Luleå HF

115810 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1937535 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Duncan: Säsongen 75-76 var första säsongen för Elitserien.
Brynäs slog enkelt ut Skellefteå i semi och vann därefter finalen mot Färjestad, härliga tider!
Skellefteå blev sedan förnedrade av Leksand i matcherna om tredje pris!
Timrå slutade föresten på en överlägsen sistaplats.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
DansbandsWolf: Men Skellefteå AIK kom före er till det som då var elitserien. Stämmer det?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Duncan: Sedan 1621 när Luleå grundades.
Vi spelade endast på naturis i en serie med Uleåborg, Birka, Moskva, Island United och Ottawa (som vi för övrigt upptäckte och grundade).
Vi är med andra ord en av ”the original, original six”.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hur länge har Luleå hockeyklubb funnits. Jag menar när började de spela serie-hockey?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
ApPravda Norran meddelar idag att Apan, sedan man fått nej av Försäkringsöverdomstolen på sin överklagan avseende att 25 spelare och ledare i Apan skulle erhålla 400 000 i stöd för att lära sig nya arbetsuppgifter när de var skadade eller sparkade av Apan, i stället föreslagit att man tar över CHL.

Tävlingen kommer att leva vidare men fr o m nu är bara Apan, Byske, Boliden och Clemensnäs kvalificerade att delta, enligt förslaget från den nye och självutnämnde CHL-generalen Näsan och VD CryBert Robertsson.

ApPea förklarar att Apan ser positivt på det nyskapande förslaget - vilket uppfattas dra på åskådare när nu några av Europas verkliga topplag kliver in. "Vi fick inte KHL, men vi fick Byske" som kommande ansvarig för CHL-fiskdammen, Fläskberget Hollywood, uttrycker saken: nu kommer världshockeyn till Apschtaan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Grattis Fulunda* !

Jo återigen är man i final i CHL och kan nu utan vidare anses som det bästa laget i Europamästerskapen under senare år. Överlägset.

Tidigare var det Luleå som hade det läget. Under Rönkenhockeyn var vi nästan oslagbara i Europa och vann mästerskapen två år samt alla andra år förlorade vi bara på straffar/ÖT mot blivande vinnarna. Dessutom ett av de åren stal den förbannade gnomen Mårts Klasen av oss. Klasen hade den säsongen sin allra bästa tid i Luleå, var Elitseriens störste leverantör av poäng. Dessutom hade svenska förbundet tagit ett principbeslut att de som spelade i CHL skulle slippa koskenkorvakupper. Men skitjävla mårts tvingade dit Klasen med "är du inte med stryker jag dig från OS",

Nå, det var vår tid. Nu är det Fulundas*.

*när laget slutar leverera hjärnskakningar på Luleåspelare varje gång vi möts ska jag fundera på att byta namn...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Kul, tycker att Gunler stått för en bra insats och mer kul blir dt då han är vår egen junis :-)
Dock tror jag nog att det lutar åt ditt håll, dvs att Bulan kör mer med Guter.
Tycker dock att Luleå borde struntat i att värva Guter och kört med Gunler istället, men det får visa sig om det var fel eller rätt :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Och nu kanske du får rätt och jag får fel men det gör mig glad.

Du funderade ju på att satsa på Noel The Gun Gunler redan nu, medan jag tänkte att en sådan här säsong kanske man bättre satsar på att få igång Guter.

Men idag skrev Luleå in Gunler i truppen, med ett SHL-kontrakt säsongen ut och följande säsonger med. Se gärna länken på en än så länge oförstörd pojke som inte besvarar varje fråga med "Nej, men..." utan talar på riktigt.

Vi får se hur Bulan tänker nu men inte otänkbart att han planerar testa in The Gun lite mer för att se redan den här säsongen. Bulan har ju lyckats plocka in många alldeles utmärkta junisar som lyckats skitbra och man är tacksam för att Luleås utveckling av duktiga junisar tagit sådan fart och levererat så fint i flera år nu.

Får han köra och det går bra har vi kanske här vår kommande högt rankade lulespelare för NHL-draften. Tycker nästan det är lite LG Pettersson-vibbar av the Gun:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Årets SHL elitserie - den bästa på massor av år?

Nej, jag är inte lokalpatriot nu och frågar detta eftersom Luleå Hockey i princip toppat serien mer än två månader.

Inte heller påstår jag att nivån på den hockey som presteras är bäst - vi har haft lag som levererat bättre hockey än de lag som deltar i årets serie.

Jag pratar om spänningen och ovissheten och att det är så jämnt att massor med lag på olika sätt är inblandade i kampen och att det mycket väl kan fortsätta så. Och därför är det svårare än någonsin att ha en uppfattning om hur starka lagen kommer att vara när vi är framme vid slutspelet.

Härligt!

När man tittar på serietabellen som den ser ut idag och funderar på hur de olika lagen kommer att prestera framöver finner man att många lag är fortsatt inblandade:

• Luleå och Frölunda
har hängt med på de översta placeringarna senaste månaderna och kan inte räknas bort.

• Läjkers
Regerande mästarna som stadigt klättrat allt närmare toppen och mycket väl kan ta över den ganska snart

• Warulfven och Djurgårn
Topptippade innan säsongstart och hänger med högt. Men har samtidigt haft många spelare borta och hur starka blir lagen när de blir mer ordinarie?

• Pungen och Malmö
Ej högt tippade innan säsong men har överraskat under hösten och hänger fortfarande med, bara 1-3 poäng från en plats bland topp 6.

• HV och Pölsan
Två lag som inledde knackigt men har efter att ha sparkat tränare vänt på steken och sedan en tid tillhört de lag som tar absolut mest poäng och de klättrar uppåt - just nu bara 3-6 poäng från plats 3.

• Röglet
Inledde sopkasst och var nästan avhängda men har sedan skärpt sig rejält och klättrat upp till slutspelsplats.

• Apan
Stått för den värsta kollapsen i SHL under hösten men lite oväntat ser det nu ut som att alagets spelare - när tränare och sportchef sparkas - tar sig samman och nu börjar de flesta spelarna faktiskt kämpa på isen. Har både starka och svaga inslag och är inte långt efter att hänga på slutspelsplatser igen.

• Morsan, Timrå, Öret
Ligger klart sist, avhängda med minst 11 poäng, men lagen är just nu inte alls så dåliga som tabellställningen antyder och levererar en hockey som inte är långt ifrån att vara på hygglig SHL-nivå. Det innebär att om något av de övre lagen börjar tappa kan det riskera att bli upphunnet för så pass bra är dessa tre lag från botten av tabellen. Och om inte annat så finns det möjligheter för att striden om plats 12 kan pågå länge och att kanske alla tre lagen kommer att vara med i den kappläpningen.

Jo! En elitserie SHL där alla deltagande lag har fortsatt mycket att spela för och där resultatet av varje enskild match är viktigt - precis som man hoppas att det alltid ska vara. Lagen på platserna 1-10 inom 10 poäng och så många supportrar av så många lag som fortsatt kan hoppas att just deras lag framledes ska kunna slåss om de bästa placeringarna i serien och i det kommande slutspelet.

Bara att vara tacksam för detta. ☺
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Jo, vad ska man tro att de hamnar på?

2016-2017 - 17 miljoner
2017-2018 - 4 miljoner
2018-2019 ?

De två förstnämnda åren drabbades de ju bl a av det extremt korkade avtal på > 5,5 milj per år som Aplasse tecknade med Fläskberget. I somras gnydde ju Fläsknberget när Näsan inte ville ge honom lika mycket, men till slut blev det ju avtal ändå, men troligen billigare förstås.

Men Apan har ju köpt hej vilt och fått in en massa skyttekungar a la Aaltonen (1 mål på hela säsongen) och liknande så det lär ha kostat. Och nu tycks det vara ett jävla tryck på att sparka en del divor och köpa in nya dyra köpespelare närmaste månaden - jag menar liiiite duktigare spelare än supervärvningen Albin Lundin.

Risk förstås att SeMers ersättning som denna säsong ökade från 29 till 45 miljoner delvis kan rädda Apan.

Intressant är ju att de tycks ha förlorat massor när de åkte t kvarten mot Fulunda 2017 men skulle det förklara hela skiten borde det betytt typ 2 milj per match och jag tror netto är betydligt lägre.

Nå ja. Tänk om de blir kvar där de är; i ingenmansland, där säsongen tar slut när serien tar slut. Det vore ju...skoj.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ja det ska bli intressant att se apans bokslut! Hoppas hoppas på många miljoner minus! Jag ska njuuta och gotta mig samt unna mig ett gapskratt! Hoppas skiten konkar inom några år!!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Läser ibland på nordkraft för att få reda på riktiga Apsupportrars åsikter och finner i stort sett alltid att vi har samma uppfattning.

Den uppfattningen ger jag ibland uttryck för här på Luleåsidan, eftersom saken tråkigt nog inte avhandlas på Apsidan, där bara hyllningslallande av tvenne monstrum förekommer.

När jag då här på Luleåsidan presenterar vad apsupportrarna - och även jag - anser om Apan blir det som regel fart bland aplallarna som förklarar åsikterna för psyksjuka och olagliga.

Så blir det förstås den här gången också. Nu gäller det åsikter framlagda på nordkraft, fast ursprungligen av en skribent på hockeynews:

"Det är snart bara en månad kvar innan transferfönstret stänger. Har Skellefteå råd att behålla Juhamatti Aaltonen? Ett mål och sex assist efter 31 matcher. Han har varit extraforward på slutet och spelade 33 sekunder i 3-1-förlusten mot Djurgården och knappt en och en halv minut i 4-2-segern mot Färjestad.

Det är hög tid för den avgående sportchefen Mikael Lindgren att se över truppen. Håller målvaktsparet? Hur kan grundspelet snabbt bli bättre? Finns det någon toppcenter som kan förstärka laget? Är det mentala läget OK? Varför har Joakim Lindström bara haft en assist i powerplay de senaste fem matcherna? Och hur kan Bud Holloway ha gått poänglös från PP i åtta raka…?

Många frågor.
Dags att hitta svaren.
För visst är det kris i Skellefteå när en match mot Djurgården i Skellefteå Kraft arena bara lockar 3 924 åskådare."

Hmm, det låter inte precis som att de är beredda att sitta lugnt i båten och lita på att primadonnorna kommer att spela hockey på riktigt under våren. Och man tycks önska att Apan agerar. Som Apan alltid agerar:

Köp och sälj, köp och sälj!

Nu har man redan köpt in Söderlund som misslyckades i Fulunda och Anton Lundin, superstjärnan från Almtuna.

Billiga spelare, det förstår vi alla. För att inte säga gratis.

Men ska man lyckas köpa något rejält måste man också sälja. Och det verkar som att man i första hand vill bli av med primadonna Aaltonen och i andra hand primadonna Holloway.

Frågan är: vem skulle vilja köpa dessa två?

Ja Läjkers kanske: de skulle kanske få ordning på latmaskarna. De har ju lyckas förr. Men så har de också dugliga tränare.

Till skillnad från Apan som inte bara har odugliga utan dessutom sparkar dem.

Men jag gissar att de redan i januari blir av med Aaltonen. Även om de måste betala för att slippa honom.

Sälj billigt, köp dyrt - det är nog vad Apan kommer att göra närmaste månaden.

Själv ser jag fram emot sommaren när vi får Apans bokslut och de vidlyftiga affärerna ska offentliggöras. Speciellt eftersom man tappat så många åskådare och dessutom med all sannolikhet inte kommer att spela speciellt många matcher så länge i vår. Och dessutom har damhockeyn att pröjsa för.

Blir det -17 miljoner drygt, igen? Eller mer?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Kloka tankar av dig.

Hade vi ett lag för plats 9-10 i SHL och troligen ej nå längre än kvart som bäst vore det strålande att släppa in The Gun Gunler för att utveckla honom snabbare i laget, det vore skitkul.

Men som läget är just nu skulle det ju - om det lossnar för Guter - finnas goda möjligheter att vi kan få till hela tre linor som kan vinna matcher och därmed spännande möjligheter för hur långt Bulanboys kan nå i år...

Fast han skulle förstås aldrig kunna nå sådana höjder som supervärvningen albin lundin i Apan förstås;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Du har säkert rätt att det är bättre att gnugga vidare med honom så kanske det lossnar...vi vet vad han kan när han är på rätt humör, det visade han i Karlskrona. Men hade nog hellre valt att spela med Gunler istället för att värva honom. Men hoppas innerligt att Guter motbevisar mig ;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så passar vi på att kolla den uppdaterade serietoppen i såväl herrarnas som damernas elithockeyligor, sedan våra stenhårda damer krossat Stocksund (det lag som krossade DamApan med tvåsiffrigt i kvalet i höstas) med 1-8 efter skotten 21-60.

Börjar se ut som elitserierna i korgboll.


Man blir glad.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ullf: Jo, det är sant. Han trodde nog att han kunde komma till rookien Timrå och köra samma spel som i Kronan - 100% offensiv. Men där fick han fikon.

När han kom till Luleå insåg han nog att det skulle ställas krav på att han deltog över hela isen, men han är ju helt ovan för det spelet och även om han försöker har det inte alls lyckats.

Skulle han hitta rätt och delta någorlunda i försvaret när motståndaren har pucken men släppa på framåt när vi anfaller skulle han kunna hitta sin roll. Och att han är jävligt effektiv när han får bra lägen vet vi ju alla om.

Så kan Bulan få in honom i det spelet kunde han bli en rejäl tillgång för oss, och kunna bli den ersättare för hjärnskakningsskadade Patrick Cehlin vi behöver.

Fortsätter hoppas att det går, men när mädhåk skvallrar att Guter redan är klar för Djurgårn ökar ju risken att han bara spelar av vårmånaderna.

Vi får se. Bulan hoppas ännu, så det är bara att hoppas att han får rätt:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det var säsongens goda gärning när ni tog över Guter. Och nästa säsong har han nära till Stureplan!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Luleå Hockeys stenhårda damer kör över Stocksund och efter två perioder har man skotten med 19-45 och målen med 1-5. Stackars Stocksund har bara lyckats ragga ihop två hela femmor och en tredjelina, trots att de spela match hemma i Danderyd.

Luleå har definitivt tagit över serieledningen i SDHL nu och drar ifrån rejält trots att man har många matcher färre spelade än konkurrenterna.

Det blir självklart serieseger för fjärde året i rad nu och faktum är att sedan MSSK och Luleå gick ihop har Luleå vunnit serien varje år; landets klart bästa damhockeylag sedan länge och i år världens bästa damhockeylag:-)

Man blir glad.

Glada är också ApPravda Norran som jublande konstaterar att i hibbyserien norra damettan lyckades DamApans köpelag idag vinna borta mot BurkaDamen med 2-3 trots underläge i spel och skott och därför lyckades DamApan ta över "serieledningen" i hobbyserien. Hela serien är ju lite på låtsas och det enda det gäller är att se vilket av de två Västerbottenslagen som placerar sig högst och då får kvala till SDHL.

Man börjar ju tänka att det vore väl kul om DamApan skulle lyckas. I så fall skulle vi ju få:
• DamApan skulle dra betydligt ökande kostnader för resor m m och det skulle snål-Pea behöva ta från herrlaget.
• DamApan skulle få möta Riktiga Luleå Hockey och det skulle förstås bli folkfester med tvåsiffrigt och fiskdammsorgier.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Klart att Guter inte levererat. Faktum är att han under de senaste fem åren, då han spelat i SHL, har han aldrig levererat så dåligt med mål+assist <0,25 per match, som han gjort nu i Luleå.

Så här ser hans stats 2014-2019 ut:

Djurgårdens SHL 28 6 4 10 4 -6
Leksands IF SHL 13 4 2 6 2 -5
Karlskrona HK SHL 48 19 13 32 10 -17
Karlskrona HK SHL 45 15 11 26 6 -2
Karlskrona HK SHL 45 13 10 23 10 -24
Timrå ..........IK SHL 12 2 3 5 2 -3
Luleå ..HF SHL 14 1 2 3 0 -1

Vi kan konstatera följande:
• Jävligt duktig målskytt och passningsläggare i rätt omgivning
• Hemfaller gärna åt usel plusminus, speciellt då han lyckats bäst offensivt.

Som jag kommer ihåg honom i Karlskrona var han jäkligt duktig i slottet och en kvick måltjuv. Det är förstås egenskaper som vi skulle ha en jäkla stor användning för. om vi lyckas få in honom i laget på bästa möjliga sätt.

Största problemet är förstås att han tycks vara van primadonna med rätt att skita i det defensiva spelet och det var väl därför Timrå sparkade honom snabbt. I Luleå kan han förstås inte heller tillåtas göra vad han vill, när han inte har puck, och det har ju varit problemet, att få in honom på ett bra sätt i Luleås spel.

Hittills har det inte gått, men Bulan har nog inte givit upp, Skulle han få igång Guters anfallsspel utan att det alltför mycket inkräktar på det defensiva skulle Guter säkerligen kunna vara en av våra 1-3 bästa målskyttar. En av få som är jävligt duktigt på att utnyttja lägen, om han får sådana.

Med en sådan potentiell bonus vore det konstigt att inte nu i januari ha fortsatt tålamod med honom - tänk om det lossnar inom 4-6 veckor!

Men. Att han redan nu tycks ha skrivit på för Djurgårn och kommer hem efter våren innebär förstås en risk för att han inte nämnvärt bryr sig i att försöka sitt bästa i Luleå. Känner och kan honom inte närmare, men skulle det vara så tycker jag att man lika gärna skulle kunna låta DIF ta honom direkt i stället för att vi slösar tid och pengar på honom. Då kan vi lika gärna plocka upp en junis. Men en vinge med Olle kommer att få bra passningar och målchanser och det vore intressant att fundera på att plocka in någon som kan utnyttja sådant i stället för Guter i så fall, En månad till deadline och det kommer säkert att dyka upp några möjligheter från lag som bommar i finska ligan eller KHL.

Men med allt detta sammantaget tror jag det kan vara rätt fortsätta se om det går att få till Guter, så länge Bulan inte givit upp på honom.

Farley tror jag inte kan ersätta Duter, helt olika nivåer på poängleverans där. Farley mer som bäst en duktig energispelare och passade ju fint inledningsvis när han spelade och öppnade för andra som levererade t ex med Connolly och Petter. Så kanske han skulle passa i den linan om det inte lossnar för den med Harj. Men dessutom tror jag vi har fler spelare som kan konkurera med Farley, inte minst Carl Mattsson vår duktige junis,

Sammantaget: mycket möjligt att det inte kommer att gå med Guter. Men skulle det lyckas kunde det vara Glud värt. Därför klokt fortsätta försöka en tid till, tycker jag.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Linorna ser bra ut....men Guter tycker inte jag har levererat. Ser hellre Farley eller Gunler på hans plats, faktiskt.
Men som du säger så kanske Guter rycker upp sig nu med Olle och Kovacs.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu släpper Anders i alla fall inte in ytterligare mål eftersom Ottawa försöker med 6 mot 5. Men då sträcker Melkman ut en klubba och bryter en puck vid blå, och lägger in 4-1.

Ja, därefter kommer förstås Anders in och får rädda ytterligare skott.

Matchen över och Anders räddar 28 av 31 skott och jag tycker han gjorde en mycket bra match igen, även om det inte blev 97% räddningar, utan 90, 32%.

Men ett mål var ett självmål, där Anders ej kunde täcka den sidan av målet; ett mål var en studs på två spelare och böt därefter riktning men ANders var både med ben och sedan med hand mycket nära att hindra - inklusive att Thortnton klappade till honom på benet och kan ha påverkat honom.

Ett skott från halvdistans upp i krysset var han nära men släppte in - å andra sidan släppte också Jones i hajburen in ett skott och det var från längre håll och lägre, mer tagbart.

Nåja. Delvis en fin insats av Ottawa men ju längre matchen led desto mer fick Sharks attackera och lägga puck efter puck mot mål och som en följd av att få göra det fick de också två mål via studs på mot- eller medspelares ben.

Nåväl. Anders har i Kalifornien på tre matcher räddat 93 av 98 skott - 94,90% räddningar och det är förbannat bra facit. Speciellt när 2 av de 5 mål som gått in varit via studs på utespelarben - jag ser nu på repriser att båda faktiskt är självmål - och inget av de tre andra målen lastas Anders för heller.

Utmärkt insats av Anders men småsynd att statsen drogs ned lite.

Trevligt ändå att se att Ottawa faktiskt KAN spela när de skärper sig, även om de inte kunde stå emot hela matchen mot Sharks idag, men så j-a långt efter var man inte.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Förbannat! Ottawa klarar PP-tiden ut men trycket fortsätter därefter och ett skott från slottet som Anders har koll på men pucken studsar först på ett spelarben och styrs för att hamna utanför målet men där träffar det ett annat ben och styrs in mot målet bakom Anders. Anders hinner försöka sparka undan mrd foten men når precis inte och då försöker han nå pucken med plocken men bara nuf´ddar den vid blålinjen och den glider in ändå.

På repriserna ser man att när Anders fot når pucken klipper Joe Thornton till mot området och NHL hittar på att Thornton får målet medan jag tycker att han snarast träffade Anders skydd och därmed inte rörde puck men möjligen stötte emot Anders ben med följd att han inte nådde pucken.

3-1 för Sharks nu alltså, och bara knappt två minuter kvar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit!. Melker Karlsson ska försöka passera vid sarg men trycks väsentligen fast av Jaros. Då pressar Melkman överkroppen förbi och därefter låter han "benen försvinna" upp i luften och faller pladask och förvånande nog köper domarna det och nu får Sharks spela PP, huga!

Man märker att Melkman blev "bra" utbildad i Apan.

Tufft läge nu för Ottawa, 6 min kvar och ställningen 2-1. Nu måste de fixa detta PP, annars är festen över.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
En Sharkspelare levererar en pungjocke - "a stick in the family-area" som kommentatorerna kallar det - och Ottawa får spela PP för tredje gången ikväll. Tidigare har ju Sharks enkelt boxat ut dessa, men i slutet av senaste PP hade Ottawa en hel del bra chanser.

Halva tredje perioden återstår - kom igen nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helvitte!

2-0 för Sharks och det har varit en jävla fart på hajarna första sex minuterna av tredje, känns inte som att Ottawa orkar hänga med längre. Hajarna lägger in puck efter puck framför Anders för styrningar och för returer.
Här kommer en puck som går precis utanför målomårdet och Anders sträcker ut höger benet men kan inte komma ut längre eftersom det står en Ottawaförsvarare där. Det är Christian Jaros och oturen är att pucken träffar hans yttre skridsko och styrs in i målet bakom Anders. Shit! Ett självmål.

En halv minut senare reducerar dock Ottawa helt plötsligt genom ett skott nästa uppe vid blå som smiter in på halvhöjd precis vid stolpen.

2-1. Nu bara drygt 12 min kvar att spela. Anders just nu 23/25 och alltså 92%.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Helvitte - 1-0 för Sharks med två min kvar av perioden. En Shark som 6-7 meter ut i slottet får kontroll över puck och just innan Ottawabackar hinner stoppa honom drar han upp ett skott i ANders plockhandskryss. Anders får upp plocken men skottet är så hårt att han är en miljarddels sekund för sen.

Paus nu inför tredje perioden. Sharks har skotten med 16-18 och Sharks Martin Jones har gjort några svettiga räddningar.

Anders just nu 94,44% räddningar - en utmärkt siffra, men lite under de 97% han levererat de två matcherna innan;-)

Tycker inte att Sharks avlossat speciellt skitsvåra skott egentligen - förutom det där sista - men Anders har varit bra framme och blockerat/styrt bort många chanser där Sharks pangar in puck framför mål i syfte att den ska styras, men men där har Anders avstyrt och då blir det inte ens "skott på mål" för de viktiga ingripandena.

Nå. Bara 1-0 underläge alltså efter två perioder mot ett av NHL:s just nu absolut bästa lag.

Vi hoppas att Ottawa kan komma igen med "period 1"-spel, snarare än "period 2"-spel i nästa period.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
0-0 efter PP och Sharks höll bort Ottawa aggressivt med boxen hela tiden nästan, men mot slutet kom Ottawa förbi och in framför duktiga hajvakten med flera chanser.

Knappt tre min kvar av andra perioden.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
14 minuter seplade av andra där San Jose haft skotten med 9-5 men senaste minuterna har Ottawa kommit igen och haft anfall - som inte är dåliga - det är mer försvaret som inte hänger med - och nu trippar Tim Heed omkull en knäpp tripping på en Ottawaspelare och PP för Ottawa igen.

Kom igen nu!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
9,30 spelade och betydligt mer Sharks senaste minuterna samtidigt som Ottawas försvar dels inte tycks hänga med, dels - när de erövrat puck - gång på gång blir bestulna på den av checkande hajar.

Kommentatorerna påpekar att Ottawa har siffror på att de är som sämst i andra perioden, där de förstås då är sämst i NHL också, och det märks.

Kort break nu, hoppas att Ottawa kan skärpa sig nu, annars blir det svårt för Anders, fortfarande 0-0 dock. just nu 6-5 i skott enligt sekretariatet fat jag tycker det känns som att Sharks haft minst dubbelt.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Härligt att se att Christian Jaros tagit en plats i Ottawa. Redan när han som junis släpptes upp i SHL för Luleå såg man att han hade en framtid i NHL och nu är han där:-)

Åtta minuter spelade och Anders räddade precis ett läge då en Karlsson var framför honom och försökte. Nej, det var inte Erik utan Melkman;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
O lyckat i PP, Sharks riktigt snabb och bra box. Nu har vi lirat sex minuter, liiite mer utjämnat spel och frotfarande 0-0.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Två minuter spelade av andra och äntligen avblåst efter en hel minut enorm press av Sharks och det kändes som de spelade 5 mot 1. Strax efter fortsatt tryck av Sharks, men så trippar två hajar omkull två senatorer bakom ottawas mål. Det blir en utvisningoch Ottawa får spela PP.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Första perioden över, 0-0, och riktigt stark hockey från båda lagen, dessutom juste och inga utvisningar.

Det som imponerar mest från båda lagen är att trots att spelet böljar fram och tillbaka är de riktigt duktiga på att styra undan motståndare och hålla dem utanför slottet, samt dessutom sätta fast dem där. Likaledes riktigt starka backar att stå emot checking när de erövrat puck - känns som lagen har sex Erik Gustafsson att kasta in, typ.

Ottawa kom fram mer till Anders i inledningen av perioden men därefter var det mer sådana attacker av Ottawa i andra halvan av perioden.

Imponerande perfekta insatser av spelarna och att de kan hitta varandra med perfekta pass i sådan fart är riktigt trevligt att se. Två lag som fokuserar på hockeyn och jag är lite överraskad av att inte ha sett en enda tackling under perioden, fast NHL-sekretariatet registrerat 16-6 hits för Ottawa. Men det är ju tacklingar på sepalre mot sarg när de precis spelat iväg puck.

Oväntat nog betydligt mindre att göra för Anders i denna första period, jämfört med mot LA i förrgår då han fick slita hund.

Mycket trevligt att se att Ottawa KAN spela hockey, när de vill. De har ju silat värst i NHL - 4 baklänges mål i snitt varenda match - och det skulle blivit tufft för Anders med så usel hjälp. Men kan Ottawa lira och kämpa som de gjort idag kan det bli riktigt kul:-)

Bara att ladda för andra perioden!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
15 min spelade, 7-4 skott för Sharks, men Ottawa håller matchen jämn och det står fortfarande 0-0.

Grejen är den att när Sharks fick Erik Karlsson, fick Ottawa en handfull spelare i utbyte, och de är nu "hemma" i San Jose. Kanske något som tänt dem?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
12,5 minut och Ottawa står fortfarande upp på ett utmärkt sätt och har inte släppt igenom Sharks till alltför ruggiga lägen.

Oväntat, men glädjande att Ottawa kan spela så pass bra. Men nog känns det att ger man Sharks ett finger hugger de hela handen, brrr!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
7,5 minut spelade, 0-0, men 4-1 i skott för Sharks.

En jäkla fart i matchen och Sharks imponerar men jag tycker att Ottawa än så länge är betydligt bättre än i senaste matcherna. Kan de hålla detta? Är det att de möter Erik Karlsson som gör att de lyfter sig? Eller har de två segrarna senaste fyra dagarna pluc kunskapen att de har en vakt som kan hålla kvar dem i matchen - om utespelarna gör det de ska - att de fått ökat självförtroende och bättre vilja?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Matchen igång i San Jose och Ottawa börjar med Anders Nilsson och Christian Jaros - två Luleåfostrade spelare:-)

NU KÖR VI!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
l nedsläpp i San Jose, för att följa Anders Nilsson i den viktiga matchen.

Gissningsvis är jag ensam här hemma att göra det, men å andra sidan är jag ändå vaken; på den andra stora monitorn jag har framför mig arbetar jag med att sammanställa en gigantisk mängd insamlad information till en sökbar databas, samtidigt som jag har jourberedskap. Känns fint att inte slösa bort nattimmarna på arbete, bara:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Jag är säker på att han lyckas med det, NHL-Isac!

Undrar om vi inte idag såg Luleås färdiga linor, de som Bulan kommer att satsa stenhårt på och nu fortsätta minst 5-10 matcher - och troligen serien ut - förutsatt att ingen blir skadad?

1. 24. Harju, Johan - 20. Connolly, Jack - 11. Emanuelsson, Petter

2. 96. Kovacs, Robin - 16. Olausson, Niklas - 44. Guter, Mattias

3. 36. Larsson, Emil - 37. Lundeström, Isac - 10. Emanuelsson, Einar

4. 52. Fabricius, Karl - 14. Berglund, Jonas - 9. Forsberg, Johan

Med tre offensiva linor samt en av seriens bästa brunkarlinor.

När det gäller de tre offensiva är det ingen självklar numrering utan den och de som går bäst kommer - per match och långsiktigt - att få ta uppdragen och PP-chanserna.

Det skulle betyda att Farley är utanför, men svårt att säga vem han skulle peta. Kan få hoppa in och bidra med fart skulle någon vara skadad eller sjuk. Vidare är inte Carl Mattsson med, lite trist eftersom han definitivt varit utmärkt lagspelare och passar in. Men vi får väl se. Och härligt att vi ytterligare har härliga junisar som Noel, Victor m fl som kan gå in om det behövs.

Det som skulle vara mest skadligt är om inte Guter ser till att göra sitt bästa när han får spela med en sådan intelligent passläggare som Olle och intensiv fartspelare som Kovacs. Han BORDE kunna hitta rätt där och leverera - dessutom MÅSTE han bidra i försvarsspelet när han har Olle och Kovacs i lina - men med all sannolikhet ska han om några månader hem till Djurgårn, så det känns inte säkert att han är beredd ge allt; vi får se.

Vaktsidan - Lassi tar flesta spadarna - samt backsidan - där Lill-Nisse får chans etablera sig medan Själin läker handled - är redan klar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo, det var lite märklig situation med två stolpar efter varann...men a andra sidan var andra stolpskottet i utsidan från dålig vinkel och första stolpskottet har jag för mig att det inte blev ett rent avslut eftersom Luleåback hann störa skytten, men kan ha för mig fel.
Vi får hoppas att Lundeström höjer den kedjan och att Emil och Einar höjer sig ett snäpp till när de har fått spela ihop sig, då kommer den kedjan att bli giftig :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och så är det bara att ladda för matchen 04.00 i natt svensk tid, då Ottawas kaliforniska äventyr drar vidare till San José.

Efter åtta förlustmatcher i rad har man nu slagit både Anaheim och Los Angeles.

Men i natt handlar det om något helt annat. I natt ska Ottawa möta ett av NHLs absolut bästa lag just nu - San José Sharks och för tredje gången spelar Ottawa mot det lag som stal Ottawas magiske lagkapten Erik Karlsson. Det tog lång tid för Erik att komma igång/in i Ottawa men numera är han lika stark där som han var i Ottawa och fortsatt är det väldigt mycket delade känslor när Ottawa möter Sharks med EK - många av supportrarna ser hellre att EK dominerar och vinner match. Då kan man tänka sig hur älskad han varit i Ottawa...

För egen del är jag mest spänd på hur Anders Nilly Nilsson kommer att hantera saken. Hans överraskande transfer till Ottawa kom ju som en blict från klar himmel och att komma in som vakt i ett lag vars försvar varit så uselt hela säsongen - Ottawa har släppt in förnedrande FYRA MÅL i snitt varje match - är en riktigt tuff uppgift.

Men Anders har nu >97% räddningar på senaste två matcherna och de två mål på 67 skott som gått in var helt omöjliga utanför hans eller någons vakts kontroll.

Naturligtvis inser alla att allt talar för en målfest för topplaget Sharks inatt och att ANders kommer att få vittja kassen en handfull gånger.

Men man hoppas ju på ett mirakel.

Om man får drömma så kan man ju tänka på vad ytterligare en kanoninsats med magiska resultat skulle kunna betyda för Anders framtid.

Skulle det nästan otänkbara ske, ja i så fall ökar hans chanser dramatiskt till att äntligen få spela sig in bland de stora, etablerade vakterna i NHL. Anders har aldrig fått någon riktig chans någonstans, trots att han kunnat leverera synnerligen imponerande resultat många gånger också många matcher i rad. Här i Ottawa finns dock bättre förutsättningar, eftersom de saknar vakter förutom strax 38-årige Craig som går mot slutet av sin karriär.

Det blir jävligt svår uppgift i natt men med allt oflyt Anders haft att år efter år aldrig få chansen på riktigt, hur bra han än presterat, så hoppas man att han i natt får det medflyt han är värd.

Om sju timmar nedsläpp. En riktig Luleåpojke i förskingringen och dessutom en vakt, Den matchen missar man inte:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Shit! Feg-Harnebring stoppade visselpipan i fickan tidigt i andra perioden och har sedan dess inte tagit några utvisningar alls, vilket Apan utnyttjar å det grövsta.

Timrå har haft många chanser men inte lyckats få in den. Nyss ett läge då Apan avvärjde genom att två Apor - Holloway och Berglund - tillsammans överfaller och slår ned den Timråspelare som hade läge - OCH ZEBRORNA BLUNDAR! Vilket följs av att Apan får in 4-6 strax efteråt, då blixtkedjan är inne och Hedberg tillåts åka in i slottet med tre Timråspelare i närheten pinsamt inte kan ta tillbaka pucken.

Timrås försvarsspel var ju helt värdelöst tidigt på säsongen men har sedan dess skärpt till sig rejält, fast här återföll de i gamla synder.

Nu tar Timrå ut vakt med bara två min kvar och då kommer Fläskberget med ett skitfult överfall då han bakifrån crossar en Timråspelare i veka livet och fäller denne. Då kan inte ens feg-Harnebring undgå att blåsa utvisning.

Timrå kör vidare med 6 mot 4 men det går förstås inte.

Synd, Apan tar tre pinnar.

Timrå var inte chanslösa, men hade zebrorna haft mod att döma utvisningar för fulspel kunde Timrå ha fixat det idag. Zebrorna valde i stället att skita i att blåsa och låta lagen bestämma allt vilket Apan fuskrutinerade som få förstås utnyttjade.

Jahaja. Trist och tungt för Timrå.

Finns risk att Apan kommer igång igen. Nu har i alla fall spelarna börjat kämpa och därmed har de haft flyt att vinna 2 av 3 matcher senast, så de kanske kan fortsätta.

Men närmast har Apan följande tre matcher:

Apan - Läjkers

HV - Apan

Luleå - Apan

Tre matcher mot riktigt tufft motstånd. Inte omöjligt att Apan kan nollas tre matcher i rad nu och i så fall undrar man om primadonnorna kommer att fortsätta att göra rätt för lönen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Vi fortsätter punktmarkera Apans U16-lag. När de skämde ut sig och hela hockey-Sverige raaaaasade över tre fula överfall när de torskade mot pojk-MooDoo, fick de ju tyst på drevet genom att huvudtränaren dyrt och heligt lovade att själv stänga av sina fulspelare i minst 7-10 matcher.

Därefter har Apan spelat två matcher. I den första, mot Timrå var nr. 20 och nr. 37 från MooDoo-matchen inte med.

Aptränaren har alltså INTE stängt av alla tre överfallsspelarna, men OK, vi ger honom den fördelen att plocka bort en av de sista, som möjligen inte var av samma karaktär.

Men de två andra kommer han inte undan och släpper han in någon av dem, innan 7-10 matcher spelas, ska lögnen uppmärksammas rejält.

Idag mötte appojkarna Burkölen och tröjorna med de två numren var inte heller nu på isen.

Men vi ser fram emot de närmaste fem matcherna. Punktningen fortsätter, tro inte annat!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Yep, vilken hawaiihopplahockey! Tyvärr snubblar köpelaget in 4-5 några minuter senare, men med den tjolahopp som utspelats vet man inte hur det kommer att sluta och vi håller tummarna för att hemmalaget fortsätter chocka Apan och intressant om Apan skulle tappa den här matchen. Senaste matcherna har ju Apans primadonnor skärpt sig men med den kompletta kollapsen i klubben vore det spännande att se hur länge köpespelarprimadonnorna ids fortsätta kämpa, om de trots det fortsätter tappa matcherna - som mot Djurgårn senast och gärna mot Timrå idag.

Kom igen nu, Timrå, Apan har bara en mannekäng i mål, ingen riktig vakt!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: 4-4 nu!!! Man blir glad!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Väldigt nära dessutom när de fick spela PP efter den helt felaktiga utvisningen på Styrman i tredje och Öret fick två puckar i stolpen i samma sekvens.

Öret har ett riktigt bra PP och laget är svåra för oss att kontrollera - vårt bogeyteam definitivt. Men oväntat nog har vi tagit hela 13 av 15 poäng mot Öret i senaste fem matcherna. Ett styrkebesked får man väl säga, att ta 2,6 poäng per match när det sett ut som det sett ut.

Fantastiskt skönt att Isac är tillbaka och han går direkt in och visar bur betydelsefull han är. Hoppas nu att vi slipper skador och att Bulan får fortsätta att maximera linorna, när han nu kunnat låsa Emil-Isac-Einar som en helt säker lina som kommer att bli bara allt bättre.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Ja, man var rädd att nån Öret-studs skulle trilla in...men det slapp vi :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ojoj, galopphockey vilket förstås passar tuta-och-kör-legoknektarna hos Apan och nu 3-4. När t o m supervärvningen Albinlundin lyckas måla tröttnar Svedberg och byter ut sig själv mot Brattström.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
bisterfinnen: Jo. Tror det är högrisk för att Apan idag kompletterar med just de manövrara - kioskbetäckare Holloway har redan kört på vakten - för att fuska sig till poäng av Timrå.

Vi har ju inte heller glömt matchen från seriens inledning då ett bra kämpande Timrå skulle haft vinst mot Apan, men besegrades genom en otroligt ful fläskis av köpespelare Pudas vars "ben plötsligt försvann" och han lurade zebran att ge Apan 4 mot 3 och de stal två pinnar av Timrå.

Vore trevligt att se svinhugg gå igen och att zebrorna harnerbring-andersson står emot filmarna Apan idag. Under frösta perioden har man sett flera ytterligare "konstiga fall" av Apan, ackompanjerade av att de fyra busslaster apsupportrar som fyllt läktarna försökt "hjälpa" zebrorna, som än så länge stått emot.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Dom borde såklart haft två tvåor till, men jockar och fläskisar har ju frikort.
Kommentera

« · 1937535 · »