1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742214 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7225}: Ja, jag är inte lika tvärsäker på att alla utvecklas åt rätt håll som Huge tror. Det vore nog första gången i historien som samtliga spelare utvecklas åt rätt håll.

{6984}:
- Sunken kommer inte gå in på sex backar nästa säsong.

- Bertilsson har i mitt tycke varit bra när han väl spelat. Han har varit långtidsskadad förut och sedan kommit in i matchformen relativt snabbt efter det. Det är väldigt individuellt hur lång startsträcka spelare behöver efter långa skadeuppehåll, men Bertilsson har visat sig vara en spelare med relativt kort sådan.

- Enligt mig skulle det inte vara så jobbigt om Andersén stannar ett år till. Han tjänar enligt Aftonbladet 230 tusen/månad. Visst, han var vår härförare i försvaret säsongen 14/15, men han är ändå på tok för överbetald. Där kan vi få in en spelare av riktigt hög klass med den lönen. Men för alla som hoppas att han kommer hem så kan dom vara lugna. Jag har svårt att se att en NHL-organisation vill behålla en 28-åring i sitt AHL-lag.

- Carlsson var i mitt tycke vår bästa back under vissa perioder förra säsongen. Hans utvecklingskurva pekar spikrakt uppåt och jag ser inte varför den skulle börja dala.

- Ryktet om Fält kändes ganska löst ändå. Vi har ju ingen aning om hans ens är tänkt att ersätta Salmela (i fall Salmela drar). OM Fält är ersättare för Salmela så är ändå backsidan ganska så mycket bättre än förra säsongen. Pudas, Zanetti och Carlsson kommer växa in ännu mer i SHL-kostymen. Vi slipper Porselands indianare. Och vi får en skadefri Bertilsson.

Skrubben: En skadefri Bertilsson? Han har väl aldrig spelat en säsong utan att missa en drös matcher?

{6984}: Kanske dax nu då, var positiv.

varulf: Löjligt inlägg

Bara för att man är poängstark som back betyder det inte att man är dålig defensivt. Folk måste släppa den villfarelsen. Det är väldigt enkelt att tänka att man automatiskt är sämre defensivt för att man som back är väldigt involverad i det offensiva spelet. Det som är säkert är att Salmela iallafall hade bäst skridskoåkning och teknik av alla backar i Brynäs förra säsongen och jag är ganska säker på att Brynäs inte hade varit någon defensiv katastrof med 6st Salmela i backbesättningen. Det här med "allround" blir rätt konstigt bara.

En "defensiv" back som Sundqvist utgör ett mycket större hot defensivt.

Våran alldeles egna Pa.Westerholm gjorde 1 mål och assistera till ett mot Schweiz

Huge: men det tycker du fätlh är? Mer allround??😂

{7225}: jag förstår inte att du tycker så i din lilla bubbla?! Men ledsen att rasera hela din värld med rosa moln och med te bjudningar. Sanningen är att vederbörande har fysik status som blöt kartong. Du har väl följt tidigar säsonger och sett hur det ser ut? Bertilsson... Brynäs hårding!..... Jo ja tackar. Pröva vara skadefri i mer än 2 dagar i rad.

varulf: Jag tänker så här, det man skriver om våra spelare skall man kunna stå för och säga till dem personligen om man träffar dem utan att framstå som en jävla mobbare. Man ska inte snacka skit bakom ryggen på Brynäsarna för de är mer än hockeyspelare, de är ju för bövelen just brynäsare (borde gälla alla utom leksingar men här snackar vi Brynäs).

Jag är övertygad om att om du träffade Bertilsson i riktiga livet så skulle det inte flyga ut bananflugor och blöta kartonger ur din mun utan du skulle bete dig civiliserat.
Visst Bertilsson har varit förföljd av skador men vi kan ju hålla snacket på en anständig nivå.

Huge:
"Mao: vi får sammantaget räkna med lite av en kvalitetsmässig status quo på laget jämfört med den här säsongen, där vi sannolikt får lite trubbigare spets men spetsigare bredd."

Du diskonterar redan nu quarterfinal loss som vi är Svenska mästare på?

Auchinleck: Nä. Det är Hv mästare på inte vi😄

Auchinleck: Märklig slutsats du drar bara för att den förlorade extrema toppen med Rödin och Scott försvinner och vi istället får en ngt sämre dito men i gengäld en förbättrad offensiv där bakom och dessutom en bättre uppställning på backsidan om Andersen ansluter och/eller Salmela blir kvar.
Slipper vi dessutom extremt oturliga skador på viktiga spelare i slutskedet av serien, nåt som fällde oss iår iom att framförallt Rödin och Salmela försvann, så kan jag inte se att vi skulle vara chanslösa att gå längre än playin nästa säsong.

mk: Du glömde LHC, ett annat lag som satsat hårt men ändå haft svårt att gå så mkt längre än vad vi gjort under sin tid i Elitserien/SHL....

Huge: Linköping har två finaler och fem semifinaler dom senaste tio åren. Endast ett missat slutspel.

Huge: Jo jag förstår precis vad du skriver. Eller jag läser och förstår att du är lost som vanligt. Du bygger upp dina argument på best case scenarion precis som vanligt. Sedan kommer dina bortförklaringar och ursäkter som på ett radband när det inte infrias.
För det är komiskt att läsa. Om det börjar gå ett rykte. Som tex det som säger att Fälth har värvats. I samma ögonblick förvandlas han till en kanonspelare, en som kan jämställas/liknas med SHL's bästa back. Först kommer du med ett påstående om att åldern inte spelar någon roll för Honken är minsann 39 och håller än så Fälths 35 år är ingenting. Jag förstår att DU tycker att 35 är ungt för det var ju ett bra tag sedan du var det. Men HERREGUD. Det är omöjligt att göra jämförelser mellan två spelare när det gäller åldern och vad den har gjort med deras kroppar. Hur lång tid varje kropp behöver för att återhämta sig från en fysisk ansträngning eller skada. Men du kanske ha läst nåt på wikipedia som bevisar motsatsen? Sen kommer nästa. Ja med Fälth är en bättre defensiv back än Salmela. Även där har du fått svart på vitt att Salmela har varit väldigt kompetent i defensiven vilket hans fina siffror visar. Och nu börjar du med "allround back"? Skrattretande.

Chris11: "De två spetsspelarna kommer betyda otroligt mycket för laget."

Om det nu blir några sådana ja, i rätt bemärkelse. Själv är jag väldigt tveksam till att Bengtzén lyckas fixa detta.

Rodrigo: Exakt! 2 finaler och 5 semifinaler sen 2006. Ganska rejäl skillnad mot att ta sig förbi kvarten 1 gång på 16 år.

Bifbiffen: "men det tycker du fätlh är? Mer allround??"

Nä, det tycker jag inte.
Hurså?
Powerfade påpekade att Salmela av de flesta experter anses vara seriens bästa back, vilket jag inte riktigt håller med om då jag anser att man isf inte tagit hänsyn till den defensiva biten utan enbart hans offensiva egenskaper.
Jag tycker det finns bättre backar om man ser till helheten, ex Jonas Junland som är väldigt säker, stabil och skicklig både framåt och bakåt och där det bakåt brister en del hos Salmela. Denne är emellanåt nonchalant och spelar med små marginaler. Är väl heller inte riktigt lika fysisk men självfallet en av seriens bästa backar. Hur du av ovanstående resonamang har lyckats komma fram till att jag anser Fälth vara lika allround som Salmela är en gåta.
Nä, vänta förresten. Det är nog i grunden ingen större gåta, när jag tänker efter.
Dina slutsatser och resonemang brukar ju i regel vara väldigt märkliga och obegripliga...

Rodrigo: Hur många guld har LHC då?
Jag menar, det är ju alltid ett jävla tjat härinne om hur viktigt det är att vinna guld, att bara delta och bli tvåa är helt värdelöst enligt alla gnällspikar som inte är nöjda med nåt annat.

Clarence: Att ersätta ett radarpar som fått spela ihop sig under 3 säsonger är i det närmaste omöjligt. Så att ha Rödin/Scott som en måttstock kan man inte. Bengtzén har ett svårt jobb framför sig att hitta rätt spelare. Speciellt om man letar i AHL där det vimmlar av bra spelare, men som kan bli som förbytta när de kommer till ett nytt land, nytt spelsätt, ny domarnivå, stor rink och nya lagkamrater. Det kommer att bli en chansning.

Det skulle vara jävligt intressant att se vilka färdigheter man värdesätter mest. En spelare som har ALLT hittar man inte i AHL, de befinner sig i NHL nu.

Spelsinne? Skridskoåkning? Målsinne? Tuffing?

Det enda vi vet är att han kommer att få svårt att hitta några Boforsare där i allla fall så det kriteriet försvinner i all fall. Fast man vet aldrig ;-)

{7225}: jag håller fortfarande inte med dig eller de i flertalet som lämnar likes. Jag står för det jag säger och även inför honom om det dyker upp möjlighet. En socker spelare som vill väl men bevisligen har fysik som en ballerina. Och då skall du veta, herr korrekt, att jag följt bif sedan jag tog mina första steg och har en del spelare att jämföra med.

varulf: Nu räcker det. Det har gått fram att du tycker att Bertilsson är skadebenägen. Om du har hållit på Brynäs i 12 år eller i 52 år, beroende på när du tog dina första steg. Spelar ingen roll i det här fallet.

Sen får du nog räkna med att få en hel del mothugg när du sitter och raljerar över en spelare i Brynäs. Det faller inte alltid i god jord, även om du har rätt i sak.

Huge: Eftersom av dina inlägg att döma tycker Fälth är en fullgod ersättare till Salmela. Vad bygger du detta på? För han är knappast bättre offensivt. Inte ens dina inlindade inlägg kan få honom till det.

Huge: Tror ganska många här skulle bli rätt nöjda över en säsong om Brynäs tog sig till final och förlorade, så som läget är nu. Jag vet inte riktigt vilka du syftar på som kräver guld.

Och oavsett så hade LHC lika gärna kunnat ta tre guld under denna period om puckarna studsat rätt. Kommer man långt i slutspelet år efter år så vinner man nog också någon gång till slut. Visst att Brynäs hade en kanonsäsong men LHCs modell funkar ju tydligen bättre eftersom man kan uppehålla hög kvalitet varje säsong.

Skellefteå hade två semifinalförluster innan man tog sig till final. Sen blev det två finalförluster innan man tog guld.

Clarence:

En sak kan vi vara ganska säkra på. Vilka spelare det än blir så kommer vissa här på HS såga dom ganska rejält. Det går alltid att hitta fel om man verkligen letar och det är många experter på här. Bengtzen kommer idotförklaras, spetsspelarna hånas och snack om Allsvenskt spel kommer komma på tal. Samma melodi år efter år och ett säkert vårtecken. Det mest komiska är att samma spelare som sågats förmodligen kommer klassas som oersättliga när de en dag lämnar Brynäs.

Huge: Statsen säger något annat...
Salmela inne på 0,46 mål per match, Junland 0,74

Det kan även tilläggas att Junland är den enda ordinarie backen i LHC som har minusstatistik ;-)

Rodrigo: När Huge saknar argument så tar han till med sitt "Men enligt vissa", precis samma personer som han kallar för både det ena och det andra. Att kalla sig "nyaserad lekman" med den retoriken säger en del om den som skriver det.
Att först dissa vissa skribenter som totalt okunniga och sedan ha dem som måttstock för sina egna argument är bara komiskt.

munkas: Tror du inte LHC hade bytt bort sina två finaler och fem semifinaler mot ett SM-guld????

Fälth har aldrig varit bra defensivt. Han var rent bedrövlig defensivt tills 28-årsåldern och därför fick han inte chansen i SHL förrän sent i karriären. Han var även sen med att börja träna och äta seriöst, har jag hört. Han har alltid varit skicklig med pucken och sett isen bra, om Brynäs värvar honom är det definitivt för att få in hans offensiva skills och inte de defensiva...

Som jag ser det är Salmela bättre både offensivt och defensivt, klasskillnad mellan honom och Fälth. Men det måste rimligtvis skilja sig väldigt mycket i lön också...

{6984}: att jag har rätt i sak räcker för mig. Även då jag har förståelse och respekt för de som tycker annorlunda. Ordet raljerar verkar det gå inflation i på forumet, vilket är kul. Klart jag räknar med mothugg då jag säger som det är, annat vore ju konstigt. Vad gäller årtal så är det rätta 34.

Huge: Oj, nu börjar inläggen dina bli lite väl långa. Du vet vad det betyder va?

Zappaholic: Det där är ett väldigt konstigt sätt att tänka.

Ja, såklart dom hade.

Men det är inte poängen. Man kan inte gå runt och hoppas på att var tionde säsong så ska allting klicka och då ska guldet komma. Då åker man ut till slut. Eller har Brynäs haft otur alla gånger man åkt ut i kvartsfinal? Jag förstår inte riktigt resonemanget. LHC har varit bättre över en tioårsperiod.

Sen så är det såklart en bedrift i sig att hålla sig kvar så länge som Brynäs gjort och dessutom att ändå ta sig till slutspel gång på gång. Men man kan inte påstå att Brynäs automatiskt har varit bättre än LHC pga ett Guld. Då kan man påstå att Modos senaste 10 år också varit bättre än LHCs.

Huge: "Är det nån sorts försök av dig att höja den låga nivå du brukar gnälla på härinne, genom att börja dra in skribenternas egen ålder i det hela?

Det verkar vara väldigt viktigt för dig med tanke på att du ofta gör påpekanden att skribenter här är "omogna" "5-åringar" och liknande.

Så nivån satte du för länge sen.

munkas:

Att du får svårare att hänga med? ;)

Filip pula är för övrigt klar för Malmö. Skönt. Då slapp man höra hur dåligt han skulle prestera i Brynäs.

Peja: Bra analys av Fälth tycker jag. Han borde iaf rimligtvis ha förbättrat sin defensiv under tiden i sina resp SHL-lag så det är iaf en helt klart bättre back än ex Porseland som vi får in, om han nu är påtänkt ersättare för denne.
Det kan ju vara så att man räknat med att få in en klart bättre back än Porseland både offensivt och defensivt samtidigt som Fälth inte är dyrare.
Det är väl heller inte omöjligt att Fälth t.o.m kostar mindre än Porseland, då denne enligt uppgifter tydligen haft en relativt hög lön i förhållande till det man fått för pengarna.

Peja: Men offensiva skills? Borde inte det ha gjort genomslag på statistiken? Som PP back ligger han på plats 443 med 0+0 och 8 skott på mål under den här säsongen. Han har 2+6 på 47 matcher med 17:40 i snittspeltid per match.
8 poäng i seriens målgladaste lag. Så jag har svårt att se den offensiva styrkan. Jag menar säg "att han ser isen bra" så bör han slå bra förstapass och borde då rimligtvis ha fler assist, i alla fall 2:a assist som SHL brukar vara frikostiga med.

Så om det offensiva är hans styrka, hur "bra är han då defensivt?

Idag är det 15 000 dagar sedan Leksand vann sitt senaste guld!

Kopparjimmie: Då får man gratulera klubben till detta jubileum ;)

{6984}: "Det verkar vara väldigt viktigt för dig med tanke på att du ofta gör påpekanden att skribenter här är "omogna" "5-åringar" och liknande.

Så nivån satte du för länge sen."

Och ett sätt att försöka höja den nivån är alltså att du själv svarar med samma mynt sas, om du nu anser att det är nivåsänkande att ifrågasätta ngns resonemang och inte ålder eller mogenhet?

Att påpeka att nån RESONERAR omoget och som en 5-åring är nämligen inte detsamma som att påstå att ngn ÄR en omogen 5-åring.
Du måste lära dig att hålla isär begreppen här, om debatten ska bli fruktbar och någorlunda seriös.
Med ditt resonemang och din logik så borde det alltså vara exakt lika olämpligt och nivåsänkande om jag påstår att nån RESONERAR som en mogen och klok 35-åring, ändå har jag aldrig sett dig påpeka det olämpliga när jag ex påstått att nån resonerat som en sådan.
Jag kan inte se varför det skulle vara mer förkastligt att påstå att nån resonerar omoget än att nån resonerar moget, ärligt talat.
Jag talar ju i båda fallen om RESONEMANGEN och inte om personen ifråga.

Kan någon förklara för mig var hypen kring Ollas kommer ifrån? Tydligen inte bara Leksand och Brynäs som vill ha honom, utan även Djurgården!

varulf: Herregud, hoppas Bertilsson slipper träffa dig i sitt liv i så fall.

Bifbiffen: Du får gärna tycka att mina inlägg alltid innehåller dynga rakt igenom och att jag är usel.
Men om du påstår att jag sagt att Fälth skulle vara en fullgod ersättare för Salmela så borde du väl rimligtvis ha läst det nånstans i nåt av mina inlägg, eller?
Isf undrar man ju hur du lyckats med konststycket att läsa en sak i nåt av mina inlägg samtidigt som du påstår att du aldrig läser nåt av dom?
Du tycker inte att det låter lite ologiskt, eller?

{6984}: "Fäldt är inte den fältherre som..."

Han är bokstavligt talat en fälth-herre. 😄

Dagens dåliga skämt, check.

Rodrigo: Var någonstans påstod jag att Brynäs var bättre? Jag ställde bara en fråga till munkas.

Skrubben: Ollas är en viktig kugge. Med en problemfri försäsong i kroppen tillför han mycket. Men inte till vilket pris som helst. Leksand tänker väl värva honom som Frögrens ersättare. En lagkapten, en stöttepelare... Det innebär att de säkert driver upp budet på Jesper. Det gör ju att man blir tveksam om det är värt det. Innan Leksand gick upp tänkte man: "Behåll Ollas men halvera lönen". Nu kommer det inte att gå...😁

Zappaholic: Vad spelar det då för roll om LHC hade bytt det mot ett guld? Känns ju irrelevant bara.

{6984}: Förstår egentligen diskussionen här inne. Tror ingen här inne tycker att Fälth är bättre än Salmela, inte heller Bengtzén! Elias Fälth ryktet är fortfarande bara ett RYKTE och om han skulle ansluta till vår trupp är det knappast för att ersätta Salmela, utan spelare Nörstebö eller Porseland prismässigt!

Rodrigo: Ja precis. Varför ens jämföra med ett annat lag? Det var inte jag som tog upp ämnet. Fråga munkas.

Skrubben: Ollas har nog en karaktär som är skitviktig för alla lag. När han är bra tillför han betydligt mer än en likvärdig spelare med gamnacke.

« · 1743602 · »