1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743586 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Chris11: Kom på att han faktiskt spelat för just Luleå, dock inte under Bulan, så då är han väl på radarn ändå. Skämt å sido är han väl inget för oss.

{7739}: Han spelade i Luleå för ett par veckor sedan. Du verkar inte ha speciellt bra koll på hockey, så varför yttrar du dig i värvningen av Jensen?

micke63: Förstår inte Bengtzens uttalande att han är helt återställd då Rögle skrev att konvalescensen för operationen är 6-9 månader

{7739}: nej helst inte. Rajala är en stor sopa. Patte Westerholm är en bättre spelare!

KulaShaker: Förstår varken BZs uttalande eller värvningsstrategi. Helt obegriplig värvning. Vad kan han tillföra som inte homegrowns som Ölund eller Alcén kan?
Vansinne....

Chris11: dansken var självklart klar i går . Men det vågade inte vår sportchef berätta inför fansen . Då hade han fått stått till svars direkt gent emot fansen . Som sagt Brynäs if blir hårt rövk...... av vår s.k sportchef .detta är nivån på värvningar .ju längre skadad desto billigare blir det . Härligt .Fyfan säger jag .

Jaken: Vad jag kan läsa om Örebros nyförvärv.
Så skiter jag inte på mig av skräck iallafall.

Det tror jag inte du gör heller, mer att du är besviken över Dansken.

KulaShaker: Mm, känns lite vågat, men en helt ok spelare om han är skadefri och säkert inte dyr. Som sagt, det gäller att bygga ett LAG, det behöver inte stå Bäckström, Silverberg eller Järnkrok på ryggen för att LAGET ska prestera.

mk: Även om Örebros värvningar inte skrämmer så finns det 12 andra lag som hamnar före . Så med bz s värvningstänk blir det kval med ett gäng skadade spelare på läktaren .

Jan Grismöbel:

Fanns ingen på mötet som skulle ha ifrågasatt det. Det är mer dramatik på ett kyrkkaffe en söndag än det var på mötet igår. Mest för att gnällspikar och olyckskorpar har en tendens att ägna sig åt klagosång på andra slags forum. Ja helst då anonymt på nätet.

{2064}: Iom att han var tänkt som "ledande" center i Rögle. Så kan man ju ha mer förhoppning på poäng , än från Alcén. Det är inte hans uppgift.

Sen med Alcén och Ölund. Så får vi inga poängmaskiner. Med JJ kan vi kanske sprida ut poängen på fler kedjor.

Kom ihåg. Det är inte laget med bästa 1:a kedjan som vinner SM.
Utan det med bästa fjärde...

Det var det Bz menade igår att laget var felbyggt.
Vissa skrek sig ju hesa iår att laget inte hade några poänggörare.
Nu får vi förhoppningsvis det med Dansken och Thorell + Granström.

Kan nog bli bra det här😄

Johan Norrström: det är synd att man har 40 mil till Gävle hade med glädje frontat bz . Kontaktade Sunklöv när det var som djävligast och inte anonymt .med medlemsnummer och namn . Så kunde jag ha gott så skulle jag . .

Johan Norrström: Precis.
Det var ju en informationsträff, ingen PK

Pettisbif: Nja 10 år är väl att ta i lite kanske va? Han gjorde hela 1+1 förra säsongen på 29 matcher. Känns som det finns bättre Finländare isf ;)

Jan Grismöbel:

Ja det var synd.

Bara ett litet utdrag hur våra seriekonkurrenter har värvat i jämförelse med oss

Ville Varakas till DIF
Tom Wandell till Örebro
Joakim Andersson till Örebro
Marcus Paulsson till KHK
Illari Filppula till MIF
Noah Welch till MIF
Konstantin Komarek till MIF
Eric Castonguay till Leksand
Julius Junttila till Luleå
Jocke Ericsson till Växjö

.....Bengtzén värvar Thorell, Jensen, Rautio o Granström(en grym värvning)

Försiktigt positiv till värvningen av Jensen. Skadan oroar lite, eftersom vi jämt har max oflyt med det.

Jensen bör dock vara rejält hungrig och kommer vilja bevisa sig på SHL-nivå.

Jan Grismöbel: "Så med bz s värvningstänk blir det kval med ett gäng skadade spelare på läktaren ."

Själva fan att du inte kunde gå på det där mötet och berättat för BZ och Bulan att man värvat helt fel.
Är tvärsäker på att dom hade lyssnat på dina tunga argument, erfaren och välkänd som du är när det gäller att bedöma värvningar till SHL...

Jan Grismöbel: Jesper Jensen.... Känns ungefär lika spännande som årets budgetunderskott. Nu har vi snart ett komplett allsvenskt lag på pappret. Vad är tanken? Det mest troliga är nog att spelarbudgeten är sänkt med 20 miljoner, trots att man hävdar annat. Ska förresten Thorell kliva in som rookie i SHL och direkt producera i en andrafemma? Läste jag rätt? Sluta skriva inlägg på fyllan, snälla.

Davey85: T.o.m Silfver är förundrad och fattar inte bz s senaste drag . Men han kan ju inte hockey så Silvfer har säkert fel han med . Vi får ett giftigt lag nästa sässe. Not !!
Detta liknar skit och lutar mer å mer mot kval .

Davey85:

Jag är positiv till Jensen. En riktig hockeykrigare med näsa för poäng. Ni som dussar honom har förmodligen ingen koll på honom som spelare!
Nu fattas det bara att Salemla kritar på nytt och att typ spelare som Bud Holloway och Derek Ryan presenteras. Gärna också Fälth!

Rautio- Sandström
(Johansson)

Salmela - Zanetti
Holloway - Ryan - Johnson

Bertilsson - Carlsson
Lindblom - Pa.Westerholm - Po.Westerholm

Kilström - Fälth
Jensen - Granström - Olofsson

Pudas - Sundqvist
Enterfeldt - Blomqvist - Thorell

(Ersson, Mannberg, Ölund, Boqvist)

Jan Grismöbel: "T.o.m Silfver är förundrad "

Vad/vem menas ?

Pettisbif: Dessutom är nog Jensen svinbillig, finns inte så mycket att förlora ändå. Man får se det som en liten chansning som kan gå vägen, och om det inte gör det, har man (antagligen) inte förlorat så mycket pengar på det heller.

munkas: Såg att Huge almighty dök upp . Direkt är han å hugger för någon kritiserar något Brynäs företar sig . Som du säger ett stabilt allsvenskt lag är vad som bjuds .Förberedelser för degradering ???

Jan Grismöbel:

Vi och flera andra SHL-lag kan inte ta in 5-6 toppspelare till första- och andrakedjan.
Vi måste utöver typ två dyra nyförvärv försöka värva smart och hitta spelare med potential att utvecklas. Thorell och Jensen känns båda spännande ur den aspekten.

Bz lyckades med Pudas och Zanetti, kanske sker det igen ?

{2064}:
Ang Dansken:

Gjort mycket poäng på BZ -nivå.
Vad vet Masken som inte BZ gör? Eller tvärtom?
Fågel eller kvalfisk?

Davey85: Har vi tur får vi in 1 toppspelare . Som med Brynäs skade historia går sönder efter 20 matcher sen sitter vi med ett havererat lag igen . Och raset börjar igen om nu inte redan är ett stabilt bottenlag .

Jan Grismöbel: Nu har du skrivit att vi kommer rasa och att Bz drar ner oss i skiten ca 200 gånger den senaste timmen, VI HAR FATTAT!

Jan Grismöbel: Ja, det är din åsikt och teori om säsongen. Jag vill nog vänta och se resten av pusselbitarna som ska in innan jag plockar fram cyanidkapseln.

Tigerhjärta: Ser du något possitivt ???. Vi har klåpare som sköter klubben och bränner x antal miljoner . Jag fattar också att Brynäs måste värva för allsvenskan . Men jag behöver fan inte gilla det .

Detta skulle egentligen vara ett perfekt tillfälle för Brynäs att anställa någon som har bra koll på mer ingående statistik, dåligt med pengar, pratar om att det sportsliga resultatet varit för dålig och vill göra om osv.

I Sverige är man inte så progressiv på den fronten ännu, jag tror däremot att just Frölunda tog guldet har lite med det att göra, även om Frölunda även har större spelarbudget så har man även en ingång på avancerad statistik.

Men vill man spara pengar och samtidigt vara bra så skulle det vara ett ultimat läge just nu. För er som har sett Moneyball så kanske man kan förstå mer, även om det handlar om en helt annan sport.

Just nu vet jag inte ens om Bengtzén har någon närmare koll på sådant här, inte vad det verkar iallafall. Däremot att han ville ha in en spelande back och en tvåvägs-back är dock positivt, snarare än typ en "defensiv" back.

Jan Grismöbel: Så kan det vara, men man kan väl iallafall vänta med att uttala sig om hur vida vårt lag kommer att hålla den kommande säsongen när alla värvningar är klara? Först då kan man väl börja spekulera och fundera om hur starkt laget är jämfört med våra konkurrenter?

Tigerhjärta: Lovar att jubla direkt om det kommer en spelare som överraskar vid värvning .En klasspelare som vi alla gläds över . Men frågan kvarstår . Kommer vi få upplevade det med Bofors BZ ??

Jan Grismöbel: Det har vi väl redan upplevt med Salmela?

Rodrigo: Hade väl mera tankar framåt i tiden . Ang Salmela så slog skadehistoriken till med full kraft . Så vi kommer aldrig få veta hur det kunde ha slutat .

70 Rodrigues: fast inga superstjärmor som de andra tagit in. Den enda intressanta av de du rabblar upp är Jocke Eriksson. Han vore en dröm för alla lag, men tydligen inte för Brynäs...

Jan Grismöbel: hellre allsvenska värvningar på uppgång än KHL-floppar som Vrana och Porseland.

mk: "Kom ihåg. Det är inte laget med bästa 1:a kedjan som vinner SM.
Utan det med bästa fjärde..."

Det förutsätter ju att vi får en 1a kedja eller hur?
Sen undrar jag hur du får det till att Jensen, Thorell och Grana är poänggörare?
Jag gillar verkligen att vi får in karaktärerna Thorell och Grana men det gör dem inte till poängplockare eller hur?
Nu har vi ett gäng grinders och PaW. Vad är tanken?
Jesper Jensen är bara.....vad fasen hände?
En snart 30-årig center som inte spelat hel en säsong i SHL och som Rögle inte ville förlänga med pga axelproblem????
Låt vara att han har ett hjärta som en "boförrsshare" men med en ansträngd ekonomi och en pressad spelarbudget....varför BZ?

Jan Grismöbel:
Du verkar ganska insatt i hur man bygger framgångsrika lag! Har du nåt förslag på spelare som inte blir skadade, presterar på förväntad nivå, passar våran spelarbudget och sist men inte minst... som VILL spela i Brynäs?

Chris11: Sent svar, missade visst att du skrivit.

Jag tror fan Bengtzen missuppfattat det här med ett jämnare och slagkraftigare lag. Han kör med 4st fjärdekedjor så att ingen kommer bli oersättlig vid skador.

Som så många sagt tidigare, svårt att bedöma lagbygget innan det är klart. Allt hänger ju på de sista pusselbitarna. Jag menar att om truppen kommer innehålla Salmela och Andersén eller två motsvarande backar samt två forwards som fyller luckan efter Rödin och Scott så är det ju självklart att Bz måste reafynda på övriga positioner för att få ihop det. Skumt ändå med alla centrar, för jag hoppas verkligen att en av de tilltänkta toppspelarna är en riktig förstacenter.

Jan Grismöbel: Tänker förklarar för dig hur du upplevs som person här inne. Vi säger att du ska bygga ett nytt hus, du har anlitat ett gäng byggare som ska fixa till ditt hus. Men redan efter ett par veckor när endast grunden & ett par pelare är gjorda börjar du gå på byggarna, VAFAN HÅLLER NI PÅ MED? här kan jag ju inte bo nu, vart ska jag sova? det finns ju inga väggar. Nej men du måste vänta tills huset är klart säger en av byggarna till dig. Jaja säger du. Det går ytterligare några veckor. Nu börjar taket bli halvklart. VAFAN HÄR KOMMER DET JU REGNA IN säger du. Byggarna försöker förklara för dig att hela taket inte är på plats än och att när det är det som kommer det inte regna in. AHAA är det så det fungerar tänker du. Vi hoppar framåt en tid. Nu är ditt hus klart. Det blev ju rätt bra ändå det här tänker du. Är du med på poängen? Det fattas spelare i laget innan bygget är klart. Tror för övrigt att Alcén byts ut och att Jensen går in istället. Dom byter ut hårt jobb mot finess, snabbhet & smartness.

Jan Grismöbel: Allsvenskan är ett bra ställe att hämta unga, hungriga spelare och även utländska spelare som anpassat sig bra till den "svenska modellen" (Zanetti, Gunderson och Angell för att nämna några)
Men det måste balanseras med förvärv som mer eller mindre garanterat kan leverera i SHL.

Jan Grismöbel: Har du riktigt tur så åker vi ur så att du får gnälla ordentligt mycket, det skulle väl vara mumma?

moment22: Jag har för mig att BZ sa på mötet igår att han vill ha in fler spelare som kan gå både center och ytterforward.

Agenten: När man bygger ett hus, börjar man inte med stommen då?

HitTheLights: Det är iofs inte fel tänkt med tanke på skadehistoriken i laget.. Centrar vill man ju inte vara utan. Experimentet med Ollas föll ju inte ut så väl för Bulan / Bz.

En fråga till alla som sågar värvningen av Jensen:
Har ni sett karln spela en ENDASTE sekund?

Min gissning är att 99,9% av alla som sågar värvningen inte har sett honom spela, utan enbart bedömer honom efter poängskörden förra säsongen. Att han säsongen innan dess kanske var Allsvenskans bästa spelare bryr ni er inte ett skit om? Han var alltså den spelare som var klart bäst i det Rögle som avancerade till SHL för ett år sedan.

När Bengtzén säger att skadorna är läkta, så kommer dom uttalandena givetvis från en läkare med god insyn i det hela. Men ni som automatiskt drar slutsatsen att han kommer sitta skadad på läktaren hela säsongen, har givetvis varit med honom på alla sjukhusbesöken under året och gjort egna bedömningar utifrån hans röntgenplåtar?

Han var otroligt bra i allsvenskan, och då menar jag verkligen otroligt bra på den nivån. Hade han inte haft en oturssäsong (med betoning på otur, för han har inte varit skadebenägen tidigare) så är jag helt övertygad om att han redan hade slagit igenom i SHL. Av uppenbara anledningar kom inte det genombrottet denna säsong, men med det spel han visade upp i Allsvenskan har jag inga tvivel om att han har goda möjligheter att göra det kommande säsong.

Till er gnällspikar som fortfarande tror att han blir en flopp:
Kan ni åtminstone inte ge honom chansen att snöra på sig grillorna först?

{2064}: Var nu djävligt försiktig med din negativa syn på saker ang Brynäs . Jag är själv negativ till vad som sker med Brynäs . Men det innebär att jag inte fattar hur man bygger ett hus . Trots jag har jobbat som byggare och vet precis hur det det går till . Alla vi som inte ser allt som positivt det som sker med Brynäs .Och varför skulle jag bli glad om dom åker ner till allsvenskan ???? Kan någon förklara det för mig ..

{2064}: Stommen är väl redan klar?

Sundqvist
Enterfeldt
Granström
Blomqvist
Bertilsson
Kilström
Viss mån Lindblom.

Undra hur tongången här inne hade varit om Brynäs värvat dessa herrar.
Adam Brodecki
Pontus Netterberg
Sam Marklund
Philip Holm
Oliver Bohm
Det är hårdsatsande Växjös nyförvärv hittills. Tror ni dom är klara?

« · 1747771 · »