Mycket obehagligt förstås. Men observera att det nästan alltid handlat om att de haft andra matchen hemma i Frölundaborg, där de ogoagubbarna på läktarna lyckats skrämma upp domarna att döma som de vill.
Nu spelar de andra matchen borta, i Delfinen, och där har vi varit med om underbara CHL-vändningar förr:
2014/2015
Luleå-Frölunda 0-1 Joel Lundqvist 0:17 0-2 Mathis Olimb 12:45 1-2 Kristian Näkyvä 47:43 2-2 Peter Cehlárik 48:57 3-2 Johan Forsberg 53:04 4-2 Dean Kukan 58:36
En intressant erfarenhet för Frölunda, det är jag säker på.
Till historien hör att Frölunda körde huvudjakt redan från start • 13:56 FHC Joel Lundqvist called for Checking to the head or neck. 10 Minutes. • 13:56 FHC Joel Lundqvist called for Checking to the head or neck. 2 Minutes.
Följt av allt värre fulspel i andra halvan av tredje perioden med följd att Luleå satte 1-2 i PP, 2-2 i PP och 3-2 i PP innan Kukan drog in 4-2 i tom indiansk kasse.
• 47:37 FHC Oliver Bohm called for Interference. 2 Minutes. • 48:41 FHC Oscar Fantenberg called for Checking to the head or neck. 5+20 Minutes. • 58:52 FHC Mikael Wikstrand called for Hooking. 2 Minutes.
Speciellt utvisningen på Fantenberg efter hans fula överfall på Faabbe, som blev liggande på isen under Delfinenpublikens kraftiga ogillande av Fanterberg, till dess att domarna plockade nämnde huvudjägar-Fantenberg av isen vet jag att Frölunda uppskattade speciellt eftersom de så gärna ville diskutera den situationen efter matchen.
Det känns väl som rätt sannolikt att Frölunda kommer att jaga huvuden ikväll också, troligen genom att huvudjägar-Joel söker upp det första fula påhoppet. Speciellt eftersom Frölunda - med kunskap om att Luleås eventuella PP knappast resulterar - gärna sätter den här nivån på matchen i syfte att "skrämma" Luleå till att inte våga vinna.
Men. Den här taktiken har Frölunda med "god" effekt varit vana att köra när den avgörande matchen spelas på hemmais, där de har arbetat fram landets överlägset största hemmadomartradition.
Jag tror att det kan bli lite svårare att lcykas med det i Delfinen, där den kunniga publiken är synnerligen väl medveten om huvudjägar-Frölundas fulspelstradition.
Charlie2: Tack! Yep, TV2 18.00. Tycker de har vunnit alldeles för mycket senaste åren och det skulle vara fint om de får lämna CHL efter ikväll - vi hoppas att det lyckas!
Knappt tio timmar kvar till nedsläpp i Delfinen. Slutspelstemperaturen kommer successivt att stegras hela dagen och det blir en riktigt spännande match!
Tror att Frölunda är rejält fokuserade på denna match period 4-6 nu och att de nog småskitit lite i hur det gått i SHL i väntan på den här uppgörelsen. Dessutom är Lasch på isen igen och har matchats igång - senast under semins period 1-3 i Frölundaborg kändes det som att foten var lite bräcklig och han var inte alls samma avgörande spelare som han brukat vara - speciellt för Frölundas PP - men man kan nog ge sig fan på att han kommer så mycket på topp som han kan vara ikväll.
Ojoj, det här känns ryyyyyyysligt. Gissar att Frölunda kommer ut som bålgetingar och kör järnet period 4 och då kommer det att gälla och stå emot så att inte baklängesmålen droppar in det ena efter det andra.
Osj02: Samma här, ingen bra koll men tycks ju ha blivit rejält uppskattad. Multipla revbensfrakturer var ju en riktigt rejäl skada på gränsen till intensivvårdskrävande. Och småtrupturerade fästen revben-bröstben är en lurig skada, som jag faktiskt själv haft sedan jag i full fart och i svängning på cykeln hamnade i dold decimeterhög hög av blöta löv: mycket störande i läg tid med rejäla hugg-smärtor i bröstkorgen då och då, vid ansträngning ibland så liten som att bara andas.
Vi vet väl inte hur mycket som ligger bakom de ryktena men intressant ändå att det finns kompetenta spelare från Luleå som blommat ut i annan omgivning - se bara på Kristoffer Rifalk, en härlig saga, den!
Osj02: Ja, det var ju överraskande men blev snabbt klart, redan presenterad på officiella hemsidan. Tydligen inte spelat pga höftskada förra våren, men har ju bra bakgrund Finland och en del NHL och KHL. Tar väl ett tag för honom att komma i kapp och kunna spela kanske februari? Mars? Tycks kanske inte vara den stora starka defensiva vi kanske hoppats på men kanske utmärker sig även han offensivt med ett skott. Just nu har vi ju backar, fast får se hur det är med Själin och dessutom Kristoffer borta så bra att vi blir förstärkta och kan klara oss om/när vi får skador framåt slutspelet. Men i vilket fall tydligt att Skuggan och de andra inte sitter och fikar med dammsugare utan är på bettet och bara det är härligt att veta.
Nåt på gång till oss redan nu i vår? Franska spelare får det inte att ”rinna till” direkt. Erfarenheten av sådana är ju inte så god, vi har ju trots allt provat. Nu har han ju NHL erfarenhet men har någon kunskap om denna kille?
Domare för period 4-6 av CHL-semin i Delfinen i morgon:
Kristian Vikman Domare i finska Liiga
Mark Lemelin Domare i Österrike och Schweiz senaste åren, tidigare i NHL och dessutom i OS i Sydkorea.
Jag hade förstås gärna haft tjeckerna, som var rutinerade och inte lät sig påverkas av alla frölundavrål från läktare och spelare, när goa gubbfilmningar inte köptes.
Men de två vi får i morgon verkar också ha bra CV och kommer nog att döma bra och rättvist.
Varför, varför, varför kan vi inte få ha sådana bra domare även i SHL i stället för de lättpåverkade zebrorna som dessutom har mage att sprida illäran att "våre svenska domare är bästigast".
Känns som att vi vunnit domarmatchen redan och det låter som att lagen ska få avgöra det hela, i stället för korrut zebradömeri som är så vanligt i frölömsk favör.
Det blir ingen lätt uppgift alls. Frölunda har visserligen torskat en hel del senaste veckorna men är helt säkert supertaggade för att ta revansch; noterade att de vilade några spetsspelare i SHL-matche i lördags, helt klart för att prioritera SHL nu.
Är något nervös inför andra halvan av matchen i morgon. Har sett framför mig hur Frölunda kommer ut med en j-a fart och öser in mål, avgör hela skiten redan i period 4. Det kommer att bli otroligt viktigt att vår vakt lyckas i morgon. Kanske blir det Berguven som får spaden - han har varit väldigt bra mot Frölunda senaste matcherna vi mött dem. Men Lassi har också varit väldigt bra. Känns fint att ha två sådana härliga vakter, riktigt Luleå-produkter båda två.
En liten uppdatering när det gäller att Frallans som inte ville gå till skolan. Jag läste slarvigt eller så var det en artikel utan allt rätt.
Nu är det tydligen så att det som hänt - förutom att Frallan gjorde ett misttag på isen som orsakade mål i baken och troligen poängförlust - var att Frallans lille son stod i korridoren utanför Trottoarkantens omklädningsrum, medan farsan bytte om efter match.
Och då ska någon/några personer isom befann sig i nämnda korridor ha snackat skit och Frallan.
Det är vad som hänt och det är varför Frallans son inte ville gå till skolan nästa dag.
Så, allvarligt talat. Denna upprördhet (som jag delade) att Frallans son skulle bli mobbad i skolan pga farsans prestationer på isen är alltså komplett felaktiga.
De skyldiga är några sannolikt anställda av Trottoarkanten som snackat skit om hans farsa utan att veta/bry sig i att Frallan Jr stod i närheten.
Hmm. Myntet har två sidor. Får folk snacka skit om en ishockeyspelare som inte presterar? Ja, för fan, det är klart att de får?
Bör de göra det när spelarens lille son hör på?
Nej, det känns inte moraliskt OK, det vore väl för j-a elakt. Men visste de som snackade skit att Frallan Jr hörde på?
Troligen inte.
Och. Vad landar det då i?
Det är Frallans eget fel. Om han ställer sonen i korridoren när han gjort avgörande misstag på isen borde han räkna med att det kan skitsnackas där ute.
Lite fånigt när man nu känner fakta att Frallan viker ut sig i media om detta. Är det någon han ska anklaga kan jag hjälpa honom med målbilden: Det är Johan Fransson du ska angripa, Frallan.
Lyft i ett större sammanhang finns det förstås många barn och andra anhöriga som får skämmas när deras föräldrar av olika anledningar. I många kanske de flesta sådana fall studsar ansvaret också tillbaka på föräldrarna - om du inte vill att dina barn ska få skämmas så ge fan i att skylta som brottsling i tidningarna/ uppträda som alkis eller annat. Men ibland är det förstås oförvållat.
Påminnande om följande historia, med all säkerhet ur levande livet.
Skoldag i småskolan. Fröken har föreslagit att barnen ska berätta för klasskamraterna om deras föräldrar.
-Vad gör din pappa, lille Per? -Han sparkar och slår med tillhyggen på andra män, bryter mot regler och straffas och åker ut med sina kompisar till stugor och super sig dyngrak. - Oj, lille Per, det var inte trevligt att höra. Bäst du går och sätter dig.
Efter lektionen tar fröken lille Per för enskilt samtal. -Men vad tråkigt, jag visste inte att du hade det så jobbigt hemma, Per? Sitter han i fängelse också? -Nej. Han sitter med i spelartruppen för Apan.
Ska Håkan Åhlund få 15 minuter på sig att städa ur skåpet och lämna in passerkortet nu?
Läser att "Efter matchen ska Åhlund ha meddelat sitt beslut till spelartruppen" dvs han kliver av efter säsongen och vet inte om han berättat det för sportchef/GM innan han informerade spelarna?
Annars är det ju en exakt upprepning av när Anders Forsberg beslutade sig för att lämna Apan, varpå Apan omedelbart gav honom sparken.
Bakgrunden är ju dessutom liknande: båda spelarna hade problem med sin chef (AplasseJ vägrade Forsberg samtal om framtiden; att Åhlund varit grymt besviken på sin sportchef är ju också allmänt känt) och lagen är i en positiv trend (Apan ledde serien överlägset; Oskars har lyckats hålla sig kvar att fightas om att slippa kvala, och inte alls blivit avhängd).
Blir det några knivar i ryggen på Åhlund nu? Eller saknar de en Brutus, a la CryBert som gärna stack och vred om för att själv få sola sig i glansen av kommande "Le Mans"-vinster, som förstås Anders Forsberg var den som ärligen förtjänade.
Två dagar kvar till CHL-semifinalernas 4e-6e perioder och Luleå tar emot Frölunda hemma i Delfinen och startar med en ledning på 3-2. Intressant att se hur klubbarna presenterar eventet på respektive hemsidor.
LULEÅ HOCKEY Hela första sidan är helt täckt av presentation (se övre bilden nedan) . Och Trebor skriver "Nästa hemmamatch blir den hittills viktigaste matchen för Luleå Hockey den här säsongen. Då avgörs det om vi kommer avancera till ännu en CHL-final på hemmaplan eller inte."
Luleå arbetar rejält för att marknadsföra eventet och man hoppas verkligen att vi får runt fullsatt som vi haft i många SHL-matcher på sistone med en härlig stämning som följd.
Dock tror jag Trebor kanske missat när det gäller VAR en eventuell final för Luleå kommer att spelas. Tidigare var det så att det lag som tagit flest poäng under grupp- och slutspel skulle få hemmaplan i finalen, och det är mycket riktigt Luleå Hockey. Men. Numera är det en liten grupp i CHL-ledningen som bestämmer var matchen ska spelas och den nämnda rankingen är bara en del i detta; andra faktorer som bra hotellrum, lätt att resa dit, trevligt annat att göra i staden och annat blir avgörande. Och gruppen behöver inte motivera beslutet som vidare inte kan överklagas... Känns nästan som en anti-Luleå-bestämmelse, ungefär som det att CHL-segrare har frikort till nästa säsongs turnering och då rankas som #1. Förutom då Luleå vann, och vi inte alls fick frikort, rankades dessutom som #32 bakom danska lag, franska lag m m och därför lottades till en skittuff grupp (vi fick högst poäng och bäst målskillnad av alla grupper, slog Luokko Rama inbördes, men rankades som grupptvåa ändå, förklara det den som kan) och tufft slutspel där vi föll på straffläggning mot ...Frölunda, som förstås vann hela skiten sedan.
Nåja. Ingen tvivlar på att det är den moraliska finalen vi ser i Delfinen på tisdag. Flyt-Apan fick ju skitlätt väg till final men ballade ur ändå och lekte tappa tvålen med Djurgårn i kvarten.
FRÖLUNDA Skriver inte ett skit (se nedre bilden). Försöker de låtsas som att matchen inte spelas för att de är rädda att förlora? För att vräka på med skryt om de vinner, a la Apan/ApPravda?
Jag brukar själv inte göra skillnad på män eller kvinnor, olika hudfärg, sexualitet och så vidare men måste erkänna att jag är överraskad att notera att gottlaburgare fuskar och myglar i alla sammanhang, bara för att skratta och påstå "vi e la goa gubbar juh" när de blir påkomna med fingrarna i syltburken.
Kan det bero på ett de lider av ett uttalat mindervärdighetspomplex eftersom de är näst störst i Sverige, bakom Stockholm? Typ den värsta placeringen i en tävling är andraplatsen?
Själv brukar jag titt som tätt besöka Göteborg för möten eller för att hålla tala eller ge presentationer. Jag brukar då inleda med att förklara att det känns fint att komma ut till landet på besök, vilket får de goa gubbarna att bli ogoa i fejset.
Hoppas få se liknande ogoa nunor efter matchen på tisdag.
M.Lemiux: Håller med om Hållander, han blir allt vassare. Och Einar har ju slagit igen stort som matchavgörande sniper. Samtidigt har Kovacs blivit mer osynlig, men där finns potential att lyfta igen; detsamma för Brännström. Och Petter tycks vara på väg att komma igång. Dessutom har the Gun Gunler talangen att fylla på och kommer också han att slå igenom.
Och då har jag inte ens nämnt sniper-Fabbe!
Det jag vill komma fram till är att Bulans lagbygge har förvisso lyckats, men allt ovan nämnt har varit ytterligare bonus till detta - att så många av våra spelare har skicklighet och vilja att spetsa till Bulanhockeyn och det känns riktigt bra.
Till det vill jag också addera Jespers och ännu mer Lill-Nisse synnerliga skicklighet att själva bidra till anfallshockeyn genom rörliga och kreativa lösningar. Speciellt imponerad är jag av hur dessa två unga backar med stor skicklighet och snabbhet är beredda att ta upp pucken ända från egen zon och - om det inte finns bra passningsalternativ - åka förbi motståndare efter motståndare som ser närmast stillastående ut och hinner inte alls med när Jesper och Lill-Nisse accelerar och hittar inbrytningar. Lill-Nisse dessutom härligt offensiv att antingen själv fylla på obevakad på någon sin där han kan måla om han får puck (typ hur han gjorde sitt första SHL-mål) eller, när han själv avancerar in och ner med puck, hitta medspelare i liknande position.
Nej, det är verkligen överljuvligt att se.
Usla självutnämnda s k experter i media som SeMer och tabloiderna upprepar som apor att "Luleå är väldigt defensivt" och tror att de då talat vist. Indikerar ungefär att Luleå bara försvarar sig och hela laget deltar med ambition att döda hockey så att åskådarna kan föredra att se målarfärg torka. Plus anfallsmässigt nöjer oss med att dumpa ned puck och sedan trycker på för att - om motståndarna gör något misstag - flärpa in pucken mot mål och hoppas på skymningar och felstudsar.
Dessa låtsasexperter är ju helt vilse i pannkakan. Se hur elegant och samspelt våra backar och övriga spelar sig fria genom rörlighet och perfekta pass när motståndarna försöker pressa högt, vilket vanligen misslyckas mot Luleå: vi är för bra för att spela oss fria från sådant.
Eller hur snabbt, rörligt och kreativt våra sniperspetsar nämnda ovan - med stöd av skicklige Ilomäki, Tyrväinen, Olle och Connolly centralt jagar livet ur motståndarförsvar till luckorna och målchanserna kommer.
Och då har jag bara nämnt vårt spel MED puck. Att vårt spel UTAN puck är närmast historiskt perfekt har jag inte ens nämnt. Längre tillbaka fanns knappt något försvar. Backarna fick mer eller mindre självständigt ta hand om anfallande forwards och matcherna slutade ofta med 5-10 mål per lag. Är det denna "roliga, anfallsglada hockey" som de s k experterna (läs: skitsnackarna) vill ha tillbaka kanske?
Sedan har försvaren utvecklats på olika sätt. Vi hade Djurgårns uppställning efter linjen där inga motståndare släpptes in i deras zon. Vi har haft Ulfvens styrspel där man fr a bevakat slottet. Vi har tjeckernas variant med nästan boxspel i försvaret, kopplat med kontringsskickliga snabba forwards. Och så vidare. Men Rönken och Bulan har tagit försvarsspelet till nästa och högre nivå och i stort sett alla andra lag har följt efter - annars är de chanslösa.
Men vi gör det bäst. Vi supportrar har ju haft svårt att acceptera att vi saknar stora starka backar som rensar framför mål men faktum är att på senare tid fungerar försvarsspelet så bra att det är nästan omöjligt för motståndare att ta sig in i slottet med puck överhuvudtaget. De mål vi släppt in under säsongen är så få att om vi kan hålla detta säsongen ut kommer vi att sätta ett rejält nytt rekord i minst insläppta mål.
MEN. Missa inte att trots att forwards "tvingas" att delta i försvaret och inte - som i vissa andra klubbar av Apkaraktär - fått stå uppe vid bortre blå och vila för att "orka" med att attackera när de får puck; trots det, så har vi så pass starkt och effektivt anfallsspel att - läs noggrannt nu - LULEÅ HAR BÄSTA MÅLSKILLNADEN I SHL!
Den såg du inte komma, swikegård, aprunkarlindberg, trasabrahamsson, sexpressnysare, semerpetter och så vidare.
Frågor på det?
Hur långt räcker det här? Ja, vi får se. Får vi möta Apan i slutspelet kommer de säkert att ge tänder och ögon för att slå oss. Får vi Öret kan ingen jävel veta hur det kan gå. Kan Röglet få med alla spelare är vi inte ens säkra för dem. Wariulfven är som bekant Warulfven och börjar deras försvarsspel fungera ja då... och så värsta hotet: huvudjägarna Frölunda. Kan vårt spel fungera även när Frölunda ökar på med brutalhockeyn och förmågan att få zebror att köpa förstärkningar?
Det vete fan. Men jag tycker att dagens Luleå Hockey har så j-a hög kvalitet att det mycket väl kan bli ett gludlag. Men...Hockey är hockey.
Redan i övermorgon när vi ska spela period 4-6 av CHL-semin mot Frölunda lär vi få veta mer. Visst kan vi vinna. Men vi kan också torska med stora siffror. Frölunda har gjort det förr, gång på gång, och i synnerhet i CHL:s grupp- och slutspel.
Svanru: Jo, våra lag är bäst just nu så det glädjer väl mig :-) Men final har jag lite svårt att tro att Luleå når, vårt målskytte och PP är för uselt för att nå dit...samt att det känns som att våra målvakter inte riktigt är i en sån där äckligt bra form, som Lassi verkligen kan vara i. Jag tror vi åker ut i semi mot antingen er eller Frölunda...så mitt tips är Färjestad och Frölunda i final och då får vi hoppas på en Ulfva-seger :-) Men jag hoppas innerligt givetvis att jag har fel och vi står som SM-mästare, men känslan är tyvärr inte så.
Sven.Savage: Håller med dig. känns som att vi förlorade en pinne idag. Ingen toppmatch men bra studs tillbaka efter Oskarshamn matchen och vi är bättre än Djurgården matchen igenom. Tyvärr har vi ruggiga problem att göra mål, Luleå skapar mängder av farliga chanser i matcherna (ja, utom mot Oskarshamn då) men puckuslingen vill bara inte in. Djurgårdens bästa spelare var Olle Alsing och målramarna (fyra träffar hade vi väl?) och i Luleå tycker jag att Hållander börjar bli riktigt intressant. Emil Larsson har en bit kvar i matchtempo men vi fick se många vassa skott av honom iaf och hans 2-1 mål var en riktig fullträff :-) Skönt att Petter fick avgöra matchen, dels för att det var ett tag sedan han nätade sist och dels för att han missade ett mer eller mindre öppet mål i andra perioden..
Torsk igen för Bert och Linköping är nu illa ute. Bara en pinne före Leksand och Oskarshamn. Tror paniken växer i Östergötland och vi närmar oss nog ett tränarbyte. Skönt att vara åskådare i det dramat. Såg oxå att Jimmie Eriksson hyllade Bert 🤪. Åsnorna i sekten stöttar varandra. Kanske Jimmie kan stötta Bert i båset, han ogillar Linköping men säljer sig säkert utan problem, med hög ersättning, då sekten kallar. Eller kanske Bert kan återgå till Schtaan eftersom han jobbar gratis då Linköping står för lönen. Hursomhelst så fortsätter skådespelet och dikeskörningen är nog oundviklig.
Och nedanstående inlägg följer jag upp med att förklara att det är trist att Hockeysverige nu brakat ihop alldeles, sedan enkelP slutat och numera fyller man med ord utan innehåll, men har däremot hittat på att ta betalt sedan man försämrats.
Läs exempelvis nedanstående "matchrapport" från Luleå-Djurgåden:
"Efter chockförlusten – Luleå revanscherade sig. Luleå mot Djurgården innebär alltid heta matcher. Så blev även fallet i kväll. Norrbottningarna åkte på en riktig skrällförlust senast när man förlorade mot jumbon Oskarshamn – nu kom revanschen. De leder serien men Luleå åkte på ett riktigt bottennapp senast när man förlorade mot SHL-jumbon Oskarshamn. I kväll lyckades serieledarna dock resa sig och vinna mot rivalerna Djurgården efter förlängning. Djurgården tog visserligen ledningen men sedan lyckades vända i den första perioden. Olle Alsing var bäst på isen för stockholmarna och gjorde både mål och assist men det var en Luleå som skulle få jubla. Efter en mållös tredje period väntade förlängning och där avgjorde Petter Emanuelsson med ett giftigt handledsskott i krysset bakom Niklas Svedberg. Luleå leder nu SHL, två poäng före tvåan Färjestad."
Vad står det där? Igenkligen?
Ingenting annat än mål om målskyttar. Något som skulle kunna beskrivas på två rader.
I stället har man fyllt med meningslösheter som skulle det ha handlat om matchen, men den som kanske inte sett matchen kan läsa igenom hela orddiarrén och får inga fakta, ingen bedömning, ingen analys, inga uppgifter alls (förutom "handledsskott i krysset") förutom det de kunde fått av två rader på swehockey, som då dessutom inkluderat publiksiffran, som var utmärkt.
Och det värsta är att det där är inget ovanligt exempel, ett olycksfall i arbetet. Utan helt typiskt för hela Hockeysveriges rapportering från SHL.
I stället fyller de sidan med otroligt intressanta artiklar som alla hockeyintresserade i Sverige längtat efter. Av typen: • "Dokument: Alla tiders svenskar i Nashville" • "Halvtid i NHL - här är spelarna som varit bäst" • "SDHL: Lagkaptenen tar timeout - ska bli mamma" • AHL: Svenskbacken sköt första målet - på nästan två åe" • "AHL: Tröjorna till Allstar-eventet nu officiella" • "NHL: TV: Jag väljer att se mig själv som en superpappa" • "NHL: Poäng direkt av Kovalchuk i premiären" • "Hockeysverige utser fem bästa spelarna i Division XVIII senaste veckan"
KOMMENTAR Jag påstår att tammefan allt som Hockeysverige nu "skriver" kunde varit skrivet av folk som aldrig någonsin ens sett hockey. Eftersom det inte finns någon som helst hockey i det de "skriver" om. I stället handlar det om ren och skär copy-paste av enkla matchresultat, skvaller och oväsentligheter.
Tacka vet jag enkelP, läste man honom lärde man sig något nytt varje gång.
Pulverjournalisten Trasan Abrahamsson från gävlarnas stad förklarar att "Det finns inget lag i SHL som spelare en roligare ishockey" om Warulfven och hoppas att de tar SM-gludet.
Visst är det så - Ulfven har gjort betydligt fler mål än alla andra lag. Men räknar man bort de två matcherna mot Oskars i Karlstad är de knappt före många andra lag. Samtidigt som i stort sett samtliga lag, förutom de fyra i botten, släpper in färre mål än Ulfven.
Så, vad är rolig hockey?
Att släppa in en massa mål?
De flesta av oss har redan insett att det viktigaste i hockey är inte ena utan båda av nedanstående: • att göra mål • att inte släppa in mål
Visst, Warulfven är starka och nog har de kapacitet att ta Gludet, trots relativt dålig effekt av styrspelet i försvaret.
Men nog är det illa att vi så totalt saknar hockeyjournalister att detta pulver trasan abrahamsson inte begriper, det de flesta av oss gör, och i stället för riktiog hockeyjournalistik får landet stå ut med trasans inkompetenta, subjektiva tyckande, i kombination med att han och trasrosen sitter och sprider rykten om värvningar i syfte att sabotera för hockeklubbar.
Känns fint att vi lyckades vinna igen. Borde förstås ha varit tre poäng efter spelet, men man får vara glad ändå. Vi spelade iaf hockey igen, efter psykbrytet i Oskarshamn.
Nu är det full laddning för period 4-6 på tisdag. Hoppas hela publiken återkommer då, fin stämning från läktarna idag!
Håll käften, aprunkarlindberg. Nu påstår han att Luleå kommer att ha ledningen i SHL även om vi inte får någon poäng med oss från den här matchen. Så är det inte. Torskar vi passerar Warulfven oss på samma poäng, samma målskillnad men fler gjorda mål.
Andra tränaren lämnar SHL-lag. Först var det ju Pölsan som i vanlig ordning sparkade sin tränare. Men nu är det Oskars Håkan Åhlund, som själv avgår, efter att laget har krossats av Warulfven idag.
Det var minst sagt oväntat!
Tycker ju att Åhlund gjort ett bra jobb. Tidigare under hösten hade han ju en maktkamp med den nytillträdde sportchefen (efter Kenttä), men jag hade uppfattningen att den "matchen" vann Åhlund förstås. Konstigt vore det annars när han och Kenttä tagit Oskars till SHL.
Oväntat, konstigt, och med stor sannolikhet finns det mycket bakom som vi inte känner till.
TILLÄGG: Nu läser jag att det gäller nästa säsong; Åhlund kör alltså klart den här säsongen, men har redan option-beslutat att därefter lämna.
Media, som kört klart drevet för att få Pölsan att sparka tränaren, siktar nu in sig på CryBert. Laget hade 2-0 på Pölsan med åtta minuter kvar, men lyckades förlora på övertid med 2-3, därmed åttonde förlusten i rad, varav 6 av dem med obehagliga 3-2 eller 2-3.
Efter matchen buades laget/CryBert ut av hemmapubliken i pungarenan.
Hur lång tid tar det, tro, innan CryBert får sparken? En vecka? En månad? Så snart Oskars eller Trottoaren passerar Pung som då dalar ned till kvalplats kommer blåslampan i baken på sportchefen pajen, vars största problem nog är att han var dum att ge Crybert kontrakt på tre år. Vilket betyder att Pungen kommer att få betala CryBert hög lön i stort sett 2,5 år ytterligare när han sparkats.
Upptäcker att Apan lyckats smyga sig upp till plats 4 i tabellen, vidrigt, onaturligt och allmänt störande.
Troligen har de varit informerade en längre tid om att de inte längre riskerar att Fläskberget hoppar in och förstör för alla igen, vilket förklarar att Apan gått bra och tagit många poäng på sistone.
Jahaja, 2-2 och nu paus inför tredje perioden. Får säga att DIF fått bra resultat av spelet, bl a eftersom Luleå haft två puckar i ribba och två puckar i stolpe.
Och så har vi aprunkarlindberg som pratar sönder match förstås. Accepterar dock det om vi vinner, matchen i torsdags hade vi ju glädjen att ha Patrik Westberg, men å andra sidan levererade vi hockeyns motsvarighet, till swikegårds/CryBerts favoritlek tappa tvålen/visa känslor, mot Oskars.
Djurgårn har inte haft mycket men får plötsligt en chans, då Sondell alltför sent upptäcker en naken gårdare i slottet, stöter ut men hinner inte fram innan denne slottsgårdare fått pass och direktklappar in 2-2.
Ojoj, ett Luleåanfall i flera minuter och det såg ut som PP 5 mot 3 nästan, med en väldigt stillastående box för DIF, kompletterad med en femte gårdare i slottet.
Känns som att Djurgårn har en otrolig respekt för Luleå.
Ja, Luleås PP nollades igen, inte oväntat- Men lite tryck ändå och Emil kom fram till skott från 4-5 meter följt av skott på returen från 2 meter och pucken dansade förbi mållinjen.
Shit pommes frites - Luleå kom nästan 4 mot 1 där, men gårdaren Högström samverkade fint med DIF-vakten och avvärjde. 2-1 fortfarande efter 3,5 minut och bra inledning av Luleå andra perioden. Så bra att DIF valde att ta tidut nyss.
Ja, och så var det en match till idag...hmm, vilka var det nu?
Ja, just det. Vi har Djurgårn i Delfinen och starkt att redan i första vända ett elakt underläge inledningsvis och nu har vi 2-1 inför andra.
Snälla, får vi se en "normal" andraperiodshockey för säsongen av Luleå nu. Andra perioden mot Oskars var kanske intressant som experiment, men nu vet vi ju redan att komma med Division IV-hockey fungerar inte.
Ja, förutom Warulfvens Oskarskross slutade alla andra matcher 2-2 tidigare idag och bonuspinnarna togs av Trottoarkanten, Pölsan och Apan.
Nu har Öret börjat rejält hemma mot Frölunda, 2-0 efter första. Rogern har väl skickat pojklaget för att spara krafterna inför matchen på tisdag. Och så har Läjkers 0-0 hemma mot Malmö i en match då de änk-ligen kan börja klättra i mellanskiktet. Förutsatt att de vinner ikväll.
DansbandsWolf: He he. När Burkölen kommer upp till nästa säsong kanske det blir tjyv- och rackarspel av det slaget. I värsta fall får vi kalla in Ledin att grusa gång:-)
Svanru: Noterar att ni stannade vid 5-0 och sedan släppte in en balja. Helt säkert för att ni skulle undgå förstaplatsen, eftersom ni körde den varianten i fjol och då missade SM. Säkert en lurigt bra strategi, typiskt wermlömskt!
Verkar som att våra båda lag kanske skakar av oss Frölunda som ifjol, men det är förstås mycket kvar.
M.Lemiux: De slog även oss i sin arena och de spelade riktigt bra i den matchen. De verkar ha något speciellt i deras arenaluft som slöar motståndarna med ger dem själva en rejäl boost. Och det blåser rejält i träa idag.
Sven.Savage: Underskattar man inte Oskarshamn och slöspelar som Luleå gjorde i torsdags så förlorar man inte mot dom. Måste nästan varit Luleås sämsta match denna säsong tillsammans med första matchen mot Malmö borta.
Härlig inledning av andra perioden i Jönköping. 15 sekunder och Vips! har HV 1-0. Fint!
Troligen beror det på att SeMers självutnämnnda experter runkat apvakt och apbackar under pausen och Apan fått reda på det.
Samtidigt inleder Ulfven andra perioden med att sätta 4-0 på Oskars och nu också 5-0! Det innebär att Warulfven nu tagit över serieledningen av Luleå! Kanske Ulfven planerar överträffa resultatet från fösta matchen (12-0) de möttes i Karlstad?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
2014/2015
Kvartsfinal
IFK Helsingfors-Frölunda 2-1
Frölunda-IFK Helsingfors 5-3
2015/2016
16-delsfinal
Ingolstadt-Frölunda 4-2
Frölunda-Ingolstadt 4-1
Åttondelsfinal
Litvinov-Frölunda 2-1
Frölunda-Litvinov 6-0
Kvartsfinal
Luleå-Frölunda 3-2
Frölunda-Luleå 6-4
2016/2017
16-delsfinal
Minsk-Frölunda 3-2
Frölunda-Minsk 5-0
2019/2020
Åttondelsfinal
Färjestad-Frölunda 6-3
Frölunda-Färjestad 8-2
Kvartsfinal
Frölunda-Biel-Bienne 2-3
Biel-Bienne-Frölunda 3-5
Mycket obehagligt förstås. Men observera att det nästan alltid handlat om att de haft andra matchen hemma i Frölundaborg, där de ogoagubbarna på läktarna lyckats skrämma upp domarna att döma som de vill.
Nu spelar de andra matchen borta, i Delfinen, och där har vi varit med om underbara CHL-vändningar förr:
2014/2015
Luleå-Frölunda
0-1 Joel Lundqvist 0:17
0-2 Mathis Olimb 12:45
1-2 Kristian Näkyvä 47:43
2-2 Peter Cehlárik 48:57
3-2 Johan Forsberg 53:04
4-2 Dean Kukan 58:36
En intressant erfarenhet för Frölunda, det är jag säker på.
Till historien hör att Frölunda körde huvudjakt redan från start
• 13:56 FHC Joel Lundqvist called for Checking to the head or neck. 10 Minutes.
• 13:56 FHC Joel Lundqvist called for Checking to the head or neck. 2 Minutes.
Följt av allt värre fulspel i andra halvan av tredje perioden med följd att Luleå satte 1-2 i PP, 2-2 i PP och 3-2 i PP innan Kukan drog in 4-2 i tom indiansk kasse.
• 47:37 FHC Oliver Bohm called for Interference. 2 Minutes.
• 48:41 FHC Oscar Fantenberg called for Checking to the head or neck. 5+20 Minutes.
• 58:52 FHC Mikael Wikstrand called for Hooking. 2 Minutes.
Speciellt utvisningen på Fantenberg efter hans fula överfall på Faabbe, som blev liggande på isen under Delfinenpublikens kraftiga ogillande av Fanterberg, till dess att domarna plockade nämnde huvudjägar-Fantenberg av isen vet jag att Frölunda uppskattade speciellt eftersom de så gärna ville diskutera den situationen efter matchen.
Det känns väl som rätt sannolikt att Frölunda kommer att jaga huvuden ikväll också, troligen genom att huvudjägar-Joel söker upp det första fula påhoppet. Speciellt eftersom Frölunda - med kunskap om att Luleås eventuella PP knappast resulterar - gärna sätter den här nivån på matchen i syfte att "skrämma" Luleå till att inte våga vinna.
Men. Den här taktiken har Frölunda med "god" effekt varit vana att köra när den avgörande matchen spelas på hemmais, där de har arbetat fram landets överlägset största hemmadomartradition.
Jag tror att det kan bli lite svårare att lcykas med det i Delfinen, där den kunniga publiken är synnerligen väl medveten om huvudjägar-Frölundas fulspelstradition.