1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742247 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Huge: "Fattar du trögt?
Det är inte rätten att ha en egen åsikt i sig jag klagar på.
Det är när åsikten uttryckligen kombineras med att man underförstått och som oinsatt okunnig lekman anser sig veta och kunna bättre än insatt kunnigt yrkesfolk.
Hur många dar ska jag vänta innan polletten ramlar ner?"

Så det innebär att du har kollat CV't hos samtliga skribenter här?

Nu är du ute på djupt vatten utan dina rosa armpuffar igen.
Veckans boktips är en saga av HC Andersen som skall passa din personlighet utmärkt. Är inte helt säker på att du skulle förstå andemeningen dock.

Carl Lejonkräk: Hehe...
Isf blir väl omdömet om många andra härinne i den där lagliknelsen att man är man är slarvig med pucken, gnäller på tränaren men ofta kommer till avslut och dessutom gör många mål.
Tyvärr bara självmål, men ändå...👊😆

http://www.expressen.se/kvp/sport/karlskrona-hk-varvar-duo-fran-konkurrenter/ blir intressant att se om dom hänger kvar efter säsongen . laget ser ju faktiskt helt ok ut.

Kapten R?dsk?gg: Läs mitt senaste svar till Powerfade så kanske din pollett också ramlar ner....

Powerfade: Fattar du trögt?
Det är inte rätten att ha en egen åsikt i sig jag klagar på.
Det är när åsikten uttryckligen kombineras med att man underförstått och som oinsatt okunnig lekman anser sig veta och kunna bättre än insatt kunnigt yrkesfolk.
Hur många dar ska jag vänta innan polletten ramlar ner?

Zappaholic: Haha, bra argumenterat.
Med Lunkans logik är det ju isf ingen som har en egen åsikt.
Dom som inte håller med MIG och ansvariga i en viss fråga uttrycker ju bara en del andras åsikter och som heller inte håller med mig.
Häpp!!😎

Huge:"Men härinne sitter gladeligen ett helt gäng utan kunskap eller insyn och talar om för insatt yrkesfolk hur dom borde göra.
Utan att du verkar tycka att det känns märkligt.
Märkligt...."

Inte ett dugg märkligt med tanke på att du sitter på ett forum JUST för dina antagonister. Det är hela grejen med HS. Så du får väl söka dig till ett annat forum där viktigpettrar diskuterar empiriska frågor mrd fakta huggna i sten.

Zappaholic: Att lägga sig platt för någon annans val, åsikter är inte att ha en åsikt. Även om vederbörande har "Erfarenhet".

Huges "åsikt" är mer att klanka på andra som har en EGEN åsikt. Visserligen baserad på lekmannamässiga kunskaper men främst på vederbörandes värderingar och förhoppningar. Men han gör det inte med egna argument utan förlitar sig blint på att det hela tiden görs rätt från Brynäshåll. Detta helt utan insyn för att göra den bedömningen.

Huge: Du tycker dig kunna såga andras åsikter men att ifrågasätta exempelvis sportchefens, klubbdirektörens eller styrelsens åsikter eller handlingar, det ska man inte som utomstående kunna göra? Är det inte det som är själva fundamentet i yttrandefriheten - att det står var man fritt att ifrågasätta alla (och allas) tankar och idéer, hur geniala eller urbota dumma de än kan tyckas vara?

Du verkar tro att yrkesmänniskor är mer eller mindre immuna mot felbedömningar, omdömeslöshet och grumlat sinne pga sin närhet till verksamhet. Du förutsätter också att alla utomstående saknar den kompetens som du anser krävs för att kunna göra korrekta bedömningar. Vad vet du egentligen forumets skribenter?

Har hellre en egen åsikt än känner av vart föreningens vindar blåser och vänder kappan efter vinden.

Redigerad kommentar

Zappaholic: MIN åsikt är att den här tråden spårat ur!

Om det nu skulle skrivas om ett nytt förvärv här, skulle det drunkna i allt övrigt svammel! 

Lunkan: så om jag säger att min åsikt är att du har rätt, så har jag ingen egen åsikt?

Är det så jag ska tolka det du skriver?

Lunkan: Men uppmana då för fan även alla småtrista tjatiga upprepande gnällspikar att sluta tala om för yrkesfolk vad dom gör för fel, så slipper jag tjata på dom som tror sig veta bättre och gärna låter alla veta det också...

Zappaholic: Nej, nej, nej.
Härinne härskar en speciell variant av vad som är "eget" eller inte.
Håller man INTE med kunnigt fackfolk, då har man en egen åsikt.
Håller man med kunnigt fackfolk så är det ingen egen åsikt.
Du måste köra dig HS-logikens konstiga lagar....👊😳

Zappaholic: Det är att ha någon annans åsikt, vilket man gärna kan ha men det blir lätt lite småtrist när det upprepas till förbannelse i ett forum för läktarcoacher. Lite av idén är ju att vädra sina egna åsikter.

Powerfade: Det du inte fattar trots att jag typ 564 ggr har förklarat, är att åsikter får alla ha. Men då får man väl vara beredd att åsikterna kan bli ifrågasatta, eller vad menar du?

Sen är det inte åsikten i sig jag vänder mig emot, det är när den kombineras med ex tvärsäkra konstateranden att fackfolk gör fel och att man själv förstås hade tagit ett annat och korrekt beslut.
Mao: det handlar om vem eller vilka jag litar mest på och vem som känns mest trovärdig när det gäller att ta beslut som förhoppningsvis blir bra.
För så länge jag själv inte har kunskaper och insikter för att kunna bedöma om en ansvarig tagit ett beslut som känns vettigt utifrån förutsättningarna, så kan jag ju varken hålla med eller opponera mig mot beslutet ifråga.
Men härinne sitter gladeligen ett helt gäng utan kunskap eller insyn och talar om för insatt yrkesfolk hur dom borde göra.
Utan att du verkar tycka att det känns märkligt.
Märkligt....

Powerfade: Men Huges ÅSIKT är ju att en sportchef och andra som jobbar i föreningen kan ta bättre beslut än oss som står utanför. Det är väl att ha en egen åsikt?

Redigerad kommentar

Powerfade: Du har så rätt!!

Huge: Men det finns väl ingen sportchef som ggör som fansen säger. Däremot så är det fullt i sin irdningvatt fans, trots "bristande erfarehet" har synpunkter. Att man sedan inte har all info spelar ingen roll. En åsikt harman all rätt till. Och att vädra denna här hör till hela sajtens idé. För om vi ENDAST skall "diskutera", eller snarare visa sitt bifall till den lilla information som finns att tillgå på brynas.se så blir det tråkigt.

Att ha en åsikt behöver inte betyda att man är kunnig. Det visar våra politiker varje dag. Man behöver inte ens ha fakta för att ha en åsikt. Men döremot så räcker inte argumentet med kunniga, eäfarna kan bättre. För kunde de det så skulle saker och ting inte gå fel. I alla fall inte i den utsträckning som det gör. Både i Brynäs och i den stora vida världen.

Så möt dessa "okunniga läktarcoacher" med ARGUMENT, DINA ARGUMENT baserade på DIN uppfattning istället för att lita på att tex BZ hela tiden gör det rätta.
DET min vän, är att ha en EGEN åsikt.

Carl Lejonkräk: Haha, spot-on där!

munkas: Forumet är som hockeylag, vissa tillför mycket och andra mindre. Huge kanske kan liknas vid en lite för puckkåt anfallare som besitter tekniska färdigheter men aldrig riktigt kommer till avslut.

Redigerad kommentar

Powerfade: Nu är du ute och cyklar igen.
Det är väl självklart att det ALLTID är bäst om truppen spikas så tidigt som möjligt, det gällde under Sundlöv och det gäller naturligtvis även idag och för all framtid.

Nu gäller diskussionen om truppen ska spikas tidigt bara för spikandets skull eller inte.
Några sitter ju och gnäller över att det inte händer nåt, efter 18 april görs det inga större värvningar och annat trams.

Både BZ och Sundlöv vill självfallet spika sina trupper så fort som möjligt under förutsättning att man hittar de spelare man vill ha och som vill komma hit.
Så jag kan mao hylla båda två för att man hellre väntar och får det man vill ha, än agerar snabbt bara för att tillfredställa otåliga fans.

mk: Då får väl JAG citera en annan kändis, Ingemar Stenmark:

"In´t  lönt att förklar´ för en som in´t  begrip...."

Sen kan jag tala om för dig att "besserwisser" och "läktarcoach" inte är några tillmälen, det är snarare att beteckna som målande beskrivngar på personer som tror sig veta bättre än andra (besserwisser), ex läktarcoacher som tror sig veta bättre än utbildat fackfolk.
Eller såna som du och jag (läktarcoacher), som tror att dom är bättre lämpade att coacha ett lag från soffan eller läktaren än en utbildad och erfaren elitcoach i båset.

Att kalla nån för "idiot", är däremot att använda ett tillmäle.

Huge: För att spinna vidare på läkarjämförelsen.

När min fru väntade barn och hade problem med sitt bäcken sjukskrev hennes läkare henne under resterande graviditet och skickade in dokumentation till Försäkringskassan. Vi fick kort därefter tillbaks ett meddelande om avslag och något upprörd gick jag till läkaren och ifrågasatte hans beskrivning av tillståndet.
Efter viss argumentation fick jag beskedet "Skriv själv då, så undertecknar jag!!"

Sagt och gjort, jag skrev ett nytt utlåtande som läkaren läste igenom och undertecknade och..... Försäkringskassan godkände.

Kan väl kanske kalla mig läkarcoach efter detta ;-) 

Huge: "Tycker faktiskt att det låter vettigt att inte värva första bästa bara för att man ska spika laget så fort som möjligt, bättre att vänta in rätt spelare så långt det nu är möjligt förstås."

Intressant. För något år sedan var det tvärt om. Du underströk du hur viktigt det var att man fickbtruppen klar tidigt. Fast det är klart. Då hade ju Sundlöv gått ut med just den informationen. Nu får det ta tid så man hittar precis rätt spelare.

Så...nu har vi 2 insatta, kunniga etc etc sportchefer med två vitt skiljda strategier. Vilken är rätt?

Du kan ju inte hylla båda ;)

Huge: Nä nu skiter jag i den här diskussionen. Den leder ingen vart.
Säger som GW sa i diskussionen med Lambertz: det går inte att diskutera med en idiot:)

Kalla inte oss andra för besserwisser, läktarplats, och andra tillmälen. I så fall har jag ett par ord om spinna som dig..

mk: Det stora problemet är att du saknar läsförståelse och blandar ihop äpplen med päron som den värsta frukthandlare på Stortorget i Gävle.

Vem har förnekat nån en åsikt?
Har jag förbjudit dig eller nån annan att tycka vad ni vill?  Nä.
Har jag påstått att en åsikt är mer rätt än en annan?  Nä.
Har jag förbjudit nån att spekulera?  Nä.

"Nästan allt du tycker står ju på hemsidan. "

Inte så konstigt. Nästan alla beslut som tas av fackfolk är sannolikt mer korrekta och väl underbyggda än de förslag som ofta kommer från okunnigt och oinsatt läktarfolk härinne och som inte känner till förutsättningarna som beslutsfattarna har.

Sen stämmer det heller inte att jag aldrig har några egna åsikter.
Eller menar du att det inte är en egen åsikt när jag håller med om det som kunnigt fackfolk beslutar?
Och att det bara räknas som en egen åsikt när man INTE håller med?

I övrigt och i allmänhet är det sällan jag orkar sitta och ha åsikter om laguttagningar och andra i mitt tycke ointressanta saker.
Jag uttalar mig när jag tycker att nån diskussion är intressant och jag har nåt att tillföra, svårare är det inte.

mk: "Jämförelsen med en läkare är väl inte helt korrekt eller? "

Jaså?
På vilket sätt är jämförelsen felaktig då?

I båda fallen handlar det om outbildade amatörer som försöker tala om för utbildat fackfolk hur dom borde göra.

Återkom isf när du själv har skaffat dig kunskap och erfarenhet från att leda ett hockeylag, ett företag eller nåt annat vi talar om.
Då kanske din ev kritik och dina synpunkter får lite mer tyngd, svårare är det egentligen inte.

Huge: Men problemet med dig Huge. Är ju att du har ju väldigt få egna åsikter. Nästan allt du tycker står ju på hemsidan.

Hur kan du då tycka att du skriver självgoda besserwissrar på näsan?
Vi har ju bara en personlig åsikt. Sen om den är rätt eller fel. Det vet inte du inte jag. Det kallas att spekulera.

Man skulle tro att du röstar kpml(r) och köper proletären:)

I den ideologin vet ju alltid de styrande bäst..

Såg att rödskägg skrev ungefär samma sak.:)

Redigerad kommentar

Kapten R?dsk?gg: Vilken diskusson talar du nu om?
Har just redogjort för min åsikt när det gäller värvningarna.
Tycker faktiskt att det låter vettigt att inte värva första bästa bara för att man ska spika laget så fort som möjligt, bättre att vänta in rätt spelare så långt det nu är möjligt förstås.
Där fick du en alldeles egen åsikt från min sida på köpet också, den bjuder jag på.
Men i princip håller jag med dig: har man inget vettigare att skriva än att BZ borde spika laget så fort som möjligt, skit i vilka spelare man värvar bara laget blir spikat, så kan man lika gärna ge fan i att skriva nåt.

munkas: Ja, dom flesta har nog ett litet helvete i valtider skulle jag tro, om man nu inte har nån sorts grundfilosofi som styr valet.
Sen älskar jag som sagt att sätta tvärsäkra okunniga besserwissrar på plats, sån som tror att dom vet bättre än kunnigt fackfolk.
Själv vet jag inte så mkt om förutsättningarna för BZ, Bulan och spelarna i stort.
Därför avstår jag hellre från att komma med pekpinnar kring den biten, än att bara framstå som en kaxig läktarcoach som tror att han vet allt.
Har vi inte nog med såna härinne tycker du?
Förstår att det måste vara ett helvete för dig att nån skriver dig på näsan när du hade hoppats på att få husera härinne själv tillsammans med dina övriga sektmedlemmar i gnällklubben...

Carl Lejonkräk:
Ahnelöv klar för Brynäs!
Thoressem klar för Brynäs!

Säkra källor.

Haha jag skrattar länge och mycket😃

Huge: Om du inte har något vettigt att tillföra diskussionen, eller ens har en egen åsikt (bortsett från att hänvisa till att andra vet bäst), kan du väl undvika att skriva? Det här är inte Nordkorea.

Huge: Den stora frågan i debatten är väl varför du huserar i ett forum om du inte har några egna åsikter? Min gissning är att du njuter lite av att sätta folk på plats genom att alltid hänvisa till kunnigt fackfolk alternativt komma med pekpinnar ang språket. Hur gör du förresten när det är val? Då vimlar det ju av kunniga politiker från mängder av olika partier som försöker pracka på folket sin ideologi. Det måste vara ett helvete för dig...

Huge:Men läkarreferensen är inte helt hållbar i sportens underbara värld. Inom läkaryrket krävs det x antal års utbildning + praktik innan du släpps in i yrkeskåren.
Samma krav gäller inte riktigt inom hockeyn där det vimlar av lekmän, på gott och ont. Men ja, jag köper din poäng i stort.

Huge: Jämförelsen med en läkare är väl inte helt korrekt eller?
Det är väl ingen raketforskning Bz håller på med?
Utan vanligt företagskedande.
Sen är det väl var och ens rätt att tycka att nått är fel. Facit får man ju när säsongen är över.

Huss: Visst är det så, går aldrig att gardera sig mot undantag och där det av nån anledning visar sig att det blivit fel.
Min poäng i det här fallet är ju att man själv måste ha lite kunskaper och erfarenheter av att leda ett lag, för att själv kunna bedöma om ex BZ gör rätt eller fel.
Annars blir det ju lika tragikomiskt som exemplet med läkaren: jag sitter som okunnig och oinsatt läktarläkare och talar om för en utbildad och erfaren professor i medicin hur han borde göra.

Forsberg 1978: Verkligen, och jag hoppas Bulan får sätta sin prägel på träningen också och att det inte bara är Ågren som sköter den.

Forsberg 1978: Verkligen! Skall också bli intressant att se vem som blir tredje länken i kedjan.

Ska bli intressant att se hur Westerholmarna utvecklats av en försäsong med Bulan med tanke på deras starka avslutning? 

Huge: En liten passus, men blind tro på ledarskapet ställt till med en hel del problem genom historien, i stort och smått.
Som chef vet jag också att man ibland sitter för nära problemets kärna för att kunna se obeoende och klart. Om du har CZ som exempel så satt han under en rejäl press också och då finna alltid en risk att de låser sig mer än att du finner lösningar.

mk: "Utan att gå in på hårklyverier, så är det enligt mig att stödja att man "väntar" med att värva."

Det är inte ens hårklyverier vi talar om, du är bara tokfel ute och verkar inte ha fattat vad saken gäller.
Självfallet är det ett stöd för att vänta, eftersom jag inte har en aning om vilka spelare som BZ hittills jobbat med, vilka som velat komma hit, kraven från spelarna och Brynäs osv osv.
Jag stödjer däremot INTE det som många uppenbarligen vill se: snabba värvningar enbart för värvandets skull, bara för att man som läktarcoach är otålig och orolig för att det inte händer nåt. Så lär dig att skilja på saker och ting, då blir debatten så mkt enklare.
Tycker du att det låter konstigt på nåt sätt, eller....?

"Men att du håller med vad Brynäs gör är inte så konstigt. Det gör du alltid."

Ja, så länge jag själv saknar både kunskaper och erfarenheter när det gäller att sköta en elitförening i ishockey, så kommer jag att hålla med kunnigt och insatt fackfolk. Om det sen visar sig att dom gjort fel så ändrar det väl inte på faktum: dom är lik förbannat bäst på att ta så korrekta beslut som möjligt och därför är det bättre som oinsatt läktarcoach att hålla med, än att sitta och tala om för dom hur dom borde göra.
Hur gör du själv när du kommer till läkaren och han ordinerar en viss behandling?
Börjar du argumentera emot och påstå att läkaren har fel, trots att du inte har nån som helst medicinsk kunskap?

Kan isf tänka mig att läkaren säger nåt i stil med: Jag som fackkunnig läkare håller inte med dig mk, men ha det gott....   :-)

Brynäslegenden:

Precis. Det är därför jag inte får ihop ditt resonemang om att Brynäs skulle ha slösat bort en av sina egna talanger. Det måste ju ha varit Sebbes eget beslut att pröva lyckan i NHL/AHL. Att han nu väljer flytta tillbaka till Sverige vid ett tillfälle där Brynäs inte har plats för honom kan du ju inte lasta Brynäs för.

Huge:mk: Nu hänger jag inte med. Var och när har jag förespråkat att BZ bör vänta med att värva?
Jag har förespråkat att BZ bör värva den eller de spelare som han och Bulan anser behövas, sen får det ta den tid det tar.

Utan att gå in på hårklyverier, så är det enligt mig att stödja att man "väntar" med att värva.

Men att du håller med vad Brynäs gör är inte så konstigt. Det gör du alltid.

Jag håller inte alltid med dig Huge.
Men ha det gott:)

Carl Lejonkräk: Om vi inte kan jämföra säsonger så vad har vi en diskussion här för?

Vitsen med denna sida är ju att diskutera olika år eller?
Enligt ditt menande så kan man aldrig jämföra lag från olika säsonger?

Min poäng var mer att folk ändrar åsikt efter vad som passar dom bäst.

Det var samma snack när Sundlöv spikade truppen tidigt. Några ansåg att det var bra, andra att det var skit.

Alexander Sahlin och Henrik Tegel Teghel klar för Södertälje enligt dragskott.se

#Brynäskollen

mk: Nu hänger jag inte med. Var och när har jag förespråkat att BZ bör vänta med att värva?
Jag har förespråkat att BZ bör värva den eller de spelare som han och Bulan anser behövas, sen får det ta den tid det tar.
Clarence och en del andra anser uppenbarligen att snabba värvningar är viktigare än att dom blir rätt.
Så vore det inte bättre om du istället hade frågat hur DOM tänkt? Om dom nu öht gjort det....

Och du: CZ och BZ vet fortfarande bättre än du och jag, och jag kommer fortsätta hävda att kunnigt och insatt fackfolk är bäst lämpade att ta så korrekta beslut som möjligt.
Clarence kommer sannolikt att fortsätta gnälla oavsett vilken coach eller vilka spelare vi har, så ditt yrande om vindflöjlar framstår faktiskt som obegripligt...

mk:herregud, du kan ju inte jämföra två olika säsonger med olika förutsättningar med varandra. Har man halva laget på skadelistan måste man värva för att ha ett lag att ställa på isen, gruppdynamiken kommer då i andra hand.

mk: Fast nu är det försäsong, då var det mitt i säsong.

Detta inlägg är till Huge och Clarence i första hand:

För ett par år sen när Cz var boss, så behövde Brynäs förstärka mitt i säsong.
Men det ville inte Cz, för det skulle störa "gruppdynamiken".

Huge var (som vanligt) försvarare av det. Fackfolk vet ju bäst.

Clarence ville ha ny spelare. Som många, inkl mig.
för vi ansåg att det klarar man om man är professionell.

Det är kul att se att nu har bägge svängt 180 grader.
Nu är Huge förespråkare för att vänta med värvning. Och Clarence tvärtom.

Jag har en undran till er båda.

Står ni inte för vad ni tycker. Utan svänger ni som en vindflöjel?

Davey_22: Det lär ju ha skrivits ett kontrakt på att vi tog över kontraktet. Att BZ gick med på det är för mig en gåta (fast jag har förstås inte kompetensen att bedöma saken).

« · 1686204 · »