Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
När man nu håller på att räkna... 1992-93 då Thomas Östlund höll nollan 201 min 18 sek gjordes 6,63 mål per match.
2012, när Salak håller nollan 204 min 47 sek görs 4,73 mål per match.
Känns rätt mycket bättre, den där gamla DIF-nollan, eller hur.
Å andra sidan. Under de tre perioder vi spelar numera görs 4,51 mål per match. Men under den fjärde perioden på fem minuter, när lagen spelar 4 mot 4, görs 8,84 mål per match (om man räknar per 60 minuter).
Vilket betyder att de moderna målvakter som får stå i suddar har ett rejält svårare jobb än under vanlig match, nästan dubbelt så svårt att hålla nolla där.
Inte är det lätt att jämföra.
Och personligen är jag övertygad: den överlägset duktigaste att hålla nollan var Jarmo Myllys.
björn power: Att mål på straffar, efter en fem minuters sudd utan mål, inte räknades (t ex Timråsstraffmål på David) var nog klart, men som det citerade uttrycks låter det ju som att inte heller straff under period 1-4 skulle räknas? Jag tvivlar nog på det, men kanske?!
Huruvida David har chans på rekordet har diskuterats senaste dygnet. Det är tydligen så att ett officiellt rekord "längsta nollan" får han inte för det kräver, som det verkar, att han kronologiskt står varenda match under rekordet. Eftersom David och JG växlar är han chanslös "officiellt" vill säga. Står en vakt varannan match kan han alltså aldrig få en längre nolla än 60-65 minuter, även om han aldrig släpper in ett mål under en säsong....officiellt.
Men om David håller nollan 16 minuter nästa gång han tar vår spade på is - gissningsvis mot Pungen, om JG får ta matchen mot Schtaan - har han hållt nollan längre tid i sträck än Salak och då kommer åtminstone jag att hävda att han hållt nollan rekordlänge. Oberoende av vad förbundet officiellt påstår;-)
Sven.Savage: Vad betyder texten i denna länk ".. Noterbart med rekordet är att mål under straffläggning inte räknas in i målvaktsstatisken."
David har alltså rekordchans i hans nuvarande 0:a svit!?
Och nu slipper vi definitivt sparkbollen och kan slippa sådant i media för att i stället koncentreras på den riktiga sporten Ishockey.
Idag spelades avslutande omgången och Gnaget som var skitsura att själva inte få ta guld valde att i stället spela bort några andra lag från guldet. Förra omgången lirade man oavgjort mot Häcken - skulle Häcken vunnit hade de varit mästare idag. Idag spöade Gnaget Malmö - hade Malmö vunnit hade de varit mästare idag. Mest tur i lotteriet hade Elfsborg som slapp möta Gnaget i slutomgångarna och följdaktligen kunde hämta hem Lennart Johanssons Pokal till Borås.
Usch, nu står Tommy Åström och intervjuar elfsbrogsledare i TV. Den där Åström har jag aldrig förlåtit sedan han satt i TV och hävdade att det är som att se målarfärg torka när Luleå under två år inte orsakat hjärnskakning hos någon motståndare. Äckel-Åström är väl egentligen stavhoppar-"expert" men i dagens tider gör Anal+ vilken pärla som helst till "expert" på vad som helst. Kan man kommentera fia med knuff, kan man ju också kommentera elithockey, i Anal+ värld: "Hur känns det? Hur tänkte du då? Varför gick det som det gick?" fungerar lika bra, enligt Analen, för fia som hockey och Idol...
Nu, när sparkbollen går i idé, kan jag garantera att Gnagets och Köplustans publiksiffror kommer att öka. Då kommer media att tolka det som att orsaken är att Luleå börjat spela mindre tråkig hockey. Tänk, hur de får till det...
I och med detta inlägg klättrar jag upp till delad 19e mesta inlägg på Luleå-listan. Så snart Koskenkorvakuppen är över kommer jag att plocka en handfull ytterligare. Uppenbarligen har jag haft en viss hockeyskrivaabstinens men samtidigt mycket arbete som jag gärna kombinerat med hockeyskrivandet. Ids jag verkligen fortsätta så här? Vi får se. Lite till kör jag nog.
Mycket spännande omgång i Allsvenskan nu: serieettan har 0-0 i sin match, det har serietvåan också, men serietrean leder med 2-0! Jag talar om Leksand, Bofors och Västerås. Det pågår tydligen någon sorts sparkboll också, har de inte tagit vintersemester ännu?
Elitserien vilar ju eftersom det ska vodkakuppas. Men det hindrar ju inte att man räknar lite på hur serien kan utvecklas fram till ungefär halvtid.
Anta att formen håller i sig och som lagen lyckats senaste sju matcherna kommer de också att lyckas de kommande sju matcherna. Då hamnar vi i följande tabell när vi lirat ungefär halva serien:
| 1 | Luleå HF | 26 | 56 |
| 2 | HV 71 | 26 | 53 |
| 3 | Skellefteå AIK | 27 | 52 |
| 4 | Färjestads BK | 27 | 48 |
| 5 | Linköpings HC | 27 | 46 |
| 6 | Frölunda HC | 27 | 39 |
| 7 | Brynäs IF | 27 | 38 |
| 8 | Timrå IK | 27 | 36 |
| 9 | Växjö Lakers HC | 27 | 34 |
| 10 | MODO Hockey | 27 | 31 |
| 11 | AIK | 27 | 28 |
| 12 | Rögle BK | 27 | 22 |
Ser ju rätt bra ut för Luleå och HV som i ovanstående dessutom inte fått de tre pinnarna utdelade för den avbrutna matchen.
Men helt klart förstås att Timrå och Växjö är på väg uppåt medan MooDoo har motsatt riktning.
I tidningarna påstås att MooDoo lagt lovar runt Viktor Fasth. Om det stämmer och man lyckas landa Viktor kan man gissa att MooDoo vänder upp rejält i stället.
Spekulationerna om Henrik Lundqvist rullar på. Nu hävdas att han funderar på att åka över till the Big Apple en månad för att - om det blir lockout från NHL hela säsongen - därefter kunna gå in i Köplustan och bli kvar till slutspelets sista match. Det kan han förstås bli ändå, men om han är 183 dagar utanför Sverige kommer de undan med artistskatt på 15%.
Hm, vore jag Henke skulle jag skita i det. Enklare att avstå från lönen så betyder de där skattereglerna ingenting. För Skatteverket tänker väl inte beskatta försäkringen eller gör de så?
Blizzard: Hm, kan du ha rätt i det? Kanske, kanske inte.
Men jag noterade efter den matchen att straffmål, när de läggs efter sudd, inte räknas in i målvaktens stats när det gäller vares sig %räddningar eller GAA så nog vore det konstigt om bonusstraffsil skulle räknas för långa nollar? Gissningsvis gör de inte det.
Å andra sidan tog JG spaden matchen efter den straffen vilket innebär att i den officiella satsestetiken speler det ingen roll, när de kapar Davids nolla efter 65 spelade minuter i Timråmatchen.
Räknar man bonusstraffar kan det bli knepigt. Anta att vakterna olle och kalle silar de första 20 straffarna medan olle men inte kalle tar nästa. Alternativt att de först räddat de första tjugo. Hur räkna där?
Nej, mest rimligt verkar vara att räkna straffarna för sig. Och nästan så att man borde fundera på om inte straff under fyra perioder ska räknas med bonusstraffar också.
Men ja ja, utvecklingen och ändrade regler här och där innebär att det som var klokt igår blir mindre klokt imorgon.
Jag tänker nog hålla Raution för längsta nollan ändå, om han fixar det.
Å andra sidan är jag tämligen säker på att den riktige mästaren att hålla nollor är Jarmo Myllys. Han hade länge alla möjliga rekord för sådant, men har under 2000-talet blivit omsprungen av tre vakter "siffermässigt". Det beror delvis på att fjärilsmålvakterna släpper in färre mål men också på att försvaren blivit mycket bättre och att skydden växt till gigantiska proportioner, och att man spelar fler matcher. När Myllys höll nollan var han tämligen ensam att lyckas med sådant eftersom matcherna kunde sluta 6-6 typ. I år har vi redan 24 nollor på 119 matcher - en nolla var femte match!
Fortsatta knäppa exempel. Luleås match mot HV tidigare avbröts pga Oscar Sundhs skada 6.27 in på tredje perioden. De resterande 13.33 - eller om det blir upp till 18.33 kommer att spelas 27 november.
Anta att den där matchen stod 0-0 och de avslutande minuterna blir 0-0, eller iofs vilket resultat som helst.
När man då räknar streaks för matcher i rad Kommer alltså de första 46.27 av matchen att räknas in i rekord från omgång 9 och omgång 11 medan de avslutande 13.33 räknas in i streaks som spelas mellan omgång 26 och omgång 27.
Förutsatt att inga matcher eller delar av matcher flyttas om någon arena är upptagen av DM i roliga rim...
Det förutsätts gälla streaks som målvaktsnollor. Däremot har jag svårt att se hur det ska gälla för utespelares "poäng antalet matcher i rad. Anta att Johan Davidsson målat varje match omgång 21-26 och sedan målar varje match omgång 27-30: har han då målat tio matcher i rad? Nej för tusan, det har han ju inte. Inte om han inte också målade de 13.33 han spelade extra...innan omgång 27.
Eller ännu värre: ANta att Davisson målade omgång 1-9 samt omgång 11-20 men inte i den avbrutna matchen omgång 10? Har han då målat 19-20 matcher i rad, eller bara 9 matcher i rad? Speciellt lustigt blir det att fundera över om nu Johan målar i de avslutande 13.33, fyra veckor senare...
Man kanske blir tvungen räkna minuter även för rekord om "matcher i rad".
Nej, ju längre man funderar på det desto mer kommer jag att hävda att David Rautio - såvitt jag vet - har satt rekord om han håller nollan bortåt 16 minuter minst, nästa gång han tar spaden. Oberoende vad förbundet och media säger.
Omgång 16: Warulfven-Pölsan: salak höll nollan 60 minuter
Omgång 17: Warulfven-Gnaget: Salak höll nollan avslutande 19 min 17 sek
Omgång 18: MooDoo-Warulfven: Salak höll nollan 60 minuter
Omgång 19: Warulfven-Rögle: Salak höll nollan 60 minuter
Omgång 20: Pungen-Warulfven: Salak höll nollan inledande 5 min 30 sek
Summerar man ihop de där tiderna får man 204 minuter 47 sekunder vilket således nu lyfts fram som rekord.
Vän av ordning undrar ju hur de där matcherna kan räknas ihop. Salak silade ju mot Gnaget, hur kan han då få räkna in matchen från omgången innan?
Svaret är att eftersom det var wermlandsmästerskap i knyppling i den gredelina arenan på matchdagen den 27 oktober tillät förbundet Ulfven att köra matcherna sex dagar tidigare. Och därför spelades den innan matchen i omgång 16....
Nu börjar det likna fikon, eller hur? Jag hatar ofoget att tillåta flyttade matcher generellt, och se nu att det t o m får effekt här! Rätt löjligt, men inte oväntat när Warulfven är inblandad.
Det finns enligt mig bara ett sätt att se på saken. Om David håller nollan sexton minuter nästa match han står:
• har Salak det officiella rekordet hålla nollan tid i rad
• har Rautio hållt nollan längst tid i rad*
*om nu inte någon annan gjort det, eftersom man inte räknat så tidigare.
Dagen efter dagen efter dagen när Nobbe gick vidare till laget i den allra högsta ligan. Känns knepigt men alla de gamla hjältarna börjar bli till åren och fler kommer att förstärka Nobbes nya lag närmaste 10-20 åren.
I dagens Hockeysverige polemiserar Robert mot min diskussion om Rautios nolla i över tre matcher i rad. D v s utan att nämna att det är mot mina skriverier vilket skulle blivit knepigt, eftersom jag tror att det inte blir ett officiellt rekord. Men personligen tänker jag se det som ett rekord ändå, om nu David håller nollan drygt feton minuter nästa match han lirar.
Jag anser nämligen att den där tolkningen av "matcher i rad" är ålderstigen och säkerligen tillkommen längre tillbaka när det var andra tider och de flesta förstamålvakter stod samtliga matcher om de inte var skadade.
Men när man nu kört så får man väl fortsätta med det. Vore ju konstigt att reglera om för att sedan sitta och kolla igenom matchprotokollen för att hitta en vakt som kanske höll nollan fyra matcher i rad, men med fem matchers vila mellan varje match och dessutom bara luftades mot de absoluta bottengängen.
Trots detta tänker jag räkna rekord för Berguven om han slår Salaks färska notering. Kollar man på vaktsats räknar man som regel oberoende av om han var skadad eller vilat av annan anledning någon match.
Vaktens totala "% räddningar" räknas som 100 * antalet räddade skott på mål / totala antalet skott på mål oberoende av om han stått över någon match för skada eller annat.
Detsamma gäller för GAA (medeltal antal insläppta mål per 60 min). Och om vakten står endast typ 58 minuter per match räknas bara de 58 minuterna; inte den tid han lämnat isen för avvaktande utvisning eller för att laget vill förstärka med en utespelare i matchens slutskede etc. Detsamma gäller för sudd; då räknar man 65 minuter om den spelats till slutt eller exakt antal minuter till suddmålet satts.
I mina ögon blir det därför i analogi med ovanstående rimligt att när man uttalar sig om hur många minuter och sekunder i rad en målvakt hållt nollan (ja, just det; det är vare sig matcher eller perioder eller dagar eller säsonger i rad man talar om, utan exakta minuter och sekunder som en vakt varit på isen utan att bli målad på). räknar man bort tider då han inte befunnit sig på is eftersom han hoppat ut eller eftersom han stått över. Om David Rautio håller nollan sexton minuter nästa gång han spelar har han i mina ögon hållt nollan under alla de minuter i rad han hållt nollan och svårare än så är det inte.
Sammanfattningsvis tror jag inte att Rautio får ett officiellt rekord även om han håller nollan >16 minuter, men det bedömer jag mest bero på att de gamla reglerna säger så.
Dessutom kan man ju hänvisa till att det blir knepigt att räkna "streaks" om man accepterar borträkna när någon står över; typ spelare NN har fått poäng femton matcher i rad; det gjorde han under en serie av 25 matcher, men han stod över när laget mötte svårt mostånd. Jaja, så där kan man hålla på.
För att ta andra "lustiga" exempel. Anta att rekordet att hålla nollan i rad skulle vara exakt 240 minuter. Anta vidare att vakt XX hållt nollan i 180 minuter redan. En match till och han tangerar rekordet! Nu kommer den matchen. Vakten håller nollan i 58 minuter.
Då gör coachen ett Lehnerbyte. D v s han byter målvakt vid nedsläpp i motståndarnas zon. Tekning och avblåsning två sekunder senare. Ett nytt Lehnerbyte och vakten håller nollan matchen ut. Men chans på rekordet är kört eftersom han inte stått i rad? Jo, det är nog kört.
Gör han en armbollsbyte i samma läge, dvs byter vakt för en straff och byter in igen? Där ryker också rekordet.
Tar han ut vakten 20 sekunder under avvaktande utvisning för motståndarna? Då blir det säkert fortsatt chans, men de 20 sekunderna räknas bort. Skulle motståndarna få mål medan vakten är ute (dvs självmål i den tomma buren) räknas det säkert också bort.
Så sannolikt kan man utgå från att officiellt ska då räknas exakt det antal minuter som målvakten är på isen samt: om vakten går ut från isen räknas den tiden bort, men om vakten går ut och en annan vakt går in, även om det bara är för 2 sekunder så stnnar rekordräkningen.
Låter ju rimligt. Ponera då att målvakt XX stått och hållt nollan tre matcher i rad och sedan, i nästa match anmäls som förstemålvakt men av någon mysteriös anledning väljer laget att spela med sex utespelare och ingen vakt hela matchen och förlorar den med 5-55. I nästa match går vakt XX in och håller nollan. Och....då har han hållt nollan fyra matcher i rad.
När man drar ut konsekvenser i det orimliga blir det ofta knepigt. Jag tror att man helt klart kommer att räkna officiella "minuter och sekunder nolla i rad" som man väl alltid gjort, dvs vakten tappar räkning för streaks om en annan vakt går in en sekund eller en match eller annat.
Men det blir underligt att se det så också. Ponera att David står 27 matcher i serien och de går exakt tre perioder och han håller nollan i samtliga; dvs 27 x 60 = 1620 minuter i rad (eftersom JG stått varannan match). Officiellt har då Berguven hållt nollan 60 minuter i rad.
Kanske man bättre när det gäller vakter skulle räkna "lagets vaktande" - jo, sådan stats finns också - som exakta matcher i rad - medan för vaktens vaktande räknar man den tid han vaktar?
Jag ska strax öka förvirringen genom att visa hur Salaks nolla räknats fram
björn power:En av de bärande spelarana då Luleå förvandlades från ett bra div 1 lag till ett elitserielag. Tydlingen gick sjukdomen inte att behandla på grund av hans förlamning. Vila i frid.
Andraplatsen till trots är jag ändå lite orolig för LHF, Inte målproduktionen den kompenseras med råge av urstark defensiv utan svaga publiksiffor. 4600 var den offeciella siffran igår men det kändes som att det var betydligt färre i hållen. Låt gå för att betalade åskådera väljer att stanna hemma men det har inte varit någon bra utveckling publikmässigt de senaste säsongerna. Föreningen gör vad den kan med alla möjliga rabatter, ståplats slumpas mer eller mindre bort men många väljer att stanna hemma. Inte bra i längden.
Sven.Savage:
Vila I Frid (som vi svenskar säger/skriver), nobbe, kompis/motspelare/medmänniska
Jag kan bara skriva under på att Hans "nobbe" Norberg var en fantastisk person, en liten föregånagre till Emil i Lönneberga under uppväxten men med en liten jävels touch om ni förstår (hatade att förlora, grina och kasta saker omkring sej efter torsk i någonting..). Kort kan jag säga att han var en bulan fast mer, nobbe hade bulans stora krigarhjärta men var skickligare och målfarligare (trots att han kom från Luleå Sport Klubb
Det var med stor sorg jag läste om dödsbudet idag (han dog i den jävliga sjukdomen cancer..)...
Samtidigt är jag tacksam att hans liv inte tog slut där i januari 1989 i Skellefteå, det var faktiskt jäkligt nära att det var slut redan den natten.. Tack svensk sjukvård för dom år vi fick behålla "gamängen/kämpen" nobbe bland oss!
Hälsar en gammal IFK Luleå antagonist och beundrare
Hm, jag tog några siffror från aftontidningarna och det mesta var naturligtvis fel. Nu ska vi räkna rätt.
Elitserierejkordet att hålla nollan i sträck sattes av Djurgårdaren Thmoas Östlund för tjugo år sedan men Alexander Salak slog det idag då han satte det nya rekordet på 209 minuter och 46 sekunder.
David Rautio Berguv har i detta nu hållt nollan i 195 minuter i rad. Det betyder att DAVID tar det nya rekordet om han i nästa match håller npllan 14 minuter och 16 sekunder in i första perioden.
Fortsätter vi varva varannan vakt betyder det att JG tar bortamatchen mot Schtaan och Davids chans kommer 15 november då vi har Pungen hemma.
OBS att det troligen blir ett inofficiellt rekord, eftersom jag tror att man bara räknar om vakten stått VARJE MATCH som laget spelat, dvs de vakter som står typ varannan räknas inte officiellt. Det tycker jag förstås är fånigt. Hur räknat man t ex en vakt som lämnar buren i läget 0-0 med en minut kvar att spela då laget behöver vinna för att nå över ett streck, men förlorar med 1-0 i tom bur? Det är förstås rimligt att räkna de t ex 59 minuter som fortsatt hållen nolla, eller hur? Och lika bör man bedöma varvande vakter förstås.
Håller David nollan bortåt förstås kvarten nästa match är han rekordhållare. Jorå!
Blizzard: Du har rätt och jag har fel:-) Jag bugar mig, tackar, och skriver om:
"Framför allt kunde HV ha dragit ifrån övriga lag rejält, men detta har inte skett eftersom både Luleå och Skellefteå spöade HV senaste nio dagarna. Dessutom plockade Växjö 2 pinnar av HV för ett par dagar sedan."
Det jag ville ha fram var väl att HV ser oerhört starka ut, kompletta överallt, och hade de spöat Schtaan och Luleå hade de kunnat bli bortåt tio pinnar före oss. Men intressant att vi båda lyckades slå HBV; Luleå genom stark defensiv, Schtan genom stark offensiv. Och efter uppehållet möts dessa två i Skellefteå Isstadion (ja, jag vägrar säga kraftarena) och då får vi se vilket lagsystem som vinner!
Lika spännande, fast längre ned, att se om Timrås starka insatser på senare tid fortsätter och tar laget ikapp MooDoo och Värsta Köplustan;-)
Redigerad kommentar
Och nu är David Rautio Berguvs stats uppdaterade:
95,73% räddningar!
0,98 GAA !!!
Tre nollor - och det i de tre senaste matcherna!!
"Även om det inte blir officiellt då det inte är samtliga lagets matcher i rad" kan David Rautio Berguv alltså sätta rekord i att hålla nollan i sträck, om han håller nollan en bit in i första perioden i nästa match han tar spaden. Det ska bli kul att följa.
David intervjuades i TV efter matchen och helt klart ser man att han växt inte bara som spelare utan också som människa. Nu en säker ung man som utan vidare svarar klart och redigt på vilka frågor han än ställs inför; en heder för Luleå Hockey och Norrbotten:-) Sådär gillar jag att i många år ha haft våra seplare att svara i intervjuer; alltifrån den första generationen och sedan Bulan och andra och därefter Burra m fl och nu också Rautio i samma fina klass. Att jämföra med många sydbottningar som alltid avlämnar jakande svar med inledningen "Nej, ja..." och "Vi måste börja åka skridskor"....
Då var det dags för ett tiodagarsuppehåll för någon koskenkorvakupp innan elitserien fortsätter tisdag 13 november med Skellefteå AIK - LULEÅ HOCKEY! Ojojoj, vilken match!
Tabellen har förändrats en del på senare tid. Framför allt kunde HV ha dragit ifrån övriga lag rejält, men detta har inte skett eftersom både Luleå och Skellefteå spöade HV senaste veckan. Luleå på bortais genom ett synnerligen starkt fösvar som inte släppte fram HV. Skellefteå på hemmais i en helt annan typ av match där bråk och gruff avlöste varandra och i dem förvirring som uppstod galopperade Schtan bara iväg och krossade HV, som mest fick spela box.
Tabellen:
| 1 | HV 71 | 19 | 16 | 40 |
| 2 | Luleå HF | 19 | 17 | 39 |
| 3 | Skellefteå AIK | 20 | 26 | 38 |
| 4 | Färjestads BK | 20 | 14 | 35 |
| 5 | Linköpings HC | 20 | 1 | 34 |
| 6 | Brynäs IF | 20 | -7 | 33 |
| 7 | Frölunda HC | 20 | -2 | 28 |
| 8 | MODO Hockey | 20 | -8 | 28 |
| 9 | Timrå IK | 20 | -4 | 25 |
| 10 | AIK | 19 | -16 | 20 |
| 11 | Växjö Lakers HC | 19 | -18 | 18 |
| 12 | Rögle BK | 20 | -19 | 16 |
Tre klara topplag, alltså, och märk väl att Luleå och HV ännu inte fått poäng utdelade i den match vi har att slutföra; det kan alltså vara Luleå som leder serien i detta nu, om vi vinner den matchen; men det kan också sluta tvärtom förstås.
I nästa grupp har vi nu Warulfven, Pungen och Pölsan och i den gruppen går Pungen och Pölsan tungt och är på väg nedåt, medan Warulfven är på stark frammarsch uppåt. Faktum är att om de ansluter till de tre i topp har vi den toppkvartett som tippades före serien.
Sedan ett hop nedåt till MooDoo och Köplustan där också MooDoo är i fritt fall nedåt, medan Köplustan blandar vin med vatten sedan tidigare.
De hotas bli upphunna av lagen under strecket, som tidigare var fyra ungefär lika lag men nu definitivt håller på att separeras genom att Timrå är på rask väg uppåt och hotar nå Lustan och MooDoo strax, medan Röglarna är cementerade underst och Växjö-Gnaget just ni lirar nästan bottenfinal där dock tre pinnar ska delas ut.
Således en massa klara trender senaste veckorna och nu har vi alltså uppehåll, som kommer synnerligen lägligt för många av lagen som måste komma upp ur de rejäla formgropar de hamnat i, medan det är tristare för de lag som går starkt nu.
| 1 | Skellefteå AIK | 11 | 22 |
| 2 | Luleå HF | 10 | 22 |
| 3 | Linköpings HC | 11 | 21 |
| 4 | Färjestads BK | 11 | 20 |
| 5 | HV 71 | 10 | 18 |
| 6 | Frölunda HC | 11 | 17 |
| 7 | Brynäs IF | 11 | 17 |
| 8 | AIK | 10 | 14 |
| 9 | Växjö Lakers HC | 10 | 12 |
| 10 | Timrå IK | 11 | 12 |
| 11 | MODO Hockey | 11 | 10 |
| 12 | Rögle BK | 11 | 7 |
Apropos det kan vi kolla lite form på lagen som bakgrund för resonemanget. Här har vi senaste 11 matcherna:
| 1 | Luleå HF | 7 | 17 |
| 2 | Skellefteå AIK | 7 | 14 |
| 3 | Färjestads BK | 7 | 13 |
| 4 | HV 71 | 7 | 13 |
| 5 | Linköpings HC | 7 | 12 |
| 6 | Timrå IK | 7 | 11 |
| 7 | Frölunda HC | 7 | 11 |
| 8 | Växjö Lakers HC | 6 | 10 |
| 9 | AIK | 6 | 8 |
| 10 | Rögle BK | 7 | 6 |
| 11 | Brynäs IF | 7 | 5 |
| 12 | MODO Hockey | 7 | 3 |
Men där saknas förstås poängutdelningen för matchen Luleå-HV. Tar vi senaste 7 matcherna får vi:
I båda tabellerna saknas förstås Lakers-Gnaget som pågår och står 1-0 med en period kvar att spela.
Hur man än vrider och vänder på saken är det uppenbart att Luleå Hockey och Skellefteå AIK tävlar om titeln landets just nu bästa hockeylag. Och då är det så infernaliskt att just våra lag möts om tio dagar näsr uppehållet är över! Kan båda lagen hålla formen över uppehållet blir det otroligt spännande att se hur kraftmätningen mellan Luleås starka defensiv mot Schtaans starka offensiv kan sluta, inför en säkerligen uppeldad hemmapublik och en röststark bortaklack i Skellefteå Isstadion!
Ja! Luleå rider ut stormen och vinner med 1-0. Ett bra Luleå idag men lite turligt för Rögle kom inte fler mål och det var nervöst in i kaklet.
Allra mest obehagligt 19.46 in i tredje perioden då Röglarna humpar in en puck som vobblar i luften och studar några meter framför Berguven, men den tar han ändå.
Jag kommer igåg en match för ett par år sedan då en sådan studspuck plötsligt gick rakt upp i krysset bakom David, och med hjärtat i halshropen trodde jag på repris, men -puh! - vi slapp.
Tre matcher drygt nu utan att någon kunnat måla på Rautio; nio perioder samt 10 min 31 sek utan att han släppt in någon puck.
Tio minuter in på nästa match som David står (om han inte släppt in puck då) sätter han elitserierekord på hållen nolla men jag är rätt övertygad om att det inte räknas officiellt, eftersom han inte står varje match i rad.
Men inofficiellt kommer vi förstås att hylla honom som rekordhållare om han sätter rekordet:-)
Hm, mycket Berguv nu m,en det är han värd.
I dagens tidningar hyllar man Salak som som slagiot nytt elitserierekord genom att ha hållit nollan hela 204 minuter och 46 sekunder i rad.
Det föregående rekordet var satt för tio år sedan av Djurgårdens Thomas Östlund.
Men de har tydligen inte fattat att Berguven har chansen nu. Jag utgår fråbn att straff-målet av Timrå inte räknas och då har Beguven hållt nollan följande tider:
MooDoo-Luleå 10 min 31 sek
HV-Luleå 60 min
Timrå-Luleå 65 min
Luleå-Rögle (snart 60 min)
Om Berguven håller nollan avslutande fyra minuter nu betyder det att han 9 min och 15 sek in på nästa match han står sätter nytt elitserierekord att hålla nollan.
Fast jag har för mig att av någon konstig anledning räknas det bara om man står i kronoligiska matcher dvs det räknas inte för vakter som står varannan match?! Så de hittar på, förbundsnissarna, eller om de bara kopierat något från NHL som vanligt.
1.56 kvar av matchen nu. Obehagligt att vi inte gått ifrån. 1-0 är bara 1-0 och allt kan hända. Nu gällerd et att kämpa som fan! Och lägga in 2-0 i den tomma Röglebur när Gerber strax lämnar...
KOM IGEN NU!
Faktum är att nu är Berguven där! Nio minuter in på tredje gick Rautio prick på 1.00 GAA och nu har vi spelat 10 minuter drygt: I detta nu har Berguven 0,9975 GAA:-)
Men det är skitsamma jämfört med att ställningen bara är 1-0 fortfarande! Mycket Luleå nu hela tiden, Röglarna verkar mycket trötta nu, men 1-0 är 1-0, kom igen, Luleå, in med tvåan!
Kollar igenom GAA för bästa vakter i elitserien några år bakåt.
2011-2012: 1,81 Frederic Anderssen, Köplustan
2010-2011: 1,91 Anders Nilsson, Luleå (1,57 8 matcher Engstrand)
2009-2010: 2,10 Jakob Markström, Pölsam
2008-2009: 1,73 Jonas Gustavsson, Warulfven
2007-2008: 2,13 Jhonas Enroth Tölje
2006-2007: 1,94 Icken Norrena, Pungen
2005-2006: 2,10 Icken Norrena, Pungen (1,94 12 matcher Ersberg)
2004-2005: 1,61 Henrik Lundqvist, Köplustan
2003-2004: 2,13 Stefan Liv, HV
2002-2003: 1,66 Henrik Lundqvist, Köplustan
Där ser man. Bara Kung Henke som gick klart under 2,00 GAA tidigare men en tendens att fortsatt krypa under 2,00 på senare år överlag för de bästa vakterna. Man vågar nog påstå att vaktskickligheten ökar hela tiden och dessutom att utespelarnas stöd till vakterna blivit klart bättre.
Men hur man än räknar måste man erkänna att den vakt som uppnår en GAA <1,00 är något unikt.
När det gäller Berguven blir det ju nästan dags att börja specialstudera hans stats match efter match, när han lyfter till sådana nivåer.
Efter två perioder ikväll har Davids totala siffror nu ändragts till 95,59% räddningar och en GAA - insläppta mål per match - som nu krupit ned till grymma 1,02.
Faktum är att om Berguven håller nollan i tredje perioden kommer han att gå ned till 0,98 GAA tio matcher spelade snart med halva serien spelad. De siffrorna börjar bli så extrema att man undrar vad andra uppnått i andra ligor och andra år?
Nej, 1-0 bara och även om det är helt tydligt att Luleå är ett klart bättre lag än Röglarna vet ju alla att 1-0 innebär att det kan sluta hur som helst. Röglarna kommer förstås att orka kämpa vidare så länge de har chansen, vilket är obehagligt.
Samtidigt vet vi att Luleå närtan alltid blir bättre än motståndarna i tredje perioden - även fast vi alltid kämpat mer än de andra laget i första två perioden är det alltid vi som orkar mest i tredje. Lite Teofilo Stevensson-hockey för Luleå:-)
Helt klart dessutom att de lite oerfarna zebrorna ger Luleå fördel genom att de många gånger blundar för Luleåutvisningar. Illa att behöva se, även om det idag gynnar oss, men lite mer civilkurage hos zebrorna än att hemmadöma såväl i Delfinen som i andra arenor är att längta efter.
Fem minuter kvar av andra perioden och fortfarande bara 1-0 fast Luleå haft bud på tvåan många gånger. Lite känns det som att Luleå inte är så där intensivt på alla gubbar längre, som tänker man att det rodnar sig väl, samtidigt som Röglarna kämpar vidare när de fortfarande är kvar i matchen.
Och visst är det obehagligt att det bara står 1-0. En random målpuck från Röglarna och 1-1 med följd att Rögle kommer att kämpa ihjäl sig matchen ut.
Det skulle kännas mycket lugnare att tvåan ramlar in snart, helst innan paus och tredje perioden. Tre minuter kvar nu: ge oss 2-0 nu! 1-0 vore obehagligt, och 1-1 vore riktigt äckligt...
Röglarna kämpar, men håller sig inte ifrån fulheter här och där och drar på sig utvisningar, sådant håller förstås inte. Kenny får ryta till i laget för att åstadkomma Rönken-disciplin, annars fortsätter Röglarnas fria fall definitivt.
Luleå har många chanser, samtidigt ibland nästan slarvigt överlägsna och den kan straffa sig. Nyss i PP lägger Hirso en helknäpp puck som ger frokäge för Rögle men Rautio kommer ut och blockar.
Nu hör man från olika håll och kanter hur de beskriver David Rautio som "landets bästa målvakt" och med tanke på hans extremt fina stats förstår man de påståendena. Sant är också att Rautio hela säsongen gjort allt helt rätt och dessutom alldeles utmärkt: han läser spelet i förväg och står alltid rätt genom att aktivt ta för sig och visa vem som bestämmer.
Men hans mycket lyckade säsong hittills ska förstås läsas i belysningen av att han står i Luleås bur, vilket säkerligen är den lättaste uppgiften i hela Elitserien, och även en sådan Rautiobeundrare som jag - som talat för honom i tio år och dessutom har fyra origialtröjor av Rautio på väggen, kan inse det. Kan Berguven fortsätta hålla den standard han håller för närvarande är han en fortsatt toppmålvakt men för att han ska växa ut till en riktigt stor stjärna - vilket jag tro att han kan - gäller att han också ska bli en sådan vakt som gång efter annan räddar "omöjliga puckar" och alltid hotar vinna matcher för Luleå även om det andra utelaget är bättre än vårt.
Att David har den talangen är helt klart och med den trygghet och självförtroende han nu har och bygger på kan han ta det nästa och avslutande steget till en riktigt hög nivå. Men då blir han inte kvar i Sverige, tyvärr. Ändå: håller tummarna för att han lyckas:-)
Redigerad kommentar
Fyra matcher tidigare idag i elitserien med intressanta poänger.
Schtaan spöar HV hemma med hela 7-3 i en holmgång där Schtaan får 22 utvisningsminuter medan HV får 66 minuter. Matchen 5 mot 5 jämn men genom PP-lägen vinner Schtaan matchen som innehåller en massa fult. Två lag som inte jättegillar varandra, detta.
Timrå spöar MooDoo i y-derbyt och MooDoo, som hade en utmärkt period av vinster har därefter tappat enormt och bara förlorar; mycket tydligen pga att man inte har en stabil vakt.
Pölsan har haft svårt ett tag nu och det fortsätter med en förlust på hela 0-4 hemma mot Köplustan.
Slutligen tar Warulfven Pungen borta med 2-3.
Intressanta förändringar i tabellen:
HV, Luleå (gissningsvis efter vinst i den pågående matchen) och Schtaan rycker lite i serietoppen.
Där bakom har Warulfven nu kryit ifatt övre halvan och går idag upp till faktiskt fjärde plats, strax före Pungen och Pölsan.
Sedan ett hopp ned till Köplustan på sjunde plats, som nu går förbi MooDoo och bakom dessa är Timrå på väg att hinna ifatt, faktiskt. Sedan lite längre ned Gnaget, Lakers och Röglarna. Gngat möter ju Lakers ikväll och vid vinst innebär det att Växjö och Röglerna börjar bli avhängda under kvalstrecket.
Nå, efter Luleås stora dominans andra halvan av första perioden har jag utgått från att Lulkeå vinner denna match, men det står faktiskt bara 1-0 och matchen är långt ifrån över. Men om vi inte slöar är vi så mycket bättre än Rögle att vi inte ska riskera de tre poängen idag.
Andra perioden har startat och nu kör vi, grabbar!
En riktig expert i rutan, Tommy Boustedt, tillfrågad om matchen:
"Jag tycker alltid att Luleå är spännande att se. De spelar disciplinerat och jobbar fruktansvärt bra och det tycker jag alltid är roligt att se."
Intressant att höra en riktig tyckare tycka till, i stället för att höra stavhopparexperten, DIF-supportern Tommy Äström tala om "målarfräg som trokar" eller Anal+ praoelever ljuga om "tråkig hockey" när två skickliga lag försvarar sig imponerande mot varandra.
Tung start för Röglarna, en tveksam utvisning på Sylvegård när han och en lulespelare åkt på varandra följt av att zebran brottar ned sylvegård. Rögle kämpar igenom boxen men när de precis fixat det startar cirukus Klasen.
Klasen dribblar sig igenom röglarna och fri framför mål blir han slashad med ny utvisning men innan den hunnit tas dribblar Klasen vidare och den precis inkomne Sylvergård överfaller Klasen med slashar och krokar. 5 mot 3 och inga misstag utan snyggt 1-0.
Ett grant Luleå under första sågar sig igenom Röglarna vid flera tillfällen och tvåan hänger i luften.
Den som påstår att Luleå är tråkigt borde se den här perioden när alla kreativa lulespelare är på topp och lyckas gång på gång. 3-4 frichanser för Luleå efter snygga dribblingar genom rögleförsvaret som ovan av Klasen och t ex en annan gång av Frallan.
Det här ser riktigt trevligt ut. Hoppas att målen fortsätter ramla in och att Luleå kör på hela matchen på samma sätt, och inte börjar slå av på takten. Ge oss en målfest nu! För varje mål vi får in kommer Röglarna att tappa spellusten och nästa mål blir lite enklare för oss.
| mattias - 74: Det var tråkigt. Hans Nobbe Norberg, en legend inom Luleå Hockey. Född 1959 började han karriären i Luleå Sportklubb. LSK är ju också min klubb och därför känner man extra för de som komt till Luleå Hockey från Sport, medan de flesta kom från IFK. Nobbe gick upp till elitseriespel i i Sydbotten men återvände till Luleå när Luleå Hockey kom med i finrummet. Nobbe tillhörde en generation av Luleåspelare som kom fram och tog hockey-Sverige med storm på ett sätt som får senare plantskolor att blekna. Nobbe och hans kamrater var blixtsnabba och öste på mot motståndarmålet i våg efter våg, en hockey som körde över allt och alla. Den tragiska olyckan i Skellefteå Isstadion då Nobbe bröt fjärde halskotan och sedan blev förlamad har för alltid satt sin prägel på hockeyn genom att visa hur farlig den kan vara men också hur våra liv ibland hänger på en tunn tråd. Och tröja nummer 22 är för alltid pensionerad hos oss. Men Luleå Hockey lämnade inte Nobbe i sticket. Förlamad gick han in som sportchef och blev den som värvade ihop våra finaste triumfer. Det var Nobbe som landade vår störste lille hjälte, Jarmo Myllys i Luleå. Nobbe och hans generationskamrater gjorde ett enastående arbete för klubben; inte bara genom det fina jobb som gav våra enorma framgånger under nittiotalet utan också genom att ha fortsatt bra arbete under de år vi hade det ekonomiskt och sportsligt tungt men ändå genom att Luleågenerationerna fanns kvar under Taavola-åren finnas kvar och vägra försvinna. På senare år blev Nobbe inblandad i diverse debacle. Han och hans kamrater som styrde mycket inom Luleå Hockey blev av LG Niemi och andra kallade för "maffian" och man kämpade för att få bort honom. Till saken hör att visst höll de på att småtrixa lite här och där men det gjorde alla och de var extra duktiga. I den vevan kommer man ihåg rapporterna från en kväll på krogen då Nobbe, förlamad, förklarade för LG Niemi att han skulle slå sönder knäskålarna på honom;-) Nobbe och hans grabbar fick ändå släppa rodret av klubben efter 10-15 års imponerande insatser. Luleå Hockey moderniserades, mer erfarna ledare kom in och klubben blev mer anpassad till modern affärsverksamhet. Inledningsvis mer snack än verkstad men så småningom kom frukterna speciellt senaste åren när Rönken tagit över och laget och föreningen är ett mönster för andra. Nobbe med det stora hjärtat för Luleå Hockey accepterade nog att hans tid var förbi och gladdes ändå att lilla LHF utvecklats på ett framgångsrikt sätt. Men gissningsvis saknade han ändå de dagar då han och hans generation VAR Luleå Hockey och då kraften från Luleå imponerade över hela landet med vindsnabba kontringar och en offensiv som får alla andra klubbar under alla andra tider att verkar stillastående. Jag är säker på att Nobbe redan nu - i den stora arenan ovan här dit alla hjältar kommer när tiden är mogen - snört på sig rören och åkt ut på isen med gnistrande ögon och viljan att ösa in mål som vanligt. Lycka till i kommande byten, Nobbe. Du finns alltid kvar med oss. |
Redigerad kommentar
mattias - 74:
Hans "Nobbe"Norberg är nog den människa som fått offra mest för LuLeå Hockey, helt förlamad från nacken och nedåt och ett liv i rullstol. RIP.
Jag retar mig dock offantligt att det på flera ställen på nätet, till och med på vår officiella hemsida, står att Nobbe spelat en säsong i Färjestad. Det gjorde han aldrig.
Sven.Savage:
Hans Norberg har avlidit. Vila i frid :(
På väg ut genom dörren för att köpa digitala trummor och äta Gulaschsoppa vid Medborgarplatsen, några ord om Djurgårdens hockey.
Larmet gick ju igår att hockeyn hade siktats nere på östkusten och att man hade 0-1 på Oskarshamn men när väl spanarana anlände fanns där inget mer och 0-1 blev det, men Djurgårdens hockey är fortfarande försvunna utan spår. Nu börjar det luta mot att Hasse Aro tar upp mysteriet. Om inte Leif GW himself griper in, mellan massmördare och Palmemördare.
Själva återvänder vi ju segerrusiga efter en otroligt lyckad road trip, där vi mötte svåra HV och Pölsan, samt Timrå och Köplustan och tog hela 8p på de fyra matcherna! Kunde man hålla en sådan standard mot även enklare motstånd och matcher hemma och borda tar man 110 p på en elitserie. Mycket imponerande!
Förutsätter att hjältarna hälsas välkomna på ett sätt som inte är mindre än när t ex Karl XII:s karoliner återvände eller längre tillbaka när vikingarna kom hem efter att ha knyckt med sig vackra kvinnor från kontinenten. Jubel, lyckorus, fest!
Och för hemkomsten, för festen har vi bjudit in de gäster som vi senare ikväll ska upp till bevis mot, när det vankas...
MOT RÖGLARNA!
Längre tillbaka när jag räknade fram stats mot alla lag i Elitserien var Rögle en nagel i ögat på oss. Vi hade bara mött Röglarna några enstaka säsonger i början på nittiotalet men faktum var att vi av någon random anledning hade minusstats mot Ängelholmslaget. Oförklarligt, men en plump i protokollet eftersom Luleås stats mot övriga lag som regel var mycket dominant.
Men på senare år har de varit uppe och härjat igen och nu har de inte lyckats lika bra mot oss.
2008-2009: 3 vinster för Luleå, två för Rögle varav en sudd; 10-5 i poäng för Luleå.
2009-2010: 3 vinster för Luleå varav en sudd, två vinster för Rögle: 8-7 i poäng för Luleå.
2012-2013: Premiärmatch i Lindab Arena Rögle-Luleå 1-3.
När vi nu möts är det alltså ett Luleå som lyckats bra på senare tid och ligger tvåa i serien, medan Röglarna ligger sist. Rögles facit på senare tid är sex förluster i rad följt av uddamålsvinster mot Pungen och Pölsan och nu senast krossade av Warulfven.
De där vinsterna nyligen kan ju oroa men en närmare analys av Röglarna visar följande:
1 2 2 2 1 1 4 5 0 3 4 3 3 6 3 3 3 4 4
Gissa vad det där är?
Rätt! Det är det antal mål motståndarna satt på Rögle från match 1 till nu. Som synes är det sedan länge regel att motståndarna får in minst tre mål bakom Röglekeepern.
Vi kör motsvarande siffror för Luleå. Hur många mål har motståndarna satt på oss?
1 2 2 1 1 1 1 1 3 2 1 1 2 2 2 0 2 1 1
Luleå, med landets tätaste försvar möter ett av elitseriens mest läckande försvar.
Jag tycker att detta illustrerar rätt väl vad vi kan vänta oss idag och framför allt blir det mycket tydligt vad som är det största hotet mot Luleå Hockey i kvällens match.
JINXET!
*ryyyyysa*...brrrrrrrrrrrrrrr......
"Efterlysning
Polismyndigheten i Stockholm efterlyser Djurgårdens hockey. Hockeyn var senast observerad i Globen-området vid Skanstull våren 2010. Enligt vissa källor kan hockeyn ha varit synlig av och till under säsongen efter, men i efterhand vågar inte polisen sätta någon tilltro till dessa uppgifter. ..."
SENASTE NYTT!
Polismyndigheten i Kalmar meddelar att de till tipstelefonen från obereonde källor nåtts av rykten om att Djurgårgden Hockey eventuellt kan befinna sig i den östsvenska metropolen Oskarshamn. De anonyma informationskällorna anges också ha hävdat att Djurgården hockey var i ledningen mot hemmalaget med 0-1 efter två spelade perioder samt att Fredrik Lindquist ska ha gjort målet.
En första analys ger vid handen att vederbörande Lindquist har varit försvunnen ända sedan början av nittiotalet men enligt uppgifter kan han möjligen ha antagit ett alias Bremberg.
Uppdaterad information om spaningsläget i fråga om det försvunna Djurgården hockey kommer att lämnas av TT:s reguljära sändningar samt i sena rapport. Eventuellt sätts också in ett extra-Aktuellt under natten om läget så kräver.
Nu åter till hockeysnacket.
Kan jag inte ge mig snart?
Nej. Jag är ju tvungen att räkna ut ytterligare en tabell. Nämligen vilka lag tjänar egentligen på att det blir många utvisningar?
Den första tabellen visar ± mål per match när man spelar 5 mot 5.
| Färjestads BK | 1,16 |
| Skellefteå AIK | 0,95 |
| Luleå HF | 0,89 |
| HV 71 | 0,78 |
| Linköpings HC | 0,26 |
| Frölunda HC | -0,26 |
| Brynäs IF | -0,42 |
| Växjö Lakers HC | -0,47 |
| Rögle BK | -0,53 |
| MODO Hockey | -0,53 |
| Timrå IK | -0,58 |
| AIK | -1,16 |
Den andra tabellen visar ± mål per match när man spelar PP och box.
| HV71 | 0,33 |
| AIK | 0,32 |
| Brynäs IF | 0,26 |
| MODO Hockey | 0,26 |
| Skellefteå AIK | 0,21 |
| Timrå IK | 0,21 |
| Luleå HF | 0,00 |
| Färjestads BK | -0,05 |
| Linköpings HC | -0,16 |
| Rögle BK | -0,42 |
| Växjö Lakers HC | -0,47 |
| Frölunda HC | -0,47 |
|
|
Rätt intressant. Mycket tydligt att för t ex Warulfven är spelet 5 mot 5 riktigt bra, om man ser till producerade mål, men de förlorar rejält på sina special, för att inte säga un-special, teams. Medan det för Gnaget är tvärtom: sämsta målskillnaden i serien när lagen lirar 5 mot 5 men nästan bäst när det blir special teams.
Redigerad kommentar
Nu räknar jag fram hur många mål per match varje lag får plus genom PP (baserat på hur många PP-chanser de får, hur många mål de gör och hur många mål de släpper in). Då får vi följande lista (till höger den ”vanliga PP-listan”).
| BIF | 0,79 | Brynäs | 26,56 | |
| HV71 | 0,72 | HV71 | 22,95 | |
| SAIK | 0,68 | AIK | 19,7 | |
| AIK | 0,63 | Skellefteå | 19,48 | |
| MODO | 0,63 | Rögle | 18,18 | |
| RBK | 0,58 | Timrå | 17,46 | |
| FBK | 0,58 | Linköping | 17,14 | |
| LHC | 0,53 | Färjestad | 16,67 | |
| TIK | 0,47 | MODO | 16,44 | |
| LHF | 0,44 | Luleå | 14,55 | |
| FRÖ | 0,32 | Frölunda | 12,28 | |
| VÄX | 0,16 | Växjö | 6,15 | |
|
|
|
|
|
|
Hm, relativt lika men tydligt att MooDoo har bättre användning av sin PP än man kunde trott av ”vanliga listan” medan Timrå tvärtom har sämre nytta än man kunde tro av konventionell stats.
Motsvarande för boxarna:
| TIK | 0,26 | HV71 | 87,5 | |
| AIK | 0,32 | Skellefteå | 87,5 | |
| MODO | 0,37 | Timrå | 86,67 | |
| HV71 | 0,39 | MODO | 86,27 | |
| LHF | 0,44 | Linköping | 84,88 | |
| SAIK | 0,47 | Brynäs | 83,87 | |
| BIF | 0,53 | AIK | 83,33 | |
| FBK | 0,63 | Färjestad | 80,95 | |
| VÄX | 0,63 | Luleå | 80,7 | |
| LHC | 0,68 | Växjö | 79,37 | |
| FRÖ | 0,79 | Frölunda | 78,26 | |
| RBK | 1,00 | Rögle | 72,97 |
Men här klättrar Timrå upp och är faktiskt det lag i serien som går allra bäst i boxarna; delvis beroende på att de satt fler mål än andra lag när de spelat 4 mot 5.
Men också många andra lag har betydligt bättre effekt av boxandet än vad den vanliga listan signalerar: det gäller både Gnaget och Luleå och det beror fr a på att vi har de två justaste lagen, som drar på sig minst utvisningar och därför riskerar minst problem med att få boxa. En effekt av Rönkenhockeyn – såväl i originalets som i kopians version – när spelarna åker skridsko i stället för att stå och haka: tråkigt? Nja. Effektivt? Jo.
Notabelt dessutom att Pungen, också Schtaan och i viss mån HV inte alls har så stor nytta av sina respektive effektivitet i boxandet. En ”bra” box kan i praktiken konverteras till en dålig om det är så att man spelar fult och tar många utvisningar.
Sammantaget då; hur blir det med kombinationen ”special teams”.
Nu behöver jag inte förklara hur jag gått tillväga utan det är förstås bara att plussa. Så här ser det ut:
| AIK | 0,32 | HV71 | 110,45 | |
| HV71 | 0,33 | Brynäs | 110,43 | |
| BIF | 0,26 | Skellefteå | 106,98 | |
| MODO | 0,26 | Timrå | 104,13 | |
| SAIK | 0,21 | AIK | 103,03 | |
| TIK | 0,21 | MODO | 102,71 | |
| LHF | 0,00 | Linköping | 102,02 | |
| FBK | -0,05 | Färjestad | 97,62 | |
| LHC | -0,16 | Luleå | 95,25 | |
| RBK | -0,42 | Rögle | 91,15 | |
| VÄX | -0,47 | Frölunda | 90,54 | |
| FRÖ | -0,47 | Växjö | 85,52 |
Sammantaget finner vi alltså att Gnaget är bäst i serien, knappt bättre än HV, medan Pölsan, som i traditionell stats är bäst tillsammans med HV, nu bara är delad trea-fyra tillsammans med MooDoo. Något sämre än i ”normalstats” är också Schtaan och Timrå på delad femte-sjätte plats.
Luleå Hockey går faktiskt exakt ±0 i special teams. Vårt relativt svaga PP kompenseras alltså fullt ut av vår starka box, med en starkt inflytande av att vi levererar seriens justaste fair play.
Warulfven är en lätt förlorare i special teams och något större förlorare är Pungen, som i normalstats anses knapp vinnare.
Riktigt stora förlorare i special teams är Röglarna, Lakers och Värsta Köplustan.
Redigerad kommentar
SPECIAL TEAMS?
Om lagens skulle måla lika ofta i matcherna generellt som de gör när de lirar PP skulle en random hockeymatch sluta 6-6. Effektiviteten i PP och BP – och möjligheten att få lira PP alternativt slippa BP - är alltså av riktigt stor – och ofta av helt avgörande – betydelse för matchresultaten.
SÅ, hur bra är lagen där?
I den klassiska satsestetiken räknar vi
PP% för effektivtet i Powerplay
| Brynäs | 26,56 |
| HV71 | 22,95 |
| AIK | 19,7 |
| Skellefteå | 19,48 |
| Rögle | 18,18 |
| Timrå | 17,46 |
| Linköping | 17,14 |
| Färjestad | 16,67 |
| MODO | 16,44 |
| Luleå | 14,55 |
| Frölunda | 12,28 |
| Växjö | 6,15 |
Och BP% för hur fungerande box vi har:
| HV71 | 87,5 |
| Skellefteå | 87,5 |
| Timrå | 86,67 |
| MODO | 86,27 |
| Linköping | 84,88 |
| Brynäs | 83,87 |
| AIK | 83,33 |
| Färjestad | 80,95 |
| Luleå | 80,7 |
| Växjö | 79,37 |
| Frölunda | 78,26 |
| Rögle | 72,97 |
Man har också kommit på att plussa ihop de två för att få fram en kombinerad effektivitet i special teams:
| HV71 | 110,45 |
| Brynäs | 110,43 |
| Skellefteå | 106,98 |
| Timrå | 104,13 |
| AIK | 103,03 |
| MODO | 102,71 |
| Linköping | 102,02 |
| Färjestad | 97,62 |
| Luleå | 95,25 |
| Rögle | 91,15 |
| Frölunda | 90,54 |
| Växjö | 85,52 |
Yep, det där känner vi igen. Det är den typ av stats vi kan hitta i alla sammanställningar och den som alla relaterar till. Vi talar ”s k expertnivå” alltså; det är de listor de plockar fram för att vara ”kunniga” under match.
Men säger det allt?
Nej, naturligtvis inte. Ett lag som är 100%igt i PP har inte speciell nytta av den effektivitet om de bara får chansen att spela PP en gång per säsong. Och vice versa. Och dessutom bortser man från att en del lag spelar ett chansartat PP som gåör dem känsliga för kontringar och därför släpper de in mål när de lirar 5 mot 4. Det måste förstås också räknas in.
För att korrekt beräkna hur viktigt varje lags effektivitet i PP är måste vi alltså räkna in:
• Hur många % av lagets PP-chanser gör laget mål på?
• Hur många % av lagets PP-chanser gör motståndarna mål på?
• Hur många PP-chanser får man per match?
Och motsvarande kalkyl måste användas för att räkna fram vad lagets box betyder. Som alla vet orkar de s k experterna bara titta på första raden. Att ta hänsyn till även de andra och dessutom räkna fram siffrorna kräver ju insatser. Det har man inte tid med eftersom man är upptagen med att förklara hur trååååkigt vissa lag spelar…
Men vi är ju inte lika slappa. Låt oss räkna på saken.
Hm, låt oss kolla lite satsestetik. Nu gällde det ju Luleås offensiva krafter. Skjuter vi lite? Jag plockade fram statsen och räknade om så att det gällde för 19 matcher (dvs pluttiflierade HVs och Luleås siffror med 19/18) och fick följande:
SKOTT
| MODO | 628 |
| HV71 | 601 |
| Brynäs | 600 |
| Färjestad | 599 |
| Skellefteå | 560 |
| Luleå | 512 |
| Frölunda | 503 |
| AIK | 503 |
| Växjö | 501 |
| Linköping | 488 |
| Rögle | 482 |
| Timrå | 447 |
Vi verkar ha två grupper där översta gruppen av fem lag skjutit runt 600 skott dvs 31 skott per match medan nästa grupp, bestående av sex lag, skjutit runt 500 skott dvs 26 skott per match.
Timrå synes ligga lägre än båda grupperna.
Intressant nog att bland de sju minst skottande lagen finns de fem som ligger sist i serien. Inte så konstigt, lag som lyckas dåligt får förstås färre chanser att skjuta i matcherna.
Men också intressant att bland de där sju lagen hittar vi också Pungen och Luleå.
Dock räknas bara "skott på mål" vilket betyder att skott som blockeras i tid alternativt missar målet räknas inte. Hur många ytterligare sådana har vi per match? 100% till? 200% till?
Nästa fundering är förstås hur stor andel av skotten i tabellen går i mål? Här kommer då nästa tabell:
% MÅL PER SKOTT:
| Linköping | 10,86 |
| HV71 | 9,84 |
| Skellefteå | 9,82 |
| Frölunda | 8,95 |
| AIK | 8,95 |
| Luleå | 8,66 |
| Färjestad | 8,01 |
| Rögle | 7,88 |
| Timrå | 7,83 |
| MODO | 7,32 |
| Brynäs | 7,17 |
| Växjö | 6,19 |
Hm, det var ju imponerande att se Pungens effektivitet. De skjuter inte så mycket, men NÄR de skjuter, skjuter de bra. Det är förstås ingen hemlighet att Pungens effektivitet beror på att man satt ihop Per ARlbrandt, Calle Söderberg och Mattias Weinhandl i en lina. Dessa gubbar har gjort mer än hälften av Pungens mål och i pinneligan ligger Arla och Calle tvåa och trea i serien.
Hur åstadkommer man det, vilken hockeyfilosofi ligger bakom den lyckade linan?
Pengar.
Det inser vem som helst att det kostar rejält att köpa in Arla, sedan Luleå utvecklat honom till toppspelare i Elitserien och att lyckas värva Söderbergh som alla Elitserielag bjudit över på sedan åratal, samt plocka hem Weinhandl från lyckade och inkomstbringande år i KHL.
Pungen har pengar och därför har de en lina som levererar underhållande otråkig hockey.
Vad kan vi göra åt det? "Hitta" de bortåt tio miljoner kronor extra per år det skulle kostat oss att ha den linan? Ja, det vore väl roligt, men den som har tio miljoner att bjussa på räcker upp handen.
Själv tänker jag INTE gnälla på att Luleå spelar tråkig hockey eftersom vi inte har de tio miljoner extra och den lina Pungen köpt in. Att självutnämnda s k experter har mage att sitta i Anal+ och intervjua varandra eller t o m (kreativt) sig själva för att förklara hur trååååkiga vi är för att vi inte har de där tio miljonerna, säger mer om de "experterna" än om Luleå Hockey.
Jag vill nog applådera den hockey vi har och att vi med jämförelsevis begränsade resurser har spelare som går in varje match och gör sitt yttersta i varje byte. Personligen skulle jag inte applådera att vi byter ut de spelare vi har som ger allt de kan för den lön de har mot några primadonnor som, mot högre löner, tillåts skita i försvaret och lagspelet för att stå uppe vid blå och vänta på "långa bollar på Bengt".
Ändå ligger ju Luleå relativt hyggligt till i %mål-ligan. Mer intressant att se hur relativt effektiva Gnaget är och ineffektiva Pölsan är; speciellt som jag hade känslan av att Pölsan med lirare som Silfverberg ifjol satte allt de ville.
Och förstås MooDoo. Skjuter mest av alla, men med nästan lägst effektivitet. Känns som att Tuffe Uffe beordrat att panga på, panga på, panga på och som alla vet fungerade det där bra en räcka matcher men numera har det gått mer troll i spelet eftersom ordern "framåt" inte räcker till, när det inte fungerar tillräckligt bra bakåt.
Redigerad kommentar
Luleå spelar tråkig hockey?
Påstås det. Stämmer det?
Frågar vi kompetenta bedömare d v s oss själva kan vi väl delvis svara ja på den frågan och framför allt betona att vi skulle önska att vi gjorde fler mål. Första hösten med Rönkenhockeyn fungerade det där bra ett tag, med fint samspel Olle-Arla och Abbotts och med bra resultat i PP, men eftersom vi var så framgångsrika började alla lag spela "tråååkigt" mot oss; dvs de jobbar hårt i försvaret. Själva skulle vi väl önska en mer variationsrik offensiv och giftigare målskyttar men man får komma ihåg att vi - jämfört med de rika lagen - har begränsade resurser och inte har råd med de största stjärnorna. Dessutom finns balansen i att upprätthålla ett bra försvarsspel där även forwardstjärnor måste bidra mot att ge sådana fria roller att stå uppe vid blå och vänta puck: Harju är ju ett bra exempel på sådant.
Men de som påstår att vi spelar tråååkigt brukar som regel attackera vårt försvarsspel och jag har försökt finna en röd tråd i de attackerna för att förstå hur man tänker. Jag kan bara identifiera två röda trådar:
1. Våra spelare borde inte anstränga sig utan mer ofta släppa fram motståndare i bra lägen.
2. Våra målvakter borde inte rädda så många skott.
Que?
Mest intressanta när s k journalister dvs självutnämnda experter kör tugget om tråååkiga Luleå, vanligen genom att intervjua varandra eller sig själva, eller genom att lägga ord i munnen på spelare/tränare genom ledande frågor. Det lyckas sällan, men de försöker utan att skämmas.
Några s k experter förklarar också att Luleås trååååkiga hockey är ett "hot mot hockeyn". Publiken lessnar och stannar hemma. Hockeyn DÖR om inte Luleå släpper in fler mål, gnyr man. Ingen vill se Luleå längre, Delfinen gapar tom.
Det där låter ju allvarligt. Kanske anledning att kontrollera det hela. D v s vi undersöker om det stämmer.
Här har vi publiksiffrorna för Elitserien i år, jämfört med föregående år (vi jämför siffror efter lika lång del av den inledande säsongen):
±? Lag 2012 2011
| 89 | MODO | 5 976 | 5 887 |
| 40 | Luleå | 5 185 | 5 145 |
| -3 | Linköping | 6 222 | 6 225 |
| -14 | HV71 | 6 770 | 6 784 |
| -16 | Skellefteå | 5 051 | 5 067 |
| -95 | Växjö | 4 960 | 5 055 |
| -138 | Timrå | 4 377 | 4 515 |
| -166 | Brynäs | 5 738 | 5 904 |
| -389 | Färjestad | 5 947 | 6 336 |
| -687 | AIK | 4 543 | 5 230 |
| -1 696 | Frölunda | 8 480 | 10 176 |
Hm. Luleå och MooDoo har ÖKAT publikmängden jämfört med förra året. Resten av lagen har tappat publik. De flesta rätt begränsat men runt -5% för Växjö, Timrå och Pölsan. Ännu mer för Warulfven. Riktigt mycket -15% för Gnaget och Köplustan.
Då ska vi se..... De s k experterna påstår alltså att de riktigt stora publikförlusterna i Karlstad, Stockholm och Göteborg beror på att Luleå spelar trååååkig hockey? Om Luleås målvakter börjar göra tavlor kommer publiksiffrorna att öka i Scandinavium och på Hovet?
Jahaja. Är det något mer vi kan ställa upp med? Kan vi i Luleå spela utan klubbor också, så att hockeyn blir roligare?
Efterlysning
Polismyndigheten i Stockholm efterlyser Djurgårdens hockey. Hockeyn var senast observerad i Globen-området vid Skanstull våren 2010. Enligt vissa källor kan hockeyn ha varit synlig av och till under säsongen efter, men i efterhand vågar inte polisen sätta någon tilltro till dessa uppgifter.
Det står dock klart att fr o m våren 2012 finns inga bekräftade uppgifter om att Djurgårdens hockey observerats. I slutet av Elitserien 2011-2012 utsändes scouter, men hockeyn gick inte att återfinna. Fortsatta spaningsinsatser i kvalserien gjordes, men hockeyn var och förblev försvunnen.
Under hösten 2012 har hemvärnet kallats in och man har vid upprepade tillfällen genomfört skallgångsundersökningar på Hovet men dessa har samtliga utfallit med negativt resultat.
Upplysningar om den försvunna Djurgårdens hockey kan lämnas till Svenska ishockeyförbundet eller direkt till närmaste polismyndighet.
En belöning har utfästs av Stockholms Förening för Sportjournalister. Den, som lämnar sådan information att hockeyn kan identifieras, kommer att erhålla ett säsongskort för Stockholms Lokaltrafik vilket, enligt prognoserna, kommer att täcka resekostnader för samtliga bortamatcher säsongen 2013-2014 för Djurgårdens hockey. Om den återfinns vid liv.
Avslutningsvis viss information för att ersätta signalement för Mesta Mästarna:
Ställningen i Allsvenskan:
| 1 | Leksands IF | 41 |
| 2 | BIK Karlskoga | 36 |
| 3 | VIK Västerås HK | 35 |
| 4 | Örebro HK | 34 |
| 5 | IK Oskarshamn | 31 |
| 6 | Södertälje SK | 31 |
| 7 | Mora IK | 28 |
| 8 | IF Troja/Ljungby | 27 |
| 9 | Djurgårdens IF | 23 |
| 10 | IF Malmö Redhawks | 21 |
| 11 | Almtuna IS | 20 |
| 12 | Tingsryds AIF | 18 |
| 13 | Asplöven HC | 15 |
| 14 | Karlskrona HK | 9 |
Senaste matcherna:
| Almtuna IS - Djurgårdens IF 3-2 |
| Djurgårdens IF - IF Troja/Ljungby 2-3 |
| Södertälje SK - Djurgårdens IF 4-2 |
| Djurgårdens IF - Mora IK 2-3 |
Idag har vi:
| IK Oskarshamn - Djurgårdens IF |
Ett inte alltför vågat tips kan vara...3-2.
Redigerad kommentar
Portello: Jag håller med. Framför allt - men det vet vi ju - är vi extremt svåra att måla på. Pölsan fick in 2, Lustan 1, Timrå och HV inget alls! Båda vakterna är riktigt bra och Berguven har just nu extrema siffor: 1,09 GAA per match och över 95% räddade. Vilket till mycket stor del beror på att de vaktar i Luleå förstås. Jag tyckte vårt försvar var lite segt och slött i början av serien men nu har de vevat upp och är riktigt svåra att komma förbi. Nu har vi dels kämpandet som gör att motståndarforwards har svårt att komma loss, men ännu mer att backarna ger ett starkt intryck och gärna nyper fast motståndare i sarghörnet.
Våra linor är en annan sak. Vi har ju många kreativa spelare och det glimtar till rätt bra och imponerande då och då - några riktigt snygga, vinnande samspel Klasen-Abbott i kväll - men de har svårt att komma riktigt fram till värsta chansen. Vilket synes bero på att moståndarna möter oss på samma sätt; genom intensivt försvarsspel, och dessutom ofta med imponerande vakter. Vår hockey är ju inte den extremt "målinriktade" att så snart man får puck köra fullt framåt, som andra lag, och senare in i zon mot uppställda motståndare kräver rätt mycket, man får inget gratis. I allt detta ska påminnas om att de blixtsnabba kontringarna och klappklappspelet en gång var vårt kännetecken. Våren 1990 kom vi trea i elitserien - men minusmålskillnad!
Nu är vi ändå extremt svårslagna och det lyfter oss till topplaceringar men på sikt - slutspelet - måste vi få en till dimension framåt. Det kan räcka med att vi får till ett effektivt PP, och med alla kreativa spelare tror jag Rönken kommer att fixa det i år. Men dit kommer vi aldrig när våra PP dör så fort en back får puck vid blå och misslyckas att måla med puck ur zon som alltid-resultat. Jag kanske gnäller, men det känns alldeles för ofta.
Hm, de andra lagen. Ja, Schtan är, har varit och kommer att vara ett lag som plötsligt öser in mål en period. Vanligen första i Schtan, ibland en senare period, och nu explosion i tredje på Hovet. Puckelpisthockeyn är sådan. Men allvarligt talat; möter vi Schtan i slutspelet tror jag att vi vinner.
MooDoo kom upp som en sol men nu ned som...Zigge menade ju att det var vakterna som var problemet och det är klart att med osäkerhet bakåt faller utespelet också.
Imponerande att Lakers studsat tillbaka och Smålandsderbyn är speciella; just mot HV växer Lakers stort, verkar det som.
Röglarna tycker man synd om, även om man gärna ser att vi vinner stort nästa. Men det känns som att det är låga odds på att de är kvar under strecken efter 55 omgångar.
Och så Pölsan som äntligen kommer igen men så var det också mot Timrå där det känns som att det är elitseriens två Hoppla-lag som drabbar samman och då vinner originalet. Om det inte finns någon annan förklaring förstås.
Men, men. Fint bortafacit för denna road trip. Det känns som att vi växt och bäst kommer man nog ihåg insatserna mot Pölsan och HV. Blir spännande att följa fortsättningen. Skönt att Rönken numera placerat oss i toppen, alla tidigare säsonger nere bland strecken var för trista.
Sven.Savage:Bra gjort att plocka pinnar i alla bortamatcherna. Sex matcher på raken vi har fått poäng nu. Rögle hemma på lördag. Hoppas målen kan komma då.
Lite om de andra matcherna:
MoDo-LHC: Hemmalaget blir nollat för andra raka matchen. Steen-effekten verkar ha tagit slut. Frågan om det är tillfälligt?
AIK-Fejk-AIK :0-0 inför den sista men då går Skell ut och gör fem baljor. Oj!
Hv71-Växjö : Växjö leder med både 2-0 och 3-1 men får nöja sig med två pinnar efter vinst på straffar. Noterbart är att HV inte har tagit en trea hemma mot Växjö ännu. Förra säsongen inräknad.
Timrå - Brynäs. 2-4 efter bla ex-lulingen Nordquist målat.
Färjestad-Rögle : Hemmalaget nollar skåningarna. Bara hoppas att Luleå kan göra detsamma på lördag.
Shitfin straff av Klassen ger Luleå bonuspinnen!
Roadtrippen 4 matcher ger oss 8 poäng! MYCKET BRA!
Satan! Köplustan hårt pressade men tar matchen 1-1 in i kaklet och nu blir det straffar igen.
Får se om firma Jakobs-Klasen-Hirso lyckas bättre än senast?
Jävla Wolfram! Luleå har 4 mot 3 men en Köplusta förföljer puckförande och hakar tre gånger i rad ned puckförande Luleåspelare men Wolfram blundar eftersom publiken håller käft.
Shit-Wolfram!
HELVETE! Luleå spelar runt i PP-minuten och får chansen med fem sekunder kvar när Skrbek ska dra på ett slagskott rakt framifrån, nästan vid blå, och...han druttar ut pucken! Shit!
Jaha, då har vi varsin pinne och ska spela om bonuspoäng. Nu blir det sudd och Luleå får inleda med 4 mot 3 dvs en bättre chans än vid 5 mot 4 slutminuten i tredje.
Kom igen nu Luleå. IN MED TRISSAN NU!
Nu har jag iaf bild igen men oj vad less man är på den usle kommentatorn. Försökte köra radioljud till TVbild men radion ligger 20 sek före. Kanske köra tyst och se i stället? Men publik och isljud vill man ju ha.
Skitsamma. Nu är det chanser åt båda håll. 9 minuter kvar och det kommer nog ett eller yvå mål, åt något håll.
Kämpa nu, Luleå!
Nu har de iaf meddelat "Vi har för närvarande tekniska problem..."
Inte oväntat att det glappar i Göttlabörrrrg. Fast det är väl Anal+, numera Cmore, som schabblar.
Jaha, då får man lyssna på radion i stället. Bra kommentator, beskriver allt men ett ordflöde som är i Hylandklass.
När man talar om nollor. Här följer en tabell som visar vilka vakter som hållt flest nollor i Elitserien. Stefan Liv toppar alltså med 45 nollor. Jarmo Myllys håller fortfarande 4e platsen med 36 nollor men värt att notera är att de flesta vakter som hållt många nollor har spelat på 2000-talet då större skydd, nya fjärilsteknik och möjligen annat också som bättre vakter och bättre försvar inneburit att nollfrekvensen stigit för alla vakter.
Räknar man bort 2000-talet hade Myllys nästan dubbelt så många nollor som andra vakter...
Värt att notera också är att Alexander Salak och Henke Lundquist har högsta frekvensen nollor per match.
I Listan ges Nr Namn Land Antalet spelade matcher % nollor antal nollor