1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743580 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12
Clarence: Nej, babbla är det enda dom gör. Men bubblan håller ju sakta men säkert på att spricka. Hur många går på Brynäs matcher om några år? "Leda svensk hockeys utveckling" hahahaha!!

Den här backen kanske kan vara nått? Sundlöv var ute även efter honom inna transfer fönstret stängde.. liksom höggren o dixon.

Pettisbif: Det kommer att bli livat tills truppen är spikad...

gd.se/sport/brynas/1.2924734-sundlov-ber-om-fansens-forstaelse

Clarence: Sundlöv ber om fansens förståelse

Mormor uttalar sig.

65selander: Hoppsan du han före :-)

Wesley: Lägre spelarbudget kommande säsong, när föreningen firar 100 år - GRATTIS BRYNÄS!

Pettisbif: Det var ju snack om Per Åslund (FBK) , är det nån som hört nått mer?........AIK var visst där och ryckte lite också(han bor tydligen i Stockholm).

Det vore ju en kanonvärvning =)) .....Jobba in den Sundlöv.....

Anders Berg: Ja, bara att gratulera, klubben har lyckats med konststycket att ha bland de högsta omsättningarna och den lägsta spelarbudgeten.

Men vi har en fin arena!

Anders Berg: Det är fan så man vill kräkas :-(

Anders Berg: I Stort sett alla klubbar kommer behöva skära. Jyckarna har väl dragit ner med 20% till nästa år.

70 Rodrigues: Vi har ju många lovande spelare med utvecklingspotential så jag tror att det blir bra. Vill gävleborna ha ett dyrare lag så får de kliva up ur sofforna och gå på hockey.

arnio: Just därför måste man se till att inte ta in " bredd spelare" utan fylla på med juniorer och istället satsa på spets på det man tar in. Varför funderar man ens på att förlänga med en sån som Sundström?

Anders Berg: Spelarbudgeten kommer inte att vara lägre nästa år men jag håller med om att det är rörigt skrivet. Det som menas är ju att alla pengar som frigörs frå dom som lämnar inte kommer att kunna användas till nya spelare eftersom Silfverberg och Ekholm garanterat har fått ett ordentligt påslag. Rätt naturligt om man tänker efter.

Det borde ju rimligen innebära att Eero och Kahnberg blev erbjudna nya kontrakt med reducerad lön, i annat fall hänger inte jag med i resonemanget.

Det Sundlöv har rätt i är ju att om man tittar på vilka spelare som varit bäst i år så är det från allsvenskan eller juniorlaget.

Rossa: För att han är billig, lojal och alltid bra. Dessutom kan inte juniorer fylla alla roller så det ett väldigt naivt resonemang.

70 Rodrigues: Det ska bli spännande att se nästa års budget. Jag förutsätter att lönerna inom organisationen följer föreningens utveckling och sänks alternativt görs besparingar.

Man kommer med all säkerhet att klara satt budget vilket endast bevisar att man medvetet sätter en låg budget så att det skall se bra ut och inte föra föreningen framåt.

Man talar om att ens egna produkter skall utvecklas och vara mer bärande istället för invärvade "stjärnor". Det köper jag absolut. MEN det är inte en väg för Brynäs att gå om man vill utvecklas. Det är väldigt svårt att bygga ett lag kring spelare som genast packar väskan så fort NHL viftar med sedelbuntar och agenterna lovar lysande framtid bara de är villiga att göra ett par "hundår" i AHL.

Jag är orolig för framtiden. Men det är bara att inse att det är som det är. Att gnälla och skälla hjälper inte...

Zzz: Det lär visa sig i nästa års budget. Jag tolkar det som att man kommer att ha en lägre budget nästa säsong. Det är många lag i ES som kommer att sänka så varför skulle inte Brynäs passa på att göra samma sak. Man får en stabil ekonomi med pengar på banken, att varumärket inte stärkts på ett decenium är sekundärt.

GävleLasse: Ingenting hjälper när det gäller Brynäs. Om ett par säsonger så är både Växjö o AIK förbi oss ekonomiskt.

Rossa: Förmodligen för sundström är väl den enda som alltid kämpar 110 procent.

GävleLasse: Fast Brynäs har ju redan gjort det stålbad som många andra klubbar går igenom. HGK har ju tidigare sagt att lönebudgeten snarare ska höjas än sänkas. Jag tror och hoppas att det inte sänks, men som sagt får se först på årsmötet.

70 Rodrigues: "Ingenting hjälper när det gäller Brynäs. Om ett par säsonger så är både Växjö o AIK förbi oss ekonomiskt."

Brynäs spelariallsvenskan senast 2015. Detär jag säker på...

Clarence: Det är inte omöjligt, men dom fler kunde vända sitt intresse härifrån och gå på matcherna så skulle vi vara en bit på väg.

Zzz: Visst har Brynäs gjort sitt stålbad och blivit stabilare ekonomiskt. Men det har inte gjort genomslag på lönebudgeten. Man ligger kvar på samma nivå år efter år. Alltså utvecklas man inte.

Brynäs HAR pengar men väljer att lägga dem på hög istället för att satsa. En mindre namnkunnig trupp gör att "experterna" kommer att tipps Brynäs långt ner i tabellen och sedan klarar sig Brynäs till slutspel och Ja-sägarna med Huge i spetsen slår sig för bröstet....

Repeat...

Zzz: Jag tror att dom flesta som sitter här under match har en del mil till Gävle. Sen är det väl ändå inte fansens fel att Brynäs har budgeterat helt åt helvete?

Anders Berg: Lägre spelarbudget kommande säsong, när föreningen firar 100 år - GRATTIS BRYNÄS

Visst är det märkligt, man kräver en bättre förklaring.

GävleLasse: Jag håller med dig om detta. Men om risken med att satsa gör att man riskerar klubbens existens så tycker jag det är vansinne. Vi måste lära oss något av historien om Leksand och Malmö. Att man lägger pengar på hög är också en myt. Om man har en omstättning på 140 mille och gör en vinst på 700kkr så lägger man inget på hög om man inte dunkar in dessa i verksamheten. Dessutom bör det översikt alltid budgeteras med överskott och man måste klara av att höja lönebudgeten inom ramen för detta.

Sen köper jag resonemanget att man borde nalla av pengarna för att få en boost och få med sponsorer på tåget och på så sätt öka lönebudgeten långsiktigt. Säsongen man hade 37 mannatruppen tycker jag att det fanns en sånn känsla innan säsong. Tyvärr är felsatsningarna vanligare i elitserien än dom lyckliga sluten.

power81: Och därför är man en bra elitseriespelare? Inte enligt mig men alla får tycka vad man vill.

Enligt Aftonbladet är Brynäs på jakt efter Kolan Karlsson, i konkurens med hv och 3 andra lag.

70 Rodrigues: Varför har dom budgeterat helt åt helvete? En fel budgetering renderar i att man helt missbedömt året. En budget är en bedömning av hur året kommer se ut med intäkter och kostnader och hur dessa ska fördelas. Hittils geonom åren har väll HGK gjort en helt ok budgetering så att säga att den är åthelvete är väll att ta i.

Zzz: Brynäs har ju sparat en hel del pengar under de senaste åren. Man har runt 10 Mkr på banken i dagsläget.

Att satsa framåt ÄR att ta risker.

Vad ska vi lära oss av historien om Leksand och Malmö? Det finns två tänkbara läxor att lära sig i det fallet.

Leksand: Akta dig för att låta gamla "stjärnspelare" med "hjärta" ta över föreningen. Typ Masken och Bergqvist...... Hmmm?

MIF: Akta dig för att ha en sportchef som satsar stora pengar på chansningar från utländska ligor....

Hmmmm.. igen....

Zzz: Publikbudgeteringen, sorry om det var oklart.

GävleLasse: 10 mille är inget enormt eget kapital för ett företag med en omsättning på 140 mille. Dessutom kommer dessa att behövas under år då budgeten inte går ihop och för att kunna budgetera med ett litet minus isället för att strypa någon post i budgeten.
Att satsa framåt innebär risker och det är väll kontentan av vad jag och du skriver. En fråga som jag måste ställa dig är om du som en kritiker av Sundlöv vill ge honom pengarna som klubben surt sparat ihop att spendera. Du om någon borde ju vilja att man kör safe så länge han är kvar.

Det vi kan lära oss av Leksand, Malmö, Timrå, Frölunda mfl. Är att en snabb och kortsiktig satsning sällan slår väl ut. Hade någon i Brynäs ledning i början av 90-talet tänkt som Brynsä ledning gör idag hade vi varit i klass med Färjestad och HV71 vid det här laget. Tyvärr körde man +/- i 15år och nu sitter vi där vi sitter.

70 Rodrigues: ok då förstår jag vad du menade. Vart hamnade årets snitt?

70 Rodrigues: Vad man budgeterar för är ju egentligen rätt så oviktigt det är ju den faktiska siffran på antalet besökare som avgör. Så i det fallet är det ju alltid bättre att underskatta än att överskatta publikintresset.

Det som är fel är ju att man knappast gör något för att faktiskt ÖKA publikintresset.

Vad är Brynäs kända för egentligen.

"Brynäs var ett storlag på 60- och 70-talet" eller "Brynäs är ett lag som blir bättre och bättre för varje år"

Zzz: Strax över 5800 enligt swehockey

Zzz: Man kanske skulle starta en kampanj?

Brynäs fyller 100 år nästa år. Varför inte fixa ett konto där man kan sätta in valfri summa varje månad under parollen "Presenten".

Ett minibelopp på ex 100 kr och sedan valfritt.

Man kan ju tycka att killar som "Bäckis" och de andra har "Brynäshjärta" och kan peta in nån tusing i månaden...

GävleLasse: Nu tror jag faktiskt att dom överskattade publiksiffran iaf om man utläser det dom har kommenterat i frågan. Det är ju inte direkt första gången dom överskattar publiksiffran. Fan vad jag hatar att skriva på mobilen :-(

70 Rodrigues: Vill minnas att man budgeterade på strax under 6000/match vilket är i linje med verkligheten.

Clarence: "Brynäs spelariallsvenskan senast 2015. Detär jag säker på..."
Trevligt, derbyn mot Gefle IF 2015, om dom hänger kvar!

Redigerad kommentar

GävleLasse: Absolut, är det någon som ska få skit om det dras in för lite pengar så är det marknadsavdelningen. Skicka förslaget till Engvall så får att utvärdera det. Sen att begära något av Bäckis tycker jag är fel, vill han bidra så är det kanon men inget som någon kan räkna med.

Ett förslag som jag tycker borde gälla på det här forumet är att det borde vara ett krav att vara medlem i klubben för att få skriva här inne. Inte för pengarnas skulle men för att samla upp medlemmar som är engagerade.

Redigerad kommentar

GävleLasse: "Strax över 5800 enligt swehockey"

Tror budget låg på 6000pers så även där är man väldigt pricksäkra. Skulle iof vara kul om man kunde överträffa det något år, men jag hoppas Engvall har en plan för hur man ska nå  budget och överträffa den.

Redigerad kommentar

Linström_92: Enl Karlssons sambo så är det klart till 98%.
Med tanke på hans lön i Timrå så är det väl HV som har råd. Den som lever får se.

65selander: Fan va trött jag är på alla jävla bloggande hockeyfruar som inte har nåt vettigare för sig!!

GävleLasse: Ok, då måste jag väl ha läst helt fel ang publiken. Men det är ju något som inte stämmer när det år efter år hänvisas till ekonomin och att det alltid är alla andras beslut och yttr faktorer som gör att ekonomin är skral. Har nog aldrig läst eller hört något där dom tar på sig ett eget ansvar.

"Brynäs har mindre pengar att lägga på nya spelare i år"

Om inte den journalist som skrivit artikeln i GD/Arbetarbladet är
oduglig på att formulera sig så kan man bara tolka denna mening
på ett sätt.

Till den kommande säsongen kommer det finnas mindre mängd pengar
att använda för att betala löner för spelartruppen, än det fanns till den
just avslutade säsongen. Alltså en sänkning av lönebudgeten.

Så Läkerol Arena måste sägas vara ett gigantiskt misslyckande.
Tanken med den var ju att vi gradvis skulle kunna öka spelarbudgeten,
i stället har det blivit tvärtom. Snart kan man fråga sig om det huvudsakliga
målet med verksamheten i Brynäs IF är att ställa upp med starkast möjliga
lag i elitserien. Merparten av alla pengar verkar gå till annat.

I längden kommer det inte fungera att år för år minska spelarbudgeten.

sylf: För att inte tala om hur jävla trött man blir på de som inte har nått vettigare för sig än att läsa skiten.......

" Fan va trött jag är på alla jävla bloggande hockeyfruar som inte har nåt vettigare för sig!!"

Enaranger:

Nja, det han säger är väl att det finns mindre pengar att lägga på nya spelare då de nuvarande kommer att kosta mer än föregående säsong. Alltså av de nuvarande spelarna i truppen kommer det bli fler som får löneökningar än lönesäkningar...

Enaranger: Precis., hade gärna velat att de människor som beslutade bygget, som genomförde bygget, och som räknade på eventuella vinster det skulle medföra kliver ut. och kliver av, om de inte redan gjort det.

Vilket riktigt jävla misslyckande.

Det är dessutom 100-års jubileum och vi har fortfarande ingen huvudsponsor? Inte heller har Engvall lyckats skrapa fram mer pengar i form av andra sponsorer. Vi gör en minskning i spelarbudgeten, ett 100års-jubileum. Det är ta mig fan ett hån.

Hur kan en förening ledas av ett gäng så inkompetenta människor?

Jag förstår inte riktigt debatten att man måste värva dyr spetskompetens till vilket pris som helst? Vad är det som säger att det är vägen till framgång? Två avskräckande exempel torde väl vara Frölunda och MoDo. De värvade storstjärnor på löpande band och se hur det gick. Ta sedan en titt på Luleå och Rönnqvist som tog med ett koppel allsvenska spelare och så när gick till final.

Vår kanske bäste spelare i år plockade vi ifrån Mora i HA samt att våra juniorer tog stora steg framåt i utvecklingen.

Jag säger inte att Sundlöv är bäste man på jobbet, och att man inte ska värva spetskompetens. Frågan är vad som är vägen till framgång...kortsiktig satsning eller en försiktig långsiktig satsning där den egna ungdomsverksamheten samt att hitta blivande stjärnor från lägre divisioner är prioriterat?

Vad tycker ni?

Zappaholic: Mycket bra skrivet. Dock kan jag hålla med tidigare skribenter om att det inte är hållbart att den bärande stommen består av Järnkrok, Silfverberg, Ekholm, Larsson mfl. som spelar i NHL nästa år.

Redigerad kommentar

Zappaholic: Bröderna Abbott och Niinima samt Joonas Vihko är väl knappast några "Allsvenska spelare".

Skillnaden mellan Sundlövs spets och Ostens spets i sina lagbyggen är skillnaden...

Den största skillnaden är förmågan att hitta målvakter som håller måttet en hel säsong...

« · 1371867 · »