1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743466 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON 2019

Sv: SILLY SEASON 2019
Tjurn : Såg du honom i Västerås? Han var dominant. Vi hade ju förmånen att lira i allsvenskan då.
Gick ju inte direkt dåligt i VM heller på stor rink.

Jag älskar Josefson men Berglund är en mycket bättre hockeyspelare. Vad är det för egenskaper som inte skulle funka på en stor rink?

Javelorm: Givetvis finns det frågetecken kring både Berglund och Rödin. Skulle det inte göra det skulle de inte spela i SHL. Förmodligen skulle Rödin också tagit plats i NHL om det inte var för skadorna. Men Berglund har visat att så sent som säsongen 17/18 så var Berglund nästan på 0.5ppg i NHL. Det har aldrig Rödin varit i närheten av. Berglund har högre poängsnitt i NHL än vad Rödin har i AHL som exempel.
Berglund har ändå rätt mycket efarenhet av stor rink. Spelat det under hela uppväxten och inte som det var något problem med rinkstorleken när han spelat VM eller under lockoutsäsongen då han var helt dominant(dock i allsvenskan). Det är ju ingen okänd transatlant vi snackar om.

Jag kan givetvis få fel men då tror jag det beror på att Berglund fortfarande inte mår speciellt bra. Och det hoppas nog ingen på.
Både Rödin och Scott är väldigt bra värvningar men det är inte på samma nivå som värvningen av Berglund. Sen som jag sagt tidigare så hade jag nog ändå valt en kulturbärare(Rödin, Josefson) på ett långt kontrakt än Berglund under en säsong.

majk: i nhl köper jag att Berglund har varit en bra spelare inget snack men han har inte bevisat nått på stor rink jo okej i västerås men faktum är att han va ju inte ens lysande där! Ja är inte alls säker på att han kommer va lika dominant som rödin va innan han stack men tiden lär väl utvisa vem som får rätt! Tror att Josefsson passar mycket bättre här i sverige

Rödin och Berglund ÄR två mycket bra spelare.
Att jämföra dagsformen på dessa mot varandra utifrån historik är väldigt vanskligt.
Inte bara det att skador sätter sin prägling på en spelares påvisad kvalitet utan också vilka spelaren spelar tillsammans med deras status, vilka från motståndarlaget som är på isen då spelaren i fråga är på isen, istid, osv osv till stämning i hallen, familjesituation och omdömen i massmedia.
Allt spelar in.
Berglunds CV smäller helt klart högre än Rödins, men säger inget om vem som lyckas bäst i år i shl.
Jag skulle väldigt ofrivilligt välja bort Rödin - även för Berglund, om inte enbart för spetskompetensen, så iaf för brynäshjärtat han besitter.
Självklart ska Rödin också vara kapten före blomman.
Oavsett om blomman skulle vara en bättre informell ledare,
Rödin kan sätta handling bakom orden på ett sätt jag inte tror blomman någonsin har, eller kommer att kunna, påvisa.

Men Berglund hade jag sagt JA till alla dar i veckan om jag blev tvungen att välja ja eller nej! ALLA GÅNGER!!!

majk: Nu får du dra i nödbromsen här :) Hur kan du vara så säker på att Berglund har högre potential än Rödin? Rödin har visat med råge vad han går för i SHL. Han har haft sjuk otur med skador som, precis som Davey påpekar, troligtvis hindrade att han tog en plats i Cannucks. Berglund har å andra sidan aldrig spelat i Elitserien/SHL så du kan inte säga med 100% säkerhet att han kommer bli bättre i SHL än Anton Rödin. Berglund har varit fantastisk i en viss roll i ett lag i NHL. Vad säger att han kommer vara exakt lika bra i Djurgården och på stor rink med ett annorlunda spel? Du brukar vara vettig, faktiskt unikt vettig för en gårdare så det kan mycket väl visa sig att du har rätt i slutändan. Enda jag försöker säga är att jag inte tycker du ska vara just så säker på att det kommer bli som du säger :D

majk: Rödin är bättre, solklart.

majk: Så dominant som Rödin var innan sina skador så vet man inte riktigt, han kanske hade kunnat ta en tröja i NHL.

Tjurn : Berglund har givetvis högre potential än Rödin. Det är nästan gulligt vilken status Rödin har bland Brynäsfansen. Han är en fantastisk spelare såklart men han är inte på den nivån Berglund ändå har i sig. Men givetvis ska Rödin rankas som en av de 10 bästa nyförvärven.

Sigalet är verkligen inte en topp-10 back i min bok. En av backarna med sämst corsi i Frölunda föregående säsong. Han är väl lite som Tom Nilsson hos oss. Duktig i BP och en hyfsad back för ett andra eller tredje backpar. Det är ju ingen Gunderson eller ens Bertilsson ni värvat. Dessutom i en ålder då man snarare dippar än går framåt.

majk: kan säga att får rödin vs Berglund vara skadefri så landar rödin på ca 40-50poäng Berglund 30-40. Så att rödin inte är med på listan är värre än att sigalet är med han är ändå en topp 10 back i ligan likaså Högström!

mattias - 74: Och Sigalet med??? Men det är grisfot vi snackar om. En av få Djurgårdare jag föraktar.
Lasu? Satan vad han är överskattad. Brukar ligga runt 15 poäng i SHL.

mattias - 74: Men de är ju Fröööööölööööönddddaaaaa, vettu! Där platsar även folk från sekretariatet på en sån lista... Och killen som sköter häxpipan när det blir mål, han som även bränner av den vid stolpskott....

Bäska droppar:

Förvånansvärt att ingen av Luleås VM finnar är med men istället har man tagit med lasu och Sundström! Jösses 😂😂😂

mattias - 74: En dussintyckare. Brynäs tappar två av SHL:s bästa backar, värvar en klassback: "kommer lyfta Brynäs försvar enormt". Jojomensåråärdeatt...

Frågan är om personen som gjort denna lista varit rejält packad. Ingen rödin och everberg med på listan. Humor 😂😂😂

hockeybladet.nu/silly-season/lista-de-tio-basta-nyforvarven-i-shl-hittills/

{8399}: nja, vissa lag tros det på nästan slentrianmässigt år efter år. Mycket tapp i de du nämner, måste rimligen visa sig.

Skrubben: man kanske tänker ge Lundgren en chans i början och se om han kan studsa tillbaka. Igen medan söderström är borta i inledningen. Och om så inte blir fallet så går man på bästa lösningen och säljer Lundgren även om man får behålla en del av kostnaderna. Bara en teori

majk: Jag tror att LHC kan bli säsongens överraskning om de nu bara får in en bra förstecenter. Spännande att se vad Bert kan göra med truppen som jag tycker ser intressant ut.
Säsongens flopp tror jag att Leksand blir som nu har skrivits upp en del men truppen är tunn och det blir stensäkert kval för dem tror jag.
FBK och Frölunda ser klart starkast ut och kniper topplaceringar.

Morningstar: Lär väl vara rätt svaga treor på back och tränarsidan. Annars håller jag med.

Chris11:" Nja det blir en tuff säsong för Djurgården"

Vad blir det då inte för Brynäs? DIF har ett par år visat att de är klart mycket bättre än Brynäs. Den ödmjukheten måste man bara ha.

Skrubben: Ändå vettigt att börja säsongen med åtta backar(och hoppas på Söderström). Hur mår Kilström till exempel? Sällan man går helt skadefri också.

Blir intressant att se hur Brynäs gör på backsidan under hösten. Söderström kommer ju förmodligen inte ta en plats i Arizona och då sitter vi på 9 backar. Enligt Vikfancentral är Brynäs missnöjda med Lundgren och vill egentligen skeppa honom men sitter fast med det svindyra kontraktet Bengtzén skrev 😞

Chris11: Jag skulle inte byta ut någon back från er mot någon av våra backar om man jämför med liknande position. Jämför med Widdings inlägg längre ner. Både Tom Nilsson och Jesper Pettersson spelade i landslaget senaste säsongen, Alsing spelade till sig ett NHL-kontrakt och Garrison var överrakande nog riktigt bra.

Som jag sa så producerade Hedman, Strandberg och Bergfors på andrakedjenivå och Haga på förstakedjenivå ifjol.
Både bra bredd och spets bland forwards och backar.

{8785}: 69 riktigt bra om det var en singeltävling och i skitväder.
62 låter som hcpmygel alt scramble... ;-))

majk: Nu får du lugna dig lite. DIF är inte ett topplag med det där laget. Ni har endast en vass kedja och det är förstakedjan. Berglund-Josefsson-Bemström.
Andrakedjan skulle tex Färjestad kunna ha som fjärdekedja och tredjekedjan finns det nog inte många lag som är avundsjuka på.
Riktigt klen målvaktssida men backsidan är väl helt ok. Två toppbackar i Hultström och Högström men sen är det inte många backar som håller toppklass.
Nja det blir en tuff säsong för Djurgården

Huge:
Haha onödig o onödig. Kan ju vara rätt intressant för vissa.

69 netto i ett extremt bajs väder! Dom vann på 62. Men det var bollen som gick ut 9 och inte 14 så dom klarade sej från skit vädret.

Berge: Plats 10-12? Hahaha! Det i ett lag som ändå varit tvåa och fyra de föregående säsongerna.
Vi är färdiga med truppen om inte Bemström blir kvar i NHL. Då ska det in en ersättare för honom men det kommer under säsong i så fall. Mellanmjölk får stå för dig. Men Hultström(kanske seriens bästa back), Högström, Berglund och Josefson är i det riktiga toppskiktet i serien. Haga hade förstakedjeproduktion senaste säsongen, Strandberg, Bergfors och Hedman andrakedjeproduktion. Wandell hade bäst corsi i hela SHL. Så att han varit svag är väl knappast sant? Guter är en bra målskytt på SHL-nivå. Sen har vi Holtz som är en av de största forwardstalangerna i Sverige under modern tid.
Vår enda svaga position är målvakterna. Och där har vi ändå drömvärvningen för många här inne för ett år sen. Alla vet vad Svedberg kan om han kommer tilbaka till sitt max. Dock skeptisk där.
Så vi har tänkt ställa upp som jag fattat det:

Svedberg(Jensen)

Högström-Hultström
Alsing-Nilsson
Garrison-Pettersson
Norell(Björnfot,Johansson)

Berglund-Josefson-Bemström
Strandberg-Wandell-Bergfors
Hedman-Haga-Guter
Possler-Östman-Eriksson
Holtz(Grewe,Ågren,Walli,Falk)

Brynäsgubbe: Nu är väl skillnaden mellan Jaedon och Kristo/Caporusso att Jaedon är påväg uppåt i karriären medan dem två andra var några år äldre när dem kom till Brynäs. Därför har jag stora förhoppningar på honom inför nästa säsong

{8785}: Vem var det häromåret som skulle överraska? Caporusso eller Danny Kristo?

Gör hellre en egen bedömning än att ta för givet av någon som är betald för att säga att sina spelare är bra. Menar inte att han kommer bli dålig. Har bara inte bildat mig någon uppfattning än. Av det lilla jag sett har han iallafall gett ett bättre intryck än båda dessa herrar, så det är positivt.

{8785}: Onödig info. Jag vill veta din och Oves score... 👊😉⛳️🏌🏻

Precis hemkommen från golftävling. Där bland andra Ove Molin varit med. Jag känner honom sedan min tid i klubben. Han var positiv till att både Victor och Boken skulle komma tillbaka. Framför allt Victor! Så vi ska inte behöva oroa oss för nån av dom. Dessutom var han grymt nöjd med forwardssidan. Där många kommer bli enormt överaskade över Jaedon. Han är bättre än Clark enligt Ove. Bara en sån sak.

Ersson Eriksson

Söderström Sigalet
Lindelöf Andersén
Norin Kilström
Ingman
(Ersson/Lundgren)

Rödin Scott Jaedon
Boqvist Ölund Danielsson
Zetterberg Sallinen Rohdin
Forslund Blomqvist Alcén
Mannberg
(Solem, Westfält, Asklöf)

Grymt fint lag med bra förutsättningar!

Kevin47:
Ja jag har inte hört något mer än det som jag skrev tidigare. Och det var att min kompis som är tränare för J18 laget och är vän med Johan sa att han hade fått en känsla av att Johan kommer hem.

Ser ut att få in lite attityd i laget i år i alla fall med Rödda, Scott och nu då med Ingman :)

Brynäsgubbe: Inte helt kul att jobba i Västerås med en massa hockey-tokiga kollegor i dag...😉

{8399}: Att Söderström försvann kan visa sig vara nyttigt för oss ur en del aspekter:
1. Ingman verkar vara en intressant och väldigt hungrig lirare, får lite Hietanen-vibbar av honom. Med både honom och eventuellt Söderström kan vi ha två riktigt starka offensiva backar. Dessutom är inte Ingman dyr.
2. Detta ’tvingar’ Dacke och Sundlöv att agera på backsidan, dvs frigöra utrymme för ännu en eventuell förstärkning på backsidan. Inget ont om Ingman men det vore orättvist mot honom att kasta honom rakt i första backpar och helt ärligt kan jag inte se någon annan av de befintliga backarna bredvid Sigalet i första.

Det man kan önska nu är att Lundgren skickas iväg. Då står vi med:
1. Sigalet
2. Andersén
3. Kilas
4. Norin
5. Ingman
6. Lindelöf
7. Ersson

Leker man med tanken att såväl Söderström som en Gunderson-ersättare tillkommer kan vi mönstra detta i vinter:
Sigalet - Ny
Andersén - Söderström
Kilas - Ingman
Norin
Lindelöf
Ersson (iväg på lån?)
Sjävklart är det inte optimalt med ev. två st av Norin/Lindelöf/Ingman på bänken men iom att Söderström försvann så sent får man köpa att situationen har blivit komplicerad. Sen kan vi räkna med skador så speltid kan dessa nya från Allsvenskan ändå räkna med.

Brynäsgubbe: Riktigt kul med Ingman !!

xxx BIF xxx: Jag tackar för ditt svar och ser fram emot rondellskivans snurrande. Det är bara det att jag tror att din rondellskiva till skillnad från min redan kört i sten......

Lindström: Våra slipsar i målet? Ursäkta men har du sett Ersson spela? Allsvenskans bästa spelare, jvm-målis, landslagsdebut.

Han e skitbra. Tror att han tillhör topp tre i shl när vi summerar säsongen som kommer.

Samsung: Om du mår bättre själv så...Önsketänk i mängd som du rabblar upp och kanske peppar dig själv med.

majk: innan Berglund såg jag Dif som ett lag på plats 10-12.

Med Berglund i laget (om han når upp till respektabel nivå) är de såklart en annan fråga.

Men för topp 6 måste ni ju få in ytterforwards. Helst två. Bredden av centrar är otroligt bra nu, men var är era forwards?

Jag antar att Berglund kommer spela RW

Bergfors - Josefson - Berglund är en bra kedja. Även om Bergfors egentligen inte är bra nog för att spela förstakedja, så vägs han upp av kvaliten på kedjekamrater.

Men bakom dessa ser det riktigt tomt ut med flera osäkra kort. Haga har gjort en bra säsong i SHL, han är ingen garanterad topp 6. Wandell har egentligen varit svag sen han kom tillbaka till SHL. Guter är en spelare för en tredjekedja, samma med Strandberg och Possler. Det är väldigt mycket mellanmjölk i DIF förutom en skadebenägen Josefson och en otränad Berglund som ingen vet direkt status på.

Lindström: vi levde ju verkligen på våran baktunga backsida förra säsongen :) tänkt utan vår backsida förra året.. Vad hade vi gjort då?
Ironiskt såklart.
Tror det finns självinsikt i både Andersen och Lundgren. Att dom är professionella och inte kan vara nöjd med sin säsong och kan studsa tillbaka.
Hur grym var inte Andersen innan han lämna för pingvinera?
Finns inte ett lag i shl som har en bättre backsida.
Isåfall vilket?
Visst lag som Färjestad o Växjö har tagit in pjäser från tex khl.. finns inget som säger att det blir succé.

Lindström: Men det kan ju lika gärna bli bra...finns det garanti för att Rödin o Scott levererar som vi vill...nä...det är bara att gilla läget

Jan Grismöbel: Stavas billigt.......
Känns som sagt att vi kommer att bli framtunga i år..

Klarar Rödin & co med 5-6 mål framåt vare match? Kommer nog krävas en hel del av våra slipsar i mål i kombo med att tidigare indianen spelar non stop och städar...

Ser bara en back som kan hålla rent framför mål, kommer Kilas att hålla? Blir ett ännu större hål om han går sönder igen.
Har Ersson lagt på sig 10 kg muskler och tränat bakåt åkning?
Kommer Andersen att vara lika trött som förra året så har vi problem...

Brynäsgubbe: Brynäs fortsätter att värva klass från Västerås .. Blir bra detta
..

xxx BIF xxx: Du snirklar och ålar dig runt med så fina meningar.
Men om man läser det, så inser man ju att du inte gillar vad Brynäs gör.
Så sluta med att skriva dessa ”hyllningar”.
Det blir bara sämre.

Ibland undrar man om du inte är Huges tvillingbror😀

Peja:
Men..
..bara en reflektion från en läktarcoach här..

..Bif ska ju inte bara vara ett topp4lag nästa år och 9 år framåt, de ska vara det och samtidigt bygga det egna kapitalet.

Detta är man så säkra på att man slagit på stora bongotrumman för att kommunicera ut det - som MÅL, inte vision!
Ser du då ekonomin som ett stort problem att använda som investering?

Är ju inte så att Bif måste betala alla budgeterade kostnader i augusti, utan det sker löpande under året. Samtidigt går inte SHL in och frågar varje dag, ”har ni mindre pengar nu än ni måste ha i eget kapital”.
Det kan nog inte ens Bif ha koll på på dagsbasis.

Detta betyder att den vinst man tror sig kunna erhålla borde utan problem kunna finansiera ett ev. underskott pga dåligt ekonomiskt förarbete som 3årsplanen nu bygger på.
Problemet med detta är att år 10 tullar man på sparkapitalet från år 11 (om man frångår detta vinnande koncept då) medan vinsten vore att skapa bättre förutsättningar på alla idrottsliga plan för laget i år och framtiden under dessa 10år - framförallt initialt, istället för att som nu tro att en handfull spets räcker för att nå målet utifrån det lag vi bygger på från i fjol.

Sedan behöver man inte bränna just 10 miljoner extra och/eller förlänga med mannberg, alcen osv när knappt halva säsongen var spelad, eller värva en bunt potentialspelare, eller bygga ut organisationen och lägga pengen där.
Man behöver inte heller värva etablerade spelare och spets.
Man kan ju tex använda j20 till både junior och seniorlaget.
Two in one så att säga!
Det skulle nog engagera föräldrarna ännu mer och de kunde då nästan gratis sköta styrelsearbetet så kunde Brynäs istället satsa på juniorscouter istället.
Och inga skitscouter då utan riktiga scouter med enormt stor potential!
Tänkt dig vilken jävla potential det kunde finnas i det laget och resten av BIFs organisation sedan!

Så, chansningen att åka ut pga ekonomi eller pga dåligt byggt lag i förhållande till andra lag är en antagen åsikt, precis som en budget bara är spekulationer.
Självklart vet kunnigt yrkesfolk bäst och borde därmed ha en förståelse som vi andra lekmän och läktarcoacher inte har - iaf tills vi anställs eller väljs in på någon del av BIFs organisation vill säga. Men hur ska vi då hantera åsikter från dessa? Det tåls att suga på..

Hur som FORZA BRYNÄS!!! Kvartis here wi kåm!!

xxx BIF xxx: Har alltid uppskattat trolleri, till skillnad mot Alexander Bard. Intressant att se hur dina formuleringar kan tolkas på olika sätt på ett magiskt vis beroende på läsarens tolkning.

Däremot är väl ett troll ett troll och ingen person, ;-)

Metalman: Är väl inte så konstigt att det lag som var i final för drygt två månader sen och kom fyra tippas topp-6.

« · 1978413 · »