Luleå HF

115741 inlägg · 887 ämnen

Forum

« · 1995970 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Mycket rolig lottning för vår det. Säkert det kvarvarande lag som drar mest publik för vår hemmamatch samt kort restid och reskostnad
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, då var slutspelet för Champions Hockey League lottat.

Luleå får möta Bern i åttondelsfinal.

Skulle vi vinna, har vi Lausanne/Plzen i kvartsfinal.

Och går vi till semi, väntar vinnaren mellan Frölunda/Warulfven/Biel-Bienne/Augsburger.

Övriga svenska lag lottades mot varandra. Det blir
• Frölunda-Warulfven
• Apan - Djurgårn

Det blev billigaste möjliga resa för Apan. Förstås...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 3 poäng!!! Det var jäkligt skönt när Petter satte 4-3. Kyligt av Gunler måste jag säga!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Puh! Vi höll ställningarna matchen ut, vinner med 4-3 och tar alla tre poängen.

Minst sagt rättvist!

Jag tycker att vi borde ha vunnit större för sammantaget handlade det om typ 20-3 i ordentliga målchanser för Luleå och då ska beaktas att Trottoarkantens enda målchanser kom sedan de på vinst och förlust bara flippat in chanspuckar framför Lassi.

Det här borde vi ha vunnit mycket mera klart men vi får vara nöjda att vi tog alla tre poängen!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Ja, helt riktigt - Einar Wolf och Petter Wolf har varit j-a duktiga i dag!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
3,5 minut kvar och Luleå sätter minst sagt rättvisa 4-3 sedan the Gunler vidarepassat över till Petter som har öppet mål och sätter den!

Håll i nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 4-3 släkten rockar.
Man blev glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jag blir så j-a less på dessa två aprunkande zebror som i två år gjort sitt "bästa" för att "visa" att de inte är hemmadomare, fast de kommer från Norrbotten.

Nu har Luleå en jättechans med fri puck framför Trottoarvakten - OCH DÅ BLÅSER RUNKARNA AV! Fastän ingen blockerad puck existerat. De "chansar" alltså.

Strax därefter Connolly fri framför Trottorkantsmålet men trippas omkull och faller pladask - och zebrorna råblundar!

J-a skitgubbar!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fan också! Tredje perioden har i princip handlat om Luleå mot Trottoarvakten Juvonen och så kommer en j-a slumpchans för Trottoaren där en kant får snabb puck framför Lassi som ska flytta över och då petas pucken in i hans femte lucka.

3-3 alltså, i en match som Luleå helt ägt.

FAN OCKSÅ!

Kom igen nu, Luleå! In med den, som flickan sa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så en kompensation från aprunkarzebrorna som plockar ut en trottoar för att denne haft näsan mitt i ansiktet typ.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så slår de förbannade aprunkarzebrorna Öhbjörk till igen. Först har de blundat för att en Trottoar hakade in Brännström så att denne höll på att slå ihjäl sig på trottoarburen.

Men nu visar de ut Engsund sedan en Trottoar försökt tackla Engsund, men gått på pump och själv fallit.

Och på Hovet har Djurgårn i princip pressat konstant mot APburen senaste helvyimmen, men plötsligt får flyt-Apan in 1-2 eftersom en fallen gårdare glider över isen och dennes klubba puttar in en lös puck i eget mål. Hur ini helvitte kan Apan ha sådant flyt?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Kvänen påstår att han blir bättre när han är arg, och sprider uttalanden i media om hur ilsken han är. Snart lånar han väl lådan av Folke och tar med den ut på isen.

Imponerande hur serietabellen liv visar att SHL håller på att delas upp i en tydlig topp och en tydlig bott. Bara sex pinnar från 1an Frölunda till 7an HV men sedan sex pinnar mellan 7an HV och 8an Malmoe.

Ja, jag har varit tvungen att döpa om luleå. Vi har samma poäng, samma målskillnad och samma antal gjorda mål som HV, men vårt tvillinglag skrivs framför Luleå, med hänvisning till att H kommer före L i alfabetet.

Det gillar jag inte. Så medan Bulan leder oss tycker jag att vi ändrar namn till Buleå.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kolla nedan i live tabell hur serien håller på att splittras i två avdelningar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jippie! Luleå sätter 3-2 och den ilskna kvänen missar straff på Hovet.
Man blir glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Finnarna Tyrväinen och Ilomäki är skitbra i den här matchen och nu börjar de komma igång! Pojkarna har en ovanlig förmåga för SHL - de kan göra bort en motståndare vilket är mycket välkommet i dagens markeringshockey - och nu var det Ilomäki som drog en trottoar och spelade sedan fram Brännström som direktnöp in 3-2.

Luleå har haft fler 3 mot 2 och 2 mot 1 den här matchen än på hela säsongen tidigare. Trottoaren har verkligen inte ett försvar av SHL- utan av allsvensk klass. 3-2 för Luleå just nu är verkligen i underkant. 5-1 skulle bättre motsvara matchbilden.

Herr Aprunkare Lindberg har bara fått byta kalsonger en gång idag, när det rapporterades att kvänen kvitterat för Apan på Hovet.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Suveränt! Einar i kontring, då Trottoarvakten tror att han ska passa, drar i stället in pucken i bortre krysset för 2-1 till Luleå.

Tycker att Trottoarkanten utmärker sig genom att linorna är ganska lata och backarna blir ensamma.

Och så ett skitmål av Trottoaren till 2-2 direkt efteråt. KOM IGEN NU. LULEÅ! Operation överkörning, tack!

Annars har vi både Olle och Farley utanför laget, tillsammans med Hållander och Emil förstås.

Än mer störande att vi återigen får herr aprunkare lindberg som "kommentator" och återigen herrarna aprunkare från Älvsbyn och Boden som zebror.

Alldeles för många aprunkare, och det har hänt alltför ofta.

Trottoaren är ju lite aprunkare de med, eftersom de handlat in Zacrisson och Ritola, som de - och inte Apan - har råd med eftersom de sålt några ytterligare Trottoarkanter till kommunen, förmodar man.

Fan, bra tryck av Luleå den här perioden och vi skulle mycket väl ha kunnat haft några fler mål, i stället för att Trottoarkanten, som fick in ett j-a flytmål. som de inte alls gjort rätt för, till 2-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Andra perioden börjar i Delfinen nu. Tidigare vår akillshälsperiod, men numera brukar vi lyfta under andra och jag tycker att vi kör över Trottoarkanten nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
3-0 Warulfven-Röglet efter en period. I vanliga fall ett "normalt" resultat, men inte i år då röglarna gått fram som en ångvält.

HV också tre mål men borta mot Malmö. Ser ut som att serien håller på att splittras i lag 1-7 vs. lag 8-14 nu. Nyss sex pinnar mellan Malmoe som lag 8 och HV lag 7, men eftersom Trottaren snubblit in 1-1 mot Luleå "bara" 4 poäng, eftersom Luleå live har tappat 2p.

För övrigt 0 el 1 mål för lagen som spelar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vilket härligt må till 1-0 för Luleå!

Det är Trottoarkanten som har PP, men Luleå erövrar puck ochgår till motattack genom Tyrväinen. D¨står Frallan på hälarna och glider vilket innebär att Berglund kan åka sig fri, får puck och drar in målet!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Oh! De var stora ord på morgonen! Tycker du ska sänka calvados lite oftare 😄 har faktiskt skaffat ett seemer abonnemang nu men knappt hunnit se nå hockey vilket är lite surt, men det kommer
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu kollade jag igenom CHL och finner att det för vårt vidkommande redan är avgjort.

Även om fyra matcher av gruppspelet återstår och spelas först i morgon (rättare: i kväll) är samtliga gruppsegrare redan klara och detsamma gäller för samtliga grupptvåor, i stort sett.

Den enda match som återstår och har betydelse är Liberec-Augsburg för att avgöra vilkat av de lagen som blir grupptvåa. Men för Luleå spelar det ingen roll eftersom vi inte kan lottas att i åttondel möta tvåan i vår grupp.

Liberec måste alltså ta tre poäng i morgon, hemma mot Augsburg, för att gå till slutspel. Och det tror jag att de gör.

Men annars ser det ut så här:

GRUPPETTOR
Biel-Benne
ZUG
Luleå
Lausanne
Apan
Mannheim
München
Frölunda

GRUPPTVÅOR
Tappara
Plzen
Augsburger eller Liberec
Yunost Minsk
Bern
Djurgårn
Warulfven
Mountfield

Fredag lottas slutspelet för CHL. Tror det var vid 12-tiden och det ska jag jäklar i mig följa. Då får vi reda på vilket lag vi möter i åttondelsfinal men också vilka lag som hamnat på vårt ben och vi har chans/riskerar att möta i eventuell kvartsfinal och semifinal.

Vilket lag får vi då i åttondelsfinal? Det kan bli

Djurgårn eller Warulfven
Plzen eller Mountfield
Tappara
Bern
Yunost Minsk

Hm. Bäst är väl att inte hoppas på något och få något annat. Men Warulfven eller Tappara slipper jag gärna. Gissningsvis skulle man väl gärna sett vitryska Minsk som motståndare, men det ser jag gärna att en annan gruppetta, Apan, får, för resekostnader och sådant;-)

Äsch. Det ger sig. om drygt två dgara vet vi vilka vi möter härnäst och har också alla framtida motståndare klara för oss.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ojojoj. Missade i stort sett hockeyn igår, följde bara genom CHL-rapporteringen och enstaka inlägg här, men tog inte ens fram direktsändning.

Jag hade en deadline för en omfattande sammanställning och har sedan länge förmånen att själv styra exakt hur jag arbetar. Dvs jag vill göra allt själv och slippa slösa tid på att andra ska tycka, men lägger utan problem med dem i författarlistan eller som medverkande i förord. Och jag har aldrig missat en deadline. Sedan är jag en "sista minuten"-person och fördelen är den att man då accelererar med tyngden av en Mustang Shelby Eleanor och fungerar till 100% i slutskedet. Vilket är en njutning. Nu har jag suttit ostörd på Stora Alvaret och kört just 100% sedan igår lunch och blev precis klar. Belönar mig med ett rejält glas Calvados och är fortfarande uppe i varv, sedan "send"-knapparna levererat ut över världen.

Men skit samma, det har ju varit hockey. När det gäller Luleås match var jag inte speciellt brydd utan det kändes kassaskåpssäkert. OK att jag missade den.

Men helt enkelt tragiskt att Kärpät slagits ut - och att Apan tagit platsen av vår östra brödraklubb! Genom ett j-a skitmål när bara 26 sekunder återstod av hela gruppspelet!

En del av mig är så förbannat irriterad över att Apan ska ha en sådan jävla tur. En annan del av mig imponeras av att Apan kan skärpa sig och lyckas för det är jävulen också inte alls första gången de sätter en kvittering i slutminut av match.

Jag brukar ju påstå att - trots att jag häcklar Apa ibland - är Apan i själva verket min andra klubb. OK, min första klubb Luleå tar närmare 100% än 99% av mitt hjärta. Men en liten plats har jag för Skellefteå AIK och därmed före alla andra klubbar.

Apans förmåga att plötsligt slå till, vända på en match, gå för fullt och lyckas! Har jag beundrat. Tror inte att det finns någon klubb som så ofta totalt vänt på matcher; efter att ha förlorat en period med 0-5 och uselt spel, komma tillbaka i nästa och vinna den med 6-0. Sådana underbara vändningar kan man leva länge på. Det ÄR hockey.

Eller som numera - att när det behövs öka trycket och ge sig fan på att målet ska in. Bara.

Ja, vad fan. Jag skulle nog inte hällt upp en sådan redig Calvados. Efter det jag nu skrivit har jag med all säkerhet förlorat nästan all cred när jag i fortsättningen förklarar Apan för fulspelande plastlag. Men jag är som norrbottning van att säga vad jag tycker och stå för det. Det kan jag nog göra även nu.

Que sera, sera.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nehejnä. Bern vinner mot det internationella superlaget Grenoble och det innebär att det riktigt duktiga Kärpät blir utslagna från CHL redan efter gruppspelet, sedan Kärpät, Apan och Bern samtliga slutat på 11 poäng men Kärpät och Apan har +5 i målskillnad, medan Bern har +3 i målskillnad.

Varför?

Ja eftersom placeringen mellan Kärpät och Bern avgörs av de individuella mötena mellan lagen och där vann Kärpät borta med 1-2 men förlorade hemma med 2-3.

Man kanske kunde tro att Kärpät förlorar jämförelsen eftersom mål på bortaplan räknas dubbelt, som man brukar i sparkboll och så.

Men icke.

Utan på en infernaliskt påhittad regel som säger att om två lag slutar på samma poäng i tabellen och tagit lika många poäng mot varandra och har samma målskillnad mot varandra och har samma antal gjorda mål mot varandra.....ja, då avgörs det hela av det lag som i NÅGON av de inbördes matcherna gjort flest mål! Vilket innebär att Bern - som gjort 3 mål i Uleå samt 1 mål hemma, vinner mot Kärpät som gjorde 2 mål hemma och 2 mål i Bern...

Ja, jäkulen. Men inte oväntat att det dyker upp sådana j-a knepigheter när Apan är inblandad.

Tyvärr kan vi INTE lottas mot Apan i åttondelsfinal, eftersom de t.o.m. myglar sig till gruppseger, liksom Luleå.

Lottningen för slutspelet sker på fredag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ja fy fan. Bara en halv minut kvara av hela j-a gruppspelet och Apan är då utslagna och kan inte längre skämma ut Sverige genom att spela inför läktare, fullsatta av tomma stolar.

Och så snubblar skit-Apan in 4-4 och inte bara blir klara för slutspel utan t.o.m. vinner gruppen.

Sudden utan mål och efter 16 lagda straffar vinner Kärpät straffläggningen efter att Fiasko-Jocke precis missat en straff.

USCH!

Tabellställningen i detta nu:

1. Apan 11 poäng
2. Kärpät 11 poäng
3. Bern 8 poäng
4. Grenoble 3 poäng.

I detta nu pågår den sista gruppmatchen mellan Grenoble och Bern och ställningen är 1-2 efter andra perioden.

Om Bern vinner matchen och tar tre poäng innebär det att Apan, Kärpät och Bern slutar på 11 poäng, men Apan blir etta pga sammanlagt 8 poäng mot Kärpät och Bern.

När det gäller placeringen mellan Kärpät och Bern är det så jävligt att eftersom Bern vann ena matchen med 2-3 men förlorade den andra matchen med 1-2 kommer de att rankas före Kärpät eftersom de gjort fler antal mål (3 st) i en inbördes match än Kärpät (2 st). En j-a konstig CHL-regel, men så är det...

De borde haft Tommy Sjödin där, när de hittade på reglerna: "Vad fan är det för jävla regel?"

Har en känsla av att det finns många i Uleåborg som nu följer matchen i Frankrike och håller tummarna för Grenoble.

Ställningen är alltså 1-2 men skulle Grenoble lyckas nå oavgjort efter 60 minuter innebär det att Kärpät behåller andraplatsen och i stället blir det Bern som slås ut...

20 effektiva minuter kvar i CHL 2019 för Kärpät...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: He he, tack för tröst! Vi hoppas att Apan lottas till att möta ett lag i Nya Zeeland i åttondel, för resekostnaderna:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Jag är också upptagen av jobb och har inte heller möjlighet att följa matchen live. Men ett stabilt resultat där både Brännström och Gunler målat. Riktigt kul att småttingarna levererar.
(Nä connolly är inte stor heller..)
Men tack ändå

Synd att apan lyckades sprattla sig vidare. Åja, trösten är att det blir bara mer minus i deras nästa bokslut istället...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
19 sekunder kvar, 4-4, och Kärpät tar tidut.

Vad satan var det som hände, när allt såg så bra ut?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
0.27 kvar...4-3...

NEJ! Nu kommer det upp: 4-4 med 27 sekunder kvar av perioden...
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1.27 kvar...4-3...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Jo, nu kom det upp: KÄR Jakub Krejčík called for Hooking. Penalty results in a penalty shot.

1.58 kvar. Apan tar ut lille Gustaf som skött spaden och tar tidut...
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Vad? Ser inte matchen och ser det inte på CHL:s rapportering?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Fiaskojocke missade en straff
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
4.24 kvar i Uleå. Fortfarande 4-3...men hår åker en Kärpätspelare ut och nu får Apan en gyllene chans genom två minuters PP...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven tog sig samman och vann med 3-1. De är nu i slutspel, som grupptvåa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Apan håller på att bli desperat och tar till fulspel, men vid 52.36 åker en Apa ut efter att ha hoppat på en Kärpätspelare bakifrån.

Nu får vi hur det blir med Kärpäts fruktade PP - 2 mål på 3 försök i kväll... 54.24 spelat enligt CHL:s uppdatering just nu, och PP nästan över...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
50.05 i Uleå och Kärpät gör 4-3!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå slog Belfast med 4-0 och har därmed vunnit gruppen:-)

Åtta minuter kvar av tredje perioden i Karlstad och Warulfven håller 2-1, vilket ger dem plats i slutspelet som grupptvåa.

Tolv minuter kvar av tredje i Uleå och det står fortfarande 3-3, trots att kvänen Pudas nyss varit utvisad, men för första gången ikväll stod Apans box emot Kärpäts PP.

Jag påstår ju att om Apan INTE har förlorat matchen vid tre spelade perioder tar de gruppsegern medan Kärpät slås ut.

Men det förutsätter förstås att Bern fixar nödvändiga pinnar i sin bortamatch mot det internationella superlaget Grenoble. Den matchen pågår men är bara i första perioden ännu. Grenoble tog ledingen med 1-0 efter 5 min, men Bern har nu kvitterar efter 15 min.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det var Jesse Puljujärvi som satte 3-2 för Kärpät på Apan mitt i andra perioden.

ApLasse J försökte ju lura en 13-årig Puljujärvi att flytta från Tornio till Apschtan, vilket inte lyckades, men det är väl trevligt för Apan att få möta honom nu, några år senare.

Apan fulspelade tydligen en del under första perioden och tog två utvisningar för hakning. Vid både tillfällena utnyttjade Kärpät det numerära underläget genom att göra först 1-0 och sedan 2-0. 100% PP-effektivitet för Kärpät idag och jag tror att Apan därför får svårt att köra sitt vanliga fulspel, speciellt eftersom de tycks ha riktiga domare och inga aprunkarzebror i matchen.

TILLÄGG: Nu fick Apan spela PP och kvänen passade då på att kvittera. 3-3 nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och nu (19.13) har tredje mål gjorts av Luleå och Kärpät medan Ulfven gjort ett andra mål. :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vombat: Hej Vombat! Jag sitter tyvärr på södra Öland med deadline för en brådskande rapport, så jag kan ännu inte se matchen. Har bara kollat upp ställningen på www.chl.com och tydligen är följande matcher en bit in i andra perioden med följande ställningar:

• Luleå - Belfast 2-0
• Kärpät - Apan 2-1
• Warulfen-München 1-1

Skulle matcherna sluta så innebär det alltså att Luleå vinner vår grupp, medan både Apan och Warulfven blir utslagna från CHL. Men mer än halva matcherna återstår och ställningarna är jämna så mycket kan fortfarande hända.

TILLÄGG: Och medan jag skrev ovanstående kvitterade kvänen Pudas till 2-2 vilket - om resultatet står sig - innebär att Apan vinner sin grupp medan Kärpät slås ut.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Hej Sven och alla andra trogna där ute i gamla moder Svea.
Kan inte se dagens match tyvärr men tar gärna emot uppdateringar här från de som kan se matchen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, så har nedräkningen börjat. Bara sju timmar innan nedsläpp i Delfinen där Luleå ska ta pinne av Belfast för att ta gruppsegern.

Samtidigt börjar Warulfvens match mot München, och Ulfven måste vinna för att knipa andra platsen i gruppen och nå slutspel.

Apan är ju över till Uleåborg för retur mot Kärpät och där gäller att om Apan inte torskat när tredje perioden är över, jag, då är de gruppetta. Men om de torskat är de utslagna ur CHL. Vinna eller försvinna bara. Matchen i Uleå startar redan 17.00, en timme innan Luleås och Warulfvens matcher.

Senare på kvällen, 19.30, startar Mannheim-Djurgårn i en gruppfinal där båda lagen redan är klara för slutspel och Djurgårn tar förstaplatsen om de inte torskat när tredje perioden är över.

En timme senare, 20.30 är det nedsläpp för Frölunda borta mot Cardiff i en match som teoretiskt gäller mycket - Frölunda slås ut ur CHL om de torskat när tredje perioden är över, men blir gruppetta om de slår Cardiff. Men efter att Frölunda förra veckan slog Cardiff hemma med 9-2 är det svårt att tro att det blir någon match om poängen.

Så Apan och Warulfven spelar för att nå slutspel eller bli utslagna. Medan övriga svenska lag spelar för att ta första platsen i respektive grupper.

Kom igen nu, Kärpät!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Europamästerskapet - Champions Hockey League

Omgång 6 av 6 i gruppspelet, i morgon och på onsdag.

Och hög tid att vi får förutsättningarna klara för oss.

Hur avgörs ställning i gruppen om två lag slutar på samma poäng?

Nej, det blir inte målskillnad i gruppspelet i första hand. Det vill säga att ha öst in mål på gruppens jumbo har ingen betydelse.

I stället avgör man det hela genom att undersöka hur de inbördes matcherna mellan de två lagen på samma poäng slutat, och avgör ställningen i tur och ordning baserat på följande:
1. Flest poäng
2. Bäst målskillnad
3. Flest gjorda mål (är förstås lika, om målskillnad är lika)
4. Flest gjorda mål i EN match (Dvs ett lag som vunnit ena matchen med 2-1 och förlorat den andra med 0-1, placeras högre)
5. Vunnen övertid (Dvs ett lag som vunnit en match på övertid och förlorat den andra matchen på straffar, placeras högre)
6. Om båda matcherna slutat med straffläggning går det lag vidare som gjort sammanlagt flest antal mål på straffar (Dvs ett lag som vunnit en straffläggning med 2-0 i mål, men förlorat den andra med 2-3 i mål, går vidare. Observera att straffläggningar avslutas när ett avgörande mål gjorts, vilket innebär att laget som går vidare i detta exemepel KAN ha gjort 4 mål på 10 straffar medan motståndarna gjort 3 mål på 8 straffar).
7. Slutligen, om ställningen inte kan avgöras av punkterna 1-6, placeras det lag högre som rankas högst. När det gäller att rankas högst, anges enligt "sport regulations" att det som gäller är enligt "CHL 2016/2017 club ranking" medan i den förenklade beskrivningen för "CHL format" är det som gäller "CHL club ranking". Sistnämnda ranking rankar klubbarna efter hur många poäng, därefter målskillnad, o s v de tagit all-time i CHL, medan det andra bara gäller under säsongen 2016/2017.

Jag förutsätter att de bara glömt att uttrycka det exakt och att det som ska gälla är ranking för den aktuella säsongen. D v s i denna ranking kan det få betydelse om man öst in mål på gruppjumbon.

Men hur agerar man om tre lag slutar på samma poäng ? Ja då räknas resultaten mot det fjärde (jumbo-) laget bort, och så kör man samma process som ovan, steg för steg. När då ett av lagen elimineras (t ex genom att efter ett av steg ha rankats högre eller lägre än de två andra, så har det lagets placering fastställts). Och sedan fortsätter man jämförelsen mellan de två övriga lagen genom att endast inkludera matcherna mellan dessa båda lag och så kör man steg 1-7 enligt ovan☺

Och om fyra lag landat på samma poäng, kör man som för tre lag….

OK, klart som korvspad?

Nu kör vi!

GRUPP A
1. Biel-Bienne 12p
2. Tappara 9p
3. Klagenfurt 9p
4. Frisk Asker 0p

Tappara kommer naturligtvis att slå norska Asker och blir därmed klara för slutspel. Biel-Bienne blir gruppetta om de tar 1-3 poäng hemma av Klagenfurt.

Men skulle Klagenfurt vinna matchen och ta tre poäng hamnar alla tre lagen på 12 poäng, och då blir det avgörande enligt inledande berättelse. Och då blir Tappara gruppetta, samt Biel-Bienne grupptvåa, om inte Klagenfurt vinner bortamatchen med minst fem mål etc.

Sammantaget. Biel-Bienne blir gruppetta och Tappara grupptvåa. Eller omvänd ordning, om Biel tar 0p och Tappara 3p i sista.

GRUPP B
1. Zug 13p
2. Plzen 10p
3. HPK 9p
4. Rungsted 0p

HC Pilsen vs EV Zug
Rungsted Seier Capital vs HPK Hämeenlinna

Zug vinner gruppen om inte Plzen vinner hemmamatchen med fyra mål, eller med tre mål och resultatet 6-3, 7-4, etc. Skulle den matchen sluta 5-2 blir det lag etta, som rankas högt. Det är alltså lite oklart hur rankingen är men jag tror att det betyder att Plzen rankas högt i så fall.

GRUPP C
1. Luleå 11
2. Augsburg 9
3. Liberec 6
4. Belfast 4

Luleå Hockey vs Belfast Giants
Bílí Tygři Liberec Vs Augsburger Panther

Skulle Luleå och Augsburg hamna på samma poäng kommer Luleå att rankas först, enligt steg 4 då man vann en match med 4-5 och förlorade den andra med 2-3.
Det innebär att Luleå är gruppetta om inte Augsburg tar 3p borta mot Liberec, samtidigt som Luleå får 0p hemma mot Belfast. Vi kan nog förutsätta att Luleå vinner gruppen, alltså.

När det gäller andraplatsen är det knivigare. Augsburg tar andraplatsen om de tar 3p, 2p, 1p i bortamatchen mot Liberec SAMT om de förlorar med 1-0 eller 2-1.

Liberec tar andraplatsen om de vinner hemma med minst två mål, eller om de vinner med 1 mål vid resultatet 4-3, 5-4, etc.

Skulle Liberec vinna med 3-2 tar de andraplatsen om de vunnit efter tre perioder eller efter övertid.

Men slutar matchen 3-2 efter straffar hamnar vi på steg 6 ovan; flest straffmål och är det lika avgör rankingen.

Jag tror att Liberec vinner rejält och tar andra platsen efter Luleå.

GRUPP D

1. Lausanne 9
2. Trinec 8
3. Minsk 8
4. Lahti 5

Lausanne HC vs Oceláři Třinec
Yunost Minsk vs Lahti Pelicans

Många möjligheter där alla fortfarande har chansen, men för Lahti gäller då att de förutom att hämta in tre poäng samtidigt ska hämta in -7 målskillnad mot Trinec.

Gissar att Minsk faktiskt tar ena platsen samt att Lausanne vinner gruppen.

GRUPP E

1. Apan 10
2. Kärpät 9
3. Bern 8
4. Grenoble 3

Kärpät Oulu vs Skellefteå AIK
Grenoble Vs SC Bern

Vi kan nog förutsätta att Bern slår Grenoble och tar 3 poäng. Då gäller följande:
• Apan gruppetta och Bern grupptvåa om Apan tar 1, 2 eller 3 poäng av Kärpät.
• Kärpät gruppetta och Bern grupptvåa om Kärpät tar 3 poäng av Apan.

När det gäller varianten att Kärpät bara får 2 poäng av Apan samtidigt som Bern tagit 3 poäng av Grenoble slutar Kärpät, Apan och Bern samtliga på 11 poäng men när subgrupp med de tre lagen bildas blir Apan etta på flest poäng och sedan tar Bern andraplatsen eftersom de vann ena matchen mot Kärpät med 2-3 medan de förlorade andra matchen med 1-2 (steg 4 ovan; flest gjorda mål i EN match...)

Bern säkrar alltså andraplatsen om de tar 3 poäng hemma av Grenoble och det gör de säkert. Och Kärpät måste ta 3 poäng hemma av Apan, då blir de gruppetta medan Apan slås ut: i annat fall blir Apan gruppetta, medan Kärpät slås ut.

Till råga på allt liras matchen i Uleåborg INNAN matchen i Bern, så ett av de lagen kommer sedan att sitta och råhålla på Grenoble.........

GRUPP F

1. Djurgårn 12
2. Mannheim 11
3. Tychy 4
4. Wien 3

Adler Mannheim vs Djurgården Stockholm
Vienna Capitals vs GKS Tychy

Djurgårn och Mannheim är klara för slutspel och Djurgårn blir gruppetta om inte Mannheim tar alla 3 poängen i avslutningsmatchen hemma mot Djurgårn.

GRUPP G

1. München 12
2. Warulfven 8
3. Ambri-Piotta 7
4. Bystrica 3

Färjestad Karlstad vs Red Bull Munich
HC Ambrì-Piotta Vs HC05 Banská Bystrica

München är redan gruppetta. När det gäller vilket lag som tar andraplatsen har vi läget att båda matcherna mellan Warulfven och Ambri-Piotta slutat 2-1 efter tre perioder vilket innebär att skulle dessa två lag sluta på samma poäng kommer andraplatsen att tas av det lag som har högst ranking... inte helt tydligt alltså, men jag tror att det i så fall ska vara Warulfven.

Ambri-Piotta spöade nyss Bystrica med 0-4 borta och vinner säkert hemma. Och det betyder nog att Warulfven måste ta 2 eller 3 poäng hemma mot München, annars är de utslagna. Lite tufft läge för Warulfven och dessutom lirar de sin match i morgon, medan Ambri-Piotta spelar på onsdag...

GRUPP H

1. Frölunda 10
2. Mountfield 9
3. Cardiff 8
4. Graz 3

Cardiff Devils Vs Frölunda Indians
Mountfield HK Vs Graz99ers

Ja, efter att ha krossat Cardiff hemma med 9-2 vinner Frölunda förstås borta också och blir därmed gruppetta medan Mountfield tar andraplatsen.

Hmm. Med den utredningen blir väl de mest intressanta matcherna ur svensk synvinkel i morgon:
• Kärpät Oulu vs Skellefteå AIK
• Färjestad Karlstad vs Red Bull Munich
där Apan måste ta minst en poäng och Warulfven ta minst 2 poäng för att de ska gå till slutspel.

Ska vi hoppas på att hemmalagen tar 3 poäng i de matcherna?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Jag delar din norrbottniska pessimism förstås och tänker att det vi beskrivit innebär att även om vi blir bättre, blir vi inte tillräckligt bra. Men kanske finns det skuggan av en chans att det kan lösas ändå? Som i alla andra sammanhang är det kanske rimligt att hoppas på det bästa, men räkna med det värsta.

Vi pessimister är - tror jag - i grunden optimister men genom att räkna med att det alltid ska gå åt helvete har vi förberett oss för att det enda oväntade som kan ske, är positivt:-)

Och om det går som vanligt utbrister vi bara att "Vi lägger ned skiten!".

Till nästa dag...;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Klart det finns hopp. Det svänger fort i hockey och hips vips kan det börja kugga i så vi blir riktigt bra. Är ofta bara ett par procent som saknas för att det ska släppa.

Jag var nog mest bara sådär norrbottniskt bitter och pessimistisk igår efter att vi loosat i scandal-i-analium och man fick påminnas om hur det kändes i semin. En enorm frustration! Det man dock kan konstatera är att fuskelunda är ruggigt starka, tom bättre än förra säsongen.

Jo jag håller med om din 11. Har tänkt samma sak.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Tufft att läsa din beskrivning - eftersom man vill ge dig rätt på så många punkter. Jag kan försöka se hopp ändå, eftersom jag vill se det så att Bulan bygger på sikt och accepterar att mycket ser ut som du beskriver, men det är problem han löser senare och i första hand prioriterar han att få alla att kämpa. i och med det kan han bygga ett försvar som alla deltar samverkande i och när det fungerar och vi inte släpper fram motståndarna till chanser. Då kan vi bygga framåt. Då kommer spelare att vara rörliga och passningsbara och då kommer många av de punkter du räknar upp att lösa sig.

Åtminstone är det vad jag hoppas.

Men punkt 10-4-7 är jobbiga. Jag tycker att vi saknat en back - eller backar - med riktigt bra skott länge nu och det sänker vårt spel rejält. Som det nu är blir linorna lämnade ensamma i anfallsspelet och från backplats kommer bara skott som ska skymmas eller styras, men det fungerar inte när backarna inte kan skjuta bättre. speciellt jobbigt i PP när backarna inte utgör något reellt hot och boxen kan koncentrera sig på att ta bort de spelare som finns högre upp och närmare mål.

Dock finns det lite kompensation, t ex Lill-Nisse som vaket och snabbt smyger med som extraforward, eller Jespers spelkloka offensiv, ja även Engsund kommer ibland och Erik med.

Men när man ser flera andra lag - t ex Röglet - få in sådana backskyttar känns det svårt att inte vi kan.

Och jag kan lägga till en punkt 11. också, och även här gäller det backsidan. Många lag ser till att fylla på med några spelare - speciellt backar - runt 100 kg och 2m - som kan ta för sig.

Svårt att hitta sådana som också kan spela tillräckligt bra, men det blir svårt att stå emot lag som väljer att spela mer brutalt och fysiskt. Om man inte har egna sådana spelare. Ungefär som när vi lyckades torska mot Augsburg i första matchen. Eller som Frölunda gjort mot oss ibland i serien och alltid i slutspel.

Hade hoppats att vi rekryterat en back som uppfyllde punkt 10-11 men eftersom vi fick behålla Jesper nu kommer vi säkert inte att värva.

Så vad återstår? Kanske att hoppas att Lill-Nisse och Jesper tar fortsatt stora steg framåt redan under säsongen? Utan att vara stora och fysiskt tuffa finns det ju backar som kan tillföra betydande offensivt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jag tycker Luleå än så länge varit markant sämre än jag trott/hoppats innan serien startade. Finns många ting som jag stör mig på.

1. Passningsspelet är uselt både i 5vs5 och i pp. Till att börja med kommer passen sällan på bladen. Sedan är det ofta fladdrande eller tumlande puckar när dom ex passar i PP varför dom tappar tid på att kladda vid mottagandet etc. Sedan försöker dom sig (inte minst i pp) ofta på för svåra pass.

2. Pucktapp på dåliga ställen. Vi tappar pucken betydligt oftare vid offensiv blå jmf med förra säsongen. Känns som att dom försökt implementera en ny variant på zoningång som tyvärr strular lite för ofta.

3. Korkade beslut. Ex idag i pp rusar 4 man ner bakom eget mål vilket leder till mål i baken. Har sett fler korkade beslut per match denna säsong jmf med förra.

4. Flera backar är för kassa. Enligt mig har vi 4 backar som duger..Erik, Nisse, Sellgren och Engsund. Sondräll är svag. Jalvanti är svag. Själlin är usel. Styrman är usel.

5. Målskyttet är impotent... som vanligt.

6. Bp har varit mycket sämre än förra säsongen.

7. Pp uselt som vanligt. När hade vi ett riktigt bra pp över en längre period senast? 15 år sen? 10 år sen? Kör med 2 backar, skym och flippa på mål nåt annat klarar vi ej. Nu ska olle stå och leta smörpass trots att alla varianter är sönderlästa av alla lag sedan december förra säsongen.

8. Jag gillar förvisso hård forecheck och press över hela banan. Dock skulle jag önska lite mer feeling så man inte slaviskt följer ett system som innebär att man åker och åker även i lägen när det är helt lönlöst. Visst...finns det tillstymmelse till chans att få fast puck så kör på....men när det är helt kört är det bättre att backa av då sparar vi dels energi och dels slipper ett par spelare bli överspelade med en enda pass vilket också innebär att dom får bränna ännu mer energi på en lång lång backcheck. Ser flera lag som pressar lika hårt som Luleå men som har mer smartness och backar av och utan att dumrusa när det är helt döfött.

9. Varför gång på gång GE bort pucken genom att åka över röd och dunka ner den när femman ska byta? Då får man börja utan puck. Bättre då att vända hemåt och byta med bibehållen puckkontroll. När läge finns alltså. Visst görs det rätt ibland men för ofta ser man hur dom i onödan ger bort pucken.

10. Vi har ingen back som har ett superbra skott: hårt, snabbt, träffar mål (men träffar inte benskydd på täckande forwards) och kan skjuta bra direktskott även när pucken kommer 1 dm fel etc etc osv.


Jag kan härmed, redan nu slå fast att vi inte vinner guld denna säsong. Visst stärks vi när Hållander och Larsson kommer tillbaka men vi är fortfarande alldeles för bleka för att ha en chans. Jag hoppas ff på topp sex och det kan absolut gå. Men topp 3 och glud? Inte en chans!

(Hoppas hoppas jag får äta upp dessa ord)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Warulfven vände och vann mot HV vilket var imponerande. Och Apan respektive Pungen spelade av tredje perioderna och vann även de.

Intressant utveckling under första 10 omgångarna där Röglet ryckt till sig en ledning, följda av en kvintett inom 2p och därefter Luleå och HV 4p bakom. Det torde ganska säkert handla om dessa åtta lag framöver i toppen, även om det kan kastas om en del. När det gäller Röglet kanske de inte kan försvara toppositionen på sikt men helt säkert är de starka nog att bli kvar bland de sex i topp och mycket möjligt bland de flesta där.

De, av de åtta topplagen just nu, som är mer tveksamma på sikt är väl Apan, Öret och HV, som kan närma sig mittenavdelningen i tabellen med ambition att nå plats sex till slut. Och så har jag svårt att se att Apan ska hålla serien igenom, kanske dalar de ned under strecken när det börjat gå emot det platslaget.

När det gäller lagen på plats 9-14 kommer säkert de flesta av dem att bli kvar där. Med undantag för nuvarande jumbon Läjkers som väl måste skärpa sig så småningom?

Nå. Alla lag har inte mött varandra än. Tre omgångar till att spela där vi har följande möten:

• Brynäs IF - IK Oskarshamn
• Djurgårdens IF - Skellefteå AIK
• Frölunda HC - Växjö Lakers HC
• Linköping HC - Örebro HK
• Luleå HF - Leksands IF
• IF Malmö Redhawks - HV 71
• Färjestad BK - Rögle BK

• Färjestad BK - Luleå HF
• Frölunda HC - IF Malmö Redhawks
• Rögle BK - Skellefteå AIK
• Leksands IF - Djurgårdens IF
• IK Oskarshamn - Linköping HC
• Örebro HK - HV 71
• Växjö Lakers HC - Brynäs IF

• Skellefteå AIK - Luleå HF
• IF Malmö Redhawks - IK Oskarshamn
• Brynäs IF - Rögle BK
• Djurgårdens IF - Frölunda HC
• HV 71 - Växjö Lakers HC
• Linköping HC - Färjestad BK
• Leksands IF - Örebro HK

Och så har Malmö och Pölsan en hängmatch, tyvärr.

Men SHL fortsätter först på torsdag. Innan dess ska vi spela sista gruppmatchen I Champions och Luleå tar på tisdag emot Belfast Giants för att ta hem gruppsegern. Medan Apan åker till Uleåborg för att, efter torsk, slås ut för gott :-)
Kommentera

« · 1995970 · »