Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Klart bättre jämfört med tio år tidigare och den förbättringen vill jag i första hand förklara med vakternas egen förändring; dvs större vakter med större skydd användande av butterfly och därigenom Målvakter som i alla lägen ställde upp en svår mur att passera för puckar.
Men ser vi på resultaten då och jämför med hur det ser ut nu, sex år senare, har det ytterligare rejält förändrats.
Visst. Vakterna har i ökad utsträckning blivit hemma i den nya stilen och utvecklats ytterligare.
Men den väsentliga förklaringen är förstås en annan: en annorlunda hockey spelas numera där lagen rejält förbättrat sitt försvarsspel.
intressant att se att 2006 la sig David Rautio på plats 25 och nu toppar han eftersom han bara släpper in en tredjedel av de mål han släppte in för sex år sedan. Vi som sett dessa år kan ju ganska klart påstå att en väsentlig förklaring är att vi nu har ett försvarsspel som vi då inte hade eftersom det, på den tiden, var godkänt att inte forwards hjälpte till så mycket i försvaret samtidigt som backarna tillätts slöa och mest stå stilla och hålla position. Att vakta Luleås mål på den tiden var rätt svårt medan alla vakter skulle önska sig det försvar som Luleå idag hjälper vakterna med. Men helt klart har David för varje år blivit allt bättre dessutom.
Vi kollar exempelvis in vaktligan året efter lockoutsäsongen, dvs Elitserien 2005-2006:
| 1 | ERSBERG, Erik | HV 71 | 1,94 |
| 2 | NORRENA, Fredrik | Linköpings HC | 2,1 |
| 3 | KRIZAN, Karol | MODO Hockey | 2,14 |
| 4 | HOLMQVIST, Johan | Brynäs IF | 2,18 |
| 5 | HENRIKSSON, Daniel | Färjestads BK | 2,21 |
| 6 | OKSA, Mika | Timrå IK | 2,23 |
| 7 | LEINONEN, Tero | Luleå HF | 2,28 |
| 8 | SVOBODA, Adam | Timrå IK | 2,35 |
| 9 | FRANSSON, Jonas | Linköpings HC | 2,42 |
| 10 | SALO, Tommy | Frölunda HC | 2,43 |
| 11 | LIV, Stefan | HV 71 | 2,44 |
| 12 | VEHANEN, Petri | Mora IK | 2,52 |
| 13 | ASPLUND, Johan | Timrå IK | 2,61 |
| 14 | BACKLUND, Johan | Leksands IF | 2,64 |
| 15 | ANDERSSON, Mattias | Djurgårdens IF | 2,65 |
| 16 | HEINO-LINDBERG, Christopher | Färjestads BK | 2,68 |
| 17 | KORHONEN, Markus | Brynäs IF | 2,71 |
| 18 | SPERRLE JONSSON, Daniel | Mora IK | 2,87 |
| 19 | ZAJKOWSKI, Michal | MODO Hockey | 2,95 |
| 20 | STANA, Rastislav | Södertälje SK | 3,03 |
| 21 | LASSILA, Teemu | Djurgårdens IF | 3,14 |
| 22 | SANDBERG, Mikael | Frölunda HC | 3,17 |
| 23 | LINDQUIST, Magnus | Södertälje SK | 3,28 |
| 24 | DUBA, Tomas | Leksands IF | 3,38 |
| 25 | RAUTIO, David | Luleå HF | 3,7 |
En väldig skillnad. Tar man vår egen hjälte Jarmo Myllys vet man ju att i en förlorad match när utespelarna inte ansträngde sig lade Myllys av och kunde sila in utan att bry sig. Mot det stod att när det var kamp gav han järnet och höll nollan ungefär lika ofta som övriga vakter tillsammans. Men man brydde sig inte lika mycket.
Men ett antal definitiva skillnader finns som förklarar siffrorna idag jämfört med för 16 år sedan.
För det första har vakternas agerande ändrats ordentligt. På den tiden var de flesta vakterna små och akrobatiska medan nutida vakter ofta är riktigt stora och mer avancerade på att alltid stå rätt än att rädda genom snygga insatser. Mer av att stå ivägen och lämna mycket små luckor än av att agera på annat sätt.
För det andra har butterflystilen slagit igenom. Förr stod vakterna upp och gick ned först när de behövde för att rädda skott. Numera går vakterna ned så snart de inte ser puck för att täcka de vanliga platserna där puck kan gå in.
För det tredje har man ökat storleken på skydden maximalt, vilket kompletterar de två nämnda faktorerna (stora vakter, stå ivägen mer än att rädda). Tidigare vakter ser mest ut som bandyvakter i jämförelse; nutida vakter liknar spelare i amerikansk fotboll.
Men det är inte bara vakterna det hänger på. De nämnda vakt-relaterade förändringarna hade slagit igenom ganska rejält tidigt på 2000-talet men därefter har vaktresultaten fortsatt att förbättras år efter år.
Slutligen bör man ju fundera på varför vakterna når historiskt bästa siffror numera? D v s vi måste väl analysera resultaten och föreslå förklaringar.
Låt oss till att börja med jämföra med hur det såg ut när vi tog GLUD våren 1996. Hur många mål släppte vakterna in per match på den tiden?
| 1 | SANDBERG, Mikael | Västra Frölunda HC | 2,13 |
| 2 | MYLLYS, Jarmo | Luleå HF | 2,53 |
| 3 | HALTIA, Patrik | Färjestads BK | 2,55 |
| 4 | ÖSTLUND, Thomas | Djurgårdens IF | 2,69 |
| 5 | HEDBERG, Johan | Leksands IF | 2,73 |
| 6 | PERSSON, Joakim | AIK | 2,95 |
| 7 | AHL, Boo | HV 71 | 3 |
| 8 | BERGKVIST, Per-Ragnar | Leksands IF | 3,03 |
| 9 | ANDERSSON, Fredrik | Modo Hockey | 3,06 |
| 10 | KETTERER, Markus | Färjestads BK | 3,07 |
| 11 | ALGOTSSON, Håkan | Västra Frölunda HC | 3,25 |
| 12 | NILSSON, Mikael | AIK | 3,25 |
| 13 | RÖNNQUIST, Petter | Modo Hockey | 3,43 |
| 14 | SWÄRDH, Magnus | Rögle BK | 3,55 |
| 15 | JOHANSSON, Kenneth | HV 71 | 3,64 |
| 16 | NORDSTRÖM, Roger | Malmö IF | 3,64 |
| 17 | HOFBAUER, Patrik | Djurgårdens IF | 3,72 |
| 18 | LINDMARK, Peter | Malmö IF | 3,75 |
| 19 | BERGSTRÖM, Erik | Västerås IK | 3,77 |
| 20 | SUNDLÖV, Mikael | Brynäs IF | 3,81 |
| 21 | YTTER, Mats | Västerås IK | 4,23 |
| 4,23 |
Redigerad kommentar
Det andra dominerande sättet att ranka vakter gäller ju genomsnittligt antal insläppta mål och rankinglistan på detta sätt ser ut så här:
| 1 | Rautio, David | LHF | 1.50 |
| 2 | Gustafsson, Johan | LHF | 1.60 |
| 3 | Salak, Alexander | FBK | 1.67 |
| 4 | Hudacek, Julius | FRÖ | 1.78 |
| 5 | Lundström, Joakim | TIK | 1.88 |
| 6 | Eriksson, Joacim | SAIK | 1.90 |
| 7 | Svensson, Markus | SAIK | 1.92 |
| 8 | Wesslau, Gustaf | HV71 | 2.00 |
| 9 | Starkbaum, Bernhard | MODO | 2.10 |
| 10 | Norrena, Fredrik | VÄX | 2.14 |
| 11 | Engstrand, Christian | LHC | 2.17 |
| 12 | Holmqvist, Johan | BIF | 2.29 |
| 13 | Bellissimo, Daniel | TIK | 2.42 |
| 14 | Larsson, Daniel | AIK | 2.46 |
| 15 | Andersson, Andreas | LHC | 2.72 |
| 16 | Rahm, Robin | BIF | 2.74 |
| 17 | Gunnarsson, Jonas | HV71 | 2.78 |
| 18 | Petterson-Wentzel, Fredrik | FBK | 2.83 |
| 19 | Gerber, Martin | RBK | 2.84 |
| 20 | Lundström, Niklas | AIK | 3.06 |
| 21 | Fransson, Jonas | RBK | 3.22 |
| 22 | Ahlsenfelt, Oscar | MODO | 3.39 |
Härligt att se våra två lulevakter i topp här men imponerande att så pass många som i stort sett åtta vakter som släpper in mindre än två mål per match! Tidigare var det bara enstaka vakter som lyckades med sådant varje säsong, men nu börjar det bli regel.
Luleå och Skellefteå imponerar förstås extra mycket eftersom man har båda sina vakter med på <2 mål per match-listan.
Nu ska sägas att flera av de andra vakterna på övre delen av listan levererar lika starkt vaktande för klubben, eftersom de står i stort sett samtliga matcher. Men en viktig poäng här är att laget blir extremt beroende av denne enda vakt då - vad händer i slutspelet om vederbörande blir skadad?
Hm, så här när 2012 ska rinna ut och 2013 ringas in har vi lirat 60% av Elitserien och det är dags att analysera seriens vakter.
Under säsongen har 26 vakter tagit förstaklubbor i serien. De som spelat mindre än tre matcher är fyra stycken Mattias Modig Växjö, Marcus Högberg Pungen, Patrick Galbratih Köplustan samt Linus Ullmark MooDoo. Vi räknar bort dessa fyra och har därefter 22 vakter att ranka.
Räknar man med % räddade skott ser det ut som följer:
| 1 | Rautio, David | LHF | 93.83 |
| 2 | Salak, Alexander | FBK | 93.82 |
| 3 | Starkbaum, Bernhard | MODO | 93.35 |
| 4 | Gustafsson, Johan | LHF | 93.29 |
| 5 | Hudacek, Julius | FRÖ | 93.21 |
| 6 | Engstrand, Christian | LHC | 92.99 |
| 7 | Lundström, Joakim | TIK | 92.89 |
| 8 | Eriksson, Joacim | SAIK | 92.68 |
| 9 | Svensson, Markus | SAIK | 92.59 |
| 10 | Wesslau, Gustaf | HV71 | 92.54 |
| 11 | Holmqvist, Johan | BIF | 92.04 |
| 12 | Norrena, Fredrik | VÄX | 91.68 |
| 13 | Gerber, Martin | RBK | 91.49 |
| 14 | Larsson, Daniel | AIK | 91.39 |
| 15 | Andersson, Andreas | LHC | 90.54 |
| 16 | Bellissimo, Daniel | TIK | 90.51 |
| 17 | Lundström, Niklas | AIK | 90.42 |
| 18 | Gunnarsson, Jonas | HV71 | 90.00 |
| 19 | Fransson, Jonas | RBK | 89.97 |
| 20 | Rahm, Robin | BIF | 89.95 |
| 21 | Petterson-Wentzel, Fredrik | FBK | 89.41 |
| 22 | Ahlsenfelt, Oscar | MODO | 86.83 |
I stort sett 20 av dessa vakter har en SVS% på 92 eller högre. Verkligen hög kvalitet på Elitseriens vakter numera.
Rautio och Salak ligger klart före de övriga med >93,8% räddade och därefter följer åtta vakter med 92,5-93,3% räddade skott. Riktigt imponerande!
Huge: Även om det bästa laget vanligen vinner händer det att man förlorar på oflyt eller pga en dålig insats av zebror.
För några år sedan var det obehagligt ofta en värdelös zebra av typen Sören Hostan Persson, Molgan, Niklas Persson eller Höjdhopparen helt kunde avgöra matcher. Numera är det tämligen ovanligt och det tackar jag fyrdomarsystemet för.
Men sådant händer även nu och man är i sin fulla rätt att påpeka när så sker, och får bara hoppas att det jämnar ut sig i längden.
Och det är irriterande när supportrar av andra löag skäller en för "dålig förlorare" när så skett; mycket mer respekt till de som erkänner att zebran blev avgörande för det egna lagets vinst.
Jag har förstås inte sett Pölsans matcher du nämner men utgår från att du har rätt. Även om jag hoppas att rättvisan slipper drabba oss;-)
Men allvarligt talat. Såvitt jag förstod har Pölsan hittat tillbaka efter formkollapsen 1-8 mot oss och Frallans Pump. Samtidigt som vårt eget spel fungerar dåligt länge nu, även om vi petade in tre fina vinster i slutspelet om European Trophy och då vann ganska övertygande i kvarten mot Pölsan.
Men nu känns det som en omöjlig uppgift att komma till den gävliga arenan och ta poäng; ja, går det riktigt bra kanske vi har oavgjort efter tre perioder, bara för att förlora i sudd när någon son till Molin, Dackell eller andra hemsklingar tåfjuttar in avgörande.
Det finns ju två viktiga saker att bevaka om man är ute efter att följa något lag på vägen mot SM-GLUDet.
Det ena handlar om att följa lagens matcher och insatser i Elitserien.
Det andra handlar om att följa NHL-förhandlingarna som inom någon vecka går i mål och det bli antingen en 48 matchers NHL-säsong som startar i mitten av januari, eller så blir det inget NHL alls.
Det sistnämnda skulle ju förstärka MooDoo med tvillingarna Sedin, Köplustan med Lundqvist och Erik Karlsson, gissningsvis skulle Bäckström och Zäta tillstöta m m.
I går har tydligen NHL-ägarna kommit med ett nytt bud, enligt ryktet. Såvitt jag kan se är det budet väldigt lite förbättrat jämfört med tidigare. Känns mer som ett försök att lägga bollen - förlåt pucken - hos spelarna. Men att bud överhuvudtaget ges är väl en öppning.
Bara att hålla korpgluggarna öppna.
Lindberg Råkkar: Hm, att inte coacha hårdare, att inte testa flera variationer bland linorna, att inte kunna växla spelsystem.
Håller med dig om allt det där. Från läktaren eller framför monitorn ser det förstås impotent ut. Antar att försvaret för detta är att ge trygghet i laget att alltid veta vad som ska göras med ett spel som förra året tog oss till serieseger och i år har oss på andra plats så långt.
Och tredje perioden igår var talande eftersom MooDoo i ledningen med 1-3 enkelt slog av på takten och spelade av matchen eftersom Luleå inte blev farligare är man blev.
Det sätt, med vilket luleå försvarar sig när motståndarna har puck, är extremt effektivt och, eftersom alla motståndare upptäckt det, försöker de lira de samma hockey när de möter Luleå. Kanske gör de så även i andra matcher; det vet jag inte eftersom jag bara ser de matcher Luleå spelar.
Jag kan nog känna att Luleås kompletta hockey har saknats sedan 1997.
Alla åren med Taavola var som kopierade på varandra. En brunkarhockey där vi varje säsong spelade uselt och abbonerade på sistaplatsen första 10-15 omgångarna men körde precis samma lag och samma spelsätt match efter match efter match. Och under serien växte vi oss lite starkare för varje omgång. När serien var över hade vi alltid lyckats lyfta oss över det övre strecket och tagit oss till slutspel. Väl där blev vi ännu bättre och vann ofta våra kvartsfinaler. Men längre än till semi kom vi aldrig.
När sedan nästa säsong kom hoppades man på något nytt men samma samma igen och igen.
Efter Taavola gick det upp och gick det ned. Inga större höjdarserier men vi brunkade på bland lagen på plats 5-8 för att sedan - väl i slutspel - konsekvent göra totalfiasko i kvartsfinalen.
Några undantag har väl funnits. I semifinalerna runt 2000 mot Djurgården som sedan blev mästare var vi inte så där jättelångt efter. Lockoutåret hade vi ett riktigt bra lag men föll på otillräckligt vaktande. Och Lubos Bartecko kunde lyfta laget under långa serier av matcher, men räckte aldrig till i slutspelen. Och så hade vi galopphockeyn då Omapk stödd av Harju och Snygg-Mats ensamma tog Luleå till en nivå där vi kunde slå vilka som helst, innan Höjdhopparen Sjöberg gick in som sjätte spelare i Fusklunda.
Senaste säsongerna har Rönken givit oss ett lag som lyckats bättre än alla andra Luleå-uppsättningar senaste sexton åren. Men på bekostnad på offensiven. Visst har vi i linorna många spelare som helt klart skulle producerat mer framåt med friare roller. Men hur skulle det se ut idag om vi släppt loss på detta och typ fått in ett mål extra framåt varje match? Hur många extra insläppta bakåt skulle vi ha då? Vad skulle totalresultatet ha blivit? Jag gissar att det skulle vara sämre. Kanske skulle vi befinna oss nära strecket, möjligen t o m under det. En strategi bakom de spelare vi har är förstås att de ska passa Rönkens hockey och skulle man släppa på kopplet kanske vi skulle bli ihåliga som tusan?
Så, jag är lite kluven. Visst finns det mycket hockey jag saknar i dagens Luleå men jag är ändå beredd uppskatta hur effektivt vi försvarar oss och hur väldigt svåra att slå vi som regel är. Eftersom det innebär att vi blir ett av topplagen i tabellen. Men nog skulle det behövas att vi ibland kan byta skepnad och släppa loss ett annat spel när vårt eget uppenbarligen inte fungerar. Problemet är att vi nästan aldrig kommer under med mer än ett mål och att då släppa kan vara svårt att försvara. Men i gårdgaens tredje period, när MooDoo backade hem och spelade av matchen med en tvåmålsledning var det tydligt att vi lika gärna kunnat stanna i båset medan tiden gick.
Jag tycker att vi kunde bli bättre i PP. Det mest lovande jag sett har varit Klasen-Pyörälä och skulle gärna se att de släppts in omedelbart varje gång, men här fortsätter Rönken ge i första hand Olle-linan chansen och släpper in Klasen et co först därefter, vilket ger dem bara en halv minut mot tre ggr längre för Olle-gänget. Det där förstår jag inte. Tycker att man borde kunna få ihop en riktigt fin PP-femma av de gubbar vi förfogar över. Och det antyder ju också att vi borde kunna få fram ännu vassare linor i 5 mot 5. Men filosofin är tydligen styrd för att ge ett balanserat försvar och jämnare linor. Undrar hur det skulle fungera att sätta ihop Linus Klasen med Niklas Olausson och pröva olika tredjelänkar; gissningsvis Mika Pyörälä, kanske Toni Koivisto? Eller Cam? Eller Sami? Eller t o m Vikho?
När det gäller back i friläge behöver du ju inte vänta så länge, Råkkarn: du såg väl hur den tekniske virtuosen Fredrik Svensson häromdagen dribblade sig igenom och målade;-)
Men skämt åsido inser jag inte var den där Johan Fransson som spelade i Luleå Hockey säsongen 2009-2010 tog vägen? Visst har vi en Johan Fransson i laget senaste åren också men inte är det Frallan. Hörde att han drog till NHL eller om det var KHL? Kanske man ska skicka ut en efterlysning?
zigge: Grattis till tre väl förtjänta poäng, Zigge. MooDoo börjar bli ett riktigt bogey-team för oss, om det nu inte var så att vi redan har ungefär elva bogey-teams i serien. Som det känns nu.
Börjar hetta till sig i tabellen nu. Schtaan småryckte men har inte övertygat utan snarare fått pinnar för att man mött sämre lag. Luleå och HV trampat vatten och synes snart upphunna av kopplet Pungen, Ulfven, MooDoo och Pölsan. Ja, det vete tusan om inte också Köplustan hänger på.
Känns som en rätt öppen kamp mellan de åtta lagen som ska spela slutspel om några månader. Det gör det nog inte när slutspelet börjar, men närmaste månaderna kommer nog att visa vilka lag som växer fram som de bästa till dess. Och i detta nu kan det nog nästan bli vilka som helst av de åtta. Speciellt om NHL väljer lockoutsäsong om en vecka. Då kan mycket väl Värsta Köplustan och MooDoo och kanske även Pölsan växa till riktigt farliga utmanare till GLUDet.
Pölsan på söndag. En uppretad Pölsa efter att ha varit utsatt för Warulfven. Det känns riktigt svårt.
Hoppas dock Pölsan kostade på fö Ulfven och att ni kan ta dem nu, zigge.
Sven.Savage: Hej Sven, skrev häromkvällen ett lååångt inlägg, som försvann i cyber-rymden.Får bli ett kort ikv, får se om det är kvar när det ljusnar. Jaa, ganska nöjd e man ju med Tuffe Uffe's pojkars insats ikväll, o ffa Starka Trädet - han verkar mest bara växa, ska han nå Myllis-klass, för oss?? O Per-Åge, han har många "fans" klagat på många höstar "han e slut", men det är han ju inte! Möjligen trögstartad.
LHF då? Är det sant som kommenteraren sa, att man nu förlorat 4 raka hemma? Ja ikv var man INTE alls på G, mkt felpass, slarv, inget hårt tryck, som man e nästan van se de spela. Är det ET-matchandet som tar sin tribun? Inte ens Berguven va riktigt med, o han fick ju ingen hjälp av backar, tex när de var 3 mot 0 mot honom.
Jaja, bara bita ihop, sönd mot Pölsan. Själv hoppas jag få se Warulfven bita i gräs, men, som vi alla bittert vet: Warulfven är Warulfven!
Sven.Savage: Lika bra som Luleå är i ledning, lika värdelösa är man i underläge. Man har likt alla andra elitserielag bara kunskapen att spela på ett sätt.
Samma såg man på annandagen i matchen Växjö-Luleå, 0-3 i 2:a och Växjö fortsätter lira som om det stod 0-0, 0-1. Backa hem ställa upp i mittzonen, alltid säkra med 3 man hem i varje läge. Backar som alltid släpper blå.
Detsamma såg vi med Luleå idag, alltid safe med 4 man hem. Aldrig ligger man högt med någon forward som fiskar på chans. I egen zon är det 5 man som kollapsar framför mål i försvarsspelet som alltid. Så när man vinner puck måste man alltid förbi minst 3 spelare + att det är omöjligt få med mer än 2-3 man i anfallet.
Elitserien är jordens tråkigaste hockeyliga med dom mest defensiva tränarna som någonsin skådats. Dom senaste åren har man kunna gömma lite av det med att hänvisa till dramatiska streckstrider men i år när allt är avgjort med 20 omgångar kvar så blir allt så genomskinligt.
Måste ändå säga att modo bröt lite mot den där Falk-hockeyn under de första 40 minuterna, man checkade högt med två spelare och spelade fysiskt på våra dåliga backar som måste ha tid. Det vann man mycket på, sen har man ju en sån som Cumiskey som bryter mönstret och vågar kliva fram och hålla blå och delta i anfallen.
Den dagen man får se en back på friläge i Luleå, den dagen ska jag börja gå och se hockey live igen. Det lär dock inte hända under Rönnkens ledning.
Tabellen efter dagens matcher:
| 1 | Skellefteå AIK | 34 | 66 |
| 2 | Luleå HF | 34 | 62 |
| 3 | HV 71 | 33 | 62 |
| 4 | Linköpings HC | 34 | 58 |
| 5 | Färjestads BK | 33 | 57 |
| 6 | MODO Hockey | 34 | 57 |
| 7 | Brynäs IF | 34 | 54 |
| 8 | Frölunda HC | 34 | 51 |
| 9 | Växjö Lakers HC | 34 | 42 |
| 10 | AIK | 34 | 41 |
| 11 | Timrå IK | 34 | 34 |
| 12 | Rögle BK | 34 | 25 |
Helt klart börjar streckstriderna avgöras. Timrå har nu hela 8p upp till Gnaget. Lakers och Gnaget har 9-10p upp till Köplustan.
Bland de kommande slutspelslagen rycker Schtaan något medan Luleå och HV strax riskerar hinnas upp av klungan med Pungen, Warulfven,MooDoo och ev Pölsan. Det sistnämnda laget tycks dock snarare riskera nås av Köplustan nu.
Hm, Luleå går inte bra f n. Brände krutet för att bli Europamästare verkar det som. Man får vara glad att vi - trots spelet på senare tid - ändå ligger på andra plats.
Och i övermorgon möter vi Pölsan igen, borta den här gången. Numera verkar ju hemmaalaget vinna matcherna mellan oss så det ser ju obra ut.
Jahaja, trista resultat ikväll. Vi förlorade mot MooDooismen igen. Här har vi ett lag Rönken inte kommer att välja när det är dags att utse kvartsfinalsmotståndare. MooDoo verkar vinna ner oss utan att vi hajjar varför.
Schtaan slog Rögle och rycker nu lite i toppen där även HV fick stryk, av Pungen, som vanligt.
Kämpiga resultat för streckjagande lag. Lakers torskade mot Kölustan trots att de av skotten att döma (15-31) bör ha dominerat matchen. Timrå släpper bara in ett ynka mål men det räcker för torsk mot Gnaget.
Och Warulfven slår återigen Pölsan med ett uddamål i en match jag antar Pölsorne anser att de ägt, igenkligen (16-29 i skott stöder detta).
Jaha, 1-3, 1,5 minuter kvar, och Cajm Abbott åker ut.
Så var det kört och det harbdet egentkigen varit hea perioden eftersom MooDoo kontrollerat tredje perioden utan besvär.
Där sätter MooDoo dessutom 1-4.
Inte OK insats av Luleå ikväll medan MooDooismen kontrollerat bra.
Förlust - igen!
Sju minuter klar. Jag mätte med en oberoende timer och det visar sig att klockan för oss går dubbelt så snabbt nu: tre senaste minuterna tog 1,5 minut.
Konstigt nog kontrollerade jag med en MooDoo-klockan parallellt men där tog de tre minuterna sex minuter att spela.
Riktigt konstigt, detta med hockeyns relativitetsteori. Den som löser detta är värd ett nobelpris. Eller ett bragdguld. Eller åtteminstone en heffaklump...
Hm, såväl Växjö som Timrå verkar få stryk i sexpoängsmatcherna mot Köplustan respektive Gnaget. Vilket innebär att streckkamperna tappar fart, synd.
Pungen har vänt mot HV. Just nu verkar det bara vara Schtaan som går bra av topplagen.
Warulfven har ledning 2-1 på Pölsan trots att Pölsan, av skotten att döma, kontrollerar matchen men gör inte målen.
Fan, bara tio minuter kvar - REDAN!
Nu jävvlar blir det inga avblåsningar, bara pucktransporter och strax hesa fredrik...
Hej NuMo, jo, fingrarna sköter sig själv och inläggen verkar komma utan min kontroll medan ögonen sitter på den monitor där jag ser match;-)
Jag tror att du kan vara ganska trygg med tre pinnar för MooDoo redan nu. Håller med dig om att Luleå inte är påtåiga och dessutom imponerar MooDoo som gör precis det jobb som behövs. Har lite svårt att se Luleå vakna bättre i den här matchen.
Just nu ser det helt klart ut som att vi förlorar och dessutom att MooDoo är helt klart värda de tre poängen.
Men jag får gärna fel;-)
Sven.Savage:
Alltid mycket textmassa producerat av dig Sven. Man (som i jag.) förmodar att det är "Restless fingers" (som i dig) när Lulio spelar.
En vinst i dag är en bonus för oss (Så det räknar jag inte med.) och nog kan man fråga sig om lulingarna är på tå ikväll.
Satan i gatan. 1-3 för MooDooismen nu. Gunnarsson och landslagsjanne slarvar och Klasen blir ensam mot tre MooDooister som fintar bort honom och plötsligt är de tre fria MooDooister mot en ensam Rautio vilket blev åtminstone en för mycket.
På något vis känns det som att MooDooisterna gör försvarsjobbet t o m bättre än oss, som känner och vill de ge allt, medan de våra, Europamästare och allt, tror att det fixar väl någon annan, det räcker väl om jag själv ger 95% bara.
Irriterande att torska mot MooDoo igen - för tredje gången i år! Visserligen en period kvar men det känns som att MooDooisterna har rätt bra kontroll på oss. MooDoo har blivit jobbiga sedan de började spelade omsorgsfullt överallt jämfört med tidigare då de mest tutade på framåt för att panga på.
Albert Hall: Huvudet på spiken, Albert. Den som tror att hockey är objektiv tror fel. Ungefär som när man ska diskutera en utvisning då inte sällan spelare, tränare och supportrar av ett lag aldrig i helvete kan förstå ett domslut, medan motståndarna gör det - men byter man tröja på de inblandade spelarna kommer - helt mirakulöst - åsikterna att switcha lika snabbt;-)
Så är det också med lockouten och inställningen från hockeyligans lag med följande prioriterade åsiktsordning:
1. De lag som har "egna" bra spelare att få hem, är förstås FÖR importer, de som inte har det är MOT.
2. De lag som har pengar tar gärna emot, de andra inte.
3. De lag som är topplag om inte importer tas in är emot, de övriga inte.
Typ.
Och eftersom Thomas Holmström nog känner sig för trött i år och Mattias Öhlund väl känner sig skadad är vi förstås emot.
Albert Hall: He he, helt sant är den kommande veckan och nyheterna från andra sidan Atlanten av högsta intresse för MooDoo. Twinsen kommer säkert hem och lirar utan större kostnad för Mooderklubben och det skulle i så fall lyfta laget till ett helt klart av de bättre lagen i serien.
Men den förening som allra mest hoppas på total lockout är säkerligen Köplustan. Inte bara för att de försvagats betänkligt sedan deras två NHL-spelare dragit och åttondeplatsen kan bli svår att försvara mot Växjö och eventuellt också Gnaget. Utan än mer eftersom man kan räkna med att om det inte blir säsong i NHL kommer Köäplustan omedelbart att förstärkas med bl a NHLs bäste back Erik Karlsson och NHLs bäste vakt Henrik Lundqvist och eventuellt fler. På det viset kan den Köplusta, som just nu löper risk missa slutspelet, bli slutspelets verklige outsider med chans att gå hela vägen.
Shit, Abbottlinans special med skott på Vikho för styrning upp i krysset fungerar perfekt men starbaumen i MooDoo-målet är elak nog att plocka den helt sonika.
0-1 ledning för MooDoo fortfarande, 8 minuter in på andra. Nu behöver Europamästarna få in kvitteringen snart för att ta över matchen!
Helvitte! Jag hinner bara påstå det självklara när en MooDooist från fem meters håll sätter 0-2 i plockhandskrysset på Rautio ...
MEN DJURGÅRDSDÖDAREN ROBIN JONSSON SÄTTER OMEDELBART 1-2 FÖR LULEÅ - FRÅN DJURGÅDSDÖDARLÄGET:-)
Redigerad kommentar
Mina åsikter om NHL-spelare vara eller icke var i ES är således:
- Vi har ju NHL som förebild i nästan allt, alltså ska vi vara solidariska med ligan även i denna konflikt
- När NHL-spelare är välkomna i NHL är dom även välkomna hos oss i ES, inte förr
- Undantag kan naturligtvis vara om någon riktigt bra spelare kan tänka sig komma till Luleå för en billig penning
Sven.Savage:
Nja, jag tror nog modoisterna är minst lika ivriga, de kan ju ha chans att ta lite poäng utan fusk om säsongen ställs in. Du vet, Real Modo II kan nog bli en hit med tvillingarna som snurrar i sarghörnen. Denna gång kanske laget blir The Real Real Modo till skillnad mot 2004 när Chara och Nordström nästan ensamna slog ut laget redan i kvarten.
För övrigt såg jag (på twitter) igår att Tomas Ros ylade om att det var skandal att Elitserien var den enda liga i världen som inte tillät NHL-spelare. Vadå, det är väl inte så konstigt och dessutom fel, inte ens NHL tillåter ju NHL-spelare numera.
Om en vecka vet vi förutsättningarna för säsongen.
Då väntas NHL ta beslut om det blir något NHL i år eller inte. Blir det så, lär Pölsans tysta värvning dra och då blir det ett intressant efterspel mellam Köplustan, MooDoo och Pölsan. Vilka har värvat, och vilka har lytt Pungen och Warulfven? Och blir det något straff? Kan man överhuvudtaget diskutera straff när rättsläget var så oklart att enda besked var att den som krävde nej till lockoutade spelare kunde åka på ett vite om 20 meloner?
Blir det spel i NHL har väl Gnaget ändå kavr några förstärkningar medan Köplustan tappat sina. Och i så fall är jag inte säker på att Lustan kan försvara sin slutspelsplats, även om de i detta nu häckar tio pinnar före Gnaget. Lustan kan tappa stilen nu och då är tio pinnar på drygt tjugo omgångar ingen omöjlighet.
Och faktum är att ett närmare hot för Lustan är förstås Lakers som bara ligger sex pinnar bakom - vilket kan krympa till tre pinnar efter nästa omgång.
Å andra sidan kanske det blir en helt inställd säsong. Förstärks Lustan då av Erik Karlsson och Henke Lundqvist? Det vore riktigt tunga förstärkningar. Kanske de kunde ta Lustan hela vägen i slutspelet? Med världens bäste vakt och världens bäste back i laget kan övriga spelare räknas förbättra sig rejält.
Närmaste veckan blir oerhört betydelsefull för Värsta Köplustan, den saken är klar.
Albert Hall: Hej! Vilken härlig berättelse!
Jag hoppades i flera år att Asplöven skulle lyckas men först när de fick fribiljetten tog de steget upp och härligt var det att se hur laget gladdes att nå nästa division:-)
I Luleå Hockey har vi ju bland annat haft bekymret att vi måste hålla ett brett lag men vill inte ha folk sittande på läktaren månader i sträck. Samtidigt som vi vill låta junisarna ta klivet upp men vet att de ofta kan behöva växla mellan eliten och allsvenskan inte de mognat klart. Vi har behövt ett bra samarbete med lag i divisionen under.
Tidigare har det ju varit med Piteå och Boden och i viss mån Björklöven men poängen är att det bör vara tillräckligt nära för att spelarna och pojkarna ska kunna bo kvar hemma i Luleå. Piteå och Boden har ju gått...så där - ibland kändes de mer upptagna att vara sura på oss än att samarbete.
Mitt i allt detta har Asplöven dykt upp som gubben i lådan och vill vare sig pite eller boden ha oss så finns ju haparanda:-) Med allt detta som bakgrund var det skitkul att Asplöven fick chansen och skitkul att vi fått ett fint samarbete. Det är en svår uppgift de har - Allsvenskan är förbaskat tuff - men de har möjligheter att fixa det och ju mer vi kan hjälpa Asplöven desto bättre.
Mitt i allt detta goda som samarbetet för med sig för båda våra klubbar har man också förståelse för känslan hur det är att kämpa, vinna och avancera och tänk, så härligt för Asplöven att ta emot hemma och bjuda publiken på Djurgården, Leksand och Mlmö. Skitkul!
Sven.Savage:
På tal om hat. Eller rättare sagt motsatsen kanske, nyförälskelse. Jag är nämligen nyförälskad. I Asplöven! Underdogarnas underdog som kom med i hockeyallsvenskan lite med vänsterhanden. Jag trodde inte att mitt lag och ett annat lag skulle kunna uppnå den symbios som vi faktiskt gjort med Asplöven.
Jag fullkomligt älskar det sätt som samarbetet hittils varit, hur båda klubbarna haft fördel av samarbetet, att vi kunnat hålla igång unga spelare på gränsen till A-laget och att dessa gjort stor nytta i Asplöven. Nu läser jag att Asplöven ska spela match i vår arena, Coop Norrbotten Arena. Jag kommer att vara där. Fritt inträde, men jag hoppas att det ställs ut lite bössor för frivillig betalning. Åtminstone jag kommer att trycka in en slant där.
16 januari mot Oskarshamn. Skriv upp det!
Och ett inlägg i HATA flyttade matcher-frågan:
Just nu har vi ju bara en match som hänger, nämligen Warulfven-HV och efter morgondagens omgång 34 och omgång 35 två dagar senare spelas den hängen samt hängen AIK-AIK den 3 januari och...då har samtliga lag spelat 35 matcher!
Därefter kommer vi härligt nog att väsentligen ha fulla omgångar och en tabell där alla lag spelat lika många matcher hela Elitserien ut. Den enda match som spökar till det är en match mellan Köplustan och Pölsan, som igenkligen ska spelas 14 februari men i stället liras redan 22 januari.
Enligt programmet finns två andra flyttade matcher men det handlar om Gnaget-HV och HV-Gnaget som bytt plats med varandra bara: dvs de spelar matcher mot varandra som planerat, men har bytt hemmais av någon anledning.
Så, sammanfattningsvis: fr o m 3 januari - fr o m omgång 36 - kommer alla lag att ha spelat lika många matcher i tabellen serien ut med undantag för att Köplustan och Pölsan under omgång 42-47 kommer att ståta med en match mer spelad än övriga lag.
Mycket bättre organiserat än på många år.
Det tackar vi för:-)
Mot MooDoo!
Dags igen att möta MooDooismen, laget som ingen utomstående förstår sig på. Ser man på hur det gått för Rönken-hockeyn mot MooDooismen finner man:
2010-2011
2010-09-21MODO Hockey - Luleå HF 2 - 5 ( 0-2, 1-2, 1-1 )
2010-10-21Luleå HF - MODO Hockey 1 - 0 ( 1-0, 0-0, 0-0 )
2010-12-28MODO Hockey - Luleå HF 2 - 4 ( 1-1, 0-2, 1-1 )
2011-01-06Luleå HF - MODO Hockey 2 - 3 ( 0-1, 1-0, 1-2 )
2011-03-03MODO Hockey - Luleå HF 0 - 1 ( 0-0, 0-0, 0-0, 0-0, 0-1 )
2011-2012
2011-10-08Luleå HF - MODO Hockey 2 - 1 ( 1-0,0-0,1-1 )
2011-10-15MODO Hockey - Luleå HF 3 - 1 ( 1-1,0-0,2-0 )
2011-12-26Luleå HF - MODO Hockey 3 - 2 ( 0-2,1-0,1-0,1-0 )
2012-01-07MODO Hockey - Luleå HF 3 - 1 ( 1-1,1-0,1-0 )
2012-02-16Luleå HF - MODO Hockey 1 - 4 ( 0-1,0-1,1-2 )
2012-2013
2012-10-04MODO Hockey - Luleå HF 3 - 2 ( 1-0,1-1,1-1 )
2012-10-17Luleå HF - MODO Hockey 3 - 2 ( 0-0,2-1,1-1 )
2012-12-08MODO Hockey - Luleå HF 3 - 2 ( 1-1,0-1,1-0,1-0 )
Första året lyckades vi förvirra MooDooisterna - dvs slog dem med deras eget vapen - och tog 11/15 pinnar av dem.
Men från andra året hade de lärt sig läxan och slog tillbaka. De åtta matcherna som spelats sedan dess har i hälften av fallen slutat med att hemmalaget vunnit med 3-2, samt i några ytterligare fall de närliggande resultaten 3-1 respektive 2-1 för hemmalaget. Enda plumpen i protokollet i februari då MooDoo som bortalag spöade oss med 1-4.
Satsestetiskt är resultatet således helt klart redan: Luleå vinner med 3-2. Egentligen - förlåt igenkligen - behöver man alltså inte se matchen eftersom resultat redan är givet.
Om det inte vore för att vi möter just MooDoo... nu lär de visserligen ha släppt Steen men i stället fyllt på med Påhlsson och Sundström. Helt klart för att förvirra oss.
Inledningsvis körde ju MooDoo "in och skjut"-hockey i traditionell NHL-stil, därtill manade av tuffeuffe och man gick utmärkt från början och ledde serien. Därefter ramlade man ned i en lång formgrop kanske beroende på att motståndarna insett vad som väntade och matcherna blev som kopierade: MooDoo vann skotten, måotståndarna gjorde målen. Men sedan Vodkauppehållet har MooDooisterna tänkt om. Nu är man försiktigare och jobbar i försvaret för att prioritera att utnyttja de bästa offensiva chanserna och det har gått betydligt bättre.
Gissningsvis passar den "nya" MooDooismen Luleå sämre. Senast torskade vi ju trots att vi trodde vi var på väg att ta över matchen, men å andra sidan gick Luleå lite halvpissigt där ett tag. Sedan åkte vi ju ner och tog hem European Trophy och kanske är vi i bättre slag nu när vi har fullt lag? Knepigt nog brukar vi påverkas ordentligt av uppehåll: var vi bra innan, dör vi efter; var vi kassa innan, lyfter vi efter. Och kanske blir det också så nu? Lite svårt att döma efter matchen mot Växjö eftersom vi av princip alltid slår Lakers med 4-1 eller 1-4.
Dags att varva vakter och det är Berguven som tar vår spade. Efter hjärnskakningsvilan är han uppe i nivå igen och det känns otroligt tryggt att både David och JG högpresterar som de gör.
Tänk att arvet efter Myllys varit så starkt! JG är ju undantaget men annars har vi senaste åren haft Mattias Modig, Anders Nilsson, David Rautio och nästa år - när JG sannolikt drar över pölen - är det väl dags för junis-VM-vakten Joel Lassinantti att paras ihop med David. Mattias, Anders, David och Joel - lulepojkar everyhopa som utbildats i Luleå från det att de började gå ända till dess att de tagit plats i vårt A-lag! Inget annat hockeylag i Sverige har haft så fin utbildning av målvakter och det känns extremt skönt. Jämför man med MooDoo har de ju i många år haft bekymmer och oflyt just på vaktsidan och trubblar det där trubblar det för hela laget.
Vaktandet är känsligt på flera sätt dessutom. Kommer ihåg de år David Rautio åkte runt och letade form och utveckling i andra lag och jag följde hans tid i Oskarshamn i en speciell tråd på SvenskaFans. Det irriterade Lulefans representant i Värmland så mycket att han, i en matchtråd, förklarade att Rautios nivå var som en medioker allsvensk vakt och i ett elitserielag skulle han aldrig duga. När jag förklarade att jag inte alls uteslöt att han skulle ta plats hos Luleå blev vederbörande fans så sur att han slutade skriva på den sidan!
Det är riktigt kul att följa vakternas utveckling, sedan de kommit fram som stjärnor i junislagen. David tog lite tid på sig men har blivit bättre varje år senaste 3-4 åren och nu anser jag honom helt säkrad som utmärkt vakt. Grizzly har ju redan fått lira NHL och han kommer säkert att AHL-utbildas att bli en stabil NHL-vakt nu. Mattias? Där kan man tveka. Han har ju haft talangen men behövt ta det där nästa steget att bli en ilsken "jag äger isen"-vakt och det kom aldrig i Luleå. Därefter har han varit i stort sett borta från hockeyn några år och nu väntar man att se hur det fortsätter. I efterhand synd att han inte kom till Pölsan och fick bra vaktutbildning, Lakers är nog ingen höjdare på den fronten. Nå, det ger sig nog närmaste åren - om Mattias går som Gusten en karriär till mötes då han inte riktigt tar det där sista steget eller om han lyckas hitta det. Själva börjar vi förstås ställa oss in på att följa Joel när han tar det där besvärliga steget från juniorlag till seniorlag närmaste åren.
Och Luleå vinner igen mot Växjö Lakers, siffrorna blir 1-4 precis som vi genomsnittligt plockat Lakers med senaste fem gångerna, och nu fick vi sex:-)
Schtaan slog Timrå, HV vann mot Pölsan men först i sudd och tappade en pinne.
MooDoo spöade Gnaget trots spelar in och ut. Och Pungen slog Warulfven samtidigt som Köplustan vann först på straffar mot Röglarna.
Återigen delar det upp sig i serien.
1-3 Schtaan, Luleå och HV på 63-62 pinnar.
4-7. Pungen, Warulfven, MooDoo och Pölsan på 55-54 pinnar.
8. Köplustan 48 p.
9. Lakers 42 p.
10. Gnaget 38 p.
11. Timrå 34 p.
12. Röglarna 25 p.
Mot LAKERS!
Dags igen att möta Svensk Hockeys senaste Rookies: Växjö Lakers.
Upplinjeringen är klar och vi drabbas av Molgan, den lille som visade sig vara den i särklass störste hemmadomaren i en faktaundersökning häromåret. Ingen bra start, alltså, även om zebrorna har presterat betydligt bättre sedan fyrdomarsystemet infördes och den pyskologiska pressen släppte på den ensamme zebran.
Två Luleåpojkar kommer till match med spade, även om det väl blir båsdörren de får jobba på. Luleå har David Rautio och JG medan Lakers har Icken Norrena och Mattias Modig.
Luleå kommer änkligen med åtta backar igen och bland forwards är även Olle tillbaka. Det betyder att vi har tre potentiella fina linor:
• Abbott-Abbott-Vikho
• Koivisto-Olle-Linus Persson
• Pyörälä-Fogström-Klasen
samt
• Sami-Hirschovits-Fabbe
Den senaste räknade jag alltså inte in bland finlinor och det beror mest på att Hirso inte levererar de insatser man hoppats på. Fabbe kommer ju att kämpa och Sami håller ju på att arbeta sig tillbaka men det känns lite trist att inte Hirso hittat en roll där han kunnat tillföra laget det man önskat. Nu är vi ju dessutom så långt inne på säsongen att man undrar om det lossnar för honom. Nej, den här linan ser jag mer som "växa in Sami"-lina. Annars hade nog en ren brunkarlina med Fabbe, Hedman och någon junis varit mer användbar för oss idag.
Växjö är annars ett lag som passar oss. När de gick upp i Elitserien vann de första två matcherna höstan 2011 men därefter har vi vunnit de fem matcher som spelats:
2011-09-15Luleå HF - Växjö Lakers HC2 - 3( 2-0,0-0,0-2,0-0,0-1 )
2011-10-27Växjö Lakers HC - Luleå HF3 - 2( 3-1,0-0,0-1 )
2011-12-08Växjö Lakers HC - Luleå HF 2 - 4 ( 0-2,2-0,0-2 )
2012-02-02Luleå HF - Växjö Lakers HC 1 - 0 ( 0-0,0-0,1-0 )
2012-03-06Luleå HF - Växjö Lakers HC 4 - 1 ( 1-1,0-0,3-0 )
2012-09-29Växjö Lakers HC - Luleå HF 1 - 5 ( 1-2,0-0,0-3 )
2012-10-11Luleå HF - Växjö Lakers HC 4 - 1 ( 1-0,0-1,3-0 )
Känns som att Rönkenhockeyn opassar Lakers "Tuta och Kör"-hockey. Vi har för bra försvarsspel för att ge Växjö mer än något enstaka mål per match medan deras försvar läcker så pass att vi brukar pytsa på rätt bra.
Men men. Även om Växjö fortfarande ligger utanför slutspelsplats beror det på hur uselt laget började serien och misslyckades under de första 14 matcherna. Om man gör en tabell baserad på lagens resultat från match 15 och framåt ser den ut så här:
1. Schtan 18m 33p
2. Warulfven 17m 32p
3. Luleå 18m 32p
4. Lakers 18m 31p
5. Köplustan 18m 29p
6. HV 17m 29p
7. Pungen 18m 27p
8. MooDoo 18m 26p
9. Pölsan 18m 25p
10. Gnaget 18m 23p
11. Timrå 18m 20p
12, Rögle 18m 14p
Det är tydligt att Lakers - om man inte tittar på totaltabellen utan snarare den ovanstående som mer korrekt visar hur starka lagen numera är - att Lakers tillhör seriens bästa lag. Det måste man komma ihåg bär vi nu möter Lakers borta i Växjö.
Kan vi fixa det igen? Lakers ÄR alltså bra. Men...Luleå Hockey är bättre:-)
Hm, MooDoo meddelar nu att Steen står över matchen mot Gnaget i morgon eftersom "Pålsson är tillbaka".
Jaja, vi får väl se om någon vecka vilket beslutet blir; slut lock-out eller lockout hela säsongen. Sedan ger det sig med Steen, kan jag tro.
Två dagar efter Gnaget-matchen kommer MooDoo på besök i Delfinen. Då är det menlösa barns dag. Numera tror folk att menlös är detsamma som meningslös, och då är det väl så. I af för dem. Språket är ju föränderligt. Annars betyder det ju oskyldiga, och gissningsvis blir MooDoo icke skyldiga att lira Pålssons ersättare då heller.
Luleå spelar borta mot Växjö, som är femte bäst i serien senaste tre månaderna nästan. Vi har Olle tillbaka. Undrar om de är nervösa nere i Växjö? När Europamästarna kommer på besök.
zigge: Ja, nu vet vi att vi ovet. Eftersom vi alla är i händerna på en handfull ägare av klubbar i NHL betyder det väl att när de bestämt sig om cirka tio dagar har de bestämt hockeyligan, har de bästämt förbundet, har de bestämt klubbarna, har de bestämt media, har de bestämt allt.
Blir det total-lockout, blir det tillåtet och de som har råd/egna spelare som vill komma "hem" fyller de på.
Blir de 48 matchers säsong i NHL drar alla och problemet är likaledes löst.
Vad händer om Steen lirar för MooDoo mot det förstärkta Gnaget på Annandagen? Ingen vet. Bäst att förbröderna på förundet och i Ligan ringer NHL och frågar vad man får tycka....
Nåväl. Vi tippar på Sedin+Sedin i MooDoo om tre veckor.
Och nu över till att färdigställa Julmaten och förbereda för Kalle!
GOD JUL!
BusarnasBuse: Mariestads? Bra val - den vann ju vår blindtest ordentligt. Jag tog beslutet avvakta då jag hört så mycket gott om Three Hearts att jag ville testa den först men skam till sägandes gjorde jag nybörjarmisstaget med stort N. Jag blev sänkt i så mycket arbete att när jag kom ut ur ölhandlargadreroben fanns inte Mariestads att uppbringa. Dessutom hade jag ju börjat luta åt N'Chouffe men inte bestämt mig. Så när jag upptäckte att jag i Täby kunde få tag på Three Hearts och N'Chouffe åkte jag dit och bunkrade, de tre hjärtana blev alltså utan atti förväg ha testat.
Håller med om att Three Hearts inte retar upp någon, även om jag inte vill beteckna ölen lika starkt, dvs svagt, som du. Men hade jag vetat, skulle jag som du ha gått på Mariestads förstås. Nå, här hemma är ju hälften N-Chouffe, den smakrikaste av samtliga julöl, så det väger upp det hela. Men 10% som den är kan den inte bli genomgående. Det blir nog mest Staropramen, kompletterat med N'Chouffe och därtill emellanåt Three Hearts samt Apotekarnes Julmust.
God Jul!
Sven.Savage:Som en tradition så testade man 2st Juhlöhl till utebastun Three Hearts var mer än diskvatten ingen smak eller något då föredrar jag en Budweiser iofs lika som bär, Mariestads Julbrgd då en UNDERBAR bekantskap perfekt till julabordet perfekt beska & sötman!
Min öhl på bordet blev Mariestads!
Sven.Savage:Mjaa, vem vet? Nu efter att Maya-indianernas lågvattenmärke passerats ( ej slutet , som några i klass med HL-jurister trott) , så kanske vi går mot betydligt ljusare tider?!? Som du så riktigt påpekade, det enda vi säkert vet , är vi inget säkert vet. Vare sig on NHLs säsong, OM den blir inställd eller ej, eller hur HL ska ställa sig till den dom , som MD avkunnat, o igenkligen bara sa: Goddag Yxskaft! Inget som helst svar, på frågan, utan ett konstaterande av en lögn . Jaja, mycket mystiskt händer.
Nåväl, nu har både Mariestads o Falcon's julöl afnjutits, båda kanske väl söta, bör nog sköljas ned med Staro, som allt annat, men ändå Godkända.
Jaja, jag tar väl Julklappen som ett "Löfte", tills vidare, o önska Eder alla en
GOD JUL!!!
Dax griljera skinkan nu!
Årets julklapp till Zigge?
Tvillingarna Sedin meddelar att om NHL ställer in säsongen åker de hem och lirar för MooDoo resten av året.
Läget i lockouten just nu är att alla matcher är inställda t o m mitten av januari men röker man fredspipa kan man börja en 48 matcher NHL-säsong 17 januari och då kör man. Men mindre blir det inte. Har man alltså INTE kommit igång då kommer man inte igång alls. En NHL-säsong på typ 32 matcher, nej, det har ägarna deklarerat nej till. Är ju inte så länge sedan det blev just så, en helt inställd säsong. Och det betyder att beslutet kommer några dagar in på januari, typ om 10 dagar från idag.
Så, twinsen och andra kan i början av januari veta om att hela säsongen är inställd och vad händer då?
Tidigare har det ju från hockeyligans håll sagts att korttidare som sedan drar tillbaka när lockouten är över vill vi inte se, men blir det inställt hela året är det en annan sak. Innebär det fritt fram?
Fan vet. Det har varit så mycket konstigheter att ingen förstår något av vad som kan komma nu. Öppnar man upp helt nu och finns det så många att plocka in eller är de låsta av andra avtal, typ de har redan skrivit på för att lira i KHL, i Schweiz, i Allsvenskan?
Fan vet, som sagt.
Man har pratat vitt och brett om dyra försäkringar men vem vet? Någon har påpekat att hur kan allsvenskan ha råd med de dyra försäkringarna men elitserien påstår att de inte kan? Och nu talar vi bara tre månader jämfört med sex månader i höstas.
Plockar Köplustan äntligen in Henke nu? Och har de inte en massa gömda stålar i kassakistan att förstärka med många fler?
Kanske Hugo Stenbeck beslutar att han inte var klar i Linköping och lägger fram 60 millar till för att visa att han kan köpa en seger, änkligen?
Jaha. I detta nu vet vi alla. ATt vi vet ingenting. Om tio dagar kommer beskedet om NHL ställs in totalt eller inte. Blir det inställt, släpper Hockeyligan alla trösklar då? Vilka spelare kan vilka lag förstärka med då? Jag antar att många klubbar är mentalt förberedda på åtgärder, kanske pengar och spelare är vidtalade och kontrakten väntar bara på att signas, om NHL ställs in?
Vad händer då i årets elitserie - eller ännu snarare: i årets slutspel om SM-GLUDet? Det gäller i första hand då att bli ett av de åtta lag som kvalificerar sig men väl där kan det ju hända att det blir ombytta roller.
Just nu är det Skellefteå, HV, Luleå och Warulfven som ganska klart är toppar medan de fyra nästa: Pölsan, Pungen, MooDoo och Köplustan är något svagare.
Men de fyra översta väntar knappast in förtärkningar (om nu inte Looben i vanlig ordning fixat allt som kan fixas för Ulfven utan att han åker dit).
De fyra nedre kan ju snarare stärkas. Bäckström har väl ett KHL-avtal som innebär att han kan gå till Pölsan om det blir inställt i NHL? Och Twinsen kommer ju hem till MooDoo. Köplustan har ju Henke att räkna in. Och största köpelaget Pungen kommer säkert inte att sitta still i någon båt.
Jaha, spännande dagar framför oss. Många aktörer som ska fatta beslut närmsta två veckorna. Och därefter ska väl Konkurrensverket, Marknadsdomstolen, Reinfeldt, EU-kommisionen samt Föreningen Syskrinet i Alingsås bestämma sig...
Djurgården Hockey påstås ha siktats. De har ju länge varit försvunna, men nu lär de ha dykit upp igen. Tydligen häckar de i Allsvenskan, där de snabbt närmade sig kvalplats - vi talar kval till division 1 (!) - innan de tog till tjyvtricken.
Vilka då tjyvtrick, kan man undra.
Jo, de har ju scannat av marknaden och funnit att när det går dåligt för en klubb sparkar man tränaren. Eller någon annan. Och för att förbereda sig på alla dessa kraftfulla åtgärder utsåg man Charles Berglund till tränare, sportchef, lagledare, lägläkare, massör, materialförvaltare, ordförande, korvförsäljare samt förste isoleringsbandlindare på klubbor.
Nu har Djurgrån börjat sparka Challe och vips dyker man upp igen. Skulle man försvinna återigen är det bara att sparka på. Och tar positionerna slut planerar man, enligt vanligtvis välunderrättade källor, att komma med följande lag, allt i syfte att ta fram material för sparkar:
Målvakter
Carles Berglund (Charles Berglund)
Förstafemman
Berglund-Berglund
Berglund-Berglund-Berglund
Andrafemman
Berglund-Berglund
Berglund-Berglund-Berglund
Tredjefemman
Berglund-Berglund
Berglund-Berglund-Berglund
Fjärdefemman
Berglund-Berglund
Berglund-Berglund-Berglund
Extraspelare
Berglund, Sundin
Inledningsvis lär det ha protesterats mot att man blandade så vilt och tog in Mats Sundin i laguppställningen men Djurgårdens lagstrateg (också Berglund) förklarade att "om det visar sig att det inte räcker med att sparka Challar måste vi ha ett alternativ".
Harrejavvlar!
2-0 till Pölsan efter bara några minuter och vi ser en match där Pölsan helt dominerar medan Luleå står stilla dvs fullständigt omvänt spel jämfört med bara några matcher sedan då vi pulvriserade Pölsorne med 8-1.
Det vi hittills sett av matchen tyder på att det mycket väl kan bli 8-1 igen, men med poängen till Pölsan.
Hur kan sådant ske? Luleås spelare står stilla och petar mot pucken medan Pölsans kämpar; precis tvärtemot matchen i delfinen senast.
Jaha, detta är hockey:-(
Jag ger mig fan på att Mats Lavander lägger in åttan för Pölsan och därefter levererar en Pump också...
Redigerad kommentar