1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741930 inlägg · 7967 ämnen

Silly Season 2011/12

Sv: Silly Season 2011/12

Clarence: "Vis av erfarenheten lär det dock stanna vid ett rykte som snart dementeras å det bestämdaste av "världens bästa" sportchef, som han upprepat utnämns till av en viss Mr Provokation här på forumet..."

Tror inte att Sundlöv behöver dementera nåt.
Och skulle han dementera nåt så handlar det isf om sedvanliga rökridåer som varje SC lägger ut för att inte avslöja några planer.

Nä, det blir nog som vanligt: nån tomte på nåt forum slänger ur sig ett rykte om att Niklas Lidström är på ingång.
Du och andra provokatörer på forumet går som vanligt i taket när Sveriges bästa Sportchef tvingas dementera fantasierna, och Sundlöv blir sen hudflängd av samma provokatörer för att han inte lyckats landa Lidström...

sylf: Många är ju avundsjuka på ex Skellefteås trupp och hyllar deras SC för alla fina värvningar.
Hur förklarar du isf att dom nu är så intresserade av en värdelös gammal Modoit?
Vem ska man tro på i det här fallet?
SAIK:s värvare eller nån lekman härinne?

Huge: Varför har inte modo förlängt med honom? De har ju "tränade och erfarna ögon". Nej gnistan har försvunnit och nu spelar han för att han inte vet vad han ska göra i livet efter hockeyn.

Att Saik chansar är en annan historia.

Huge: Har fortfarande lite svårt att förstå hur du tänker om sportchefer. När jag jämförde Gozzis prestation i AIK med Sundlövs dito i Brynäs belyste du att man inte kan jämföra sportchefers prestationer och argumenterade ivrigt för den ståndpunkten. Likväl sitter du ofta och påpekar att du tycker att Sundlövs är Sveriges bästa sportchef. Hur kan du tycka det om han inte går att jämföra sportcheferna?

Och ja, Löfqvist är antagligen Sveriges bästa assisterande sportchef, för det finns väl bara en. Likväl gör det honom även samtidigt till Sveriges sämsta på posten.

Man kan ju också undra varför Sundlöv helt plötsligt, efter hur många år(?), helt plötsligt behövde assistans till sina arbetsuppgifter. Det låter desto troligare att någon annan person helt plötsligt behövde ett jobb.

Redigerad kommentar

Clarence: Världens bästa sportchef? Sundlöv är ju inte ens den bästa sportchefen i stan ;)

Zzz: "Jag begriper inte hur Sundlöv inte kan se det defensiva hålet i backbesättningen."

Han ser nog hålet.
Men frågan är hur han och tränaren bedömer hålets storlek, jämfört med vad du eller jag gör härifrån?
Som du säger: man har ju redan aviserat en avvaktan med den sista backplatsen till höstkanten, för att få klarhet i 2 saker: Ekholms framtid samt hur övriga backar utvecklar sig under försäsongen.
Om vi spekulerar i att ex Jonsson och framförallt Sunken kommer att göra bättre ifrån sig (den sistnämndes säsong var inte i närheten av hans normala kapacitet) så kompenserar det isf till viss del att man avstår från att värva nån ny back. Lägg till att våra unga backar, framförallt Bertilsson, kommer att ha mer rutin och hårdhet, och du har ytterligare nåt som kompenserar.
Kan tänka mig att det är i de banorna man resonerar.

Burken: Modo har velat förlänga med Timander under hela våren men han har velat avvakta. Timander hade garanterat varit tillräckligt bra för att stärka upp vår defensiv.

70 Rodrigues: Vem vet, kanske hängde skadan kvar under förra året? Han drogs ju även med nya skador under årets gång. Jag tror Jonsson kommer att göra en bättre säsong. Sundqvist är jag dock mer osäker på. Så bra som han var säsongen 2009/10 har han inte varit tidigare.

Huge: Japp jag tror även jag att det är så han resonerar. Men om vi ser tillbaka dom senaste åren så tycker jag genomgående att vi saknat en defensiv stabil back med lite storlek. Kudroc var in och vände 10 matcher och då fick vi se ett spel framför eget mål som vi inte sett tidigare i Brynäs. Jag hoppas verkligen att Sundlöv prioriterar defensiva egenskaper före offensiva.

Sunkens normala kapacitet är inte vad han presterade 2009/10. Om vi minns har många bedömt honom som en säkerhetsrisk även tidigare år och ett år med lite KHL rykten förändrar inte det. Men jag hoppas självklart att han kan nå upp till samma höga nivå igen, som han spelade förra året platsar han inte i elitserien.

Zzz: Jag har inte koll på vad Timander vill så kanske är det som du säger. Hur som helst så tycker jag att det är dumt att satsa på honom.

Burken: Japp men hellre honom än någon AHL finne utan meriter. En krav på backen borde vara att han ska ha presterat i elitserien tidigare. Jag orkar inte med någon mer stor dyr värvning som inte klarar av spelet i sverige.

Redigerad kommentar

Peja: Sveriges bästa Sportchef är enbart en passning och gliring till alla som anser honom göra fel i allting och vara Sveriges sämsta.
Svårare är det inte.
Varför kan inte jag få överdriva åt det positiva hållet när så många överdriver åt det negativa?
Att det sen inte går att jämföra ex Gozzis resultat med Sundlövs är väl en självklarhet.
Hur ska man kunna göra det om inte båda fått chansen med exakt samma material och förutsättningar?

"Och ja, Löfqvist är antagligen Sveriges bästa assisterande sportchef, för det finns väl bara en. Likväl gör det honom även samtidigt till Sveriges sämsta på posten."

Nä, det är ju lite svårt att argumentera mot det påståendet.
Finns det bara en person att bedöma så blir han de facto och logiskt både den bäste och sämste.

"Man kan ju också undra varför Sundlöv helt plötsligt, efter hur många år(?), helt plötsligt behövde assistans till sina arbetsuppgifter."

Tja, läser du inte GD?

"– Wille kommer att sköta allt det administrativa runt laget, boka resor och ha hand om logistiken. Micke Sundlöv har tidigare skött allt sådant parallellt med det sportsliga ansvaret för truppen – nu frigör vi utrymme för Sundlöv att kunna jobba mer tillsammans med rekryteringsgruppen, säger Hans-Göran Karlsson.

– Många kanske inte vet hur mycket jobb sportchefen lägger på adminstrativa arbetsuppgifter kring laget, det tar mycket tid. Och det är viktigt att planeringen fungerar som den ska, det får inte klicka. Nu kan Sundlöv koncentrera sig enbart på det sportsliga utan att riskera att det går ut över planeringen och det är naturligtvis positivt för oss, säger Hans-Göran Karlsson."

Allt som underlättar för SC att göra ett optimalt jobb vad gäller den sportsliga biten är väl bra?
Och varför inte låta Wille sköta det jobbet, när han nu ändå är en ikon, känner till hur allt funkar och dessutom i stort ska göra ett okvalificerat kontorsjobb?
Varför gå över ån efter vatten?

I ett alltmer tuffare klimat, både ekonomiskt och sportsligt, så får ju Sportchefen också mer att göra allteftersom.
Jag ser inget konstigt i att Sundlövs och alla andra sportchefers arbetsuppgifter helt logiskt har ökat, jämfört med ex 5 eller 10 år sedan.
Och att den här tjänsten isf känns berättigad, även om det självfallet till viss del handlar om att också ge Wille nåt att göra.
Men jag tror inte att det varit huvudanledningen.

Huge: Mer tid till värvningar man inte har ekonomi till ändå? "Vi har inte råd", har man ju mer eller mindre gjort till ett mantra.

Burken: Tillråga på allt så har han ju en hel scoutinggrupp som ska hjälpa honom men han behöver nog all hjälp han kan få med tanke på tidigare resultat och den stackarn kan ju gå in i väggen igen och det vill vi ju inte.

Redigerad kommentar

Huge: Det galnaste i hela det här är väl ändå att Sundlöv från dag ett som SC inte haft en assistent som sköter allt det administrativa med resor och sånt. Trodde jag var standard, och låter oproffsigt att SC har skött allt sånt själv som tagit tid och kraft från det sportsliga.

Hence: Ja det har varit grymt synd om Sundlöv.

70 Rodrigues: Var väl inte riktigt det "mänskliga" som var poängen med mitt inlägg, men klart att du fokuserar på att ironisera om Sundlöv...

Hence: Ja tänk att jag fokuserade på det.

Burken: Kan inte se vad vår ekonomi har med saken att göra.
Oavsett om vi har mkt eller lite pengar att handla för så blir väl Sundlövs arbetsbörda lika stor vad gäller den sportsliga delan av hans jobb.
Isf är det väl snarare så att arbetsbördan borde bli tyngre när han tvingas leta bland spelare som vi har ekonomi till.
Med bättre ekonomi blir det ju enklare att locka till sig spelare utan alltför stor arbetsinsats, då pengarna är ett starkt argument för att dom ska skriva på.
Simpel logik, som jag ser det.

Hence: Som jag redan spånat kring: arbetsbördan för alla Sportchefer har nog ökat successivt efterhand vilket har gjort det nödvändigt med nån form av avlastning förr eller senare.

Sen vet jag ärligt talat inte hur ex övriga ES-lag har löst samma sak.
Kan ju tänkas att många sportchefer inte har nån direkt uttalad assistenttjänst som uppbackning utan att man mer inofficiellt låter nån på kansliet avlasta och sköta bokningar av resor, hotell och annat som hör till jobbet.
Min känsla är den att Sundlöv isf är en av få Sportchefer som har skött allting själv sas och iom Willes tillträde nu får samma hjälp som övriga Sportchefer har haft, bara det att den som avlastat hos övriga lag inte har nån uttalad tjänstetitel att visa upp.

Zzz: Visst vore det skönt med en riktig stabil defensiv klippa som alltid gör sitt jobb utan att egentligen synas så mkt.
Kudroc i all ära och han gjorde ett helt Ok jobb men var kanske lite för ensidig och dessutom långsam i vändningarna.
Finns säkert en anledning till att vi inte sett honom i nåt ES-lag på ett bra tag nu.
Men själva typen är perfekt, om det gick lite snabbare.
Senast vi hade nåt liknande var väl när Tuulola härjade i laget.
Nåt sånt vore mumma, även om det kostar.

Huge: Åh, Tuulola! Bästa backen på evigheter!

Var kommer Niinimaa-ryktet ifrån? :)

MarcusElving: D ru ;-)

Huge: Simplare än så är det. De flesta lagen brukar förstärka sina trupper innan fönstret stänger. Det händer väldigt sällan utan då låter det "Vi har inga pengar" således kollar inte Sundlöv så väldans noga på marknaden.

Burken: Ditt resonemang förutsätter isf att Brynäs skulle vara i behov av förstärkningar i princip varje gång fönstret är på väg att stängas, men så har ju knappast varit fallet.
Så det handlar mao inte enbart om brist på pengar som isf  skulle vara anledningen till att Sundlöv inte behöver kolla så väldans noga på marknaden.
Är dessutom tämligen säker på att varje SC ändå måste hålla sig hyggligt uppdaterad vad gäller spelarmarknaden, då man kanske kan tvingas värva trots att ekonomin tryter. Ibland har nöden ingen lag och man kanske tvingas handla för lite mer än vad man har råd med och sen får det lösa sig på nåt sätt, sas. 
Det är väl dessutom  i princip bara lag som får akuta problem med skador eller långvariga formsvackor som tvingas förstärka och där resp SC måste jobba lite hårdare.
Och jag kan inte se att just Brynäs har varit speciellt drabbade av såna saker, jämfört med andra lag.
Sen finns det en annan aspekt på det hela: även om Sundlöv tvingas säga "Vi har inga pengar" så innebär ju inte det att hans arbete avtar och att han kan sätta sig ner och rulla tummarna?
Möjligtvis att jobbet som specifikt handlar om värvningar minskar i det läget men han har ju andra arbetsuppgift kring laget som också måste skötas.
Jag talar dessutom i huvudsak om jobbet som ska läggas ner inför varje säsong, vad gäller värvningar och lagbygge.

Burken: Jag tror att det är lite av en definitionsfråga hur bra koll Brynäs har på marknaden. Tror absolut att man har koll på vilka spelare som är tillgängliga. Det är oundvikligt, eftersom agenter vars klienter är tillgängliga ständigt kontaktar klubbarna. MEN sedan är det en helt annan femma hur bra koll Brynäs har på dessa spelarna. Agenterna är inte direkt objektiva när de beskriver sina spelare. Ta bara det här med målvaktsfronten. När värvade Sundlöv en bra utländsk målvakt senast? Det känns rent generellt som att många utländska spelare har varit otroligt dåligt scoutade. Clarke var en skandalöst dålig värvning. Vi sitter och snackar om Tuulola som idealet och naturligtvis var inte han någon Sundlöv-värvning.

MEN angående Clarke, så tror jag inte att han var dåligt scoutad... Där uppenbarade det sig helt enkelt att Brynäs scouting saknar feeling. De var ju och kollade en del på Clarke...............

Redigerad kommentar

Att man kan inlägg efter annat orbajsa ner en halv sida utan att ha något vettigt att säga.

"även om Sundlöv tvingas säga "Vi har inga pengar" så innebär ju inte det att hans arbete avtar och att han kan sätta sig ner och rulla tummarna?"

Summerar en tomtes tankar.

"Jag talar dessutom i huvudsak om jobbet som ska läggas ner inför varje säsong, vad gäller värvningar och lagbygge"

Kan man ju hoppas då han är heltidsanställd, eller?

Burken:
" Vi har inga pengar således kollar inte Sundlöv så väldans noga på marknaden" ...... 4 gillaröster ..... jaja.

Peja: Kristan var bra. Så det är inte jättelängesen.

Huge: "Det är väl dessutom i princip bara lag som får akuta problem med skador eller långvariga formsvackor som tvingas förstärka och där resp SC måste jobba lite hårdare.
Och jag kan inte se att just Brynäs har varit speciellt drabbade av såna saker, jämfört med andra lag."

Jag tycker inte jag har hört annat än att du bortförklarat Brynäs insatser i slutspel än med just argument som "skador".

Sen har visa lag förstärkt efter jul men då har det handlat om att göra laget bättre samtidigt som man i andra fall har täppt till luckor efter skadade spelare.

Men jag tror du överdriver Sundlövs roll ganska rejält när det gäller lagbygge för kommande säsong under större delen av året. Jag tror att det arbetet är ganska centrerat på en viss tid av året. Således INTE en heltidssysselsättning. I alla fall inte nu där han har en scotinggrupp som kan göra grovjobbet med att leta fram alternativ som Sundlöv kan ta ställning till.

Angående Janne N och ett klassiskt Sundlövsvar: Vi är intresserade av alla bra hockeyspelare.

Fast varför hamnar de aldrig i Brynäs då, undrar jag? =)

Anders Berg: Tänk att jag skrev om det redan igår ;-)

Burken: Inte tillräckligt bra för att Brynäs skulle vilja ge honom ett bra kontrakt efter säsongen.

Men är Niinimaa ändå ett långskott ? Känns väl inte troligt att han spelar i Brynäs ? Vore ju skit kul men nej knappast troligt.

Peja: Kristan hade hemlängtan så det var därför han inte blev kvar.

micke63: Det är inte ett rykte att hoppas på för mycket men samtidigt så känns det imte omöjligt. Allt handlar ju om hur mycket man kan betala. Jag har en känsla av att Clarke kostade en rejäl slant så där har man ju säkert en del sparade resurser.

Burken: Nej... Brynäs vägrade tillgodose hans lönekrav.

Peja: Fast sen när han var i Mora fick han ju någon form av psykisk kollaps och fick åka hem.

Så är det!!!

70 Rodrigues: Nä, det blir nog inget:

Anders Berg: Skulle precis länka dit :-)

Anders Berg: Det kan även röra sig om en av Sundlövs omtalade dimridåer.

Tänk om Niinimaa skriver på och Ekholm kommer hem i vinter :-)

Niinima-Ekholm

Jonsson-Andersèn,

Gunderson-Bertilsson

Sunken( i gammalt gott slag )-Carlsson

70 Rodrigues: Varför kan inte brynäs ha en större spelarbudget? Blir så less

Redigerad kommentar

längtar som fan till säsongen!

Burken: "Jag tycker inte jag har hört annat än att du bortförklarat Brynäs insatser i slutspel än med just argument som "skador".

Nja, stämmer det verkligen?
Isf har du nog hört det du VILL höra.
Att skador rent allmänt har stor inverkan på insatsen och därmed avgör om det blir vinst eller förlust, är det verkligen att "bortförklara" en ev förlust?
Jag ser det snarare som en fullt legitim FÖRKLARING, som är nåt helt annat än BORTförklaring i det här fallet.
Hade jag ansett att isen varit för trög, domaren mutad eller nåt annat som skulle ha orsakat en förlust, jag då kan jag hålla med dig om att det låter som en bortförklaring.
I våras anser jag iaf att skadorna på våra 3 spelare som slutade 1:a, 2:a och 5:a i den interna poängligan, hade enormt stor inverkan på våra chanser att fälla FBK i en tuff matchserie.
Så nog anser jag att man med fog kan påstå att skador inför slutspelet till viss och även stor del har avgjort mkt genom åren.
Har för mig att vi även inför det förrförra slutspelet åkte på en del skador inför kvarten, vilket även det påverkade.
Att jag skulle skylla enbart på skadorna är rent nonsens, det faller på sin egen orimlighet.
Jag hävdar bara att dom oftast har stor inverkan, mer än man i de flesta fall tror.

"Men jag tror du överdriver Sundlövs roll ganska rejält när det gäller lagbygge för kommande säsong under större delen av året. Jag tror att det arbetet är ganska centrerat på en viss tid av året. Således INTE en heltidssysselsättning."

Jo, men jag försökte ju säga att Sundlöv förmodligen har andra uppgifter att sköta under en säsong, utöver dom specifikt värvningsrelaterade.
Uppgifter som ändå har med lagbygget att göra och som tar sin tid.
Mkt möjligt att han skulle fixa sitt jobb på en halvtidstjänst om han slapp just dessa uppgifter.
Men isf måste ju nån annan ta på sig dessa arbetsuppgifter vilket i slutändan gör att summan av kardemumman ändå blir densamma, sas.

« · 1386612 · »