1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743402 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013

bifhjärta: "så bara för att jag ser ett problem och tycker det är ett bekymmer och du inte håller med mig, så är jag oinsatt för det??"

När har jag påstått att du är oinsatt bara för att du ser ett problem?
Även jag inser väl för fasiken att Sundlöv helst hade sett att Dansk skrivit på och att Sundlöv därmed fått "målvaktsproblemet" ur världen.

Det är när du påstår att det idag är för sent att värva nåt nytt, det blir för dyrt osv, som jag har invändningar.
Hur kan du veta det om du inte är insatt och vet vilka alternativ Sundlöv jobbat eller jobbar med samtidigt som han försökt göra klart med Dansk.

Eller så ÄR du insatt, jobbar ihop med Sundlöv eller på annat sätt har tillgång till info som vi övriga oinsatta inte har.
Så jag väntar fortfarande på den där listan....

bifhjärta: Klart att målvakten som signas kommer att bli dyrare än Dansk. Samtidigt ser jag inget enormt problem med det i och med att Brynäs ekonomi är bra. Som jag ser det kommer målvakten som signas högst troligt vara både mycket dyrare och mycket bättre än Dansk, och det kan jag leva med under de rådande omständigheterna...

Men dyrare eftersom man behöver en målvakt? Nja, det måste inte bli så. Det är inte alltid spelarnas marknad. Det finns flera målvakter som gärna vill flytta till en ES-klubb och de finns inte särskilt många luckor för de. En duglig målvakt som Johan Backlund kan inte direkt välja och vraka mellan massa ES-klubbar.

Peja: om du är verksam i "gamet" som du så fint säger det, så vet du väl att målvakter vet om att Brynäs Måste ha en målvakt och då blir alla plötsligt lite dyrare..och med det alternativen än färre, men det har undgått dig kanske.

bifhjärta: "Jo, men det är skillnad på att leta målvakt när du har ett alternativ som du tror är klart, än att leta när det inte finns någon fallskärm alls."

Ingen som är verksam i "gamet" tror att något är klart innan kontraktet är påskrivet.

Huge: så bara för att jag ser ett problem och tycker det är ett bekymmer och du inte håller med mig, så är jag oinsatt för det?? Du kallar inte bara mig oinsatt utan också alla andra här som tycker det är oroande att dansk lämnar.. Men visst, du kanske är chefen här och kan mest..så visst, det får väl du stå för då.

bifhjärta: " Det är ett problem i min värld iallafall,"

Exakt: det är ett problem i DIN, min och säkert alla oinsatta supportrars värld.
Dock inget ovanligt i supportervärlden öht.
Det intressanta är om det är ett problem i Sundlövs värld, inget annat.

Vi kan bara spekulera och i MIN värld är det inget större problem att en oerfaren oprövad juniormålvakt som var tänkt som backup till Honken, väljer en annan klubb än Brynäs.
Att det fr.o.m idag skulle vara omöjligt att hitta en fullgod ersättare till Dansk håller jag för högst osannolikt.
Tror inte ens att Clarence tycker det är omöjligt....

Peja: Jo, men det är skillnad på att leta målvakt när du har ett alternativ som du tror är klart, än att leta när det inte finns någon fallskärm alls.

bifhjärta: Tror du inte att Brynäs har jobbat med sidospår eller? Brynäs har ju till skillnad från vissa andra aldrig kunna tagit ut Dansks signatur i förskott.

Peja: det som är komplicerat är att hitta en ersättare nu, som är duglig och som man vet var man har och inte kostar multum. Det är ett problem i min värld iallafall, men är glad för din skull att du inte behöver vara orolig.
Och huge, du ska få din lista.

bifhjärta: Rent filosofiskt börjar det verkligen bli komplicerat när man snackar om att ersätta saker som aldrig funnits. Brynäs behöver en målvakt och Dansk var ett alternativ. Han hade aldrig en målvaktsplats i A-laget i och med att han aldrig hade A-lagskontrakt.

Och ja, jag har hela tiden förespråkat en annan målvakt än Dansk. Bra talang men inte redo för ES.

Peja: Precis. Äntligen nån som har koll och VET vilka målvaktsalternativ Brynäs jobbar med för dagen.
Annars brukar det ju mest handla om skribenter som påstår att den och den spelaren inte borde värvas, det finns bättre alternativ osv.
Ska bli intressant att få se bifhjärtas lista på vilka alternativ Brynäs jobbar med....

Redigerad kommentar

Peja: ja, det vill jag absolut påstå. Men du verkar har stenkoll på att Brynäs hittar den perfekta ersättaren, så får väl lita på det, eftersom dansk är borta.

bifhjärta: Okej, med det sagt förutsätter jag att du har sett Dansk mycket och dessutom vet vilka alternativ Brynäs har nu.

Peja: Håller med, korkat beslut av Dansk (eller rådgivare/agent/föräldrar).
Speciellt om han redan har erfarenhet av liten rink så verkar det ännu underligare..

Peja: du förstår att det är juli snart va? Med tanke på att det är svårt att hitta någon bra målvakt såhär sent som inte kostar multum, så ja, då anser jag att Dansk är bättre är dom alternativen Brynäs har nu. Både ekonomiskt och sportsligt.

bifhjärta: Det är ett löjligt resonemang i och med att Brynäs givetvis kommer att värva en målvakt. Tycker du att Dansk är bättre än en etablerad målvakt?

Peja: har inte skrivit att han tillhör guldlaget, bara att guldlaget tappar spelare eftersom han SKULLE spela i Brynäs nästa säsong.. och jag vill inte påstå att jag överdriver hans betydelse när han är en av våra två målvakter som va tänkta till nästa säsong och han försvinner.. eller du tycker det räcker med en skadebenägen honken som målvakt till nästa säsong??

bifhjärta: Ja, men man överdriver hans betydelse när man skriver att han tillhörde guldlaget. Killen spelade väl inte en sekund... Han är uppenbarligen ingen klubbtrogen spelare. Om han hade skrivit på ett A-lagskontrakt så hade han antagligen tagit första bästa chans att spela i AHL ändå.

tompap71: Dessutom måste förbunden tuffa till sig i förhandlingarna med NHL o KHL så att ersättningsnivåerna blir högre. Just nu är de bedrövligt låga.

Peja: nej, men han tillhörde Brynäs som förening väl?

Eller varför inte Alexander Salak....skulle vara en grym värvning.

Redigerad kommentar

hahii: har hört att läck är på gång till Florida.. Är bara ett rykte än men tänk vad grymmt med 2 gamla Brynäs målisar i ett Nhl lag :)

bifhjärta: dansk ingick inte i guldlaget...

Eller varför inte Johan Backlund?

Clarence: Tänk om vi får Läck. Hade varit MUMMA!

atilla: "Men vafan är detta"

Bara lugn,arnio, huge m fl vet bäst och att det inte är nån fara på taket för Brynäs hur många spelare man än mister. Själv är jag stum över utvecklingen men tänker härmed inte yttra mej  mer i ärendet.

atilla: Detta är ren jävla parodi!!!

arnio: Ingen större cirkus enligt min mening.
Att Larsson, Silfverberg och Ekholm skulle försvinna var väntat.
Uppvägs till viss del av att Järnkrok stannar.
Både Andersén och Granström kändes förlorade men Granis valde att stanna.
Molin gör en Silfverberg och kommer att utvecklas vidare nästa säsong tillsammans med Lindholm.

Egentligen bara 2 lite "oväntade" tapp: Andersén och Dansk.
Och dansken går att ersätta, känns tryggare med nåt lite mer etablerat som backup till Honken. Tur iaf att Modig hann signa för Växjö, ser hellre en modernare och större målvaktstyp där.

Återstår att ersätta Andersén, nåt som ev blir verklighet när det drar ihop sig till seriestart och camperna därborta är avklarade.

Finns inte nån som helst anledning till oro så här långt.
Om man nu inte heter Clarence eller Berg och alltid kliver upp från sängen med mottot: "Vaknade i morse och så var den dan förstörd...."

atilla:som jag sa tidigare man kunde nästan läsa det mellan raderna i hans tidigare intervjuer.. Just hur mycket han gillade att spela där borta. Aja han känns väl inte som nått tapp direkt eftersom han aldrig fick chansen att spela i Brynäs a-lag, dom flesta här inne trodde jue inte äns på honom? Men han kommer bli så jävla grymm så lycka till dansk och jag jag hatar dig lite just nu iaf ;p för att du inte valde Brynäs. Nån som vet om dom har någon på g mer under ifrån? Alltså inte som kan gå upp nu men över huvudtaget?

arnio: Nämen vafan..har något lag tappat så många spelare efter ett smguld, någonsin??? Måste vara nåt slags rekord..

atilla: Ja herregud vilken cirkus, bara att gilla läget och ta det som det är. Även om våra spelare försvinner så kan ingen ta ifrån oss att vi är svenska mästare.

Läste ni inte länken som jag postade? Molin stannar!

Clarence: Vi får försöka fixa dispans för att få vara med i NHL kommande säsong och väl där om Sundqvist får lyfta Stanley Cup bucklan kanske du blir nöjd och vi slipper läsa ditt klagande på den klubb vi alla älskar.

Redigerad kommentar

Clarence:

Killarna som försvinner nu har ju till stor del anknytning till Gävle och Brynäs, återvänder de till Elitserien så är det nog stor chans att det blir till Brynäs dem kommer. Till skillnad mot hur det har varit tidigare då spelare som lämnat Brynäs har haft rötter på andra ställen.

adrenalinerush: Clarence:

Det stora problemet är ju avtalet med NHL, skrivs inte kontrakt inom två år efter draften så förlorar ju NHL-klubben rättigheterna till spelaren, det tvingar fram tidiga signeringar av talanger. Gränsen borde vara fyra eller fem år istället, tror inte NHL skulle ha lika bråttom då utan hellre se hur spelaren utvecklas något år extra.

adrenalinerush: Jag är tyvärr inte så säker på det sista, att så många återkommer till BIF.

Clarence: jo det är lite sjukt.. Samtidigt kan man förstå dom själva också, dom kanske blir matade från agenten att det här är deras stora chans och skulle inte du själv åka om du fick?? Och vi ska jue inte försöka stoppa dom för om dom nu inte skulle trivas eller inte anpassar sig till spelet där borta eller vad det nu kan vara. Och vi har tagit hand om dom bra här så kan vi räkna med att dom kommer tillbaka..

adrenalinerush: sen är det jue några som kan mycket mer än vad dom visade förra säsongen, Viding och Lavander är två som jag tror blir bättre så forward sidan ser väll minst lika bra ut?

adrenalinerush: Man står sin hjärteklubb närmast. Jag vill inte att Brynäs formligen dräneras på spelare med destination Nordamerika. Inte österut heller så klart. Och jag tror inte jag är ensam om att tycka det börjar spåra ur helt när spelare ända ner i 17-18 årsåldern tecknar NHL-kontrakt.

dreamland: visste inte att du kan läsa tankar :p men får inte glömma heller att järnkrok förhoppningsvis växer ett eller några snäpp och kan kanske dominera lika mycket som silferberg?

Molin will not leave the building, yet: 

Clarence: av fan med Nhl??? Haha det är tack vare Nhl som vi har haft spelare som Forsberg,Zetterberg, lunkan, Lidström osv för dom hade fan inte utvecklats lika bra i elitserien iaf.. Sen kan jag hallå med om att dom flesta åker för tidigt

Clarence: Avgå Sundlöv! Avgå TJ! Avgå Janne Larsson och alla andra som har något att göra med Brynäs. För ni gör och har gjort ett så dåligt jobb. Ni har ingen koll på vilka spelare som är bra eller hur hockey ska spelas. Brynäs kommer aldrig att vinna SM-Guld med er i föreningen. Hmm vem var det nu som var Svenska mästare i ishockey??? Clarence eller Brynäs IF?

arnio: Ajabaja, inte skratta åt Clarence och hans domedagsprofetia om att vi snart inte har nåt lag kvar att försvara guldet med.
Klart att det blir omöjligt att försvara guldet när vi tappar en så pass dominerande och viktig kugge som Emil Molin.....

arnio: Det är elitserien Brynäs (än) fortfarande spelar i. Där handlar det inte om att bara snällt delta, där handlar det om att vinna guld.

Clarence: Framgång är inte allt min vän, stolthet och klubbkänsla betyder bra mycket för mig i alla fall. Jag tycker att Sundlöv ska köra sitt race och inte hoppa på karusellen bara för att många av de andra barnen gör det.

Slajsarn: Ett Svenskt Mästerskap är ack så förgängligt, i synnerhet om man snart inte har några Mästare kvar att försöka försvara guldglansen med. Sitt du lugn ett tag till i din eka, höstens stormar snart kalla...

Clarence:Det kan vara så enkelt att Sundlöv/Brynäs intr vill delta i den lönekarusell som uppstår när uppkomlingslag som Växxjö sitter och erbjuder fantasilöner till splare.

Brynäs har en strategi som man följer till punkt och pricka. Den strategin har på några år fått upp föreningen från röda markeringar i bankboken och bort från bottenträsket i ES till en ny ekonoiskt stabil förening som kan stoltsera med att vara Svenska mästare.

Jag sitter lugn i båten :)

arnio: Garva på du. Undrar om du gör det när Brynäs snart inte har ett lag att ställa på benen eller tar hissen ned till allsvenskan...

« · 1505479 · »