1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 737260 inlägg · 7967 ämnen

SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar

Sv: SILLY SEASON, rykten, önskningar, gissningar
bifhjärta: märkligt då att han säger i dagens GD att det kan bli klart imorgon eller om en månad. Men de kanske vill släppa mer konkreta saker i Brynäs-TV först.

honken21: Förhoppningen kanske är att det blir kort inom kort, men svårt att lova något innan det är påskrivet. Har GD avslöjat ett enda namn hittills?

{8305}: Å jag satt bordet framför dem inne på Tennstopet...😁

honken21: haha "klart inom kort" skulle det stå :)

bradberry: Ni är då inte kräsna. Fast lunchbuffén i Gavlerinken är fin.

Peja: haha ja så långt är jag med men hur var det ett svar på mitt inlägg ;-) refererade ju till att han samma dag säger "troligen början på nästa vecka" i annan intervju. Sen huruvida GD avslöjar någon eller inte förstår jag inte hur du kom in på heller. Det här var ju bara en information om tid. Bara lite märkligt med olika budskap tätt efter varandra. Men kan mycket väl vara så att de inte vill ge GD det minsta lilla.

Vad tror ni om Billy the kid Sweatt?

munkas:

Om man ser det lönemässigt.
Då blir väl Ikonen ersättare till Johnson.
Och Caporusso ersättare till Zaborsky.
Sen ersätter väl Asklöf eller Boqvist Ponthus W.

Då återstår att få in ersättare till Lindblom och Pathrik W.

Backsidan är nog lite dyrare jämfört med förra säsongen.
Och Ikonen/Caporusso förhoppningsvis en aning billigare
än Johnson/Zaborsky. Då blir nog inte ersättarna till Lindblom
och Pathrik W så mycket dyrare än vad de två kostade den här
säsongen. Om vi förutsätter att spelarbudgeten blir ungefär
lika till denna säsong.

Så två nya spelare lika dyra som Zaborsky/Johnson tror jag inte
vi har råd med. För då skulle Ikonen/Caporusso ligga på samma
lönenivå som Lindblom/Pathrik W.

Enaranger: Caporusso ersätter Zaborsky lönemässigt????

Jag tror det är en grov missbedömning. Skulle gissa Zaborsky har det dubbla...

Enaranger: knappast att ikonen och cap är på zab och nick. Hälften av lönen snarare

munkas: Sillyn var ju slut enligt dig. Blev ingen i år.

Själv är jag nöjd med kontinuiteten i laget. Mycket viktigt för ett lag när man ska bygga stabilitet och framgång.

Ikonen tror jag blir jättebra nästa säsong, Larsson är en uppgradering mot Pudas. Gäller också att BZ prickar rätt med sina två kommande nyförvärv. De ska passa in på isen och i omklrummet.

Enda frågetecknet för mig är målvaktssidan. Rautio är stabil men vi behöver en toppmålis. Sandström? Inte så säker på det men jag har gärna fel.

atilla: håller med. Kan inte vara i närheten av deras löner.

Enaranger:

"det är bättre att vara tyst än att.. osv"

Zab var bra mycket dyrare än vad Luigi är.
Lindblom gick på rookie-kontrakt med det gamla avtalet = 23.000kr månaden.
Johnson var nog även han lite dyrare än Ikonen
Backbesättningen är lite dyrare än ifjol såhär långt.
Forwardsbesättningen är billigare. Du glömmer löneposterna för Enterfeldt och Thorell.

Enaranger: För då skulle Ikonen/Caporusso ligga på samma
lönenivå som Lindblom/Pathrik W.

Tycker det låter rimligt. Kanske att Ikonen/Caporusso har lite lite mer.

Enaranger: "Sen ersätter väl Asklöf eller Boqvist Ponthus W". Även där är det ju mycket fel. PW har garanterat mer än vad dessa har. Junisarna där går ju på rookiekontrakt medan PW förmodligen låg på 150k cirka.

atilla: Pontus W 150 000???? Vad röker ni härinne ikväll??

Hälften kanske...

bradberry: Glöm det. Inte en chans att han är i närheten av hälften. Tvillingarna förlängde kontraktet inför denna säsongen och båda tvillingarna har samma lön. Du tror alltså Pathrik som gjorde 33 poäng precis innan han förlängde sitt kontrakt skulle nöja sig med under snittet för shl-spelare? Undra vem som rökt på

atilla:
Hur vet du att Twins hade samma lön
Vet att de var ett paket, men skillnad i lön kan de ju ändå ha

tjugo8: Det är väl ändå ganska känt? Visst finns det säkert skillnader, men det är inte några stora.

atilla:
"Ganska känt" 😃
Nu snackar vi säkra källor...

tjugo8: Det är väl ändå det? Bara för att jag skriver så betyder det inte att det är min källa

tjugo8: det är känt. Tvillingarna vill ha lika mycket. Det var väl därför det tog sån tid innan dom förlängde sist. Det var därför Luleå backade ur.

Inte alls omöjligt att PoW hade 150k

Inkazar:
Hur och när blev det känt ???

Det är tunga löneposter som försvinner. PoW och PaW hade skapligt betalt. Enterfeldt (gick väl dock på försäkring en viss tid) lika så. Lägg till Zab och Nick och det ger utrymme för fina nya topspelare. Däremot får man inte glömma alla förlängningar som gjorts. Paille, Jensen, Lucas Carlsson och Bertilsson har fått fina löneförhöjningar. Sen har vi Ikonen från start också vilket vi inte hade tidigare så han kan man nästan räkna som ett nyförvärv med.

atilla: Löneposten vet vi väl ganska lite om. Vad vi i alla fall vet är att fem ganska så bra forwards försvinner från senaste säsongens trupp. En enda ny ersättare utifrån är än så länge klar. Ett par uppflyttade juniorer täcker inte upp detta, så Bengtzén måste jobba minst lika bra som förra året med anfallssidan om vi ska vara att räkna med även 17/18.

Bengtzén och Melin käkar middag med stjärnspelaren under Måndagen.
Uppladdat:

500x0-img_5129.jpg

atilla:
Isf är det enda vi vet är att Luleå nobbade ett sånt förslag
Lön i Bif o Frölunda helt okänt
Klart som fan att PaW är värdet i paketet, sen om de väljer att dela lika är en annan femma
Skulle gissa på 100+180=140 var

tjugo8: Okänt för dig kanske, inte lika okänt för mig :)

Så nu är målvaktsuppsättningen och backuppsättningen spikade. Enda ändringen är att Henke Larsson ersätter Pudas. Realistiskt sett kan vi inte räkna med annat än marginella förbättringar. Mirakelutveckling på Sandström, Carlsson etc går förstås inte att utesluta men kan omöjligtvis betraktas som en självklarhet. Jag konstaterar att Brynäs nuvarande trupp har en snittålder på 26,5 år och att de kommande värvningarna troligtvis kommer att vara äldre snarare än yngre än snittåldern. Det kan jämföras med till exempel säsongen 2011/2012 då snittåldern var 24 år - avsevärt mycket lägre. Brynäs upplaga 17/18 blir alltså inget ungt lag.

Bredden bland forwards var lagets största styrka 16/17. Där vet vi att den bäste (Lindblom), 2/3 av andrakedjan (tvillingarna), och två tilltänkta spetsspelare (Johnson, Zaborsky) som dock pga olika omständigheter inte tillförde särskilt mycket 16/17 lämnar.

Den enda forwarden som har kommit in är Caporusso. Har dålig koll på honom men på pappret ser han ut att vara material för en andrakedja. Det som Brynäs behöver för att vara lika bra som 16/17 är därför en forward till förstakedjan och en till andrakedjan. Och då bortser jag från det sparkapital som Zaborsky och Johnson trots allt utgjorde, och som i Zabs fall verkligen tillförde i säsongens absoluta slutskede.

Så om BZ värvar 2 till kedjespelare kommer Brynäs att vara ungefär lika bra som 16/17. Att ställa ett bättre lag på isen verkar det egentligen inte vara tal om, målsättningen verkar vara att vara lika bra som 16/17 när man kom femma i grundserien och tvåa i slutspelet.

Vi får hoppas att Bulan inte fick ut särskilt mycket av spelarmaterialet och att Roger kommer att få ut mer. Det krävs ju i princip med tanke på att truppen i stort är densamma. Men jag misstänker att Bulan gjorde en gedigen tränargärning som Roger möjligtvis kan matcha men antagligen inte överträffa.

Peja: du missar en ganska vesäntlig del Peja. Nästan jämt är det bra med kontinuitet. Lag som får spela länge med varandra blir bättre. HV71 var ett typexempel på detta den här säsongen. Skellefteå har varit det tidigare år.
Vi har bara tappat 1 spelare som vi velat behålla. Nyförvärven är grädde på moset i ett redan bra lag. Får man dom att fungera bättre än vad tappen gjorde, vilket ärligt talat inte är speciellt svårt, så är mycket vunnet.

atilla:
Kika youtube på dessa spelare, hittade dom på eliteprospects.

Taylor Beck, RW/LW, 26, R
Phil Varone, LW/C, 26, L
Andrew Miller, RW/C, 28, R
Ben Street, RW/C, 30, L
Chris Bourque, LW, 31, L
Paul Carey, LW/C, 28, L
Cal O'Reilly, LW/C, 30, L
*SPENCER ABBOTT, RW, 29, R
Paul Thompson, RW, 28, R
*CORY CONACHER, W/C, 27, L
Chris Mueller, C, 31, R

Stora bokstäver på dom 2 som jag helst vill ha.

Att bara jämföra lönerna mellan spelare in - spelare ut, blir väldigt skevt då vi dels inte vet vilka löner spelarna har och dessutom räknar vi inte in vad alla förlängningar kostat.

Det enda vi har att gå på är att Bengtzén huggit på spelare som Ritola och Matt Anderson. Alltså finns det deg kvar för toppspelare.

Henke Larsson kommer spela i nr 94 och Loui i 29

Inkazar: Om kontinuitet hade varit ett automatiskt framgångsrecept så hade Gefle IF spelat i Champions League och inte varit i botten av Superettan.

Hur kan nyförvärven betraktas som grädde på moset när de ska ersätta exempelvis Lindblom, som var ligans bästa spelare 16/17? Det är ju inte grädde på moset att ersätta honom, det är en direkt nödvändighet att han ersätts av en succéspelare.

Sen är det lite enkelt att ta upp HV. Jo, de hade kontinuitet, men de hade också samtliga kandidater till "SHL awards" årets rookie. Det säger mycket om klassen på spelarna som kom in i laget.

Peja: Herrgud vad du förenklar saker och ting.

Sa du samma sak inför säsongen 11/12?
Vi värvade inte en enda spetsspelare den säsongen utan förlitade oss på att ungdomarna skulle ta steg i utvecklingen. Hockey i SHL bygger på att befintliga spelare utvecklas. Det är väl egentligen bara Växjö som vunnit SM-guld med ett ihopvärvat lag senaste 10 åren.

När du skriver att laget inte kommer bli bättre om man inte värvar fler än 2 spetsspelare så tar du för givet att varken kontinuitet eller att våra unga spelares utveckling kommer ha någon effekt på laget kommande säsong. Högst orimliga antaganden om du frågar mig.

Skrubben: Säsongen 11/12 hade Brynäs sina bästa juniorkullar någonsin och ett mycket yngre lag än man kommer att ha 17/18. Förenklingen ligger ju snarare i att du och många andra antar att >Brynäs spelare kommer att utvecklas mer än konkurrenternas<. För det är ju vad det handlar om egentligen. Konkurrenternas unga spelare kommer också att utvecklas.
11/12 var kullarna som sagt fantastiska. Brynäs hade flera unga spelare som utvecklades till landslagsspelare och som i flera fall spelade i NHL säsongen efter. Jag ser det som en riktig glädjekalkyl att förvänta sig samma utveckling från de unga spelarna 17/18.
Det finns duktiga unga spelare i Brynäs, men jag skulle bli väldigt förvånad om Sandström, Carlsson, Boqvist, Ölund hade var ordinarie i NHL 18/19 på samma sätt som Silfverberg etc var efter 11/12. Det är en klasskillnad som trots allt är viktig att belysa när lagets möjligheter att lyckas i mångt och mycket kommer att hänga på spelarutveckling.
Du kan också begrunda att vissa spelare kanske gjorde sina livs säsonger 16/17; kommer Alcén, Kilström, Blomqvist etc verkligen att kunna göra ett lika bra slutspel nästa säsong? Är det realistiskt att tro att de kommer att bli ännu bättre?

Peja: Vilka konkurrenter har lika bra ungdomar som Ölund, Carlsson och Boqvist? Ölund var en av hela SM-slutspelets bästa spelare. Carlsson var Sveriges bästa back i JVM och kommer nosa på landslaget nästa säsong enligt Sanny Lindström. Boqvist kommer gå i förstarundan eller tidigt i andrarundan i draften i sommar.

Som sagt. Vilka lag har tre stycken lika bra talanger som vi har nästa säsong?

Peja: fyi Gefle IF spelar fotboll inte hockey

Charles: Haha. Snacka om att blanda ihop äpplen och päron.

Gefle omsätter en tiondel av vad de andra lagen gjorde i allsvenskan. Så det argumentet till varför kontinuitet inte skulle vara bra för Brynäs är direkt pinsamt.

Peja: jag förstår vad du försöker säga. Men jag håller inte med.

En sak som förbryllar mig är att du genomgående förra sillyn kritiserade Bengtzen att inte försöka behålla spelare som kommer från föreningen. Och nu när han gjort just detta så är inte heller det bra nog. Jag tycker det är skitkul att vi får se spelare vi känner igen sedan en tid tillbaka nästa säsong.

Spelare från Gästrikland eller hockeygym:

Alcen
Blomqvist
Sandström
Boqvist
Carlsson
Asklöf
Ersson
Bertilsson
Ölund

9 spelare av 25.

"Kulturbärare" Dvs spelare som spelat 5 eller fler säsonger i föreningen:

Gunderson
Kilström
Sundqvist
Granström

4 av 25

Över halva laget är Brynäsare. Det är fan inte dåligt för att vara dagens spelarruljans.

Pettisbif: Cory Conacher gillade jag det jag såg av honom i Ottawa, kollade mycket matcher då för man ville se Silfverberg i NHL. tänkte då att han skulle bli en riktigt bra NHL spelare, vet inte riktigt varför det aldrig blev så

Charles: "fyi Gefle IF spelar fotboll inte hockey"

Neeeej... Gefle försöker spela fotboll, Gefle spelar inte fotboll. Tyvärr.

Skrubben: Du förstår väl att nästan alla lagens fans tror att de har de bästa unga spelarna? Spelarna du nämner är inga unika talanger som NHL-lagen dreglar över.

Som sagt, 11/12 hade Brynäs fem spelare (Silfverberg, Järnkrok, Ekholm, Larsson, Svedberg) som spelade i NHL säsongen efter. Du har verkligen en fantastisk tilltro till Ölund, Carlsson, Boqvist, Sandström och Asklöf om du tror på en liknande utveckling för dessa.

Du nämner Ölund, Carlsson och Boqvist - tror du att Frölunda skulle byta dessa mot Lias Andersson, Dahlin och Olofsson?

Och framförallt missar du helt att unga spelares utveckling är svår att förutse. Det går inte att ta saker för givet. Det ser vi onekligen på HV71 16/17 där Söderström, Borgman och Lias Andersson utvecklades oerhört mycket under säsongen. Tvivlar på att Sanny förutspådde den utvecklingen.

Som sagt, det är svårt att förutspå unga spelares utveckling. Just därför kan man inte heller anta att de kommer att bli så mycket bättre. Är naturligtvis beredd att göra undantag för talanger av Bäckströms etc kaliber, men där är inte Brynäs nuvarande talanger.

Peja: vem är du och vad har du gjort med Peja?

Peja: Varken Olofsson eller Andersson är fostrade i Frölunda. och Ölunds utveckling är inte mycket sämre än dem 2. Svedberg var grymt kritiserad av oss fans fram tills han fick börja stå i slutspelet.

Säger inte att våra juniorer kommer bli lika bra lika fort som 2012, men dina kommentarer speglar en attityd av att du gett upp deras potential och absolut inte kan se en värld där det utvecklas till kapabla NHL spelare. Svedberg har redan tyvärr misslyckats i NHL och Larsson ligger precis på gränsen. Järnkrok hade det tufft ett tag också men är det något våra juniorer visat så är det jävlar anamma att lyckas därborta.

Charles: Nej, jag har absolut inte gett upp Brynäs talanger. Det jag menar är att det är väldigt djärvt/naivt att dra paralleller till 11/12 då flera spelare i princip höll NHL-klass. Realistiskt sett, så är det fantastiskt om en av nämnda talanger blir en NHL-spelare i framtiden.

Vart spelare är fostrade är intressant när man jämför talangfabriker, men det var inte riktigt avsikten här. Givet att Gävle är grymma på att få fram talanger; en av världens bästa hockeystäder vad gäller att få fram talanger. Sedan har folk mage att klaga på Gävle... :)

Inkazar: Jag har aldrig varit positiv inställd till allt som Brynäs har gjort. Är också av den uppfattningen att bekvämlighet är farligt i de här sammanhangen. Som sagt; det finns bara en sak som är svårare att nå toppen - det är att stanna på toppen. Precis som efter 11/12 har inte dagens sportchef erfarenhet från att bygga ett etablerad topplag. Det är den generella parallellen som jag drar mellan lagbygget nu och lagbygget 12/13. Brynäs sportchef och ledning är oerfarna i den bemärkelsen, det tycker jag att vi ska vara ödmjuka inför.

Sedan har BZ bidragit till att bygga upp en förväntan och press till nästa säsong genom att redan nu gå ut och säga att Brynäs ska vara ett topplag. Detta sa BZ öppet innan Melin hade hunnit prata med spelarna och spelartruppen satt som gemensamma målsättning. BZ har redan satt målsättningen och lagt ribban högt. Det var coolt av BZ men frågan är hur smart det var.

Peja:
Jag tycker nog att det är svårt och lite onödigt att jämföra förra säsongens lag med kommande...
Visst får BZ försöka balansera nyförvärv och junisarnas förväntade utveckling med de som lämnar laget. Men att före höstens säsongstart lova att laget är lika bra eller t.o.m. bättre än föregående säsongs lag låter sig ju knappast göras?

Vi bedömer, hoppas och förväntar oss positiva överraskningar... men resultatet är sannerligen inte lätt att förutspå. Dessutom skall ju allt vägas mot de andra lagens trupper...

Pettisbif: Ja , Cory Conacher. Det var mig ett jävla direktskott den snubben hade, herregud ^^

« · 1828766 · »