1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741961 inlägg · 7967 ämnen

Silly season

Sv: Silly season

Peja:

När han vill.
Vilket inte är alltid som fansen vill.

JanT: Det hänger väl snarare på att Modoiterna är grymt besvikna på Pavlikovskis och Pardavys inställning under slutspelet då de inte visat någon större vilja efter att de fått veta att de inte skulle få slutföra säsongen. En sak jag har full förståelse för faktiskt. Uppenbarligen så var inte Modo intresserade av deras tjänster mer, i alla fall så ansåg man inte att man hade råd med dem. Tuzzolino var en konstig värvning en klar chansning skulle jag tro.

JanT: Jag undrar vad du har emot Mapletofts produktion 14 mål 7 assist på 31 matcher i ett bottenlag är inte dåligt i mina ögon. Med dessa nuffror hade han varit i toppen på Brynäs interna målliga...

Vad gäller Leska så missades hans bra sidor genom dålig känsla hos Taavola. Placerar man en playmaker/center som ytterforward i 4:e kedjan som endast kan ses som en grinderkedja så är det dömt att misslyckas.

En jämförelse skulle vara densamma om Boork fick för sig att använda Lind i samma position..

Tar man sig en titt på statsen så ser man en viss tendens ;)

2004-2005 HC Zlin Czech 52 11 38 49 30
2005-05 Södertälje SEL 6 0 0 0 0
2005-2006 HC Zlin Czech 36 4 20 24 18

Vad gäller Zalesak så tycker jag inte han kan lastas för SSK's problem...
2005-2006 Södertälje SEL 43 16 9 25

Frågan är hur det gått för SSK utan dessa två centrar.. ;)

Huge:
"Lagg dartill Sjoddas roll som pappa i laget, dels for de yngre..."

Harnast far vi val se en ny banderoll... :-)

GävleLasse: Mapletoft har ju gått skitbra i SSK, att JanT ger honom som ett exempel på en dålig värvning säger väl mer om JanT än Mapletoft. Att Sundlöv tackade nej till Mapletoft var ett tjänstefel enligt mig.

70 Rodrigues: Ja det är dags för bäste herr JanT att kliva av cykeln.

Det som avgjorde mest till SSK's nackdel del här säsongen är helt klart de orättvisa Derbygrupperna och förbundets feghet när de föll till föga för FBK's gnäll om att de skulle spela i samma grupp som topplagen. Med tanke på FBK's resultat mot just topplagen i år så hade det varit tungt för dem att ens klara slutspel.

Hur hade Brynäs klarart sig i samma situation som SSK den här säsongen?
Nånting säger mig att JanT hade haft helt andra synpunkter då och istället skyllt på att det var de orättvisa derbygruppernas fel att vi hamnat i KS.

De spelare han gnäller på är ju bevisligen bättre än flertalet spelare i Brynäs.

GävleLasse: Sen har vi Jiri Bicek i Leksand som gjort 16 mål och 12 ass på 50 matcher och Bom-bom i SSK som på 26 matcher gjort 1 mål och 19 ass, dom går inte heller under kategorin dåliga värvningar. Är det någon forward i Brynäs som gjort 28 p eller någon back som kommit upp i 20 p?? Och sen säger dom att vi "dysterkvistar" har för höga krav, jo tjena!!

70 Rodrigues: Även Lotvonen i Leksand är ju en klassback, sen att han varit skadad hela tiden är ju en flopp i sig....men kvaliteér har han så att man blir lite avundsjuk. En sån backklippa skulle vi behöva nästa säsong

Gusten:

Lotvonens hjärtmuskelinflammation går nog mer under kategorin 'otur' än 'flopp'.

Gusten: Fast det kan vi nog glömma, det vet både du o jag!!!

Metal Guru: Ja precis...man kan ju inte kräva att sportscheferna har en kristallkula. Men en Lotvonen/Kultanen skulle vara mumma i vårt lagbygge.

70 Rodrigues: Jo, då hamnar man väl i chock om så skulle bli fallet. Nån som kommer ihåg om Sundlöv tackade nej till Lotvonen eller om Leksand bjöd högre? För visst var han aktuell i höstas.

Gusten:
Mycket är dålig Masken-scouting, men det där kan inte han lastas för.

Jag skulle inte ha något emot kombinationen Lotvonen/Kultanen i lagbygget.

Metal Guru: Mycket vill ha mer ;) Vi lät ju er behålla Djoosen.
Vi kan väl ta en var?

Gusten:
Vi har redan en som är utom förhandling. Och Lotvonen är lite bil-rädd, så det är tveksamt om han skulle kunna flytta ända till Gävle. Jag förmodar att han hamnar i Mora då kvalserien har slutat. Så blir det nog.

Metal Guru: Frågan är väl om han har varit smart nog att skriva in en ES-klausul?

GävleLasse: "Vad gäller Leska så missades hans bra sidor genom dålig känsla hos Taavola. Placerar man en playmaker/center som ytterforward i 4:e kedjan som endast kan ses som en grinderkedja så är det dömt att misslyckas.

En jämförelse skulle vara densamma om Boork fick för sig att använda Lind i samma position.."

Det kanske fanns en anledning till att Leska placerades där han till slut hamnade. Det är ju även upp till Leska själv att bevisa sina "bra sidor", och kanske inte bara åka omkring och tro att puckarna ska komma på bladet hela tiden. Det är ju inte första gången som tjeckisak eller slovakiska spelar får åka hem efter att ha upptäckt att man måste jobba båda framåt och bakåt i ES. Vilket jag skulle tro är den främsta orsaken till hans misslyckande.
Mapletoft däremot hade nog inte gjort bort sig hos oss iaf.
Kanske inte Lesak heller iofs, vem vet. Det kan ju ha varit andra orsaker än dom rent hockeyrelaterade som ligger bakom.

Gusten: Har för mig att Lotvonen också var intressant för Mora men krävde en så oskäligt hög lön att bara Leksand kunde nappa på erbjudandet.

Gusten:

Lotvonen spelar kvar i leksand om de klarar nytt kontrakt.

mattias - 74: Jo jag vet, men jag tror på traditionens makt... the power of the jojo ;)

Gusten:

Det tror inte jag :)

Huge: "Det är ju även upp till Leska själv att bevisa sina "bra sidor", och kanske inte bara åka omkring och tro att puckarna ska komma på bladet hela tiden."

Det är ganska underhållande att sitta å läsa det du skriver. Så fort det inte gäller en spelare som representerat Brynäs så är det uteslutande flppvärvningar och dålig moral hos spelare som ligger till grund att de "misslyckats". När det gäller Brynäs så är det endast otur, skador och liknande bortförklaringar. Inser du inte hur naivt det låter. Samma sak gäller när det skall granskas motståndares nyförvärv. Då duger statsen som en lysande värdemätare på hur de varit, när det gäller Brynäsare så är det inte det viktiga i sammahanget utan helt andra saker. Du måste ju ha kontinutet i det du gör när du skall jämföra spelare.

Jag tvivlar starkt på att du är vidare påläst när det gäller de tjeckiska och slovakiska spelarna i ES. Är det bara en tillfällighet att Leska gör 11 mål och 38 assist på 52 matcher säsongen innan han kommer till SSK och inte gör ett jota i sin korta sejour i SSK? Det som gör det ännu konstigare är att han producerar en hel del när han lämnat SSK och gått tillbaka till HC Zlin?
Säsongen innan han kom till SSK så hade han +12 så jag kan inte tänka mig att ahn skulle vara helt tappad bakom en vagn rent defensivt.

Sedan har du hela tiden sagt att Brynäs måste ha tålamod med sina nya spelare för det tar tid att komma in i laget, i spelet osv. Det ger jag dig rätt i, för det är ju så det är.

Att du kallar Leska en floppvärvning när SSK gav Leska 6 matcher på sig att aklimatisera sig på en helt ny position som ytterforward i ett helt nytt lag i ett liga han var oprövad i. Detta är verkligen motsägelsefullt när det gäller dina galjonsargument när det gäller att man måste visa tålamod med spelare, i synnerhet Brynäsare.

70 Rodrigues och Gävlesasse:" Mapletoft har ju gått skitbra i SSK, att JanT ger honom som ett exempel på en dålig värvning säger väl mer om JanT än Mapletoft. Att Sundlöv tackade nej till Mapletoft var ett tjänstefel enligt mig."

Och hur vet du att det inte var Mapletoft som tackade nej till Brynäs?
Satt du med i förhandlingarna, eller?

JanT skriver:

"Vad som står helt klart i fallen SSK/LIF är att det inte går att förlita sig på kortsiktiga, dyra lösningar på lagbyggets bekostnad. Därmed inte sagt att man skall krydda truppen med lite spetskompetens.

Trnka, Srdinko, Lotvonen, Benysek, Nemecek, Kalla, Bicek, Neckar, Boumedienne, Zalesak, Mapletoft, Brandner och Leska låter fint på pappret. Verkligheten har visat att så ej var fallet....."

Observera att det handlar om "på lagbyggets bekostnad". Jag ser iaf ingen enskild kritik mot just Mapletoft som enskild spelare. Han räknas ju bara upp som en i mängden av bra spelare som dock inte riktigt funkat i lagbygget som helhet. Och att det inte funkar behöver ju i sig inte bero på just dessa spelare.
Isf så borde väl JanT också anse att Boumedienne inte heller är ngn bra spelare, eftersom han också är med i uppräkningen.
Vill nog påstå att flera av de spelare som JanT räknar upp håller bra klass rent indivuduellt, men att dom kanske inte kunnat göra sig full rättvisa i den omgivning dom har.
Vilket väl var hela andemeningen med inlägget.
Så jag undrar vem eller snarare vilka det är som är ute och cyklar i detta fall?
Läs gärna inläggen ett par extra gånger innan ni svarar, för det är inte första gången som ni omedvetet(?) eller medvetet(?) missförstår det som skrivs.
Fast nu kanske JanT menar ngt helt annat, och då är det isf jag som får stå här med skammens rodnad på kinderna.
Jag är dock beredd att ta risken.... ;-)

Huge: "Isf så borde väl JanT också anse att Boumedienne inte heller är ngn bra spelare, eftersom han också är med i uppräkningen. "

Nej det skulle ju verkligen vara konstigt att ta upp Boumedienne som en dålig spelare, han har ju spelat i Brynäs... ;)

Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i.

I och med att du inte bemött detta så utgår jag från att du håller med till 100%

Huge: Jag loggade just in och såg Tonys & Lasses kommentarer. Jag sågar ingalunda dessa spelares individuella prestationer. Konstaterar bara (precis som du påpekar) att det gäller att skapa ett LAG! Det kvittar vilka "namn" du har i laguppställningen om lagbygget inte fungerar. Detta faktum har bevisats ett antal gånger i ES under åren, se bara på "REAL MoDo" i fjol.

BIF har nu ett lag som arbetar för varandra, vilket jag värdesätter högre än en hel hop med "klasspelare" som åker runt och spelar för sig själva!

JanT: Ansvaret för detta kan ju bara läggas på tränaren. Och senast jag kollade så är Taavloa arbetslös just nu...

Sen är et är konstigt att du tar upp spelare från två lag som spelar KS.

GävleLasse: Var det inte du som varnade för både LIF & SSK vid juletid och menade att SSK skulle gå ikapp BIF pga av att de skulle möta "omotiverade topplag"?

Jaså, här diskuterar ni alltså Mapletofts kvaliteter? Så länge Kuparinen spelar i brynäs och nu dessutom kanske kan få förlängt kontrakt finns det ingen här inne som har rätt att klanka på någon annan spelare i något annat lag. Mapletoft skulle kunna spela med ögonbindel och ändå sköta uppspelen bättre än Kuparinen (Mr 5 poäng på 3 säsonger?).

GävleLasse: Jag är ledsen Lasse, men nu tvingas jag återigen ta upp dina problem med läsförståelsen.
Så här avslutade jag mina tankar beträffande Leska:

"Kanske inte Leska heller iofs, vem vet. Det kan ju ha varit andra orsaker än dom rent hockeyrelaterade som ligger bakom."

Alltså att det nödvändigtvis inte behöver vara ngt hockeyrelaterat som låg bakom. Jag har öht inte gjort ngn bedömning om sparkningen av honom var bra eller dåligt agerande av ledningen. Det är ju DU som kategoriskt påstår att Leska borde fått många fler chanser pga att han öst in poäng i sin tidigare liga. JAG påstår bara att chocken sas, som många utlänningar får när dom kommer till ES, kan göra att dom tappar lusten och drar hem illa kvickt. Och att detta är ett (1) exempel på en tänkbar orsak i just detta fall (Leska).
Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor.
OBS! Det gäller alltså inte ALLA slovaker eller tjecker.
Bäst att skriva det, så jag inte tvingas förklara det ännu en gång efter ännu ett läsförståelseproblem från din sida.

"Att du kallar Leska en floppvärvning när SSK gav Leska 6 matcher på sig att aklimatisera sig på en helt ny position som ytterforward i ett helt nytt lag i ett liga han var oprövad i. Detta är verkligen motsägelsefullt när det gäller dina galjonsargument när det gäller att man måste visa tålamod med spelare, i synnerhet Brynäsare."

Nu var vi där igen.
När har jag Leska för en floppvärvning?

JanT: Inget jag har något minne av... Men det är fullt möjligt att jag har haft det scenariot i tankarna.

GävleLasse: Jag minns det klart och tydligt! ;-)))

Huge: "Detta resonemang gäller ju också generellt sett för många av de slovaker och tjecker som har kommit, och var även det ett exempel på att Leska kan tänkas höra till denna kategor."

Generellt sett? Exempel..

JanT: Jaså, då får du nog ta och friska upp mitt minne...

JanT: "Detta faktum har bevisats ett antal gånger i ES under åren, se bara på "REAL MoDo" i fjol."

Det skulle ha varit kul att höra dina bortförklaringar om det gällt "real Brynäs"...

Hade det berott på otur, skador eller har du någon annan "högoddsare" på gång?

munkas:
Ja, det skulle racka att lagga puckarna efter isen... :-)

rackham: Men Kupan är ju så glad över att äntligen lärt sig skjuta "höjdare".

GävleLasse:
Ja, det vore inte konstigt om sa vore fallet...

Liljedahl och Thures blundar varje gang han lagger passen i nackhojd upp i banan eller via sargen...

rackham: Sundh till Timrå, hade inte Thelin koll på honom? (jaja, jag vet Sundlöv säger att forwardskvoten ur uppfylld samtidigt som han i Gävlepressen lämnar ut procenttal >0 gällande vissa forwardsrykten)

GävleLasse:

"Jag hävdar bestämt att den största boven i dramat när det gäller SSK så är det den ojämna derbygruppen de spelade i."

Hmm.
Men SSK gjorde ju riktigt bra ifrån sig mot derbygrupp-motståndarna, men misslyckades väl att ta hand om de övriga..?

Metal Guru: Jag tror nog jag ska räkna på det där. Har även jag en känsla av att SSK gick bra mot sina derbygruppsmotståndare.

JanT: Hade inte ES innehållit geografiska grupper (derbygrupper) och alla lag skulle mött alla 4 gånger så skulle sluttabellen ungefär sett ut enligt följande.

HV71 91
Frölunda 86
Linköping 81
Modo 73
Luleå 71
Färjestad 70
Brynäs 61
Mora 56
Djurgården 53
Timrå 51
Södertälje 40
Leksand 35

Framräknat genom att använda 2/3 av poängen man tagit inom sin grupp och sedan har jag lagt till alla poäng mot övriga lag.
Som du ser inga större förändringar i förhållande till den riktigt sluttabellen. Enda skillnaderna är att Luleå/Modo/Färjestad har bytt platser inbördes och att Timrå/Djurgården bytt med varandra. SSK är fortfarande väääldigt långt ifrån fast mark.

JanT:

HV 71 (b) 2-0
HV 71 (b) 5-2
HV 71 (h) 2-3
HV 71 (h) 6-3
HV 71 (h) 2-5
HV 71 (b) 5-2

Frölunda HC (h) 1-11
Frölunda HC (h) 7-1
Frölunda HC (b) 3-0
Frölunda HC (b) 4-3
Frölunda HC (b) 4-1
Frölunda HC (h) 3-1

Linköpings HC (b) 4-1
Linköpings HC (h) 3-6
Linköpings HC (b) 4-2
Linköpings HC (h) 3-3
Linköpings HC (b) 4-1
Linköpings HC (h) 2-5

Om vi summerar så har alltså SSK skrapat ihop en vinst mot HV, två vinster mot Frölunda och en oavgjord mot Linköping det är 10 poäng av 54. Ställ detta mot det faktum att de tog 20 poäng mot lag i gruppen med Leksand, Mora Färjestad och Djurgården. Visserligen så är detta rent hypotetiskt men nog tycker jag att det visar att detta skulle ha påverkat negativt.

Det ska bli skoj att se vad du kommer fram till med dina siffror.

GävleLasse: Jag kommer fram till samma ståndpunkt, samt kan även konstatera att BIF tog 19/54 poäng i sin derbygrupp. Knappast godkänt..

Stigsson uträkning är intressant då den pekar på att SSK knappast hade rett ut det här i vilket fall som helst.

GävleLasse:
Fortsätt att räkna på övriga lag, så ska jag hjälpa dig med analysen. 

JanT: Den enda faktorn vi inte för med i och med detta är den psykologiska. Hur mycket störde det mentalt att från början av serien veta att man hade flera matcher mot tuffare motstånd än motsåndarna hade. Kanske det påverkar lite men jag skulle tror att det i poäng räknat skulle ge en ytterst marginell skillnad.

Stigsson: Med facit i hand så kan man endast spekulera. Jag tror sett till poängen att SSK hade klarat sig bättre om de bytt plats med Färjestad. Rent geografiskt så hade väl det varit mer befogat enligt min mening.

Metal Guru: Här har du Färjestads record mot de tre topplagen

Frölunda HC (h) 1-3
Frölunda HC (b) 4-1
Frölunda HC (h) 3-2 ot
Frölunda HC (b) 2-1

HV 71 (b) 2-1
HV 71 (h) 1-4
HV 71 (b) 4-1
HV 71 (h) 0-1 ot

Linköpings HC (h) 1-1
Linköpings HC (b) 3-2 ot
Linköpings HC (h) 4-3
Linköpings HC (b) 5-3

Frölunda = 4p
HV 71 = 1p
Linköping = 4P

Enligt dessa stats så skulle antagligen FBK inte kommit fyra i tabellen om de spelat i SSK's grupp. De har ju uppenbarligenhaft väldigt svårt mot top 3 lagen. Om gör en liten jämförelse med hur många poäng de tog mot lag i sin derbygrupp så blir "bevisen" mer påtagliga.

Mot top3 lag: 9 poäng
Derbygrupp: 42 poäng

Frågan vilken lag som blev vinnaren i derbygruppsomdelningen FBK eller SSK ;)

GävleLasse:

jo'rå - men det var väl inte FBK som diskuterades, utan hur mycket SSK förlorade på att möta HV/Frölunda/Linköping två extra matcher var.

Om jag kommer ihåg rätt gjorde de bara en pinne på Linköping, men det var samma antal pinnar som de tog på Mora.
Samtidigt tog de sex poäng mot Frölunda. Och inte var det speciellt många lag -förutom bottenkollegan Leksand- som man tog fler pinnar på.

Det är nog självklart från Sundlövs sida att vi ska behålla DJ. Men varför?

Det må vara så att han var bra i grundserien, men när det var dags för slutspel visade han lika mycket som Kuparinen att han inte duger.

Så varför behålla killen, för att han ska vara bra ett år till i grundserien?

GävleLasse:

Om ditt byte mellan SSK och FBK hade varit faktum innan ES-starten hade du stått och skrikit att MORA KLARADE SIG IFRÅN KVALSERIEN ENBART PÅ GRUND AV DEN USCHLA DERBYGRUPPEN DE DELTOG I, och visat statistik på hur mycket kläm Brynäs hamnat i.

« · 694308 · »