Luleå HF

SHL · 120955 inlägg · 893 ämnen

Kvällens match

Sv: Kvällens match
0-4 efter två perioder... vad trött jag blir :-( Är vi verkligen så beroende av Jonas Nordqvist?

LL: Delvis är det väl så att Nordan är oerhört viktig. Sedan syns det tydligare hur tunn truppen är när man möter lagen som har 3-4 starka femmor.

LL: Som det varit hittills verkar man ju ha gett upp på förhand. Hoppas nu att man i alla fall kan vinna 3:e perioden så man har något positivt att ta med sig till nästa match.

LL: Yepp, + 1 es-center till och en bra back !
Nu ser man vad en bra center är värd, allt skulle jag vilja påstå. Utan en bra center blir det inget ordnat anfallsspel eller mål !

björn power: Det allvarligaste tycker jag är att vi missar så groteskt i markeringen i egen zon, speciellt slottet är ofta helt lämnat åt motståndarnas "exekutorer" med känt resultat :(
Ytterforward kommer in i vår zon mot en LHF:are, droppar snett-inåt-bakåt där en fiendeforward kommer ENSAM att avsluta - hemskt men alltför sant och plågsamt för mitt LHF-hjärta !

Först, HV är ett bättre lag än vad LHF är. Vi hänger åtminstone hyggligt med spelmässigt, men när det gäller att skaffa och sätta målchanser är vi knappt på samma planhalva. Vi vann skotten idag, men det är mest ett bevis på att sånt trams ska man inte lita på.

I dagens match så dominerade vi spelet, utan att ha mer än halvchanser, fram till dess att HV fick PP efter 9 minuter i första. Ett imponerande PP av HV, Lulingarna såg knappt pucken, så fort gick det. 0-1. I den stilen fortsatte det sedan hela matchen. Vi hade halvchanser medan HV hade helchanser och satte dessutom de flesta av dom.

Nu har vi spelat nio matcher och vunnit fyra. Det som talat för oss är att av dom nio så är fem mot seriens enligt mig särklassigt bästa lag. VF, LHC, FBK och HV. Vi har vunnit mot dom vi borde vinna mot för att vi ska fixa en slutspelsplats, undantaget bortaförlusten med 0-1 mot SSK. Det som talar mot oss är att vi redan spelat sex hemmamatcher.

Nästa match är mot Djurgården hemma på tisdag. Topp... nja, mellanskikt eller botten? Jag tycker i alla fall att vi vinner på tisdag.

Albert Hall: Glad att jag även missade dagens match.Verkar som att jag missar de matcherna som man "ska" missa.

På de senaste tre matcherna har vi haft fruktansvärt svårt med målskyttet.Nollade av SSK och HV samt två gjorda mot Frölunda, men då släppte vi in åtta....

Nu vill det till att vi vänder den här trista trenden på tisdag, samt att vi får in en eller två nya spelare, för truppen är tunn.Det är bara att inse.

Portello:

Känns som om det var många som missade den här matchen. Ingen enorm publiksiffra, mycket hål på säsongsplatserna och mer än lovligt tyst på läktaren.

Tycker LHF hängde med hyggligt, men var förvånad över att det inte var mer go i laget, iallafall i början. Trodde man skulle komma ut revanschsugna och proppa på allt man såg och köra så det rykte. Att det sen var lite tamt i tredje var väl inte så konstigt, 4 mål i baken så var det nog rätt uppgivet, och HV spelade väl mest för att hålla Livs nolla.

Föresten, någon som var på matchen som kan förklara mängden av HV utvisningar i tredje perioden? Jag må vara färgad, men så många? Tycker det spelades rätt snällt från båda håll...

LL: Förvisso så syns det väldigt tydligt att Nordqvist saknas i spelet. Inte allra minst i PP. Men att laget inte visar upp något hjärta och kämpar som man kan tycka dem borde göra, kan ju inte bero på honom. Idag var laget helt uddlöst. Med några få undantag som Wallgren, Fabbe och Robin Lindqvist.

Vars var kämpaglöden? Vars var Lulehhjärtat?

Att vi förlorar matchen med 4-0 kan jag ta. Serien är lång och det ska spelas 50 omgångar innnan man kan börja räkna ihop. Så visst, några förluster här och där. Okej. Men sättet vi förlorar på är bedrövligt. Knappt en vunnen närkamp på hela matchen och spelglädjen var som bortblåst. En lagkapten som hänger med huvudet (nu spelade han förvisso febersjuk) och en slovakiskt landslagsback som verkade mest åka omkring på isen och vara rädd för att få en smäll. Vad har hänt? En för alla, alla för en. Njaa, snarare ingen för någon....

Bara och glömma eländet och sikta in oss på matchen mot DIF på tisdag. Men för tre poäng krävs det betydligt mer än vad vi visade idag.

Portello: Tror Luleå Hockey borde ta å börja förhandla med ditt jobb. Att du missar matcher verkar inte vara ett gott omen för Lule. Nä, Helena för ta å börja å tänka på Norrbottens bästa när hon lägger schemat hädanefter.

Dysso: Sören Persson var lite hård mot Luleå i första. Och han som är känd för att vara en "hemmadomare" måste ju såklart leva upp till sitt rykte. Så det blev många kompensations utvisningar och mer därtill.

Asså ni spelar ju hemma hela tiden känns det som.. kanske därför ni startat lite väl bra ! :P

Enbart vinst gäller ikväll om vi ska slippa bli indragna i bottenstriden.

Äntligen är Nordquist tillbaka, men nog är det skrämmande att spelet raserats pga av att han varit borta. Det om något visar på att centersidan måste förstärkas per omgående.

Tippar 4-2 efter en match där båda lagen spelat uruselt och med mycket nerver.

Salcin:

Vårt PP försvinner som ett höstlöv i stormen när inte Nordquist är med. Man kan bara konstatera att vi har jävligt tunn trupp och är ganska skadekänsliga. Många hyggliga elitspelare men för få med spets.

Jag håller med dig, ikväll är det bara en trea som gäller. Jag väntar mig heller inget skönspel.

Albert Hall: Det jag hoppas på är att vi efter att ha fått ledningen kan slappna av och spela lite bättre. Tror på 4-1 eller 5-2.

Djurgården kanske vi kan kriga ner på vilja men ska det bli poäng mot TIK måste vi nog få igång lite av det fina spel vi hade för någon vecka sedan.

Bolivar: Skönt. 3-1 nu. Renberg.
Wallgren lär bli avstängd ett antal matcher tillsammans med Ribbenstrand efter fight utan handskar.

Bolivar: Ja så är fallet vi Fisticus , kan tänka mig 1-2 matchers avstängning att vänta

NallePhu: Nu är det nog klart. 5-2 på straff av Ragnar Karlsson.
Det räcker nu så går mitt tips in oxå. :-)

Tjihoo och här var det livat värre. *mumsar vanlijbulle och saluterar med minimjölk*

Karoliina: Jag är lyrisk, okej det var väl inte den mest välspelade matchen genom tiderna, men den var väldans rolig att se på.

Vivix: jädrar också, du SÅG den på Plats!? *darrar av avundsjukan*

Karoliina: Har sina fördelar att bo här uppe i obygden :)

Vivix:

Första två perioderna var inte ens roliga att titta på. Men den tredje! Vilket härligt slaggis! Kul att en kille född 87 vågar slåss så till den milda grad i elitserien. Det tände hela matchen.

Idag var vi effektiva i PP, 3 mål plus en straff. Bartecko glänser. Saravo gjorde sin bästa match i Luletröjan. Kul att Ragge fick sätta straffen. Resten är inte mycket att orda om, vi är inte särskilt bra just nu.

Vivix: nåmen, berätta nuu...om slagsmålet, om kanaljen som körde på Leinonen (lever han än?), om Renbergs mål och om Saravos. *tigger*

Karoliina: Hmm, håller med Albert om det mesta. Måste dock tillägga att jag blir helt överlycklig när det äntligen blir lite känslor (läs slaggis) i matcherna igen. Mycket roligt att det dessutom är de unga som tänder till, de lyckades faktiskt få matchen att vända. Viljan kom fram helt enkelt och någon minut senare sätter Renberg 3-1. Alla tycktes vakna och helt plötsligt fungerade nästan allt.

Apan som åkte på Leinonen lever tyvärr än, tyckte det fick passera alldeles för obemärkt. Renbergs mål såg riktigt lätt ut, han och Saravo passade pucken mellan varann och sen var det klart. Saravos kom ur en väldigt snäv vinkel såg det ut som. Han var för övrigt riktigt bra hela matchen.

Vivix: en sån härlig tisdag. En kanondag. Bägge mina favvolag vann. IFK Helsingfors med 8-1 och så Luule.

Men duu, vad äre för tissel o tassel man läser i bladet. Funkar den nya tränaren med laget. Fixar laget de mera subtila tjeckiska intentioner?

Skönt med tre poäng, men det sagt långt inne - elller?

Första perioden var ett sömnpiller som allt för mycket påminnde om HV matchen. Men kanske inte fullt så illa. Periodens behållning var naturligtvis Janne Sandströms drömpass till Bartecko som således ledde fram till 1-0 målet.

Den andra perioden öppnade Luleå riktigt bra för att sedan glida tillbaka något. Men totalt sett en bra period. Tyvärr visade Herr Eriksson varför jag klassar honom som Elitseriens sämsta domare. Redan då tappade han matchen totalt vilket senare, i den tredje perioden fick sina efterföljder. Ett slagsmål som Djurgården startade men inte blev mer straffade för. Hmm, märkligt. Men det var många domslut som var det.

Bäst i Luleå: Självklart Pecka som gör en klockren match defensvit. Och tre pinnar frammåt är ju inte heller fyskam.

Roligast idag: Återigen våra juniorer som verkligen står upp och tar för sig. Wallgren extra mycket idag :)

Tråkigast idag: Peter Eriksson som gjorde precis allt som en domare inte ska göra. Och varför blev det inte utvsning när Tero blev tacklad bakifrån?

Nu är det Timrå som gäller nere i Eon. Blir tufft men tre poäng känns inte som något orimligt.

Karoliina: Man ska inte läsa bladet överhuvudtaget! Det som står där har ändå ingen som helst anknytning till verkligheten. Har aldrig märkt att det skulle vara någon kris, tycker att alla verkar vara nöjda med Lener.

Lövva:

Saxat från difhockey.se :

Hockeypubliken brukar törsta efter slagsmål och ett sånt fick man se uppe i Luleå. Alexander Ribbenstrand gjorde upp med Luleås Tomas Wallgren i sista perioden. Domare Peter Eriksson skickade ut båda från isen. Både Ribbenstrand och Wallgren blir avstängda i minst en match.
- Trist, men det är heta känslor där ute och då får man bjuda på ett slagsmål ibland.

Som jag sa.Slagsmål, avstängning. Slå av någon ett finger, max 2 minuter...

Skönt med seger, kul att Hynning får göra mål igen.I övreigt gör han också en helt ok match.
Bartecko, vad ska man säga? Killen gör väl ingeen märkvärdig match men tala om att det går undan när han sätter fart.Har speciellt en gång i BP i åtanke när han trampar på och så när gör mål.Men målet får komma en annan gång.Kanske mot Timrå?

Viktigt att vi värvade en spelare, med Vladimir får vi både större bredd och bättre spets.Känns bra.

Portello:
Jo det är tragiskt att det matchstraff eller avstängning för kasta vantarna , tycker det ganska harmlöst om man gämför med slå av fingrar som du säger eller skicka upp en klubba i ansiktet på någon

Vivix: men dåså och jag kan sova inatt också. Ja, men först efter att jag sanerat köket och fryst överblivna bullarna...(dom ska kånkas till jobbarkompisarna i morgon. Och heelt ovetandes smaskar di i sig bullar ovetandes om att bakets orsak var LHF och inte min överdrivna omsorg om deras (kollegors) väl och ve..))

Och Du, Grattis till segern!

Portello: Skadat är det. Ingen av dem kastade heller handskarna utan de for av allt eftersom slagen kom....

Jaja, Lener får snacka med Wallgren och be honom slå av armen på någon istället. Då blir han ju inte avstängd iaf...

En annan sak som var bra utöver resultatet var att backparen äntligen ändrades. Fransson agerade mycket säkrare tillsammans med Saravo, förhoppningsvis blir det Fransson's vändning. Vi behöver ha 3 fungerande backpar.

Salcin: Jo, det blev klockrent när Frallan fick spela med Saravo. Har hela tiden tyckt det har varit märkligt att Lule har vågat spela Frallan och Erik tillsammans. Tror defentivt att som vi matchade backarna i tredje perioden, är framtiden för Luleå. För som du sa så måste vi ha tre fungernade backpar om vi ska kunna vinna de riktigt jämna matcherna.

Lövva: Hoppas nu baraa tt det blir den backuppställning som gäller fortsättningsvis. Blir mycket spännande och intressantatt följa morgondagens match på tv.

Salcin: tv??? Vad i helvete, det hade jag ju bommat totalt - tack för tipset!

LL: Ja, det hade ju varit synd att missa! Känner mig taggad inför kvällens matc, hoppas på en bra match - med rätt slutresultat!

Salcin: Bara hoppas att killarna är på tå från början samt att dom inte tar en massa onödiga utvisningar.

När det gäller backparen så hade även jag hoppats att dom skulle börja den här matchen med samma som dom avslutade den mot Djurgården.
Dessutom hade jag hoppats på Rautio i målet.Personligen tycker jag det känns säkrare med honom i målet, men det blir nog bra med Leinonen också.

Portello: Håller med, Rautio borde fått chansen visa upp sig igen.
Samtliga 5 matcher han stod i början gjorde han mycket bra, med ett stabilt målvaktspel som ingav säkerhet.
Leinonen har väl också spelat bra, men av dom matcher jag sett har det ändå på något sett känts tryggare när Rautio varit burväktare.

Salcin:

Jag tyckte Leinonen kändes fladdrig i första perioden mot Dif. Flera underliga saker för sig. Fast det blev stabilare efter hand.

Visst är det lite underligt att vi nu spelat 10 matcher och av dom har det bara varit en enda derbygruppsmatch. Det betyder att på dom återstående 40 matcherna så ska vi klämma in 17 derbygruppsmatcher, nästan varannan match kommer att vara en sådan! Trist.

Tänk om det åtminstone hade varit nått roligt lag i vår derbygrupp. Förutom LHF då.

Albert Hall: Spelschemat över lag ser helskumt ut, många lag som möter varandra flera gånger samma vecka osv.
Hur svårt kan det vara ordna ett schema där man först möter alla lag en gång i tur och ordning, sen en gång mot sina derbykollegor. Därefter möter man alla lag en gång igen tvärtom mot hur man spelade hemma borta vid första tillfället.

Salcin:Leksand fick ju börja med tre bortamatcher för att ejendals arena inte var klar, tror det blev svårare att pussla ihop schemat efter det

mikaelkarlsson: Borde iofs inet spela någon roll 3 borta mot olika lag i inledningen följt att 3 raka hemma mot dessa lag i ett senare skede.

Fast hockeyförbudnet har haft skumma scheman enda sen derbygrupperna infördes, före -96 var det möte mot alla lag i tur och ordning om jag minns rätt.

Salcin:Ja det var väl en rak serie då

mikaelkarlsson: Skulel hemskt gärna vilja ha väck dom förhatliga derbygrupperna, om det är "omöjligt" minska till 44 omg utöka då ES till 14 lag och kör rak serie över 52 omg.

Ta Allsvenskan i fotboll som håller C-nivå som ska utökas till 16 lag då ska banne mig hockeyn klara 14 lag.

Salcin:Ja hockeyförbundets vägar äro underliga

*dammar av en avsvalnat tråd här*

Jag kom hem och slog på teven mellan 2:a och 3:je. I rutan fanns Micke Andersson. Aha, tänkte moi och slog mig intresserat ner i fåtöljen för att höra vad han hade att förtälja om läget i laget. Fast ehh, han snacka TIMRÅ...mycket mystiskt och attans förvirrande..

Hursom, har satt bulldegen på snabbjäsning. Än är inte matchen förlorad!

Karoliina: VAD GÖR HAN? byter Leinonen mot Rautio när det bara återstår 2 minuter av matchen? QUE?

Karoliina: Men nu är matchen förlorad, mina djupaste sympatier med bulldegen...

Karoliina: jag skulle tro att det handlar om en så enkel sak att Lener anser att Rautio är snabbare på att åka till båset när man ska ta ut målvakten. Det är inte alls speciellt ovanligt att man gör så.

« · 594927 · »