Clarence:
Vad sysslar alla Nordamerikanska ungdomar med? Blir det färre å färre som ägnar sig åt hockey? .... är det bara korgboll o brännboll som gäller nuförtin?
Förbud känns ju inte så kul...... men lite bättre betalt för talangerna hade vart lite plåster på såren.
Själv börjar jag fundera allt seriösare på om det inte vore lika bra att lägga ned hela elitverksamheten snart. Detta är ju bara förödande löjligt nu...
BIF96: Lugn o fin nu. Ta inte ut allt elände på en gång...kanske kanske kan han bli utlånad till oss åtminstone en säsong...
Vi kan väl hoppas i alla fall....
dreamland:
Det vore tråkigt om Molin bara spelar en säsong till i Brynäs.
Hoppas han är klok nog att "göra en Silfverberg" och spela åtminstone
en säsong som senior i Brynäs. Men det är väl oftast så att spelare bara
blir utlånad en säsong?
Kanske dags att ändra regeln hur snabbt NHL lagen måste skriva
kontrakt med spelare? Som det är nu så är det många spelare
som inte ens spelar en enda säsong som seniorer. Då kanske det
i längden inte kommer att funka att satsa på juniorer. Då lagen
knapp får nyttja dem alls, när de blivit bra.
Vi hade flyt att många av de juniorer vi satsat på hann stanna tillräckligt
länge och var bra samtidigt i åtminstone en säsong.
Med tanke på att NHL lagen betalar rena skitpengar, för bra spelare,
så kommer den här dräneringen inte att funka i längden. Om man
jämför vad som betalas för fotbollsspelare så är det ju skrattretande
låga summor. De 5 mkr vi fick sammanlagt, för alla spelare som skrev
NHL kontrakt förra säsongen, är väl vad en fotbollsspelare med ett
träben och en julgransfot kostar.
Redigerad kommentar
Jag kan faktiskt inte se problemet många verkar se med att dom tycker vi har för få spelare.
På forwardsidan har det kommit in lika många som lämnat, om man räknar Molin och Lindholm som nya, och det tycker jag man ska göra. För trots att de var med och spelade lite matcher under förra säsongen så var dom inte inräknade i truppen vid den här tiden förra året, det kan alltså dyka upp nya juniorer som utfyllnad vid skador senare den här säsongen.
På backsidan Är det 3 ut och 1 in om man tittar snabbt, men vid den här tiden förra året (tycker det är relevant att jämföra så) så var ju inte Ekholm medräknad och högst osäker, och JC kom in först senare som åttonde back tills det att nån bättre skulle bli ledig. Alltså samma antal nu som förra året. Dessutom verkar det ju som att LJ har haft stora problem med foten förra året som ska vara fixat nu och då hoppas iaf jag att han är tillbaka i gammal god form.
Kvalitetsmässigt kan jag väl hålla med om att jag inte är övertygad om att det är lika bra som förra året som det ser ut nu, men jag tror nog att det åtminstone kommer att dyka upp en back till när utgallringarna i NHL-klubbarna är klara.
KevinNa : Det är väl precis vad Sundlöv hintar om:
"– Nej, nu har vi sju backar, åtta med Christian Djoos som ska träna med oss. Troligen startar vi med de här, men vi kommer att hålla ögon och öron öppna och ser om det händer grejor. Det brukar ske en hel del i september-oktober när NHL-lagen har haft sina camper."
Andreas Dackell, 39, f – slutar
Mattias Ekholm, 21, b, Nashville Predators
Johan Larsson, 19, f, Minnesota Wild
Jakob Silfverberg, 21, f, Ottawa Senators
Sebastian Wännström, 20, f, St Louis Blues
Jonathan Carlsson, 23, b – Timrå
Joachim Rohdin, 20, f – Timrå
Niklas Svedberg, 22, mv – Boston Bruins
Niclas Andersén, 24, b – Severstal Tjerepovets
Sebastian Enterfeldt, 24, f – Luleå
Johan Harju, 25, f – Luleå
Andreas Thuresson, 24, f – Connecticut Whale
Dennis Persson, 24, b – Rochester Americans
Dessutom är Emil Molin och Elias Lindholm, två spelare som redan i vintras kände på elitserien, uppflytade i A-truppen.
Jag är inte nöjd med truppen vi har för tillfället men det ju jag det!
Truppen spikad??
Va fan, när jag räknar så är det 9 spelare ut o 6 spelare in...
Nån mer får vi nog värva tycker jag
arnio: "... och kanske han inte alls är intresserad av spel i Elitserien/Brynäs..."
Det där med "inte intresserad" är en aspekt man återkommande får funderingar kring, tycker jag. Verkar nämligen som om Brynäs inte,och då ej enbart av ekonomiska skäl, är en så attraktiv och lockande förening att gå till för mer meriterade spelare. Varför skulle vara spännande att veta.
Zzz:"Målvaktssidan ser godkänd ut om Dansk stannar. Kan inte förstå vad varför han skulle lämna om han fick en plats av bredvid Honken."
Det ser ut att kunna lösa sig (-:
Zzz:"Jag nämnde tidigare Skrbek som en rimligt värvning som vi dessutom känner till bra från hans tid i Elitserien. Jag tycker han har egenskaper som hade kompletterat truppen bättre än vad Persson gör."
Hm låter inte så spännande tycker jag och kanske han inte alls är intresserad av spel i elitserien/Brynäs heller. Sundlöv har nog ganska bra koll på vad som är tillgängligt och är nog med och hugger på de som är intressanta och tillgängliga. Att vara sportchef är inte som att spela ett managerspel på datorn där ingen tackar nej.
Tycker jag känner igen ett mönster på forum som detta. Det finns alltid en spelare som är så bottenlöst usel enligt vissa supportrar. Ifjol var den Hansen och i år Jonsson. Hansen kom tillbaka och gjorde sin kanske bästa säsong någonsin, vad är det som säger att inte Jonsson kan göra samma sak?
Tycker för övrigt att Dennis Persson är en spännande värvning i flera bemärkelser och att Brynäs gör rätt som satsar på långsiktiga utvecklingsbara nyförvärv istället för överbetalda legoknektar.
Huge: Absolut, men vi har Berglind och Djoos som 7:e resp. 8:e back och en skada på Bertilsson eller Sunken gör det i princip omöjligt att sätta ihop tre välbalanserade backpar. Jag tror Persson kan ha utvecklats till en bra elitserieback men ställer mig frågande till om det är vad Brynäs behöver då det vi sett tidigare av Persson tidigare stämmer rätt bra med den spelstil han nämner i intervjun på hemsiden.
Jag nämnde tidigare Skrbek som en rimligt värvning som vi dessutom känner till bra från hans tid i elitserien. Jag tycker han har egenskaper som hade kompletterat truppen bättre än vad Persson gör.
hahii: "Shit vad alla klagar på Jonsson nu då. Ärligt talat så tror jag att Jonsson kommer göra en bra säsong. Såklart blir han bättre när han får förtroende. Denna säsong kommer han spela PP precis som i förfjol, då blev det 13 mål. Ingen kan ju neka att han var dålig nu men jag tror han kommer tillbaka"
Ja, han måste verkligen "komma tillbaka", spela för två som det är tänkt...
Spännande med Dennis Persson men jag håller med en del andra skribenter om att det hade suttit bättre med en starkare defensiv spelare. Nu kan ju Persson ha utvecklat sin defensiv under sina år i AHL, men det känns lite tveksamt. Hoppas man gjort en riktigt bra scouting här så att man vet vad man får. Sundlövs strategi på backsidan blir tydligare och tydligare. Han vill primärt ha skridskoskickliga, rörliga och spelskickliga backar. Av det jag tror idag ser dock backbesättningen lite framtung ut.
Målvaktssidan ser godkänd ut om Dansk stannar. Kan inte förstå vad varför han skulle lämna om han fick en plats av bredvid Honken. Forwardssidan ser riktigt bra ut och jag är imponerad över hur många etablerade nyförvärv som presenterats. Visst vi tappar många bra spelare och dom som värvats kan inte ersätta dessa, men jag kan inte se vilka Sundlöv skulle ha värvat som skulle kunnat göra jobbet bättre än dom han tagit in. Med tanke på att spelarbudgeten bara ökats med 10% vilket är ca 3-3,5 mille och att det inte frigjordes några gagantiska summor från Silfverberg, Larsson och Ekholm då som spelade med en lön långt under marknadsmässig nivå så tycker jag Sundlöv ska ha en eloge.
Idag tycker jag vi känns minst topp sex. Faller bitarna på plats är vi garanterat topp fyra när vi summerar säsongen 2012/2013 trots en relativt stor spelaromsättning.
Shit vad alla klagar på Jonsson nu då. Ärligt talat så tror jag att Jonsson kommer göra en bra säsong. Såklart blir han bättre när han får förtroende. Denna säsong kommer han spela PP precis som i förfjol, då blev det 13 mål. Ingen kan ju neka att han var dålig nu men jag tror han kommer tillbaka.
atilla:DP va kanske den back vars personlighet; utvecklingspotential, ålder etc var den som passade bäst i lagbygget.
Det finns pengar i kassakistan så det finns inget som säger att man förstärker under säsongen.
Inget lag vinner SM guld under sommaren.. ;)
atilla: "Måste jag veta att Sundlöv inte varit i kontakt med Fernholm för att kunna anse att Fernholm skulle vara en bättre ersättare till Andersén än DP?"
Huge:
"Nä, det behöver du inte"
"måste du väl åtminstone veta att Sundlöv INTE försökt värva honom?"
Bra där!