Brynäs IF

713107 inlägg · 7953 ämnen

Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18

« · 2026016 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis:

J Dahlén??
Tillbaka i Timrå efter en sejour i NHL/AHL, två hjärnskakningar...............njaa
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Såhär vill jag ha laget nästa säsong, några drömnamn.

A.Lindbäck - Eriksson
Ersson

C.Genoway- Lundgren&Norin
S.Bertilsson - Kilström
Sigalet
L.Carlsson - Söderström&Lindelöf
Ingman
Andersén
Ersson
Junis

Rödin
Scott
M.Strömwall - Boqvist
Molin
Sallinen
T.Kelleher - Brodecki
J.Nilsson - Descheneau
Danielsson
J.Dahlén - Rohdin&Forslund
Ölund
Mannberg
Blomqvist
Alcén
Asklöf? Låna ut
Solem? Låna ut
Westfält? Låna ut

Laguppställning:
Ersson - Lindbäck

Carlsson - Bertilsson
Rödin - Scott - Kelleher

Genoway - Sigalet
Strömwall - Nilsson - Dahlén

Ingman - Andersén
Danielsson - Sallinen - Molin

Ersson
Blomqvist - Ölund - Mannberg
Alcén
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Jag skulle inte tacka nej till J Dahlén. Samtidigt ska vi inte övervärdera honom.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja:
Dahlén kanske vänder åter till ÖIK, Östersund, där pappa Ulf spelade en gång i tiden
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
munkas: Frågan är vilken klubb DU väljer att supporta Munkas?? Är det inte dags att du hoppar över till Örebro snart?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
munkas: Vet inte om Dahlén är fäst vid Timrå som klubb eller Sundsvall som stad, eller båda delarna, men Brynäs kan ju erbjuda en närhet till Sundsvall som ingen annan SHL-klubb kan (eller är jag ute och cyklar nu, dålig på avstånd mellan städer norr om Sundsvall?).

Brynäs bör kunna erbjuda honom en marknadsmässig lön, men i slutändan kommer det nog handla mycket om hur man värderar hans allsvenska dominans. Om bedömningen är att han kan gå rakt in i en toppkedja bör lönen vara därefter. Jag tror inte att Timrå går upp, gillar den klubben, men har väldigt svårt att se det hända den här säsongen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis: Min poäng är att Brynäs måste bli attraktiva för de eftertraktade spelarna igen, som man var för Ekholm när han skrev på - han kunde också välja mellan samtliga SHL-klubbar. Fler utfyllnadsspelare på fw-sidan behövs inte till nästa säsongs trupp oavsett om de kommer från Allsvenskan, SHL, AHL, DEL eller vad som helst., det tror jag att alla är överens om.

Sen kan jag delvis förstå att BZ/Dacke värvade in fler utfyllnadskillar från allsvenskan än Sundlöv gjorde under hans sista år som sportchef, eftersom J20-laget inte längre levererar i samma omfattning som när de tidiga 90-talisterna/sena 80-talisterna spelade där. För att ta några konkreta exempel: Simon Löf, Jonathan Carlsson, Alcén och Sandin funkade utmärkt som utfyllnadsspelare när de var J20-spelare, om det hade varit nu hade Brynäs antagligen budgetvärvat från allsvenskan på de positionerna istället.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis: Det beror på. Om Dahlen vill ha mycket pengar går han till Örebro. Om han gillar kort säsong och åka runt till skolor och träffa kids så väljer han Brynäs. Det lutar åt Örebro.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis:
Köp av klassback, Viktor Lööf, Jokerit
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Dahlén kommer aldrig Brynäs få.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis: Nja stampa vill men ju inte göra men att byta ut några breddspelare som inte imponerat kan ju faktiskt bli ett lyft.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Skrubben: Hörde jag Simon Skoog?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: Som att byta hundralappar...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
ellis: Så du tror att det vore samma kvalitetsnivå om Brynäs tar in Dahlén och Norlinder istället för Forslund och Lindelöf?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: Ja gör så - och stanna och stampa på samma låga-medelmåttiga kvalitetsnivå...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Bra, hoppas att Sundlöv kan byta ut ett par våra spelare mot nya från HA. Bort med Zetterberg, Lindelöf och kanske Forslund och ersätt med ny a allsvenska förmågor.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
SvennEG: Helt rätt, blandade ihop varifrån Styrman kom och dit han hamnade efter tiden i Brynäs.

Sammantaget har Sundlöv ett fint track record med allsvenska värvningar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Styrman var ingen Allsvensk värvning, kom från Skellefteå. Spelade inte där förrän efter tiden i Brynäs.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Skrubben:
Lindelöfs bror spelar i Manchester United, Dackell och Inge säger med enad mun "honom ska vi ha"
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Chris11: Jo, jag glömde 14/15. De allsvenska nyförvärven var tvillingarna Westerholm + Daniel Mannberg. Och så lånade man in några backup-målvakter när skador fanns på den positionen, samt ett korttidslån av Emil Lundberg.

Mannberg tillhörde Luleå men var utlånad till Allsvenskan när Brynäs värvade honom mitt under säsong.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: glöm inte tvillingarna Westerholm
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja:
Visst skapar det en intressant fond när man ställer värvningar mot krisbild respektive Guldförening nr 1. Lite som Nubbens värvningar i Timrå respektive Frölunda.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: så var det
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Dallemas: ”Kan nån hjälpa mig lite jag har minne som en guldfisk. Var de inte så att Boken inte fick lira i AHL?”

Det är Devils som lovat NHL eller Brynäs men denna utlåning till SHL är medan det är uppehåll i NHL så det räknas liksom inte.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Skrubben: Jepp, och de allsvenska fullträffarna som vi hoppas på bör rimligtvis ta plats på bekostnad av överbetalda veteranspelare. Kommer dessutom bli mer pengar över till etablerade spetsspelare om man bygger laget på det sättet...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Å efter det hade han rott hem Broc Little från Gnaget men där fick han njet från Hansa mfl. vilket fick honom att ledsna ur å säga upp sig...🤷‍♂️
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Styrman var en panikvärvning mitt i säsongen när vi hade kris på backsidan. Så han är nog inte helt jämförbar med övriga HA-värvningar.

13/14 värvade Sundlöv faktiskt inga spelare från allsvenskan. 14/15 värvade han Westerholmarna som ju var trögstartade i SHL, men som senare blev riktigt lyckade när Bulan kom in.

Så summeringen blir att om det är nåt Sundlöv är bra på så är det att träffa rätt med spelare från Hockeyallsvenskan. Den fingertoppskänslan måste han ta fram nu igen, för det lär behövas om vi ska få ut mer kvalitet per krona än vi fått senaste säsongerna.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Skrubben: Zetterberg spelar hockey fortfarande? Är väl inte någon poängspruta sen han kom tillbaks till VIK.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Oskarshamn har kollat på Aleksi Mustonen enligt intevju på hockeynews. vi borde väll iaf konkurera ut dem på värvningsfronten
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Kan nån hjälpa mig lite jag har minne som en guldfisk. Var de inte så att Boken inte fick lira i AHL?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Makita: Jepp, men även en flopp som Styrman hade ju faktiskt platsat i dagens Brynäs...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Tackar
Några diamanter har han hittat.
många dugliga Shl spelare i en tredje och fjärdefemma och även några floppar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Fantastiskt facit på värvningarna från HA, Rahm och Styrman är enda flopparna där, imponerande!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Auchinleck: Väldigt mycket för pengarna där, skulle jag säga. Ha också i åtanke att Brynäs befann sig i ekonomisk kris några av de där åren.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja:
Ömsom vin, ömsom vatten? Nån kvalserie, ut i kvarten och nåt guld..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: är man bara negativ eller varför känns det som att alla andra presenterar nyförvärv antingen nu eller inför nästa säsong....
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Makita: Här är ett försök att sammanställa Sundslövs allsvenska värvningar:

05/06 - Jörgen Sundqvist, Martin Öhrstedt, Jonas Almtorp*, Joachim Gellerstedt*, Daniel Hermansson*, Mathias Månsson
*Almtorp lånades in några matcher föregående säsong. Hermansson och Gellerstedt värvades mitt under säsong.

06/07: Nick Angell, Richard Gynge*
*Gynge hade nästan bara spelat J20 i Bajen när han värvades.

07/08: Alexander Sundström, Niclas Andersén

08/09: Jonathan Granström*
*Mora var en allsvensk klubb när han värvades men de hade precis åkt ur SHL.

09/10: Eddie Läck

10/11: Mattias Ekholm

11/12: Ryan Gunderson, Martin Johansson, Jesper Ollas

12/13: Robin Rahm, Robin Jacobsson, Fredrik Styrman
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Makita: tänka sig att Lakers tagit in Melart, Bailey, Koivisto och Jacob Micflikier under säsongen #marknadenärdöd
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Makita: Victor Bartley var det, han hade en muntlig överenskommelse med Brynäs men kritade på för DIF. Gunderson var muntligt överens med Modo men Brynäs knep honom.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Peja: Han hade en hoper dåliga spelare också ifrån Allsvenskan om jag inte minns helt fel.
Några som han värvade mitt under säsongen för att bredda truppen när vi satt och väntade på spets.
Marknaden för Sundlöv var död redan på den tiden det märkliga var dock att konkurrenterna fick fram ganska mycket bättre spelare än Sundlöv vilket förmodligen berodde på ekonomin.

Sundlöv har med största sannolikhet sagt sitt om årets spelare som är hämtade ifrån Allsvenskan något annat vore underligt.
Förövrigt får väl ansvariga för de värvningarna godkänd men inte mer.
Det är vanskligt att värva ifrån Allsvenskan det kan bli fågel fisk eller mittemellan även om Sundlöv värvade Gunderson
och Angell.

Minns jag fel eller var inte Gunderson andra valet och kom pga att någon snodde Sundlöv första val ifrån Allsvenskan som sedermera floppade totalt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Dallemas: Vi missade Belov, klar för Modo
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Kellman till AHL oxå
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Skrubben: Att värva framgångsrikt från allsvenskan handlar mycket om att vara attraktiv för de främsta talangerna. Spelare som Forslund, Norin, Lindelöf etc hade nog Brynäs inte hämtat in om de senaste årens juniorkullar varit bättre och jag tvivlar på att de fick andra SHL-anbud. Det finns ingen sportchef i hela SHL som inte vill ha typ Dahlén eller Norlinder men det finns bara en, om ens det, som kommer lyckas övertala dem att skriva på för just deras klubb. Brynäs måste bli den klubben igen.

Sen har Sundlöv ett bra track record med allsvenska värvningar. Spelare som Gunde och Angell var det många andra som inte vågade signa på grund av deras defensiv. Faktum är att många av sundlövs allra bästa värvningar var från just allsvenskan.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: Blomqvist tjänar 140 000 kr/månad nu. Jag skulle säga att inte ens en halverad lön är tillräckligt för att han ska vara värd pengarna. Du kan få en absolut toppspelare från HA för dom pengarna. Minns att Micke Lindqvist fick 75 000 kr/månad på sitt första kontrakt med Färjestad när han kom från AIK.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
SWEATT:
"Kul med bättre publiksiffror såklart men är rätt säker på att det inte genererat några extra pengar."
En välfylld arena höjer stämningen... som får fler att vilja se matcher live... som köper mat, dricka o annat!
Såklart svårt att jämföra och bedöma men måste ses som positivt att fler besöker matcherna!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Chanzone: Precis, ge ett bud på halverad lön så får han bestämma själv. Vill han bo kvar i sitt kära Gävle eller flytta till typ Tyskland för lite mer stålar så varsågod.
Brynäs måste bli mycket tuffare i sina förhandlingar med utbytbara spelare och lägga krutet på spets.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Axle San: Kul med bättre publiksiffror såklart men är rätt säker på att det inte genererat några extra pengar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
bradberry: Ja eller gå till en klubb där han får bättre betalt ;)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
Chanzone: Motiverad? Vad ska han göra istället? Plugga? Tror det ligger i paritet med hans marknadsvärde och då gör han bäst i att inse det själv också... Om han inte lägger av då förstås...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Brynäs IF 2020-01-18
bradberry: Frågan är ju hur motiverad en 34-åring är att halvera sin lön för att få stanna och sen dessutom få en roll i en fjärdekedja!? Nä, in med nytt blod säger jag.
Låst ämne

« · 2026016 · »