Brynäs IF

715753 inlägg · 7953 ämnen

SILLY SEASON 2019

« · 1978691 · » Till forumet


Sv: SILLY SEASON 2019
Mrassarson: Nej förlåt, vi ska absolut inte vara negativa och vi måste räkna med att allt blir succé.
Låst ämne


Sv: SILLY SEASON 2019
Johannes Hedberg: Samuel och Marcus är inte bröder.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Nej förlåt, vi ska absolut inte vara positiva och vi måste räkna med att allt skiter sig.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Mrassarson: Som jag ser det så är just tränarsidan och spelsystemet det största frågetecknet och då har jag frågetecken även gällande backsidan och anfallssidan.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Mrassarson: ”Fast vi vet väll att Sunken kommer få en försäsong med laget eller vad har jag missat?”

Så var det ju med Sjödda förra säsongen också, identiskt läge.
Nu ska ju tydligen Brynäs börja spela en rolig, offensiv hockey med puckinnehav, nytt spelsystem alltså. Vad händer om det blir kaos i de första träningsmatcherna? Blir det byte av spelsystem igen?
Vi kan ju inte sitta och ta ut positiva saker i förhand.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: och bröderna Ersson, Solem, Westfeldt och Forslund.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Jo men då vet du problemet om en spelare av de du nämner utvecklas det minsta. De försvinner till andra ligor. Långsiktiga lagbyggen fungerar inte i eliten 2019.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Jag har hittat Sundlövs fax.😂😂
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
En positiv aspekt kring lagbygget är ju utvecklingskontot. Lindelöf, Ingman, Zetterberg, Desch, Norin, Asklöf, Ölund. Samtliga är spelare som har uppsidor och som bör ha sin bästa hockey framför sig. Det är spännande och kan bli en jackpot om vi har tur.

Men jag tillhör ändå lägret som tycker att en Boqvist eller Boqvist-ersättare vore detta rätta att börja säsongen med.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
bradberry: skulle Boqvist, Söderström OCH Kellman kommer hem har Brynäs seriens bästa lag.

Andersen - Söderström
Sigalet - Lindelöf
Kilström - Ingman
Lundgren - Ersson
Norin

Boqvist - Kellman - Danielsson
Rödin - Scott - Zetterberg
Ölund - Sallinen - Jaedon
Rohdin - Blomqvist - Forslund
Alcén, Mannberg, Solem Asklöf Westfeldt

...

Det är dock inte alls speciellt realistiskt. Vi ska vara jättenöjd om vi får hem 2 av dem. Vi ska vara nöjd om vi får hem 1.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Mrassarson: Förra året den här tiden var det väll ändå snack om osäkerheten kring Sjödin och hans spelsätt?
Det är det inte nu. Det är det jag menar, inget orosmoment innan ens försäsongen har börjat.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Fast vi vet väll att Sunken kommer få en försäsong med laget eller vad har jag missat?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Mrassarson: Fast vi vet ju ingenting om försäsongen ännu, laget har inte ens gått på is.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
bradberry: Jag känner överlag att vi har ett lite bättre lag än föregående säsong.
Instämmer att vi har ett mer balanserat lag men på bekostnad av en sämre backsida.
Ett bättre målvaktspar har vi.
Backsidan är sämre men har potential att blomma ut.
Forwardsidan blev självklart försvagat av boqvist sorti.
Men det känns ändå som att potentialen finns där, alla vet vad Scott och rödin kan åstadkomma.
Om de flesta har eller tar kliv från föregående säsong är forwardsidan ett snäpp bättre med en jämnare balans.
Zetterberg om allt klaffar kan bli nya Bemström?
Deschenau kanske är så bra som ledningen säger? Det hoppas jag på iaf. Det är mycket om och men, som det alltid har varit i Brynäs?
Jag känner mig iaf säker på en bättre placering än föregående år, dels för att vi inte har samma störningar nu på försäsongen med byte av spelsystem etc..
Sunken har varit med i gänget ett tag nu och får en hel försäsong att träna in sitt sätt att spela hockey på.
Kvartsfinal känns rimligt, sen kan allt hända!
Släng in boqvist och Söderström i ekvationen så blir laget ännu vassare.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
bradberry: Backsidan är ett orosmoment till att börja ned. Vi var baktunga senast, med många kompetenta men inte spelskickliga backar. Nu har vi tappat två kreativa backar i Gunderson och Söderström och det är Lindelöf, Norin och Ingman som skall stå för kreativiteten bakifrån. Vem bygger spelet bakifrån, vilka backar skall lira pp? Jag är orolig.
I anfallet saknas fortfarande en spetsanfallare för att få ihop två starka enheter och nu snackar vi om alla fem (förmodade) spetsanfallare är skadefria och motsvarar förväntningarna.
Ska detta bli bra så gäller det att de allsvenska förvärven slår igenom med dunder och brak och att vår tunna spets förblir skadefri.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Själv känner jag att i det fall Söderström/Boqvist stannar därborta har vi ett på papperet inte så mycket bättre lag än förra säsongen, t.o.m. kanske marginellt sämre. Dock bättre balanserat med en vassare forwardssida, på bekostnad av en sämre backsida.

Får vi hem Boqvist och Söderström tror jag vi kan fajtas om top 6. Skulle även Kellman droppa in så tror jag i händelse av en skadefri säsong att vi är top 4...

Utan någon av ovanstående hänger mycket på tur/otur med skador. Ryker någon nyckelspelare säg Rödin, vi börjar matcha våra stjärnor stenhårt för att kompensera....ytterligare skador.... ond cirkel....oprövad transatlant ersätter... vi kämpar oss till plats 10 alternativt ingenmansland.... Känns detta igen?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Zappaholic: Så känner jag med, topp 6 i grundserien var säsong är en bra målsättning. I ett slutspel sedan är målet alltid detsamma.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
munkas: lustigt att du var just du som högg till.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Zappaholic: ja så känner jag också. Dock är jag beredd på att detta önsketänkande inte alltid slår in och då gäller det ett grisa för varje puck så kontraktet är klart. Länge sen jag var så här förväntansfull inför en säsong iaf. Jag tror på detta.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Jag är säker på att munkas, ellis mfl är först i kö för att bidra med förutsättningarna för kontrakt... (”Men ska jag???? Vafan jag har ju haft årskort sen ’87”)
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
munkas: Topp sex tycker jag alltid ska vara målet för Brynäs efter färdigspelad grundserie. Allt annat är i alla fall jag missnöjd med.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Rumpelstiltskin: Ungefär lika mycket som munterstrutsarna skulle leta förmildrande omständigheter till en ny 11:e plats och värdelös hockey..
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: och vilken skit Dacke och co skulle få om dom tvingas tacka nej av dysterkvistarna.....
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Då kör vi swish-kampanj så Dacke kan köpa trisslotter och hoppas på jackpot :D
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
majk: Svettigt om både Bogen, Soderstrom och Kjellman vill lira i Brynäs i vinter...
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Ska väl finnas budget för det också? Så länge man inte är säker på det går det kanske inte att agera. Boqvist ska vara bra betald enligt forumet. Ska man ersätta honom med en spelare i hans klass kostar det rumt 200k/månad. Sen kommer Boqvist tillbaka och ska casha in sin lön. Då lär man väl inte klara sig hålla sig inom budget?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Rumpelstiltskin: Man får 240000 dollar/spelare. De pengarna ska delas lika på de senaste fyra säsongerna. Exempel Jakob Lilja hos oss så har han spelat en säsong i DIF och tre i LHC. Då får vi 60000 dollar och LHC 180000. Efter de 10 första spelarna blir summan 325000 dollar/spelare. Men denna extrasumma fördelas jämnt även på de 10 första spelarna.

Om ni har kontrakt på en spelare så fortsätter det kontraktet gälla om han flyttar tillbaka till SHL på lån som jag fattat det. Kontraktslösa spelare fattar jag iaf kan förhandla med valfri klubb om de väljer att bli utlånade till europa.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Skrubben: Fast vill han till NHL så är det AHL som gäller får många nuförtiden. Förr, när agenter och spelare hade is i magen, så var det mer ”färdiga” spelare som åkte över men nu tycks de flesta räkna med något års anpassning i AHL först (med vissa undantag).
Se bara på Lucas Carlsson och framförallt Ölund.
Det var väl egentligen ingen som trodde att den senare skulle ta en plats i NHL, han har fört en undanskymd roll i AHL men stannat kvar. Boqvist är en vassare spelare och lär hänga kvar där.
Söderström däremot är en annan femma.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Svensson_62: en annan tanke, hur mycket betalar brynäs för att låna spelarna?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Svensson_62: alltså om man lägger ihop NHL-ersättning med de löner som försvinner
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Hur mycket pengar får BIF för dessa NHL-övergångarna? Räcker det till att fylla på med bra ersättare?
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Vi får se hur motiverad han är att köra på i AHL när det har gått 1-2 månader. Vi såg ju förra säsongen i SHL hur många spelare som kom hem under hösten.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Om nu Boqvist ämnar att stanna därborta oavsett om det blir AHL så borde han ersättas fortast möjligt. Det lät ju så i hans intervju.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
ellis: Problemet är att då kan man stå med en spelare ”extra” för kanske 150-200”
Var sätter man den och hur gör man ner i kedjorna. Vilket ”ess” vill signa under de premisserna?
Bara undrar....
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Borde göras oavsett Boqvists "öde". Och det nu i sommar, inte en bit in på hösten och säsongen när ev fynd inte längre finns.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Davey85: Jag förutsätter att Dacke/Sundlöv värvar 1 till vass ytter om nu det skulle visa sig att Boken stannar.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
varulf:

Helt rätt 😃
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Nu vet man ju inte om Zetterberg och Desch blir bra, men de där kedjorna ser på förhand inte ut att vara tillräckligt slagkraftiga.

Jag vidhåller att en forward till behövs om vi ska få rätt balans i kedjorna och ha fler producerande kedjor.

Hoppas såklart jag har fel.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Axle San: Lika positiv som vanligt ser jag 👍👍👍👍
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Alltså att Asklöf gjort en grym försäsong är ju bra men laget har ju inte ens gått på is så att det skall belönas med en plats i andrakedjan är en utopi.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Alltså den där andrakedjan och även tredjekedjan ser riktigt svaga ut, det där håller inte. Dessutom förespråkar du Lindelöf i första backpar.
Det kan bli kval i Gävle om vi ställer det där laget på isen.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Blomman är en mycket bättre spelande spelare än Forslund och om vi nu ska blir ett mer spelförande lag behöver vi 3 kedjor med spelare som har bra spelsinne. Tycker Forslund fortfarande är för endimensionell. Men passar perfekt i en 4e lina enligt mig 👍🏽
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Intressanta tankar från dig. Men varför inte försöka få Asklöf att blomma ut? Han har så mycket mer i sig. Det vet jag. Och han har gjort en grym försäsong enligt rykten. Blivit bra mycket starkare. Därför jag tror på Z och Sallinen är just för Tomis spelsinne. Nästan bäst i laget att läsa spelet och lägga mackor. Perfekt med speed-kulan Forslund bredvid dessa. Kan öppna upp ytorna pga sin snabbhet. Att Jacke och Rohdin ihop med Solem känns som en riktigt jobbig kedja att möta. Tror Solem kan vara en sån där Jämtin typ om ett par år. Älskad av oss fans men hatad av motståndarna.

Kan till och med gå så långt att jag kan tänka mig dessa kedjor tills/om Boken kommer hem:

Rödin - Scott - Descheneua
Asklöf - Ölund - Danielsson
Zetterberg - Sallinen - Forslund
Alcén/Solem - Blomqvist - Rohdin

Jag tror nämligen att med rätt istid på både Asken och Solem, så har vi två väldigt intressanta spelare. Som dessutom kan komma att bli kvar ett tag längre i klubben. Till skillnad mot Boqvist, Ölund etc.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Hade föredragit Zäta-Sallinen-Blomman i 3e. Tycker Blomman spelat bättre som vinge än center
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Det viktiga enligt mig är att Sunkan från start spelar med 3 producerande kedjor. Det innebär att Scott, Sallinen och Ölund ska vara centrar. Bör innebära att Sallinen blir tredjecenter. Då får vi det djup vi saknade förra säsongen. Börjar han laborera med att någon ska spela vinge, ja då får vi en repris på förra säsongen. Även om vi ändå skulle få 2 producerande kedjor istället för en. Men det optimala i min mening är att försöka få ihop till 3 producerande kedjor. Så länge Boqvist är kvar i Devils innebär det att Zetterberg får chansen att lira i topp 6. Behöver inte vara något fel med det, tror att Z är en spelare som behöver bra medspelare för att blomstra. Får Z en dålig start på säsongen, att han sätts ihop med Blomqvist och Rohdin typ. Ja, då behöver det inte dröja länge innan han längtar hem till Västerås igen.

Jag hoppas att Sunkan ser vilka spelare i truppen som har potential att bli producerande spelare. Även om t.ex. Mannberg eller Alcén är bättre spelare än Z i augusti, så betyder inte det att dom ska ges företräde att spela högre upp i hierarkin för det. Vi vet att den typen av spelare redan slagit i taket i hur bra dom kan bli som hockeyspelare. Nu handlar det om att ge chansen till spelare som kan bli en ny Bemström t.ex. Då behöver en spelare som Zetterberg få extra tid på sig att acklimatisera sig till SHL. Där hoppas jag att Sunkan har tålamod och inte direkt börjar stuva om i kedjorna så fort saker inte fungerar.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
wiDDing86: Lindelöf i första backpar från start det är inte seriöst. Kan han gå in bland sex backar så är det stort nog. Där får du tänka om tror jag.
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Har suttit och lekt coach nu ett tag och laborerar lite med femmor. Snart dags för första träningsmatchen ju 👑 Jag förutsätter dock att Boqvist och Söderström kommer hem nån gång i oktober.

Eriksson - Ersson
Kommentar:
Tror tränarna väljer att börja satsa på rutinerade Eriksson för att sedan successivt låta Ersson komma in i SHL kostymen, för att sedan ta över 1a spaden. Det är vad jag tror

Sigalet - Lindelöf
Söderström - Andersén
Norin - Kilström
Ingman
(Ersson, Lundgren?)
Kommentar:
Jag är ju den som tidigare förespråkat att Victor och Jonathan ska lira ihop. Men samtidigt litar jag mer på Sundlöv/Dacke/Inges lovord om Alex än bittra Västeråsare. Så jag tror att Lindelöf skulle växa med en sån som Sigalet. Victor kör offensivt bredvid en defensiv Andersén. I tredje har vi ett mycket stabilt par i Norin - Kilas, förutsatt att dom är hela och friska. Ingman tar 7e backplatsen då han är en spelande back, till skillnad mot Ersson och Lundgren. Tror Lundgren skeppas runt okt/nov om vi håller oss skadefria och andra lag är nog i stort behov av en sån som Niclas då också.

Rödin - Scott - Descheneua
Boqvist - Ölund - Danielsson
Zetterberg - Sallinen - Forslund
Rohdin - Blomqvist - Alcén
Mannberg/Asklöf
(Westfält, Solem)
Kommentar:
Att Anton och Greg lirar ihop tar jag för givet, bredvid dom en urstark måltjuv I Jaedon. Andra kan vara en av hela SHLs bästa 2a lina. Boken och Nicke har väldigt fin kemi och Linus påminner faktiskt en del om Kellman. Tror dessutom vi kommer få se en ännu bättre poängskörd från en sån som Nicky D, samtidigt som Boken kommer vara årets genombrottsman på riktigt. Ölund är vassare än många tror. I tredje hoppas jag Sallinen accepterar sin roll bra. Tomi är en riktigt vass passare och får lägga mackor till Zäta, sen tyckte jag mig se ett fint samarbete mellan Tomi och Emil under vissa delar ifjol. Fjärde är en ren checking line med viss känsla för kämpar mål. Men främst ser jag denna kedja som en som ska ta bort motståndarnas bästa. Avbytare Asken och Mannberg. Mannberg kan komma att bli lite överflödig. Och jag tror att det kan bli tal om en utlåning/försäljning framåt jul. Solem kan bli ett utropstecken framåt vårkanten och framför allt i en playoff då hans spelstil kan passa bättre där. Westfält en bra habil tvåvägs-center som är bra att kasta in vid behov. Dock ser jag mer potential i bolltalangen Asklöf och urstarke Samuel Solem.

Vad tror ni och vad tycker ni om min uppställning?

Hoppas alla har en bra sommar, snart är det dags! 😉
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
varulf: Absolut att det är kul när andra lags supportrar är här och hälsar på, jag har aldrig skrivit någonting annat. Tagga ned,
Låst ämne

Sv: SILLY SEASON 2019
Rumpelstiltskin: Örebro har knappast mycket pengar, de har snarare haft strategin att ha en billig bredd och ösa pengar på några få spetsspelare (en liten parantes).
Låst ämne

« · 1978691 · »