1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 745999 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013
micke63: Det är jag som är Sundlöv

70 Rodrigues: Är det sant ?

micke63: Han är här inne o läser.

Undra om Sundlöv är här inne ibland och kollar vad vi skriver ? Hur sjukt vore inte det ?

Om vi snackar stora transatlanter så imponerade den här killen/gubben på mig säsongen som var. Skulle säkert vara bra för Brynäs unga killar också. Han är tydligen positiv till att återvända till Södertälje, och visst fan borde Brynäs kunna buda över. Inte för att jag går runt och tror att han ska komma, men ändå...

Anders Blank: Håller med om att man kan blicka utomlands, men om det inte finns en enda spelare i hela ligan som uppfyller ens krititerier kanske det är ett tecken på att man har "lite" för höga krav. Håller även med om att Frögren (rent hypotetiskt) hade varit ett bra nyförvärv, men inte heller han är ju ens en ES-spelare nuförtiden...

Redigerad kommentar

Bissett_19: Jag tycker att Sundlöv ska ersätta Ekholm o Andersen, vad tycker du själv?

Peja: Varför ska det prompt värvas från ES? I AHL finns en uppsjö av lirare som uppfyller dessa kriterier. Men om du vill ha nåt exempel i ES på defensiva backar jag skulle vilja se i BIF så nämner jag Frögren då. En Ronnie Sundin i högform är urtypen! :-)

Lindström: Berglind å Löf blir nog rätt små när en sån som Joensuu t.e.x stormar mot Svedberg i kassen... Sunqen går dom inte på för han är så pass rutinerad å Bertil kan nog svara för sig å Lasse J å Gunde ska ju dundra in 50p nästa år så dom ska inte hålla på å kaxa sig. Behövs en elaking helt enkelt"

Anders Blank: Finns det någon back i hela Elitserien som uppfyller dina kriterier? (Seriös fråga)

Redigerad kommentar

Bissett_19: Jag håller helt med Lindström. Sunken gjorde en spektakulär tackling i hela slutspelet, den mot Bellemare. Jag vill ha en back som sätter in såna proppar en par-tre gånger /match! En som motståndarna måste ha koll på att oj fan nu är han inne, bäst å titta upp! Frögren, Ward, Printz, Tollefsen är bra exempel på den typen av spelare, vill absolut inte ha hit Tollefsen eller Printz, men däremot en back som har deras fysiska kvalitéer i spelet...

Hur går det för Thuressons lag i AHL playoff?

Bissett_19:Ok, så du tycker dom klarar av att plocka bort en 95-100 kg kille som går på mål?

Inget ont om dom du räknar upp men är det nån av dom som kan stämma i bäcken om det behövs?

INGEN av dom skrämmer nån eller några förutom ev några junisar i bästa fall.

Peja: Kanske överskattar jag Andersén, men vi vet båda hur mycket svårare vi haft att hitta bra defensiva backar än bra offensiva. Andersén snittar 20 min per match och gör väldigt få misstag. Hur många välbetalda men värdelösa finnar har passerat i ett försök att hitta en defensiv klippa? Klart att det finns talanger som kan utvecklas i allsvenskan, men vi har ju redan ett helt koppel med unga backar som ska utvecklas och vi behöver i det är fallet defenitivt in med en etablerad spelare. Jag tycker det kan få kosta.

70 Rodrigues:

Ska Sundlöv avgå eller?

Lindström:

Att Brynäs saknar def klippa är väl en bra skröna.
Fråga Fråga Sunken,Bertil,Andersèn

Treklövern1912: Om man väljer att blunda så är han säkert klockren.

Lindström: Min poäng var att man kan hitta riktigt bra spelare i allsvenskan. Ekholm var ett exempel, men den som inte vill jämföra Andersén med honom kan ju istället använda Andersén själv som ett exempel på en bra allsvensk rekrytering.

Förresten, Tollefsen måste ju vara en av elitseriens mest överskattade spelare...

Jag tror Ekholm kommer tillbaka i Okt-Nov. Tror inte hans spel passar i NHL/AHL

Peja:Nu måste vi bena ut ett å annat. Man kan väl inte jämföra Andersén - Ekholm

Är ju som att jämföra Lidas - Printz bara för båda är backar.

Det Bif behöver är en Stabil Defensiv klippa, något som saknats i många år. Någon som kan hålla rent + spela hockey. Inte ett stolpskott som tomten Tollefsen.

Zzz: Det där med landslagsmeriter var mest ett svar till Anders Blanks "Hur många landskamper har en sån kille lirat"? angående mina förslag. Min poäng är att Andersén inte är en landslagsspelare och att ersättaren inte behöver hålla den klassen för att vara lika bra. Det gäller att scouta nyförvärven; en kille som Ekholm levererade ju direkt och dessutom på en nivå högt över Anderséns. Obs; Jag tycker att Andersén är en bra defensiv back och uppskattar det som han har gjort för klubben, men tycker att spelare som lämnar tenderar att överskattas, särskilt i framgångsrika lag.

foppa78:Kan inte säga något då jag fått höra det i förtroende, + att detta inte är konfimerat så inte först jag vet det till 100% kommer jag att säga något.

Lindström: Brynäs får inte tappa konceptet här, vi ska ju satsa på unga lovande spelare, gärna dina produkter. Vi kan ju inte överge detta direkt efter guldet. En back, kanske Thuresson men sen är det nog stopp om inte fler försvinner. En landslagsspelare har vi förresten redan värvat i Harju.

Peja: Absolut, Andersén har utvecklats väldigt mycket sen han kom till Brynäs. Men jag vill inte se ännu en back som måste lyfta sig två steg utan någon som från start kan gå in och spela på en hög nivå. Jag vill se en etablerad spelare. Vi har redan ett antal spelare på tillväxt. Skogs? Ja kanske men jag håller inte honom högre än Andersén. Andersén har ju inte landslagsmeriter men Mårts har ju sagt att han har varit med i diskussionerna tidigare så det är en back av klass vi tappar.

Lindström: Nja, jag nämnde bara 6 förslag varav en har spelat några A-landskamper. Ser inget fel med att värva unga spelare om man scoutar bra. Många här sågade ju värvningen av Ekholm när han skrev på eftersom han inte var tillräckligt etablerad. Och alla värvningar är chansningar, oavsett vad de har för meriter. Jag skulle hellre värva en 'coming man' från Allsvenskan än typ Printz (ogillad här, men ändå bra meriter i jämförelse med en allsvensk talang)...

Redigerad kommentar

Lindström: Kan du svara på min fråga???

Peja:Tror du på allvar att Bif kommer att värva en landslagsback? Isf har mormor köpt en sedelpress..

Spelarna som förvinners löner har vart mycket låga sett till vad dom presterat, vilket gör att ska vi värva in spelare med samma klass så kommer det att kosta.

Eller tror alla att Lauritzen ska frälsa laget som Larrson & Silver gjort? Knappast kan jag svara på det, mycket är han men ingen ersättare till dom på låååååånga vägar.

Eller ska man chansa att värva unga lovande spelare utan Es meriter, bara för att man inte vill öppna kassa kistan?

Zzz: Jag framförde ju några olika förslag med varierande kvalitéer. Många av de är betydligt bättre än vad Andersén var när han värvades från Leksand. Klart att han är en bra spelare, men det finns unga spelare som är på väg uppåt som kan bli riktigt bra, likväl finns mer meriterade spelare som t.ex Skogs. Till skillnad från Andersén har ju Skogs landslagsmeriter och är betydligt bättre på skridskorna. Jag skulle gärna ersätta Andersén med en tvåvägsback som är duktig i boxplay, dvs inte någon Kudroc-typ...

Peja: Vem ska Brynäs ha råd att värva som är bättre än Andersén? Jag ser honom som en av dom bättre renodlade defensiva backarna i elitserien.

Anders Blank: Hur många landskamper har Andersén spelat? Det är lätt att sväva iväg och överskatta sina spelare efter ett SM-guld. Visst är Andersén duktig, men han är ju bevisligen ingen landslagsspelare... Men jag skulle naturligtvis inte klaga om Brynäs ersätter Andersén med en mycket bättre spelare som exempelvis Laakso.

Redigerad kommentar

Zzz: jag håller med om Löf, han kan definitivt spela i åtminstone andra backpar. Jag skulle inte bli förvånad om han tar ytterligare ett par steg i utvecklingen nästa säsong.

Lindström:

Går Andersén dit det skvallras om så blir jag galen..

Då kan mormor ta sig i brasan om han inte matcha deras bud.

Nå vad har du hört????

Peja: Norén!? Vem av alla 16 som heter Norén äre på Elite Prospects? Tom Nilsson!? Hur många landskamper har en sån kille lirat? Det ska va en KLASSBACK!
Skogs: Nej tack.
Bibic: Ja, men isåfall istället för Djoos som åttonde.
Norén: Vem är det?.
Tom Nilsson: Vem är det?
Vikstrand: Vem är det?

Perfekta ersättaren till Andersen snälla sundlöv värva den här killen nu.

Lindström: Jag håller med om att Jonsson var bedrövlig i år men han har ju tidigare visat att han har en högre nivå i sig. Tycker han rykte upp sig något i slutspelet även om han blandar och ger för mycket.

Anders Blank: Det är meningen att Berglind ska bli sjundeback (man kan väl säga att han ersätter Carlsson) och Djoos åttondeback. Ska bli intressant att se om det blir en renodlad defensiv back eller en tvåvägsback som ersätter Andersén. Några bra kandidater vore ju Skogs, Bibic, Norén, Tom Nilsson, Vikstrand,.. Jag hade nog försökt med Arell i Bofors, han är riktigt bra och säkert ganska billig.

Redigerad kommentar

Anders Blank: Jag tycker du har lite hybris. Varför skulle inte Löf vara en av topp sex bland backar nästa år? Tycker att han visade under slutspelet att han håller en bra klass och om han fortsätter utvecklas har vi en riktigt bra back. Det är ett jävla slöseri med pengar att ha etablerade backar utanför dom tre backparen. Vi behöver en ny back som jag ser det och det är en av defensiv karaktär.

Redigerad kommentar

Lindström: Jag har inte slagit om år än... :)

Lindström: TACK! Du är inne på samma spår som mig ang. Jonsson...

Anders Blank:Tycker du Lasse var bra förra året? 

Zzz: Ja, jag säger det jag å att OM Lasse J kommer upp som ifjol å gör dom där 20 så äre såklart ett bra alternativ, men att utgå från att han KOMMER att göra det efter den här skitsäsongen han gjort tycker jag är lite halvnaivt... Men garanterar du att Jonsson gör 20 p och Gunde 30 p så är jag nöjd.

Zzz:Jonsson måste vart en av Bif sämsta värvning sett vad han kostar/presterat. Förstår inte hur så många tror att han ska sprattla till nästa år och klara av att spela i nått av dom första två backparen. För platsar han inte där så ska Bif försöka se till att han skeppas.

Lindström: Vart är han på gång då?! Äre AIK!?

arnio: Ja just ja! Hur kunde jag glömma Djoos!!!? Det är såklart att vi ska bygga laget kring en 17-årig back. Talang, visst. Men inte i A-laget nästa år, å inte kanske året efter heller... Varför sån hets å kasta in spelare i A-laget för tidigt!! Hur många andra ES-lag kastar in 16-17 åringar? Deras tid kommer, lugn i skutan! Lyfter dom in Berglind kommande år så får dom väl va nöjd med det på backsidan, så kan dom lyfta in Djoos året efter t.ex.
Spelar Djoos i J20 ett år till, du hör ju han spelar i J20, inte J18 där han borde spela, så kan han testa på nån match med A-laget om det blir mycket skador å sånt, men inte från seriestart som en av åtta backar!

Går Andersén dit det skvallras om så blir jag galen..

Då kan mormor ta sig i brasan om han inte matcha deras bud. 

Anders Blank: Nu tycker jag att antal poäng på två spelare säger väldigt lite. Men gör Gunderson sina 33 poäng i PP som i år och Jonsson gör 20 poäng som ersättare för Ekholm i PP2 så har du ju dina 53 poäng. Jag ser hellre att Sundlöv satsar pengarna från Ekholm på att hitta en riktigt bra ersättare för Andersén.

En "normal" Jonsson - Bertilsson
Gunderson - Sundqvist

Det här är ju två helt OK första och andra backpar, men under dom då?
Löf & Berglind... Jag skulle ju gärna se ett riktigt bra första backpar och flytta ner de här två backparen till andra och tredje och ha Löf och Berglind som fjärde backpar. Löf som sjunde back och Berglind på tillväxt i Mora eller Almtuna eller vad som helst.

Ny offensiv back - Ny defensiv back
Jonsson - Bertilsson
Gunderson - Sundqvist
Löf

Då kan jag sätta "nöjd"-stämpeln på backsidan.

Anders Blank: glöm inte Berglind (och Djoos) som har offensivt. Kunnande också.

Zzz: Mmm, visserligen. Men iår fanns ju BÅDE Ekholm å Jonsson å jag har ju svårt å se Jonsson stänka in de 23 poäng för att komma upp i Ekholm och hans egna poäng iår nästa år. Ifjol när Jonsson var riktigt bra och spelade mycket PP kom han upp i 20 poäng. Då ser jag det som ännu svårare för han å komma upp i det samma skörd PLUS lite till ändå... Märk väl då att det året gjorde Ekholm 33 poäng (10+23). Gunderson gjorde 34 poäng iår (9+25).

2010/11:
Ekholm & Jonsson totalt: 53p (23+30)

2011/12:
Gunderson & Ekholm totalt: 51p (18+33)

2012/13:
Gunderson & Jonsson totalt: ??

Riktigt tråkigt med Andersen men vi har ju kungen kvar : )  Så jäkla go bild verkligen minne för livet

« · 1499913 · »