Café

Grupper · 49842 inlägg · 1046 ämnen

Viktigaste Valfrågan

Sv: Viktigaste Valfrågan
Hawerchuk: Vem har påstått att en förändring av A-kassan ensam löser något problem? Däremot kommer det att lösa en del av problemen med arbetslösheten. Att fortsätta med sossarnas låtgå-politik däremot, skapar bara fler problem.

Lumber Jack: "De förändrade villkoren i A-kassan kommer att minska arbetslösheten, ja."

Löjligt att plocka ut ett litet problem och presentera det som en lösning på komplexa mekanismer. Det luktar baktanke. I små enskilda fall kan det ha en inverkan, ja. Men vägrar man se helheten så borde man rannsaka sina motiv och titta på vad som egentligen är viktigt i just det här fallet. För varje enskild person som tvingas ut i arbetslivet så kommer det finna tio andra som drabbas väldigt negativt, vilket i sin tur kommer att bidra till ökade löneklyftor. Men det beror helt på vilket samhälle som man vill leva i. Antingen ger man blanka fan i andra och håller på sitt, eller så delar man lite på kakan för allas välfärd. Det kommer alltid finnas och har alltid funnits personer som utnyttjar det senare, men tyvärr blundar samma personer som kritiserar det systemet det faktum att det förra alternativet producerar långt värre avarter. Att vi har en sådan hög nivå av samförstånd mellan olika grupperingar som vi ändå har i Sverige beror mångt och mycket på att vi delvis lyckats med att hålla den svagaste tredjedelen i samhället något sånär flytande. Ibland behövs det smörjmedel för att undvika social kollaps.

Metal Guru: Nä, fritt snott från "Planeten" är det... bilarna är deras men tvättmaskinernaåtorktumlarna är en följd av det från min alldeles egna hjärna...;-)

Just det, ändrat konsumtionsmönster behövs, fast bilar i bambu det gillar nog inte pandorna heller...:-) Dilemma på vår jord att göra något bra av minsann.....

Metal Guru: Äh, det problemet löser man ju enkelt genom ett lagbeslut att från och med 2031 kommer alla cyklar att definitionsmässigt ingå i begreppet bilar. Vidare kommer man att besluta att bara partifunktionärer kommer att få använda tvättmaskiner och torktumlare på veckodagar som slutar med -dag. Övrig tid får vanligt simpelt folk använda dessa apparater, om de skulle råka vara i besittning av dylika tingestar.

Friman SR:
år 2031 kommer varje kines och kinesiska i Kina, konstigt va ???,  ha samma levnadsstandard som U.S.A har idag... Idag finns +800 miljoner bilar på jorden, år 2031 innebär det att bara i Kina kommer det finnas ca 1,2 miljarder bilar... och antalet kylskåp som då ska finnas ska man inte tala om och heller inte tvättmaskinernaåtorktumlarna... Sedan, during the time, kommer Indien att komma, kommer Korea att komma and so on som ett skott....

Jag gissar att du citerar samma statistiker som förutspådde 'den nya ekonomin' under IT-bubblan 1999/2000. Förutsättningen för att dina uppgifter ska slå in är att ingenting kommer att ändras i människans konsumtionsmönster fram till 2031.

Men det kommer det att göra, även om vi människor inte ändrar oss frivilligt. Det finns till exempel inte tillräckligt med tunnplåt för att bygga alla de där 1.200.000.000 bilarna. Men man kan ju alltid bygga de sista 900.000.000 i bambu.

Hawerchuk: Ja det är ju så... Med facit i hand så är allt lätt... Men med sans, balans och inte så mycket trams så vore även politik lätt att förstå...
Så varför så mycket joll???? Världen ska ju för fasen överleva........!!!!!!

Hawerchuk: De förändrade villkoren i A-kassan kommer att minska arbetslösheten, ja.

Friman SR: "Kommer du att komma med "Det dukade bordet...." sen kanske????"

Nej. Men däremot skulle det vara kul att veta vad mindre allvetande personer inte vet. Eller inte förstår. Ungefär samma sak.

Ibland tycker jag vissa hakar upp sig på retoriska knep, från båda sidor. Subtila budskap och massiva reklamkampanjer tenderar att dominera och diktera allt för mångas verklighetsuppfattning, speciellt bland ekonomiskt starka aktörer, just bland dom som man tycker ska ha mer vett ock kunskap. Det förbryllar mig. Jag önskar att realism skulle dominera den politiska scenen mer, tänk vad mycket vi skulle vinna på det.

hellge: Ja du..... år 2031 kommer varje kines och kinesiska i Kina, konstigt va ???, ha samma levnadsstandard som U.S.A har idag... Idag finns +800 miljoner bilar på jorden, år 2031 innebär det att bara i Kina kommer det finnas ca 1,2 miljarder bilar... och antalet kylskåp som då ska finnas ska man inte tala om och heller inte tvättmaskinernaåtorktumlarna... Sedan, during the time, kommer Indien att komma, kommer Korea att komma and so on som ett skott....

Just det, frågan är vad faan gör vi med jordens resurser........?

P.S hellge, det är ingen valfråga... Det är en fråga som rör varje människas överlevnad, överhuvudtaget........;-)

Delar man upp världens befolkning som 20 personer och delar ut 100 kronor till dem. Då är det en person som får 99 kronor och alla andra 19 personer får dela på 1 krona.

Exakt så är jordens resurser fördelade. Det borde vara varje lands allra största valfråga de senaste 100 åren. Men det är det inte.

Francis Fukoyama skrev 1989 om ”the end of history” där han menade att de västerländska liberala demokratierna hade segrat, det finns inget historiskt bevis på att liberala stater någonsin startat krig mot varandra. 2006, alltså 17 år senare menar de flesta bedömare att just de liberala demokratierna i väst är den absoluta orsaken till de globala klimatförändringarna.
Förändringar som t.ex. kommer översvämma hela Holland, dränka Bangladesh och utplåna New Orleans och många, många andra ställen.

”Tåget går till Stockholm, båten till Paris. Flickan som du älskar har en syster som är fin. Ölet smakar gott men du bli fullare på vin. Missförstå mig rätt, det är inte så lätt, att välja…”
(Ensamma hjärtan 1983)

El Maco: Det är ju dom där nyskapade jobben som inte är a-kasse berättigade. Dvs det duger inte som kvalifikation för att det skall ge a-kassa. Jag vet Timrå har 70 sådana tjänster, Sundsvall har dubbelt tror jag.
Varför dessa jobb kom till ? För att dölja arbetslöshetssiffrorna.
Ser ingen annan funktion.

Jag undviker gärna att diskutera politik på hockeysnack men sådär lite allmänt sagt ut i luften tycker jag att regeringsskiftet såhär långt inte märkts alls i termer av genomförda reformer. Tacka högkonjunkturen trots/tack vare (välj vad som passar) förra regeringen. Bordets dukning ser pretty much likadant än så länge även om det är nya snubbar i Rosenbad som i framtiden tänker stuva om lite. Inte ens A-kassan är ju sänkt - än.

Kul för västernorrland dock. Tillväxten i småföretag alltså, inte fabriksnedläggningarna i Härnösand, Timrå och Sundsvalls kommuner.

Hawerchuk:
Skall bli spännade att se hur många jobb som skapas när A-kassan sänks för dom som får gå hem från Vivstavarv och Vin & Sprit.

Hawerchuk: Kommer du att komma med "Det dukade bordet...." sen kanske????

Man har ständig kramp i magen när flumhögern sitter i maktposition. Jag hoppas för våra efterkommandes skull att de lär av tidigare misstag och inte låter sin politik styras av idealistiska idéer som har visat sig vara fullständigt katastrofala där de provats. Nyliberalismen påminner på det viset om ett annat misslyckat experiment, kommunismen.

Att ens våga påstå att de senaste årens positiva utvekling både på arbetsmarknaden och i statsfinanserna har något med den nya regeringen att göra framkallar en annan magkänsla, men den är mer åt kikskrattshållet. Ibland undrar man hur pålästa människor är. Det är som att säga att lägre A-kassa skapar jobb, samma logik, samma flum. Men så långt skulle väl ändå ingen gå?

Länsarbetsdirektör för AMS i Västernorrland Gunnar Fors:

- Den öppna arbetslösheten i länet minskade under november med nära 20 % och de nya platserna ökade med mer än 50 % jämfört med samma månad föregående år. 1 740 personer fick arbete under månaden. Det är glädjande siffror och visar att länet får del av den goda konjunktur som annars märks mest i storstadsområdena.

Poffa:
och det roliga i kråksången är ju att just arbetsgivarafgiterna inte sänks förrän tidigast 2008, och att arbetsgivarna väntar med att anställa just av DEN anledningen. Sedan att det går bra för sverige just nu är väl knappast Fredrik med lakejers förtjänst?

Per HApps: Där har du fel. För anledningen till att företag är beredda att anställa är för att det kommer bli billigare att ha folk anställda, tack vare lägre arbetsgivaravgifter.

Hade vänsterblocket suttit kvar hade dessa siffror aldrig varit så höga, då de hade höjt avgifterna istället för att sänka dem.

Lumber Jack:
Ja inte fan är det den nya regeringens förtjänst i alla fall. Det är ju som att hylla Henke Larsson för Man Uniteds säsong så här långt.

Förra veckan var det S-E Banken som spådde att det kommer att skapas 170000 nya jobb under två år, nu är det AMS som tror på 175000 nya jobb inom samma tidsperiod. Det börjar röra sig i konungadömet. Jag antar att Per Nuder kommer att gnälla och fördöma med sedvanlig frenesi.

Från AMShemsida:
"Sysselsättningsökningen beräknas till drygt 80 000 personer under 2006 och över 90 000 nästa år, alltså sammanlagt 175 000 personer på två år. En så stark ökning har bara skett två gånger under de senaste 50 åren."

Paddan: Den idioten gör mej bara så trött. Undra vad det var för 200 pers som faktiskt röstade på UP...

Stackars Linda Rosing, nu har hon varit tvungen att figurera i media igen.

"För ett år sedan satsade tvåbarnsmamman på en karriär som feminist, debattör och partiledare.
Det blev inte som hon hade tänkt sig.
- Det funkade inte. Folk har dömt mig ändå, jag släpps inte in någonstans, det öppnas inga dörrar, säger Linda Rosing."

En fördel om man ska vara partiledare är ju att man faktiskt kan någonting överhuvudtaget om partiets ståndpunkter och om politik överhuvudtaget.

Öl och politik? Tja, ibland är man lika bra som politiker på att hålla löften när man smakat en öl eller fjorton. En artikel från SvD om bland annat George Washington och ölpatriotism

TIKbiff: Timråiter i Brynäsfästet? I think not. frölundaiter på samma ställe? Mycket bättre=)

Dream Team:
Off topic, är det bara Linnea som går på invigning i LA eller var du med oxå?

;-)

NuMo: Jag tror att du överdriver lite. Jag har ju träffat dig och frugan hemma hos Appelberg.

knaskamilla: Det är deras enda chans att träffa mig.

NuMo:

Jag tror du ska tolka Dream Teams feltolkning som att om du ger upp hockeyn kommer du att få träffa familjen. Fast jag vet inte om det är riktigt sant, jag vet med bestämdhet att jag sett både frugan och sonen på hockey.

NuMo: Eeh.. ja, du skriver ju t.o.m det. Starkt, riktigt starkt att missa det.

Dream Team: Fast jag har ju ett jobb.

NuMo: "Dessutom så har jag väldigt svårt att pussla ihop arbetstiderna så att jag kan se Modo spela. Ibland måste jag jobba samtidigt som det är match och inga stora möjligheter att följa matchen ens via radio."

Livet kan hårt för en hockeysupporter. Fråga mig, jag vet. Ibland får man t.o.m välja ett helt bortse från hockeyn ens som ett alternativ. Själv var jag tvungen att flytta närmare 90 mil för att jag skulle ge mig själv chansen till ett jobb. Hockeyn då, hur gick det med den, frågar du? Ja, jag har sett tre matcher under en och en halv säsong. Såhär långt vill säga, för jag har en till match inbokad i början av december.

Mitt råd: Släpp hockeyn. Ja, om det nu är det som håller dig kvar och i slutänden är det som håller dig ifrån möjligheten till ett jobb. Det kan bara jobbigt. Eller rättare sagt, det är jobbigt. Men ibland behöver du bortse från vissa "självklara" saker som alltid funnits, till förmån för de saker som kanske inte är fullt så självklara, eller som i alla lägen inte bör ses som självklara. Som ett jobb, t.ex.

NuMo: "människor som är på väg upp"... Rulltrappsoperatör på Läkerol Arena.

Lumber Jack: Ja, de vet att ta för sig när det erbjuds.

NuMo: I vikt...

mattias - 74: Arbetsförmedlare. Hehe!. Nej förresten, jag jobbar med människor som är på väg upp.

NuMo:

Att inte trffa sin familj är ju naturligtvis inte bra men som sagt så är det ju A och O med en stabil ekonomi, men jag ger inte upp måste vara stark om man skall få ett jobb!

vad jobbar du med förresten ??

mattias - 74: Du har ju SSAB, Kvarnsveden och Ovako i dina hemtrakter.
Kan du dessutom resa ett par mil har du ju Grycksbo också.
Några av dessa har säkert ett jobb. Kvarnsveden har ju nyss byggt ut, så dom kan ju behöva. SSAB har nyss organiserat om, så det fattas säkert där någonstans, när verkligheten kommer i kapp konsulterna.

NuMo: Jo, det är väl lite grann så som jag uppfattar det. Men det där citatet var faktiskt på det sätt som handläggaren på AF uttryckte det när hon förklarade det förträffliga i det nya systemet där man inte längre godtar vidimerade betygskopior.

Själv har jag inga större visioner, ja förutom ett SM-guld till våren, en lärartjänst med snälla och fogliga elever som enbart har MVG i alla ämnen och en miljonvinst på lotto till helgen.

Paddan: " Allt för att lättare kunna matcha arbetssökande mot jobb som motsvarar dina meriter"

Är inte det ett knep för att få folk att sluta vara visionärer och ägna tiden åt att hålla sig på mattan, där de hör hemma.

mattias - 74: "att du har ett fast jobb är ju bra gför dig"

Säg inte det. Jag träffar ju aldrig familjen i stort sett. Dessutom så har jag väldigt svårt att pussla ihop arbetstiderna så att jag kan se Modo spela. Ibland måste jag jobba samtidigt som det är match och inga stora möjligheter att följa matchen ens via radio. Lönen är strax över A-kassan så där kan ju vara glad. Du förstår hur jag längtar tills de sänker A-kassan, för lite skillnad bör det ju vara, annars kanske jag hellre vill vara arbetslös. Det jobbiga för mig är inte att orka kliva upp till ett arbete, utan att orka vara vaken tills det börjar. Sen är man antagligen tvingad att vara vaken på jobbet också, när man äntligen har chansen att sova. - Nä, fast jobb kan vara ett mindre helvete. Det slutar väl med skilsmässa. men det kan det vara värt. Jag har ju i alla fall lite mer lön än vad man får i A-kassa, som sagt.

Salle: Det kanske är därför som man nu, när man skriver ny handlingsplan eller liknande, enligt det senaste utspelet från högre ort kräver att du kan uppvisa originalbetyg och/eller vidimerade arbetsgivarintyg för att handläggare på arbetsförmedlingen skall kunna verifiera dina meriter. Allt för att lättare kunna matcha arbetssökande mot jobb som motsvarar dina meriter... och säkert för att lättare kunna samköra uppgifter från diverse register.

Salle: Det kan ju verka horribelt, men det skapar ju mer jobb. Det är ju också löftet från Borg. - Mer jobb. Nu måste arbetsgivarana anställa folk som tar hand om ansökningar till raketforskeriet.

mattias - 74: Jag har ju ett bra förslag till vad man skall göra åt smäå orter. Bygga stora orter av dem. Se där. Nu finns det att göra.

Lumber Jack: Och Borgs förslag är att man inte stängs av mer än en dag åt gången och att man inte kan stängas av helt från A-kassan längre. Otroligt! Vad skall man göra härnäst. Ge fallskärmar och pensionsförmåner till de som inte får tag i ett jobb?

Lumber Jack: Sen spelar det idag dessutom ingen roll vilket jobb du söker.

Om man söker jobb som raketforskare, verkställande direktör eller nåt man faktiskt har chans att få. Huvudsaken är sökandet.

mattias - 74: NuMo är sarkastisk.

NuMo: Jajamen, idag kan arbetsförmedligen kräva att du exempelvis söker 20 jobb i månaden och gör du inte det stängs du helt av från A-kassan. Det är hårda bud det, allt eller inget.

NuMo: Får man ta vilket jobb man vill? I sådana fall tar jag jobbet under prinsessan Madeleine.

NuMo:

Det är inte så enkelt att få ett jobb på en liten ort skall du veta, att du har ett fast jobb är ju bra gför dig men jag vet att det dyker opp ett snart !!

har du varit Arbetslös nån gång ?? Tror itne du har det för då skulle du inte skriva som du gör.

Det är frustrerande och man blir less på det mesta över att inte kunna kliva opp och åka till arbetet på morgonen! I somras mådde jag bättre än på länge när jag hade ett jobb!!!

mattias - 74: "Men tror mig ! Jag vill inget hellre än att ha ett jobb!"

Jo, den har man ju hört ett antal gånger av de som inte har något jobb. Stabiliteten skapas ju nu genom att regeringen skapar utrymme till stabilitet, så du kan tryggt ta ett jobb nu i stället för att bara önska dig.

« · 801717 · »