1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743579 inlägg · 7967 ämnen

Silly season 2012/2013

Sv: Silly season 2012/2013
Bissett_19: Hmm, undrar hur Sundlöv resonerar nu?

Bissett_19: Det var inte många härinne som ville ha Rohdin kvar för en månad sedan. Sundlöv säger nu att Rohdin spelar på sättet man från brynäshåll hoppats innan säsong och att man kan komma att omvärdera beslutet. Men han har ju helt rätt i att Rohdin måste få mer istid. Dock kanske man hade kunnat låna ut honom i så fall. Igår spelade Rohdin inte ens sju minuter. Fortsätter han så här är det klart han blir kvar.

Zzz: Han kom ju aldrig till sin rätt med den lilla istid han fick i grundserien, chanser hade han men var inte tillräckligt kall i avsluten. Nu med all istid så har han vuxit på alla plan och jag ser gärna att de behåller honom.

70 Rodrigues: Men han har ju ingen mer istid nu än tidigare. Efter petningen för någon månad sedan när Molin gick in i fjärde och Rohdin hamnade på bänken fick vi se en mer desperat spelande Rohdin som gick in och körde. Jag tror han tänkte för mycket innan och nu åker han skridskor och smäller på och då kommer automatiskt än bättre timing i situationer. Jag vill ha honom kvar och kan inte tänka mig annat än att han får förlängt med tanke på hur han spelar för tillfället.

70 Rodrigues: I och för sig är 7min igår inte dåligt för en spelare som inte spelar boxplay =).

Redigerad kommentar

Zzz: Då var jag helt fel ute då, var övertygad om att han hade mer istid nu per match i slutspelet än vad han hade i grundserien.

70 Rodrigues: Precis, Rohdin är en spelare som dessutom passar utmärkt i ett slutspel. När han bara tutar och kör är han ett ovärderligt tillskott i laget.
Förläng för bövelen!

Gårdagens match, vilken taktisk höjdare.
Kul att se hur Löf och Bertilsson klart överglänser Ekholm och jag kan för mitt liv inte se hur Jonsson skall kunna ta en plats. Skulle vara Ekholms då....

Bästa linan mot FBK med Widing, Nordan och Granström var seg utan Granis.
Lavander hade passat bättre i en fjärdeline. Skulle vilja se Rohdin i den linen med Nordan och Widing. En smart center och två vinthundar.

Svedberg grym, men vi kan inte ta så många utvisningar för tripping och hakningar. Det är vi som måste åka skridskor istället.

Vad har hänt med pp:t? Vi är väl sämst ut slutspelet i den spelformen helt plötsligt...

När Andersén hänger på med i en tvåmannakontring och backhandsflippar passningar, då vet man att något stort är på gång!

Tre till....

Huss:
"Vad har hänt med pp:t? Vi är väl sämst ut slutspelet i den spelformen helt plötsligt..."
PP't har varit under all kritkt under slutspelet, men igår får jag säga att det var bra ändå med tanke på att PP-motorn var hemma och var sjuk.
Sen tyckte jag att SAIK var jääkligt aggressiva i sin box (kommer passa Ironhook som handsken..många som kommer gå bort sig mot honom på det sättet:))

Horace76c: Jo, de måste flytta pucken snabbare och det kanske då behövs 2 spelare vid blå linjen istället. Ibland gäller det att anpassa sig efter motståndets karaktär eller byta strategi, allt för att försämra villkoren för motståndarna.

Nu får vi hoppas att besökarna i Läkerolen gör sitt imorgon. Sömniga skelleftehamnare gav inget vidare intryck. Nu får vi chansen att visa hockeysverige vad publiktryck innebär.

Huss: Såhär tycker Linus Norberg.

70 Rodrigues: Han har en poäng där gällande Järnkrok och Silfverberg.
Sen har han helt rätt gällande Lavander och Ekholm.
Där behöver TJ ta ett snack med dem annars så är Molin resp Jonsson två bättre alternativ.

Huss: Lavander har varit en stor besvikelse under större delen av slutspelet tycker jag och Ekholm har varit mer än lovligt fipplig.

70 Rodrigues: Vad händer egentligen med Lasse Jonsson? Det är något som inte stämmer där. Han var ju bästa back flera matcher i kvartsfinalserien mot Frölunda och började bra mot Färjestad. Han gör en riktigt dålig match och blir sen sjuk och missar några matcher och nu sitter han på bänken.. Även om Löf har varit riktigt bra så har ju en LJ i form en högre nivå. Något är inte om det ska...

Redigerad kommentar

Huss: Att dumpa Rhodin vore ett misstag, jag skulle hellre satsa på honom än Lavander eller Widing om jag var sportchef

Zzz: Något konstigt är det iaf, man tycker ju att Brynäs kunde vara lite mer öppna i sin kommunikation i pressen och med fansen när det gäller sådana här saker, så slipper det att gissas med risk för en massa konstiga rykten.

Zzz: LJ har en bättre spelförståelse och är mer kreativ, men frågan är om TJ vågar chansa med en "fippelpelle" till (tänker på Ekholm).
Man vet var man har Löf liksom, dessutom är han mer fysisk i sitt spel. Skulle vilja se Jonsson och Carlsson som ett fjärde backpar i nästa bortamatch. Låta Skellefteås anfallsvågor möta fler vågbrytare helt enkelt.

70 Rodrigues: Jag ser inte hur Ekholm ska ta en tröja i Nashville nästa säsong. Lär garanterat bli AHL spel i så fall.

micke63: Ekholm måste i så fall börja spela enkelt i rätt situationer. Det går fortare i NHL och rinkarna är mindre (inga hyheter), så det håller inte att fippla.

I övrigt är det kul att se Löfs utveckling. Blir nog en stabil ES-back kommande säsong. Hoppas man förlänger med Andersen oxå så har vi en bra grund på backsidan.

micke63:

Om ens dom vill ha honom i sin organisation,viskas om att dom fortfarande är mycket besvikna på hur han drog till Sverige.
Kanske blir han kvar?

Bissett_19: Jag tror dom vill ha över honom, men han får nog räkna med AHL och att bli rejält testad. Jag kan inte tänka mig att dom bränner en ung talang för att han gör det han tror är rätt för sin utveckling. Han var ju väldigt ärlig hela tiden med vad som gällde. Hoppas Sundlöv skriver kontrakt med honom bara så att han har rätt adress om han väljer att flytta hem.

Zzz: Risken är att fler går till NHL, Svedberg var ju nära redan förra året, Rhodin, Wännström, Bertilsson eller kanske Andersén.

arnio: Rohdin tror jag inte på och inte Andersén, men övriga har chansen. Sticker Svedberg är det bara att lyfta upp Dansk, jag tror Brynäs kan få problem med att behålla honom nästa år om man enbart erbjuder spel i J20.

Zzz: Ekholm har inte en chans att ta plats i NHL med det spel han presterat denna säsong. För att komma dit måste hans nuvarande högstanivå bli hans lägstanivå. De smällar som nu får honom att tappa humöret och ta till efterslängar kommer han att få två av i varje byte i NHL. Jag är inte ens säker på att de kommer att låta honom ta en plats i AHL.

Den enda jag ser ha en chans att ta en NHL-tröja nästa säsong är Silfver, och han kommer att direkt in i laget.

Calle J tror jag kommer att välja att spela minst ett år till i BIF.

Lauritzen tror jag gjorde ett misstag när han inte ville förlänga med BIF tidigare under säsongen. Tror inte han är så het på marknaden efter sin operation...

Hoppas att Sundlöv lyckas komma överens med Granis, hans spelstil behövs. (gäller även Andersén)

Med några bra nyförvärv tror jag att nästa säsong kan bli mycket trevlig...

Zzz:tänk på att Carlsson varit därborta och nu är vi verkligen ett lag i blickfånget. Våra talanger är eftertraktade. Jag tror att det kommer någon riktig bomb. Sen finns ju förstås KHL också...

tobhund: Jag tycker att Ekholm har varit grym denna säsong, otroligt bra faktiskt. Visst har han dippat en del i slutspelet men han blev ju faktiskt utsedd till Elitseriens bäste back så dålig har han inte varit.

Enligt Moras sportchef är Henrik Eriksson på glid till elitserien, jag skulle inte tacka nej till honom i Brynäs!

Rohdin har alltid varit en utav mina favoriter och jag hoppas verkligen han får förlängt som jag också tycker att man kan läsa ut av Sundlöv i slutet av intervjun. Jocke tror jag kan utvecklas och han bidrar med stort hjärta och krigar alltid 100 %.

Zzz: Vill verkligen inte ha Eriksson i mitt lag nästa säsong. Djurgårdskille dessutom.

Zzz:

"Hank the tank" skulle vara en bra ersättare för Granis,det är två likadana spelartyper.
Skulle Granis bli kvar,säger jag nej tack.

Bissett_19: Fast det skulle inte vara fel med två sådanna krigare. Men vi får se hur det blir med Granström först. Det skulle kännas förjävligt att se honom i Färjestad.

Gillar blogginlägget från Savonen & Ekström på Norran. Jag tycker fortfarande att det känns overkligt att få läsa sånt om Brynäs.

Redigerad kommentar

Självklart måste Rohdin spela mer än vad han gör i Brynäs gör att kunna utvecklas ytterligare. Kolla bara på utvecklingen hos såna som Gynge och Enterfeldt efter några år i Allsvenskan. En lösning skulle kunna vara att förlänga med Rohdin och till en början låna ut till allsvensk klubb.

tobhund: Misstag av Lauritzen att förlänga pga skadan? Nej, inte om han såg till att skriva på för en annan klubb istället...

arnio: Ja, det kommer att bli åtminstone en "bomb" som lämnar men det är inte lika känsligt nu när pengar finns till ersättare.

Redigerad kommentar

Zzz:

Verkligen,gillar dessa rader;)

"Brynäs var fem gånger så bra som Modo,och tre gånger så bra som AIK"

Och då finns det rätt mycket att hämta från vårat spel tills i morgon.

Peja: Ja, lite kul att alla börjar att automatskrika om förlängning på Rohdin, så fort han gör en bra match. Sundlöv och övriga lagansvariga kanske har en lite mer övergripande och initierad syn på saken än vi läktarcoacher.
Vi har ju ex ett gäng mkt lovande junisar som trycker på underifrån och alla kan inte få plats. Kan mkt väl tänka mig att man sett ungefär samma utvecklingstendenser och kvaliteter hos Rohdin som man gjorde hos Alcén och Sandin. Ingen tycker väl idag att Sundlöv gjorde fel i de fallen, så innan man börjar att skrika på misstag att släppa Rohdin så kanske man bör analysera saken lite grundligare än att bara se på vad han gjort i en match mot SAIK, typ...

arnio: Ekholm har gjort en hel del bra denna säsong, främst offensivt. Defgensivt är han en säkerhetsrisk pga nonchalant inställning. Detta är ett problem för honom. Jag tror även att det är denna inställning som gör att han har svårt att ta smällar.

Att han utsågs till bästa back i elitserien ställer jag mig som frågetecken inför. Sett över hela säsongen hittills anser jag inte ens att han varit bäst i BIF. Jag håller Gunderson högre.

Peja: Om Lauritz verkligen redan skrivit på  för en ny klubb gjorde han naturligtvis rätt. Om han nu lyckas i ny omgivning. Vi ska inte glömma att killen fyller snart trettio och det är bara i en klubb som han lyckats, den senaste...

tobhund: Nja, det är väl lite taskigt mot Brynäs att säga att en Brynässpelare som skriver på för en annan klubb "naturligtvis" gör rätt. Han hade kunna haft fortsatt framgång i Brynäströjan också. Men med hans skadehistorik och tveksamma fysik var det helt rätt att inte erbjuda någon jättelön. Marcus Nilsson i Bofors är en bättre variant av Lauritzen.

Peja: Jag tror inte det är fortsatta framgångar på planen som gör att han väljer att lämna BIF. Han är ute efter mer stålar... Om det är han drivkraft så gör han ju "rätt". Jag tycker inte heller att det finns anledning för BIF att sockra hans erbjudande för mycket.

Patetiske Fahlman grinar i Norran om hur synd det är om stackars Goren som får stå ut med omild behandling av brynäsarna...

tobhund: Jag tillhör dem som inte gråter om Lauritzen lämnar. Det har blivit en hype kring honom som gör att han säkert ska ha rätt bra betalt i ett nytt kontrakt. Sedan tycker jag inte han håller Järnkrok-nivå heller. Han är ojämn och dessutom skadebenägen. Släpp honom och gör ekonomiskt utrymme för något annat tycker jag.

Zappaholic: Märkligt vad färgad man kan vara (Fahlman). BIF fick ju spela 3-5 i två minuter efter gruff-situationer där både Lavander och Ekholm blev utvisade (men inte Lindberg som startar det hela genom roughing på Lavander).

Lite senare när Goren startar bråk och är i princip den ende aktive slagskämpen får BIF 2 utvisningar och Goren bara en tvåa. Sedan när domaren står och talar om detta för sekretariatet så kommer en annan domare upp och upplyser honom om att Jimmi E. ska ut för en interference oxå. Det innebär ju att i själva gruffsituationen så tar han ut två Brynäsare och enbart Goren...

I normala fall brukar man som domare lösa det ganska enkelt genom att ta lika många från varje lag...  ..där blev jag förbryllad framför TV'n igår.

Dessa domarbedömningar störde mig. I övrigt tog han många korrekta brynäs-utvisningar.

Huge: Thelin, Molin och TJ har alla uttalat sig positivt om Rohdin. Men de har också varit tydliga i att det där lilla extra saknats.
I princip exakt samma sak kan sägas om Löf. Han har inte heller nått ända fram förrän nu.
Rohdin har varit än av de bättre under slutspelet, kan nämna ett handfull spelare (Lavander, Johansson t.ex.) som inte varit lika bra.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12063

Kanske kan vara något om han inte lyckas ta en plats i NHL.

Har ju verkligen bra storlek...

Huss: Ja, och det är väl förmodligen det där lilla extra som ansvariga isf tycker sig se i spelare som Molin och Lindholm och säkert nån till och att man därför väljer att låta Rohdin gå och plockar upp Molin och Lindholm, alt båda två.
Tycker ändå att Löf visat upp en aning större potential i jämförelse, när han vikat för skadade spelare. Nu har han ju t.o.m blivit ngt av en klippa därbak med sitt enkla och robusta spel och har enligt min mening tagit chansen på ett bättre sätt än Rohdin, när den kommit.
Att ex ta chansen trots sparsamt med istid är ju också ett sätt att visa vad man kan när det gäller, när alla nu talar om hur Rohdin tagit chansen när det gällt i slutspelet.

Huge: Jo, men däri ligger min poäng. Likheten mellan Löf och Rohdin är slående. Löf fick chanser men visade ingenting som berättigade till ett nytt kontrakt, sen vips någon månad innan slutspelet så lossnade det helt plötsligt.
Rohdin, samma sak där, fick chanser men ville för mycket men nu när slutspelet är här och han inte har något att förlora så släpper det även för honom.
Löf ligger bara någon månad före honom i "utvecklingskurvan" s.a.s.

Zappaholic: "Patetiske Fahlman grinar i Norran om hur synd det är om stackars Goren som får stå ut med omild behandling av Brynäsarna..."

Haha, ja vad ska man säga om sånt dravel?
Såg knappt till Goren i matchen igår öht, utom 1 gång, och då klarade han sig undan med en tvåa när han borde haft 2+2 för att ha startat en fight med en oskyldig Löf.
Kan inte se att Goren i övrigt har fått nån omildare behandling än nån annan, oavsett match och motstånd.

Huge:

Goren blev ju omild behandlad i serien mot Modo.

Huss: Håller inte riktigt med, tycker att Löf ändå har gjort det en aning bättre än Rohdin när dom fått chansen. I övrigt håller jag med: ungefär samma utvecklingskurva principiellt sett och det verkar ju heller inte vara helt klart att man gör sig av med Rohdin, vad jag förstått.
Tror dock att man har lite mer tålamod med Löf, då backar ur egna led kan vara lite svårare att få fram jämfört med forwards.
Löf har väl dessutom varit med en aning längre som lovande och utvecklingsbar men verkar som sagt inte tagit det sista klivet förrän nu.

Bissett_19: *ASG*  Är Fahlman informerad om överfallet?   :-)

Huge: Medhåll, men skridskoskickliga, tuffa lirare ur egna leden är inte heller lätta att få tag på. Den typen av spelare kan vara mycket laglojala och ta ett större ansvar när vi får ett stort tapp av egna produkter till Amerikat nästa år. Finns alltså fler skäl än de rent sportsliga att behålla Rohdin som jag ser det.

Huge:Du glömmer konkurrensen i din jämförelse. Löf ha inte haft många tt konkurrera med om platserna. Däremot så har det varit ett övertal av forwards när alla varit friska.

« · 1490785 · »