1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739244 inlägg · 7967 ämnen

Växjö-Brynäs 25 Feb 2017

Sv: Växjö-Brynäs 25 Feb 2017
{2064}: "så utespelarna har loj inställning när Felix står men inte när Rautio står?"

Ja, i flera av Felix förlustmatcher tycker jag att utespelarna och spelet överlag har varit lojt eller dåligt om du så vill. Nåt man bör ta hänsyn till när man bedömer hans insatser och prestationer överlag.

"Eller har de generellt loj inställning? Eller bara loj inställning vid förluster, annars skulle vi vara oslagbara?"

Känns väl snarare som att många bedömare härinne har en loj inställning när det gäller att bedöma Felix, man verkar inte ens orka titta på hela bilden utan konstaterar bara att när vi förlorat så har det varit Felix fel och ingen annans.
Typ.... :-)

Satan vilken tröttsam diskussion. Och ingen av er verkar vilja släppa den. Stööön. Så jävla tråkigt att gå in och läsa här nu.

Peja: Det lilla han hade att göra skötte han dock väldigt bra, ibland kan den typen av matcher nästan vara svårare att hantera än när det är mkt att göra.
Tycker isf att han gjorde det ännu bättre mot Rögle, där gjorde han ex två riktigt bra räddningar i känsliga lägen: en kanonräddning på närskott med några sekunder kvar i första och nåt liknande i slutet av andra, om jag inte minns fel.
I övrigt håller jag med dig, ett bra inlägg i frågan.
Sen kanske det inte är nåt större "grundproblem" om Rautio nu bara karaktäriseras som en "toppmålvakt" och inte en "riktig toppmålvakt".... ;-)

honken21: "Du gillar vissa ord. Nyanserat. Var ligger det nyanserade i att ta fram ett litet urval statistik för att påvisa den bild man vill? Snarare väldigt onyanserat om du frågar mig."

Absolut.
Och det var därför som jag, på Powerfades "begäran" om att man inte bara kan titta på vinstmatcherna om man vill få fram en mer nyanserad bild, också pekade på att han i många av sina förlustmatcher har fått dålig hjälp av uteförsvaret och laget i stort. En sån sak bör man naturligtvis också ta hänsyn till när man ska försöka ge en mer nyanserad bild då det gäller att bedöma hans insatser.

{7225}: Svårt att bedöma hans insats senast med tanke på att ha knappt hade något att göra. Rent generellt tycker jag inte man ska börja prata om utveckling eller trender när vi talar om enstaka matcher. Särskilt inte för en målvakt där jämnhet över tid ju den kanske viktigaste egenskapen. Jag har ingenting emot Felix, han är en bra andramålvakt, men inte mer än så. Tycker grundproblemet är att Brynäs saknar en riktig toppmålvakt som etta, Felix är som sagt en mycket bra tvåa.

Skrubben: Det som kan vara relevant när man tittar på Felix är hans utveckling under säsongen för visst har det sätt bättre ut de senaste matcherna? Killen är ung och utveckling kan gå fort. Jag tycker att han definitivt håller bra SHL klass just nu men var i början på säsongen var det ju mer tveksamt.

{7225}: Hela diskussionen är urlöjlig mitt tycke. Sandström har en väldigt dålig räddningsprocent overall, 5v5 och i skottsektorn. Detta går inte att komma ifrån. Och om någon tvekar på denna statistik, så är det i huvudsak dessa tre paramterar man kollar på när man bedömer en målvakt.

Att någon sedan gräver upp statistik som mäter antal vinster. Det är rent trams helt enkelt. Det är en lagstatistik, punkt slut. Det är heller inte så konstigt att Sandström har en bra vinstprocent eftersom han står 95% av sina matcher på hemmaplan och han har ett lag framför sig som är ett av de bästa i serien.

honken21:Han har inte ens kollat upp statsen. Någon hittade ett inlägg på Facebook och huge köpte det med hull och hår. 😊😉

Chris11: Mycket vinklade fakta härinne just nu måste jag säga, så även din sammanfattning av de enkla segrarna mot topplagen. Många här har bestämt sig för att antingen gilla eller inte gilla Sandström och letar stats/fakta som passar sitt ändamål, lite charmigt.
Räddningsprocenten är ett erkänt bra verktyg över tid och där ligger han ju lågt men han verkar ha fått bättre koll på fösarna från blå.
Nån som vet status på Rautio?

Huge: Du gillar vissa ord. Nyanserat. Var ligger det nyanserade i att ta fram ett litet urval statistik för att påvisa den bild man vill? Snarare väldigt onyanserat om du frågar mig.

Huge: så utespelarna har loj inställning när Felix står men inte när Rautio står? Eller har de generellt loj inställning? Eller bara loj inställning vid förluster, annars skulle vi vara oslagbara? Många frågor blir det... 😉

KulaShaker: känslan är den att han kan höja sig i slutspelet. Tycker att han visade i JVM att han kan steppa upp i viktiga matcher. Bara han får ordning på den mentala biten så tror jag han kan vara en slutspelskeeper

Huge: Tycker som du att Felix många ggr har fått orättvisvis kritik för sina insatser. Dock, har merparten kommit under pågående match och oftast skrivits under affekt och inte varit särskilt välmotiverade. Det Felix hittills inte gjort är att stå på huvudet, varit i zonen och avgjort matcher till Brynäs fördel. Men vi får väl hoppas att han sparat det till slutspelet.

Chris11: Du glömde som sagt att peka på de matcher där vårt eget lag inte har hållit normal standard och därmed bidragit till att Felix inte fått nån hjälp i försvarsarbetet, vilket i sin tur inneburit att han i dessa match oförtjänt fått bära större delen av hundhuvudet.
Sen är det knappast att "höja honom till skyarna" när man med hjälp av den där statistiken bara försöker nyansera kritiken mot honom och visa att han inte kan ha varit så usel som vissa härinne har hävdat.
Men grattis iaf: du blev den förste som till viss del försöker bortförklara den där statistiken....😀

{6984}: Nä, man ska också titta på hans förlustmatcher, gärna för mig.
Och där har jag hela tiden hävdat att den dåliga inställningen hos utespelarna många gånger har bidragit till att Felix inte fått mkt hjälp, vilket i sin tur och till viss del har bidragit till förlusterna. Liksom den loja inställningen hos Växjöspelarna igår, till stor del bidrog till att vi både fick en relativt och lite oväntat enkel resa mot vinsten och att Växjö förlorade.
Och att Felix nu kanske inte hade sin svåraste match att hantera just igår ändrar inte på faktum: att han enligt statsen i de övriga matcher som visas i sammanställningen, verkar ha varit en mkt bättre målvakt än vad kritikerna har hävdat.

mk:
Innan man höjer Felix till skyarna pga den där statistiken bör man ha i åtanke vilken typ av match han stått, så vi minns tillbaka på toppmatcherna han stod i:

23 september 2016 Frölunda hemma, vi mosade Frölunda helt och hållet i premiären. De var inget snack om saken, de lyckades endast få iväg 18 skott mot Felix. Slutresultat 7-2

27 Oktober 2016 HV hemma, back to back match nummer ett mot ett skadeskjutet HV. De sköt 23 skott där Felix räddade 20. Slutresultat 5-3

18 November 2016 Linköping hemma. Efter att vi torskade den första matchen i back to back-mötena med LHC så vände det hem till Gavlerinken igen. Alla i laget var revanschsugna och matchen slutade 4-1 till Brynäs. Felix gjorde en bra match, han tog de han skulle. Räddade 36 av 37 skott. Slutresultat 4-1

3 December 2016 Växjö hemma. En stabil laginsats där Växjö satt kvar i bussen. Vi spelade stabilt och kontrollerat försvarsspel där vi höll Växjö borta från egna kassen. Felix räddade samtliga 22 skott. Slutresultat 2-0

25 Februari Växjö borta. Gårdagens match minns vi alla. Väldigt stabil laginsats där vi låste Växjös offensiv och dominerade matchen. Förmodligen säsongens bästa bortamatch. Felix hade två skottlägen emot sig i skottsektorn där han släppte in det andra.
Slutresultat: 1-4

Som ni ser så stod han i de "lätta" matcherna där lagen vi mött inte höll normal standard. Felix har sämre statistik när han sätts under enorm press. Det har han inte gjort under någon av dessa matcher. Men jag hoppas att han kommer växa och bli riktigt het i slutspelet. Han bestämmer själv hur bra han kan bli, jag ser potential i honom. Innan och under JVM var han riktigt bra. Minns att han var tät och vann merparten av matcherna han spelade då. Sen efter JVM halkade han tillbaka till det osäkra spelet han hade under hösten... Kan han spela som han gjorde i JVM så har vi en stark slutspelsmålvakt i Felix...

Huge: Det är väl inte endast vinsterna som man skall kolla på. Ta nu senaste matchen där du själv ställde dig frågande till Växjös inställning mm. Och nu plötsligt så var det ett eminent motstånd. Hur ska vi ha det?

mk: faktiskt riktigt imponerande! Jag är Felix-kritiker men det där trodde jag inte. Visserligen ett medvetet urval av stats. Det jag har svårt för med honom är hans ojämnhet. Vilket det där inte motbevisar. Att jämföra segrar för målvakter heller ingen jättebra måttstock då det hänger på så mycket mer. Räddningsprocent är bättre och där är hans totala betydligt, betydligt mer mänsklig. Sämre än Rautio och många andra i SHL.

Huge: Bekvämligheten fortsätter för din del. Du har haft en tuff söndag, sov gott nu!

mk: Undrar vem av Felixkritikerna som hinner först när det gäller att försöka bortförklara dom där statsen?
Forts. följer..... ;-))

Zappaholic: det finns fortfarande en stor chans att han kan spika igen i ett slutspel, att han kan bli vår nya Svedberg. För kom ihåg att då var det samma problem som nu: Målvakterna. Det visade sig runt dom här omgångarna då vill jag minnas.

mk: Dags att ge Felix lite cred, kan jag tycka.

mk:
Detta har jag saxat från Henrik Bakke från en brynäsgrupp på fejan.
Hoppas att det är ok.
Visar lite om våran Felix.

Brynäs hade svar på många frågor.
-Felix stod där igen som sist.

Felix Sandström har 13 vinster på sina 18 matcher. Mot Växjö har han 97,5 i räddningsprocent och i sina 5 matcher han stått mot topp 6 lagen har han 15 av 15 möjliga poäng. Det bästa i kråksången är väl att han släppt in 1,4 mål per match.

moment22: Dock, det skribenter på detta forum inte verkar förstå är att det är stor skillnad på "Han ÄR usel" och "Jag tycker att han är usel"

moment22: Har vi öht varit oöverens?
👊😉
Annars touche där om DJ....😀

Clarence: Jaså, har jag förbjudit dig eller nån annan att hålla med mig eller ha en motsatt uppfattning än vad jag har?
Nog för att mina åsikter verkar vara viktiga och uppta mångas tid men att jag skulle ha befogenheten att förbjuda folk härinne att uttrycka sina åsikter är nog att tillmäta mig alltför stor makt....

Clarence: Du måste ha scrollat förbi alla inlägg utan att läsa de senaste timmarna.

Huge: Då är vi ju återigen helt överens:) Personligen har jag inte heller några problem med att skribenter uttrycker sig tvärsäkert i olika frågor, man får ta det för vad det är. Jag menar, om någon hävdar att Mannberg är usel så vet ju ändå alla som hängt på det här forumet ett tag att ingen är sämre än Daniel Johansson 😉

Huge: Det är väl i så fall DU som vill ha ett "menlöst forum". Där ingen enda ska få ha någon motsatt uppfattning till dig...

Auchinleck: Tja, därför att det inte kändes fruktbart att fortsätta med att försöka vara seriös i just den dialogen.
Eller undrar du varför jag undrade över om det var ett dåligt Växjö eller ett bra Brynäs som bidrog till vinsten igår?
Isf får jag hänvisa till ett redan avgivet svar: förmodligen en kombination av de båda sakerna....😀

Huge:
Men varför?

SWEATT: "Du vet att alla här är okunniga läktarcoacher men ändå frågar du. Varför?"

Jag skrev ett inlägg som svar till Peja, där jag undrade om Växjö verkligen var ett så formidabelt motstånd som han antydde att vi mötte igår.
Mao ett seriöst försök att sätta vår vinst igår i ett någorlunda objektivt perspektiv.

Då kände du dig förstås manad att börja raljera och ställa frågan: "Varför undrar du det när alla härinne ändå är okunniga läktarcoacher?"

Och eftersom du svarade raljant på ett seriöst menat inlägg så fick du ett raljant svar tillbaka.
Svårare var det inte.

moment22: "Det finns vidare en brist i att alltid hävda att kunnigt yrkesfolk har rätt. I fallet Bulan har han givetvis bäst FÖRUTSÄTTNINGAR genom kunskap och insikt att fatta goda beslut jämfört med ett fan på läktaren. Men det betyder inte att han ALLTID fattar rätt beslut ändå."

Precis det som jag hela tiden har sagt, kunde inte sagt det bättre själv.

" Följaktligen har läktarcoachen inte ALLTID heller fel."

Visst är det så.
Men oftast handlar det kanske mer om tur eller en viss skicklighet när en sån lyckas får rätt, skulle jag tro. "Även en blind höna kan hitta ett korn".
Lite överdrivet, typ.... ;-)

"Låt folk diskutera och ha åsikter, bestämda eller vaga, väl underbyggda eller utkastade i affekt. Det är det som gör ett levande forum."

Kunde inte ha sagt DET bättre själv heller.
Låt folk som kritiserar och folk som kritiserar de som kritiserar, diskutera och ha åsikter. Det är det som gör ett levande forum...

{7225}: Bra inlägg, har dock en generellt invändning till de som känner sig träffade: fortsätt gärna att komma med tvärsäkra påståenden utan att egentligen ha så mkt på fötterna som underlag, det är helt Ok.
Men räkna isf med att ni även fortsättningsvis kommer att bli ifrågasatta, precis som det väl bör vara på ett diskussioneforum, eller hur?
Eller är det ett menlöst forum vi vill ha, där man inte får ifrågasätta eller kritisera dom som kritiserar och där dom som kritiserar alltid bör stå oemotsagda?
En liten tanke bara från en annan liten man.... ;-))

moment22: "Så då medger du att en läktarcoach ibland kan ha rätt och en fackman fel?"

Medger? Låter som om jag skulle ha påstått nåt annat.
Såvitt jag vet har jag aldrig påstått att nån är felfri eller att en läktarcoach alltid har fel eller att en fackman alltid har rätt.
Men du får gärna ta fram nåt exempel där jag har påstått nåt sånt eller ens antytt nåt åt det hållet.
Jag har bara sagt och vidhåller att en kunnig och insatt fackman högst sannolikt är bättre lämpad än en i jämförelse okunnig och oinsatt läktarcoach, när det gäller att bedöma ex vilka spelare som man ska matcha eller nåt annat beslut som ansvariga tvingas ta, oavsett vad det gäller.
Och till dig, mk: nä, det var inte så svårt att svara på moment22:s inlägg heller, som du märker.
Nu är frågan om du fortfarande sitter och undrar vad jag egentligen försöker säga eller om jag ska behöva upprepa det fler gånger för att du ska förstå?
Så jag väntar på ditt svar.
Eller inte.....

Ni som försöker tala Huge tillrätta kan väl bara lägga ned? Huge har sin åsikt och den står han för idag och han kommer att stå för den om trettio år också (om han fortfarande är vid liv). Ta och ignorera mannen eller eller undvik tvärsäkra påståenden och var tydlig att ni framför en personlig åsikt.
👍Små tips från en liten man 🍾

mk: Hörrö,mk! Varför hacka på andra åsiktsmaskiner?? Gör ett eget framåtsträvande och positiva inlägg i stället, det uppskattar vi mer.

Zappaholic: Precis min åsikt

mk: Eller så går alla vidare och ser framåt istället. Det är också ett alternativ.

Huge: Föga förvånande att du väljer att kommentera Pejas inlägg.
Det var ju inte så svårt.
Det blir svårare med moment22 eller Powefade.
Men vi väntar på ditt försök😀

Brynäsgubbe: Brynäs är i ruggig form också, tycker vi är vassare än HV just nu, det blir säkert en mycket jämn match med mycket mål :)

Huge: Så då medger du att en läktarcoach ibland kan ha rätt och en fackman fel?

Peja: Ingen som har påstått det heller, såvitt jag vet. Att påstå att kunnigt och insatt yrkesfolk är bättre lämpade att ex avgöra vem som ska spela är nåt helt annat.

moment22: Precis, det finns ingen människa som alltid tar rätt beslut.

moment22: Många gånger så kan det till och med vara en nackdel att ha den insynen. Hur ofta ser man inte hur tränare låser fast sig själva i konstellationer, taktik och liknande. Ibland så är det en tillgång att se på saker och ting med nya ögon.

pjåtor: Jag tror det tar slut mot HV. Vi har haft otroligt svårt där i många år. Plus att HV är i bra form med 3 raka nu.

Huge: Det finns vidare en brist i att alltid hävda att kunnigt yrkesfolk har rätt. I fallet Bulan har han givetvis bäst FÖRUTSÄTTNINGAR genom kunskap och insikt att fatta goda beslut jämfört med ett fan på läktaren. Men det betyder inte att han ALLTID fattar rätt beslut ändå. Exempelvis kan närheten till laget, känslomässiga bindningar och bristen på fågelperspektiv vara en begränsande faktor. Följaktligen har läktarcoachen inte ALLTID heller fel. Världen är inte binär och inte ishockey heller. Låt folk diskutera och ha åsikter, bestämda eller vaga, väl underbyggda eller utkastade i affekt. Det är det som gör ett levande forum.

mk: Don´t you worry. Han måste bara få lite tid på sig för sin kommande meterlånga försvarsutläggning...

pjåtor: Ja det skulle ju inte sitta fel. Jag tror vi har en väldigt bra chans att göra det. Bättre än på länge. Fast det är ju en av våra "Mardrömsarenor" så lätt blir det inte.

{6984}: Dags att vinna i Kinnarps det var ju ett bra tag sen så varför inte redan på tisdag . Jag tror på 9e raka 👊

JawKee: Ja Brynäs imponerar nu. Sex raka bortavinster vittnar om att inget lag kommer att ha någon större hemmafavör mot oss. Jag tror att det enda laget vi skulle ha det riktigt jobbigt emot är SAIK, just med tanke på det mentala. Det skulle även innebära längre resor och inte så många lokala supportrar som kan hjälpa fram oss heller.

« · 1804183 · »