1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742214 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT
Zzz: Intervju med Nick på hemsidan idag.

Huge: Att TJ har svårt med folk som säger emot honom blev väl ganska klart i fallet med GP

Sen att poängsnittet inte ökade dramatiskt med Bulans intåg känns inte som det viktiga (ökade iofs från 0,8 till 1,25 om man tittar på TJs sista matcher) vilket TJ verkar missat....det viktiga är hur spelet kändes, hur det uppfattades av spelare och supportrar.
Jag mådde psykiskt dåligt när jag tittade på matcherna för det kändes som jag förväntade mig dåligt spel och förlust.
Med Bulan så kändes det som att spelarna fann glädjen igen och man kände att man hade hopp i matcherna och en uppåtgående trend trots att det ju började knackigt för Bulan

TJ kan snacka om att man inte fick det uppsvinget man hoppats på men för mig som supporter var det en helt annan glädje att titta på hockeyn efter tränarbytet och då är det för mig ett lyckat byte

SnowKing: Visst hade man önskat att TJ kunde trycka undan besvikelsen och känslan av förnedring att bli bortplockad. Men samtidigt får man respektera att han än kanske inte kan ta in det hela och se på det objektivt ännu.

Sen måste man också komma ihåg att den enskilt största anledningen till att vi gick till playoff var att Leksand klappade ihop fullständigt och förlorade dom sista 12 matcherna. Hade dom tagit en normal poängskörd dessa matcher hade vi spelat kval. Jag tror inte många härinne hade tyckt att Bulaneffekten var lika stark då..  

Huge:

Man behöver  ju inte va hockeyprofessor för att se spelförändringen efter Bulans intåg, rätt sida kvalstrecket, slog ut FBK och spelade jämt med SAIK..... vette tusan om det blivit samma resultat med TJ kvar. Fast det är ju bara spekulationer... o lite surgubbe får man nog konstatera.

bradberry: Tack för länken till intervjun med TJ.
Jag tolkar det mer som att han velat säga att tränarbytet inte gav den omedelbara effekt som man velat ha vad gäller att i första hand plocka poäng, och då har han väl iofs en poäng själv sas.
Men han glömmer ju bort alt medvetet(?) bortser ifrån hur spelet sett ut sen Bulan tillträdde, och därmed framstår han tyvärr som en lite sur gubbe även om han själv sannolikt inte velat framstå som en sådan.
Så hans snack om "någon typ av upprättelse" känns mer som ett sätt att försöka hitta en liten ursäkt för den egna oförmågan att få ordning på spelet i det här fallet.

Sen vet jag inte om jag är ensam om att ha känslan att TJ fortfarande har svårt att delegera uppgifter, efter att ha läst vad som skrivs om hans nya stab i Björklöven.
Får intrycket att han valt personer som kanske inte är så otroligt säkra på sig själva och vågar säga ifrån om dom inte håller med sin huvudtränare.

micke63: förmodligen i juni när AHL är klart

Nä kommer nästa nyförvärv ? Det är väl i alla fall en back och en center som skall på plats ?

Bellman 6,0: Sjukaste matchen. Vore kul om Anaheim kunde ta en till nu bara. Gissar dock att serien går till 7.

Bellman 6,0: Stanley cups poängliga ser fortsatt trevlig ut ☺
Fortsätt så här Silver, vinn några Stanley cup och skytteligor, så kan du komma hem till rätt lag sen igen 😉

Silfverberg, två assis. Ena till avgörande 5-4 målet i sudden.

munkas: Om man inte har värvat klart nu. Så kan det väl inte bli nån klass på spelarna ändå?
Det görs ju inga bra övergångar efter 18:e april, eller hur?

Sorry, var bara tvungen😄😄

bradberry: Minns TJ:s märkliga snack om att han var ny som tränare men att han lärde sig mer och mer. Och det var i förra årets kvart mot FBK! Sanny Lindström och Peter Rönnqvist höll på att gå i taket. Petter sa ngt i stil med: "Ny? Det här är ju hans tredje år som huvudtränare!" Har alltid tyckt TJ svamlat en massa och inte riktigt vetat vart han velat komma. Kom ihåg Bäckströms kritik mot TJ:s sätt att välja spelmodell mot FBK när vi åkte i kvarten förra året.

bradberry:Märkliga uttalanden av Tommy, han har alltså småmyst mär Brynäs förlorat.

bradberry: Enkelt. Han ser sig själv som större än laget...
Skönt att bli av med fågelholken.

bradberry: Tommy framstår som en riktigt sur gubbe. Skönt att han fick gå, verkar ha noll självinsikt. 

Vilket gnäll... Så illa ser det inte ut. En slutspelsplats är realistiskt. Sen kan det ju gå BÄTTRE än vad man tror också. Det måste inte bli sämre hela tiden. Nick är ju bästa värvningen i SHL efter Thoresen hittills. Porseland gjorde 30 poäng i KHL. Pudas är en frågetecken i SHL men döm inte ut honom än. Alla fattar väl att det inte stod rätt till i laget innan Bulan kom så det är ju inte helt otroligt om 90% av de gamla spelarna håller en högre nivå heller.

munkas: Jag ser absolut frågetecken. Med Ollas och Enterfeldt finns det inga garantier för att dom kommer leverera på samma nivå som tidigare. Sedan är också Sandström ett stort frågetecken enligt mig. Klarar han pressen? Jag är tveksam... Även om han i och för sig stod för en hjälteinsats i derbyt mot Leksand förra säsongen. Det talar ändå för att grabben har ett psyke utöver det vanliga.

Sedan skulle jag påstå att osäkerheten kring spelarna du nämner inte är av avgörande betydelse för hur Brynäs 2015/16 kommer prestera. Vi har en riktigt bra förstakedja. Vi har Westerholmarna som kommer kunna bli nyckelspelare kommande säsong om dom bibehåller nivån sedan Bulans ankomst. Dessutom Lindblom och Brodecki som bör kunna ta nästa steg i sin utveckling. Och sedan Ollas och Enterfeldt, som om dom bara kommer upp i 85% av kapaciteten dom besitter, kommer kunna tillföra mycket gott för Brynäs.

Jag vet inte om jag är speciellt optimistisk med dessa uttalanden.

Skrubben: Det enda nyförvärv jag känner mig säker på är Nick Johnson. Pudas och Porseland tycker jag känns lite osäkra för att kunna räkna in som bra förstärkningar. Lägg därtill osäkerheten på nivån hos Sunken, Kilas, Blomman, Mannberg och Sandström samt att två av våra tilltänkta nyckelspelare missade i princip hela förra säsongen... Nä, lite realism borde väl även du kunna gräva fram under det tjocka skalet av villkorslös optimism? Jag skriver ju inte att Brynäs är klappkassa och garanterat kommer hamna i kval utan att jag ser lagen som nämndes i förra inlägget som mer troliga kandidater att slåss om guldet. Jag hoppas dock att det är du som får rätt i slutändan.

tjugo8: Hur många matcher ledde Bulan laget?

bradberry:
Analys

+56% högre poängsnitt alltså
Jagärintebitter

bradberry: Även om jag håller med så tycker jag att du övertolkar TJ en aning.
Tror inte mkt på att han ex skulle önska Brynäs olycka.
Var finns intervjun? Lösryckta citat kan ofta vara vilseledande om dom är tagna ur sitt sammanhang, även om man har svårt att se det i det här fallet.
Att TJ av naturliga skäl varit jävligt besviken är iaf solklart, men som sagt: hans analys är lite märklig för att komma från en person som haft tid på sig att smälta besvikelsen och som i övrigt verkar vara en objektiv och nykter analytiker.

bradberry:
Rätt, ingen i detta forum kan hålla med om TJs anslys

Med TJ: 1.23 p/match, 0.8 p/m sista 30 omgångarna
Med Bulan 1.25p/match

Skrubben: Bra analys. Med SAIK:s målvaktsspel i kvarten så hade vårt spel sannolikt räckt för att gå vidare, större var inte skillnaden mellan lagen i övrigt.
Att med det som grund antyda att det skulle krävas flera nivåhöjningar för att vi ska ha nån chans nästa säsong känns som ett tänkesätt baserat på dålig verklighetsuppfattning.

bradberry: Han har tidigare även sagt att han inte "orkat" se några av Brynäs matcher sedan han lämnade, vilket innebär att han inte heller sett vilken spelmässig förbättring laget stod för under Bulan.

Skrubben: Ja, en underbar jämförelse som väl bara kan komma från nån som munkas.
Att jämställa HV:s interna problem med naturliga avgångar i Brynäs organisation....

munkas: Så du likställer spelarmobbning och att spelare lämnar HV pga tränaren, med att klubbdirektören och sportchefen i Brynäs har slutat med mer än ett års mellanrum 😂

Argumentet "OM juniorerna tar ytterligare kliv i utvecklingen" lever ju alla lag i SHL med. Framför allt Skellefteå som vann två raka SM-guld.

Argumentet "OM nyförvärven levererar" lever också ALLA SHL-lag med. Brynäs nyförvärv har bara varit inom det svenska ligasystemet eller svenskar. Betydligt "säkrare" värvningar än exempelvis från AHL.

Argumentet "OM bulan kan lyfta hela laget ett par nivåer" vet jag inte vad du syftar på. Om man tar i beaktning Brynäs spel från slutdelen av förra säsongen, sä räcker det spelet enligt mig för att gå långt. Att lyfta laget ett par nivåer från den nivån spelmässigt har man nog aldrig skådat i denna liga.

Varför TJ? Varför...?

TJ:
"- Det jag kunde känna var någon typ av upprättelse, en upprättelse då det visade sig att det inte hjälpte att göra den här rockaden med att ta bort mig, säger Jonsson, numera tränare för Björklöven, till hockeysverige.se."

Detta visar på en del saker:

1. Tommy Jonsson räknar sitt poängsnitt över hela säsongen. Han bortser helt från den usla svit och de oförklarliga(?) bottennapp han ledde laget till i match efter match innan han fick gå. Dålig analys TJ!

2. TJ satt alltså och önskade BIF olycka för att nå "upprättelse". Hur hårt bultar hjärtat?

3. Han ljuger. Säger å ena sidan att han inte känner någon bitterhet gentemot klubben. Å andra sidan att han känner upprättelse när poängskörden blev skral(?).

Nä Tomny! Onödiga uttalanden...

Känns lite som Osten sprider pengar åt alla håll utan en tanke bakom. Måste verkligen ha obegränsat med pengar annars borde de använts bättre. FBK tycker jag värvat bäst hittills.

Skrubben: Vi kan ju kvitta HV:s problem mot att Brynäs sportchef, klubbdirektör, ekonomichef och tränare har lämnat klubben inom en tidsperiod på 12 månader.. Brynäs chanser till en framgångsrik säsong ser jag inte som helt omöjliga. Det är dock som vanligt alltför många pusselbitar skall falla på plats för att det skall vara särskilt troligt. OM Sunken och Kilas blir skapliga igen, OM juniorerna tar ytterligare kliv i utvecklingen, OM nyförvärven levererar, OM bulan kan lyfta hela laget ett par nivåer etc. Nu har ju inte klubbarna värvat klart ännu så mitt tips var bara grundat på en svag känsla ingen djupgående analys.

Chris11:Brynäs är ju ett köpelag också men vi köper billigare spelare och inte riktigt lika många.

munkas: Du hade aldrig påstått att Brynäs varit en kandidat till sm-guldet om det varit ett internbråk i klubben som hela hockeysverige snackar om.

Du hade heller aldrig påstått att Brynäs varit en "underdog till sm-guldet" om dom anställt Dan Tagnes som huvudcoach, och dessutom tappat sina två bästa poängnplockare (Micflikier och Taffe) och troligen tappar en till viktig kugge (Sjögren).

En tillfällighet? Knappast va?...

Redigerad kommentar

Ska bli kul att se hur mycket speltid svett får bland alla stjärnor i köpelaget NR1..

Chris11: Jag tror det blir en ganska tuff fight mellan Luleå, Saik, Växjö, Hv, fiskrens och Fbk om guldet. Linköping kan vara en underdog..

kennys: Men jag hoppas att du förstår att Brynäs inte har de resurserna att spendera. Sen finns ju fortfarande risken att de ändå inte blir ett topplag, då tror jag effekten snarare blir den motsatta.

Redigerad kommentar

Chris11: Man kan tycka vad man vill om den satsning som Luleå gör. Men det kommer garanterat att bli ett otroligt drag kring hockyn i Luleå med utsålda matcher med allt vad det innebär. Men det är så här det går till i svensk hocky. Växjö hade inte speciellt många egna produkter när man tog guld

SWEATT: allt annat än guld är fiasko för luleå nu!

Honken: Tror inte pengar är någon "trång sektor" hos Luleå....

Brynäsgubbe: Undrar om de verkligen betalade fantasisumman man kunde läsa om tidigare 600k/mån.....

Rajala klar för Luleå om ni inte redan sett det.

Clarence: Läs om, läs rätt.

mk:Vad menar du? Skulle det vara ett för högt krav att lyckas värva tillbaka en spelare som tidigare funnits i föreningen? I så fall är vi riktigt illa ute.

micke63: Luleå köper och köper. Fast en själ och ett hjärta går inte att köpa.
Kul att vara junior i Luleå hockey ;)

Tackar gudarna och Brynäs juniorverksamhet för att egna produkter vann guldet till oss 2012! Inte samma känsla om man köper sig ett guld ala växjö. Jag hade inte velat se Brynäs bokstavligen buda på bucklan. Men grattis då Luleå...

micke63:

Många dyra namn.
Men hur är det med centrarna i Luleå?
Är det där de ska förstärka härnäst?
Annars ser väl det ut som deras svagaste lagdel är centersidan? 

SnowKing: Luleå ser ruggigt starka ut !!. Nu gäller det bara att dom får ihop det som ett lag då måste dom vara topp kandidat till nästa säsongs SM-guld.

kennys:

Precis.... Bz har bossat i 10 månader, vad har han uträttat? 

Fast allvarligt talat, hur menade du egentligen?

kennys: Vilket förtroende?

Kan inte du redogöra för vilken kravställning du har på Brynäs egentligen.

Enligt mig så är du upp i det blå..

StefanMedS: Skulle man lyckas värva Johan Larsson så är förtoendet återupprättat

Intervju med Johan Larsson!

« · 1686628 · »