1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 741984 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
SHL och/eller Svenska ishockey förbundet har väl någon slags
fond där en del övergångspengarna från NHL hamnar?

Blanda annat gick väl halva övergångssumman för Andersén
dit, bara för att han inte spelat samtliga 4 senaste säsongerna
i Sverige.

Var inte den fonden till för att lag som inte fick övergångspengar
från NHL, för spelare, skulle kunna få ersättning därifrån i stället?

I så fall vore det väl inte mer än rätt om vi så fall fick ersättning
för Rödin från den där fonden? För om ett lag blir av med seriens
bäste spelare (som de har kontrakt med i 2 år till), utan att få ett
öre i ersättning från NHL för honom. När ska det annars i så fall
betalas ut ersättning från den där fonden?

Eller är det så att alla de där pengarna går någon annanstans?

Huge: Många likes på den, bra Huge! 😂👍

Enaranger:

Går säkert till Håkan Loob på något jävla sätt...

Johan Norrström: Oavsett vad. Varje lag som vinner Sm har en grym första målis. Felix är tyvärr inte där ännu. Inte heller Rautio. Men det är Jocke. Om Bz inte inser att utan b-r-a och stabil 1a målvakt och ger vika för Bulan så är det också bedrövligt! Pekka vill nog mer än gärna jobba med Jocke igen. Något annat skulle förvåna mig otroligt mycket.

Kan även säga såhär. Tar ju hellre Jocke i mål och Andersén och Fälth som nya backar. Än Rautio Andersén och Salmlela. Vi ska komma ihåg att vi har en LC starkt på uppgång, även Pudas och en frisk Bertilsson plus Zanetti och Kilas. Lägg pengar på 1 stark förste målis en hyfsad PP back typ Elias Fälth eller Daniel Sondell. Sen två spets forwards som ersättare för Rödin och Scott. Då ser det ljust ut! OM alla är friska och krya... vilket inte känns så troligt. Men man kan ju alltid hoppas på en sån säsong!

Såhär är iaf mitt drömlag nästa säsong:

Ericsson (Sandström)

Fälth/Sondell - Andersén
Carlsson - Bertilsson
Kilström - Zanetti
Pudas (Sunqvist)

S.Hjalmarsson - N.Olausson - Lindblom (har inte Bulan tränat Simon och Niklas?)
Johnson - Castonguay - Smotherman
Pa.Westerholm - Granström - Po.Westerholm
Enterfeldt - Blomqvist - Alcén eller Ollas om han går ner i lön.
(Mannberg)

Extra:Ölund & Boqvist

Pettisbif: Olausson och Hjalmarsson låter faktiskt inte alltför orimligt att sno. Bulan har haft båda två och de har inte haft så superbra säsong 15/16. Vänder de tillbaka till SHL så tror jag att det skulle kunna vara aktuellt med Brynäs pga Bulan.

Pettisbif: Tveksam till Castonguay som andrecenter.

Chris11:

Vänder de mot förmodan hemåt kan du ju räkna med att Luleå kommer locka med sina miljoner, och troligen få napp. Dels för att de har obegränsat med pengar, och dels eftersom såväl Hjalmarsson som Olausson spelat där förr.

Berge: obegränsat med pengar? Nu får du vakna upp ur drömmen tror jag.

Pettisbif: OM nu Jocke Ericsson ville hem till Brynäs. Så är det väl hans agents uppgift att säga det till Bz?
Uppgifterna om JE var klar för Modo är ju skitgamla.
Nä tror mer på att han ville spela ut Brynäs och Modo mot varandra för att få en högre lön.
Kanske ångrade sig..

Det börjar likna hjältevarning på JE. Senast han stod i Sverige, var SAIK. Där är det ju svårt att stå..

Bz gåller på att slakta en helig ko i Brynäs.
Att alla som vill ska kunna komma tillbaka.
Han är inte ute efter att samla gamla spelare.
Utan att få ett så bra lag som möjligt.
Det kan vara nyttigt att få ett nytt tänk på Sätraåsen.
Det är väl nått som har efterfrågats länge här...

Pettisbif: Hellre Sondell/Fälth än Salmela?

En fullt återställd Salmela är värd fantastiskt mycket för sitt lag. En förebild för de yngre backarna i laget. Så där håller jag verkligen inte med dig alls.

Pettisbif:

Jo det är ju alltid intressant att få ta del av dina personliga tankar och reflektioner. Ingen kan plöja igenom eliteprospects.com som du.

Tyvärr är det ju så att Bengtzen och Alcén har en verklighet att förhålla sig till när de ska knyta till sig en ny målvakt. Jag vet dessutom att Pekka har ganska mycket att säga till om i den processen.

Vi vet ju inte vilka målvakter som varit aktuella och vilka ekonomiska krav de har ställt. Joakim Eriksson kanske gav tidiga signaler om att han skulle välja en annan klubb. Sist men kanske viktigast, vi vet ju inte ens om Bengtzen kontrakterat en ny målvakt. Så att klandra någon och kasta skit i någon riktning känns ganska onödigt.

mk: Hear hear!!

bradberry: "D är väl ganska uppenbart att BZ varit lite för snabb med att knyta upp Rautio... Så när Jocke blev ledig var d för sent..."

Snarare jävligt uppenbart att du bara spekulerar och drar egna slutsatser utifrån skeenden där du inte har en aning om hur turerna gått eller hur läget ser ut för dagen.
Vi kan bara spekulera i vad som hänt eller händer, svårare är det inte.

BZ kan ha klantat sig eller så har han gjort det rätta utifrån förutsättningar som vi inte känner till.
Att klandra nån för ett beslut där man inte vet hur förutsättningarna sett ut vid beslutstagandet är inte speciellt begåvat men tyvärr väldigt vanligt härinne överlag, om det nu är nån större tröst.... ;-)

bara jag som ser Pudas som en Offensiv Back?

Bryn?s123: Allround.

mk: Är Jocke bättre än Rautio är också en springande fråga. Jag vet faktiskt inte.

{7225}: Rautio är bra men han är inte den där supermålisen som kan stänga igen i flera matcher, sen om Brynäs är/var ett konkret alternativ för jocke tvivlar jag på, både svensson och hanses är på utgående kontrakt hos Skellefteå, tror att dom vill ha tillbaka "sin" målvakt som hade över 95% i slutspelet senast han spelade med dom.

{7225}: Är Raitio bättre än Starky kan man ju också fundera på.

munkas: Rautio

Pa Westerholm är uttagen till första VM-lägret med Tre Kronor. Damn.

Om Rautio stämmer blir jag rädd. Klart sämre alternativ än Starky.

munkas: Jo man kan fundera på men i och med att Felix bänkade Starkbaum så får man förmoda att Starkbaum inte direkt är vad han varit. Rautio verkar ju vara i bra slag. Jocke har jag inte sett spela på flera år..

Bifbiffen:
Jag har ingen klar uppfattning om Rautio är en bra målvakt att ha i par med Felix... först o främst får han ju presenteras klar för Brynäs tycker jag.
När Niklas Svedberg skrev på för Brynäs var tonläget väldigt högt på forumet.... "vad skall vi med en målis till som inte ens platsar i Modo" lät det den gången.
Så jag avvaktar nog ett tag så man får helheten med resten av värvningarna. Offensiva spetsvärvningar lär inte bli billiga, behålla Salmela lär också kosta en bra slant.

70 Rodrigues: Norman drar nog till KHL eller NHL. Blir förvånad om han spelar i SHL efter kanonsäsongen han haft

70 Rodrigues: Det var tunga namn på den listan. Vår räddningsplanka blir garanterat inte Dif nästa säsong. De har ju dessutom en hel del unga spelare som gjort det bra redan denna säsong. Dif har nog något intressant på gång.

70 Rodrigues: Hamnat i fel forum? Jag bryr mig föga om DIF i Brynäs Silly-tråd.

Wilhelmsson:

Snarare en mardröm, men det är ju ingen hemlighet att Luleå har bra ekonomisk backning med sina Minecraft-miljoner. Snubben som går in med pengar är ju helt galet rik efter affären med Microsoft.

Vill Luleå ha Olausson och Hjalmarsson nästa säsong, så kommer det att lösa sig. Det kan jag garantera.

Brynäsgubbe: Silly-tråden är öppen för information/spekulation gällande alla lag.

Brynäsgubbe: Det är ok, du behöver inte bry dig😂😂😂

munkas: Djurgården vet definitivt vad de håller på med. Förra säsongen drog man in två blytunga värvningar direkt; Salinen och Thoresson.
De namn som näms är av samma kaliber. Det är precis så här man bygger ett topplag. Jag tvivlar att jag kommer att få se något liknande under min livstid från Brynäs. suck

kennys: Jo, men tänk så här istället. På 2000-talet har vi tagit oss förbi kvarten en gång. Vi har inte heller åkt ur under denna period. Snacka om stabilt bottenlag! Vi är hockeyns motsvarighet till Gefle IF. Det spelar ingen roll vilket skräplag vi än ställer på isen, vi klarar kontraktet. 👍

kennys: Jag är nästan säker på att båda två försvinner iår.
Har läst att iaf Thoresen flyttar hem och nån av salinen eller Hultsröm är på väg till större ligor.
Så det är väl det man ersätter.
Vi vet inte vad vi får som ersättare. Vi vet att sex försvinner, och har ev tre klara.
Fattas tre alltså.

munkas: Mittenlag skulle jag vilja påstå

kennys:

Brynäs slog ju också till med två blytunga värvningar; Salmela och Johnson. Sen fick Brynäs Rödin och Salmela, plus ett gäng till lirare på långtidsskador. Detta till trots var man väldigt nära att slå ut Djurgården.

Hur tror ni Djurgården klarat säsongen om man haft Hultström och Thoresen skadade halva året? Ärligt talat?

Var inget fel på Brynäs lagbygge den här säsongen, men oturliga skador förstörde för oss.

{7225}: Om vi nu tänker att Rautio är klar. Hur har man tänkt tror ni?
Jag tänker så här .
Man får en målvakt som man vet en hel del om, killen är 30 år.
Om två år lär Felx dra, då har man en som man vet stannar och kan hjälpa nästa målvakt, Morelius?
Finns gott om tid att hitta en ny bra målvakt under dom åren.
Hade man värvat JE så hade han nästan garanterat stuckit om 2 år. Antingen till en annan klubb i Sverige. Eller utomlands. Han är för ung för att rota sig.
Sen, hur är JE på att lära upp unga målvakter. Finns ingen garanti på någon, men det är bättre med en rutinerad.
Så tror jag..

mk: Jag måste säga att jag inte riktigt tror på ryktet om Rautio faktiskt. Inte säkert att min känsla är rätt men jag har haft rätt förr så,,.

mk: Jag håller med. Och oavsett vilken målvakt det nu blir, för ingenting är väl officiellt än. Så tror jag att Pekka Alcéns ord har vägt tungt i valet. Ser man på statistiken så känns inte Rautio som ett nedköp utifrån de målvakter vi hade den här säsongen. Om Felix inte hade varit en egen produkt. Hur hade det låtit då efter hans insatser under senvintern och förvåren? Bra har han inte varit. Det är ju på grund av hans fadäser vi hamnade där vi hamnade i serien. Nu får jag väl på skallen för att jag skriver så men man måste vara realist. Att vara målvakt i ett lag som har det tungt med produktionen framåt kräver sin man vilket Felix inte är än på några säsonger och vi vet inte om hans utvecklingskurva kommer att fortsätta att peka uppåt eller om den planar ut. Det vore inte första gången ett målvaktslöfte planar ut i tidig ålder.
Rautio vs. Jocke E? Hur mycket pluspoäng har Jocke E bara genom att vara "Brynäsare" som grabb? OM han nu så gärna hade spelat i Brynäs. Har han då ringt till Pekka och talat om det? Jag vill nämligen tro att ALLA Pekkas adepter har kontakt med Pekka i olika utsträckning. Så Jocke E spikar på en kåk i Hedesunda och skall självklart spela i Brynäs? Jag köper inte det.
När det gäller Rautio så har han varit stabil i målet och är det fortfarande. Han har absolut rätt ålder med en hel del rutin under bältet. Sen kan det vara en så enkel sak som personligheten. Målvakter kan vara väldigt besynnerliga och udda.

Nej jag tycker att vi lägger mer krut på att värva in spetskompetens till offensiven istället. Jag skulle inte gilla att vara tunna framåt och tvingas förlita oss på en bra målvakt. Vad händer om han skulle gå sönder? Snacka om att lägga alla ägg i samma korg.

Berge: Frukthamster som går in med pengar gör det med en plan över flera år, varken mer eller mindre, så att säga att Luleå kan köpa på allt de pekar på är ganska så långt ifrån sanningen, även uppgifterna i cmore som Helber har hittat på är fel, osten ringde till honom i direktsändningen och påpekade det men Helber ville inte alls lyssna på osten utan körde sin "hitte på" lista ... givetvis hade han justerat ned Linköpings summa också, bara för att han kan hitta på och ingen granskar honom, andra klubbar har inte ens sagt vad deras kostnader ligger på men mike Helber har gjort det lätt för sig, han har bara uppskattat/hittat på för dom klubbarna .... så jävla ruttet gjort.

Osten har tidigt gått ut med att Luleå ligger ungefär på plats 4 i kostnad för spelartruppen, sen så skiter jag personligen i vad Luleå får, det funkar ändå aldrig att köpa ihop ett lag för en säsong, däremot om man får behålla stommen i ett par år så kan det hända positiva saker.

Visst har Luleå en fördel just nu men det finns andra lag som har betydligt mer pengar i kassakistan om dom verkligen vill gå all-in.

Många faktorer som spelar in för att en spelare ska sätta sin signatur på kontraktet.

{7225}: frågade Bengtzén om Eriksson var aktuell igår. Han svarade klart och tydligt: Nej.
Så jag antar att Rautio är klar redan... :/

{6984}: det viktigaste för ett topplag är att ha en matchvinnare i målet. Har man en målvakt som släpper in ett mål per match så ger han laget en chans att vinna.
Rautio är lite bättre än Starkbaum, men ibland är han väldigt ojämn och släpper in 5 mål per match. Vad jag läst så vill LHC-fansen bli av med Rautio... då vad ska han då till Brynäs och göra?

Chris11: Synd, hade varit sjukt intressant att höra hur Bz resonerar här.

Chris11: Ingen är perfekt. Om målvakten släpper in 5 mål så beror det knappast enkom på honom. Visst kan det hända men då är det upp till tränarna att se att målvakten är helt ur slag för dagen. Annars hänger mycket på det defensiva jobbet av utespelarna.

Jag tycker att det är lite komiskt hur alla spelare som inte hamnar i Brynäs plötsligt höjs fyra fem snäpp. Och spelare som hamnar i Brynäs har "en del att bevisa" och man letar fel istället för att ha en smula förtroende på att BZ får ihop ett bra lag. Visst, det lär inte bli SM guld, det har vi inte resurser till idag. Men väl ett lag som kan ge oss supportar en kul säsong.

Att kräva SM guld är bara fjantigt.

Alcen och Brynäs ratade väl Jocke en gång i tiden då vi hade Markström och Lindbäck på väg upp. Om jag inte missminner mig totalt!? Har inte sett honom spela sen sin tid i SAIK. Spontant känns ju Jocke som ett mer spännande, roligare och "flashigt" namn är Rautio. Att han dessutom är en egen produkt lockar ju alltid extra. Frågan är ju om han så pass mycket bättre? Kan ju vara så enkelt att Jocke kräver så pass mycket mer i lön kontra Rautio.

Sen spelar det ju ingen roll om man har en grym defensiv om man har en målvakt som kastar in puckar i tid och otid. Skulle vilja påstå att målvakten är den absolut viktigaste spelaren i ett lag. Sprider han osäkerhet omkring sig kommer försvarsspelet till slut bli ruggigt lidande.

Wilhelmsson: Du tror alltså att ni ligger 4 i löneligan med dom nyförvärven ni gjorde inför säsongen? Gulligt naivt! ;)

{6984}: ja men Jocke är ju en stjärnmålvakt som har riktigt fina meriter trots sin unga ålder. Han har spelar flera finaler med Skellefteå och det gör inte en målvakt utan att vara riktigt bra. Jocke E går in på topp 3 målvakter i ligan utan tvekan. Rautio topp 7 kanske...

Chris11: Är det din "känsla" du går efter nu igen? Befintlig fakta kan det inte vara iaf. Att höfta in Jocke på tredje och Rautio på sjunde, bör ju redovisas med lite revevant bakgrundsinfo tack. Finalspel med SAIK är inte tillräckigt. Det går att räkna upp ett antal mediokra målvakter som spelat finaler.

mk: Thoresen, Lehtonen, Högström och med största sannolikhet Salinen.
Men det intressanta är inte att förvärven de får in är av samma kaliber och dessutom fler av dem utan att man siktar på "homegrown" kategorien.
Lite som om vi tappar Scott, Salmela, Johnson, Zanetti men får in Järnkrok, Rensfelt, Wänna, Djoos och Ekholm.
Det kommer skapa drag i Stockholmshockeyn igen.

« · 1738018 · »