1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743416 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013
Clarence:hahahaha, ska spelarna betala Brynäs extra dårå?

dreamland: då skulle det bli en ännu större massflykt till nordamerikanska juniorligor istället.

Clarence: Åt fan med NHL. Sen tycker jag faktiskt alla spelare som sticker förtjänar varsin riskvast också. Sluta vara så vansinnigt pengakåt och egoistisk och tänk lite längre än näsan räcker på den förening ni går ifrån och lämnar ordentligt i sticket. Buh!!

Clarence:

Vad sysslar alla Nordamerikanska ungdomar med? Blir det färre å färre som ägnar sig åt hockey? .... är det bara korgboll o brännboll som gäller nuförtin?

Förbud känns ju inte så kul...... men lite bättre betalt för talangerna hade vart lite plåster på såren.

Själv börjar jag fundera allt seriösare på om det inte vore lika bra att lägga ned hela elitverksamheten snart. Detta är ju bara förödande löjligt nu...

foppa78: Ja det är verkligen dags att göra om reglerna för hur NHL får plocka spelare.
En spelare kanske inte ens skulle vara aktuell för draft om han inte gjort ett visst antal matcher i klubbens representationslag. Säg 50 matcher och en sån som Molin skulle inte ens ha kunnat draftas förrän nösta år och då gjort minst en, kanske två hela säsonger innan han tar steget över

foppa78: självklart lånas han ut till Brynäs till nästa säsong.

BIF96: Dags att värva då eller ska dom lyfta upp någon annan???

BIF96: Sjukt, nhl verkar plocka över allt nu

HOPPAS HOPPAS!!

BIF96: Lugn o fin nu. Ta inte ut allt elände på en gång...kanske kanske kan han bli utlånad till oss åtminstone en säsong...

Vi kan väl hoppas i alla fall....

NEJ NEJ NEJ NEJ. JÄVLA HELVETE!!

Redigerad kommentar

dreamland:

Det vore tråkigt om Molin bara spelar en säsong till i Brynäs.
Hoppas han är klok nog att "göra en Silfverberg" och spela åtminstone
en säsong som senior i Brynäs. Men det är väl oftast så att spelare bara
blir utlånad en säsong?

Kanske dags att ändra regeln hur snabbt NHL lagen måste skriva
kontrakt med spelare? Som det är nu så är det många spelare
som inte ens spelar en enda säsong som seniorer. Då kanske det
i längden inte kommer att funka att satsa på juniorer. Då lagen
knapp får nyttja dem alls, när de blivit bra.

Vi hade flyt att många av de juniorer vi satsat på hann stanna tillräckligt
länge och var bra samtidigt i åtminstone en säsong.

Med tanke på att NHL lagen betalar rena skitpengar, för bra spelare,
så kommer den här dräneringen inte att funka i längden. Om man
jämför vad som betalas för fotbollsspelare så är det ju skrattretande
låga summor. De 5 mkr vi fick sammanlagt, för alla spelare som skrev
NHL kontrakt förra säsongen, är väl vad en fotbollsspelare med ett
träben och en julgransfot kostar.

Peja: Lindbäck har nog chansen där. Roloson har ju tappat om han ens spelar vidare och Garon känns sådär. (vet inte vilka de behåller iofs)

dreamland: Och Joensuu har signat med Islanders... Haha!

Lindbäck till Tampa - kan han bli etta där?

Redigerad kommentar

Förresten.....nån som sett att Emil skrivit kontrakt med Dallas??

Från Twitter:
@NHLwiki: #NHL *News*-- The Dallas #Stars have signed Brynäs IF & Swedish forward Emil Molin to a 3-year entry-level contract.

Foppa78: Dacke var ju i stort sett borta redan förra året
Jonte och Rohdin är det ingen som kommer att sakna, där går nya ungdomar in och ersätter så då är det alltså 3 ordinarie forwards och 2 ordinarie backar som lämnar.
Forwards är numerärt ersatta, MEN, Silfver ersätter man inte bara sådär.
På backsidan tycker jag som många andra att det borde in en defensiv klippa. Jonsson kan få en nytändning och komma tillbaka till formen han hade för 2 år sen med mer tid i PP.
Tror även att man inte ska ha för höga förhoppningar på att Gunde gör lika många poäng....kan ju hända att PP inte håller samma standard nästa år.

Enterfeldt - Mycket bra nyförvärv!! Luleås bästa center och en riktig Brynäsare

Harju - Mycket spännande i ett offensivare spel. Måste komma ihåg att när han var som bäst så spelade Luleå enligt "full fart framåt" metoden så där kommer det mål i år

Thuresson - Gillade honom i J-VM. Känns lite som en mer målfarlig kopia av Ollas och det låter bra

Persson - Kommer inte ihåg honom sedan tidigare men ett oar år där borta lär ha utvecklat honom och bara han får lite tid (inte 3 matcher som många verkar ha som gräns för att såga nån här) så blir det nog en stabil lagspelare. Frågan är bara vem han ska spela med??

A_x_e_l: Truppen spikad??
Va fan, när jag räknar så är det 9 spelare ut o 6 spelare in...
Nån mer får vi nog värva tycker jag

Det är fem forwards som lämnar. 3st habila ES mässiga tas utifrån och två fräscha hungriga stortalanger lyfts upp från J20. Sedan vidhåller jag fortfarande att en visst radarkompis kan dyka upp efter jul. Så inget mörker i anfallsväg

Det är mest på backsidan det är lite ovisst kapacitetsmässigt. Det är ett litet svårare pussel att lösa.
Men min analys säger att det är speed istället för tuffhet som är den röda linjen. Det blir kanske DP som ska ersätta Ekholms offensiv och Jonsson ska få inrikta sig på att återfå självförtroendet med Andersens defensiva roll. Alltså enkelt spel. Efter jul ev. Ny back vid behov?

Just My thoughts.

SiliconValle: Jaja, man kan få allt dit man vill...

Sundlöv och Brynäs är världsklass jämfört med dom här.

Jag kan faktiskt inte se problemet många verkar se med att dom tycker vi har för få spelare.

På forwardsidan har det kommit in lika många som lämnat, om man räknar Molin och Lindholm som nya, och det tycker jag man ska göra. För trots att de var med och spelade lite matcher under förra säsongen så var dom inte inräknade i truppen vid den här tiden förra året, det kan alltså dyka upp nya juniorer som utfyllnad vid skador senare den här säsongen.

På backsidan Är det 3 ut och 1 in om man tittar snabbt, men vid den här tiden förra året (tycker det är relevant att jämföra så) så var ju inte Ekholm medräknad och högst osäker, och JC kom in först senare som åttonde back tills det att nån bättre skulle bli ledig. Alltså samma antal nu som förra året. Dessutom verkar det ju som att LJ har haft stora problem med foten förra året som ska vara fixat nu och då hoppas iaf jag att han är tillbaka i gammal god form.

Kvalitetsmässigt kan jag väl hålla med om att jag inte är övertygad om att det är lika bra som förra året som det ser ut nu, men jag tror nog att det åtminstone kommer att dyka upp en back till när utgallringarna i NHL-klubbarna är klara.

Jajjen: Ja, det är väl slantarna det huvudsakligen oftast landar på trots allt. Det har gått helt överstyr med spelarnas orealistiska marknadsvärden.

Jajjen: 350k i mån för Fernholm är helt sinnessjukt. Killen är inte ens bra. Hade Sundlöv ens erbjudit hälften för den sopan hade jag gått bananas.

KevinNa : Det är väl precis vad Sundlöv hintar om:

"– Nej, nu har vi sju backar, åtta med Christian Djoos som ska träna med oss. Troligen startar vi med de här, men vi kommer att hålla ögon och öron öppna och ser om det händer grejor. Det brukar ske en hel del i september-oktober när NHL-lagen har haft sina camper."

foppa78: Nyförvärven som kommit in känns ju bra och intressanta! Problemet är i mitt tycke att man behöver mer bredd. En back och forward till men förstår Sundlöv. Brynäs kan absolut gå bra nästa säsong med detta lag och man vet ju inte heller hur Sundlöv tänker i september när de spelare som inte platsar i NHL eventuellt vill flytta hem.

Clarence: Det är av samma skäl som Timrå har svårt att locka toppspelare. Enda anledningen till att Brynäs inte varit intressant heter pengar. Föreningar som hostar upp 350 tusen/månad för en skitspelare som Fernholm är givetvis mest spännande för en hockeyspelare.

foppa78: Var nån av oss nöjd med truppen förra året så här dags?

A_x_e_l:

Lista: alla som lämnar Brynäs

Andreas Dackell, 39, f – slutar

Mattias Ekholm, 21, b, Nashville Predators

Johan Larsson, 19, f, Minnesota Wild

Jakob Silfverberg, 21, f, Ottawa Senators

Sebastian Wännström, 20, f, St Louis Blues

Jonathan Carlsson, 23, b – Timrå

Joachim Rohdin, 20, f – Timrå

Niklas Svedberg, 22, mv – Boston Bruins

Niclas Andersén, 24, b – Severstal Tjerepovets

...och de kommer till mästarna:

Sebastian Enterfeldt, 24, f – Luleå

Johan Harju, 25, f – Luleå

Andreas Thuresson, 24, f – Connecticut Whale

Dennis Persson, 24, b – Rochester Americans

Dessutom är Emil Molin och Elias Lindholm, två spelare som redan i vintras kände på elitserien, uppflytade i A-truppen.

Jag är inte nöjd med truppen vi har för tillfället men det ju jag det!

Truppen spikad??

Va fan, när jag räknar så är det 9 spelare ut o 6 spelare in...

Nån mer får vi nog värva tycker jag

Clarence: Betydligt mer spännande att få veta vad du bygger din minst sagt vaga teori på?
Vilka andra klubbar i Brynäs storlek har lockat till sig så mkt bättre spelare av andra skäl än ekonomiska, bara för att dom skulle vara mer attraktiva?
Känns mer som att det är tvärtom: vi är bra på att locka till oss mer meriterade spelare när konkurrensen inte stavas "pengar" utan andra saker (sociala, spelmässiga osv)

arnio: "...  och kanske han inte alls är intresserad av spel i Elitserien/Brynäs..."

Det där med "inte intresserad" är en aspekt man återkommande får funderingar kring, tycker jag. Verkar nämligen som om  Brynäs inte,och då ej enbart av ekonomiska skäl,   är en så attraktiv och lockande förening att gå till för mer meriterade spelare. Varför skulle vara spännande att veta.

Zzz:"Målvaktssidan ser godkänd ut om Dansk stannar. Kan inte förstå vad varför han skulle lämna om han fick en plats av bredvid Honken."

Det ser ut att kunna lösa sig (-:

Zzz:"Jag nämnde tidigare Skrbek som en rimligt värvning som vi dessutom känner till bra från hans tid i Elitserien. Jag tycker han har egenskaper som hade kompletterat truppen bättre än vad Persson gör."

Hm låter inte så spännande tycker jag och kanske han inte alls är intresserad av spel i elitserien/Brynäs heller. Sundlöv har nog ganska bra koll på vad som är tillgängligt och är nog med och hugger på de som är intressanta och tillgängliga. Att vara sportchef är inte som att spela ett managerspel på datorn där ingen tackar nej.

Tycker jag känner igen ett mönster på forum som detta. Det finns alltid en spelare som är så bottenlöst usel enligt vissa supportrar. Ifjol var den Hansen och i år Jonsson. Hansen kom tillbaka och gjorde sin kanske bästa säsong någonsin, vad är det som säger att inte Jonsson kan göra samma sak? 

Tycker för övrigt att Dennis Persson är en spännande värvning i flera bemärkelser och att Brynäs gör rätt som satsar på långsiktiga utvecklingsbara nyförvärv istället för överbetalda legoknektar. 

Huge: När vi börjar tycka att spelare är för gammal vid 33 års ålder börjar jag bli orolig =). Men visst har han haft skadebekymmer och jag har ingen aning om hur det gått för honom senaste säsongen i Finland. Men jag har alltid gillat honom och hans spelstil.

Zzz: Den dagen, den sorgen höll jag på att säga.
Finns ju som tur är pengar att handla för om det skulle krisa till sig med skador på Sunken eller Bertilsson.
Men visst känns det lite obalanserat sett till fördelningen mellan utpräglat fysiska backar och övriga försvarstyper.
Tycker ändå att man inte behöver överdriva farhågorna iom att det som du säger ser riktigt bra ut framåt.
Det är trots allt ett lagspel där anfallarna också deltar i defensiven och både Harju och Thuresson bidrar ju med mkt fysik som till viss del kompenserar för bortfallet på Andersén.
Har ingen koll på Skrbek i dagsläget, en back som även jag velat haft hit tidigare.
Känns kanske lite gammal idag och hur är det med hans skadeproblem?
Säger jag utan att ha nån större koll på honom för dagen....

Peja: Ja, det är väl inte helt otänkbart att Sundlöv haft det scenariot i åtanke när han värvade DP.

Huge: Absolut, men vi har Berglind och Djoos som 7:e resp. 8:e back och en skada på Bertilsson eller Sunken gör det i princip omöjligt att sätta ihop tre välbalanserade backpar. Jag tror Persson kan ha utvecklats till en bra elitserieback men ställer mig frågande till om det är vad Brynäs behöver då det vi sett tidigare  av Persson tidigare stämmer rätt bra med den spelstil han nämner i intervjun på hemsiden.

Jag nämnde tidigare Skrbek som en rimligt värvning som vi dessutom känner till bra från hans tid i elitserien. Jag tycker han har egenskaper som hade kompletterat truppen bättre än vad Persson gör.

Huge: Det är fullt möjligt att Ekholm spelar i Brynäs nästa säsong också.

Zzz: Håller med. Rakt av är DP förstås ett nedbyte rent fysiskt men vi får å andra sidan en högmotiverad allroundback som sannolikt har förbättrat sin defensiv tillräckligt därborta för att klara den biten i ES. Han vet ju dessutom hur spelet ser ut efter sin tid i Djurgården och Timrå vilket är ett plus.
Sammantaget blev nog DP en alltför lockande möjlighet som Sundlöv inte kunde låta bli att nappa på.
Som Peja säger: backmarknaden är nog inte så stor som många tror, man vill nog dessutom komma igång med lagbygget så fort som möjligt och inte vänta till höstkanten med att värva nåt som kanske inte finns att tillgå.
Mkt att tänka på för en sportchef den här tiden på säsongen, magkänslan får nog styra till viss del och i vissa fall.

hahii: "Shit vad alla klagar på Jonsson nu då. Ärligt talat så tror jag att Jonsson kommer göra en bra säsong. Såklart blir han bättre när han får förtroende. Denna säsong kommer han spela PP precis som i förfjol, då blev det 13 mål. Ingen kan ju neka att han var dålig nu men jag tror han kommer tillbaka"

Ja, han måste verkligen "komma tillbaka", spela för två som det är tänkt...

Spännande med Dennis Persson men jag håller med en del andra skribenter om att det hade suttit bättre med en starkare defensiv spelare. Nu kan ju Persson ha utvecklat sin defensiv under sina år i AHL, men det känns lite tveksamt. Hoppas man gjort en riktigt bra scouting här så att man vet vad man får. Sundlövs strategi på backsidan blir tydligare och tydligare. Han vill primärt ha skridskoskickliga, rörliga och spelskickliga backar. Av det jag tror idag ser dock backbesättningen lite framtung ut.

Målvaktssidan ser godkänd ut om Dansk stannar. Kan inte förstå vad varför han skulle lämna om han fick en plats av bredvid Honken. Forwardssidan ser riktigt bra ut och jag är imponerad över hur många etablerade nyförvärv som presenterats. Visst vi tappar många bra spelare och dom som värvats kan inte ersätta dessa, men jag kan inte se vilka Sundlöv skulle ha värvat som skulle kunnat göra jobbet bättre än dom han tagit in. Med tanke på att spelarbudgeten bara ökats med 10% vilket är ca 3-3,5 mille och att det inte frigjordes några gagantiska summor från Silfverberg, Larsson och Ekholm då som spelade med en lön långt under marknadsmässig nivå så tycker jag Sundlöv ska ha en eloge.

Idag tycker jag vi känns minst topp sex. Faller bitarna på plats är vi garanterat topp fyra när vi summerar säsongen 2012/2013 trots en relativt stor spelaromsättning.

Huge: Det var inte Pucken som skrev artikeln, om nu rätt ska vara rätt...

Shit vad alla klagar på Jonsson nu då. Ärligt talat så tror jag att Jonsson kommer göra en bra säsong. Såklart blir han bättre när han får förtroende. Denna säsong kommer han spela PP precis som i förfjol, då blev det 13 mål. Ingen kan ju neka att han var dålig nu men jag tror han kommer tillbaka.

atilla: De fleste i Brynäs trupp har nog ökat sitt marknadsvärde efter guldet så mycket av pengarna har nog gått till att öka löner när kontrakt förlängts.

Backmarknaden är mycket mer begränsad än vad många verkar tro. Att Fernholm har de löneanspråken säger inte så lite om marknaden. Att Andersén fick KHL-kontrakt säger också något om marknaden.

Alla som är free agents på EP är inte möjliga för Brynäs att värva...

Slajsarn: Det jag egentligen tycker är att man kanske skulle satsat lite mer pengar på ersättaren av andersén (om det då fanns pengar kvar vilket det borde) och få någon som har lite mer erfarenhet och är lite bättre. Tycker det känns som en chansning med DP, säger inte att det behöver bli dåligt men skulle det bli kattskit så får man ju kosta på ännu en ny back.

Slajsarn: Ja med tanke på att budgeten skulle höjas så hoppas jag verkligen att det finns pengar kvar. Om inte så kan det ju betyda att man trissat upp lönerna på de förlängningar som gjordes allt för mycket, och att Harju blev väldigt dyr.

atilla:DP va kanske den back vars personlighet; utvecklingspotential, ålder etc var den som passade bäst i lagbygget.

Det finns pengar i kassakistan så det finns inget som säger att man förstärker under säsongen.

Inget lag vinner SM guld under sommaren.. ;)

atilla: "Måste jag veta att Sundlöv inte varit i kontakt med Fernholm för att kunna anse att Fernholm skulle vara en bättre ersättare till Andersén än DP?"

Huge:

"Nä, det behöver du inte"

"måste du väl åtminstone veta att Sundlöv INTE försökt värva honom?"

Bra där!

« · 1505400 · »