Portello: Leinonen var bra. Lite fladdrig i början men allt bättre eftersom. I sista gjorde han ett par helt otroliga räddningar. Likadant var det med Korhonen i Brynäs. (Även om man råkade ge priset som bästa Brynäsare till Honken! Skäms på er, ansvariga.)
Annars var det en mycket bra hockeymatch mellan två för närvarande bra lag. Jag förstår numera varför Brynäs gått så bra hittills. Imponeras som alltid av Sjödin. Vilken pondus, vilken förmåga att läsa spelet. Kan inte karlfan bli för gammal snart? Annars så är ju unge herr #19 en kille som kan bli hur bra som helst. Snurrade rätt kraftigt med Lules backar understundom.
Bra backar i Lule var Sandström, Obi och Skrbek. Bäste forward var Fabricius. Jag håller med dig Portello, han kommer att göra 30+ den här säsongen. Snart i landslaget. Sen så gillar ju jag Ragnar. Typisk kille som gör oerhört nytta i det tysta, jobbar kopiöst och träffade med ett par riktigt rejäla tackligar idag.
Däremot var inte Bartecko särskilt lyckat. Fast han gjorde 1+1 i en match som slutar 2-0. Säger nog en del om vilka krav jag har på killen numera...
Förstakedjan ganska anonym däremot. De två andra kedjorna gjorde som vanligt ett bra dagsverke. Att vi håller nollan är ju ett bra betyg till dem.
Portello: Motiveringen håller väl ungefär lika högklass som Mats Wennerholm: "Kronwall är den svensk som kommer få sitt stora genombrott denna säsong i NHL". Detta skrev han två dagar efter det var fastställt att Kronwall missar större delen av säsongen. Eller i värsta fall, hela
Salcin och Albert: Saxat från Sportbladet: - Lener sa att om vi hade greppet skulle han sätta mig och låta de unga killarna får mer is. Jag kunde bara skjuta bak hjälmen i pannan och njuta, säger Luleåstjärnan Mikael Renberg.
En annan sak som är helt rätt av Lener.Inte illa av en tränare som rankades som näst sämsta tränare av AB.Med motiveringen: Att inga utländska tränare i ES har lyckats förutom en och annnan finne.
Får hoppas på NHL isåfall skulle fan bli knäckt om dom hamna i FBK. Men känns redan som att dom kan bli Luleå's nya "Skuggan" LG-Petterson och J. Strömwall.
Time outen överraskade verkligen. Ledning med 1-0 och det hade bara gått tio minuter av första. Taavola hade nog inte tagit time-out, där nej...
Leners coachning är verkligen en frisk fläkt i den grå elitserietränarmassan. (Vilket ord!) Fast vad jag förstått så är detta typisk NHL-coachning, så han har väl bara stulit den rakt av. Hård matchning av två kedjor som ska producera, en kedja som ska hålla noll-noll och en utvecklingskedja. Vad som saknas är väl de typiska rollspelarna som nästan enbart spelar BP. Patrik Tano?
Om de här unga grabbarna blir så bra som alla tror så spelar dom i FBK om ett par år... Eller NHL.
Sen gillar jag skarpt Lener's time-out efter 10 minuter, som föregått av ett konstant Moratryck under ett par minuter. Hade blivit en helt annan match om Mora fått 1-1 i det läget.
Skönt att se en tränare som använder sig av time-outen vid behov, och inte väntar till den slentrianmässiga som sker till 99% med 1-3 minuter kvar av matcherna.
Håller med dig jävligt kul att det fick lossna för juniorkedjan, vilken fart och engeri dom hade i tredje perioden.
Bartecko vilken lirare synd att det inte blev mål när han snurrade upp samtliga Mora-spelare på isen inklusive målvakten, och hade bara att slå in med en backhand men istället försökte vända och skjuta in pucken.
Glad som fan över att ha haft fel angående tunn forwardssida, juniorkedjan håller! Ser positivt ut, dom kan vi bygga en stomme runt kring förhoppningsvis dom närmsta 10 åren. Rautio inger säkerheten själv släpper knappt en retur på hela matchen.
Imorrn blir en heldag med först live Luleå-Brynäs, därefter ett antal schackpartier fram tills Kroatien-Sverige.
En kassasäker seger, eller? Njaa, målmässigt så var det ju stora skillnader men spelmässigt så darrade spelet stundtals - inte minst i egen zon där det var allt för många gånger Hönsgårds delux. Men tack och lov går ju hockey ut på att göra mål. Effektiviten var inget å klaga över.
Roligast ikväll: Vilka juniorer vi har. Robin Lindqvist inblandad i tre mål! Harju för näta. Men roligast av allt ikväll var nog ändå att äntligen, äntligen fick Hynning göra mål. Det var på tiden. Och det var han värd. Blir intressant att följa honom kommande omgångar.
Tråkigaste ikväll: Johan Franssons första period som inte höll div1 klass äns. Han spelade dock upp sig något hur längre matchen led. Fint pass till RObin Lindqvists 4-1 mål. Men totalt sett, Icke Godkänt för Frallan. Skärpning fodras, annars blir det nog bänken.
Nästa match, Brynäs. Oj, vilken match. Vid hemmalagsvinst så går vi om dem. Ett Brynäs som har startat serien över all förväntan. Ett Brynäs som ligger på en tredje plats. Mycket imponerande. Och ett antal Brynäs supporters kommer även upp och ska äga hallen. Kul!
Albert Hall: Men kvällens delikatess svarade Fabbe för.Hans 2-0 var riktigt läckert. Som jag sagt förr, den här säsongen gör Fabbe 30+ om han nu inte blir skadad.
Skillnaden mellan lagen var egentligen inte så stor. Mora spelade stundtals riktigt bra men var ineffektiva. Luleå hade bättre spets och bättre målvakt. En 87:a, en 86:a gjorde mål i Lule. 87:an Robin Lindkvist var riktigt bra och hade ett snyggt asssit också. Bäst på plan var ändå Bartecko, vilken jävla lirare. Det bästa som spelat i Lule på många, många år.
Ja den har avklingat. Det påstås att han förra säsongen faktiskt bevittnade en seger, så hoppet finns ju där trots att han ska på matchen. Men losar gör vi som sagt i vilket fall.
Annars har Portello redan slitit upp samtliga krokiga tallar i Norrbotten. Alla sju. Nu är det bara fjällbjörk kvar och det är inte mycket att knyta en ilsken Portello i.
Portello: Hm, har Portelloeffekten avklingat nu eller? Eftersom du plötsligt får se matcher menar jag. Sist det var tal om det har jag för mig att det var talades om fastbindning vid nån krokig tall.
LL: Den som skriver in hockeyresultaten på SVT Text ikväll verkar inte särskilt intresserad av att tala om vilka målskyttar, med mera, det finns i matcherna. Det kanske är som en kompis sade för några år sedan, det finns två personer som matar in resultaten den ene vill bara lämna ut de mest grundläggande uppgifterna medan den andre försöker få in så mycket information som möjligt.
Portello: nu ligger Leksand under med ännu mer. 0-2 just nu. Inte nog med att de släpper in en hel del mål - de gör ju nästan inga framåt heller. Ett i första matchen, två i den andra, ett i den tredje och än så länge inget i dag. Det gör för närvarande ett snitt på 1,0 gjorda. LHF ligger just nu på 2,5 vilket inte är så hemskt illa med tanke på att tre av matcherna är mot FBK och LHC. Fast totalt sett så måste ändå snittet upp en bit till för att det ska vara tillräckligt bra för att inte tvinga våra målvakter att spika igen i varenda match.
lhfpower: 1-0 till FBK efter drygt 5 minuter.Inte starten vi behövde.Tydligen var Ledin målskytt om man ska tro speakern.Kommentatorn var säker på Mattsson.
lizzard: det blir nog svårt att ta poäng i dag. Allt annat än noll poäng får anses som en mycket bra prestation av LHF.
Ser förresten att det är Heino-Lindberg som står i FBK ikväll. Med Rautio i LHF betyder det att det är två 20-åriga målvakter som står i matchen, och båda har gjort mycket bra ifrån sig i de matcher de har spelat i elitserien. Klart intressant i dessa tider när det pratas en hel del om bristen på svenska målvaktstalanger utöver Henke Lundqvist.
Nej, utvisning på Janne Sandström och 1-0... skit också. Ett tidigt ledningsmål var ju precis vad FBK inte skulle ha. Hrmpf.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?