1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 745911 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT

Sv: SILLY SEASON 2015-2016. BZ:S DEBUT
Carl Lejonkräk: Om man i de egna leden i stort sätt har likvärdiga spelare så är det oerhört märkligt att man tar in en 8e back. Tror inte en seniorback som värvas in är helt gratis det heller. Bättre att skriva kontrakt med en kille som förmodligen fortfarande bor hemma hos mamma och pappa

Hade de ansett att de var likvärdiga hade nog Deutsch varit kvar. Lite kunskap utgår jag ifrån att de som bestämmer har. BZ sitter ju knappast ensam och tar egna beslut som alla andra är emot.

Bifbiffen: Dessutom kan man fråga sig hur många senior backar mitt i karriären som nöjer sig med att vara 7-8:e back. Men vi kanske ska köra något rotationssystem eller så räknar man kallt med att vi ska ha 3-4 backar skadade hela tiden som vanligt.

Bellman 6,0: likvärdiga är ju tveksamt, att producera som Zanetti gjort i Allsvenskan gör inte vem som helst.

Davey_22:"Bengtzéns Cv visar väl tvärtemot,han har uträttat mycket med små medel.

Både i Bofors och kanske främst Karlskrona."

Jo,fast nu jobbar han på högsta nivå, i SHL. Uppfyller han också den seriens kravbild? Tycker vi ännu ska vara lite reserverade med ett betyg på det.

Carl Lejonkräk: Zanetti bör nog vara en bättre/mer utvecklad spelare just nu,ja. Av förklarliga skäl. Jag tycker tänket är rätt från BZ,det är ju inte precis så att vi avvecklat juniorsatsningen i och med detta.

+20 Poäng av en back som dessutom spelat i bottenlag,klart det finns bra egenskaper då.

Clarence: Det får vi se. Men ett öga för att bygga lag med mindre medel är ju en talang. En talang som troligen tog honom till Brynäs.

Sen får vi väl se hur han lyckas,det vet ju ingen ännu. Jag tycker han har startat bra iaf.

Johnson,Porseland och Pudas känns alla som bra värvningar. Han har dessutom inte slentrianförlängt kontrakt med spelare som år efter år presterar lite i underkant.

Davey_22: Det är klart att konkurrensen blir större med en "bättre" back på 8:e än en junior. Mentalt blir det tuffare. Nu blir det svårare att glida runt som 5-6 back. Kravbilden blir tydligare.
Det är nog det som Bz vill ha in i första hand.

mk: Precis. Riktig bredd och djup i laget är nyttigt. Sen får vi väl se,kan ju bli en annan back.

Davey_22: Deutch kan ju senare komma tillbaka om gör det bra i Allsvenskan.

Carl Lejonkräk: Han verkade inte särskilt bitter,inte utåt sett i alla fall. Så det skulle inte förvåna mig om han dyker upp i våran tröja snart igen.

Man kan också fråga sig vad som är bäst för Deutsch utveckling.

Att vara åttonde back i SHL med lite speltid (om vi nu inte åker på
en massa skador igen) eller att spela varje match med mer speltid
allsvenskan?

Oddsen på att Thure sänker oss i premiären..

Nu förstår ju inte jag riktigt varför Bengtzén "bara" har ambitionen att som sista defensivvärvning ta in en "8:e-back". En kompletterande spelare. Tycker han verkligen, och förresten ni som kommenterar här inne, att försvarssidan är tillräckligt bra redan?

Sen - jag kanske är dålig på att räkna men forwardssidan, anses den verkligen komplett med, som det sägs komma att bli nu, en enda ny spelare till? Nån kanske kan försöka hjälpa mej få ihop det. Jag får det till att så många fler anfallare lämnat än de två nya det då totalt blir med Johnson + den vakante...? 

Clarence: Personligen tycker jag backsidan ser bättre ut än förra året. Backarna tycker jag hittade mer rätt i sitt agerande när Bulan tog över, och med Sjödins hjälp i båset tycker åtminstone jag att det ser stabilt ut.

Vad gäller forwardssidan ser den definitivt komplett ut efter nästa värvning. 

Sammanfattningsvis har vi ett intressant lag på papperet. Får Bulan och Sjödda ihop det på isen så kan vi räkna med en klart bättre säsong än förra.

Clarence: Citatet " Det är en spelare som passar in som åttonde back." är för mig även det helt obegripligt. Att uttala sig så om Zanetti kan knappast vara särskilt motiverande för Zanettis del.

Jag gillar sportchefer som pratar, men ibland undrar jag om han inte ska tänka sig för lite mer. Risken är att det blir en ny Tommy Salo, vilket är underhållande, men den historien slutade ju minst sagt dåligt.

Clarence: Har du problem med minnet eller tycker du bara om att spela dum? Du skrev exakt samma sak för några veckor sedan och då svarade jag så här:

"Clarence: Varför räknar du med spelarna på "ut"-listan som var ersättare för dom skadade spelarna förra säsongen?
Den riktiga listan:

Ut: Brodin, Sweatt, Eklund, Westlund, Lindgren, Nordan, Jonas Johansson
In: Johnson, Porseland, Pudas, Center, back, Felix Sandström

-1 netto alltså. Som kan fyllas ut med någon enstaka junior om det behövs. Är det sånt jävla stort problem? Herregud vad du ska svartmåla..."

Skrubben: Hahhaha. Skön kille

Bifbiffen: " " Det är en spelare som passar in som åttonde back." är för mig även det helt obegripligt. Att uttala sig så om Zanetti kan knappast vara särskilt motiverande för Zanettis del."

Och vad skulle BZ isf säga om en påtänkt och relativt ny okänd AS-back?
Att "det är en spelare som passar i som första- eller andraback" ?
Jag tror ärligt talat att Zanetti är fullt medveten och införstådd med att få börja slåss om en sjunde- åttondeplats på backsidan och att det knappast gör att han tappar nån som helst motivation bara för att BZ säger som det är.

"Jag gillar sportchefer som pratar, men ibland undrar jag om han inte ska tänka sig för lite mer. Risken är att det blir en ny Tommy Salo, vilket är underhållande, men den historien slutade ju minst sagt dåligt."

Salo yttrade sig om saker som skedde när han själv satt som sportchef.
BZ har sagt att han skulle ha byggt laget annorlunda än Sundlöv, dvs saker som är historia och som inte påverkar hans situation idag.
En viss skillnad, om vi nu ska diskutera ev dumma och onödiga uttalanden...

honken21: Själv känner jag fortfarande att vi saknar en rivig forward. Egentligen en direkt ersättare till Brodin. Det är han som är -1. Men det verkar vi inte få.

Huge: Dessutom mäktade Zanetti med 21 poäng i en bottenklubb i Allsvenskan. Deutch har väl gjort 15-16 poäng på två säsonger i J20.
Vem har störst sannolikhet att lyckas i SHL?
Precis som BZ också säger i sammanhanget, Zanetti kan bli ett frågetecken som rätas ut till ett utropstecken.

Clarence:

Jag får ingen logik i dina inlägg.... Idag på förmiddagen skrev du om Bz "jag tycker vi skall vara lite reserverade med ett betyg på det" (Första året med Bz)  12 timmar tidigare skrev du i samma ärende "vi är några som inte är fullt lika imponerade över hans första år i föreningen"

Ja, hur var det nu? Saknar dina åsikter vad han skulle gjort annorlunda..... fast du kanske missade min fråga till dig inatt. 

Huss: Ja, obegripligt att nån öht väljer Deutsch istf Zanetti.
Deutsch saknar både den rutin och hårdhet från seniorhockey som den 24-årige kanadensaren har.
Man behöver inte vara speciellt hockeykunnig för att väja Zanetti alla dar i veckan.

Huss:

Undrar vad utvecklingspotentialen är i en tilltänkt åttondeback? Han kommer väl troligtvis inte belönas med överdrivet mycket speltid.

Johan Norrström:

Förstår inte varför det näms 7-8 back, det får väl visa sig efter försäsongen vem som skall spela var..... dessutom har det ju hänt att spelare blir skadade. Han vet säkert sin status när det börjar och kommer att kämpa som de andra.... tror det blir bra med bredd som höjer konkurensen!

SnowKing: Även om jag uppfattar det som att Clarence menar att vi bör avvakta med betyg på hur BZ kommer att lyckas framöver, så vore det kul att få höra hans motivering till varför han och hans yrkesgnällarkollegor inte är så imponerade av hans första år i föreningen.
Med tanke på att Clarence själv verkar inse att ekonomin begränsar handlingsförmågan så framstår väl BZ:s jobb hittills som mkt imponerande.
Rödin och Johnson var och är knappast billiga i vare sig inköp eller drifT, Pudas och Porseland har kostat en del.
På toppen ska de som varit långtidsskadade nu ha full lön igen och dessutom ska 1 ny back+forward in.
Men vore som sagt kul att höra Clarence förslag på hur BZ isf skulle ha byggt laget med ovanstående förutsättningar i åtanke.
Nåt säger mig dock att han bara vill gnälla utan eftertanke, som vanligt...

SnowKing:

Har väl att göra med att det är så Bengtzen beskriver honom. Så ja det är ju inte helt taget ur luften. Vi får som sagt vänta och se. Killen är ju inte ens presenterad ännu. Jag vill se honom spela innan jag uttalar mig ytterligare.

Johan Norrström:

Visst är det så, mycket spelar ju in hur en spelare lyckas.... att han får va hel på sommarträningen, vilken omgivning han får, rollen han tilldelas. Tycker det ser ut att kunna bli en spännande säsong!

Johan Norrström: Med tanke på Bulans spelidé lär nog även Zanetti som ev åttondeback få bra med speltid. Jämfört med ex Deutsch eller ett likvärdigt alternativ så bör Zanetti betraktas som en etablerad och rutinerad back, som jag ser det.

Huge: "Och vad skulle BZ isf säga om en påtänkt och relativt ny okänd AS-back?
Att "det är en spelare som passar i som första- eller andraback" ?"

What about att inte säga något alls om hans ranking bland backarna?

Huge: Hallå där broder. Ja, det var väl tid på att börja hacka på mej och mina inlägg nu igen va´? Ett tag sen sist,menar jag. Om du anser var och en av de tre nyförvärven som inkommit på drygt två och en halv månads jobb som "mycket imponerande2 så har du all rätt till den åsikten. I sådant fall tar jag för givet att övriga lags sportchefer, som till övervägande del värvat minst lika många nya spelare till antalet, också då gjort ett prima arbete i dina ögon?

Men - bara för att jag har en mer modest hållning till det han åstadkommit som ansvarig den här första silly season får - märk väl - Bengtzén  för min del jobba i precis vilken takt och på precis vilket sätt han vill.

Sen tar jag mej  friheten att åndå anse att detta lagbygge, som det så här långt ser ut, inte kommer räcka till mer än en placering kring 11-12 kommande säsong.

Bifbiffen: "What about att inte säga något alls om hans ranking bland backarna?"

Och hade han gjort det hade du och resterande gnällspikar klagat på att han inte är tillräckligt öppen mot fansen...

Redigerad kommentar

Clarence: Du är så festlig!

Bifbiffen: Så du tror alltså på fullt allvar att Zanetti skulle tappa motivation bara för att BZ säger nåt som Z redan vet och självfallet är införstådd med?
BZ måste väl rimligtvis ha talat om för Zanetti hur man tänkt sig dennes roll (till att börja med, allt är ju inte ristat i sten...), eller tror du att man mörkar såna saker vid förhandlingar om ev kontrakt?
Zanetti har ev fått en förfrågan och fått förutsättningarna klarlagda för sig vid samtal öga mot öga sas.
Kan inte se att det skadar Z på nåt sätt im BZ sen förklarar samma förutsättningar för media och fans.

Clarence: Samma svartmålande frihet om bottenplacering har du ju tagit dig varje säsong, så det säger ju inte mkt.
Vore intressantare om du svarade på min och Snowkings undran: hur skulle BZ isf ha byggt laget, när du nu inte är speciellt imponerad över Rödin, Johnson, Pudas, Porseland och 2 ytterligare nyförvärv som väntar, samtidigt som ekonomin rimligtvis borde begränsa toppvärvningarna till det vi redan har i Rödin och Johnson.

Clarence: Ena sekunden görs det inga större värvningar efter 18 april och du är missnöjd över att BZ inte levererar snabbt nog.
Nu är du helt plötsligt nöjd och det är Ok att han jobbar i den takt och på det sätt han själv vill.
Sen undrar du varför många har svårt att ta dig riktigt på allvar i debatterna...

Clarence: 11-12??? Allvarligt? Nu överdriver du ju bara för att provocera...
Jag tror på en placering 6-8. Som sämst...

Fattar ärligt talat inte varför ni tjafsar om Deutch?? Det är för närvarande ett avslutat kapitel. Lägg ner! BZ gör helt rätt som satsar på erfarna lirare! Vi har redan Sandström, Nörstebö, Pudas, Brodecki, Lindblom och Lööke. Dessutom finns det flera i j20 som är grymma. Bla Lucas Carlsson som för övrigt jag håller snäpet högre än Deutch. Vad jag tror så kommer både Zanetti och Kyle Wilson skriva under vilken dag som gelst. Tror även att Bulan kommer köra med 4 backpar. Nått som inte Tj och Mormor var speciellt förtjusta i. Men det är bara att titta på Frölunda, Saik och Växjö som spelar på 7/8 backar.

Så här kan backparen komma att se ut:
Porseland - Andersén
Bertilsson - Nörstebö
Pudas - Kilström
Zanetti - Sundqvist

Skiter i ordningen. Bulan kommer köra mest med dom som är heta. Till skillnad mot för vad tj gjorde år efter år.

Tror Bulan/Sjödda kommer ha två forwards platser rätt lediga. Då jag ser att Rödin, Scott, Johnson, Ollas, Wilson?, Lindblom, Brodecki, Enterfeldt och Westerholmarna är givna. Det blir alltså Olden, Mannberg, Blomqvist och Lööke som kommer att kämpa om två platser. Dom två andra blir det utlåning för.

Men snälla lägg ner allt prat om Deutch. Han är för helvete ingen Gunde... o vi har talang i laget och j20 så det räcker.

Pettisbif: När kommer nyförvärven? Lång dag igår som inte verkar vara över än

Huge: att värva hit någon som 8-back skickar ju enbart signaler om vilka förhoppningar man har på Zanetti. En sådan tveksam inställning till en spelare känns sådär

Skrubben: varför värva någon som stora delar kommer få öppna båsdörr? Speciellt när man redan på förhand bedömer honom som 8-back. Känns oerhört skevt.

Bifbiffen:

Vi önskar oss såklart en mer skadefri säsong, men samtidigt vet vi ju av erfarenhet att några skador/ sjukdomar blir det. Då har man tydligen tänkt att ersättaren i första hand skall va lite mer erfaren än de vi plockat upp från J-20 tidigare år..... Vad det kommer att resultera i får vi reda på i mars-april -16.

Jag tror uttalandet om "åttonde back" är lite av en felsägning eller ett missförstånd. 

Det känns konstigt i min värld att man skulle värva en 24årig kanadick som uttalat inte ska ha med top 6 att göra.

Det är iaf vad jag tror.

Bifbiffen: Vad är det som säger att han inte får spela lika mycket som Sunken, Nörstebö eller Pudas? Tror du läser in väl mycket i BZs uttalande.

Davey_22: Ja, det är klart att BZ har sina skäl. Som t.ex. att han tonar ner förväntningar både för Zanetti och fansen. Speciellt om du sitter i en förhandlingssituaion där Zanetti tidigare uttalat att han har SHL som ambition och han kanske är beredd att ta en låg lön för att nå dit.

Huss: Låter som den rimligaste teorin hitills.

Förstår ni inte att Brynäs troligast kommer spela med fyra backpar? 

Huss: exakt. Jag tar för givet att man har högre ambitioner än det som Bz nämner. Gillar Bz skarpt. Men huvudet under armen på vissa utlåtanden.

Davey_22: Hållet med. Även om Zanetti nu inofficiellt skulle rankas som åttondeback om man nödvändigtvis måste rangordna backarna utifrån förmodad kompetens så är det väl mest ett sätt att förenkla verkligheten så att fans med svartvit världsbild ska bli nöjda. Allt blir ju som supporter så mkt enklare om man VET vem som är vår bäste back, näst bäste, tredje bäst osv upp till åttonde och sämsta back. Inga nyanser där inte, är man förste- eller åttondeback så är det ristat i sten för resten av säsongen, typ....😀
Som du säger: mkt sannolikt att murveln ifråga övertolkar BZ som bara talat om åttondeback i numerärt avseende. Dvs: vi ska ha 8 backar, 7 är klara och då blir Zanetti isf den åttonde och sista pusselbiten på backsidan, utan nån preliminär ranking kring vilka som kommer att få mest och minst förtroende. Men att Z isf på försäsongen får börja nedifrån sas, är väl snarare ingen överraskning utan snarare rätt så naturligt.
Och att som Bifbiffen på fullt allvar tro att BZ:s uttalande ENBART är ämnat att visa vilka (låga) förväntningar man har på en åttondeback, är ju bara skrattretande okunnigt.

Bifbiffen: Vilka utlåtanden avser du och som isf har varit så otroligt dumma och felaktiga?
Att han skulle ha byggt laget annorlunda är väl det närmaste man isf kan rubricera som "onödigt", men knappast mer.

« · 1687341 · »