Luleå HF

SHL · 117668 inlägg · 890 ämnen

« · 1573906 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Saik lättviktarlag???

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

SKANDAL! SKANDAL! EN DOMARESKANDAL!

FY FAN VILKA JÄVLA FEGFÖRBANNADE FEGJÄLVA DOMARELÄNDEN!

SALAK SÄTTER EN SPEARING I BRÖSTET PÅ FRALLAN OCH DOMARNA SKITER I DET! DÄREFTER ÅKER SALAK RUNT OCH SKÄLLER UT DOMARNA SOM VÄNDER ANDRA KINDEN TILL! FYFAN! DET SKULLE VARIT 2+10 AV RIKTIGA DOMARE DÄR.

SEDAN ÅKER RÅSKINNET JÄVLA TOLLEFSEN PÅ KLASSEN MED EN ARMBÅGSTACKLING VARPÅ KLASEN TAR TAG I TOLLEFSEN OCH TOLLEFSEN TAG I KLASSEN OCH IDIOTERNA VISAR UT KLASEN!

OM NÅGOT SKULLE JU TOLLEFSEN UT MEN ABSOLUT INTE ENKELUTVISNING ÖFR OSS.

LULEÅ KÄMPAR NED UTVISNINGEN MEN STRAX EFTER FÅR SKIT€&%/%€""# LEE SLÅ IN ETT SLAGSKOTT.

1-2 NU OCH DET ÄR DOMARFEGJÄVLARNAS ANLEDNING.0-2 OCH LULEÅ HADE HELA ÖVERLÄGET MEN NU HAR MOLGAN IDIOTEN OCH FEG-VINNERBORG SOM INTE TOG UT SALAK GIVIT WARULFVEN ÖVERTAGET OCH 1-2 KÄNNS INTE TRYGGT. FY FAN!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hälge: Tack, vi ska försöka:-) Men Warulfven är en grym motståndare.

Första perioden spelad och ser ut som väntat. Två lag som ger järnet att inte släppa fram en millimeter för motståndarna och lyckas nästan genomgående. Bara vid smärre misstag från någon spelare lyckas motståndarna få till något. 

Warulfven har legat lite närmare att få till några lägen men i de flesta fall lyckas Luleå korrigera även dessa möjligheter. Några gånger har Ulfven haft skottlägen men då inte lyckats. Speciellt har Luleå kämpat bra i box och väsentligen hållt Ulfven borta. 

Ulfven har lyckats minst lika bra att nautralisera Luleås offensiv. Symptomatiskt är att bästa chansen för Luleå kommer i PP där Ville Ljunen har chans att spela ut puck men spelar den rakt på Hedmans klubba i slottet och när Hedman nyper till är Salak inte beredd och hinner inte reagera förrän 0-1 sitter:-)

Två tungviktare som letar blottor på varandra samtidigt som de neutraliserar motståndaren.

En helt annan hockey än den som lättviktarlagen Pungen och SkAIK presterar. Tuta och köra-hockey bara. Sådant som hockeyåskådarrookies beundrar: WOW, det böljar fram och tillbaka, kan ju bli massor av mål juh! 

Medan den som begriper sig på hockey kan förstå och inse den betydligt mer gedigna hockey man ser på isen idag. 

Trååkigt?

Ja, frågar man Ros och andra okunniga som förstår när det blir mål är det säkert jättetråååååkigt. Men hör Borken, Wikegård och folk som varit inne i hockeyn och fröstår vad som krävs föratt få ett lag att fungera så 100%igt som man nu ser på isen. 

Ett bra exempel för att illustrera vad som händer är OS-boxningen. Ser man lättvikt kan de små stå och byta slag med en frekvens på 100-200 slag i minuten men inget slag har någon effekt. En helt annan boxningen levererades av t ex Teofilo Stevensson, cubanen som i tungvikt tog fyrtioelva GLUD - Stevensson kunde gå en hel rond för att plocka in motståndaren som blev mer och mer inlindad och infångad och till slut inte kom undan. Då, för första gången, kom Stevenssons höger och matchen var över. 

Jag hör till de som satt klistrade när Stevensson eller liknande boxare är i ringen. Men när det är flugviktsboxning byter jag hellre till "Sex and the city" om jag vill se kamp.

Nåja. 0-1 till oss efter frösta. Precis så bra som man kunde önska.

Molgan har agerat tveksamt redan från start, och redan efter en period favoriserar han Warulfven, skrämd av hemmapubliken. Vi hoppas att Vinnerborg talar allvar med Molgan i paus.

Petter gör bort sig och menar att Robin tacklade warulfven på JG medan vi alla ser exakt vad som händer: Warulfven åker på JG men möter berg och studar på JG som han fäller bakifrån. Det där inser Warulfven själv och det är han som väljer att valla sig på Robin för att få chans att fälla JG. FULT som fan, men Petter snackar ju skit som så ofta.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lycka till på vägen mot det andra SM-guldet! Håller på er och SAIK. Ägnar kvällen åt Cmore och matchen mot packet borta... Forza Luleå!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vinn !

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:lång fredag = sudden?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Nu har Luleås lag kommit upp. Det blir det förväntade förutom att Fredrik Svensson tyvärr saknas. Mannberg går in som extraspelare.

Berguven är med igen, skönt. Men JG får nog fortsätta nu så länge han levererar bra vaktande.

93 minuter till nedsläpp i semifinalen 2013!
Luleå mot Warulfven!
NU ÄR DET HOCKEY! 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

OK. Som redan uträknat får vi Vinnerborg som domare och det är med all säkerhet bra. I kvällens match kompletteras han av Molgan och hans onsynlige vän.

Molgan vill man ju slippa och säkert kommer han, som jag bevisade (jag räknade ju fram att han delar ut hela 50% extra utvsiningar på bortalaget, enastående överlägsen hemmadomare) för några år sedan, den störste hemmadomaren i Elitserien att ge Warulfven fördelar ikväll. 

Men förhoppningsvis gör Molgan inte bort sig alltför mycket när han har pappa Vinnerborg som stöd. 

En besvärlig konsekvens av detta är förstås om det nu blir samma trio domare som hanterade Pungen-HV. Det betyder i så fall att de två kompletteras av gröningen Björk.

Vinnerborg kan man nog hyggligt väl lita på tror jag. Men blir det varannan match i den gredelina arenan att han kompletteras av hemmadomaren Molgan, samtidigt som Björk, som på ett grönjävulskt sätt utmärkt sig att döma mot Luleå i Delfinen, blir den som går in med Vinnerborg när Molgan vilar... Ja, då har vi delvis förlorat zebrakampen. Det känns som lite stormyglaren Loobs handstil över detta.

Hoppas ju att förbundet/ligan tänkt om och ger oss Lärling som tredjeben. Men då vill jag inte se hemmadömande hemmadumande Molgan varje match nere i Karlstad och rättvisa domare bara i Delfinen. Ordning och reda på det där, tack!

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zappaholic: Du har rätt! Trist att Luleå ska få möta dessa tråååkmånsar, men någon måste ju offra sig;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Eftersom långfredagen är årets trååååkigaste dag passar det väl bra att Sveriges, av alla experter utnämnda, trååååååkigaste lag spelar ;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jesper Jonsson: Appselut! Räknar med att du satsar en månadslön på Ulfven, i Luleåstödjande syfte;-)

Och Engman satsar två månadlöner;-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:säkraste är endå att gå all in på warulfven

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det är med spänning man väntar på att se hur Luleå kommer att formera sig.

I kuriren följde man träningen i onsdags och då såg det ut som att det blir:

Målvakter: Johan Gustafsson, David Rautio, Joel Lassinantti

Första femman: Pavel Skrbek, Johan Fransson-Linus Persson, Chris Abbott, Cam Abbott

Andra femman: Jan Sandström, Dean Kukan-Toni Koivisto, Niklas Olausson, Karl Fabricius

Tredje femman: Daniel Gunnarsson, Lukas Kilström-Linus Klasen, Mika Pyörälä, Anton Hedman

Fjärde femman: Fredrik Svensson, Robin Jonsson-Peter Cehlarik, Niklas Fogström, Joonas Vihko

Extra spelare: Marcus Oskarsson-Jens Jakobs, Daniel Mannberg, Johan Porsberger

Överlag tycker jag det ser bra ut. Kul om Cehlarik-Fogström-Vikho får köra. Det kan bli svårt för Warulfvens tunga backar att hinna med där och förhoppningsvis tillåts de inte crosschecka omkull den linan vilket kommer att bli det huvudsakliga försvarsvapnet förstås.

Härligt att se att båda Hedman och Svensson är med, om det blir så. 

Hoppas Frallan fortsätter undvika misstag och han är ju säkrad av Skrbek, på samma sätt som landslagsjanne får säkra bakom duktige Kukan som dock kan missa lite defensivt ännu av orutin. Fredrik och Robin känns trygga bakåt. Gunnarsson-Kilström...hm, duktiga som fan men hoppas de kan säkra varandra också.

Abbotarna + Linus är ettriga som fan nu, hoppas de kan vara jobbiga för fröken Wallin om det blir deras uppgift. 

Det jag undrar lite över är hur Rönken kommer att köra PP? Jag hoppas ju att han i första hand kör Linus-lina som jag uppfattar säkrare än Olle-lina, men vilka ska han köra med Linus nu? 

Helt galet att köra två puckekvilibrister som Linus och Olle i samma PP-uppställning men....fan, kan man inte pröva? Alla vet ju att det inte går, men för tysan, det vore roligt att se det prövas. helt oväntat kanske det skulle bli dundersuccé. En dröm som inte kommer att bli av förstås.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Men vad har då Ulfven?

Under de många år de dominerat hockey-Sverige har de ju letts av Jugren Jönsson-linan och deras offensiv har varit fruktad. Samma lina har också när de velat dödat alla boxar Ulfven spelat eller när de känt för det toppat PP-statsen.

Men numera är deras offensiv långt ifrån den kalibern. De har fröken Walin och andra som lirar chanshockey, men på en mycket lägre nivå än Jönssongänget.

Men de har som sagt Alexander Salak, den vakt jag håller högst i landet just nu. Sådant är alltid mycket svårt att råka på. Nu finns ju ett visst hopp i informationen att Salak mot MooDoo påstods svikta en del, men jag vet inte, har inte riktigt följt de matcherna. kanske hade det att göra med att MooDoo har ganska vassa målskyttar, något som vi ligger efter med.

Farligast hos Warulfven vid sidan av Salak är nog backuppsättningen. Framåt har de den j-a Chris Lee som verkar panga in mål som vore han Pavel Brendl. Och någon Nygren-pangare som komplement. Det där är illavarslande förstås. Luleås frösvarsspel kan mycket väl jaga ihjäl fröken Wallin och de andra men den s k överbelastningen är förstås särbar när motståndarna kan crossa långpass till en fri Lee att panga på. Det sätt vi hanterat sådant med har ju varit att våra vakter tagit långskott de haft fri sikt på. Men kan de göra det mot Lee? Jag är lite rädd där...

Men än värre än de offensiva kvaliteerna är nog de defensiva backkvaliteerna där Tollefsen och ett helt gäng bärsärkarnorrmän är beredda att med armbågstacklingar och crosscheckingar döda alla motståndare som närmar sig Ulfvamålet. Vår framgång i kvarten mot Fusklunda berodde ju till stor del på att vi ofta vann kampen framför motståndarmålet men mot Ulfven riskerar vi bli chanslösa där. Förlorar vi kampen om platsen framför Ulfvamålet förlorar vi nog matcherna för gör vi inga mål kan vi inte vinna.

Ett nödvändigt stöd blir att Vinnerborg och zebrorna törs hålla en acceptabel nivå och inte "nu höjer vi nivån eftersom det är slutspel" tillåter Warulfven pyssla med sådant framför eget mål som i civil domstol skulle lett till långvarigt vatten och bröd med bortkastad nyckel.

Modiga och sportsligt rättvisa domare kommer att krävas för att ge Luleå chans framför Ulfvamålet.

Lite intressant är att mot de vildsinda huligannorrmännen har vi spelare som är stroa och starka och inte bangar för en fight. Abbottarna går ju gärna in, även om de är lite lättviktiga. Finnarna törs ta för sig. Landslagsjanne kan bli uppretad, Robin Jonsson och Pavel Skrbek tillåter inte mygelruckel. Och Fredrik Svensson kan sänka vem som helst om det behövs.

Sedan har vi ju Anton Hedman som vet hur man tacklar fröken Wallin:-) 

Jag räknar med att det kommer att bli bråkigt. Kanske t o m rejält bråkigt. Och jag tror att följderna av de väntade bråken mycket väl kan komma att avgöra resultatet av den här semifinalen.

Fusklunda hade ett antal stora och tunga spelare och de valde att försöka skrämma Luleå till rädsla och underkastelse. Men "jag är starkare än du"-striden vann vi i utklassningstil mot Fusklunda. När det gällde var vi starkare och de vek ned sig. Jag tror vi måste vara beredda att leverera ett da capo mot Warulfven om vi ska ha chans mot dessa gredelina monster.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jaha, detta om detta. Med fyra timmar kvar börjar det bli dags att fokusera enbart på den riktiga matchen för oss.

Warulfven-Luleå

Innan slutspelet var jag beredd att ta vilket lag som helst. Bara vi slapp Warulfven. Möjligen var MooDoo också ett lag som skulle opassat oss, men resten var jag beredd på.

Och så är vi där vi inte ville. Vi har att möta Warulfven, fy fan. Vår historia mot Ulfven är under elitserietiden en tragedi, med undantag för några år på nittiotalet. 

1993 slog Ulfven ut oss i kvartsfinal....trodde alla. Då lirade man bäst av tre och Ulfven hade vunnit första hemma och ledde match två med 0-4 i sista perioden i Delfinen. Men Luleå vände den match och lirade därefter som Gudar med suddenhjälten Hurtig fram till 2-0 i matcher i bäst av fem mot Pölsan i finalen. Innan...

Men Ulfven hade vi fått koll på och lekte därefter med dem hela tiden fram till finalen 1997. Ulfven chockade då ett överlägset Luleå genom att lira oavgjort första matchen i Delfinen och vinna sudden; därefter vann lagen hemmamatcherna och Ulfven, med en rookie jugren jönsson, krok-monstret på backen m fl, vann GLUDet som var vårt.

Sedan har det konsekvent gått åt helvete för oss mot Warulfven. 

Fy satan, vilken historia. Värst av allt har varit att det ofta varit i stort omöjligt för oss att inte förlora i den äckligt grelina fjollarenan i Karlstad. Och utan att kolla efter har jag minnet av att vi förlorat typ 105% av matcherna där nere med 3-2. Det vill säga vi har kunnat vara nära, men alltid, alltid, alltid vinner de knappt men totalt och detta till tonerna av den vidrigaste av måljinglar man kan tänka sig.

På senare år har det ju ändrats på så sätt att nu vinner vi oftast hemma mot Ulfven men efter några år med poäng för oss nere i Karlstad är vi åter till att bara förlora, förlora och åter förlora där. 

Matchbilden har dessutom varit enformigt trist. Warulfven insåg snabbt att deras chans att stå emot Rönkenhockeyn var att kämpoa lika hårt som vi och på så sätt neutralisera de enkelt Luleå Hockey även när vi är på topp. Matcherna har då varit väsentligen mycket jämna, men avgjorts genom monstret Salak som mot oss alltid gjort de mest omöjliga räddningar och nästan varje gång kan lämna matcher mot Luleå med en extra nolla i bonuskolumnen.

Jodå. Det här blir för j-a tufft redan av historiska skäl.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Annars tycker jag det är lite pinsamt att läsa SkAIK-supportrarnas åsikter om matchen. De där som skriver av sig överallt är ju något enormt enögda på ett närmast otänkbart sätt.

Huvudsnacket från supportrarna är ju att SkAIK är bäst på allt och varje gång SkAIK vunnit en match är det ett nytt bevis på att man alltid har rätt i det.

Och när man förlorar är det alltid någon annans fel och orättvist på kanten till inbördeskrigsorsak.

Jag tycker att SkAIK rätt ofta vunnit tveksamt mot Luleå och det funnits all anledning att ifrågasätta en del domslut samt lyfta fram flyt som rosak till att det gick som det gick.

Men svaren från Schtaan är alltid att situationerna där Luleå bortdömts är odiskutabelt korrekta medan de där SkAIKare åkt på zebratveksamheter är otroligt fuskiga. Och allt landar i hur j-a bra SkAIK är medan alla andra är skit. 

Jag är jäkligt trött på att höra det där dravlet.

SkAIK spelar en rufflig hockey. Inget lag har åkt på så många 2- och 5-minutersutvsiningar som SkAIK i serien och det med rätta. Jag kan snarare tycka att de kommer undan med en hel del just eftersom media pumpar upp hur j-a roligt det är att se SkAIK lira underhållande anfallsglad hockey - samtidigt som man blundar över att de fördelarna att lira så ofta beror på att SkAIKklubbor dras och petas runt och mellan måtståndarben och att SkAIK så snart det finns puck i närheten av motståndarmål som ett rugby- eller amerikanskt fotbollslag kastar sig fram och bultar och knuffar och fäller motståndare för att pucken ska rulla fram till random SkAIKare att sätta.

Visst. SkAIK KAN spela snygg hockey. Men de kommer undan med en massa fulspel och lirar vanligen på en egen nivå av domaracceptans. Unfgefär som crosscheckinglaget Warulfven gjort i flera år nu sedan de insåg att ryggsäckshockeyn och före den krokhockeyn inte accepterades.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läst allas kommentarer om Skaik-Pungen och zebrorna. En match där Patrik Höjdhopparen Sjöberg falskeligen presenteras som domare kan man ju räkna med kommer att gå åt helvete till motsatsen bevisats. Inte ens Kuben kan hålla ordning på hopparen och för övrigt har ju Kuben börjat verka gammal och tung.

Nej, den där semin kan bli jobbig. I allmänhet är vi ju alla överens om att domare som inte märkts är bra domare. Så kommer det definitivt inte att bli med Höjdhoppar-nollan inblandad. Gissningsvis får de väl Lärling som tredje zebra där och han brukar ju klara sig hyggligt men med Hopparen zebradraperad på samma is kan nog såväl Lärling som Kuben dras med ned i zebrakaosträsket. Tycker uppriktigt synd om SkAIK och Pungen. Höjdhopparen är det eländigaste vi haft i zebraväg på åratal.

Förvånande att SkAIK förlorade? Nja, kanske inte. De har ju blåst upp sig något enormt och sannolikt inte tänkt så mycket hockey på länge eftersom de varit upptagna av att stå och beundra sig i spegeln, upptagna med att fundera ut kaxiga uttalanden och undra hur många pavor Champagne de ska spruta över de sexfingrade supportrarna på torget om en månad.

Men kört är det säkert inte. SkAIK har senaste åren utan vidare vänt på kamperna i kvartar och semi. Gissningsvis grejar de att göra det nu också. 

Men intressant är att skitsnacket om hemmaplansfördel, hemmaplansfördel, hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel,hemmaplansfördel, nu är över.

Läget nu är ju att Pungen har lika många hemmamatcher som Schtaan och leder dessutom med 1-0 i matcher. Hela det här inkompetenta tugget senaste månaderna av elitserien angående hur extremt viktigt det är med hemmaplansfördel och således hur extremt överlägset utgångsläge serieettan SkAIK har jämfört med seriefemman Pungen - det är bortblåst och omvänt efter bara två timmars hockey!

Så lyssna aldrig i fortsättningen på hemmaplansfördelssnacket. Det kan Tommy Åström och andra självutnämnda experter snacka i månader om. Vi som vet vad det handlar om vet att det är skitsnack.

Det bästa laget vinner och det är hela saken.

Möjligen med tillägget: det lag som mest vill vinna, vinner.

Och med den synen på hockeyn kan man fundera på vilket av SkAIK och Pungen som kommer att vilja vinna mest? OK, för att SkAIK längtat efter GLUDet och vill nå högre än andraplatsen två år i rad. Men...nu kanske palatskuppen mot trygge Anders Forsberg ersatt av de fyra hysteriska kronprinsarnas gäng får konsekvenser.

Och kom ihåg att när Gnaget, med Melin som härförare, krossade seriesegrarna Luleå in kvarten följde Gnaget upp det med att tvinga SkAIK till hela sju matcher i semin. 

Den där semin kan bli...intressant:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lindberg Råkkar: Om utvidgning av Elitserien. Inser att du förespråkar att vi lägger en framtida bärkraftig arena hos mig och jag har ju stor tomt så jag ska fundera på saken;-)

Tankarna om att åstadkomma en utvidgning genom att bredda till Norden och Tyskland? Hm, ja, varför inte. European Trophy var ju rätt ball. Och då kanske man slipper se råskinnen från Norge hos Warulfven så kan de ha kvar något sorts motsvarighet till Philly's 70-talsmonstergäng av typen Bergen Bärsärk. Men inte tusan en låst liga då heller utan sportsliga avancemangmöjligheter: exportera den svenska traditionella anrika hockeyseriemodellen till de övriga som är att se som rookies i sammanhanget.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kvällens stora match!

Zebrafrågan!

Hm, precis som jag önskat slipper vi nu Höjdhopparen som zebra och eftersom Vinnerborg är tillgänglig måste vi få honom. Bra val, bästa domaren i landet idag och nödvändigt mot Warulfven som är i särklass landets mest fulspelande lag. Ulfven ligger också i särklass sist i fairplay-ligan under elitserien.

En ytterligare trevlig bonus var att la famiglia Warulfven gick ut i media och förklarade krig mot Vinnerborg tidigare under serien. Något jag tänker kan vara till deras nackdel nu.

Så jag har analyserat läget. Vinnerborg har dömt Warulfven i nio matcher under säsongen och så här har det gått:

121017 HV-Ulfven4-32-8

121122 Pölsan-Ulfven3-48-29 (8-9)

121127 Växjö-Ulfven4-38-16 

121208 SkAIK-Ulfven5-418-16 

Sammanlagt: Ulfven 12,25 minuter/match – Övriga 9 minuter/match

Ulfven förklarar i media: Vinnerborg har en jävla risig attityd. Han tror han är någon guru trots att han mestadels bara dömde i farmarligan där borta. Johansson straffas för uttalandet.

121226 Ulfven-Pungen1-44-6

130103 Ulfven-HV0-16-10

130116 Pungen-Ulfven1-314-16

130202 Ulfven-HV2-18-8

130216 Ulfven-Pungen1-28-22 (8-12)

Sammanlagt: Ulfven 8,4 minuter/match – Övriga 10 minuter/match

Lite anmärkningsvärt att EFTER maffia-Warulfvens säkert väl kalkylerade attack på Vinnerborg har resultatet blivit det för Ulfven eftersträvade. Sedan dess har han plockat bort två utvisningar per match för Ulfven och ökat på motståndarnas med 0,5 utvisningar. 

Det ser ju jävligt obehagligt ut…

Det jag möjligen kan hoppas på som förmildrande faktor är att under de första fyra matcherna lirade Ulfven borta samtliga men de följande fem var 4/5 i den gredelina arenan. Och Vinnerborgs dömda matcher ger i princip alltid fler utvisningar på bortalaget. 

Lite besynnerligt är det. Det kan man inte förneka. Men – eftersom jag räknar med att vi får Vinnerborg – får vi nog se det som en vinstlott jämfört med om vi bara fått räkna med pulver som Höjdhopparen, Molgan, Sören och de andra. 

Men vilka kommer att komplettera Vinnerborg? Vi har redan sluppit Höjdhopparen som tog med sig Kuben för Schtaan-Pungen och de två zebrorna hade ju i kvarten komplementet Lärling – de tre körde ju Ulfvenkvarten. Så gissningsvis tappar vi Lärling också.

Eliminerar vi vidare Rönnmark, Lindhe och Sjöqvist som dömde Luleåkvarten har vi kvar Tobias Björk, Wolmer Edqvist, Morgan Johansson, Mikael Nord, Sören Persson. 

Vinnerborg hade i kvarten med sig Molgan och Björk vilka båda är riktigt svaga. Men hur bra är alternativen Hostan Persson, Wolfram och Nord?

Nja, det där blir som pest och kolera. Det man får hoppas är att vilka som än kompletterar Vinnerborg kommer de att foga sig efter honom och ta det frösiktigt om de nu kan lyckas med det.

Men helst av allt skulle jag se att Vinnerborg – i sin zebratrio – får med sig Lärling från det andra gänget. Under kvarten valde man Kuben, Lärling och Höjdhopparen för Pungen-HV, säkert med inställningen att det skulle blir svårdömda, bråkiga fulspelsmatcher som kunde urarta. Tänk om det vore så väl att man inser att Vinnerborg behöver förstärkning nu när Elitseriens fulaste lag – Warulfven – ska kontrolleras, och flyttar in Lärling för oss? Det skulle vara riktigt bra, men det händer nog inte.

 

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Så har vi förlorarna.

Rögle först. Laget som oväntat kom upp igen, sedan man konkurrerat bort skrytbygget, konkurrenterna Malmö. Lustigt. Lite underligt att Ängelholm haft kvalitet att plocka fram sådana stjärnor som man gjort under åren. Men som nästan aldrig kommit egna klubben till nytta. Förutom Kung Kenny då, som kom tillbaka och själv spelade upp klubben i Elitserien vid ett tillfälle. 

Nu var man uppe igen och det gick ju "så där". Tills vidare är det väl svårt att tro att Röglarna kan komma tillbaka, men det har man ju trott varje år och så sprattlar de till igen. Man har ju alltid trott att nära konkurrenten Malmö ska ta över totalt därnere, men det mer hockeygenuina Rögle har många gånger besegrat köpelagens köpelag Malmö i detta spel, så vem vet. Men prognosen på längre sikt måste ju bli att så småningom tar Malmö över och Rögle försvinner längre ned.

Och så Timrå... längre tillbaka var ju Timrå ett lag som starkt stoppade Luleå Hockeys ambitioner att avancera till Elitserien, en strid de förstås förlorade. Sedan har de varit försvunna i evigheters evighet men återvände på 2000-talet. Nu är det ju så att många lag som längtat efter Elitserien bärs fram under kvalserierna och första året i Elitserien av en enorm entusiasm och väldiga Supporterskaror. Så var det för Skellefteå, så var det för Pungen, men mest imponerande var det så för Timrå. När de lirade bortamatcher i Fjollbollen var det som hemmamatcher. De klyktattarregistrerade Supporterbussarna fyllde Fjollbollens parkering och på läktarplats förvisades hellalagets klack till en liten tårtbit av bortaklackstorlek, typ.

Men Timrå dog snabbt och var öronmärkta för att åka ut igen. Fast då inträffade en nestigning från himlen av religiös valör. Henrik Zetterberg. Zäta spelade kvar Timrå och sedan tog Nubben över. När Nubben inte pissade på väggar i Fjollträsk bedrev han en scouting/värvar/sportchef-verksamhet som utklassade allt vad andra klubbar tidigare sysslat med. Timrå blev ett topplag i Elitserien och allt var frid och fröjd. 

Innan Värsta Köplustan slog till och värvade Nubben. Naturligtvis gick det åt helvete för Nubben eftersom det av princip alltid går åt helvete för alla tränare och sportchefer i Köplustan. Om de inte heter Conny Evengård. Köplustans aktion sänkte också på sikt Timrå, som därefter tragglade sig nedåt och nedåt och det kändes bara som en tidsfråga innan man skulle ramla ur. Och nu är man där.

Kan man resa sig igen?

Ja, det tror jag helt säkert. Men för att bli något att permanent räkna med måste man förstås få ett ännu starkare och ohotat lokalt stöd från den rätt stora och hockeymässigt säkra region man kommer ifrån. Jag tror att man måste bli av med konkurrenstänket och slå sig ihop med Sundsvall definitivt. Därefter får man det man behöver för att erbjuda regionen säkrad hockey på elitnivå.

Men Sönnschvall är lite knepigt. Ta sparkbollen t ex. Hur - frågar sig utomstående - har man massor av år försämrat lägena för stadens klubbar genom att ha både GIF och IFK? 

Å andra sidan kanske vi från Luleå inte ska snacka högt om sådana besvär eftersom vi har värre sådan historia än de flesta. Tänk att sparkbollen aldrig kan se högre än att vinna mot lokalkonkurrenten. Har man inte tillräckligt mellan öronen att se hur Luleå Hockey lyckades? 

Jag ger mig fan på att Timrå-Sundsvall hockey löser det där snart. Och då får vi hälsa Timrå välkommen till Elitserien igen. På sportsliga meriter. Inte genom "andra" meriter som Trottoarkanten IF exempelvis, och därför ett väntat framtida "återtåg" att applådera, långt mer än Trottarkanten IF:s...

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Kvalserien, forts.

Sedan har vi den andra ytterligheten. Jag talar om Trottoarkanten IF. 

Detta är inte ett "nytt" lag som kämpar sig upp stödda av en stabil och ekonomiskt genomtänkt vilja att bli med i eliten.

Nejdå. Det handlar om en liten by som vägrar ge upp sin historia och allvarligt talat är berett att bryta lagar för att lyckas. Och detta under applåder från medianissar som Tomas Ros - som ståttt som liten tjock parvel och hoppat och ropat LEKSAND! - och Mats Wennergren, som också varit Leksandsrunkare i alla år. De ser bara det "vackra" med den lilla byn och är lika objektiva som random väl förfriskad Supporter till Trottoarkanten IF.

Vilket äcklar mig. 

Trottoarkanten IF har ju typ köpt 25 spelare per år senaste tio åren, bara lätt överdrivet av mig!, och ackumulerat enorma skulder som de i maskopi med kommunen myglat bort på olika sätt. Inklusive nu senast när de lät staten på olika sätt betala miljon efter miljon till mygelbyklubben. Därav namnet Trottoarkanten IF.

Nu påstår de visserligen att "tidigare var det oordning" med köpmentalitet av Pungen-klass och spelartrupper som år efter år kostat lika mycket som elitserielagens. Och att det byggt upp skuldberget som man i år är "oskyldig" till. Och därefter måste man acceptera att de börjar från scratch. Samt har Salo lagt om strategin, inte längre dyra skitvärvningar utan mer intelligent ihopplockat billigare lag.

Fan trot. Jag kan inte invända mot årets beskrivning men å andra sidan har Trottoarkanten IF kommit med sådant varje år och varje år har det varit skitsnack och ljug bara. 

Jag vill bara påminna om att samtidigt som man skrev av mångmiljonskulder köpte man in ny målvakt för några månader sedan men trixade det till det och påstod att det var ju öronmärkta sponsorpengar. Fy fan!

Nu har man exempelvis skaffat sig den ekonomiska kraften genom mygel i kalsongerna med kommunen vilket övriga Sverige, inklusive övriga konkurrentklubbar, fått betala. Och största förloraren är väl Djurgården som aldrig har chans till lokalt stöd av sin kommun utan tvärtom får betala mer. Känns inte rättvist. Känns inte sportsligt.

Trottoarkanten IF:s "återtåg" har jag rätt tveksam inställning till, det måste jag erkänna.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Innan vi går vidare med den riktigt spännande fortsättningen av SM-slutspelet, några reflektioner om den kvalserie som i praktiken avslutades igår.

Öret IF är tillbaka i Elitserien. "Tillbaka" sedan de gick upp i slutet av 70-talet genom att värva en landslagslina från Skellefteå. De var på väg upp direkt men fick oväntat stryk i kvalen av ett kometlag från norra Sverige, något som gav jätterubriker på löpen. Ett lag som inte värvat och haft sig utan helt enkelt byggt på stadens egna spelare, sedan de två klubbarna i staden äntligen slagit sig ihop om hockeyn. Jag talar om Luleå:-). Men strax därefter gick Öret upp och dansade två somrar.

Tycker att det ska bli spännande. Laget som klev upp i Allsvenskan bara för en handfull år sedan har därefter ofta vunnit den Allsvenskan och varit på G som ett Elitserielag, men vanligen ballat ut fullständigt i kvalserien.

I år var Öret svagare, men värvade "som vanligt" tillbaka Conny Strömberg vid julen och lirade sig därefter åtminstone till en palyoffplats. Väl där körde men imponerade och lyckades säkra möjligheten att i egna händer spela sig till kvalserien genom att spöa Bofors hemma. Men...förlorade den matchen, och sedan var chansen borta. Fast vad hände? Bofors som bara hade att spöa bottenlaget Oskarshamn troskade varpå kvalserieplatsen var vikt för Djurgården som "bara" hade att vinna mot Öret. Men Öret vann mot mediafavoriten DIF och tog plats i kvalserien. Väl där lyckades man överraskade ta en poäng borta mot Timrå i första matchen. Duktigt Öre, tänkte jag, föga anande vad som skulle följa: Öret VANN 6 matcher i rad och är nu i Elitserien.

Det finns en hel del lustigt med Öret. Den kontinuerliga följetongen Öret-Conny har ju spelats upp inför en öppen ridå för hockey-Sverige. Conny spelar underbar poänggivande hockey månad efter månad...och så plötsligt drar han i sig några öl och får sparken. Så småningom under kommande år tas han tillbaka och allt upprepas. De flesta av oss följer ju hans kamp mot ölen och hoppas att han ska lyckas och nu är han där. Hoppas på en fin elitseriesäsong nu för Conny. Med en just klubba kan man slå en värld med häpnad.

Sedan har de skäggmonstret Emil Kåberg. Jag råkade vara i den gredelina arenan när han gjorde hemmadubut för Warulfven; i en match Warulfven-Luleå. Kåberg, som plockats från vilda Bofors, var en legend på läktarna redan innan match, och han gjorde inga hemmafanns besvikna. Åkte runt som en Eric Lindros i sina dar och kunde panga in en 3-4 monstertacklingar per byte. Kul grabb:-) Så småningom lämnade han Ulfven för Öret vilket jag själv tycker är konstigt. Men att Ulfven petat bort sådana som Pressberg, Kåberg och andra känns rätt underligt. Lika underligt som när Wernblom lämnade MooDoo eller för den delen när Renberg lämnade Luleå. Även om vi i Luleå visste hur förklara det sistnämnda.

Nå. Öret VILL vara med på den svenska elitkartan i en sport. Hadt en del sparkboll, men nu är man där i hockey igen. Kan bli som typ Växjö, eller för den delen tidigare Linköping. "Nya" städer som vill och är beredda sätta ekonomiska muskler bakom det. Det kan mycket väl gå.

Välkommen, Öret!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Tror det blir som mot Frölunda att laget som vinner match 5 går till final. Räknar med att det blir hemmavinster till 2-2. 
Visst hoppas jag på vinst men inte är det kört på något sett om FBK vinner ikväll.  

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: slår lhc ut saik och även vinner mot färjestad/luleå och vinner sm-guld så är det väl inte oförtjänt ?

bevisar bara att saik inte är så jävla bra ändå, hoppas luleå kan vinna första matchen mot fbk annars är det kört för norrbottens stolthet

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salcin: Domarna höll div 3 klass idag, samtidigt har LHC ett sånt där hemskt Pölsa-flyt. Sånt där som mycket väl kan räcka till ett oförtjänt guld.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Linköping vänder alltså och vinner igen i sudden.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Spänd förväntan inför morgondagens match !

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:kör 30 lag 2 conf 82 m på en gång vettja

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

2-2 och förlängning mellan Schtaan och Pungen i match 1. Ser matchen på dator, är i bil på väg till Öland.

Tycker det mest är hoppla-hockey från båda lagen. Mot Luleås höstförsvar skulle inget av dessa lag få en målchans.

Men nu har vi ändrat och släppt lite på försvaret för att bli bättre framåt. Undrar hur det kommer att fungera mot Schtaan eller Pungen i en eventuell final?

Men först måste vi ta Warulfven vilket förstås känns som en svårare uppgift än såväl Schtaan som Pungen.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Frågan är väl snarare om det finns 16 lag som har ekonomiska förutsättningar att driva hockey på elitserienivå.

Leksand, Timrå, Djurgården, AIK, SSK, Västerås, Malmö listan kan göras hur lång som helst över lag som i princip är konkursmässiga.

Jag har svårt att se hur Södertälje och Malmö ska kunna ha några hockeylag alls om 20 år när det bara kommer bo folk från mellanöstern i dom städerna.
Timrå är en död håla och Sundsvall har väl aldrig varit något hockeyfäste.

I Stockholm behöver man tänka om, mycket av hockeykulturen finns i Norrort, där finns även en stor del av dom kapitalstarka familjerna. Det känns fel att ha hockeyarenorna söder om söder. Bara för att dom alltid legat där så finns det ingen naturlag som säger att dom alltid måste ligga där även i framtiden.

Visst kan vi satsa på att bygga en liga med 20 lag, men gör det i så fall med lag från Finland, Norge, Tyskland och Danmark.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Välkommen tillbaka till Elitserien, Örebro och Leksand!

Örebro slår Rögle borta med 2-5 och Leksand spöar Timrå med 3-8, sedan Timrå chansat big time i slutet och målen rullat in.

Med tre matcher kvar ligger Öret nu 10p före Timrå och är därmed i Elitserien för första gången på 34 år. Grattis!

Leksand är 9p före Timrå men för att tappa Elitserieplatsen måste de inte bara förlora tre matcher i rad medan Timrå måste vinna tre matcher i rad, dessutom måste Timrå hämta in 20 mål i målskillnad. Det finns förstås inte. Mats Wennergren kan börja spela ficktennis redan nu.

Rögle dansade en sommar och Timrås problem senaste åren slutade som väntat med en förpssning ner igen. I kväll lider mång Timråsupportrar och vi hockeysupportrar lider med dem.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jesper Jonsson: Förutsättningarna ändras hela tiden. Hur många av Sveriges bästa är nu borta i NHL/AHL/KHL etc? Över hundra spelare! Varje lag som lyckas bra med egna lyckade utvecklade junisar får räkna med att tappa dessa. Och öppningen till >2 icke EU-spelare betyder säkert helt andra möjligheter som exempelvis att det lag som satsar bäst på att scouta på andra sidan Atlanten plötsligt blir bäst i landet. T ex aviserar ju Växjö att de satsar på en Canada-femma nästa år och blir den tillräckligt grym kan laget kanske utmana ända upp till GLUDet. 

I år håller jag med dig om att det blivit ett rejält hopp mellan botten och toppen men man vet nog inte hur det kommer att växla från år till år. 

Övergripande skulle man önska en bättre ordning som kan hålla länge och de fem matcherna mellan varje lag är en styggelse som vi måste bli av med. 14 lag och 13x4=52 matcher borde genomförts sedan mång år och kanske är det lika bra att nu köra 16 lag med 15x4=60 direkt. Jag inser att det kan bli några knepiga säsonger med större skillnader mellan lagen men det ger sig säkert med tiden. Framför allt om men finner på ett ännu bättre system än att Elitserien bara handlar om kampen mellan de två strecken samt en minimal fördel i form av att välja motståndare i kvarten och hemmis i sjunde matchen i kamperna.

Är amn kreativ kan man hitta en ordning som kan fungera väl i många år.

Jag vill exempelvis påstå att det är meningslöst att få välja och få "hemmaplansfördel". Ett riktigt snrt lag skiter i placeringen och nöjer sig med att gå till slutspel: då kan man köra ett sämre lag hela lunken under hösten och innan transferstoppet i januari plockar man in ena jävla förstärkningar i form av 1-2 stjärnfemmor och krossar motståndet. Så smrt har ingen varit ännu men med sådant tänk kan rookies som Växjö eller varför inte Öret fixa det.

Tror inte vi kan se bakåt längre. Gilla läget och välj en framtid som passar de nya förutsättningarna.  


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: just nu känns det mer som minska ES än öka.

Är ju mest en massa sopor endå. O lag som Leksand och Timrå vill vi inte ha tebaka. O lag som vi vill ha tebaka som VIK och Löven har inte råd. Sen finns det en massa relativt nya lag som man inte vet vad man skall tycka om.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Salcin: Ganska finurligt tänkt! Hög tid att utvidga Elitserien till 14 - eller kanske t o m 16 - lag. Gillar iden att sämst direktflyttas ned i kombination med att allsvenska vinnaren garanteras uppflyttning.

Också klokt tänkt att placeringen i Elitserien ska ha mer betydelse än det har idag. På något vis ska det premieras och ditt förslag är ett. Svårt att snabbt ha en bästa variant. Kanske kunde en ekonomisk premie, möjligen mer uttalad än ditt förslag och för fler placeringar, kunde kombineras med ett slutspel för 16 lag; typ t o m släppa in bästa allsvenska lagen i slutspel om SM!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Svanru: Jo så är det ju att ettan får vänta rätt länge.
Tanken är att man kör 8-delen bäst av 3
Kvarten bäst av 5 skulle väl ta ca 2v att avklara 8-del+ kvart då.
Semi och final bäst av 7


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Salcin: WHY not intressant förslga men behöver vi verkligen mer stålar :)

Nackdelen är att ettan får vänta för länge innande spelar sin första match


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

I dessa tider är seriesystemets upplägg ett populärt ämne.
Har sett förslag på allt från 12-20 lags serier.

Isig är det inget fel på nuvarande upplägg, det som dock stör är att man möts 5ggr och därmed så är det ojämnt antal hemma och borta matcher.
Av den anledningen så vore 14 lag med 4 möten mot varandra bättre.

Problemet som då uppstår är att ett större antal lag hamnar i ett vakum om man bara ökar på med 2 lag. Ett sätt att motverka det är då att ändra ytterligare.

Alla lag ger 0,5 mil i en pott dvs 7mil totalt

Lag 1 Direkt till semi + 4 mil i och med att inte spelar kvartsfinalerna.
         samtidigt större belöning för att vinna serien.
Möter sedan den lägst rankade kvarvarande motståndaren i semin.

Lag 2-4 Direkt till kvartsfinal + 1 mil var
Lag 2-Väljer någon av 3 segrare ur åttondelen
Lag 3-väljer av 2 återstående segrare
Lag 4-kvarvarande segrare

Lag 5-Lag 10 åttondel
Lag 6-Lag 9  åttondel
Lag 7-Lag 8  åttondel

Lag 11 Ingenmansland

Lag 12 Kvalserie
Lag 13 Kvalserie

Lag 14 Åker ut



Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV rensar på backsidan
http://www.hockeysverige.se/article/14271607/hv71-rensar-pa-backsidan

Stefan Johansson säger att det lutar åt att han blir kvar i söder, tyder på att HV
snart presenterar han som nyförvärv.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6793410

Illa hade velat se han som Kilströms ersättare.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
HokkZorz: Vill då ha upp LIF och gärna DIF också på sikt. Intressantare möten en mörk novemberkväll. 
Ska vi gå på norrtemat är det väl i såfall Björklöven men känns väldigt långt bort att dom ska göra en återkomst i elitserien.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Även om TIK är ett konstant Boogey-team för Luleå så skulle det vara trist om dom trillar ur. Alla "Norrlands"-lag är bra om dem är kvar i högsta serien, så är det bara.

Man får väl hoppas på att LIF rasar ihop som vanligt i KS, en torsk mot TIK på torsdag och det kan börja krypa in nerv i läget samtidigt som TIK vädrar blod.

Fast det ser sjukt tufft ut, målskillnaden gör att det i praktiken är 4p upp till leksand och 5 till Öret. Jaja, den som lever får se, jag hoppas på TIK iaf.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:man får hoppas Leksand gör en SkAIK.

fast inte om det räddar Timrå. Var ju Västerås man ville ha upp


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Som sagt, det har varit kvalserie ikväll, rond 6/10 och Öret imponerar vidare: spöar Tälje idag och även Leksand går fullt. Nu har vi:

1. Öret       +9  16p
2. Leksand +12  15p
3. Timrå      -2    9p
4. Rögle      -3    6p
5. Västerås  -5    5p
6. Tälje      -11   3p

Känns ju helt klart redan? Leksand och Öret ska tappa >6p på fyra matcher mot Timrå, och 9p eller mer mot övriga. Visserligen har kvalserien ofta sett många oväntade omkastningar när Leksand, Skellefteå eller Malmö plötsligt bara dött, men jag gissar att det inte blir så i år. I nästa match har vi Timrå-Leksand samt Rögle-Öret. Vinner bortalagen där är ju Öret redan klara även i teorin, och Leksand förstås också fast i praktiken. 

Men...vinner hemmalagen så....kanske de två i topp börjar vackla. Ja, vi får väl vänta på att den feta zebran visslar innan det är klart. Men det ska väl vara Timrå i så fall, Rögle - som gick upp på ett bananskal är väl ändå ute nu.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HokkZorz och Hannu: Jepp, Åström är en orm i fårakläder. Överlag ger han ett professionellt intryck men plöstligt lyser det igenom att han är inget annat än en expert på stavhoppning som kvoterats in att köra hockey och då plötsligt ska vara "expert".

Jag fick för mig att han var gårdare under kvarten för några år sedan då han hyllade DIF så det var fånigt, samtidigt som han förföljde Luleå och förklarade att se målarfärg torka var mer underhållande.

Men kanske han bara är Fjollträskvänlig? 

Håller med om att alla hockeykanalerna hela tiden mest ids åka ned till Fjollbollen eller Hovet för att sända match och sedan förklarar de att "marknaden krääääver det" så de kan sända reklam till köpstarka Fjollträskbor. Det är bara skitsnack, förstås. De kör den stil de lärt sig vid Stureplan och skiter högaktningsfullt i vad folk verkligen tycker. 

Värst illa däran är förstås Wenermalm men får han upp sitt favvolag nummer ett nu - Leksand - kan han köpoa nya kalsonger och ösa på värre än tidigare...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
HokkZorz: C-more, 4:an på sin tid och även femman gullar alltid med storstadslagen. Anledningen är att de lockar tittare. Blir svårt för de komersiella bolagen ett tag framöver. AIK blir knappast ett topplag de närmsta åren. Fuskelunda har ytterligare ett alternativt smeknamn-skuldelunda. DIF är på väg mott det allsvenska mittenträsket.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Ja jag lackade oxo ut på Tommy Åström, jävla AIK pajjas! Enligt honom så skulle ju målet solklart dömts bort. Och som du säger, han tog fan upp det i varje läge han kunde under 2'a och 3'e perioden när han kommenterade.

Sen gör Wikegård ett verbalt självmål när han står i uppsnacket inför match 6 och säger att målet skulle dömts bort. Pinsamt!

Sen att domarbasen sett situationen på video efter matchen från alla möjliga vinklar och vrår och sen sagt att det är ett godkänt mål, domarna på isen tar rätt beslut. Det bryr sig inte C-more maffian om, dom vill ju att Fuskelunda skall vinna. Jag har alltid tyckt att både Arto och tomas har vart "bästa" bisittande experterna, men dom har vart pinsamt pro-frölunda i denna serien. Abbot får in klubba in under visiret och börjar blöda, Arto tycker det var ju ingenting. Hallå?

Njuter som fan över att Petter Rönnqvists guldkalv Wesslau silat in puck efter puck i slutspelet och alla Petters klyschor om hur viktigt det är att ha en förstemålis som man skall spela i ur och skur fått sig en rejäl käft-smäll. Nu är det bara hoppas att hans nästa gullegris (Salak) rasar ihop oxo så blir det total succe. Plus att Mordor har ju varvat keepers oxo i matchserien mot BIF, det måste svida som fan för honom.

I övrigt vart man ju lack på att i studion så var dom så irriterade på att Frölunda gjort en så dålig första period så det inte blev mer spännande. Den var nästan så dålig så dom ville att den skulle spelas om så att Fuskelunda skulle ha en chans å få vara med i matchen resultatmässigt.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Hehe, Gnällerts danZband ville ju då, vid Hedmanska Proppen, ha en ny lag, Lex Wallin med pumpsen: "Om matchen är så gott som avgjord, o mindre än 2 min kvar, får man INTE köra open-ice-tacklingar"!  Nu visste ju inte Hedman om denna Loobska nya regel, därav Proppen, så revben, handväska o pumps flög all världens väg!

Undrar just vilken Luling Loob kommer gå ut med att denne är KLAR för FBK nu då?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Låt oss hoppas att Luleå tar upp handsken som Warulfven kontinuerligt slår i ansiktet på norrlandslagen. Om de nu lyckades mygla bort er MooDooister får vi i Luleå göra vad vi kan för att tråka bort Ulfven. Skulle det värsta ske blir det väl i stället SAIK som får göra det. 

Jag tycker ju att Ulfven är skadeskjuten sedan de tappade Jugren Jönsson. Fröken Wallin är en klen ursäkt. Vad de har är förstås ett gäng spritt språngande norrbaggar vars uppgift uppenbarligen är att köra in i allt de ser, som inte är gredelint, med kraften av en skenande Zamboni. Men spelskickligheten är ju borta. Det är mest hoppla-hockey bara. Vidrigast är att de har Alexander Salak i mål men MooDooismen klädda ju av honom rätt bra vad jag förstår så kanske även vi lyckas, även om han varit ett stort j-a spöke för Luleå Hockey hela tiden.

Krossa Warulfven!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm. I efterhand var Fusklunda en munsbit och det kunde lika gärna slutat 4-0 i matcher.

Hemma var vi mycket starka och de skulle behövt enorm flyt för att ta en match i Delfinen.

Nere i Scandal-I-Analium var vi genomgående det bättre laget men de hade flyt att ta två matcher men sedan gick det inte längre.

Våra bortamatcher:

Match 1 fick de 2-0 efter misstag från oss och sedan tokdominerade vi resten av matchen men satte varje skott i Huvvas plock.

Match 2 kollapsade zebrorna och Fusklunda fuskade iväg till 3-1 men ändå höll vi på att ta matchen och det gick fem perioder innan den hamnade i Göttlabörrg.

Match 3 körde vi snabbt in 0-3 och la sedan ner tempot och lät Fusklunda stånga sig blodiga.

Redan innan kvarten var ju Fusklunda förlorade. De försökte kämpa, vilket är svårt för ett lag där spelsystemet bygger på lättja. Men deras absoluta vapen var tuff brytalhockey: de skulle skrämma Luleå att vika ned sig. Men det gådde inte. Lulepå var tuffare än Fusklunda. Ungefär samma facit som 1996. Särskilt kommer man ihåg några händelser.

Joel satte en ful huvustackling på Sami som försvann från kvarten, men Vihko gav tillbaka genom en väsentligen juste tackling på Pebben som tog bort honom. Joel och Fusklundorna försökte gny ungefär att "lappar får vi väl skada som vi önskar men Luleå får vju inte röra vår ikon" men ficj svar på tal.

Första matchen o skandalarenan körde de på med brutalhockey och filade sig hur mycket som helst första perioden till devid periodslut rusade in hela gänget för att göra upp. Ilsknat var Tömmernes som rusade på Fredrik Svensson. Fredrik proppade honom med ett rak höger och plötsligt ville inte Fusklunda slåss längre;-)

Senare i den matchen sökte Fredrik upp Joel, som stått för många brutala vårdslösa överfall och förklarade för Joel att nu har du tiggt om att göra upp. Joel fegade ur, kröp ihop, gömde sig bakom domaren. Efter det gick det inte så lätt för Joel och Fusklunda att spela all big and bad länge;-)

Fusklunda körde ändå med en massa tacklingar för att skrämma lulespelare. Då tog vi in Anton Hedman som åkte runt och satte ett antal justa monstertacklingar på Fusklunda-spelare. En mysig sekvens var sedan Anton tacklat Kahnberg att vederbörande helt tappade lusten att spela och gick in i omklädningsrummet.

Och så igår när Lasu, stortacklaren, skulle sätta in en grym tackling på Robin Jonsson. Robin stod bara stilla och tog emot och för Lasu var det som att ha tacklat en betongvägg, han gick omkull och komma upp helt snurrig med ögonen pekande åt olika håll.

Fina minnen som visar hur Luleå svarade upp på Fusklundas försök att spela slagsmålshockey, En styrka att ta med oss till semifinalen mot Warulfven som vill bråka och tjafsa om allt och alla. Vore trevligt om Anton kunde leta upp fröken Wallin och sätta en monstertackling på honom. Ungefär som häromåret när Anton, då i MooDoo, med en helt juste tackling krossade ena nyckelbenet på tant Wallin, följt av enorma protester från Warulfvarne i veckor: inte för att tacklingen var fel på något sätt men eftersom "Wallin får ni inte tackla".


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sirpa: Stämmer in i hyllningskören! Skönt att inte flintisen fick döma bort några Lule-mål, alt döma IN några hemma-mål, "probläm me Tekniken, feståru!", eller hålla klockan o annat som de sysslar med därnere.Har NÅGON murvel eller ansvarig inom Sv Hockey ställt den relevanta frågan : "VARFÖR så ofta konstigheter just i Götlaburg?? Gör man något åt det?  När Rögle hade en fuskande måldomare, fick han ju rätt omgående sparken - vad sker i Sveriges Londondimma? Läggs nya rökridåer ut? Samma flintis sitter där kommande säsong, "Problem med tekniken" ? Feståru?

Jaja, detta om detta . Nu en NY fuskarklubb, men som INGEN förmår ifrågasätta:

Warulfven är Warulfven! Tyvärr, Sirpa, har nog redan Haukan redan gjort det du o-förutsatt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Vi kan inte glida in i LL arena med 5-6 spelare borta. Funkar 1/3 mot trötta Glennare i Fuskekyrka men kanappast receptet för att knipa 1-2 matcher i Karlstad. JG måste spela som idag och naturligtvis den tröttsama klyschan om pp och bp. Men in och kör, slutspelet är ändå. Ättfe än ifjol så det går bara att vinna

« · 1573906 · »