut återhämta sig ifrån.

Huge:

Visst finns det flera scenarion att betänka. Ett av dem kan vara att Sundlöv säger det han i sin roll förväntas säga till media medan verkligheten ser lite annorlunda ut. Vi vet helt enkelt inte. Att jag väljer att tro på Patrik Aronsson beror till stor del på att Ekholm ägnade sina fem första dagar vid kontraktsskrivningen till att besöka, och bekanta sig med organisationen runt, Milwakuee Admirals, Predators farmarlag. Det kan jag isf tycka är ett märkligt agerande om planen är NHL eller åka hem till ES.

Jag spekulerar bara kring det jag läser o hör om det hela och sitter inte på något säkert facit, jag tror bara inte att Ekholm vänder hemåt. Men mer viktigt är att jag tycker inte det spelar någon roll, Ekholm är en bra back och gav oss mer än man kunde vänta sig men om vi ska ta in en enda back till som kan göra skillnad mellan att vara ett slutspelslag eller vara ett slutspelslag att räkna med så behövs en mer erfaren och på flera punkter skickligare spelare än honom, Därför tycker jag väntan är onödig.

Lindström:

Man kan absolut tycka att LJ borde kunna använda sina kilon bättre, där har han en klar svaghet. Samtidigt tycker jag han många gånger får oförtjänt kritik. (och nu kommer jag med ett påstående jag inte kan backa upp med siffror o statistik utan bygger det på enbart känsla) Som jag ser det bidrar Lasse med viss stabilitet, Brynäs har under senare år inte haft någon kanonuppställning på backsidan men nog har man sett ett säkrare backspel när LJ har varit med än när han stått på skadelistan.

Hittar vi en bättre back för samma pengar? Möjligt, å andra sidan, better the devil you know... om du förstår vad jag menar.

Huge:Har du någon gång varit tveksam till en värvning Sundlöv har gjort, isf vilken och varför tycker/tyckte du det?

tompap71: Om det agenten säger skulle stämma, så ser jag ingen anledning till varför Sundlöv skulle vänta och se, om man menar allvar med att ge sig in i kampen om guldet.
Nåt säger mig ändå att agenten säger det han ska säga, i sin roll.
Och även om det han säger nu vore sant, varför har inte Ekholm själv gått ut och klarlagt för Brynäs att det inte blir nån hemflytt, oavsett?
Då finns det ju ingen som helst anledning för Sundlöv att tveka eller börja snacka om att avvakta och ser hur läget i truppen ser ut i oktober.
Finns som sagt flera tänkbara scenarier, där inte minst ekonomin (som Tommy är inne på) är en del av det hela.
Kan ju tänkas att man avvaktar och spar pengarna för att förstärka senare vid ev skador.

tompap71: Ne just att man tar in Jonte för att "ha" full backsida gör att man undrar.
Som sagt ingen skugga på han men lite märkligt då han först ratas för att sen plockas in.

Å är helt överens med dig att Ekholm är ingen man vill hålla i handen framför mål när det börjar smällas på.

Om man leker med tanken att Bif skulle satsa en betydande del på en back som inte är PP kung som Lasse.. Som jag fö tycker är på tok för feg/klen och dyr, men det har jag sagt förr och är en annan historia.
För om man skulle bolla med tanken att man la hans 250" på en Nhl/Khl meriterad klippa så tror ivf jag att vi skulle kunna få bra mkt mera för dom slantarna.

För hur glad har Lasse gjort oss sen han kom, handen på hjärtat?
Och NEJ man kan inte skylla på skadan längre.

Tommy:

Backsidan är akilleshälen ja. Vad gäller Ekholm påstår hans agent Patrik Aronsson att för hans del blir det spel i Nordamerika, oavsett om det blir NHL eller NHL och sett till förändringar som Nashville har gjort på backsidan finns en hyfsad chans att Ekholm tar en plats, kanske inte stadigt men han bör ändå få ett antal NHL.matcher. Chanserna att han kommer hem och spelar i Brynäs har alltså minskat rejält och då tycker jag det är bättre att lägga "hans" pengar på en annan lösning. Jag tror det är bättre för Brynäs. Skulle nu Ekholm ändå vända hemåt så får man hitta lösningar på den biten då, det har gjorts förr.

Redigerad kommentar

Lindström:

Pengar borde inte vara problemet, det finns rum för Ekholm, en landslagsspelare och i stora delar av förra säsongen en av topp 10 backar i ES, hans lön efter det omförhandlade kontraktet är knappast kattskit. Och sedan snacket att man tittar vidare om inte Ekholm dyker upp. för mig tyder det på att slantar finns.

Vad gäller Carlsson togs han in för att ha full backbesättning till att börja med, inte som ersättare för Ekholm. Enligt Sundlöv ser man isåfall Gunderson som ersättaren.

Poängen med det hela är det som du avslutar med, ingen av dem är den killen vi vill ha framför egen kasse. O ärligt talat. där ser jag inte Ekholm heller för min del.

tompap71: Man vill väl inte teckna in Ekholms lön nu för att sedan ev. behöva säga nej till honom om/när han dyker upp. Hur det ser ut i övrigt med ekonomin har jag ingen aning om. Givetvis ser jag gärna en stor/stark/elak back nu för att sedan OM ekholm skull komma hem byta ut Jonte alternativt låna ut nån av Löf eller Berglind...Men som jag skrivit tidigare så är allt rätt hypotetiskt för mig som inte har nån vidare insyn i läget. Men backsidan känns just nu som akilleshälen...

tompap71: Gött å höra.
Ja är det så tunnt med slantar att man hellre chansar IGEN än ser över truppen innans.

Bara det att man löser Ekholm med Calsson pga att han sommar tränar med laget känns sådär.

Inget illa om Carlsson men han har inte den pondusen eller tygden för att vara polis. Även fast han är nyttig i laget så är han INTE nog stor/star/elak, eller klarar av att hålla rent framför egen kasse.

Lindström:

O pengar finns, uppenbarligen eftersom man är beredd att ta Ekholms lön så den gubben går inte denna gång. Men om man ska vara Sundlövs advokat kan man kanske påstå att vänta och se hur den svaga backsida vi har just nu klarar sig och var det är bäst att förstärka kan vara en vettig plan, särskilt om då förstärkningen kan gå in på artistkontrakt.
En plan som kan se ok ut på papper, helt klart, den har bara ett fel. Jag håller inte med om den.

Lindström:

Jag trodde aldrig, med tanke på tidigare motsättningar oss emellan, att jag skulle säga det här, men jag håller med dig i princip fullt ut. Menar man allvar med att nosa på guld så MÅSTE en stabil back in och nu är fan så mycket bättre än vänta och se. Vänta på Ekholm är ju ändå lönlöst och ärligt talat är det en vassare back än honom vi behöver.

Något som jag funderat över ett tag nu;
Det jag mfl tyckt har saknas i truppen är en stor, stark, stabil back som vinner dueller framför eget mål.

Om nu Sundlövs paroll har vart att LAGET ska vara spikat tidigt för att dom ska skapa en vi/grupp känsla.
Varför då chansa med att vara nöjd nu när Ekholm försvinner, spar man så himla mycket på att inte knyta upp en defensiv klippa redan NU istället för att jaga en i desperation i okt/nov?

Ska man köra med att det inte finns pengar för detta då truppen i denna tappnig måste vara billigare än fjolårets?

Att ha en Ward typ eller Kudden i laget gör att inga går in å rappar på målisen, vilket ALLA lag har gjort när dom var på besök i LA.

När man år efter år just är klena på just posten stor å stark runt eget mål varför inte försöka leta efter en sån.

Eller kan det vara så att man inte värdesätter el prioriterar detta?

Bara en fråga/tanke.

arnio: Ja, det var det verkigen.

MarcusElving: Helt rätt!

arnio och Huge:

I fortsättningen får ni ta era diskussioner privat, helt allvarligt. Det ni bjäbbar om handlar inte om Brynäs, inte om hockey, inte om någonting som de andra användarna har något intresse av att läsa. Det är inte ett par tre inlägg heller utan hela gästboken är översvämmad med massa nonsens om en gilla-knapp. Ni kanske märker att andra skribenter börjar tröttna och så även jag.

Mitt arbete är att försöka se till att det är så trevligt och städat som möjligt här i boken och att folk som loggar in ska trivas här. Så är det inte nu, två stycken sitter och maler på om skitsaker som ingen annan vill läsa. Det finns funktioner som gör det möjligt att ta sådant privat, använd dessa tack. Ni borde ju kunna känna själva när det är läge att flytta diskussionen från den allmänna boken till bubbla eller mail tycker jag.

Fortsätter det så här finns det snart inga aktiva användare kvar, det kommer bara vara ni två kvar som sitter och gnabbas. Som moderator känner jag att jag måste säga till eftersom jag tycker att ni två bidrar till en sämre miljö här inne just nu. 

Det är så enkelt att bara flytta diskussionen till bubbla eller mail. Gör ni inte det i fortsättningen är jag helt enkelt tvungen att stänga av er, så är det bara.

Burken: "Huge/arnio:
HERREGUD!
Lägg ner eller ta det via mail."

Förlåt, det var barnsligt och dumt av mig och Huge.

ante08: Är det inte det man har moderatorer till?

65selander: ja är det inte dags att Hockeysnack gör nåt åt denna GB snart. Tycker är på tok för låg nivå och personangrepp allt som oftas i den här boken nu för tiden.

Tänkte skriva något om "fel tråd" men sen läste jag och det mesta var otroligt silly...

Burken: Vore läge för timeout igen för denna gb.

Huge/arnio:
HERREGUD!
Lägg ner eller ta det via mail.

arnio: "Fel jag bryr mig inte att du inte bryr dig om ickeproblemet."

Men om du nu inte bryr dig om att JAG inte bryr mig om ickeproblemet, varför kommenterade du öht mitt inlägg i frågan?
För att inte bry dig verkar du vara ovanligt engagerad i vad jag tycker...

tompap71: Ok. Tack för upplysningen.

tompap71: 100$ är kattskit för klubbarna. Tänk om hela Europa kunde bara säga blankt nej till NHL :-)

Burken:

Flera stycken, generellt sett är det 15 juni som gäller. Men för spelare draftade denna säsong är 15 juli, alltså dagens datum det sista, dock kan NHL-klubben välja att "köpa" en månads betänketid till för $100.000. Så 15 aug är defenitivt sista.

Här är jag osäker men det kan vara så att odraftade spelare 23år och äldre har slutdatum 30 juni.

Redigerad kommentar

Hur är det? Finns det något sistadatum för övergångar till NHL?

arnio: Vet inte men han har varit på marknaden iallfall.

henke1: "Ännu ett namn att stryka."

Har han ens varit aktuell?

Burken:
Gillarintetorpederna är väl inte mycket att bry sej om egentligen...... Att skriva allt för positivt om Brynäs är inte så populärt överallt, det är ju faktiskt en hel del HV- och FBKfans som besöker vårt forum då å då ;-)

En bra funktion vore att man kunde göra andras inlägg osynliga för en själv. Då slapp man se 60-70% av allt skit som skrivs på denna sida. nu får man gå igenom en hel del skit innan man hittar nått matnyttigt men men jag ska inte vara bitter ja....

Huge: "Det intressanta är väl snarare att DU orkar bry dig om nån som inte orkar bry sig...."

Fel jag bryr mig inte att du inte bryr dig om ickeproblemet. Godnatt kvastskaft.

arnio: Goddag yxskaft.
När skulle jag inte haft en åsikt om ickeproblemet?
Min huvudåsikt är ju att det inte är nåt att bry sig om och jag därför heller inte orkar bry mig.

Inte konstigare än att du och andra verkar se det som ett problem och att du/ni därmed också orkar bry dig/er?

Det intressanta är väl snarare att DU orkar bry dig om nån som inte orkar bry sig....

Tommy: "Angående plus och minus så vore det ju schysst att kunna se vem som gillar respektive dissar ett inlägg."

Absolut.
Skulle säkerligen avhålla många från att uppenbart missbruka funktionen, då man isf skulle bli betraktad som en ickeseriös skribent.
Problemet är kanske att många skribenter ändå inte bryr sig ifall man i andras ögon blir betraktad som seriös eller inte?
Man vill bara gnälla och kasta skit, sen är man nöjd.
Typ...

Använder i förekommande fall själv funktionen på i huvudsak samma sätt: när jag håller med föregående talare sas.
Istället för att sätta ett minus så kan man ju då försöka motivera sitt minus genom ett förösk till genomtänkt och underbyggt inlägg.
Tyvärr ser man allför sällan sådana från de uppenbart ickeseriösa skribenterna så minusknappen blir för deras del räddningen, sas.
Tragiskt, men inte speciellt förvånande egentligen...

Huge: "Så förlåt att jag anser att det inte är så mkt att bry sig om.
Vare sig funktionen eller att du själv orkar bry dig om vad jag tycker...."

Det är ok Huge, det är bra att du i alla fall tar dig tid att förklara att du inte bryr dig om ickeproblemet och att du inte har någon åsikt om detsamma.

arnio: Precis.

Och DU bryr dig både om ickeproblemet och orkar samtidigt bry dig om nån som INTE bryr sig.
I debatten om plus/minusfunktionen gjorde jag ett inlägg där jag delgav lyssnarskaran MIN åsikt i frågan: varför bry sig om ett som jag ser det, ickeproblem?
Inte konstigare än att DU uppenbarligen tycker att det är värt att diskutera ickeproblemet och delger oss andra din åsikt.

Så förlåt att jag anser att det inte är så mkt att bry sig om.
Vare sig funktionen eller att du själv orkar bry dig om vad jag tycker....

Angående plus och minus så vore det ju schysst att kunna se vem som gillar respektive dissar ett inlägg. Jag använder det nästan uteslutande som att visa medhåll med "föregående talare" när det känns onödigt att skriva ett nytt inlägg och bara hålla med...

Huge: Skulle inte förvåna mig om Jonte Carlsson sköter sig hyfsat och att man då behåller honom om inte Ekholm kommer tillbaka. Kanske gör man det ändå och lånar ut nån av ex. Löf och Berglind. För tidigt att dissa upplägget givetvis, men jag sällar mig till kören som gärna ser en stabil defback. Men som sagt; kanske lite prematurt att döma idag...

Zzz: Ja, om det ligger nåt i snacket om 100-årsjubileum och ett lämpligt tillfälle att verkligen försöka utmana om guldet, så håller jag med dig: om nu Ekholm tar en plats därborta så måste man helt enkelt ersätta honom med nåt likvärdigt.
Känns inte realistiskt i dagsläget att nuvarande trupp på allvar kan slåss om guldet på riktigt allvar.

Huge: Ja just det, du bryr dig inte om ickeproblemet men du bryr dig om vad personerna som skriver om ickeproblemet skriver och du skriver gärna om dessa personer och du skriver också gärna att du inte bryr dig om ickeproblemet som sådant för det bryr du dig ju inte om. Förlåt.

arnio: "Men skriva ett inlägg om ickeproblemet orkade du bevisligen trots att du inte bryr dig."

Och?

Inlägget kommenterade såna som du och andra: personer som verkar bry sig om ett ickeproblem.
Det var DET jag brydde mig om, inte själva ickeproblemet i sig.

Lär dig att hålla isär saker och ting.

mattias - 74: "Ni får gärna ta Timander, jag vill inte se honom i Leksand. Han hängde ju knappt med i Kvalserien förra säsongen. För gammal och dyr om du frågar mig."

I Allsvenskan hänger han säkert med. hahaha

Redigerad kommentar

mattias - 74: Jag tror du kommer att få omvärdera Timander under säsongen. Jag tror det är precis vad Leksand behöver, dvs en stabilt spelande defensiv back. Ni kommer få nytta av honom i kvalserien.

Zzz:

Ni får gärna ta Timander, jag vill inte se honom i Leksand. Han hängde ju knappt med i Kvalserien förra säsongen. För gammal och dyr om du frågar mig.

Burken: Tror absolut att tränarna ändå bör ha relativt bra koll på läget redan i oktober, baserat på vad man sett under träningar, försäsongens matcher och dom inledande seriematcherna.
Iaf tillräckligt för att bilda sig en hyfsad uppfattning kring en ev ersättare till Ekholm, om denne nu inte kommer hem.
Säger inte att luckan efter Ekholm går att ersätta med det vi redan har, bara att debatter kring viktiga spelare som försvinner, oftast blir lite överdrivna och att man lätt glömmer bort det eller iaf underskattar det man redan har sas.

arnio: Ja, inte mig emot. Det verkar dock ha slagit runt på karln för han ska tydligen til Leksand..

« · 1387367 · »